#مودت_قربی
#اجر_رسالت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📈 دوستی اهل بیت علیهم السلام
⏪ مستحضر هستید كه در آن آیه كریمه نفرمود، اجر رسالت من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود, نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما اهل بیت را دوست داشته باشید، بلکه فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ دوستی اهل بیت اجر رسالت نیست، آن كه جان بِكَند و دوستی مستقر نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلی ها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام عاشورا عزاداری می كنند؛ اما این ظرف, ظرف لغو است! این می شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند؛ خیلی ها هستند كه حسین بن علی را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین بن علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری, عزّت, استقلال, شرف, شهامت, دادنِ زن و بچه در این راه, می شود در عالَم كسی پیدا شود كه حسین بن علی را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی, هیچ ملت عدل خواهی!
⏪ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف, ظرف مستقر است، این مُزد رسالت است! اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این دوستی مستقر, اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی لِمَنْ وَالاكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم»،[2] همه چیز را به همراه دارد.
[1]. سوره شوری، آیه23.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص775.
📚 سخنرانی عمومی در روز نیمه شعبان
تاریخ: 1395/03/02
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh4.pdf
137.8K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه چهارم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh2.pdf
162.9K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه دوم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh7_p2.pdf
147.7K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه هفتم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh6_p2.pdf
111.7K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه ششم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh5_p2.pdf
159K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh1.pdf
135.6K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه اول
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
رویت خورشید مهر و عدالت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#مهدویت
#امام_زمان
#ولی_عصر
#صاحب_الزمان
#صبر
#استقامت
#عدالت
#حضرت_موسی
#کلیم_الله
#فرعون
#ظهور
@rahighemakhtoom
امام زمان (عج)، مظهر قیام
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_زمان
#مهدویت
#ولی_عصر
#صاحب_الزمان
#حجت_بن_الحسن
#قیام
#قائم_آل_محمد
#باز_نشر
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه4-01-99.mp3
8.29M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 26
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 4
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک، وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک ...
خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و لباس عافیت بر من بپوشان، و سراپایم را به عافیت فراگیر، ....
📈 -محور اساسی دعا درخواست عافیت و سلامتی از زوایای گوناگون ؛و شکر و سپاسگزاری برعافیت است .عافیتی جامع که پاسخی به همه نیازهای انسان باشد...
📈 - عافیت در فرهنگ دینی مفهومی گسترده تر و عمیق تر از صحت و سلامت است
.
📈 - اختصاص بخش قابل توجهی از آموزه های روایی و نیایشی پیشوایان به طلب عافیت از خداوند
📈 - آموزش یاران و اصحاب بر طلب عافیت از خداوند.
⏪ امام رضا عليه السّلام فرمود:حضرت سجاد عليه السّلام به مردى برخورد كه دعا مى كرد،خدا به او صبر دهد،حضرت فرمود:اين گونه نگو،بلكه از خدا سلامتى و توفيق شكر بر سلامتى بخواه،زيرا شكر بر سلامت بهتر از صبر بر گرفتارى است،پيامبر خدا اين گونه دعا مى فرمود:«خدايا من از تو سلامت و شكر بر سلامت مى طلبم،و سلامت كامل در دنيا و آخرت». مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 547
⏪ دعایی جامع تر آموزش پیامبر به ابوذر
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الْأَمْنَ وَ الْإِیمَانَ بِکَ وَ التَّصْدِیقَ بِنَبِیِّکَ وَ الْعَافِیَةَ مِنْ جَمِیعِ الْبَلَاءِ وَ الشُّکْرَ عَلَی الْعَافِیَةِ وَ الْغِنَی عَنْ شِرَارِ النَّاسِ
📈 - در واکاوی دقیق تر مفهوم عافیت چنین به نظر می رسد که اگر از مفهوم عافیت تعبیر به سبک زندگی کنیم بیراهه نرفته ایم (روش های تحقق زندگی سالم و حیات طیبه)
@rahighemakhtoom
.
«یا خودپرستی، یا خداپرستی»، هیچ راه دیگری هم وجود ندارد!
تضاد خودپرستی با خداپرستی، به قدری تند و آشتیناپذیر است که حتی اگر بخواهد علم و معرفت هم وارد اصلاح میان خودگرایی و خداگرایی شود، هنگامی که آن خود مغرور، علم و معرفت را وسیلۀ زیور و زینت خود قرار داد، خود همان علم و معرفت، باعث دوری از خدا خواهد شد. حتی احتمال اینکه جهل آدمی روزی مبدل به معرفت خدا شود؛ یعنی انسان جهل را پشت سر خود بگذارد و به عالم نورانی معرفت خدا گام بگذارد، بسیار قویتر از آن است که انسان خودپرست بتواند دست از خودپرستی و خودمحوری بردارد. علاوه بر این، خودپرست انساننما، ضرری که بر حیات مادی و معنوی انسانها میتواند وارد کند، بسیار بیش از ضرری است که یک انسان جاهل میتواند انجام دهد.
جعفری، محمدتقی، مجموعه آثار ۶، خلوت انس (تحلیل اندیشهها و شخصیت حافظ)، ص ۶۸۰
@rahighemakhtoom
💠دشواري ادراك #امام_عصر(عليهالسلام) و راه تسهيل آن
🔸ادراك بعضي احاديث و علوم خاندان وحي، دشوار است؛ اما فهم مسئله #امام_مهدی_موجود_موعود و حضور مستمر وي در عين استتار و ظهور دائم او در متن اختفا، از دشوارترين معارف است، از اينرو نيل به آن در گرو فحص بالغ همراه طهارت ضمير است.
🔸هرگز نميتوان بهانه دشواري ادراك برخي از معارف ديني را بهاي ترك آن قرار داد و مجوز اهمال آن دانست، بلكه بهاي هر كالاي گراني، اعتماد به امداد الهي است، همانگونه كه حضرت #امام_جواد (عليهالسلام) فرمود:
🔸 الثقة بالله تعالي ثمن لكل غال و سُلّم إلي كلّ عال[1]؛
وثوق و اعتماد به كمك خداي والا بهاي هر متاع گران و نردبان هر مقام بلندي است؛
🔸و مسلّم است كه شرط لازم براي فوز به فيض الهي و نيل به هماي سعادت كه همانا طاير ملكوتي است، در گرو رها شدن نفس از مكر دامگستري براي بندگان خدا و وصول به مقام آشنايي و آشيانهپردازي است:
📝گويد سليمان مر تو را، بشنو لسان الطير را دامي و مرغ از تو رمد، رو لانه شو رو لانه شو
📝گر چهره بنمايد صنم، پر شو ازو چون آينه ور زلف بگشايد صنم، رو شانه شو، رو شانه شو
📝يك مدتي اركان بُدي، يك مدتي حيوان بُدي **يك مدتي چون جان شدي، جانانه شو جانانه شو[2]
◽️[1] ـ اعلام الدين، ص 309؛ بحار الانوار، ج75، ص363.
◽️[2] ـ ديوان شمس تبريزي، ص798، شماره 2130.
#انتظار
#امام_مهدی_موجود_موعود
#امام_جواد علیه السلام
💢حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی مدظله العالی
💢امام مهدي موجود موعود، ص 77
@rahighemakhtoom
79.mp3
8.19M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 5
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان: 30دقیقه
📈 این تلاوت شامل آیات ۷۵ تا ۹۲ سوره مبارکه بقره است .
🔅🔅🔅
✅نشر و تبلیغ آموزه های ناب وحیانی را از دیگران دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom
#آزادی
#لماظه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 آزادی از هوس
🔸 وجود مبارك حضرت امیر در آغاز این خطبه نورانی 230 فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ»؛ درست است كه نظام بردگی برداشته شد و برده بودن چیز بدی است، خب ما خودمان را آزاد كنیم! اینكه می بینید بعضی ها می گویند من هر چه بخواهم می گویم، هر چه بخواهم تهیه می كنم، هر جا بخواهم می روم یعنی من برده هوسم؛ اما اگر كسی بگوید من خواسته هایم را با عقل تنظیم می كنم، با شرع تنظیم می كنم [و] آنكه مطابق با عقل یا نقل بود را می پذیرم وگرنه نمی پذیرم، این شخص آزاد است. یكی از بركات تقوا و فواید تقوا آزادی از هوس است.
🔸 یك بیان نورانی حضرت امیر در جای دیگر دارد فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ»[1] ـ«لماظه» آن مانده لای دندان را می گویند؛ اگر كسی غذایی خورد چیزی لای دندانش ماند و آن را با خلال بخواهد بیرون بیاورد، آن مانده و تف كرده را می گویند «لماظه»ـ وجود مبارك حضرت امیر فرمود یك انسان آزاده می خواهد كه از این لماظه صرف ¬نظر كند؛ برای اینكه همه آنچه فعلاً در دست شماست نسل قبل خورده، لای دندانشان مانده [بعد] شما گرفتید؛ اینها تازه كه خلق نشد، اگر زمین است اگر باغ است اگر ثروت است اگر مال است اینها مانده لای دندان نسل قبلی است. یك انسان آزاده می خواهد كه این را تف كرده را نگیرد، بخواهد سالم بگیرد سالم هم خدای سبحان به اندازه او برای او خلق كرده است؛ فرمود: «أَلاَ حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّمَاظَةَ». ریاست همین طور است میز همین طور است، پست و مقام همین طور است، همه اینها برای نسل قبل بود، حالا یا مردند یا معزول شدند یا بازنشست شدند یا بازخرید شدند، به دیگری رسید؛ یك چیز دست اول كه نیست. اینكه فرمود: «وَ عِتْقٌ مِنْ كُلِّ مَلَكَةٍ» همین است؛ انسان [با تقوا] از ملكیت هوس بیرون می آید.
[1] . نهج البلاغه، حکمت 456.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/03/20
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنی با خدا
خدایا! ملت ما، جامعه ما؛ ملتهای دیگر، جوامع دیگر روی گردآلود آوردند. این #ویروس را نشناخته بر ما تازاندند. #جهل ما نه چیز دیگر، #جهالت ما نه چیز دیگر، #پیش_بینی نکردن ما نه چیز دیگر این #بیماری را به سراغ ما آورد. این #کرونا را ما نشناختیم و هنوز هم درست نمی شناسیم. این بزرگان ما، این اطبای ما، این سروران ما، این عزیزان ما، این بهتر از جان ما که الآن در #خط_مقدم #فداکاری برای تامین #سلامت جامعه هستند، تو را به عزتت اینها را حفظ بکن، یک. افکار اینها را هدایت بکن به تشخیص این ویروس، دو. افکار اینها را راهنمایی بکن به تشخیص داروی معالج صد در صد این ویروس، سه. این افکار را به جهانیان منتقل بکن، چهار. جوامع بشری را مهمان نظام جمهوری ایران اسلامی بکن، پنج. این دعاها هم اولین دعای #بیمارستان ما، #دانشگاه ما، #پزشکی ما، #پزشکان ما باشد ان شآء الله. این #دعا را هیچ وقت خدا رد نمی کند. این دعا #قضا_و_قدر را رد می کند، این دعا #بلا را رد می کند، بلا را دفع می کند، بلا را رفع می کند. ✅ پیام به مناسبت نیمه شعبان _ قم ؛ ۱۳۹۹/۰۱/۱۶ 💠 فیلم حاوی دو قطعه می باشد ؛ ورق بزنید
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دارو
#معالجه
#کرونا_ویروس
#اطبا
#سرداران_سلامت
#جامعه_پزشکی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکاثر
#سوره_تکاثر
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:نکات تفسیری آیه 5و6 سوره تکاثر
التكاثر ٥
✅ کَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ
▫ «عِلْمَ الْیَقِینِ»: دانش راستین. آگاهی قطعی. مراحل یقین سهتا است: علمالیقین و عینالیقین و حقّالیقین اضافه آنها، اضافه موصوف به صفت خود است.
▫ جواب (لَوْ) محذوف است. از قبیل: هرگز به سراغ این امور نمیرفتید و تفاخر و مباهات به این مسائل باطل نمیکردید.
✅ ۱ - تأکید مکرر خداوند، بر بى پایه بودن رقابت هاى مادى و لزوم ترک مسابقه در امتیازات دروغین (کلاّ)
🔹 حرف «کلاّ» در این آیه، تأکیدى مجدد بر مفاد «کلاّ» در آیات پیشین است. این احتمال نیز وجود دارد که به معناى «حقّاً» بوده و مفاد جمله بعد را تأکید کند.
✅ ۲ - کسانى که به امتیازات مادى، دل بسته و به آن فخر مىورزند، از علم و یقین محروم و از دستیابى به آن ناتوان اند. (کلاّ لو تعلمون علم الیقین)
🔹 مخاطبانى که در آغاز سوره، با جمله «ألهیکم التکاثر» توبیخ شدند; در این آیه به دلیل حرف «لو» - که براى امتناع است - محروم از «علم الیقین» معرفى شده اند. اضافه «علم»به «یقین»، اضافه بیانیه و نشانگر این است که علم مورد نظر، علمى است که از هر گونه شکّى به دور باشد.
✅ ۳ - شناخت حقایق در حد یقین، مانع سرگرمى به تفاخر و برترى جویى (کلاّ لو تعلمون علم الیقین)
🔹 به قرینه آغاز سوره، مى توان گفت: جواب «لو» محذوف است. در نتیجه مفاد آیه این مى شود که اگر به حد «علم الیقین» عالم مى شدید، آن دانش، مانع فخرفروشى و مباهات شما مى شد; بلکه اگر جمله «لترونّ الجحیم» (در آیه بعد) را جواب «لو» بدانیم، بازهم مى توانیم این نکته را از آیه شریفه به دست آوریم.
✅ ۴ - لزوم تحصیل علم به آخرت و تلاش براى رساندن آن به مرحله یقین (کلاّ لو تعلمون علم الیقین)
✅ ۵ - تفاوت درجات علم (علم الیقین)
🔅🔅🔅
التكاثر ٦
✅ لَتَرَوُنَ الْجَحِيمَ
▫ «لَتَرَوُنَّ»: قطعاً و حتماً خواهید دید. مراد آشکار شدن دوزخ است
✅ ۱ - مشاهده دوزخ در قیامت و گرفتارى به عذاب آن، تهدیدى الهى و هشدارى تردیدناپذیر براى دلبستگان به امتیازات دروغین (لترونّ الجحیم)
🔹 چنانچه «لترونّ الجحیم» جمله مستقلى باشد; بیانگر قطعى بودن رؤیت جهنم براى مخاطبان «ألهیکم التکاثر» خواهد بود سیاق آیه که بر تهدید اهل تکاثر دلالت دارد، نشانگر آن است که مراد از دیدن جهنم، گرفتارى به آن است; بنابر این حرف «ثمّ» در آیه آخر (ثمّ لتسئلنّ ...)، بر تراخى رتبى دلالت دارد; زیرا حسابرسى، پیش از گرفتارى به عذاب جهنّم است.
✅ ۲ - سوگند خداوند براى تأکید بر حتمى بودن مشاهده جهنم در قیامت (لترونّ الجحیم)
🔹 جمله «لترونّ...» یا جواب «لو» است و یا جواب قسم محذوف. برداشت یاد شده ناظر به احتمال دوم است.
✅ ۳ - دوزخ، مکانى سوزان و داراى آتشى شعلهور و متراکم (لترونّ الجحیم)
🔹 «جحیم»، به معناى آتشى است که سخت شعله ور بوده و زبانه کشد. هم چنین بر هر آتش متراکم و یا افروخته در گودال هاى عمیق و هر مکان پرحرارت اطلاق مى گردد. (قاموس)
✅ ۴ - «جحیم»، از نام هاى دوزخ (لترونّ الجحیم)
✅ ۵ - مشاهده جهنم در قیامت، موجب آگاهى از نادرست بودن تفاخر و زیاده نمایى و سود نبخشیدن امتیازات مادى است. (سوف تعلمون ... لترونّ الجحیم)
✅ ۶ - دوزخ و آتش سوزان آن در دنیا براى اهل یقین، مشهود و غفلت ناپذیر است. (لو تعلمون علم الیقین ... لترونّ الجحیم)
✅ ۷ - جهنم و آتش سوزان آن، هم اکنون وجود دارد و قابل مشاهده است. (لترونّ الجحیم)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکاثر
#سوره_تکاثر
🔅🔅🔅
📌نگاشت7:نکات تفسیری آیه 7و8 سوره تکاثر
التكاثر ٧
✅ ثُمَ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ
▫ «عَیْنَ الْیَقِینِ»: دیدن یقینی. آگاهی حاصل از دیدن و مشاهده کردن. مراد از دیدن دوزخ، در آن افتادن و چشیدن عذاب آن است
✅ ۱ - طالبان امتیازات مادى، در قیامت دوزخ را در مرحله اى فراتر از «علم الیقین» مشاهده کرده، به حقیقت یقین دست خواهند یافت. (ثمّ لترونّها عین الیقین)
🔹 «عین الیقین» - که در اصل «رؤیةً عینَ الیقین» (دیدنى که نفس یقین است) بوده - مفعول مطلق است و حرف «ثمّ» - که بر تراخى رتبى دلالت دارد - آن را مرحله اى فراتر از «علم الیقین» معرفى کرده است.
✅ ۲ - سوگند مکرّر خداوند، بر حتمى بودن مشاهده جهنم در قیامت و پیدایش یقین براى ناظران آن (ثمّ لترونّها عین الیقین)
✅ ۳ - تعدد مراحل یقین و تفاوت علمى بودن و عینى بودن آن (لو تعلمون علم الیقین ... ثمّ لترونّها عین الیقین)
✅ ۴ - مشاهده جهنم و آتش سوزان آن و پیدایش علم حضورى براى گرفتاران به آن در قیامت، تهدیدى الهى و هشدارى تردیدناپذیر، براى دل بستگان به امتیازات دروغین (ألهیکم التکاثر ... ثمّ لترونّها عین الیقین)
🔅🔅🔅
التكاثر ٨
✅ ثُمَ لَتُسْأَلُنَ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ
▫ «ثُمَّ»: این واژه در اینجا برای ترتیب اخباری است؛ نه ترتیب زمانی. چرا که قبلاً حساب و کتاب و قضاوت انجام پذیرفته است. البتّه میتواند برای ترتیب زمانی هم باشد. چون در دوزخ برای عذاب بیشتر از دوزخیان سؤالاتی میشود
✅ ۱ - قیامت، زمان حسابرسى از نعمت ها است. (ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
🔹 «نعیم»، به معناى نعمت فراوان است. (مفردات)
✅ ۲ - حسابرسى از نعمت ها در قیامت، اجتناب ناپذیر و بیرون از اختیار انسان ها است. (ثمّ لتسئلنّ) مجهول بودن «لتسئلنّ»، اشاره به نکته یاد شده دارد.
✅ ۳ - توجّه به حسابرسى و مسؤولیت در برابر نعمت ها، بازدارنده انسان از دل خوشى به فراوانى آن و زمینه ساز ترک افتخار بر دیگران است. (ألهیکم التکاثر... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
✅ ۴ - پرسش و حسابرسى از نعمت ها، زمینه ساز گرفتارى برترى جویان و تفاخر کنندگان به آتش دوزخ (لترونّ الجحیم ... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
🔹 نشان دادن جهنم به اهل تکاثر - پیش از بازخواست نعمت ها - بیانگر آن است که اهل تکاثر، باید پس از طى مراحل بازخواست و حسابرسى، جهنم را جایگاه خویش بدانند.
✅ ۵ - افتخار بر دیگران در امتیازات مادى، کفران نعمت و زمینه ساز گرفتارى به دوزخ پس از حسابرسى است. (ألهیکم التکاثر ... ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النعیم)
✅ ۶ - قیامت، داراى مراحلى گوناگون و ترتیب یافته است. (لترونّ ... ثمّ لترونّها ... ثمّ لتسئلنّ)
✅ ۷ - حسابرسى از نعمت ها، مرحله اى پس از مشاهده دوزخ و یقین به آن است. (ثمّ لترونّها ... ثمّ لتسئلنّ)
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(91)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
📌 لطایف و اشارات
📈 4 ـ قيامت، هم اكنون موجود است
📐 در بحث تفسيري گذشت كه قيامت هم اكنون موجود است. اين مدعا با براهين عقلي و شواهد نقلي قابل اثبات است كه به برخي از شواهد نقلي آن اشاره مي شود:
⏪ يكم: قرآن كريم از بي توجهي تبهكاران نسبت به معاد، به «غفلت» تعبير مي كند: (لقد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد)[ سورهي ق، آيهي 22.]. تبهكار را در محكمهي عدل الهي حاضر كرده، او را به قيامت و عذابش آگاه مي كنند و مي گويند: تو از اين حقيقت، يعني انقطاع اسباب و انساب و رجوع همهي اشيا به مبدأ قهار در قيامت، غافل بودي. خود آنان مي گويند: (يا ويلنا قد كنّا في غفلةٍ من هذا)[ سورهي انبياء، آيهي 97.]. غفلت در جايي است كه چيزي موجود باشد، اما مورد التفات نباشد وگرنه دربارهي معدوم، تعبير «غفلت» درست نيست.
▪ در جاي ديگر نيز مي فرمايد: (يعلمون ظاهراً من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة هم غافلون) [سورهي روم، آيهي 7.]؛ دنياگرايان تنها به ظاهر كه حيات دنياست چشم دوخته اند و از باطن آن كه آخرت است غافلند.
⏪ دوم: آيهي كريمهي (كلّا لو تعلمون علم اليقين لترونّ الجحيم ثم لترونّها عين اليقين) [سورهي تكاثر، آيات 5 ـ 7.]به صراحت بر مشاهده دوزخ براي صاحبان علم اليقين دلالت دارد و اين ناظر به شهود در دنياست وگرنه پس از مرگ، همهي مردم آن را مشاهده مي كنند؛ چه در دنيا به علم اليقين دست يافته باشند يا نه.
▪ حجابي كه مانع رسيدن به علم اليقين و شهود بهشت و دوزخ است همان حجاب گناه است و اهل باطن كه از گناه مبرّا هستند، جهنّم و بهشت و نيز غوطه ور بودن تبهكاران در جهنّم و تنعم بهشتيان در آغوش نعمتهاي بهشتي را هم اكنون مي بينند. همچنين آنان نجات جهنّمي از جهنّم بر اثر توبه و آتش خواري غاصبان مالِ يتيم را هم اكنون مي بينند: (إنّ الّذين يأكلون أموال اليتامي ظُلماً إنّما يأكلون في بُطُونهم ناراً)[ سورهي نساء، آيهي 10.].
⏪ سوم: رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در معراج بهشت و جهنم را از نزديك ديد و به خوردنيها و نوشيدنيهاي هر يك از پرهيزكاران و تبهكاران آگاه شد. اگر بهشت و جهنّم پيش از برچيده شدن نظام دنيا موجود نباشد، آن حضرت در معراج اين حقايق را مشاهده نمي كرد. در برخي روايات عترت طاهرين (عليهم السلام) نيز آمده است كه از ما نيست كسي كه منكر وجود فعلي بهشت و دوزخ باشد: «ما أولئك منّا و لا نحن منهم... »[ بحار، ج 4، ص 4.].
⏪ چهارم: حارثةبن مالك در جواب پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه از او پرسيدند: «كيف أصبَحت»، عرض كرد: «أصبحتُ موقناً». آنگاه حضرت پرسيدند: «علامت يقين تو چيست؟» عرض كرد: «... گويا اهل بهشت را مشاهده مي كنم كه از نعمتهاي الهي بهره مي برند... و گويا اهل جهنّم را مي نگرم كه درآن معذّبند و فرياد بر مي آورند. گويا اكنون صداي نعرهي آتش در گوشهايم مي پيچد... ». پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز با تعبير «عَبْدٌ نَوَّر الله قلبه» سخنان او را تأييد و وي را دعا كرد[اصول كافي، ج2، ص53.]. گرچه در تعبير حارثه «كأنّ» آمده است، نه «أنّ»، ولي بايد توجّه داشت كه راجع به معدوم «كأنّ» نيز نمي توان گفت؛ زيرا معدوم نه محققاً مشهود است نه گويا مشهود[در اين حديث شريف تعبير «كأنّ» دربارهي ادراك (ديدن) آمده است، نه در مورد مُدرَك. كأنّ اگر درباره مُدرَك گفته شود قابل انطباق بر معدوم نيز هست، ولي در جايي كه به ادراك تعلّق گيرد، مُدرَك مفروض و مسلم گرفته شده است. پس اين تشبيه در علم است، نه در معلوم.].
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(92)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
📌 لطایف و اشارات
📈 4 ـ قيامت، هم اكنون موجود است
⏪ پنجم: برزخ كه عالمي بين دنيا و قيامت است، قطعاً بين دو امر موجود قرار دارد و اگر جهان سوم (قيامت) معدوم بود و تنها دو عالم (دنيا و برزخ) وجود داشت در اين صورت برزخ حقيقتاً برزخ نبود؛ زيرا بين دو عالم قرار نگرفته بود.
▪ برزخ سرپلي است كه دنيا را به قيامت كبرا پيوند مي زند و حقيقت آن يا اثري است از امواج آتش جهنّم و يا نسيمي از بوستانهاي بهشت. پس وجودِ فعلي برزخ «بما هو برزخ»، خود نشاني از وجودِ بالفعل قيامت است و بر اين اساس در بسياري از آيات قرآن كريم، سخن از «اِعداد» و آماده سازي بهشت و جهنّم است؛ مانند: (وسارعوا إلي مغفرة من ربّكم وجنة عرضها السماوات والأرض أعدّت للمتّقين) [سورهي آل عمران، آيهي 133.]، (فاتقوا النار التي وقودها الناس والحجارة، اعدّت للكافرين)[ سورهي بقره، آيهي 24.].
▪ تعبير «آماده سازي»، ظهور در موجود بودن دارد و چون اِعداد در قالب فعل ماضي بيان شده است و حمل آن بر مضارع به صورت مجاز و با اين توجيه كه مستقبل محقق الوقوع در حكم ماضي است، قرينهي خارجي ندارد، از آن بر مي آيد كه بهشت و دوزخ هم اكنون موجود است.
⏪ ششم: در حالات امام سجاد و امام صادق (عليهماالسلام) آمده است كه در حال تلاوت سورهي حمد، بر اثر تكرار آيهي كريمهي (مالك يوم الدين) بيهوش مي شدند.
▪ با انضمام اين مقدمه كه گاهي بعد از نماز مي فرمودند: «آتش بزرگ مرا به خود مشغول كرده بود» [بحار، ج 46، ص 80.]و اين حاكي از مشاهدهي (يوم الدّين) و (نار الله الموقدة التي تطّلع علي الأفئدة) [سورهي همزه، آيات 6 ـ 7.]است وگرنه لفظ و مفهومْ انسان را بيهوش نمي كند و هنر همين است كه انسان جهنّم را هم اكنون ببيند، نه اين كه بر وجود قيامت دليل عقلي اقامه كند:
خود هنردان ديدن آتش عيان
ني گپ «دلّ علي النّار الدخان»
▪ حاصل اين كه، بهشت و دوزخ بالفعل موجود است، ولي ما از نظر سير زماني، هنوز به آن نرسيده ايم و نرسيدن ما دليل بر نبودنِ آن نيست. آنان كه زمين و زمان و گذشته و آينده را درنورديده اند، پيش از برچيده شدن نظام دنيا نيز قيامت را به خوبي مشاهده مي كنند و ما نيز به تدريج به طرف آن در حركت هستيم. تعبيرات قرآني و روايي نيز اگر ظهور در حدوث قيامت در آينده دارد، به اين معناست كه انسانها بعد به قيامت مي رسند، نه اين كه قيامت هم اكنون معدوم است و بعد يافت مي شود.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
080.mp3
7.18M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 6
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom