پیروزی نهایی دین حق
◻️در نظام تكوين تنها يك دين هست كه همه در مقابل آن تسليم هستند؛ امّا در نظام تشريع دو نوع دين هست:
دين حق و آسماني كه دين حنيف اسلام است و دين جنيف و باطل كه ساخته و پرداخته بشر است و سرانجام، دين حقّ بر اديان باطل چيره مي شود:
(هُوَ الَّذي أرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدي ودينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَي الدّينِ كُلِّهِ ولَو كَرِهَ المُشرِكون)
◽️سرّ پيروزي حق بر باطل اين است كه دين حق با ساختار خلقتِ نظام هماهنگ است:
(وما خَلَقنَا السَّماواتِ والأَرضَ وما بَينَهُما إلاّبِالحَقّ)
و چون با نظام خلقت مطابق است، پيروز و ماندني است.
از آنجا که مخالفان اسلام با كلّ نظام آفرينش كه صدر و ساقه آن مطيع قوانين الهي اند در ستيزند، زيرا در جهت مخالف جريان آفرينش شنا مي كنند و سرانجام، خسته و فرسوده خواهند شد و سرنوشت مشئومي به انتظار آن هاست.
📚تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی ذیل آیه ۸۳ آل عمران
کلیم اگر دعا کند بی تو دعا نمی شود
مسیح اگر دوا دهد بی تو دوا نمی شود
اگر جدائی اوفتد میان جسم و جان من
قسم بجان تو دلم از تو جدا نمی شود
گریه اگر کنم همی بهر تو گریه می کنم
ورنه زدیده ام عبث اشک رها نمی شود
گرد حرم دویده ام صفا و مروه دیده ام
هیچ کجا برای من کرب و بلا نمی شود
کسی که گشت گرد تو گرد گنه نمی رود
پیرو خط کربلا اهل خطا نمی شود
عمر گذشت، وانشد راه زیارتت به من
حاجت این شکسته دل چرا روا نمی شود
جز سر غرق خون تو که شد چراغ قافله
رأس بریده بر کسی راهنما نمی شود
ای بدن تو غرق خون وی سر و روت لاله گون
با چه خضاب کرده ای خون که حنا نمی شود
کرب و بلا و کوفه شد سخت به عترتت ولی
هیچ کجا به سختی شام بلا نمی شود
چوب به دست قاتلت سوخت و گفت این سخن
جای سر بریده در طشت طلا نمی شود
انتظارات بشر از دین.جلسه اول.MP3
10.04M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله در تبیین و نقد آراء برخی متفکران ایرانی درباره انتظار بشر از دین - جلسه اول
▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله
@rahighemakhtoom
انتظارات بشر از دین.جلسه دوم.MP3
9.2M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله در تبیین و نقد آراء برخی متفکران ایرانی درباره انتظار بشر از دین - جلسه دوم
▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
#حدیث_زندگی
⚡️یاری رسانی و پاداش محاهدان
🎇رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
«مَنْ مَشَى فِي عَوْنِ أَخِيهِ وَ مَنْفَعَتِهِ فَلَهُ ثَوَابُ الْمُجَاهِدِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
«هر که برای یاری دادن و کمک رساندن به برادرش قدم بردارد ثواب جهادگران در راه خدا را دارد.»
📚بحار الانوار، ج ۷۳، ص: ۳۶۷
@majaleezendegi
#معرفی_نرم_افزار
#نرم_افزار
اپلیکیشن چشمه جایی که معنویت جاریست...
کشف کنید و بیاموزید. اینجا هر آنچه برای
مناسبتهای مذهبی نیاز دارید در دسترس شماست.
برگزاری مسابقات پر از جایزه...
https://ghadirishavim.ir/
👈ورود به محفل قرآنی رحیق👉
تفسیر 460.mp3
11.56M
💢تفسیر سوره #مومنون جلسه ششم
☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_مومنون #مومنون
🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه
🌱🌱🌱
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
شناخت جن.استاد مخلباف 3.mp3
10.48M
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه سوم)
🎤استاد: مرتضی #مخملباف
Almiqat.com
#جن #شیطان #ابلیس #قرآن
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه سوم) 🎤استاد: مرتضی #مخملباف Almiqat.com #جن #شیطان #ابلیس #قرآن 🌷ز
خلاصه ی جلسه سوم جن شناسی.docx
17.1K
📋موضوع: خلاصه متن درسگفتار جن شناسی(جلسه سوم)
🎤استاد: مرتضی #مخملباف
Almiqat.com
#جن #شیطان #ابلیس #قرآن
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
بقره 261 تا 274.mp3
10.95M
#تفسیر_کوتاه
📜نکته ها و پیام های #سوره_بقره آیات 261تا 274برگرفته از تفسیر تخصصی #المیزان و تفسیر ساده #نور
🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح
🎙استاد سید حامد #غضنفری
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#تربیتفرزندان فقط با دعا محقق نمیشود،بلکه علاوه بر #دعا ،باید #کارمیدانی انجام داد که مهمترین آن #محیطمناسب است .
ومدیریت محیط یعنی :
دوستان خوب
کنترل رسانه ها
مدرسه مناسب
ارتباط با مساجد و...
#محیط #تربیت #فرزندان_سرمایه_زندگی
#زیست_آگاهانه
🔰حسادت بیماری روانی
🔹الحَسودُ دائِمُ السُّقمِ وإن كانَ صَحيحَ الجِسمِ
🔹حضرت علی علیه السلام می فرمایند: حسود، هميشه بيمار [و رنجور] است، گرچه جسمش سالم باشد.
(غرر الحكم : ح ۱۹۶۳)
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
🔶فصل دوازدهم : حب دنیا و پراکندگی خیال
7️⃣7️⃣قسمت هفتاد و هفتم
▪️طالبان غير حق، كه در نظر اهل معرفت همه طالب دنيا هستند، هر چه مطلوب آنها است به همان متوجّه و متعلّقند. آنها نيز اگر در حبّ مطلوب خود مفرطندو حبّ دنيا مجامع قلوب آنها را گرفته، هيچگاه از توجّه به آن مسلوب نشوند در هر حال و هر چيز با جمال محبوب خود بسر برند.
▪️و اگر حبّ آنها كمتر باشد، در وقت فراغت قلب آنها به محبوب خود رجوع كند. آنان كه حبّ مال و رياست و شرف در دل آنها است، در خواب نيز مطلوب خود را مى بينند در بيدارى به فكر محبوب خود بسر مى برند، مادامى كه در اشتغال به دنيا بسر مى برند با محبوب خود هم آغوشند، چون وقت نماز شود، دل حالت فراغتى مى يابد و فورا متعلّق به محبوب خود مى شود، گويى تكبيرة الاحرام كليد در دكّان يارافع حجاب بين او و محبوب او است، يك وقت به خود مىآيد كه سلام نماز را گفته در صورتى كه هيچ توجّه به آن نداشته و همه اش را با فكر دنيا هم آغوش بوده.
▪️ اينست كه چهل- پنجاه سال نماز ما را در دل اثرى جز ظلمت و كدورت نيست، و آنچه بايد معراج قرب حضرت حق و مايه انس به آن مقام مقدّس باشد، ما را از ساحت قرب مهجور و از عروج به مقام انس فرسنگها دور كرده. اگر نماز ما بويى از عبوديّت داشت، ثمره اش خاكسارى و تواضع و فروتنى بود، نه عجب و خود فروشى و كبر و افتخار كه هر يك براى هلاكت و شقاوت انسان سببى مستقلّ و موجبى منفرد است.
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
🔰درس بيست و دوم: دفع شبهه تحريف(6)
🌅دلايل نفى تحريف
دلايل نفى تحريف بسيار و مبسوط است؛ آنچه در اينجا مىآوريم خلاصهاى از اين دلايل است:
1. گواهى تاريخ
2. ضرورت تواتر قرآن
3. مسأله اعجاز قرآن
دلایل سه گانه بالا را در پست های پیشین توضیح دادیم .
4. ضمانت الهى
يكى از روشنترين دلايل بر سلامت قرآن، ضمانتى است كه خداوند عهدهدار شده تا قرآن را پيوسته مورد عنايت خود قرار دهد و از گزند آفات مصون بدارد:
«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛[سوره حجر آیه 9] ما اين قرآن را به تدريج نازل كردهايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود». اين آيه سلامت قرآن را كاملًا تضمين مىكند. مقتضاى «لطف» نيز چنين است؛ زيرا قرآن سند زنده اسلام و دليل صحت نبوّت است و بايد همواره از گزند آفات مصون و محفوظ بماند.
5. عرضه روايات بر قرآن
از دلايل ديگر سلامت قرآن و عدم تغيير آن در طول تاريخ، رواياتى است كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است. از جمله فرموده است: «براى رسيدن به هر حقى، حقيقتى است كه آن حق را آشكار مىكند و براى پى بردن به هر درستى و راستى، نورى وجود دارد كه به آن راهنمايى مىكند [و قرآن همان حقيقت و نورى است كه روشنگر حقيقتها و صوابهاست] پس هر چه [از احاديث] با قرآن موافق است آنرا برگزينيد و هرچه با آن مخالف است را واگذاريد»[علوم قرآنى؛ ص 454.].
اكنون اين پرسش مطرح مىشود كه اگر احتمال آن مىرفت كه قرآن مورد دستبرد قرار گيرد و از اعتبار ساقط شود، آيا جاى آن بود كه معيار سنجش قرار گيرد و دليل روشن بر صحت و سقم روايات باشد؟ هرگز! قرآن بايد همواره راه سلامت را در پيش داشته باشد تا بتواند اعتبار خويش را ثابت نگه داشته و معيار سنجش حق و باطل باشد.
...ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
شناخت جن.استاد مخلباف 4.mp3
10.87M
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه چهارم)
🎤استاد: مرتضی #مخملباف
Almiqat.com
#جن #شیطان #ابلیس #قرآن
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
مساله اصلاح در جامعه ما.docx
29.6K
#مقاله پژوهشی
📃موضوع: مساله اصلاح در جامعه ما
📋نویسنده: استاد تمام فلسفه و کلام اسلامی دکتر یحیی یثربی
🔖فرازی از متن مقاله:
5- زبان روشن. از آنجا که اصول اعتقادی اسلام عقلانی است و همه ی مؤمنان باید تک تک آنها را با دلیل عقلی بپذیرند، نه با تقلید و نیز برای اینکه فروع دین اسلام باید بصورت صریح و قاطع به مردم ابلاغ شود تا بتوانند به تکلیف شرعی خود عمل کنند، زبان دین اسلام یک زبان صریح و قابل فهم است و به تعبیر قرآن «مُبین» است، نه رمزی، برخلاف ادیان غیرعقلانی از جمله مسیحیت که زبانشان رمزی است. اصلاحگران می توانند تفسیرهای گوناگونی از متون مبهم داشته باشند، اما این کار در مورد قرآن امکان پذیر نیست.
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
🔰درنگی در گلستان همواره سبز سعدی
🔹غافلی را شنیدم که خانهٔ رعیت خراب کردی تا خزانهٔ سلطان آباد کند؛ بیخبر از قول حکیمان که گفتهاند: هرکه خدای را -عَزَّوَجَلَّ- بیازارد تا دلِ خلقی به دست آرد خداوند، تعالیٰ، همان خلق را بر او گمارد تا دَمار از روزگارش برآرد.
آتشِ سوزان نکند با سپند
آنچه کند دودِ دلِ دردمند
سَرِ جملهٔ حیوانات گویند که شیر است و اَذَلِّ (پست ترین)جانوران خر. و بهاتّفاقْ خرِ باربر بِهْ که شیرِ مردمدَر.
مسکینخر ار چه بیتمیز است
چون بار همیبَرَد عزیز است
گاوان و خرانِ باربردار
بِهْ ز آدمیانِ مردمآزار
🔹باز آمدیم به حکایت وزیرِ غافل. مَلِک را ذمائِمِ (زشتی های)اخلاق او به قرائن معلوم شد؛ در شکنجه کشید و به انواعِ عقوبت بکشت.
حاصل نشود رضایِ سلطان
تا خاطرِ بندگان نجویی
خواهی که خدای بر تو بخشد؟
با خلقِ خدای کن نکویی
🔹آوردهاند که یکی از ستمدیدگان بر سر او بگذشت و در حالِ تباهِ او تأمّل کرد و گفت:
نه هرکه قوّتِ بازویِ منصبی دارد
به سلطنت بخورد مالِ مردمان به گزاف
توان به حلق فرو بردن استخوانِ درشت
ولی شکم بدَرَد چون بگیرد اندر ناف
نمانَد ستمکارِ بدروزگار
بماند بر او لعنتِ پایدار
👈مجال عیش صفحه فرصت های زندگی، لطفا با ما همراه شوید(لینک ورود)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری چهارشنبههای زیارتی
باب الحسین
قسمت آنان که رفتهاند
باب الرضا قرار زیارت نرفتهها...
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی
@rahighemakhtoom
🔹مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي اللَّذّاتِ غَلَبَت عَلَيهِ
🔹حضرت علی علیه السلام می فرمایند: آن كه در لذّت ها (خوشى ها) بسيار انديشه كند، لذّت ها بر او غالب مى شوند.(غرر الحكم : ح ۸۵۶۴)
baghare168-5khordad1400-1.mp3
24.25M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۶۸)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
انتظارات بشر از دین جلسه سوم.MP3
11.28M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله در تبیین و نقد آراء برخی متفکران ایرانی درباره #انتظار بشر از #دین - جلسه سوم
▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله
@rahighemakhtoom
⚡️کثرتگرایی
▪️کثرتگرایی[1] دینی یکی از محصولات «تجدد» و لیبرالیسم مغربزمین است. کثرتگرایی، بازتابی از وجدانهای آگاه و آزاداندیش دنیای جدید است که بر آن میکوشند تا سختگیری دینی و مذهبی گذشته را که زمینهی آزار و تحقیر عدهی زیادی از مسیحیان و غیرمسیحیان را فراهم میآورد، اصلاح کرده، در صورت امکان، آن را از میان بردارند.
▪️پروتستانتیسم لیبرال را که اساس کثرتگرایی دینی بود، برای نخستین بار، شلایر ماخر (مرگ 1834م.) و سپس اوتو (مرگ 1937م.) روحانی آلمانی، عنوان کردند. این نظریه همزمان و هماهنگ با نظریهی نظریهپردازان لیبرالیسم سیاسی قرن هجدهم و نوزدهم مغربزمین، مانند آدام اسمیت (مرگ 1790م. ) و دیگران بود.
📝ویژگیهای پروتستانتیسم لیبرال عبارتند از:
▪️ـ پذیرش تفاسیر مختلف و حتی غیرمتعارف از متون مقدس، مخصوصاً با توجه به دستاوردهای دانش تجربی جدید.
▪️ـ تجویز شک و تردید در دلایل و مبانی حقانیت.
▪️ـ تأکید بر حمایت دینی از اصول اخلاقی و اجتماعی مدرن.
▪️ـ ارجاع گوهر دین به تجربهی شخصی افراد، نه اصول جزمی و مناسک دینی.[2]
▪️همین مبانی هستند که سرانجام در نظریهی کثرتگرایی جان هیک ظهور یافتهاند.[3] به خاطر اهمیت مسئله به توضیح بیشتر در این مورد میپردازیم.
🌅اقسام کثرتگرایی
کثرتگرایی دینی، نهضتی در الهیات است که بر ارزشهای لیبرالیسم سیاسی استوار بود. چنانکه در آغاز کار، آشکارا عنوان پروتستانتیسم لیبرال را با خود داشت. این کثرتگرایی با صورتها و مبانی گوناگون مطرح شده است، همانند:
☑️الف ـ کثرتگرایی اخلاقی. به این معنا که پیروان هر دینی، پیروان ادیان دیگر را محترم بشمارند و با آنان رفتار اخلاقی و نوعدوستانه داشته باشند.
☑️ب ـ کثرتگرایی در نجات. به این معنا که پیروان هر دینی، بهگونهای پیروان ادیان دیگر را نیز در زندگی پس از مرگ اهل نجات بدانند. مبنای اینگونه کثرتگرایی یا میتواند رحمت فراگیر خداوند باشد یا ناآگاهی و بیخبری پیروان ادیان دیگر.
☑️ج ـ کثرتگرایی معرفت شناختی. به این معنا که اصولاً گزارههای الهیاتی و مابعدالطبیعی، گزارههای قابل اثبات یا ابطال نیستند یا به تعبیر افراطی، گزارههایی بیمعنا هستند. بنابراین همهی ادیان از نظر معرفتشناختی در شرایط مساوی قرار میگیرند و دلایل اثبات و توجیه هیچیک از آنان بر دیگری برتری ندارد.
☑️د ـ کثرتگرایی براساس «حقیقت». به این معنا که ظواهر ادیان با هم اختلاف دارند، اما در حقیقتِ آنها اختلاف و تعارضی نیست؛ اختلاف در صورتها و عنوانهاست، نه در معنا و حقیقت. این دیدگاه، با دیدگاه عرفانی هندیان و نوافلاطونیان نیز هماهنگ است. این، همان است که جان هیک از آن بهعنوان تحول از «خودمحوری» به «واقعیت محوری» تعبیر میکند.[4]
▪️به نظر من، بههرحال، در عین پذیرش مسئلهی خوشرفتاری با همهی انسانها با قطعنظر از عقاید و افکار آنان، پذیرش کثرتگرایی، حاصلی جز بازداشت انسانها از تحقیق و جستجو نخواهد داشت.
▪️ کثرتگرایی، اگر به مصلحت سیاستمداران، بازرگانان و انساندوستان هم باشد، به مصلحت آگاهی و معرفت انسانها نیست.
▪️کثرتگرایی، نه تنها انسانها را از پژوهش بازداشته و باورهای الهیاتی و مابعدالطبیعی را به جمود و جزمیت دچار میسازد، بلکه به زیان حقیقت و دین درست هم میانجامد. به این معنا که کثرتگرایی و سازش معرفتی پیروان ادیان مختلف، زمینه را برای بقای حق و باطل در کنار یکدیگر فراهم آورده و انسانها را از نخستین و طبیعیترین حق خودشان که حق شناخت و انتخاب براساس شناخت و تشخیص است، محروم میسازد و این کار نیز، به زیان اکثریت انسانها و به سود دین باطل و طرفداران ادیان باطل تمام میشود.
📝استاد تمام فلسفه و کلام اسلامی سید یحیی یثربی
📝پی نوشت:
[1]- Pluralism
[2]. لگن هاوزن، كثرتگرایی دینی. و نیز بنگرید به:
ـ Friedrich Schleiermacher, on Religion. 1899.
ـ Rudolf Otto, Das Heilige (1917).
[3]- John Hick, "Religious Pluralism," Oxford, 1997 & "Problem of Religious Pluralism, New york, 1985.
[4]. John Hick, "Problem of Religious Pluralism, New york, 1985."
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.(بسم الله)