eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-qaaria01.mp3
11.18M
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت3:تفسیر صوتی سوره القارعه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
تفسير سوره قارعه.docx
48.1K
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت4: تفسیر متنی سوره القارعه 📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی ✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
💠 خلیفه الهی 🔸 مرد به تنهایی نمی‌تواند خلیفه خدا باشد، زن به تنهایی نمی ‌تواند خلیفه خدا باشد؛ یکی مظهر جلال الهی است و دیگری مظهر جمال الهی است، این دو با هم کار می‌ کنند. خدا یک قدرت و علمی دارد که معادل ندارد، رقیب ندارد؛ اما یک جلالی و جمالی دارد که این دو عالم را با هم اداره می ‌کنند. انسان به تنهایی آن توان را ندارد که خودش را اداره کند، چه رسد به اینکه خلیفه خدا باشد! 🔸 همه شما کم و بیش می ‌دانید که تای تأنیث در جایی است که برای فرق بین زن و مرد باشد. مرد را می ‌گویند عالم، زن را می ‌گویند «عالمة»، اگر این تای تأنیث باشد؛ اما مرد را نمی ‌گویند «عالمة». خدای سبحان فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً﴾،[1] نه «خلیفاً»، این «تاء» تای تأنیث نیست، تای مبالغه است؛ مثل «علامة». انسان شایسته این است که خلیفه او باشد، خلیفه خدا نه بی‌ راهه می ‌رود و نه راه کسی را می ‌بندد و اگر این نشد: ﴿أُولئِكَ﴾،[2] کذا و کذا خواهد بود که جای آن تعبیر اینجا نیست. 🔸 ما را موظف کردند که او را نشان بدهیم و می ‌توانیم! فرشته‌ ها به تنهایی می‌ توانند او را نشان بدهند؛ اما انسان به تنهایی او را نشان نمی ‌دهد، فرشته ها نشان می ‌دهند، اما البته مظهر صفات تنزیهی خدای سبحان هستند. آن که جامع الاطراف باشد و همه جهات را نشان بدهد انسان است که در آغاز آفرینش در دنیا آدم و حوّا خلق شدند، در بهشت هم ﴿هُمْ وَ أَزْوَاجُهُمْ﴾[3] مطرح است. 🔸 بنابراین انسان باید طرزی زندگی کند که مواظب زبانش باشد، مواظب گفتارش باشد، توقع بی جا نداشته باشد، حرمت متقابل داشته باشد، حریم خود را حفظ بکند، زبان خود را حفظ بکند. این خانم یک انسان کاملی است در منزل، این شوهر یک انسان کاملی است در منزل؛ هرگز حرفی که برخلاف شئون انسانیت است، از زبان کسی صادر نشود! [1]. سوره بقره، آیه30. [2]. سوره اعراف، آیه179. [3]. سوره یس، آیه56. 📚 مراسم خطبه عقد تاریخ: 1397/01/11 🆔 @rahighemakhtoom
083.mp3
7.02M
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh9_p2.pdf
206.1K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه نهم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh10_p2.pdf
144.3K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه دهم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
shabaniyeh11_p2.pdf
161K
حضرت آیت الله العظمی 📝 متن 🕑 جلسه یازدهم ▪️ تاریخ: 1370/04/29 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
💢غفران الهی ⏺ حضرت فرمود: «الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّی كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ»؛[1] گاهی انسان لغزشی دارد و خدا «ستّار العیوب» است و می ‌پوشاند؛ اما ما ستّار بودن را با غفّار بودن اشتباه نکنیم! ستّار بودن یعنی هست و مخفی است، غفّار بودن یعنی بخشوده شد، غفران «ذنب» است؛ البته یک بخشایشی است که با ستر همراه است. این کُله‌ خود را می ‌گویند «مِغفَر»، چون سر را می ‌پوشاند. غفران بخشی‌ از آن به ستر هست؛ اما سترش گاهی با ازاله همراه است، غفور است، رحیم است. فرمود ذات اقدس الهی در اوایل ممکن است اشتباهات انسان را مستور کند و آبروی او را حفظ کند؛ اما این طور نیست که این [ظاهر] باشد بلکه یک بیماری است که مستور است، یک وقت این زخم کهنه سرش باز می ‌شود. ⏺ این است که هر لحظه و هر روز به ما فرمودند حسابتان را بررسی کنید: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»[2] و «زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»؛[3] قبل از اینکه شما را وزن کنند، به ما فرمودند خودتان را وزن کنید. قبل از اینکه یوم حساب برسد، خودتان حساب کنید؛ آن وقت انسان راحت است. از اینها عاقل ‌تر و حکیم ‌تر دیگر خدا خلق نکرد! ما می‌خواهیم راحت زندگی کنیم؛ طمع، غرور، خودخواهی و خودپسندی و مانند آن هرگز باعث رفاه ما نیست. فرمود: «الْحَذَرَ الْحَذَرَ» خدای سبحان او را «لَقَدْ سَتَرَ حَتَّی كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ» که امیدواریم ـ إن‌شاءالله ـ همه به غفران الهی برسیم. [1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت30. [2]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99. [3]. نهج البلاغه, خطبه89. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
راه باز 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (165) همايش بين المللي در سال و افتخار حسيني (عليه‌السلام) 🔅🔅🔅 📐 سرّ ناكارآمدي اين گونه از حكيمان و عارفان اين است كه برخي از آنان در حماسه، رزم آوري، جنگجويي، كارزار و سلحشوري موفّق هستند و بعضي ديگر در عرفان، بزم سازي، نرم رفتاري، گذشت، عفو، صفح، صفا و وفا كامياب هستند، درحالي كه سفيران كربلا راهبان شب و شيران روز بودند؛ «رهبانٌ بالليل وأُسدٌ بالنهار»[ الكافي، ج 2، ص 232.]. مانند آنچه اميرمؤمنان(عليه‌السلام) در وصف يكي از ياران خاص خود فرمود: «كان يعظمه في عيني صغر الدنيا في عينه، وكان خارجاً من سلطان بطنه... وكان ضعيفاً مستضعفاً، فان جاء الجدّ فهو لَيْثُ غاب و صِلّ واد... » [نهج البلاغه، حكمت 289.]؛ چون دنيا در ديدگان او كوچك بود، او از منظر من بزرگ بود و او از سلطنت شكم آزاد بود، هر چند ظاهراً ناتوان به نظر مي رسد، ولي اگر كار جدّي فرا مي رسيد، همانند شير بيشه مي خروشيد وهمتاي مار بيابان مي جهيد. ☑ غرض آنكه موساوشي مي طلبد كه بين اژدهاي دمان و يد بيضا جمع كند؛ بنابراين، فقط انسان جامع بين منقول و معقول و مشهود به جمع سالم مجاز است كه اين احسنُ القِصَصِ بعد از ظهور اسلام را به احسنُ القَصَصْ تدوين نمايد؛ به اميد آن روز. چو رو نمود به منصور وصل دلدارش روا بود كه رساند به اصل دل، دارش 📐 نتيجه آنكه تنها دلمايه نيل به عزت و افتخار حسيني عشق به خداوند، قرآن و عترت(عليهم‌السلام) است. ⏪ روحاني بلند آوازه آمل، ملاّ محمّد دركايي دلارستاقي (غافل(ِ در رثاي آهنگين سالار شهيدان(عليه‌السلام) چنين سرود: ... شهرياري ز سرا پرده برون آمده فرد محو رويش زن و مرد شاهبازي پي پرواز، پر و بال گشود والي غيب و شهود، رو سوي جنگ نمود خُود تسليم به سر، موزه‌ي تمكين به پا با كمربند رضا چار آيينه ايمان به بر از چار حدود والي غيب و شهود تيغ تقوا به ميان، نيزه‌ي اخلاص به مشت سپر صبر به پشت جعبه‌ي قلب پر از تير و ز غم زهر آلود والي غيب و شهود از زنان كهنه لباسي، به غياثي طلبيد بر تن خود پوشيد قلب‌ها سوخت ازاين واقعه جان‌ها فرسود رو سوي جنگ نمود ... [مراثي اهل بيت(عليهم‌السلام)، ص 365.] 🔅🔅🔅 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom