#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نصر
#سوره_نصر
#تودیع
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی اجمالی سوره نصر
▪ سوره نَصر صد و دهمین سوره و از سورههای مدنی قرآن که در جزء سیام جای گرفته است. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده به معنای پیروزی است. از دیگر نامهای آن اذا جاء است. در این سوره سه پیشگویی و خبر غیبی مهم وجود دارد: «فتح مکه با پیروزی بزرگ و غلبه نهایی اسلام»، «ایمان آوردن مردم مکه و اطراف آن به اسلام و بیعت با رسول خدا(ص)» و «رحلت پیامبر(ص)». استجابت دعا و پیروزی در برابر دشمنان را از خواص این سوره برشمردهاند.
▪ نام مشهور سوره، نصر است. سبب این نامگذاری آن است که کلمه نصر در اولین آیه این سوره به کار رفته و از پیروزی الهی سخن گفته است. نام دیگر این سوره «اذا جاء» است؛ زیرا این سوره با همین کلمه آغاز میشود. سومین نام این سوره، تودیع است. نزول این سوره در اواخر عمر رسول خدا(ص) و وداع خداوند و جبرئیل با ایشان، دلیل این نامگذاری است.
▪ سوره نصر جزو سورههای مدنی و در ترتیب نزول صد و دومین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف صد و دهمین سوره قرآن است.
▪ بعضی از مفسران این سوره را صد و یازدهمین یا صد و دوازدهمین سورهٔ نازلشده میدانند. سوره نصر جزو سورههای جَمعیُالنزول است بدین معنا که تمام آیات آن یکجا نازل شده است. ۱۴ تا ۱۶ سوره قرآن چنیناند.
▪ سوره نصر ۳ آیه، ۱۹ کلمه و ۸۰ حرف دارد و جزو سورههای مُفصّلات (دارای آیات کوتاه) است.
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نصر
#سوره_نصر
#تودیع
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:محتوای کلی و نموداری سوره نصر
▪ خداوند در سوره نصر، به رسولش وعده پیروزی و یاری میدهد و اعلام میکند خیلی زود مردم گروهگروه داخل اسلام میشوند. پس به پیامبر(ص) دستور میدهد به شکرانه این یاری و پیروزی، خدا را تسبیح کند و حمد بگوید و استغفار کند.
▪ بنابر نظر برخی مفسران همچون علامه طباطبایی این سوره در مدینه بعد از صلح حدیبیه و قبل از فتح مکه نازل شده است؛ پس مراد از فتحی که خداوند به آن وعده میدهد، فتح مکه است
.
▪ نظرها درباره زمان نزول سوره نصر مختلف است؛ برای مثال علی بن ابراهیم قمی میگوید این سوره در منا و در حجة الوداع نازل شد یا واحدی نیشابوری میگوید این سوره در بازگشت پیامبر(ص) از جنگ حنین نازل شد و پیغمبر(ص) پس از آن بیش از دو سال نزیست؛
✅ اما برخی از مفسران همچون شیخ طبرسی و علامه طباطبایی بر این باورند که این سوره پس از صلح حدیبیه و قبل از فتح مکه نازل شد؛ بنابراین منظور از فتح و پیروزی و پیوستن بسیاری از مردم به اسلام که خداوند در آیه اول و دوم از آن سخن گفته، فتح مکه است؛ چراکه پس از این پیروزی بود که مردم دستهدسته به اسلام پیوستند.
▪ این سوره، حامل سه پیشگویی و خبر غیبی است:
⏪ • فتح مکه با پیروزی بزرگ و غلبه نهایی اسلام؛
⏪ • ایمان آوردن مردم مکه و اطراف آن به اسلام و بیعت با رسول خدا(ص)؛
⏪ • رحلت پیامبر(ص).[۱۱]
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نصر
#سوره_نصر
#تودیع
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:معرفی کلی سوره نصر
بر اساس روایتی که به پیامبر(ص) منسوب است، کسی که این سوره را قرائت کند ثواب کسی که در فتح مکه همراه با پیامبر(ص) جنگیده و به شهادت رسیده است به او داده میشود.[۱] همچنین بنابر روایتی دیگر هر کس در شب نهم شعبان چهار رکعت نماز و در هر رکعت بعد از حمد ۱۰ مرتبه سوره نصر را بخواند، خداوند بدنش را بر آتش حرام میگرداند (یعنی در آتش جهنم عذاب نمیشود) و به واسطه هر آیه ثواب ده شهید از شهدای بدر و ثواب عالمان دین را به او خواهد داد.[2]
همچنین برای این سوره خواصی مانند استجابت دعا و پیروزی در برابر دشمنان برشمردهاند.[3]
📝 پی نوشت:
1.بحرانی، البرهان فی تفسیرالقرآن، واحد تحقیقات اسلامی بنیاد بعثت، ۱۴۱۷ق، ج۵، ص۷۸۳.
2. سید بن طاووس، اقبال بالاعمال الحسنة، ۱۴۱۶ق، ج۳، ص۲۲۰.
3. نمازی شاهرودی، مستدرک سفینة البحار، ۱۳۷۸ش، ج۸، ص۴۸۰.
🍀🍀🍀
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
15_Menshavi_Mojawwad_S110_www.RASEKHOON.net.mp3
118.1K
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_نصر
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
سوره نصر
اذا جائ نصرالله و الفتح
✳ آرمان های سردار دلها شهید #قاسم_سلیمانی را محکم و با صلابت خواهیم گرفت..
#سردار_دلها
#قاسم_سلیمانی
#احیاگر_تفکر_قرآنی
🕑 زمان ۵۰ ثانیه
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 بوی بد گناه
🔹 ما چه كار كنیم كه حاملان عرش برای ما طلب مغفرت كنند؟ یك رابطه ای لااقل باید با اینها برقرار بكنیم، بهترین رابطه این است كه آنها از ما نرنجند. آنها از بعضی می رنجند و از بعضی هم نمی رنجند. وقتی از معصوم (سلام الله علیه) سؤال كردند فرشتهها از كجا اعمال انسان را ثبت می كنند، خاطرات و تصمیم ها را از كجا می فهمند كه ثبت بكنند؟ حضرت فرمود بوی بوستان و بوی كنیف و چاه فاضلاب یكی است؟ عرض كرد نه، فرمود اگر بوی خوبی به مشام انسان برسد معلوم می شود از كنار بوستان و گلستان می گذرد، بوی بدی به بینی و شامه او برسد معلوم می شود که از كنار فاضلاب و چاه زباله می گذرد، فرمود آنها از بوی درون می فهمند كه درون این شخص زباله دان است یا بوستان؛ شما با نیت هایتان، با افكارتان، با ارادههایتان و با تصمیم هایتان بالأخره درونتان را یا گلستان می كنید یا چاه زباله.[1]
🔹 اگر كسی بخواهد مشمول استغفار فرشته ها بشود بهترین راه این است كه آنها را نرنجاند، یك سطل زباله كه مورد قبول فرشته نیست ﴿الَّذینَ یحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ﴾ اینها ﴿یسْتَغْفِرُونَ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾[2] یا ﴿وَ یسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی اْلأَرْضِ﴾[3] اینها برای مؤمنان طلب مغفرت می كنند.
[1]. الکافی( ط ـ الاسلامیه), ج2, ص429; «عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَلَكَینِ هَلْ یعْلَمَانِ بِالذَّنْبِ إِذَا أَرَادَ الْعَبْدُ أَنْ یفْعَلَهُ أَوِ الْحَسَنَةِ فَقَالَ رِیحُ الْكَنِیفِ وَ رِیحُ الطِّیبِ سَوَاءٌ قُلْتُ لَا قَالَ إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا هَمَ بِالْحَسَنَةِ خَرَجَ نَفَسُهُ طَیبَ الرِّیحِ فَقَالَ صَاحِبُ الْیمِینِ لِصَاحِبِ الشِّمَالِ قُمْ فَإِنَّهُ قَدْ هَمَّ بِالْحَسَنَةِ فَإِذَا فَعَلَهَا كَانَ لِسَانُهُ قَلَمَهُ وَ رِیقُهُ مِدَادَهُ فَأَثْبَتَهَا لَهُ وَ إِذَا هَمَّ بِالسَّیئَةِ خَرَجَ نَفَسُهُ مُنْتِنَ الرِّیحِ فَیقُولُ صَاحِبُ الشِّمَالِ لِصَاحِبِ الْیمِینِ قِفْ فَإِنَّهُ قَدْ هَمَّ بِالسَّیئَةِ فَإِذَا هُوَ فَعَلَهَا كَانَ لِسَانُهُ قَلَمَهُ وَ رِیقُهُ مِدَادَهُ وَ أَثْبَتَهَا عَلَیه».
[2]. سوره غافر, آیه7.
[3]. سوره شوری, آیه5.
📚 دیدار مسئولان آموزش و پرورش و امور تربیتی با حضرت استاد
تاریخ: 1385/03/11
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
📌 باید با تمام توان، جلو اختلاس و حقوق های نجومی گرفته شود.
✅ جمعی از اعضای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله #جوادی_آملی دیدار و گفتگو کردند.
👇👇👇
▪ تفاوت انقلاب ما با سایر انقلاب های جهان این است که پشتوانه انقلاب ما «دین» است.
▪ مطلب اساسی این است که اگر نظامی نسبت به دین بی اعتنا باشد خدا آن را رها می کند چراکه «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا».
▪ گرچه اسلام و اهل بیت علیهم السلام به مسائل دنیوی و مال اندوزی اعتنایی نکرده اند لکن مال باید آنقدر باشد که آبروی انسان محفوظ بماند در نتیجه اقتصاد از موارد مورد تاکید اسلام است؛ اسلام به روشنی این سه محور اساسی را در اقتصاد تبیین کرده که مال چیست؟ به دست چه کسی باید باشد؟ و چگونه باید باشد؟ در سوره مبارکه نساء فرمود «مال»، عامل قیام یک ملت است « جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا»، مستحضرید که تمام الفاظ قرآن کریم حساب شده است، اگر قرآن کریم از گدا به «فقیر» تعبیر می کند به این دلیل است که این شخص ستون فقراتش شکسته، چنین شخصی توان ایستادن ندارد چه برسد به مقاومت!
▪ تاکید قرآن کریم این است که اگر ملتی جیبش خالی باشد در واقع ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام و مقاومت ندارد، چنین ملتی ناگزیر اهل چاپلوسی و تملق خواهد بود و این با شرافت و کرامت که بسیار در اسلام بر آن تاکید شده سازگار نیست، دین نمی خواهد انسان تنها شکمش سیر شود بلکه می خواهد انسان کریمانه زندگی کند.
ایشان تصریح داشتند: «آبرو» حق الله است، کسی حق ندارد طرزی کسب مال کند یا طرزی زندگی کند که آبروی او در خطر قرار بگیرد، آبروی مومن متعلق به خداست و مومن تنها امانتدار است و لذا انسان موظف است که آبروی خود را حفظ کند.
▪ فقر باعث آبروریزی انسان می شود. ساده زیستی، منافاتی با آبرومندانه زندگی کردن ندارد اما ساده زیستی با خالی بودن جیب دو مطلب جداگانه هستند. اینکه دین می گوید به دنبال مال نروید مراد این است که «تکاثر» نباشد اما «کوثر» یعنی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مورد تایید اسلام است.
▪اقتصاد کشور یک درمان اورژانسی علمی لازم دارد و یک درمان بلند مدت؛ آن داروی فوری علمی برای بیماری اقتصاد کشور این است که به سرعت جلوی قاچاق کالا گرفته شود در این زمینه ما وظیفه داریم مردم را غیور تربیت کنیم! امروز یک غیرت ملی و دین لازم است، ملت باید غیور باشد و کالای غیر داخلی مصرف نکند.
▪ اقدام دیگر این است که باید با تمام توان، جلو اختلاس و حقوق های نجومی گرفته شود که یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه اصلاح نظام بانکداری کشور است. اقدام مهم دیگری که باید صورت گیرد این است که خلق پول بدون پشتوانه هرگز صورت نگیرد؛ خلق پول بدون پشتوانه یعنی دروغ! دروغ یعنی دروغ، چه بسا اگر شخص روزه دار پول بدون پشتوانه چاپ کند روزه اش باطل شود چرا که دروغ تنها قول نیست بلکه فعل را هم شامل می شود.
▪ اگر کار و تولید، پشتوانه اقتصاد و پول کشوری باشد دیگر در آن کشور، خلق پول بدون پشتوانه صورت نخواهد گرفت مانند اتفاقی که بعد از جنگ جهانی دوم برای اقتصاد آلمان رخ داد و آنها را موفق ساخت تا کشورشان را پس از جنگ بازسازی کنند.
▪ اما آن درمان بلند مدت و اصلی اقتصاد این است که مسئولین اقتصادی باور کنند کشور با «ربا» پیش نمی رود، این صریح قرآن است که ربا جنگ با خداست.
▪ مورد دیگر این است که اقتصاد یک هوش دقیق می خواهد! بسیاری از ثروت این کشور به جای رفتن در بخش تولید و اشتغال زایی تبدیل به گل و سنگ شده و حاصل آن همین ساختمان های مجلل و خالی از سرنشین است که سوداگران در انتظار گران شدن آنها هستند تا آنها را بفروشند. در حالی که باید مسئولین مردم را راهنمایی می کردند که نقدینگی و سرمایه خود را در ساخت کارخانه ها و ایجاد اشتغال مولد سرمایه گذاری کنند، این وظیفه مسئولین اقتصادی کشور است که پول و ثروت جامعه را به مسیر درستی هدایت کنند آنگاه خواهید دید که بسیاری از معضلات اجتماعی مانند بالارفتن سن ازدواج، طلاق و اعتیاد، به راحتی قابل حل شدن خواهد بود.
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#تصویر_نگاشت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جلسه_درس_اخلاق 26-10-98
✅ آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه در ادامه سلسله مباحث شرح نهج البلاغه حضرت امیرعلیه السلام، به شرح کلمه 106 و 107 از مجموعه کلمات قصار نهج البلاغه پرداختند و بیان داشتند:
▪ حضرت در جریان «نوف بکالی»، به او فرمود کسی که بیراهه میرود یا راه دیگری را میبندد یا کسی که با مال حرام و اختلاس بخواهد آبرو پیدا کند، طولی نمیکشد که از مَرکَب پیاده میشود! فرمود حسابتان مشخص باشد، آن کسی که امروز سوار است همیشه سوار نخواهد بود و آن کسی که امروز پیاده است همیشه پیاده نخواهد بود.
▪ حضرت در ادامه می فرماید «لَا یتْرُكُ النَّاسُ شَیئاً مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْیاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ»؛ مبادا کسی برای اصلاح دنیای خود از دینش بکاهد! یک روز حسابی هست، فرمود ممکن نیست کسی از دین خود بکاهد و بخواهد بر دنیای خود بیافزاید مگر اینکه خسارت میبیند. به «نوف» فرمود الآن سحر است، هر کس در این فرصت زرّین با خدای خود مناجات کند، جواب مثبت میشنود.
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حدیث
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه52 (امروز دوشنبه 30-10-1398)
🔅🔅🔅
📌 روش تعامل
▪ مردی از شام در مدینه ساکن شده بود، به مجلس درس امام باقر علیه السلا م می آمد. روزی به حضرت عرض کرد: من از شما شرم میکنم، ناراحتم، علّت این است که شما را دشمن میدارم، قبولتان ندارم! می دانم که اطاعت خدا و اطاعت رسول و اطاعت امیرالمؤمنین، یعنی: خلیفه (هشام بن عبدالمالک)، در دشمنی با شماست .لکن از برخوردتان ،حرف زدنِ شما خوشم می آید، شما فصیح و بلیغ ،هستید، عالم هستید، چون تأّدب به آداب خوب و زیبایی دارید برخورد خوبی است، رفتارتان رفتار خوبی است، از این جهت نزد شما می آیم.
🔹 حضرت با او برخورد خوبی می کردند. به او می فرمودند: همه چیز را خدا میداند.
🔹 در ادامۀ روایت دارد که: این فرد شامی مریض میشود و در حال احتضار به دوستانش میگوید: وقتی من مُردَم، نزد ابی جعفر بروید و بگویید که من مُردَم و از آن جناب بخواهید که بر من نماز بخواند.
▪ یک روز صبح زود که حضرت در مسجد نماز می خواندند، دوستان آن مرد شامی به حضرت خبر دادند که فلانی از دنیا رفت! از ما خواسته که به شما بگوییم تا بر پیکر او نماز بخوانید. حضرت فرمودند: کلّا! دست نگهدارید! إنّ بلادَ الشّام صِرٌّ، صِرّ یعنی: خیلی سرد، این بنده خدا در بلاد شام زندگی کرده و به سرما و خنکی عادت کرده، اکنون که به مدینه آمده، در هوای گرم حالش منقلب شده و شما خیال میکنید مرده است. دست نگه دارید تا من بیایم.
▪ ثّم قام مِن مجلسِه فاخَذ وضوءً ثمّ عاد فَصلّی رکعَتین ثمّ مَّد یدَه تِلقاءَ وجهِه ماشاءَ الله، حضرت مدّتی دعا کردند تا آفتاب طلوع کرد، ثمّ نَهَض فانتَهی الی منزلِ الشّامیّ فَدخل علیه فَدعاه فأجابه، سپس بالای سر مرد شامی رفتند و صدایش کردند، او هم جواب داد و بلند شد! در واقع زنده شد.
🔹 فقال لأهلِه: إملَئوا جوفَه، سپس حضرت به خانوادهاش فرمودند: این مرد گرسنه است، به او خوراکی بدهید تا بخورد، نوشیدنی بدهید تا خنک بشود، بدنش را آماده کنید! و بَّردوا صَدرَه بالطعامِ البارِد، مدّتی نگذشت که حالش خوب شد.
▪ فأتی اباجعفرٍ علیه السلام ، به حضرت گفت: میخواهم با شما تنها باشم. حضرت مجلس را خلوت کردند، فقال: أشهدُ أنّک حجّةُ الله علی خلِقه، شهادت میدهم که تو حّجت خدا هستی. و بابُه الذی یُؤتَی منه فَمَن أتی مِن غیرِک خابَ و خَسِرَ و ضلَّ ضلالاً بعیداً.
▪ قال له ابوجعفر: و ما بدا لک؟ چی شد؟ تو که اینقدر با ما بد بودی، ما را قبول نداشتی، چه شد که اینطوری حرف میزنی؟! قال: أشهد أنّی عَهِدتُ بروحی و عایَنتُ بِعَینی، من شهادت میدهم که مرگ خودم را دیدم، روح خودم را دیدم که از بدن جدا شد!
🔹 - اتفاق میافتد کسانی واقعاً از دنیا رفته اند و بعد از مدتی برگشتند، که نمونه هایش هم در کتابها نوشته شده، هم بعضی را ما دیدیم که این را نقل میکنند. حتی دیدم یک شخص آمریکائی همین را نوشته که برای او هم اتفاق افتاده دعا کردند و برگشته-
🔹
▪ میگوید: من دیدم که از دنیا رفتم، اینطور نبود که خواب ببینم، میدیدم کسی را که میگوید: رُدّوا علیه روحَه، این را زنده کنید، روحش را برگردانید! فَقد سَألنا ذلک محمدُ بنُ علیٍّ . محمد بن علی دعا کرده تا روحِ این شخص برگردد، خدای متعال به اولیائش، به صدّیقین چیزهایی عطا میکند که برای افرادِ عادی عجیب به نظر می آید به بعضی از بندگانش این قدرت را عطا میکند که به مرده بگوید زنده شو! زنده . أنَّک تُحِیی الموتَی بإذنِی میشود. در قرآن دربارۀ حضرت عیسی میفرماید.
✅ عبارت آخرِ حدیث مورد نظر ماست، فقال ابوجعفر علی :أما عَلِمتَ أنَّ الله یُحبّ العَبد و یُبغِض عَملَه، گاهی خدای متعال یک کسی را دوست دارد، آدمِ مؤمنی است، خدا او را دوست دارد. لکن یُبغِض عملَه، یک عملی از او سر میزند که خدا آن عمل را مبغوض میدارد. عکس اش هم هست، و یُبغِض العبدَ و یُحبّ عملَه، گاهی یک کسی را خدای متعال مبغوض میدارد اما کارِ او را دوست میدارد، خوشش می آید. این آدم خودش مبغوض بوده، لکن عملش را خدای متعال دوست میداشته، این که می آمده از محضر حضرت همین موجب شده است که خدای متعال این سرنوشتِ خوب ، استفاده میکرده را برای او مقدّر کند. قال: فصارَ بعد ذلک مِن اصحابِ ابی جعفر علیه السلام .
📒 امالی شیخ طوسی، صفحۀ 411
🍀🍀🍀
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
039.mp3
13.85M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه38
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#دین_و_آزادی
#آزادی_سیاسی
#آزادی
#دین
#سیاست
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 دین و آزادی در قرآن/دین و آزادی سیاسی(2)
قسمت اول:https://eitaa.com/rahighemakhtoom/4102
▪ بدین جهت پیامبران الهی با قدرتهای مستبد و استثمارگر مبارزه میكردند و در این راه از هیچ تلاش و مجاهدتی فروگذار نمیكردند. به عنوان مثال، از آنجا كه فرعون بر این كه بر بنی اسرائیل ستم میكرد و آنان را برده وبندهی خود ساخته و حقوق اجتماعی آنان را سلب كرده بود، حضرت موسی علیه السلام وی را به شدت نكوهش كرده، از او خواست تا بنی اسرائیل را ازیوغ بردگی خود آزاد سازد.
▪ فرعون دوران كودكی حضرت موسی علیه السلام را یاد آورد كه در تكفل فرعون بوده، و امروز او باید مطیع و منقاد وی باشد، نه این كه علیه او قیام كند، ولی حضرت موسی با قاطعیت تمام در برابر فرعون ایستاد و تصریح كرد كه او بنیاسرائیل را بنده و بردهی خود ساخته و سپری شدن دوران كودكی موسی در دربار فرعون نیز از آثار همین سیاست استبدادی و استثمارگرانه بوده است«...تلك نعمه تمنها علی ان عبدت بنی اسرائیل».[5] داستان حضرت موسی نمونه منحصر به فرد نیست، این شیوهی همهی پیامبران الهی بوده استبه خاطر همین روش بوده است كه مترفان و سلطه جویان استثمارگر با آنان به مبارزه برمیخاستند و رسالت آنان را تكذیب میكردند. «وما ارسلنا فی قریه من نذیر الا قال مترفوها انا بما ارسلتم به كافرون».[6]
▪ بنابراین در این نكته جای هیچگونه تردیدی وجود ندارد كه حكومتهای الهی پیامبران بر پایهی عدل و داد استوار بوده، وبا هر گونه استبداد و خودكامگی به شدت مخالفت كرده اند، و امتیازهای طبقاتی، نژادی و مانند آن در منطق آنان كمترین ارزش و اعتباری نداشته است. برای همه ی اقشار وگروه های تشكیل دهنده ی جامعه در برابر قانون عادلانه الهی، حقوق مادی قایل بودهاند، و مسؤولیتهای اجتماعی از دیدگاه آنان بر پایهی شایستگی ها و توانایی ها استوار بوده است، نه برخورداری از شهرت و ثروت و امتیازاتی از این قبیل. به عنوان نمونه ای روشن از شایسته سالاری در حكومت الهی پیامبران، می توان داستان طالوت را یادآور شد كه توسط پیامبری از پیامبران بنیاسرائیل و به اذن و مشیت الهی به عنوان فرمانده سپاه توحید در مبارزه با لشكریان كفر برگزیده شد، و این در حالی بود كه وی از نظر شرایط زندگی از افراد عادی، غیر متمكن و غیر مشهور بود، و بدین جهت گزینش او به فرماندهی با مخالفت عدهای از بنیاسرائیل واقع شد كه شهرت، ثروت و امتیازات طبقاتی را ملاك لازم برای احراز مقامات كشوری و لشكری می انگاشتند، ولی پیامبر الهی در پاسخ آنان توانایی جسمانی و دانایی طالوت را كه دو ركن لازم در فرماندهی نظامی است، به عنوان ملاك انتخاب وی یادآور شد.[7]
▪ گواه دیگر از قرآن بر این مطلب، سخن حضرت یوسف است كه از فرمانروای مصر میخواهد تا مسؤولیتسرمایههای عمومی و دولتی (بیت المال) را به عهدهی وی بسپارد، و دو صفت امانتداری و دانایی را به عنوان دلیل این درخواستبیان میكند «...اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم» .[8]
⏪ ...ادامه مبحث بررسیهای قرآنی در روزهای فرد هفته
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 بهترین آزادی
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 بوی بد گناه
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom