#دهه_آخر_شعبان
#از_پوست_به_در_آمدن
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 فرشته منش
◽ «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ»؛[1] دعاهای ماه شعبان این است که خدایا! اگر تاكنون ما مورد لطف تو نبودیم آمرزیده نشده بودیم از این به بعد دیگر ما را بیامرز! الآن اگر رفتیم, رفتیم. اگر ـ معاذ الله ـ مرگ پوسیدن بود و از بین رفتن بود حساب و كتابی نبود، اما مرگ از پوست به در آمدن است! اوّلین سؤالی كه از ما می كنند این است که می گویند عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ ما باید جواب نقد داشته باشیم! چون مرگ زندگی است و مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، باید جواب نقد داشته باشیم كه چه كار كردیم. این است كه بسیاری از بزرگان این «دهه آخر شعبان» كه می شود تمام تلاش و كوشش آنها این است كه سود و زیانشان را مشخص كنند كه من این یك سال چه كردم، با چه وضعی می خواهم مهمان خدای سبحان بشوم.
◽ در ماه پربركت رمضان که ماه «ضیافت الرحمان» است، انسان یا در آن زمین مهمان خداست به نام سرزمین وحی یا در این زمان مهمان خدا به نام ماه مبارك رمضان است. یا ما باید مهمان خدا باشیم در این دو مقطع یا میزبان خدای سبحان باشیم كه جمع هر دو را شاید. چه وقت ما میزبان خدا هستیم و چه وقت خدا مهمان ماست؟ فرمود: «أَنَا عِندَ المُنكَسِرَة قُلُوبُهُم»[2] كسی كه قلب شكسته دارد با خدا اهل مناجات است با خدا راز و نیاز دارد، ، به تعبیر شیخنا الاستاد حكیم الهی قمشهای (رضوان الله علیه) می گوید: «من الهی هو الله گویم»، با قلب شكسته همیشه در محضر اوست تا مظهر او بشود، این شخص میزبان خداست. اگر كسی این توفیق را داشت كه خدا مهمان اوست، یعنی لطف خدا و اگر این توفیق را نداشت لااقل در آن سرزمین یا در این زمان، خودش را دریابد، پایان ماه شریف شعبان چنین است و بهترین فرصت عمل به قرآن, قرائت قرآن و راهنمایی گرفتن از دستورات قرآن كریم است.
◽ مرحوم ابن بابویه قمی در كتاب شریف امالی از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل كرد كه «الْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ الْعَامِلُ بِهِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ»[3] كسی كه قرآن را حفظ كند, به قرآن عمل می كند او با فرشته های الهی محشور می شود، چون در قرآن دارد وحی كه نازل می شود ﴿بِأَیدِی سَفَرَةٍ ٭ كِرَامٍ بَرَرَةٍ﴾[4] فرشته هایی هستند كه وحی را می آورند، چنین كسی در قوس صعود با آنها كه در قوس نزول قرآن را می آورند هماهنگ می شوند، چه بهتر كه ما فرشته منش زندگی كنیم، یك جامعه فرشته منش نه بیراهه می رود نه راه كسی را می بندد.
[1] . وسائل الشیعه، ج10، ص301.
[2] . منیة المرید، ص123.
[3] . الامالی(للصدوق)، متن، ص59.
[4] . سوره عبس، آیات 15 و 16.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/03/29
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا
@rahighemakhtoom
#تحلیل_و_بررسی ۱۵
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📈فتنه 88 و سقوط دانه درشتها از غربال الهي
در سال 88 فتنهاي رخ داد که بسياري از کساني که باور نميکرديم در آن مردود شدند. بنده شخصا اعتراف ميکنم که باور نميکردم
برخي از کساني که از سران فتنه محسوب ميشوند به يک چنين روزي گرفتار شوند. بنده با برخي از آنها مقداري آشنايي داشتم. به هر اندازه که به آنها بدبين بودم، مطمئنا اين اندازه بدبين نبودم که به چنين عاقبتي دچار شوند. اما شما ديديد کار آنها به کجاها کشيده شد. آيا گمان ميکنيد اين امتحانها تنها براي آنها بود و بنده و جنابعالي چنين امتحاني در پيش نداريم؟!
📁 بايد بدانيم همه ما در حد ظرفيت خودمان چنين امتحانهايي در پيش داريم. اما آنها که مقام بالاتري دارند امتحانهاي بسيار پيچيدهتري در پيش خواهند داشت. سؤالهاي امتحانهاي آنها سختتر از سؤالهاي کساني است که پايينتر از آنها هستند. هر کسي به اندازه ظرفيت خودش امتحان ميشود و کسي بدون امتحان رها نميشود؛أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا؛اين آيه به چه معنا است؟ يعني آيا مردم گمان ميکنند آنها را رها ميکنيم؟ نه آنها را رها نميکنيم؛وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ؛مگر پيشينيان را رها کرديم؟ مگر مردم صدر اسلام را رها کرديم؟ مگر بستگان نزديک پيغمبر را رها کرديم و گفتيم اينها اقوام و فرزندان پيامبر هستند و اينها را ديگر امتحان نميکنيم؟! برخي از امامان ما به دست همسرانشان به شهادت رسيدند و در ميان امامزادهها برخي مورد لعن ائمه عليهمالسلام قرار گرفتند.
📁خداي متعال با کسي تعارف ندارد؛ليس بين الله و بين احد قرابة؛[7]« بين خدا و کسي خويشاوندي وجود ندارد.» بدون هيچ تعارفي آنجا که پاي سنتهاي الهي در ميان است، سر سوزني مسامحه وجود ندارد و دقيق اجرا ميشود. ما بايد مراقب باشيم و از فتنههاي گذشته عبرت بگيريم و خودمان را براي فتنههاي بعدي آماده کنيم. نه در طول عمر ما فتنه و امتحان برچيده ميشود و نه براي آيندگان، بلکه تا روز قيامت اين سنت ادامه خواهد داشت. آن سنتي که تا روز قيامت باقي است سنت امتحان است. اصلا امتحان هدف خلقت عالم دنيا است. چهطور ممکن است چنين سنتي برچيده شود؟!
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#تحلیل_و_بررسی ۱۶
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📈علمآموزي و خودسازي؛ دو عامل موفقيت در امتحان
با توجه به اين هشدار، اکنون ما چه وظيفهاي داريم؟ اين سخنان انذار و هشداري بود براي اينکه مراقب باشيم و بدانيم که در آينده هم براي بنده و جنابعالي و هم براي ديگران فتنه و امتحان خواهد بود اما سؤال اين است که چگونه خود را آماده کنيم؟ پاسخ اين است که براي اين منظور دو راه کلي وجود دارد که هر کسي بخواهد از فتنهها و امتحانها سربلند بيرون آيد بايد حتما به اين دو مجهز باشد.
📁البته اينها دو راه کلي هستند که هر کدام شاخههايي فرعي دارند. يکي کسب شناخت و آگاهي مطلوب و کافي است. بايد آگاه شويم که در کجا هستيم و در دنيا چه خبر است. بايد بدانيم دوست کيست و دشمن کيست. بايد بفهميم که راههاي امتحان چيست و چه چيزهايي محبوب خدا و چه چيزهايي مبغوض او است و صلاح و فساد ما در چه چيزهايي است.
📁مقصود از شناخت معناي وسيع آن است، بهخصوص شناخت دين. هر چه شناختمان درباره دين بيشتر و دقيقتر باشد اين توانايي براي ما بيشتر فراهم ميشود که کمتر شکست بخوريم. اما شناخت بهتنهايي کافي نيست. شناخت يک پا محسوب ميشود و انسان با يک پا نميتواند بهدرستي راه برود. ما نياز به دو پا داريم و پاي دوم براي طي اين راه، خودسازي است. بايد تمرين کنيم؛ آن هم تمريني با سير از آسان به مشکل.
📁هنگامي که ميفهميم خداي متعال چيزي را دوست نميدارد، از آن صرفنظر کنيم. بايد از نزديک شدن به لغزشگاهها پرهيز کنيم و در چنين موقعيتهايي اندکي احتياط کنيم.وَ مَن حَامَ حَولَ الْحِمَى أَوْشَكَ أَنْ يَقَعَ فِيه؛[8] «و کسي که در اطراف قرقگاه گردش کند نزديک است که در آن بيافتد.» لب مرز حرکت کردن اين خطر را به همراه دارد که ناگهان پاي انسان بلغزد و سقوط کند، بهخصوص لب مرز درهاي که عمق آن ناپيدا والدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّار[9]است. مگر انسان چهقدر ميتواند بياحتياط باشد که از لب اين پرتگاه حرکت کند؟! بايد کمي فاصله گرفت!
📁اينها دو عامل اصلي براي طي اين مسير هستند. بايد ابتدا سعي کنيم شناختمان نسبت به دين بيشتر شود و دوم بايد سعي کنيم خودمان را بسازيم. گفتن اين کلام که بايد خودمان را بسازيم آسان است، اما کار بسيار مشکلي است. يکي از مشکلات اين خودسازي اين است که انسان گاهي خودش را فريب ميدهد و اين بسيار امر عجيبي است. گاهي رفيق، همسايه يا دشمن قصد دارد انسان را فريب دهد که در اين صورت انسان تلاش ميکند مراقب باشد که طرف مقابل چه حرفي ميزند و چه انگيزهاي از اين حرف خود دارد. اما آنجا که انسان خود را فريب ميدهد چه بايد کرد؟وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ؛[10]«و فريب نميدهند جز خودشان را در حالي که نميفهمند.» در طول تاريخ، از زمان صدر اسلام تا به حال ببينيد چهقدر کساني بودند از قشرهاي مختلف که به نام دين و به نام دلسوزي براي دين چه ضررهاي بزرگي به دين وارد کردند.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 167
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
✅ همايش بين المللي غدیر تا عاشورا
🔰🔰🔰
📐برخي از مآثر غَديرِ قدير و بعضي از آثار عاشور مشهور، در طي چند اصل ارايه مي شود، تا نسبت به گروهي از مخاطبان تذكره و نسبت به عدّه اي تبصره باشد و راقم سطور از آن تذكّر و اين استبصار طرفي ببندد و ره توشه معاد برگيرد و از شفاعت آن ذوات قدسي متنعّم گردد.
📌اصل يكم. توحيد ناب چنين فتوا مي دهد كه تمام كمال هاي واقعي و جمال هاي حقيقي و جلال هاي تكويني از ذات اقدس الهي ناشي شده و به همان ذات ربوبي برمي گردد و هر شي ء يا شخصي كه كامل يا جميل و يا جليل شد، آيتي از اسماي حسناي خدا در اوصاف مزبور خواهد بود، لذا قرآن كريم در عين اثبات عزّت براي خداوند و رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و مؤمنان؛ (ولله العزّةُ ولرسوله وللمؤمنين)،[ سوره منافقون، آيه 8.]آن را منحصراً از آنِ خداي سبحان مي داند تا ثابت نمايد، ديگران كه از فيض عزّت برخوردارند و از فوز عزّت متنعم اند، آيينه دار خداي عزيزاند؛ (فانّ العزّةَ لله جميعاً).[ سوره نساء، آيه 1392]اولياي خدا كه مظاهر اسماي حسناي خدايند، مَجالي عزّت الهي خواهند بود و هيچ چيزي مانع عزتمداري آنان نخواهد شد.
🅾 كساني كه از اوج توحيد ربوبي هبوط كرده، به حضيض شرك صنم و وثن سقوط نمودند تا عزيز گردند؛ (واتّخذوا من دون اللهِ آلهةً لّيكونوا لهم عزّاً) [سوره مريم، آيه 81.]، كژراهه رفتند، زيرا تنها منبع عزّت بخش خداي عزيز است؛ (تُعزّ من تشاء وتُذلُّ مَن تشاء).[ سوره آل عمران، آيه 26.]البته مشيئت خداوند حكيمانه است و چيزي مانع حكمت مداري كار خداي عزيز نيست؛«يا مَن لاتُبَدِّلُ حِكمتَه الوسائل».[ صحيفه سجاديّه، دعاي 13، ص 68.]هرگونه اعتزازي به غير عزّت راستين اعتزاري بيش نبوده كه محصول اقتراف ذنب و اغتراب از قربت الهي است و چاره اي جز اغترافِ از كوثر تَوبه و نوشيدن غُرفه اي از نهر اِنابه كه طليعه بحر ولايت خداست، نخواهد بود، زيرا عزّت دروغين كه برخاسته از خواسته محوري تبه كار است؛ (...إذا قيل له اتّق الله اَخَذَته العزّة بالاثم) [سوره بقره، آيه 206.]، همانند صبح كاذب پيرو شبِ تارْ است. لذا به حكم ليلِ تاريك محكوم خواهد بود و عزّتِ راستينْ كه متصاعدِ از حق مداري پرهيزكار است؛ «اَعِزّ اَمْرَ اللهِ يُعِزّك الله» [نهج الفصاحه، ج2، ص649]، همچون صبحِ صادق پيشرو روزِ روشن است، لذا به حكمِ يومِ تابان محكوم خواهد بود.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای23 صحیفه سجادیه 10.mp3
زمان:
حجم:
12.22M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 32
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 10
اللهم صل علی محمد و آله والبسنی عافیتک و جللنی عافیتک...
☑️ احتمال سوم بر رمز گشایی تکرار واژه عافیت ؛نیکویی الحاح و اصرار و التماس در دعا که مستحب است
▫️ الف- مقام عشق و دلبری و ناز
که عاشق از سخن گفتن با محبوب سیر نمی شود
بنده بندگی می کند و عاشق عاشقی می کند
عاشق و محب دنبال تعیین تکلیف برای محبوب نیست.
عاشق و محب می داند بندگی و عشق ورزی معامله نیست
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که دوست خود روش بنده پروری داند(حافظ)
▫️ ب- مقام عقل واندیشه
؛کسی که امید بخشش و عطا از مقامی دارد باید در خواستن حاجتش سماجت به خرج دهد.
▫️ ج- مقام دوست داشتن محبوب
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ كَرِهَ إِلْحَاحَ اَلنَّاسِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ فِي اَلْمَسْأَلَةِ وَ أَحَبَّ ذَلِكَ لِنَفْسِهِ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ أَنْ يُسْأَلَ وَ يُطْلَبَ مَا عِنْدَهُ . الکافي , جلد۲ , صفحه۴۷۵
☑️ اصرار بر دعا به معنای زیاد دعا کردن و ملول و خسته و مایوس نشدن است نه اصرار بر خواستن حاجت و نیاز
☑️ به دعا تنها به چشم وسیله ای برای گرفتن حاجت نگاه نکنیم؛بلکه مقصود این است که بدانیم نفس دعا کردن، عبادت است.
▫️ هیچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن که حاجتش را بر آورد. الکافی: ۲/ ۴۷۵/ ۳
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
تزکیه نفس در امور اجتماعی
🔸اگر ما از روز اول این عفاف را حفظ میکردیم گرفتار این دو داء عضال(1) و مصیبت بزرگ(2) نمیشدیم.
🔸طلاق، بخش وسیعی منشأش همین است [که] این یکی دیگری را میبیند و به او دل میدهد و از همسرش دل میکند، این فاصله حاصل میشود.
🔸اگر ـ خدای ناکرده ـ طلاق در جایی رخنه کرد ممکن است در بعضی از موارد بیآسیب باشد، اما غالباً احدیالسیّئتین در آن هست.
یا گرفتار افسردگیِ گوشه منزل میشود یا ـ خدای ناکرده ـ گرفتار افسارگسیختگی حاشیه خیابان، احدیالسیّئتین هست.
🔸انسان میشنود یک خانواده منحل شده است اما نمیداند انحلال خانواده یعنی چه!
اگر در خانه بنشیند عُمری افسرده است، برود حاشیه خیابان عُمری افسارگسیخته است.
این دو خطر هست که منشأ همه اینها بیحجابی است .
↙️پی نوشت ها:
1- بیماری سخت و عاجزکننده اطباء
2- کنایه از طلاق
🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره احزاب، آیات 53 الی 55
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
نساء 13.mp3
زمان:
حجم:
10.84M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 13
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
14.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان: 29دقیقه
📈 این تلاوت شامل آیات ۲۱۹ تا ۲۳۱ سوره مبارکه بقره است .
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا
🙏
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره قارعه .استاد قرائتی.mp3
زمان:
حجم:
3.05M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قارعه
#سوره_القارعه
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت7: تفسیر صوتی سوره القارعه
📼 مفسر: استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#روز_بزرگداشت_شیخ_اجل_سعدی_شیرازی
#منتظران_ظهور
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
💢 شراب طهور
🔸 مرحوم امین الاسلام طبرسی (رضوان الله علیه) در ذیل این آیه مباركه ﴿سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾ از وجود مبارك امّام صادق (علیه و علی آبائه و أبنائه آلاف التحیة و الثناء) نقل كرد كه شراب طهور آن است كه «یطَهِّرُهُمْ مِنْ كُلِّ شَیءٍ سِوَی اللَّه»[1] شراب طهور آن است كه انسان را بهجایی می رساند كه می گوید: «ما از تو به غیر از تو نداریم تمنّا».[2] شراب طهور آن است كه وجود مبارك علی بن ابی طالب نوشید كه فرمود من عبادتم نه برای هراس از دوزخ است، نه برای شوق به بهشت، بلكه «شُكْراً»[3] است.
🔸 عارف درباره محبّت سخن می گوید، خدا چیست را عارف دنبال می كند، خدا چنین گفت و خدا چنین كرد كار حوزه و دانشگاه است، امّا خدا كیست؟ خدا چیست؟ خدا محبوب ماست، به او دل داده ایم و با او حرفِ دل می زنیم، این همدلی و هم زبانی می آورد. عقل می گوید نتاز! عرفان می گوید بناز! این است كه جامعه را یكسان می كند، این است كه جامعه را منتظر ظهور حضرت می كند، این است كه حضرت وقتی «أَنَا بَقِیةُ اللَّه»[4] فرمود، چنین جامعه ای مشتاقانه به طرف او می رود.
[1]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج10، ص623.
[2]. دیوان اشعار سعدی، غزل61؛ «ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا ٭٭٭ حلوا به کسی ده که محبت نچشیدست».
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حكمت 237؛ «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار».
[4]. كمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص331.
📚 پیام به كنگره بزرگداشت میرسید علی همدانی
تاریخ: 1394/03/19
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قارعه
#سوره_القارعه
🔅🔅🔅
📌نگاشت8: نکات تفسیری آیه 1و2 سوره القارعه
القارعة ١
✅ الْقَارِعَةُ
▫ «أَلْقَارِعَةُ»: کوبنده. مصیبت سخت و بزرگ را میگویند نامی از نامهای قیامت است. مانند: حاقّه ؛ صاخّه. مراد سرآغاز قیامت است که جهان را در هم میکوبد و هول و هراس آن، دلها را به تپش میاندازد. البتّه چنین خوف و فزع و وحشت و هراسی، کافران و منافقان و مشرکان و فاجران را در بر میگیرد، و مؤمنان در شادی و شادخواری بوده و دور از شدائد و مصائب میباشند
✅ ۱ - قیامت، حادثه اى کوبنده و هولناک (القارعة)
▫ «قَرْع»، به معناى کوبیدن چیزى بر چیزى است (مفردات). آیات بعد، قرینه است که مراد از «قارعة»، روز قیامت است. تناسب این نام براى «قیامت»، یا به این جهت است که قیامت کوبنده و ترساننده قلب ها است و یا اشاره به عذاب کوبنده و هولناک کافران دارد.
✅ ۲ - «القارعة»، از نام هاى قیامت (القارعة)
✅ ۳ - جهان در آستانه قیامت، درهم کوبیده و دگرگون خواهد شد. (القارعة) نام گذارى قیامت به «القارعة»، ممکن است ناظر به کوبندگى حوادثى از قبیل «انشقاق آسمان»، «اندکاک زمین و کوه ها» و «کدر شدن ستارگان» باشد که - به تصریح آیات برخى از سوره هاى دیگر - در آستانه قیامت پدید خواهد آمد.
🔅🔅🔅
القارعة ٢
✅ مَا الْقَارِعَةُ
✅ ۱ - قیامت، حادثه اى کوبنده و رخدادى بس شگفت (ما القارعة) «ما»، استفهام تعجبى است و بر شگفتى «قارعة» و عظمت و هول انگیز بودن آن دلالت دارد. - با آن که این آیه خبر براى آیه قبل است - و در آن اکتفا به ضمیر ممکن بود، مى توان گفت: تکرار لفظ «قارعة» تأکید بر عظمت آن است.
✅ ۲ - «القارعة»، از نام هاى قیامت (ما القارعة)
✅ ۳ - جهان در آستانه قیامت، به گونه اى شگفت آور درهم کوبیده خواهد شد. (ما القارعة)
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قارعه
#سوره_القارعه
🔅🔅🔅
📌نگاشت9: نکات تفسیری آیه 3و4و5سوره القارعه
القارعة ٣
✅ وَ مَا أَدْرَاکَ مَا الْقَارِعَةُ
✅ ۱ - قیامت، واقعه اى سهمگین و شگفت و داراى عظمتى فراتر از حد تصور و بیان (و ما أدریک ما القارعة)
✅ ۲ - شناخت ابعاد قیامت و حقیقت حوادث کوبنده آن، براى همگان امکان پذیر نیست. (و ما أدریک ما القارعة)
✅ ۳ - پیامبر(ص)، در شناخت ویژگى هاى قیامت، نیازمند تعلیم الهى است. (و ما أدریک ما القارعة)
▫ خطاب در آیه شریفه گرچه متوجه شخص پیامبر(ص) نیست; ولى چون آن حضرت خطاب را دریافت کرده است، او نیز از زمره مخاطبان خواهد بود.
✅ ۴ - «القارعة»، از نام هاى قیامت (و ما أدریک ما القارعة)
🔅🔅🔅
القارعة ٤
✅ يَوْمَ يَکُونُ النَّاسُ کَالْفَرَاشِ الْمَبْثُوثِ
▫ «یَوْمَ»: قیامت، مدّت زمانی است که با نفخه صور اوّل شروع و با داوری در میان مردم پایان میگیرد.
▫ «الْفَرَاشِ»: پروانه. اسم جنس است. مراد پروانههائی است که شبها دیوانهوار و حیران پیرامون نور چراغ میگردند و میسوزند و میافتند. عربها، در سرگشتگی و نادانی و بیخبری از عاقبت کار، به پروانه ضربالمثل میزنند.
▫ «الْمَبْثُوثِ»: پراکنده.
✅ ۱ - مردم در قیامت، مانند پروانه هاى ریز و پراکنده در هوا، هراسان و بى سامان به هر طرف روى خواهند آورد. (یوم یکون الناس کالفراش المبثوث)
▫ «فَراشَة» (مفرد «فَراش»); یعنى، آنچه بال زده و در حرارت چراغ سقوط کرده و خود را مى سوزاند (تاج العروس) «فرّاء» آنها را ملخ هایى مى داند که روى زمین گسترده و در هم مى لولند (مجمع البیان). تشبیه مردم در قیامت به آن حشرات، نشانگر سردرگمى، ترس و اضطرابى است که انسان ها را به هر سو خواهد کشاند.
✅ ۲ - کوبندگى حوادث قیامت، هول انگیز و دهشت آور است. (ما القارعة . یوم یکون الناس کالفراش المبثوث)
▫ «یوم» ظرف براى فعل محذوفى است که وصف «القارعة» بر آن دلالت دارد; یعنى، «تقرع یوم...».
✅ ۳ - تشبیه وضع انسان ها در قیامت، به انبوه ملخ هاى پراکنده* (یوم یکون الناس کالفراش المبثوث)
▫ برداشت یاد شده، ناظر به این احتمال است که فَراش - چنان که فرّاء گفته است - به معناى ملخ هایى باشد که بر زمین گسترده شده، درهم مى لولند. گفتنى است که این معنا، تنها از فرّاء نقل شده است.
✅ ۴ - مردم در نخستین مراحل رستاخیز، سردرگم و حیرت زده خواهند بود. (کالفراش المبثوث) «مبثوث»، به معناى منتشر و متفرق است. «بَثَّ الغُبارَ»; یعنى، غبار را برانگیخت (قاموس). پراکندگى و افشانده بودن، نشانگر آشفتگى و پریشان حالى است.
🔅🔅🔅
القارعة ٥
✅ وَ تَکُونُ الْجِبَالُ کَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ
▫ «الْعِهْنِ»: پشم. پشم رنگ شده. «الْمَنفُوشِ»: زده شده. حلاّجی شده.
✅ ۱ - کوه ها در قیامت، مانند پشم هاى رنگارنگى خواهند شد که حلاجى شده و از هم باز شده باشد. (و تکون الجبال کالعهن المنفوش)
▫ «عهن»، به معناى پشمى است که با رنگ هاى گوناگون رنگ آمیزى شده باشد. برخى گفته اند: به هر پشمى «عِهْن» گفته مى شود.
▫ «نَقْش»; یعنى، بازکردن و کشیدن پشم تا آن جا که اجزاى آن از هم بگسلد. (لسان العرب)
✅ ۲ - کوبندگى حوادث قیامت، تمام کوه ها را متلاشى کرده، ذرّات رنگارنگ آنها را درهم خواهد آمیخت. (ما القارعة . یوم ... تکون الجبال کالعهن المنفوش)
✅ ۳ - کره زمین، عرصه برپایى قیامت (یوم ... و تکون الجبال)
✅ ۴ - اجزاى تشکیل دهنده کوه ها، داراى رنگ هاى گوناگون است. (و تکون الجبال کالعهن المنفوش)
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom