برشی از کتاب #سروش_هدایت(160)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
همايش بين المللي #رياضي در سال #عزّت و افتخار حسيني (عليهالسلام)
🔅🔅🔅
👈 لذا وقتي در شام از حضرت امام سجاد(عليهالسلام) پرسيده شد كه در جريان كربلا چه گروهي غالب شد، آن حضرت در پاسخ فرمود: اگر خواستي بداني چه كس پيروز شد، هنگام نماز اذان و اقامه بگو، مي يابي نام خداوند و پيامبر در آن مطرح است و مي فهمي كه اهل بيت وحي و نبوت غالب شدند.[ بحار الانوار، ج 45، ص 177.]
⏪ معاويه خود را همتاي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي پنداشت، در برخي از جمعه هااصلاً نام آن حضرت صلي الله عليه و آله و سلم را در خطبه نماز مطرح نمي كرد و با شنيدن نام مبارك پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم در اذان مي گفت: «پيامبر بلندهمت بود و به هوس خويش نام خود را كنار نام خداوند ياد كرد... ».[ اعلام الهدايه، ج5، ص209.]
⏪ انديشه و انگيزه نهضت امام حسين(عليهالسلام) در مرحله ابقاي اسلام و حكومت ديني، همان هدف برين پيامبر بزرگ الهي صلي الله عليه و آله و سلم در مرحله احداث و تأسيس بود؛ يعني تعليم كتاب و حكمت و تزكيه نفوس از اوساخ جاهلي منظور اصلي بود؛ لذا حسين بن علي(عليهالسلام) در صدد برآمد كه با بهترين وضع سيّئات اموي را به حسنات نبوي و علوي تبديل كند. به همين جهت، موعظت الهي را كه دعوت مردم به ايستادگي براي خدا، خواه تنها يا باهم بود، آغاز كرد؛ (قل إنّما أعظكم بواحدة أن تقوموا لله مثني و فرادي ثمّ تتفكّروا ما بصاحبكم من جنّةٍ).[ سوره سبأ، آيه 46.]
⏪ آن گاه دعوت به قرآن، هدايت به عترت، ارشاد به انسجام، و هماهنگي كامل و لازم ميان اين دو وزنه وزين، سپس دعوت به وحدت و هم آوايي آحاد امّت با هم و ترك هرگونه اَحقاد كهن و ترغيب ولايت مداري آنان نسبت به عترت طاهرين و ترهيب آنها از نفوذ پذيري از آثار جاهليت و ايقاظ مردم و تحريك آنان به سبك قيادي آن، نه به صورت سياقي، زيرا محرّك اگر خود پيشگام و قائد باشد، موفّق است و اگر پسگام و سائق باشد، كامياب نخواهد بود.
⏪ تجربه نشان داد، رهبري كه پيش آهنگ باشد و برود و به امت بگويد بياييد، به نتيجه مي رسد؛ ولي كسي كه با سخنراني، فقط مشوّق ديگران است و مي گويد برويد، به مقصد نايل نمي شود.
⏪ امام حسين(عليهالسلام) بعد از تبيين اصول و معارف ناب، و راهنمايي راه و روش، و بازگو كردن آثار تلخ و شيرين در ضمن كلام يا كتاب، حركت نمود و به مخاطبان خود ندا داد بياييد، زيرا در مكّه بعد از انجام عمره مفرده كه از اول قصد آن را داشت(نه آنكه از آغاز، نيّت حج تمتع و عمره تمتع كرده باشد و آن گاه آن را به عمره مفرده تبديل نموده باشد كه در برخي مقاتل و تاريخ آمده است، چون چنين مطلبي پشتوانه حديثي ندارد و آنچه در روايات معتبر وارد شده، اين است كه آن حضرت از اول به نيّت عمره مفرده معتمر شد)، در حضور همگان سخنراني فرمود كه بخشي از آن كلمات نوراني چنين است: « ... مَنْ كان باذلاً فينا مُهْجَتَهُ وَموطّناً علي لقاء الله نفسَهُ، فليرحل معنا فإنّي راحلٌ مصبحاً ان شاء الله تعالي»؛[ اللهوف، ص 60.]
⏪ هر كس خون دل خويش را در راه دين بذل مي كند و بر ديدار خداي سبحان توطين نفس كرده و لقاء الله را وطن خود قرار داده است، با ما حركت كند و من بامداد، رحلت و سفر خود را شروع مي كنم.
🔅🔅🔅
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
🔸 میلاد یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد
@rahighemakhtoom
#نیمه_شعبان
#عقل
#وظیفه_حوزه_و_داشگاه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 وظیفه منتظران
📈 عید سعید و بزرگ و خجسته نیمه شعبان را به پیشگاه آن حضرت و عموم علاقمندان قرآن و عترت و شما فرهیختگان و مؤمنان تهنیت عرض می کنیم و از ذات أقدس الهی مسئلت می کنیم، بهترین عیدی ما را حفظ نظام ما و کشور ما و دولت و ملت و مملکت و رهبر ما و همه عزیزان و علاقمندان به قرآن و عترت قرار بدهد!
📈 کسانی که منتظر ظهور آن وجود مبارک هستند، باید برنامه های آن حضور و ظهور را فراهم بکنند. برنامه های آن حضرت بر اثر اختلاف درجات ایمانی مردم در سؤال های مختلف مطرح شد و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) جواب های گوناگون دادند. بعضی از مؤمنین از ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) سؤال کردند وظیفه ما در عصر غیبت که منتظر ظهور آن حضرت هستیم چیست؟ فرمود حداقل این است که «لِیعِدَّنَّ أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً»؛[1] هر کدامتان یک تیر را آماده کنید که حضرت آمد، یاری کند؛ این مرحله مجاهدان در جهاد اصغر هست، رزمندگان در جهاد اصغر هست، این در روایات ما هست. اما آن کار مهمی که حوزهها و دانشگاه ها باید انجام بدهند، مسئله عقل است.
📈 مستحضر هستید که عقل دشمن دارد، علم دشمن ندارد، چون جهل در قبال عقل است نه در قبال علم، خود علم گاهی ابزار دشمن است. علم یعنی باسواد بودن، این دست چه کسی باشد مهم است! گاهی خود علم دست یک آدم جاهل است. بیان نورانی حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) این است که «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ ینْفَعْهُ] لَا ینْفَعُه»؛[2] ـ این بیان نورانی حضرت است در نهج البلاغه ـ یعنی یک عالم درسخوانده ای است که تمام علم و سوادش را در راه گناه صرف می کند. علم دشمن ندارد، خود علم ابزار دشمن است؛ عقل است که دشمن دارد، «العقل مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان».[3] عقل آن نیروی توانمندی است که زانوبند وهم و خیال در بخش نظر، زانوبند شهوت و غضب در بخش عمل در دست اوست. اصلاً عقل را عقل گفتند، برای اینکه «بیده العقال»؛[4] آن آدم عاقل این عقال در دست اوست و زانوی وهم و خیال را عقال می کند، آزادانه و حکیمانه استدلال می کند و بدون مغالطه به مقصد می رسد.
📈 در بخش عمل دستورهای الهی را گرامی داشتن، یک عقال ویژه ای است که به دست اوست تا دو زانوی شهوت و غضب را عقال کند، مزاحم عقل عملی نشوند. حالا چکاری حضرت می کند! این روایت بیست و یکم همان جلد اول اصول کافی است: «وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَاد»؛[5] عقل مردم کامل می شود. آن وقت این هفت میلیارد الآن اگر 313 صحابی مانند امام داشته باشد، اداره آن خیلی آسان است. وظیفه همه مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان عاقل شدن است. عاقل نه بی راهه میرود، نه راه کسی را می بندد، راحت است. غرض این است حضرت که ظهور می کند بهترین ره آورد آن عقل مردم است. جامعه را عقل اداره می کند.
📈 بهترین یاری حوزه و دانشگاه نسبت به ظهور حضرت، عاقل شدن است. مردم هم وقتی ببینند یک عده عاقل دارند اداره می کنند کشور را، عاقل دارند حرف می زنند، دنبالش راه می افتند؛ حالا چند نفر اگر بی راهه رفتند گفت: «آتش که را بسوزد گر بولهب نباشد»،[6] آنها مهم نیست. ما وظیفه مان این است.
