هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
#زیست_آگاهانه
⚡️انسان جاری-پیش فرض های پرسش ها(۹)
▪️ازسؤالات فراوانش میگفت و سرخوردگی و ... از او خواستم که سؤال هایش را بنویسد. فوری گفت:
سؤال هایم جواب ندارند. در جواب گفتم: اولاً مطمئن باش اگر سؤال هایت به بلندای تاریخ هم باشند، جواب دارند؛ چرا که سؤال از جواب برمی خیزد.
▪️اصلاً اگر جوابی نبود، سؤالی نمی کردیم؛ چون هر نیازی با تأمینش همراه است. همان طورکه نیاز به آب مستلزم وجود آب و نیاز به نور مستلزم وجود نور است، ضرورت سؤال با تأمینش که جواب است، همراه است. پس هیچ سؤالی بی جواب نمی ماند.
▪️مضافاً این که اگر احتمالی جواب هم بدهی، کافی است (همان گونه که در هر حرکت دیگرت با احتمال حرکت میکنی) ؛
▪️زیرا در این جا باید به فایده اش توجه کنی که اگر سؤالاتت جواب بگیرند و هستی و انسان و نقشت را بشناسی، منفعت آن مساوی با بی نهایت است.
▪️اگر احتمال هر چند ضعیف ولو به اندازه یک اپسیلون هم بدهی که سؤالاتت جواب داشته باشند، در فایده اش که ضرب کنی، باز بی نهایت میشود؛ چون هر عدد کمی که در بی نهایت ضرب شود، حاصل آن بی نهایت است و خطای تو این جاست که درصد احتمال را در فایده اش ضرب نمی کنی.
🎇 صفحه مجال عیش صمیمانهای از جنس زیست آگاهانه را همراهی فرمایید 🎇
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۱۸.mp3
11.49M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(18)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
پایه گذار مکتب.۷.عبداللهی.mp3
4.59M
#امام_شناسی
📝موضوع: بنیانگذار مکتب شیعه (7)
⚡️نگاهی کوتاه به زوایایی از زندگی #پیشوای_صادق علیه السلام
📋محتوا:
☑️همراهی و همدلی و در اندیشه دیگران بودن
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
تفسیر 451.mp3
8.18M
💢تفسیر سوره #حج جلسه هفتم
☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_حج #حج
🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه
🌱🌱🌱
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بزرگترین کلاهبرداری
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّیْکَ مُحَمَّدٍ بْنِ عَلی وَجَعْفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ اِلّا اَعَنْتَنى بِهِما عَلى اَمْرِ آخِرَتى بِطاعَتِکَ وَرِضْوانِکَ وَبَلَّغْتَنى بِهِما ما یُرْضیکَ اِنَّکَ فَعّالٌ لِما تُریدُ.
خدایا! به حقّ امام باقر و امام صادق (درود خدا بر آنان )از تو می خواهم مرا در فرمانبرداری و دستیابی به خوشنودی ات در عبور از گذرگاه دنیا و رسیدن به قرارگاه همیشگی ام یاری فرمایی، و به آنچه خشنودت مىکند برسانى
به یقین تو اهر آنچه اراده کنی انجام مىدهى.
#دعا #توسل #توسل_دیگر
#سجده #نماز
حاصل سجده؟
🍃 به گمانم آن که در روز دستکم ۳۴ بار سر بر خاک میگذارد اگر حتی یکبار جانِ سجده را دریابد لابد پس از اندی، کم و بیش، اینگونه از چنین خاکساریِ مدام بهره خواهد برد:
▫️در قضاوت دربارهی دیگران احتیاط بیشتری میکند
▫️به فهم خود از دین و دنیا کمتر اعتماد میکند
▫️در برابر صدای مخالف به برخورد کردن نمیاندیشد
▫️نقد دیگران را حاصل نادانی و سادگی و غرضورزی نمیداند
▫️نگاه و حرکات و سکناتش در برابر آن که به درستی یا به غلط احساس ظلم میکند، افتاده و خاکی میشود
▫️بیش از آنکه حرص برای نصیحت و ارشاد دیگران داشته باشد، در پی چارهای برای کاستیهای خود است
▫️دهان را که باز میکند پاسبان کلماتی است که بر دیگران فرو میآورد، مباد که دلی را برنجاند
▫️در برابر ضعیفتر از خود فروتنتر است
▫️برای همهی پرسشها پاسخ ندارد
▫️در مسائلی که اهل اندیشه در آنها اختلاف نظر دارند کمتر با قاطعیت اظهار نظر میکند
▫️دیدگاه دیگران برای او حداقل به اندازهی دیدگاه خودش جذاب است
▫️دینداریاش به او توهم «از دیگران بهتر بودن» نمیدهد بلکه همواره او را به «برای دیگران بهتر بودن» میخواند
▫️تعریف و تمجید هواداران بیش از آنکه شادش کند، نگرانش میکند
▫️دغدغهاش نیکوکاری است، نه نیکونامی
▫️به آسانی از سخنی علیه خود آزرده و خشمگین نمیشود
▫️به خود حق نمیدهد که دیگران را قربانی زخمهای روانی خود کند
▫️ظلمدیدن را مجوّز ظلمکردن نمیداند
▫️در پی مطرح کردن موضوع بحث است و نه مطرح کردن خود
▫️جلوههای منیّتش را میبیند و از دیدنش احساس دلچرکی میکند
▫️ وَ لَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَمْشِ فىِ الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ كلَُّ مخُْتَالٍ فَخُور (لقمان: ۱۸)
«(فرزندم) و از مردم روی بر متاب و در زمین سرمستانه راه مرو که خدا هیچ به خودبالندهی فخرفروشی را دوست نمیدارد» (ترجمهی کوشا)
▫️ خود را در افلاک دیدن و در نماز سر بر خاک فروآوردن ترکیب غریبی است که میتواند انسان را دچار توهمِ تقدّس و برگزیدگی کند.
🎇 دکتر فرهاد شفتی پژوهشگر فلسفه دین و اخلاق
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای دینی👉
دو نگاه در باره جن.mp3
2.96M
☑️دو نوع نگاه در باره وجود جن
☑️دکتر انوشه و ایمان اکبر آبادی از جن می گویند.
#جن در #قرآن و #حدبث
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
#جام_حکمت
🔖روح علمی در بی غرضی
اگر انسان خودش را بی غرض نگاه دارد و بخواهد حقیقت را آنچنان که هست کشف کند نه اینکه بخواهد حقیقت آن طوری باشد که او دلش میخواهد ، در این صورت دارای روح علمی است. در تعلیم و تربیت باید به متعلم روح علمی داد ، یعنی نباید توجه فقط به این باشد که او دانا بشود ، بلکه همچنین باید کاری کرد که روح حقیقت جویی در او پدید آید.
📚تعلیم و تربیت در اسلام صفحه ۴۱
#شهید_مطهری
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای دینی👉
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
#جام_معرفت
🔖تقویت روح و اراده برای همراهی جسم در امور بزرگ
وجود مبارک امام صادق (ع) همه ما را پروراند؛ فرمود شما میخواهید به جایی برسید حق هم با شماست و این نه تنها حق شماست بلکه تکلیف هم هست که باید به جایی برسید »؛ اما (روح) را تقویت کنید اراده) را تقویت کنید؛ با قدرت اراده بدن تبعیت می کند.
فرمود: (ما ضعف بدن عما قويت عليه النيه ). اگر اراده قوی بود بدن اطاعت میکند بدن روح را می سازد؛ اگر روح توانمند باشد بدن را سالم نگه میدارد و خوب هم می سازد.
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای دینی👉
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔖چشمه باش نه استخر
(علم) جای چیزی را تنگ نمیکند و برای خودش جا باز می کند؛ و به دیگران هم جا می دهد؛ خاصیت علم این است علم مزاحم هیچ کسی نیست .
یک بیان نورانی #حضرت_امیر دارد که "کل وعاء يضيق بما جعل فيه الا وعاء العلم"؛ (نهج البلاغه / حکمت ۲۰۵)یعنی " علم " گرچه در ظرف جان آدم قرار می گیرد اما با تمام مظروف های عالم فرق میکند زیرا هر مظروفی وقتی وارد ظرف شد جا را تنگ میکند؛ اما آن طلبه یا دانشجویی که می تواند ده مطلب علمی بفهمد. همین که پنج مطلب علمی فهمید الآن پانزده مطلب می فهمد این پنج مطلب نه تنها جا نگرفت بلکه جا داد!! اين اصل اول.
🔹فرمود: حالا که معلوم شد العلم ما هو ، بكوشيد عالم بشوید جای خالی نداشته باشید نگوئید بس است اولین لحظه #جهل یک طلبه یا دانشجو این است که بگوید من " #فارغ التحصیل شدم!!! مگر آدم دهن باز می کند می گوید به اینکه من فارغ التحصيل شدم تا نفس میکشیم درس و بحث فرمود بکوشید که ظرف دانش باشید محدودیت ندارد هر چه علم آمد ظرفیت عالم بیشتر میشود وسیعتر میشود؛ این اصل دوم.
🔹 حضرت فرمود اینکه من گفتم شما ظرف علم باشيد .... ما یک استخر داریم که ظرف آب است یک چشمه داریم که ظرف آب است. فرمود: استخر نباشید تا آخر مقلد نباشید؛ شما بكوشيد كونوا ينابيع العلم، چشمه باشید که از خود شما بجوشد و گرنه مرتب استخر باشید و کشاورزی بالاخره از جای دیگر آب میگیرید و اگر یک وقتی تحریم کردند و راه آب را بستند دانشگاه دیگر فلج میشود فرمود شما دانشجو هستید دانشگاه دارید؛ بکوشید که خودتان چشمه علم باشید که کسی نتواند تحریم بکند چشم تان به زید و عمرو باشد به بیگانه باشد همین خطرها هست!!
آیت الله #جوادی_آملی
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای دینی👉
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
پایه گذار مکتب.۸.عبداللهی.mp3
7.74M
#امام_شناسی
📝موضوع: بنیانگذار مکتب شیعه (8)
⚡️نگاهی کوتاه به زوایایی از زندگی #پیشوای_صادق علیه السلام
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۱۹.mp3
12.83M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(۱۹)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
قرآنی شدن.استاد رنجبر.mp3
7.52M
⚡️قرآنی نشویم قربانی می شویم
سخنی برآمده از دل
هفت دقیقه ای که اهل دل را هفتاد سال جلو می اندازد
#رنجبر
#صدقه_جاریه
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای دینی👉
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
baghare129-1.mp3
25.37M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۲۹)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
پایه گذار مکتب.۱۰.عبداللهی.mp3
6.4M
#امام_شناسی
📝موضوع: بنیانگذار مکتب شیعه (9,10)
⚡️نگاهی کوتاه به زوایایی از زندگی #پیشوای_صادق علیه السلام
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
Hamd_011L.mp3
4M
🎤 سوره حمد (جلسه یازدهم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 11.docx
27.7K
📋 سوره حمد (جلسه یازدهم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ تار عنکبوت به قدری قویه که میتونه جلوی یک هواپیمای بوئینگ رو بگیره!!
سوال : پس چرا خدا تو قرآن گفته، سست ترین خانه، خانه عنکبوت است!؟
«إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ» (عنکبوت/۴۱)
✅ پاسخ را در کلیپ ببینید
https://eitaa.com/joinchat/1213988872C808500f015
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای دینی👉
❤️هر مخلوقی را که خدا آفریده زیبا آفریده است. منتها زیباییِ چتر پرنقش و نگار طاووس را همه میبینند ولی زیبایی زهر عقرب را جز پزشکان متوجه نمیشوند. همین زهر تلخ، داروی درمان بیماری لوپوس، تومورهای سرطانی و پیوندهای جراحی قلب است. زشتیها مولود اعمال ماست نه ضعف دستگاه خلقت.
📖سجده آیه ۷
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای دینی👉
حکمت 47 - قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ وَ صِدْقُهُ عَلَی.mp3
9M
📚شرح و تفسیر حکمت ۴۷ #نهج_البلاغه
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
🎇موضوع: عفت یعنی خودداری از گناه و هر آنچه که زشت است
☑️انواع عفت کدام است ؟
☑️عفت هر کسی به اندازه غیرت اوست.
☑️غصه ها وسیله ی اندازه گیری رشد روحی شخص هستن.
☑️چگونگی فضیلت و بزرگی افراد جوانمرد .
☑️صداقت هر فرد به اندازه مروت اوست.
☑️رابطه ی صداقت و مروت چیست؟
☑️انواع همت : ۱. همت پست ۲ همت بلند .
☑️موانع رسیدن به اهداف بلند : ۱. همت پایین ۲ نداشتن چاره و تدبیر ضعف اندیشه
☑️فرد به همان اندازه ای غیرت دارد که همت داشته باشد.
☑️بالا آمدن سطح غصه ها ، زندگی را شیرین می کند.
#جملات_قصار
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
⚡️انسان جاری (۱۰)
🎇از کجا شروع کنم؟ از پرسش ها و اندیشیدن در باره آن گریزی نیست.!
▪️پس از شناخت نیازها و ضرورت طرح سؤال و با آن پیش فرض این را هم باید اضافه کنم که دیگر نباید هم چنان که جن از بسم الله میگریزد، از خودت و از سؤال هایت فراری باشی و غفلت کنی و بخواهی با باز کردن پیچ رادیو و تماشای تلویزیون و ویدئو یا ولگردی، خودت را از دست این سؤالات سمج رها کنی یا این مهم را به تأخیر بیاندازی که اگر تو سؤال هایت را رها کنی، سؤالها تو را رها نمی کنند و بالاخره در یک لحظه بحرانی، آن جا که دیگر رمق و تاب رفتنت نیست، گریبانت را میگیرند و خفه ات میکنند.
▪️هیچ دیدی سگی را به دنبال یک فراری. هر چه فرار کند، سگ هم دنبالش میدود و سرانجام گازش میگیرد. اما آن جا که بایستد، سگ هم میایستد و اگر هجوم بیاورد، این بار سگ است که پا به فرار میگذارد.
▪️در این مرحله به نوشتن روی بیاور. یادداشت کن و همه را بنویس؛ هر سؤالی که راجع به انسان، هستی، خدا، تاریخ، طبقات، ضرورت مبارزه، مسئله کردستان، جنگ، ازدواج، اسرا و... داری.
▪️ هیچ از یاد نمی برم آن روز صبح آن لحظه ای را که یکی از دوستان با حالتی که از ذلّتش حکایت داشت، میگفت و با التماس میگفت: باید با سؤالاتم چه کنم؟ و من با نیش خندی میگفتم: تو پای به راه در نه و هیچ مپرس، خود....
▪️داستان از این قرار بود:
یکی از برادران کارهای زیادی را در انجمن اسلامی دانشگاه به عهده گرفته بود. باشناختی که از او داشتم، میدانستم مایههای کم و پایههای ضعیفی دارد. به او گفتم: پایه هایت را محکم کردی؟ اگر نکردی، بیا با هم برنامه ای داشته باشیم.
▪️ نمی گویم هیچ کار نکن، میگویم این کار را هم بکن. گفت: جمع نمی شه. گفتم: پس از آنها کم کن و بر این بیفزا. و بعد با قاطعیت گفت: تو پای به راه در نه و هیچ مپرس، خود راه....
به او گفتم: باید اول دید و بعد رفت و گرنه راه که زبان نداره.
آن روز صبح وقتی پرسیدم چی شده؟ گفت: توی این چند روز که دانشگاه تعطیل بود، رفتم به شهرمان. از آن جا طوری حرکت کردم که اول هفته سر کلاس باشم و ساعت سه نیمه شب رسیدم خوابگاه. یک راست رفتم به اتاقم. هر چه کردم خوابم ببرد، نشد. کم کم سؤالاتم شروع شد. از سر و کولم بالا میرفتند. سرم را زیر بالش کردم، باز هم نشد. بلند شدم، رادیو را روشن کردم تا شاید حواسم پرت شود.
▪️قسم میخورد که آب گلویم را نمی توانستم قورت بدهم. حتی یادم میآید که داد زدم: آهای، ولم کنید... چی از جونم میخواهید؟ اصلاً به من چه که انسان چیه و کیه؟ میخواهد جبر باشد یا اختیار؟ میخواهد جهان حقیقت داشته باشد یا نداشته باشد؟ هدف از خلقت چیه؟ چرا خدا آفریده؟ برای چه آفریده؟ برای چه اصلاً زنده باشم؟ چرا نماز بخوانم؟ چرا....؟ آی دیوانه شدم و...
بالاخره پیدات کردم. اتاق خودت نبودی، ولی خیلی گشتم. ده جا سراغت را گرفتم. یالا بشین! بگو، بگو.
🎇 صفحه مجال عیش صمیمانهای از جنس زیست آگاهانه را همراهی فرمایید