eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
728 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️آزمونی برای 🎇گویند:گل پسری‌ برای مراسم عروسی اش ليستی از اسامی دوستانش را كه بيش از 30 نفر بودند را به پدرش داد و از او خواست كه با دوستانش تماس بگيرد‌و آنها را برای روز عروسی دعوت كند ، پدر هم قبول ميكند. ▪️روز عروسی ، پسر با تعجب دید كه فقط شش نفر از دوستانش آنجا هستند ،بشدّت ناراحت شد و به پدرش گفت: من‌ از شما خواستم تمام‌ِ‌ دوستانم رادعوت كنيد اما اينها كه فقط شش نفر هستند. ▪️پدر گفت: من با تك تك دوستانت تماس گرفتم و به آنان گفتم مشكلی برای تو پيش آمده و به كمك آنها احتياج داری,و از آنها خواستم كه امروز اينجا باشند. ☑️بنابر اين پسرم نگران نباش ، دوستان واقعی تو کسانی هستندکه امروز درخدمت شمامی باشند . دوست نَبوَد ، آن که در نعمت زند لاف یاری و برادر خواندگی دوست آن دانیم که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درماندگی 📝چه خوش گفت شاعر : وه چه خوش فرمودآن اهل طریق این مثل در صحبت از یارو رفیق، تا توانی میگریز از یار بد یار بد بدتر بُوَد از مار بد، ماربدتنهاهمین برجان زند یاربد برجان و بر ایمان زند 👈مجال عیش محفل زیست آگاهانه را همراهی فرمایید.
⚡️تمثیلی زیبا از دلبستگی به دنیا 🔹مَثَلُ الدنيا مَثَلُ ماءِ البحرِكُلَّما شَرِبَ مِنهُ العَطشانُ ازدادَ عَطَشاً حتّى يَقتُلَهُ 🔹امام کاظم علیه السلام می فرمایند: دنيا به آب دريا مى ماند كه هر چه تشنه از آن بنوشد، تشنه تر مى شود تا سرانجام او را مى كشد. 📚تحف العقول : ۳۹۶
اطلاع رسانی مراسم چهارپایه خوانی شهادت امام رضا علیه‌السلام https://eitaa.com/rahighemakhtoom
⚡️عزیز جان!ابدیت در پیش داریم ⚡️صائب و درنگ در تجسم عمل به قدر رم ازین عالم، توانی آرمید آنجا که اینجا هر که سستی کرد نتواند رسید آنجا رواجی نیست در محشر عبادات ریایی را به سیم قلب نتوان ماه کنعان را خرید آنجا هلال جام می هر جا نماید گوشه ابرو ز خجلت پشت سر خارد به ناخن ماه عید آنجا در اقلیم مدارا ضعف بر قوت بود غالب به مویی می توان کوه گرانی را کشید آنجا میاسا از گرستن گر وصال کعبه می خواهی که باشد جامه احرام از چشم سفید آنجا به غربال بصیرت پاک گردان دانه خود را که هر تخمی که کاری، یک به یک خواهد دمید آنجا اگر بر دفتر عصیان، خط باطل کشی اینجا نخواهی بر زمین از شرمساری خط کشید آنجا ز خشکی، خرده ای کز تنگدستان در گره بستی عرق خواهد شد و بر چهره ات خواهد دوید آنجا اگر اینجا گشایی عقده ای از کار محتاجان در جنت به رویت باز گردد بی کلید آنجا نسازی تا به خون چون لاله اینجا چهره را رنگین ز جوی شیر نتوان کاسه ها بر سر کشید آنجا ره بی منتهای عشق دارد جذبه ای صائب که نتواند شکار وحشی از دنبال دید آنجا ✏ «صائب تبریزی_غزل شماره ۳۲۱» 📝پ ن: ☑️آرامش پایدار در گریز از وابستگی ها و دلبستگی های ناپایدار دنیوی است.با سعی و تلاش می توان به آسایش پایدار رسید ☑️باسکه تقلبی و نماز و روزه و عمل ریایی نتوان به یاررسید ☑️توانایی و نیروی حقیقی درمدارا و همراهی بامردمان است ☑️دستیابی به حریم یار با ناله و زاری میسر شود.جامه احرام کوی یار چشم سفید شده از گریه و تضرع است. ☑️اعمال خویش از صافی حقیقت عبور ده .غربال گری ،در معرض آزمون ها قرار گرفتن دانه حقیقت را بارور می سازد. ☑️شرمساری در پیشگاه محبوب نتیجه باطل گرایی و سرکشی در برابر خواسته های او در دنیا. ☑️عرق شرمساری در پیشگاه خداوند نتیجه بخل و کوتاهی های تو در برابر محرومان است. ☑️چون گره از کار نیازمندی گشایی در حقیقت کلید خانه یار را به دست آورده ای ☑️دستیابی به نعمت های بهشتی در گرو شادمانی چهره و جان مردمان است. 🎇خلاصه مضمون غزل آن است که، دنیا و آخرت از هم جدا نیستند و مرگ امتداد حیات دنیوی است و اینجا کشتگاه است و آنجا برداشت می کنیم. و دقیقا آنجا عمل آدمی از خوب و بد تجسم می یابد. 🌷خوانش غزل و فایل صوتی در اینجا🌷 👈مجال عیش محفل زیست آگاهانه را همراهی فرمایید.
🔰درس بيست و دوم: دفع شبهه تحريف‌(8 و پایان) 🌅دلايل نفى تحريف‌ دلايل نفى تحريف بسيار و مبسوط است؛ آنچه در اينجا مى‌آوريم خلاصه‌اى از اين دلايل است: 1. گواهى تاريخ‌ 2. ضرورت تواتر قرآن‌ 3. مسأله اعجاز قرآن‌ 4. ضمانت الهى‌ 5. عرضه روايات بر قرآن‌ 6.نصوص اهل بیت (ع) دلایل شش گانه بالا را در پست های پیشین توضیح دادیم . 7. نظر علماى بزرگ شيعه‌ علماى شيعه، همواره قائل به تحريف نشدن قرآن بوده‌اند؛ البته برخى اخباريون افراطى- كه در زمره شاخصين علماى شيعه قرار نگرفته‌اند- در اين زمينه مطالبى را گفته‌اند كه نبايد به حساب عموم شيعه گذاشت. بى مناسبت نيست در اينجا به كلام يكى از بزرگان علماى اماميه درباره نفى تحريف قرآن اشاره كنيم:[ بيانات بزرگان شيعه را درباره نفى تحريف در كتاب« صيانة القرآن من التحريف» به‌تفصيل آورده‌ايم.] شيخ‌المحدّثين، ابوجعفر، محمدبن‌على بن‌الحسين بن‌بابويه صدوق (متوفاى 381) در رساله اعتقادات چنين مى‌گويد: «اعتقاد ما بر اين است قرآنى كه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل گرديده، همين قرآن موجود است كه در دست مردم قرار دارد با 114 سوره، بى كم و كاست؛ و هر كس به ما نسبت دهد كه قرآن را بيش از اين مى‌دانيم، دروغ‌گوست»[اعتقادات شيخ صدوق همراه با شرح باب حادى عشر؛ ص 94- 93.]. ردّ اتهام‌؛ بسيارى از بزرگان علماى اهل سنّت- كه منصفانه مسأله تحريف را بررسى كرده‌اند- شيعه اماميّه را از تهمت قول به تحريف مبرّا دانسته‌اند. اولين كسى كه شهادت به نزاهت موضع شيعه داده است، ابوالحسن على‌بن‌اسماعيل اشعرى (متوفاى 324)- شيخ اشاعره و بنيانگذار مكتب اشعرى- است كه امروزه جهان تسنّن پيرو اين مكتب هستند. وى در اين زمينه چنين مى‌گويد: «شيعه اماميه دو دسته‌اند: يك دسته كوته نظرانِ ظاهر بين كه فاقد انديشه‌اند و در مسائل دينى داراى نظر و آراى عميق نيستند. اينان قائل به تحريف در جهت نقص برخى كلمات بوده‌اند و دليل آنان رواياتى است كه نزد محققين طائفه فاقد اعتبار است؛ ولى همين دسته نسبت به زيادتى در قرآن، به كلى منكرند و مى‌گويند: هرگز در قرآن زيادتى رخ نداده است. دسته دوم، محققين و صاحبانِ‌ نظر و اجتهادند كه هر دو جهت زيادت و نقص را منكرند. آنان مى‌گويند: قرآن همچنان كه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده، تاكنون دست نخورده است و از گزند تحريف، به طور مطلق، در امان بوده است و زيادت، نقص و تبديل و تغييرى در آن حاصل نشده است»[الف) مقالات الإسلاميين؛ ج 1، ص 120- 119. ب) صيانة القرآن من التحريف؛ ص 81- 79.]. همچنين برخى ديگر از علماى بزرگ اهل سنّت همچون استاد شيخ محمد محمد مدنى و محمد عبداللَّه درّاز از موضع شيعه دفاع كرده و به طور كلى اين نسبت را به شيعه ظالمانه دانسته‌اند.[صيانة القرآن من التحريف؛ ص 81- 79.] الحمد لله رب العالمین .پایان مباحث کتاب آموزش علوم قرآن استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔶فصل دوازدهم : حب دنیا و پراکندگی خیال 9️⃣7️⃣قسمت هفتاد و نهم 🔶 يكى از نكات بزرگ در نماز: ☑️تقوى و پرهيز از مشتهيات نفسانيّه ☑️ترك هواهاى نفسانيّه و رياضات شرعيّه و عبادات و مناسك الهيّه، ☑️تقويت عزم و انقهار قواى ملكيّه در تحت ملكوت نفس است. 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
شناخت جن.استاد مخلباف 8.mp3
14.19M
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه هشتم) 🎤استاد: مرتضی Almiqat.com 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
87.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند غروب خورشید از شبکه ولایت 🔹نگاهی به روایات شیعه و اهل سنت پیرامون مسمومیت و شهادت پیامبر گرامی اسلام https://eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کپی برداری دانشمندان از قرآن _ حقیقتی غیرقابل انکار آیا دانشمندان غرب، دزد اندیشه ها بود یا پدید آورنده اندیشه ها؟ اولین بار این قرآن بود که از این علوم صحبت کرده است الحمدلله علی نعمت القرآن قرآن، نمی تواند کلام انسان باشد علوم قرآنی فراتر از هر علمی ست هر چه علم پیشرفت می کند بیشتر تسلیم قرآن می شود. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
baghare172-2tir1400-1.mp3
22.98M
📌 طرح مطالعاتی  تفسیر المیزان و تسنیم  📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۷۲) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی     🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
Z0002637.MP3
9.76M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله در تبیین و نقد آراء برخی  متفکران ایرانی درباره بشر از - جلسه هفتم ▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله @rahighemakhtoom
1399 05 04 - Tafsir027 - www.jf72.ir.mp3
11.83M
📜نکته ها و پیام های برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده (جلسه سوم) 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷        «ورود به محفل قرآنی  رحیق»
⚡️واژه شناسی کلمه «ملاء» در قرآن به معنای اشراف و بزرگان قوم است که با هیبت خود دل مردم را پر میکنند ، که شاید به کار بردن این کلمه برای اشاره به این معنا باشد که عامه مردم همیشه دنباله رو اشراف و بزرگانند و از خود هیچ رأیی ندارند، رأی آنها همان تصمیمی است که اشراف برایشان بگیرند. 📚ترجمه تفسير الميزان ج ۱۰ ص ۵۷۱ رضوان الله علیه www.maktabevahy.org
⚡️زیارت آگاهانه 🎇سوالی که از پرسیده شد شما چگونه را زیارت میکنید؟ ▪️یک شب در طی مسیر به حرم فرصت را غنیمت شمرده و پرسیدم آقای بهشتی هر کس به زیارت امام رضا (ع) می آید یک جور خاص خود امام را زیارت میکند یکی قرض دارد دیگری شفای بیمارش را میخواهد یکی زن می خواهد دیگری قبولی درسش را میخواهد یا شغلی میخواهد یا بعضی برای کسب ثواب زیارت میکنند! 🟢شما حضرت رضا (ع) را چگونه زیارت می کنید؟ ▪️ایشان طبق معمول که این گونه سوالات را سریعاً جواب نمیدهند سرشان را اندکی پایین انداختند و بعد از مکثی چند دقیقه ای فرمودند زیارت یک دیدار است و یک تجدید عهد شما برای دیدن کسی که به عنوان الگوی زندگی تان پذیرفته اید از شهر و دیارتان بلند میشوید و حرکت میکنید باید ببینید در این دیدار چه چیزی را میخواهید بگیرید و اصلا چرا به چه دلیل او را الگوی خودتان گرفته اید؟ به این دلیل که او یک شیوه متعالی در زندگی خود داشته است که شما به عنوان زیارت می آیید تا به او بگویید من شیوه و راه و روش و منش شما را قبول دارم و آمده ام تا یک بار دیگر با شما تجدید بیعت و پیمان بکنم که در ادامه زندگی این شیوه را تا آن جایی که میتوانم پیاده کنم . ▪️آقای بهشتی می فرمودند زیارت مقبول آن است که این شیوه زندگی و رفتار امام (ع) در رفتار زائر او واقعا وجود داشته باشد یا به وجود آید یعنی اگر حضرت رضا را قبول دارد عشق به محرومان عشق به طاعت و عبادت پروردگار و.... را در حد توان خود داشته باشد. 📚خاطره از حجت الاسلام جواد اژه ای سیره شهید بهشتی، صص ۲۴۸-۲۴۹ 👈مجال عیش محفل زیست آگاهانه را همراهی فرمایید.
Hamd_028L.mp3
3.03M
🎤 سوره حمد (جلسه بیست و هشتم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 28.docx
25.1K
📋 سوره حمد (جلسه بیست و هشتم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
ستاد اقامه نماز با همکاری رادیوی بین المللی زیارت و دستگاه های اجرایی استان مسابقه “نماز در سیره پیامبر(ص)” به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص) و با هدف ترویج و تبلیغ معارف نماز در ماه ربیع الاول برگزار می کند. علاقه مندان می توانند از تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۱۵ لغایت ۱۴۰۳/۰۶/۳۱ بصورت روزانه محتوای مسابقه را از طریق رادیو زیارت و یا در پیام رسان ایتا به آدرس @namaz_khr دریافت کرده و پاسخ صحیح را به همراه ذکر نام و نام خانوادگی و شهرستان به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۸۸۸۸ تا ساعت ۲۴ همان روز ارسال نمایند. به دو نفر از برگزیدگان مسابقه روزانه به قید قرعه هدیه نقدی دو میلیون ریالی تقدیم خواهد شد. موج دسترسی به رادیو زیارت : در مراکز استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، و شهر شیراز : FM: 99.5 MHZ تهران بزرگ : FM: 89.5 MHZ قم: FM: 99.1 MHZ رادیو نمای زیارت در سراسر کشور از طریق دستگاه دیجیتال قابل دسترسی می باشد. لینک ایتا: https://eitaa.com/namaz_khr تذکر: مخاطبین عزیز دقت داشته باشید که سوال هر قسمت را باید تا پایان همان روز جواب دهید.
🔹به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 👈فرصت ها همیشه در اختیار ما نیست! قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد. @rahighemakhtoom
خواسته های متعالی ۳.mp3
6.51M
📃موضوع:خواسته های متعالی(قسمت سوم) 📋واکاوی و گزارشی از دعای پنجم صحیفه سجادیه 🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
حکمت 60 - اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ.mp3
2.71M
📚شرح و تفسیر حکمت ۶۰ (نسخه دشتی) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 📝محورهای بحث: 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
السلام علیک یا فاطمه المعصومه یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه در جوار حضرتش همراه فرشتگان الهی دعاگوی شما بزرگواران هستم ارادتمند:سید
🔹جاهِدْ نَفْسَكَ لِتَرُدَّها عَن هَواها، فإنَّهُ واجِبٌ علَيكَ كجِهادِ عَدُوِّكَ 🔹امام کاظم علیه السلام می فرمایند: براى بازداشتن نفْس خود ازخواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفْس، همچون مبارزه با دشمنت، بر تو واجب است.(تحف العقول : ۳۹۹)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ نظافت و بهداشت (جلسه سی ویکم) 🔰بازخوانی فصل پنجم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🎤بازخوانی و توضیح متن از آقای سید محمد 🔅ورود به محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی🔅