📈 بنابراین امروز که روز میلاد پُر برکت آن ذات مقدس است، بهترین عرض ادب به آنها این است که آدم شاگردی آنها را قبول کند، از علوم اینها استفاده کند، از دستورات اینها استفاده کند. الآن ما در کنار سفره امام و شهدا نشستهایم، بهترین دوران برای معارف الهی و نشر احکام الهی است. هیچ دوره ای به این عظمت نبود و نیست! همه ما سعی کنیم که ـ إِن شَاءَ اللَّه ـ این دوره را، این نظام را، این موقعیت را حفظ کنیم تا هم ـ إِن شَاءَ اللَّه ـ خودمان به مقصد برسیم، هم عده ای را به مقصد برسانیم.
[1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج52، ص366.
[2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت107.
[3]. الکافی(ط ـ الإسلامیه)،ج1، ص11.
[4]. ر. ک: تحف العقول، ص15؛ «فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم إِنَّ الْعَقْلَ عِقَالٌ مِنَ الْجَهْل».
[5]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25.
[6]. اشعار منتسب به حافظ، شماره9؛ «در کارخانهٴ عشق از کفر ناگزیر است ٭٭٭ آتش که را بسوزد گر بولهب نباشد».
📚 سخنرانی عمومی در روز نیمه شعبان
تاریخ: 1397/02/12
🔅🔅
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#مودت_قربی
#اجر_رسالت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📈 دوستی اهل بیت علیهم السلام
⏪ مستحضر هستید كه در آن آیه كریمه نفرمود، اجر رسالت من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود, نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما اهل بیت را دوست داشته باشید، بلکه فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ دوستی اهل بیت اجر رسالت نیست، آن كه جان بِكَند و دوستی مستقر نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلی ها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام عاشورا عزاداری می كنند؛ اما این ظرف, ظرف لغو است! این می شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند؛ خیلی ها هستند كه حسین بن علی را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین بن علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری, عزّت, استقلال, شرف, شهامت, دادنِ زن و بچه در این راه, می شود در عالَم كسی پیدا شود كه حسین بن علی را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی, هیچ ملت عدل خواهی!
⏪ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف, ظرف مستقر است، این مُزد رسالت است! اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این دوستی مستقر, اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی لِمَنْ وَالاكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم»،[2] همه چیز را به همراه دارد.
[1]. سوره شوری، آیه23.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص775.
📚 سخنرانی عمومی در روز نیمه شعبان
تاریخ: 1395/03/02
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh4.pdf
137.8K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه چهارم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh2.pdf
162.9K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه دوم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh7_p2.pdf
147.7K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه هفتم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh6_p2.pdf
111.7K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه ششم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh5_p2.pdf
159K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh1.pdf
135.6K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه اول
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
رویت خورشید مهر و عدالت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#مهدویت
#امام_زمان
#ولی_عصر
#صاحب_الزمان
#صبر
#استقامت
#عدالت
#حضرت_موسی
#کلیم_الله
#فرعون
#ظهور
@rahighemakhtoom
امام زمان (عج)، مظهر قیام
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_زمان
#مهدویت
#ولی_عصر
#صاحب_الزمان
#حجت_بن_الحسن
#قیام
#قائم_آل_محمد
#باز_نشر
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه4-01-99.mp3
8.29M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 26
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 4
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک، وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک ...
خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و لباس عافیت بر من بپوشان، و سراپایم را به عافیت فراگیر، ....
📈 -محور اساسی دعا درخواست عافیت و سلامتی از زوایای گوناگون ؛و شکر و سپاسگزاری برعافیت است .عافیتی جامع که پاسخی به همه نیازهای انسان باشد...
📈 - عافیت در فرهنگ دینی مفهومی گسترده تر و عمیق تر از صحت و سلامت است
.
📈 - اختصاص بخش قابل توجهی از آموزه های روایی و نیایشی پیشوایان به طلب عافیت از خداوند
📈 - آموزش یاران و اصحاب بر طلب عافیت از خداوند.
⏪ امام رضا عليه السّلام فرمود:حضرت سجاد عليه السّلام به مردى برخورد كه دعا مى كرد،خدا به او صبر دهد،حضرت فرمود:اين گونه نگو،بلكه از خدا سلامتى و توفيق شكر بر سلامتى بخواه،زيرا شكر بر سلامت بهتر از صبر بر گرفتارى است،پيامبر خدا اين گونه دعا مى فرمود:«خدايا من از تو سلامت و شكر بر سلامت مى طلبم،و سلامت كامل در دنيا و آخرت». مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 547
⏪ دعایی جامع تر آموزش پیامبر به ابوذر
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الْأَمْنَ وَ الْإِیمَانَ بِکَ وَ التَّصْدِیقَ بِنَبِیِّکَ وَ الْعَافِیَةَ مِنْ جَمِیعِ الْبَلَاءِ وَ الشُّکْرَ عَلَی الْعَافِیَةِ وَ الْغِنَی عَنْ شِرَارِ النَّاسِ
📈 - در واکاوی دقیق تر مفهوم عافیت چنین به نظر می رسد که اگر از مفهوم عافیت تعبیر به سبک زندگی کنیم بیراهه نرفته ایم (روش های تحقق زندگی سالم و حیات طیبه)
@rahighemakhtoom
.
«یا خودپرستی، یا خداپرستی»، هیچ راه دیگری هم وجود ندارد!
تضاد خودپرستی با خداپرستی، به قدری تند و آشتیناپذیر است که حتی اگر بخواهد علم و معرفت هم وارد اصلاح میان خودگرایی و خداگرایی شود، هنگامی که آن خود مغرور، علم و معرفت را وسیلۀ زیور و زینت خود قرار داد، خود همان علم و معرفت، باعث دوری از خدا خواهد شد. حتی احتمال اینکه جهل آدمی روزی مبدل به معرفت خدا شود؛ یعنی انسان جهل را پشت سر خود بگذارد و به عالم نورانی معرفت خدا گام بگذارد، بسیار قویتر از آن است که انسان خودپرست بتواند دست از خودپرستی و خودمحوری بردارد. علاوه بر این، خودپرست انساننما، ضرری که بر حیات مادی و معنوی انسانها میتواند وارد کند، بسیار بیش از ضرری است که یک انسان جاهل میتواند انجام دهد.
جعفری، محمدتقی، مجموعه آثار ۶، خلوت انس (تحلیل اندیشهها و شخصیت حافظ)، ص ۶۸۰
@rahighemakhtoom
💠دشواري ادراك #امام_عصر(عليهالسلام) و راه تسهيل آن
🔸ادراك بعضي احاديث و علوم خاندان وحي، دشوار است؛ اما فهم مسئله #امام_مهدی_موجود_موعود و حضور مستمر وي در عين استتار و ظهور دائم او در متن اختفا، از دشوارترين معارف است، از اينرو نيل به آن در گرو فحص بالغ همراه طهارت ضمير است.
🔸هرگز نميتوان بهانه دشواري ادراك برخي از معارف ديني را بهاي ترك آن قرار داد و مجوز اهمال آن دانست، بلكه بهاي هر كالاي گراني، اعتماد به امداد الهي است، همانگونه كه حضرت #امام_جواد (عليهالسلام) فرمود:
🔸 الثقة بالله تعالي ثمن لكل غال و سُلّم إلي كلّ عال[1]؛
وثوق و اعتماد به كمك خداي والا بهاي هر متاع گران و نردبان هر مقام بلندي است؛
🔸و مسلّم است كه شرط لازم براي فوز به فيض الهي و نيل به هماي سعادت كه همانا طاير ملكوتي است، در گرو رها شدن نفس از مكر دامگستري براي بندگان خدا و وصول به مقام آشنايي و آشيانهپردازي است:
📝گويد سليمان مر تو را، بشنو لسان الطير را دامي و مرغ از تو رمد، رو لانه شو رو لانه شو
📝گر چهره بنمايد صنم، پر شو ازو چون آينه ور زلف بگشايد صنم، رو شانه شو، رو شانه شو
📝يك مدتي اركان بُدي، يك مدتي حيوان بُدي **يك مدتي چون جان شدي، جانانه شو جانانه شو[2]
◽️[1] ـ اعلام الدين، ص 309؛ بحار الانوار، ج75، ص363.
◽️[2] ـ ديوان شمس تبريزي، ص798، شماره 2130.
#انتظار
#امام_مهدی_موجود_موعود
#امام_جواد علیه السلام
💢حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی مدظله العالی
💢امام مهدي موجود موعود، ص 77
@rahighemakhtoom
79.mp3
8.19M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 5
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان: 30دقیقه
📈 این تلاوت شامل آیات ۷۵ تا ۹۲ سوره مبارکه بقره است .
🔅🔅🔅
✅نشر و تبلیغ آموزه های ناب وحیانی را از دیگران دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom
#آزادی
#لماظه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 آزادی از هوس
🔸 وجود مبارك حضرت امیر در آغاز این خطبه نورانی 230 فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ»؛ درست است كه نظام بردگی برداشته شد و برده بودن چیز بدی است، خب ما خودمان را آزاد كنیم! اینكه می بینید بعضی ها می گویند من هر چه بخواهم می گویم، هر چه بخواهم تهیه می كنم، هر جا بخواهم می روم یعنی من برده هوسم؛ اما اگر كسی بگوید من خواسته هایم را با عقل تنظیم می كنم، با شرع تنظیم می كنم [و] آنكه مطابق با عقل یا نقل بود را می پذیرم وگرنه نمی پذیرم، این شخص آزاد است. یكی از بركات تقوا و فواید تقوا آزادی از هوس است.
🔸 یك بیان نورانی حضرت امیر در جای دیگر دارد فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ»[1] ـ«لماظه» آن مانده لای دندان را می گویند؛ اگر كسی غذایی خورد چیزی لای دندانش ماند و آن را با خلال بخواهد بیرون بیاورد، آن مانده و تف كرده را می گویند «لماظه»ـ وجود مبارك حضرت امیر فرمود یك انسان آزاده می خواهد كه از این لماظه صرف ¬نظر كند؛ برای اینكه همه آنچه فعلاً در دست شماست نسل قبل خورده، لای دندانشان مانده [بعد] شما گرفتید؛ اینها تازه كه خلق نشد، اگر زمین است اگر باغ است اگر ثروت است اگر مال است اینها مانده لای دندان نسل قبلی است. یك انسان آزاده می خواهد كه این را تف كرده را نگیرد، بخواهد سالم بگیرد سالم هم خدای سبحان به اندازه او برای او خلق كرده است؛ فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ». ریاست همین طور است میز همین طور است، پست و مقام همین طور است، همه اینها برای نسل قبل بود، حالا یا مردند یا معزول شدند یا بازنشست شدند یا بازخرید شدند، به دیگری رسید؛ یك چیز دست اول كه نیست. اینكه فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ» همین است؛ انسان [با تقوا] از ملكیت هوس بیرون می آید.
[1] . نهج البلاغه، حکمت 456.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/03/20
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنی با خدا
خدایا! ملت ما، جامعه ما؛ ملتهای دیگر، جوامع دیگر روی گردآلود آوردند. این #ویروس را نشناخته بر ما تازاندند. #جهل ما نه چیز دیگر، #جهالت ما نه چیز دیگر، #پیش_بینی نکردن ما نه چیز دیگر این #بیماری را به سراغ ما آورد. این #کرونا را ما نشناختیم و هنوز هم درست نمی شناسیم. این بزرگان ما، این اطبای ما، این سروران ما، این عزیزان ما، این بهتر از جان ما که الآن در #خط_مقدم #فداکاری برای تامین #سلامت جامعه هستند، تو را به عزتت اینها را حفظ بکن، یک. افکار اینها را هدایت بکن به تشخیص این ویروس، دو. افکار اینها را راهنمایی بکن به تشخیص داروی معالج صد در صد این ویروس، سه. این افکار را به جهانیان منتقل بکن، چهار. جوامع بشری را مهمان نظام جمهوری ایران اسلامی بکن، پنج. این دعاها هم اولین دعای #بیمارستان ما، #دانشگاه ما، #پزشکی ما، #پزشکان ما باشد ان شآء الله. این #دعا را هیچ وقت خدا رد نمی کند. این دعا #قضا_و_قدر را رد می کند، این دعا #بلا را رد می کند، بلا را دفع می کند، بلا را رفع می کند. ✅ پیام به مناسبت نیمه شعبان _ قم ؛ ۱۳۹۹/۰۱/۱۶ 💠 فیلم حاوی دو قطعه می باشد ؛ ورق بزنید
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دارو
#معالجه
#کرونا_ویروس
#اطبا
#سرداران_سلامت
#جامعه_پزشکی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکاثر
#سوره_تکاثر
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:نکات تفسیری آیه 5و6 سوره تکاثر
التكاثر ٥
✅ کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ
▫ «عِلْمَ الْیَقِینِ»: دانش راستین. آگاهی قطعی. مراحل یقین سهتا است: علمالیقین و عینالیقین و حقّالیقین اضافه آنها، اضافه موصوف به صفت خود است.
▫ جواب (لَوْ) محذوف است. از قبیل: هرگز به سراغ این امور نمیرفتید و تفاخر و مباهات به این مسائل باطل نمیکردید.
✅ ۱ - تأکید مکرر خداوند، بر بى پایه بودن رقابت هاى مادى و لزوم ترک مسابقه در امتیازات دروغین (کلاّ)
🔹 حرف «کلاّ» در این آیه، تأکیدى مجدد بر مفاد «کلاّ» در آیات پیشین است. این احتمال نیز وجود دارد که به معناى «حقّاً» بوده و مفاد جمله بعد را تأکید کند.
✅ ۲ - کسانى که به امتیازات مادى، دل بسته و به آن فخر مىورزند، از علم و یقین محروم و از دستیابى به آن ناتوان اند. (کلاّ لو تعلمون علم الیقین)
🔹 مخاطبانى که در آغاز سوره، با جمله «ألهیکم التکاثر» توبیخ شدند; در این آیه به دلیل حرف «لو» - که براى امتناع است - محروم از «علم الیقین» معرفى شده اند. اضافه «علم»به «یقین»، اضافه بیانیه و نشانگر این است که علم مورد نظر، علمى است که از هر گونه شکّى به دور باشد.
✅ ۳ - شناخت حقایق در حد یقین، مانع سرگرمى به تفاخر و برترى جویى (کلاّ لو تعلمون علم الیقین)
🔹 به قرینه آغاز سوره، مى توان گفت: جواب «لو» محذوف است. در نتیجه مفاد آیه این مى شود که اگر به حد «علم الیقین» عالم مى شدید، آن دانش، مانع فخرفروشى و مباهات شما مى شد; بلکه اگر جمله «لترونّ الجحیم» (در آیه بعد) را جواب «لو» بدانیم، بازهم مى توانیم این نکته را از آیه شریفه به دست آوریم.
✅ ۴ - لزوم تحصیل علم به آخرت و تلاش براى رساندن آن به مرحله یقین (کلاّ لو تعلمون علم الیقین)
✅ ۵ - تفاوت درجات علم (علم الیقین)
🔅🔅🔅
التكاثر ٦
✅ لَتَرَوُنَ الْجَحِيمَ
▫ «لَتَرَوُنَّ»: قطعاً و حتماً خواهید دید. مراد آشکار شدن دوزخ است
✅ ۱ - مشاهده دوزخ در قیامت و گرفتارى به عذاب آن، تهدیدى الهى و هشدارى تردیدناپذیر براى دلبستگان به امتیازات دروغین (لترونّ الجحیم)
🔹 چنانچه «لترونّ الجحیم» جمله مستقلى باشد; بیانگر قطعى بودن رؤیت جهنم براى مخاطبان «ألهیکم التکاثر» خواهد بود سیاق آیه که بر تهدید اهل تکاثر دلالت دارد، نشانگر آن است که مراد از دیدن جهنم، گرفتارى به آن است; بنابر این حرف «ثمّ» در آیه آخر (ثمّ لتسئلنّ ...)، بر تراخى رتبى دلالت دارد; زیرا حسابرسى، پیش از گرفتارى به عذاب جهنّم است.
✅ ۲ - سوگند خداوند براى تأکید بر حتمى بودن مشاهده جهنم در قیامت (لترونّ الجحیم)
🔹 جمله «لترونّ...» یا جواب «لو» است و یا جواب قسم محذوف. برداشت یاد شده ناظر به احتمال دوم است.
✅ ۳ - دوزخ، مکانى سوزان و داراى آتشى شعلهور و متراکم (لترونّ الجحیم)
🔹 «جحیم»، به معناى آتشى است که سخت شعله ور بوده و زبانه کشد. هم چنین بر هر آتش متراکم و یا افروخته در گودال هاى عمیق و هر مکان پرحرارت اطلاق مى گردد. (قاموس)
✅ ۴ - «جحیم»، از نام هاى دوزخ (لترونّ الجحیم)
✅ ۵ - مشاهده جهنم در قیامت، موجب آگاهى از نادرست بودن تفاخر و زیاده نمایى و سود نبخشیدن امتیازات مادى است. (سوف تعلمون ... لترونّ الجحیم)
✅ ۶ - دوزخ و آتش سوزان آن در دنیا براى اهل یقین، مشهود و غفلت ناپذیر است. (لو تعلمون علم الیقین ... لترونّ الجحیم)
✅ ۷ - جهنم و آتش سوزان آن، هم اکنون وجود دارد و قابل مشاهده است. (لترونّ الجحیم)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکاثر
#سوره_تکاثر
🔅🔅🔅
📌نگاشت7:نکات تفسیری آیه 7و8 سوره تکاثر
التكاثر ٧
✅ ثُمَ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ
▫ «عَیْنَ الْیَقِینِ»: دیدن یقینی. آگاهی حاصل از دیدن و مشاهده کردن. مراد از دیدن دوزخ، در آن افتادن و چشیدن عذاب آن است
✅ ۱ - طالبان امتیازات مادى، در قیامت دوزخ را در مرحله اى فراتر از «علم الیقین» مشاهده کرده، به حقیقت یقین دست خواهند یافت. (ثمّ لترونّها عین الیقین)
🔹 «عین الیقین» - که در اصل «رؤیةً عینَ الیقین» (دیدنى که نفس یقین است) بوده - مفعول مطلق است و حرف «ثمّ» - که بر تراخى رتبى دلالت دارد - آن را مرحله اى فراتر از «علم الیقین» معرفى کرده است.
✅ ۲ - سوگند مکرّر خداوند، بر حتمى بودن مشاهده جهنم در قیامت و پیدایش یقین براى ناظران آن (ثمّ لترونّها عین الیقین)
✅ ۳ - تعدد مراحل یقین و تفاوت علمى بودن و عینى بودن آن (لو تعلمون علم الیقین ... ثمّ لترونّها عین الیقین)
✅ ۴ - مشاهده جهنم و آتش سوزان آن و پیدایش علم حضورى براى گرفتاران به آن در قیامت، تهدیدى الهى و هشدارى تردیدناپذیر، براى دل بستگان به امتیازات دروغین (ألهیکم التکاثر ... ثمّ لترونّها عین الیقین)
🔅🔅🔅
التكاثر ٨
✅ ثُمَ لَتُسْأَلُنَ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ
▫ «ثُمَّ»: این واژه در اینجا برای ترتیب اخباری است؛ نه ترتیب زمانی. چرا که قبلاً حساب و کتاب و قضاوت انجام پذیرفته است. البتّه میتواند برای ترتیب زمانی هم باشد. چون در دوزخ برای عذاب بیشتر از دوزخیان سؤالاتی میشود
✅ ۱ - قیامت، زمان حسابرسى از نعمت ها است. (ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
🔹 «نعیم»، به معناى نعمت فراوان است. (مفردات)
✅ ۲ - حسابرسى از نعمت ها در قیامت، اجتناب ناپذیر و بیرون از اختیار انسان ها است. (ثمّ لتسئلنّ) مجهول بودن «لتسئلنّ»، اشاره به نکته یاد شده دارد.
✅ ۳ - توجّه به حسابرسى و مسؤولیت در برابر نعمت ها، بازدارنده انسان از دل خوشى به فراوانى آن و زمینه ساز ترک افتخار بر دیگران است. (ألهیکم التکاثر... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
✅ ۴ - پرسش و حسابرسى از نعمت ها، زمینه ساز گرفتارى برترى جویان و تفاخر کنندگان به آتش دوزخ (لترونّ الجحیم ... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
🔹 نشان دادن جهنم به اهل تکاثر - پیش از بازخواست نعمت ها - بیانگر آن است که اهل تکاثر، باید پس از طى مراحل بازخواست و حسابرسى، جهنم را جایگاه خویش بدانند.
✅ ۵ - افتخار بر دیگران در امتیازات مادى، کفران نعمت و زمینه ساز گرفتارى به دوزخ پس از حسابرسى است. (ألهیکم التکاثر ... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
✅ ۶ - قیامت، داراى مراحلى گوناگون و ترتیب یافته است. (لترونّ ... ثمّ لترونّها ... ثمّ لتسئلنّ)
✅ ۷ - حسابرسى از نعمت ها، مرحله اى پس از مشاهده دوزخ و یقین به آن است. (ثمّ لترونّها ... ثمّ لتسئلنّ)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(91)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
📌 لطایف و اشارات
📈 4 ـ قيامت، هم اكنون موجود است
📐 در بحث تفسيري گذشت كه قيامت هم اكنون موجود است. اين مدعا با براهين عقلي و شواهد نقلي قابل اثبات است كه به برخي از شواهد نقلي آن اشاره مي شود:
⏪ يكم: قرآن كريم از بي توجهي تبهكاران نسبت به معاد، به «غفلت» تعبير مي كند: (لقد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد)[ سورهي ق، آيهي 22.]. تبهكار را در محكمهي عدل الهي حاضر كرده، او را به قيامت و عذابش آگاه مي كنند و مي گويند: تو از اين حقيقت، يعني انقطاع اسباب و انساب و رجوع همهي اشيا به مبدأ قهار در قيامت، غافل بودي. خود آنان مي گويند: (يا ويلنا قد كنّا في غفلةٍ من هذا)[ سورهي انبياء، آيهي 97.]. غفلت در جايي است كه چيزي موجود باشد، اما مورد التفات نباشد وگرنه دربارهي معدوم، تعبير «غفلت» درست نيست.
▪ در جاي ديگر نيز مي فرمايد: (يعلمون ظاهراً من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة هم غافلون) [سورهي روم، آيهي 7.]؛ دنياگرايان تنها به ظاهر كه حيات دنياست چشم دوخته اند و از باطن آن كه آخرت است غافلند.
⏪ دوم: آيهي كريمهي (كلّا لو تعلمون علم اليقين لترونّ الجحيم ثم لترونّها عين اليقين) [سورهي تكاثر، آيات 5 ـ 7.]به صراحت بر مشاهده دوزخ براي صاحبان علم اليقين دلالت دارد و اين ناظر به شهود در دنياست وگرنه پس از مرگ، همهي مردم آن را مشاهده مي كنند؛ چه در دنيا به علم اليقين دست يافته باشند يا نه.
▪ حجابي كه مانع رسيدن به علم اليقين و شهود بهشت و دوزخ است همان حجاب گناه است و اهل باطن كه از گناه مبرّا هستند، جهنّم و بهشت و نيز غوطه ور بودن تبهكاران در جهنّم و تنعم بهشتيان در آغوش نعمتهاي بهشتي را هم اكنون مي بينند. همچنين آنان نجات جهنّمي از جهنّم بر اثر توبه و آتش خواري غاصبان مالِ يتيم را هم اكنون مي بينند: (إنّ الّذين يأكلون أموال اليتامي ظُلماً إنّما يأكلون في بُطُونهم ناراً)[ سورهي نساء، آيهي 10.].
⏪ سوم: رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در معراج بهشت و جهنم را از نزديك ديد و به خوردنيها و نوشيدنيهاي هر يك از پرهيزكاران و تبهكاران آگاه شد. اگر بهشت و جهنّم پيش از برچيده شدن نظام دنيا موجود نباشد، آن حضرت در معراج اين حقايق را مشاهده نمي كرد. در برخي روايات عترت طاهرين (عليهم السلام) نيز آمده است كه از ما نيست كسي كه منكر وجود فعلي بهشت و دوزخ باشد: «ما أولئك منّا و لا نحن منهم... »[ بحار، ج 4، ص 4.].
⏪ چهارم: حارثةبن مالك در جواب پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه از او پرسيدند: «كيف أصبَحت»، عرض كرد: «أصبحتُ موقناً». آنگاه حضرت پرسيدند: «علامت يقين تو چيست؟» عرض كرد: «... گويا اهل بهشت را مشاهده مي كنم كه از نعمتهاي الهي بهره مي برند... و گويا اهل جهنّم را مي نگرم كه درآن معذّبند و فرياد بر مي آورند. گويا اكنون صداي نعرهي آتش در گوشهايم مي پيچد... ». پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز با تعبير «عَبْدٌ نَوَّر الله قلبه» سخنان او را تأييد و وي را دعا كرد[اصول كافي، ج2، ص53.]. گرچه در تعبير حارثه «كأنّ» آمده است، نه «أنّ»، ولي بايد توجّه داشت كه راجع به معدوم «كأنّ» نيز نمي توان گفت؛ زيرا معدوم نه محققاً مشهود است نه گويا مشهود[در اين حديث شريف تعبير «كأنّ» دربارهي ادراك (ديدن) آمده است، نه در مورد مُدرَك. كأنّ اگر درباره مُدرَك گفته شود قابل انطباق بر معدوم نيز هست، ولي در جايي كه به ادراك تعلّق گيرد، مُدرَك مفروض و مسلم گرفته شده است. پس اين تشبيه در علم است، نه در معلوم.].
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom