#حدیث
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه55 ( دوشنبه 14-11-1398)
🔅🔅🔅
▪ وبالإسناد، قال حدثنا الحسین بن أحمد بن إدریس ، قال حدثنا أبی ، قال حدثنی محمد بن علی ، عن محمد بن الحسین بن أبی الخطاب ، عن أبی داود المسترق ، واسمه سلیمان بن سفیان ، قال قال الصادق جعفر بن محمد(علیهما السلام )یقوم الناس عن فرشهم علی ثلاثه أصناف فصنف له و لا علیه ، وصنف علیه و لا له ، وصنف لا له و لا علیه ،فأما الصنف ألذی له و لا علیه فهو ألذی یقوم من منامه ویتوضأ ویصلی ویذکر الله ( عز و جل )، والصنف ألذی علیه و لا له فهو ألذی لم یزل فی معصیه الله حتی قام فذلک ألذی علیه و لا له ، والصنف ألذی لا له و لا علیه فهو ألذی لایزال نائما حتی یصبح فذلک ألذی لا له و لا علیه.
📚 ( امالی شیخ طوسی صفحه 432 .)
✅ مردم دنیا که صبح از خواب برمیخیزند، بر سه نوع اند:
🔸 یک دسته هستند که این بیدارشدن از خواب و بیرون آمدن از بستر برای آنها خیر است و شرّی ندارد، به له آنهاست و علیه آنها نیست.
🔸 یک دستۀ دیگر هستند که بیرون آمدنشان از بستر، علیه آنهاست و به نفعشان نیست.
🔸 صنف دیگری هم هستند که از خواب بلند میشوند، این بیرون آمدن از بستر، نه علیه آنهاست و نه له.
⏪ صنف اول که بیدار شدن آنها از خواب به نفع آنهاست، کسانی هستند که وضو میگیرند و نماز میخوانند. ظاهراً از ادامۀ حدیث اینطور فهمیده میشود که مراد از صلاة، نماز صبح نیست؛ چون آن صنف سوّم که لا له و لا علیه است، آنجا هم باید نماز صبح بخواند، اگر نخواند که علیه او است. بنابراین، مراد از نماز، اینجا نماز صبح نیست، یا نافلۀ صبح است یا نافلۀ شب. این بیدارشدن، به نفع اوست، به ضرر او نیست.
📼 نقل کردند از قول مرحوم آقای طباطبائی رضوان الله علیه که ایشان اوائلی که وارد نجف شده بودند، با مرحوم حاج علی میرزا علی آقای قاضی تازه آشنا شده بودند، یک روز مرحوم آقای قاضی ایشان را در کوچه میبینند، آن عارف بزرگ نامدار ، به او میگوید: پسرم! اگر دنیا میخواهی، نماز شب بخوان! و اگر آخرت میخواهی، نماز شب بخوان! تهجّد اینقدر مهم است .
▪ برای امثال ماها که روز گرفتاری و مشکلات داریم، اگر بخواهیم یک رابطۀ خوبی، یک ،مشغولیم استغاثه ای، یک تضرّعی داشته باشیم در بین این همه گرفتاریها، چاره این، ظاهراً نماز در «یصلّی» منحصر است در همین که انسان سحر بلند شود. این سحر است. این، یک صنف.
⏪ صنف دوّم، گروهی هستند که در حال خواب و در بستر خواب هم با معصیت الهی، معصیتهای قلبی، جوانحی مشغول است تا از خواب بلند میشود. این بیدارشدن، به ضرر اوست؛ چون بیدار هم بشود، آن معصیت را ادامه میدهد!
⏪ صنف سوّم که بیدارشدن نه به نفع اش است، نه به ضررش، کسی است که از اول شب تا صبح میخوابد. علی الظاهر مراد از صبح، اول فجر است یا بین الطلوعین مثلاً، از خواب برمیخیزد نماز صبح اش را میخواند، یک فریضه ای بر عهدۀ اوست، واجب است، باید بجا بیاورد، آنرا بجا میآورد، دیگر خیری از این بلندشدن نمیبیند، بیدارشدن او نه به ضرر اوست نه به نفع او. این هم صنف سوّم.
🍀🍀🍀
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
046.mp3
5.63M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه46
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
.
@rahighemakhtoom
پالایش 11-27-10-98.mp3
15.23M
#آوای_زندگی
#شرح_دعای_وضو
#نگاشت_صوتی 19
📌گاف لام
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
♦️آنچه در غرب مطرح است بخشی از فلسفه است نه خود فلسفه
🔶#فلسفه هم دیر به دست میآید و هم دیرپاست. فلسفه آن است که از یک سو با ازلیت، از سوی دیگر با ابدیت و از سوی سوم با سرمدیت که جامع ازل و ابد است بحث میکند.
🔶#انبیا آمدند که عقل فلاسفه و متفکران را شکوفا کنند، به انسان بگویند شما یک موجود ابدی هستی، و اگر از اموری میترسید برای اینکه میترسید بمیرید، ولی بدانید که شما #مرگ را میمیرانید نه بمیرید.
🔸یک موجود ابدی فکر ابدی لازم دارد، آن فکر ابدی به نام #فلسفه است، این زود پدید نمیآید، بلکه قرنها میگذرد تا یک فکر پدید بیاید.
🔶ما درباره آن سؤال سوم شما در مورد «پانتئیسم» یا همهخدایی است؛ این یک #وحدت وجود کاذبی است که از برخیها خامها پیدا شده؛ حالا چه در شرق چه در غرب.
🔸خدا آن حقیقت بسیط نامتناهی است؛ یعنی حقیقت است، یک؛
🔸از سنخ مفهوم نیست و ماهیت ندارد، دو؛
🔸چون از سنخ مفهوم و انتزاعی نیست، به ذهن نمیآید، سه؛
🔸و چون نامتناهی است مشهود هیچ عارفی قرار نمیگیرد، چهار؛
🔸اگر بسیط است نمیشود جزء او را شناخت، چون جزء ندارد و اگر نامتناهی است که نامتناهی است، هیچ کس نمیتواند او را مشاهده کند.
🔶خدا را نه از سنخ #علم حصولی انتزاعی مفهومی میشود شناخت، چون او مفهوم نیست و نه از سنخ #شهودی میشود یافت، چون او نامتناهی است. ما تنها با #برهان برخی از اسمای حسنای او را میشناسیم.
♦️همهخدایی برای همیشه باطل است، همه آیت خدا و آیینهدار خدایند. همه خدا را نشان میدهند، نه همه خدا باشند.
🔶فلسفه مربوط به کل #جهان است و سرنوشت و شناسنامه #علوم را فلسفه تعیین میکند.
🔶فلسفه آن قدر آزاد است که آزادانه وارد معرفت جهان میشود، هیچ قیدی در آن نیست، هیچ بندی در آن نیست، به هیچ دینی هم تعهد نسپرده است، به هیچ قانونی هم تعهده نسپرده است، چون همه قوانین بعداً پیدا میشود. چون آزادانه وارد میشود در ابتدا نه دینی است نه #ضد دین.
🔶اگر به این نتیجه رسید که در جهان خدای نیست، وحیایی نیست، پیغمبری نیست، این دو تا کار میکند:
اول خودزنی میکند خودش میشود #فلسفهالحادی. بعد همه علومی که در قلمرو آن قرار دادند همه اینها را الحادی میکند.
🔶اما اگر موفق شد خدا را شناخت خدا را ثابت کرد #وحی و #نبوت را ثابت کرد، رسالت را ثابت کرد، اولین کاری که میکند آن جامه توحید را بر خودش میپوشاند و میشود #فلسفهالهی. بعد #تمامعلومی که زیر مجموعه آن هستند میشوند فلسفه الهی. چرا؟ چون دیگر آن دریاشناس دارد درباره فعل خدا سخن میگوید. آن ستارهشناس درباره فعل خدا سخن میگوید. بحث از خدا، بحث از اسم خدا، بحث از فعل خدا، بحث از قول خدا، بحث از اثر خدا، بحث دینی است.
🔶فلسفه که ریاست همه علوم را به عهده دارد، ثابت کرد که کل جهان فعل خداست و خدا هم همه جا حضور دارد و همه جا هم میشود او را مشاهده کرد اما هیچ کدام از اینها هم خدا نیستند.
♦️برای جامعه ایران اسلامی هر فکر علمی محترم است
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#دیدار
#پروفسور_مولر
💠 دیدار پرفسور مولر از دانشگاه مونستر آلمان با آیت الله جوادی آملی
🗓3 اردیبهشت 97
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره کافرون.docx
26K
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_کافرون(جحد)
#پویش_موضوعی
سوره کافرون
📌 نگاشت 13: پویش موضوعی سوره کافرون(جحد)
✅فایل متنی پویش موضوعی حاوی بیش از240 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
109.Kafiroon.01-06.mp3
2.92M
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_کافرون
#سوره_کافرون
#جحد
🔅🔅🔅
📌نگاشت14:تفسیر صوتی سوره کافرون(جحد)
▪ استاد قرآن: حجت الاسلام و المسلمین شیخ محسن قرائتی
🔸 بیان زیبا
🔸 ساده و روان
🔸 مختصر
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(59)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
✅ 5 ـ حمد در برابر جمال و جلال خدا
▪ عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «نحمده علي آلائه كما نحمده علي بلائه» [همان، خطبهي 114، بند1.]
«نحمده علي ما أخذ وأعطي وعلي ما أبلي وابتلي»[ نهج البلاغه، خطبهي 32، بند1].
🔅 اشاره: ابتلا و آزمون الهي نيز از نعمتها و رحمتهاي اوست كه به پاس آن نيز بايد او را ستود. از اين رو در برخي از دعاهاي ايام هفته آمده است: «اللّهم لك الحمد أن خلقت فسوّيت وقدّرت وقضيت وأمتّ وأحييت وأمرضت وشفيت وعافيت وأبليت و... » [مفاتيح الجنان، دعاي روز چهارشنبه.]؛ بارخدايا تو را بر همهي كارهايت مي ستاييم؛ بر... ميراندن و زنده كردن، بيمار كردن و شفا بخشيدن و عافيت دادن و مبتلا ساختن. همهي كارهاي خدا خير است و چون حمد در برابر كار خير است، همه كارهاي خدا محمود است.
****
⬅ ادامه دارد...
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 هویت اسلامی
🔹 پرسش: حضرت آیت الله، انقلاب اسلامی و آرمان ها و راه ترسیم شده از سوی امام و خط مشیء كه ایشان در پیش گرفتند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مبدأ نهضت جهانی احیای اسلام قرار گرفت، نقش حضرت امام را در جریان جهانی بازگشت به هویت اسلامی اگر ممکن است بیان كنید؟
🔹 پاسخ: اگر حادثه، حادثه الهی باشد هضم زمان و زمانه نخواهد شد، بلكه زمان و زمانه را به همراه خود می برد. امام راحل (رضوان الله علیه) در سایه همان مكتب الهی عصر را عصر الهی كرده است، وقتی عصر عصر الهی و دینی شد هیچ شخصی و هیچ شخصیتی و هیچ مكتبی به جز مكتب توحید نمی تواند بر مردم حكومت بكند. وقتی امام راحل چنین اقدامی را انجام داد و موفق شده است، جهان متوجه یك ندا و سروش غیب شد. شما بسیاری از كشورهای اسلامی را میبینید كه در حال حركت های عظیم اسلامی اند و هیچ قدرتی توان كنترل آنها را ندارد؛ نه اینها از اهدای شهدا هراسی دارند و نه آنها بر كشتن توانستند موفق بشوند. جنگ با فطرت شكست خوردنش برای جنگنده هاست، نه برای فطرتیان! امام راحل از همین زوایا استفاده كرده است؛ یعنی مردم را به آن خویشتن اصیلشان برگرداند اولاً، وقتی كه مردم خویشتن اصیلشان را باریافتند برای او از هیچ نثار و ایثاری دریغ نكردند ثانیاً.
🔹 قرآن كریم یك پیام جهانی دارد گاهی می فرماید كسانی كه به فكر دین نیستند و فقط به فكر خودشان اند، گاهی می فرماید اینها خودشان را فراموش كردند، این دوتا خود است یك خود حیوانی است و یك خود الهی، اگر كسی به یاد خدا باشد آن خود ملكوتی و خویشتن خویش را باز می یابد و یك خود حیوانی است كه اگر خدا را فراموش كرد فقط به خود حیوانی برمی گردد، امام راحل توانست این كار را بكند که مردم را از آن خوی حیوانی بازدارد و به آن خویشتن الهی شان آشنا بكند. وقتی كسی هویت اصلی خود را یافت، می بیند این هویت فقط به خدا وابسته است و به هیچ جایی تكیه نكرده، انسان نه روی پای خود ایستاده است نه به غیر خدا وابسته است این دو، موجود از این دو حال بیرون نیست كه یا روی پای خود ایستاده است یا به خدا متكی است، بیگانهها خیال می كنند كه روی پای خود ایستاده اند یا به غیرخدا وابسته اند؛ لذا یا مغرور به خودند یا سرسپرده به غیر خدا، امام راحل توانست به مردم بفهماند زیر پای شما خالی است و زمام شما هم به دست دیگران نیست؛ زیر پای شما خالی است، چون تكیه گاه ندارد موجود ممكن و غیر خدا استوار نیست این یك، و به غیر خدا وابسته نیستید چون پیام قرآن كریم این است كه ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾، اگر در دعای كمیل میخوانیم «یا من بیده ناصیتی» ای كسی كه زمامم به دست اوست این برداشت همان سوره «هود» است ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾[1] خدا زمام هر موجودی را گرفته است، اگر كسی متوجه شد به خود متكی نیست این یك، به غیر خدا وابسته نیست و فقط متقوّم به خداست این دو، چنین موجودی را نه فلك می تواند از پا دربیاورد و نه ملك.
[1]. سوره هود, آیه56.
📚 مصاحبه با حضرت استاد ـ گروه سیاسی شبکه 2 سیما
تاریخ: 1373/03/14
🍀🍀🍀
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
خروج یهود از مدینه، مانند خروج آمریکایی ها از ایران
🔸فرمود در مدینه شما معمولاً یا کارگر اینها بودید یا وام گیر از اینها بودید؛ سرمایه در مدینه به دست یهودیها بود و شما کوخنشین بودید و اینها کاخنشین بودند؛ قلعه برای اینها بود، شما هر وقت کمک میخواستید، مال میخواستید، وام میخواستید از اینها وام میگرفتید.
🔸بنابراین فکر نمیکردید که شما بتوانید یهودیها را از مدینه بیرون کنید، این شدنی نبود و آنها هم احتمال نمیدادند که از مدینه بیرون بروند، برای اینکه تمام توان در اختیار آنها بود، شما اینجا چهارتا کارگر بیشتر نبودید، با چه عاملی شما میتوانستید اینها را بیرون کنید؟! با چه عاملی آنها احتمال میدادند که مجبور بشوند از مدینه فرار کنند؟!
🔸فرمود هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِن دِیَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ...
🔸فرمود شما در کلّ حجاز هیچ فکر نمیکردید یک مشت فقرای مستضعف بتوانند اغنیای مستکبر مُترفِ مُسرف را از شهرشان بیرون کنند، اولین بار ما این کار را کردیم ...
🔸فرمود مَا ظَنَنتُمْ أَن یَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِنَ اللَّهِ؛ نه شما فکر میکردید که اینها فرار میکنند، نه آنها خیال میکردند که میشود آنها را بیرون کرد.
🔸هم آنها به قدرتشان متّکی بودند و هم شما گرفتار ضعف بودید ...
🔸قلعههایی که داشتند فکر میکردند آنها را حفظ میکنند، قدرت مالی هم که داشتند فکر میکردند پشتوانه آنهاست، شما هم کوخنشین بودید هم دستتان خالی بود لذا از نظر مسائل عادی هیچ راهی نبود که شما پیروز بشوید؛ نه شما فکر میکردید نه آنها فکر میکردند.
🔸نظیر ارتش قوی و نیرومند آمریکا که در ایران مسلّط بود؛ آنها هم همینطور شد.
🔸هیچگاه ایرانیها فکر نمیکردند که بتوانند این آمریکاییها را از کشور بیرون کنند، آنها هم فکر نمیکردند که باید فرار کنند.
🔸هم آنها با آن قدرتی که داشتند فکر نمیکردند فرار میکنند، هم در داخل کسی فکر نمیکرد که میشود آنها را از بین بُرد و شد مَا ظَنَنتُمْ أَن یَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِنَ اللّه
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 17 الی 23
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
کانال قرآنی رحیق
#حدیث
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه55 ( سه شنبه 15-11-1398)
🔅🔅🔅
📌 عوامل بهشت نشینی
وبالإسناد، عن الحسن بن علی بن أبی حمزه، عن علی بن میمون الصائغ ، قال سمعت أبا عبد الله ( علیه السلام ) یقول من أراد أن یدخله الله ( عز و جل ) ویسکنه جنته فلیحسن خلقه ، ولیعط النصفه من نفسه ، ولیرحم الیتیم ، ولیعن الضعیف ، ولیتواضع لله ألذی خلقه .
📚 امالی شیخ طوسی، صفحۀ432
این آرزوی همه است که عاقبت انسان به بهشت منتهی بشود، هر کس این را دوست دارد، این چند کار را انجام بدهد:
✅ 1- فلُیحسِن خُلَقه، اوّل، خوش اخلاقی. بداخلاقی و بداخمی و رفتار تند و تلخ با مردم، با دوست، با خانواده، خیلی مذموم است. البته اینجا خُلق، مراد همین خوش اخلاقی است که ما می گوییم، مراد، اخلاق حسنه مثل صبر و ... نیست، یعنی: انسان در برخوردش با مردم خوش اخلاق باشد. سلام میکنند، جواب گرم و نرمی بدهد، احوالپرسی میکنند، با مهربانی جواب بدهد.
✅ 2- و لیُعطِ الَّنصَفةَ ِمن نفِسه. یکی هم این. در مورد مسأله ای که پای خود او در میان است، اینجا انصاف به خرج بدهد. این است. گاهی در مورد دیگران قضاوت می کنید، انصاف به خرج می دهید، این، بسیار کار خوب و مهمی است، لکن از آن مهمتر و سختتر این است که شما خودتان با یکی دعوا دارید، اختلاف دارید، اینجا انصاف به خرج بدهید. این، خیلی کار سختی است ولیکن چارهای نیست، باید انصاف به خرج بدهید. واقعاً قبول کنید که اینجا تقصیر شما بود که این قضیه را مثًلا شروع کردید، حتی با دشمنان با انصاف رفتار کنی،
▪ ما البته دشمنهایی داریم که در نهایت بی انصافی اند؛ هم در سطح بین الملل، هم در سطح بین المُدُن، داخل کشور، دشمنهایی که واقعاً در نهایت بی انصافی رفتار میکنند! لکن ما دربارۀ آنها نباید بی انصافی بکنیم.
✅ 3- و لیَرَحمِ الیتیم، ترحّم کردن به یتیم، البته بهترین ترحم، آن ترحمی است که خوِد او احساس نکند که دارید به او ترحّم میکنید. یعنی برخوردتان یک برخورد مهربانانه ای باشد.
✅ 4- و لیُعن الضعیف، آدمهای ضعیف خیلی هستند، ضعیف مالی، ضعیف جسمی، ضعیف آبروئی، کمکشان کنید! این ضعیف را اعانت کنید! چقدر اطراِ ف ما آدم ضعیف هست، هرچه بتوانیم، باید اعانت کنیم.
✅ 5- و لَیتَواضَع لله الذی خَلَقه، شاید بالاترین و مهمتریناش این است. در مقابل خدای متعال، فروتنی کند، سرکشی نکند، تواضع در برابر خدا فقط تضرّع و خشوع نیست. یعنی امر و نهی خدا را اطاعت بکند.
🍀🍀🍀
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌شاگرد مکتب حسینی
🔹 در بسیاری از سخنان و پیام های امام راحل از نهضت كربلا مطالبی خوانده و شنیده اید، شكل گیری این انقلاب در دوازده محرم بود كه پانزده خرداد نام گرفت، پانزده خرداد نه چون پانزده خرداد بود سرآغاز انقلاب شد، بلكه چون دوازده محرم بود و همچنین سال پنجاه و هفت كه انقلاب به آستانه پیروزی رسید برای آن چهار راهپیمایی چند میلیونی مردم ایران اسلامی بود كه از مرز هزارها گذشت، چهار راهپیمایی بود كه سرنوشت انقلاب را مشخص كرد؛ یكی تاسوعا و دوم عاشورا سوم اربعین و چهارم 28 صفر، این چهار راهپیمایی در سراسر ایران اسلامی از مرز میلیون ها گذشت؛ یعنی ایران یك جا قیام كرد. پس از نظر زمان و زمین نهضت كربلا این انقلاب را شكل داد، هم بدئش و هم ختمش. آنچه كه اعلامیه های امام و سخنرانی های امام را پر محتوا می كرد استمداد از خطبه های پر شور سالار شهیدان بود. وقتی این جمله را امام راحل در متن اعلامیه آورده بود كه «إِنِّی لاَ أَرَى اَلْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً وَ لاَ اَلْحَیاةَ مَعَ اَلظَّالِمِینَ إِلاَّ بَرَماً»[1] دفعتاً حوزه و دانشگاه حیات جدیدی پیدا كرد. سخنان امام وقتی با سخنان سالار شهیدان كربلا آمیخته می شد با ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾[2] هماهنگ بود، آن حرف زمینی اش به آن آسمانی اصل مرتبط می شد و اثر می كرد. چون امام بیش از دیگران هم مبدأ فاعلی این نهضت را و هم مبدأ غایی این قیام را بررسی كرد، لذا در بعد از پیروزی انقلاب مكرر توصیه می فرمود كه نام كربلا و حسین بن علی را احیا كنید و در مراسم سوگ سالار شهیدان اشك بریزید، وقتی هم كه مداح اهل بیت نام سالار شهیدان كربلا را می برد تمام بدن امام می لرزید، چون خود را «شاگرد این مكتب» احساس می كرد و قیامش را محصول این نهضت یافت.
🔹 اشك دو قسم است مثل خنده، ضحك و بكاء گاهی مبدأ عصبی دارد، اگر مبدا حسی یا عصبی داشت سودی ندارد؛ یعنی اگر كسی با شنیدن مارش عزا اشك ریخت این با یك طنز می خندد، هم آن مبدأ حسی و عصبی داشت، هم این؛ ولی اگر كسی عارفانه متأثر شد و اشك ریخت ممكن است سال ها بگذرد و لبخندی نداشته باشد. شاید چهل سال یا 38 سال امام سجاد زندگی كرد و لبخندی نداشت، بعضی از بانوان حرم بعد از جریان كربلا زیر سقف و سایه به سر نبردند. آنكه با مارش عزا میگرید با طنز هم می خندد، نه آن خنده اثر عقلی دارد و نه آن گریه. اشك بهترین سرمایه انسان است،
«اشک حرم نشین نهانخانه مرا زان سوی هفت پرده به بازار می کشی»[3]
🔹 این اشك سرمایه است آن كه عاقل است این سرمایه را به نثار دوست ایثار می كند، آن كه جاهل است برای جریان های حسی و عصبی هم بذل و بخشش اشكانه دارد و ذات اقدس الهی «ضحك» و «بكاء» را در اختیار خود قرار داد كه فرمود: ﴿أَضْحَكَ وَ أَبْكى﴾.[4] ما وقتی بر دشمن درون پیروزیم كه بگرییم، وقتی هم بر دشمن بیرون ظفرمندانه از صحنه برمی گردیم كه بنالیم این علی كه سلحشور میدان جنگ است در دعای كمیل سلاح مردم الهی را اشك دانست فرمود: «سِلَاحُهُ الْبُكَاءُ»[5] اگر كسی بخواهد بر اهریمن درون چیره بشود تا اهل ناله و زاری و لابه و اشك نباشد اهل تهذیب نفس نیست و اگر كسی بخواهد دشمن بیرون را از پا در آورد تا اهل اشك بر سالار شهیدان نباشد توفیق مبارزه ندارد.
[1]. تحف العقول, ص245.
[2]. سوره مبارکه حجر، آیه29؛ سوره مبارکه ص، آیه72.
[3]. دیوان حافظ، غزل459.
[4]. سوره مبارکه نجم، آیه43.
[5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص844.
📚 ششمین سمینار بررسی سیره نظری و علمی امام (ره)
تاریخ: 1374/03/12
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(136)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#شهید_گمنام
#پیام_ها_و_نکته_ها
#تشييع_پيكر_مطهر_شهداي_گمنام_در_آمل
📌 چند اصل حياتي
✅ اصل سوم. مجاهدان نستوه و مدافعان مخلص، توفيق رهيابي راه خدا را به طور ويژه مي يابند؛ (الذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا) [سوره عنكبوت، آيه 69.]، و اين راهِ مخصوص همان صراط مستقيمي است كه روندگان آن انبيا، صدّيقون، شهدا و صالحان اند.[ سوره نساء، آيات 68 ـ 69.]
▪ همه اين راهيان طيّب و طاهر، توفيق مظهرّيت خداي سبحان را در احياي سنّت صحيح و حسن و تداوم بر آن يافتند و همانطوري كه خداي سبحان تمام كارهاي خود را براساس صراط مستقيم تنظيم مي فرمايد: (إنّ ربّي علي صراط مستقيم) [سوره هود، آيه 56.]و هرگز آن را تغيير نمي دهد، به نحوي كه آن را بدون بدل ترك كند يا كژ راهه اي را بدل آن قرار دهد ...؛ (فلن تجد لسنّت الله تبديلاً ولن تجد لسنّت الله تحويلاً).[ سوره فاطر، آيه 43.]
▪ اين گروه، يعني سالكان صادق كه مبارزان با اخلاص نيز از اينان اند، هرگز خيالِ تبديل در دل و توّهمِ تحويل در سر نپرورانده و به آن اصلاً فكر نمي كنند: (مِن المؤمنين رِجالٌ صَدَقوا ما عاهدُوا اللّه عليه فمنهم من قضي نحبه ومنهم من ينتظر و ما بدلّوا تبديلاً)؛[ سوره احزاب، آيه 23]نه پيشگامان از رفتن نادم مي شوند و نه راهيان از اقتداي به آنان نگران، زيرا هم راه خود را به خوبي شناختند و هم همراهان خوب را به رفق و مدارا دريافتند؛ (وحَسُنَ أولئك رفيقاً).[ سوره نساء، آيه 69.]
▪ در چنين فضايي، علم و شهود مجالي براي ندامت و تغيير منهج وجود ندارد؛ نه نصحِ دوستان خام و نه طعنِ دشمنان پخته، هرگز توان نفوذ به سرّ سويداي دل آنان ندارد؛
يك پرده برانداخته آن شاهد اعظم
از پرده برون رفته همه اهل زمانه
كي سرد شود عشق زآواز ملامت
هرگز نَرَمد شير زفرياد زنانه
پركن تو يكي رطل ز مي هاي خدايي
مگذار خدايان طبيعت به ميانه[ديوان شمس تبريزي.]
▪ راز استواري دليرمردان عرصه جهاد و صحنه دفاع، دلدادگي آنان به خداي سبحان است كه (له مقاليد السموات والأرض).[ سوره زمر، آيه 63.]
▪ آشنايي با صاحب كليد، عاشقِ آشنا را كليددار درهاي بسته مي كند. آنگاه راه مسدود و درب مَغْلوق براي او وجود ندارد، بلكه تمام راه هاي صحيح به روي او مفتوح و همه درب هاي گنجينه، به چهره او گشاده است؛
يك دسته كليدست به زير بغلِ عشق
از بهر گشاييدن ابواب رسيده[ديوان شمس تبريزي.]
🔅🔅🔅
#کانال_قرآنی_رحیق
@rahighemakhtoom