baghare140-2.mp3
25.89M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه 140)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
baghare140-3.mp3
22.48M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه 140)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه 31.MP3
51.24M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(31)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر_کوتاه
☑️کارهای خیر تقلبی
☑️خوبی منهای خدا
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
انسان شبیه خدا.aac
318.8K
#زیست_مومنانه
تو شبیه خدایی!
بسم الله الرحمن الرحیم
🎙کوتاه و شیرین سخنی از استاد دکتر #الهی_قمشه_ای
👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
#یادداشتهای_روزانه
🔰راه کسی مگیر و بیراهه هم مرو
یکی از فرازهای گفتاری استادجوادی آملی که دربسیاری از جلسات و به مناسبت های گوناگون تکرار می کنند این جملات است:
"نه بیراهه برو نه راه کسی را ببند"
ایشان رمز خوشبختی و سعادت ،آرامش،گشایش در امورودینداری را در این دو جمله می دانند.
🔅نیک می دانیم ونیاز به بازگویی نیست که "انسان"تنها موجود بی نهایت طلب کائنات و هستی است واگربه درستی از فطرت و وجدان و عقل فرجام اندیش استفاده نکند و برای هماهنگی عقل و وجدان و فطرت با غرایز و نیروهای حیوانی خویش وموانع بیرونی(اهریمن جن و انس) در مسیرزندگی از خضر راهی و صاحبدلی راهنمایی نطلبد همچنان بیراهه خواهد رفت .درد امروز فرد و خانواده و جامعه ی ما در مراجعه نکردن به عناصر یاد شده و یا خود درمانی و بد درمانی های معنوی و روحی است.
👈جامعه ای که بیش از پانزده میلیون پرونده باز در دادگاهها و محاکم قضایی دارد و نزدیک به 60 میلیون آدم را درگیر خود کرده و بیشتر آن هم مالی،ملکی،خانواده گی است پر واضح است که دچاربیماری است . بی اعتنایی آگاهانه یا نا آگاهانه به طبیب حاذق ناصح دلسوز و نسخه های درمانگران الهی ،رفاه و خوشی و نشاط و سرزندگی و ادب و احترام و اخلاق را از آنان گرفته است.
اگر این بیراهه نیست پس چیست؟!
🔅آدمی که در بیراهه گام برداشت (لیکن به گمان خویش درست می رود) بر اساس سرشت بی نهایت طلبی آسیب و زیان های جبران ناپذیری دارد.
1-خود زنی و خود آزاری(همان بیراهه روی)
2-دیگر آزاری (ایجاد راه بندان و موانع برای دیگران)
بی شک آدمی که بر خویشتن خویش مهربان نباشد انتظار مهرورزی بر دیگران توقع بیجایی است.
معیاربیراهه روی پیروی از "خودِ گیاهی و حیوانی "انسان است. واتفاقات و حوادث ناگوار و سخت ،بروز ظهور این معیاررا آسان تر می سازد.
جایی که به خویشتداری بیشتر نیاز است ببین او چه می کند؟!
جایی که به گذشت و فداکاری نیاز است بنگر او چه می کند؟!
جایی که حقیقت در مسلخ مصلحت قربانی می شود او چه می کند؟!
جایی که علم و مهارت جهل و ناکارامدی را تسخیر می کند دقت کن او چه می کند؟!
جایی که ......؟!
🔅و چنین است آنگاه که "خود" معیارشد برای تامین و اشباع و اقناع و ارضاء "خودِ"سیری ناپذیر و نهایت طلب راه را بر دیگران خواهی بست و تا می توانی از رشد و کمال و زندگی بهین دیگران جلوگیری خواهد کرد.!!
بی عنایات خدا هیچیم هیچ!
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال
9️⃣6️⃣قسمت شصت و نهم (تربیت قوه خیال ۴)
🔹عمده در باب تربیت قوه خیال حسّ احتياج است كه آن در ما كمتر است،
🔹 قلب ما باور نكرده كه سرمايه سعادت عالم آخرت و وسيله زندگانى روزگارهاى غير متناهى نماز است.
🔹 ما نماز را سر بار زندگانى خود مى شماريم و تحميل و تكليف مى دانيم.
🔸 حبّ به شىء از ادراك نتايج آن پيدا مى شود، ما كه حبّ به دنيا داريم براى آنست كه نتيجه آن را دريافتيم قلب به آن ايمان دارد. لهذا در كسب آن محتاج به دعوتخواهى و وعظ و اتّعاظ نمى باشيم.
ادامه دارد .....
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅محفل قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
#زیست_آگاهانه
📃برگی از کتاب #انسان_جاری(13) شروع از شناخت خود یا جهان!
▪️پس از طرح و تنظیم پرسش های مان، نوبت تحلیل و بررسی میرسد که ریشه است. خب حالا با چند سؤال روبه رو هستیم ؟برای پاسخ به پرسش های بنیادین از کجا شروع کنم؟ آیا از «خدا» یا «جهان» یا «انسان» یا از هیچ کدام، که از «جامعه» و «طبقات»؟! به چه دلیل؟ از کجای آن؟ با این شروع به چه نتایجی میرسیم؟
▪️خب حالا تحلیل و بررسی را از کدام یک آغاز کنیم؟ از طبیعت... تا انسان...؟ یا از انسان... تا طبیعت...؟ و یا هیچ کدام، که از خدا؟ و یا این که همة اینها ذهنی گرایی است و باید از اقتصاد و مسائل اجتماعی؟و یا جهان ....
▫️در این اینجا، بعضی از مکتبها میگویند: «تحلیل از جهان شروع میشود» و دلیلشان این است که از لحاظ تکاملی، جهان بر انسان، مقدّم است و ماده در سیر تکاملی خود به حیات رسید و از حیات تا شعور و از شعور تا مراحل تاریخی.
🌑 و اما یک اشتباه !
▪️اشتباه در این است که آنها "تقدم زمانی" را دلیل تقدم بر شروع میگیرند، در حالی که تقدم زمانی، تقدم در شروع را نمی رساند و تنها موقعی به این تقدم روی میآوریم که دستمان از هر دلیل دیگری کوتاه باشد و گذشته از آن، این شروع برای تبیین علمی جهان کافی است، اما برای تبیین کلی جهان هرگز!
▫️چون انسان پس از عبور از مرحله آگاهی ابتدایی و جریان انعکاسها و بازتاب ها، هنگامی که به خودآگاهی میرسد و به تحلیل میپردازد و تجربه ها، انگارهها و استنتاجها را نقد میزند و تحلیل و تجزیه را شروع میکند، در این مرحله، با تلقی و بینشی که از خودش دارد، چارچوبی برای تمام تجربهها و استنتاجهای علمی میسازد.
▪️بینش علمی او در این چارچوب شکل میگیرد و معنا پیدا میکند. پس در این مرحله، جلوتر از جهان، با خودش سر و کار دارد. او از خودش عبور میکند تا به جهان میرسد.
و این جاست که از دیدگاه شناخت و تبیین کلی، انسان مقدم میشود؛ چون تمام تحلیلهای علمی که از تجربههای انسان مایه میگیرند، از تبیین کلی جهان عاجز هستند. تمام روشهای تجربه گرا و عقل گرا یا تلفیقی از این دو، در مرحله تحلیل علمی مورد استفاده قرار میگیرند، نه برای تبیین کلی آن.
🔹تبیین کلی جهان، نه از تجربه و نه از عقل، که از ادراکات حضوری انسان مایه میگیرد. تفکر از این منبع شناخت تغذیه و استنتاج میکند. در این جا دو دیدگاه وجود دارد.
▫️از دیدگاه تکامل، جهان، پیش از انسان مطرح است،
▫️ولی از دیدگاه تبیین و شناخت، انسان، پیش از جهان مطرح میشود و تحلیل از انسان آغاز میگردد[ علی صفایی حائری، روش نقد، ج5، ص83.]
📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم.
👇👇👇
🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
baghare141-1.mp3
21.93M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۴۱)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
32.MP3
32.31M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(۳۲)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
قرآن را باید زندگی کرد_1.mp3
6.79M
#تفسیر_کوتاه
☑️اندیشه ورزی در آیات قرآن (تدبر)
☑️تحقق فردی و اجتماعی
☑️تمدن سازی قرآنی
☑️تصمیم ها و انتخاب ها
👈با محفل قرآنی همراه باشید
زندگی تون با برکت🌷
#یادداشتهای_روزانه
#زیست_مومنانه
⚡️دانش تان را بی برکت نکنید
▪️انسان موجودی پرسشگر است چون ناشناخته ها را برنمیتابد.دانستن،فهمیدن،دریافت حقیقت در نهاد اوست.
از همان آغاز زبان گشودن .
عبور از تاریکی های و رسیدن به روشنایی حقیقت همان ریشه آغازین پرسش های ماست.
جانش را با پرسشگری فربه می سازد
▪️اما گاه در کشاکش تضاد منافع و برخورد نیروهای غریزی و عقلانی حقیقت در مسلخ مصلحت های برخواسته از منافع روزمره آدمی تنها برای دریافت حقیقت نمی پرسد!
▪️جلسه تفسیر استاد بررسی آیات ۶۰ به بعد سوره بقره بود.
استاد قصه گاو بنی اسرائیل و پرسش های بی ربط آنان که در قرآن آمده است را تفسیر می کردند.پرسش های آنان دقیقا برای دور شدن از حقیقت و فرار از آن بود.
نکته ای گفتند که برایم زیبا و قابل فهم و ملموس بود و با این گونه پرسش ها بیگانه نبودم.اما آن نکته مهم بود.
«بعضی پرسشگری ها علم را بی برکت می کند!»
▪️و حدیثی را از امام علی علیه السلام را خواندند.
«سل تفقها ولاتسئل تعنتا» حکمت ۳۲۰ نهج البلاغه
گاه می پرسی که یاد بگیری،بفهمی،ارتفاع بگیری، به بام معرفت و حقیقت برسی.
می پرسی تا از لجن های مرداب نادانی خودت را برهانی.
آنچه هست را بیابی نه آنچه می نماید.
پرسش ابزار دستگیری است.دست گیری از خودت و دیگران.
و گاه نیز می پرسی که خودت را به نمایش گذاری(همان خودنمایی)
تا دانش خویش را به رخ رقیب بکشی،شاخ او را بشکنی ، مچ بگیری،رقبا را از میدان به درکنی، دست بیندازی ،بخندی و بخندانی،بروی روی آنتن.با روان مخاطب بازی کنی.
آری! سوالات تفننی ،حرفه ای که حقیقت نماست نه حقیقت یاب و حقیقت جو.
در سوال تفقهی تواضع و ادب و فروتنی موج می زند
و در پرسشگری تعنتی هتاکی ،بی ادبی، و خودنمایی...
با خودم گفتم چه ملاک خوبی
تکلیفم با بسیاری از مناظره های داوطلبان سکان اجرایی کشور روشن می شود.!!
👈با محفل قرآنی همراه باشید
زندگی تون بابرکت🌷
حکمت 50 - قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّهٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْهِ.mp3
6.05M
📚شرح و تفسیر حکمت ۵۰
#نهج_البلاغه
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
📝موضوع: چرا در بدو امر دل انسان از آدم ها گریزان است ؟
☑️اگر خداوند بخواهد باطن انسان را به دیگران نشان بدهد شرایطش را فراهم می کند.
☑️اگر عیبی پوشیده شده تا خداوند رسوا نکرده است باید به اصلاح خود اقدام کنیم.
☑️طبق روایات سر و راز انسان به خون داخل رگ او تشبیه شده که باید مانند خون پوشیده باشد.
☑️در چه زمانی باید عیب دیگران را نپوشاند؟
☑️عفو و بخشش انسان را عزیز میکند و موجب افزایش طول عمر می شود.
☑️چگونگی شرایط عفو
☑️تفاوت عفو و صفح کدام است؟
#جملات_قصار
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
پناهجویی و پناهندگی ۷.mp3
6.36M
📃موضوع:پناهجویی و پناهندگی(قسمت 6و7)
📋واکاوی و گزارشی از دعای دهم صحیفه سجادیه
🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد #عبداللهی
👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم.
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
مفاتیح الحیات.حفظ جسم و جان ۱۹.mp3
3.49M
☑️ حفظ جسم و جان (جلسه نوزدهم)
🔰بازخوانی فصل چهارم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#بهداشت #اسلام #جسم #روان #سلامت
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهادت_امام_جوادعلیه السلام
یا جواد الائمه ای عشق شیرین…
🖤شهادت ابن الرضا امام جواد علیهالسلام تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر_کوتاه
#آدینه_های_امید
🎙مهمترین شاخصه های یاران حضرت مهدی علیه السلام
☑️ظلم ستیزی و عدل پروری
☑️اقلیت صالحی که در اکثریت فاسد غرق نشدند
☑️۲۷نفر نیروی کلیدی و ویژه
☑️سلمان فارسی از نیروهای کلیدی عصر حضور
👈با محفل قرآنی همراه باشید
زندگی تون امام زمانی🌷
⚡️درسی از مکتب امام جواد (عليه السلام)
▪️می بینید #امام_جواد سلام الله علیه یک بیان نورانی دارد این بیان پیداست که راه مدرسه و حوزه و دانشگاه نیست در یک مسافرتی عده ای سفره پهن کردند غذایشان را خوردند خواستند سفره جمع کنند؛ فرمود شما مقابل این همه پرنده هایی که دیدند میخواهید این سفره را برای چه جمع کنید؟! شما غذایتان را خوردید بقیه را برای همین هایی که دیدند بگذارید اینها حق دارند.
▪️این امام جواد است آنوقت میشود در کشوری که به نام این امام جواد است؛ بیکار باشد فقیر باشد گرسنه باشد؟! فرمود یا در خانه غذا بخور، یا اگر در بیابان غذا خوردی این سفره را پهن کردی بقیه مال دیگران است دستور رسمی امام جواد بود فرمود: اینها هم حق دارند .
▪️کسی خدمت حضرت در مدینه رفت گفت من مشکلی دارم والی شهر سجستان باید مشکل مرا حل کند؛ او هم به نام حسین بن عبدالله نیشابوری شیعه بود چون نیشابور و آن فلات بعد از عبور وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه شیعه خالص بودند. این حسین بن عبدالله نیشابوری والی آن سجستان بود. این شنید که این شخص در مدینه رفته خدمت امام جواد مشکل خودش را با حضرت در میان گذاشت آن حضرت نامه ای برای والی نوشته که مشکل این شخص را حل کن؛ شما ببینید در تاریخ دارد این حسین بن عبدالله نیشابوری دو فرسخ به استقبال این نامه رفته که امام من برای من نامه نوشته خب ما چرا اینجوری نباشیم؟ دو فرسخ رفتن آن روز یک کار آسانی نبود این دیگر والی رسمی سجستان بود همین که شنید امام جواد برای او نامه نوشته که مشکل فلان شخص را حل کن؛ گفت: امام وقتی برای من نامه بنویسد من منتظر باشم که این شخص نامه را به پیش من بیاورد؟! دو فرسخ به استقبال این نامه رفت خب ما چرا اینجور نباشیم؟!
🎇استاد فرزانه آیت الله #جوادی_آملی ،درس اخلاق
👈با محفل قرآنی همراه باشید.
زندگی تون با برکت🌷