eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب گرانسنگ (132) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 8 ـ وحدت و كثرت صراط در بحث تفسيري گذشت كه صراط مستقيم، بر خلاف سبيل، واحد است، نه كثير و سرّ كثرت ناپذيري صراط اين است كه از خداست و به طرف اوست و آنچه از خداست و به سوي خداست واحد است و اختلاف، تخلّف و تناقض نمي پذيرد[بحث مبسوط درباره‌ي وحدت و كثرت صراط ذيل آيه‌ي 153 سوره‌ي انعام خواهد آمد.]؛ مثلاً، قرآن كريم چون از خداي سبحان است، سراسرِ آن هماهنگ و منسجم است و برهان مصونيت قرآن از اختلاف نيز همين است كه از جانب خداست: (أفلا يتدبّرون القرآن ولوكان مِن عند غيرالله لَوَجدوا فيه اختلافاً كثيراً)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 82.]. پس آنچه از نزد خداست اختلاف بردار نيست؛ همان گونه كه آنچه از نزد غير خداست وحدت پذير نخواهد بود و اين دو مطلب يكي از مفهوم و ديگري از منطوق اين آيه‌ي كريمه استفاده مي شود. 📐 آنچه از نزد خداست اگر كثرتي هم داشته باشد، كثيرِ هماهنگ است و آنچه از نزد غير خدا و محصول هوا و هوس است گرچه به ظاهر متحد باشد در واقع مختلف است و بر همين اساس حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) خطاب به هواپرستان فرمودند: «أيها الناس! المجتمعة أبدانهم المختلفة أهوائهم»[ نهج البلاغه، خطبه 29، بند 1.]. هوا در برابر خداست. از اين رو گرچه به ظاهر مجتمع باشد، در حقيقت مختلف است. بر اين اساس كثرتي كه در قرآن كريم براي صراط مطرح است، مزاحم با وحدت آن نيست، بلكه كثرت آن نظير كثرت قواي نفساني و حواس ظاهري و باطني اوست كه در عين تعدّد، بر اثر وحدتِ روح، منسجم و هماهنگند و همه در پي برآوردن خواسته هاي انسانند. 📁 توضيح اين كه، صراط در قرآن كريم، گرچه تثنيه و جمع ندارد، ولي با تعبيري مانند «كلّ» تعدد و كثرت آن مطرح شده است؛ مثلاً در نقل سخنان حضرت شعيب (عليه السلام) خطاب به قومش مي فرمايد: (ولا تقعدوا بكلّ صراطٍ) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 86.]؛ بر هر صراطي ننشينيد، تا مردم بتوانند راه خدا را بپيمايند[معناي نهي حضرت شعيب (عليه السلام) با توجه به اين سخن شيطان كه به خداي سبحان گفت: بر سر راه انسانها براي رهزني كمين مي كنم: لَأقعُدَنَّ لهم صراطك المستقيم (سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 16)، اين است كه از شياطين نباشيد. اگر كسي مانع عملِ خير يا فهم صحيح يا آراسته شدن به خُلق خوبي شد، او نيز شيطاني است به صورت انسان كه در كمين راهيان صراط نشسته است.]. ☘️☘️☘️ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (133) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 8 ـ وحدت و كثرت صراط 📐 بر اساس بحث گذشته، صراط يك واحد هماهنگ است؛ همانند نور آفتاب كه اشيا و مكانهاي مختلف و متكثر را روشن مي كند اما يك نور است؛ زيرا مراد از اين وحدت، خصوص وحدت عددي نيست تا با تعدّد منافات داشته باشد؛ چون ممكن است چيزي داراي وحدت انبساطي و گسترده باشد كه بر اثر برخورد با قوابل متعددْ كثير گردد، ليكن وحدت واقعي آن محفوظ است. بنابراين، كثرتي كه از عنوانِ «كلّ صراط» استفاده مي شود يا ناظر به شئون، مقاطع، منازل و مراحل همان صراط واحد مستقيم است و يا معناي سبيل را به همراه دارد كه تعدّدپذير است. قرآن كريم پيروي از صراط مستقيم را عامل وحدت و نجات از تفرقه، و پيروي از سُبُل انحرافي را مايه‌ي تشتت معرفي مي كند: (وأنّ هذا صراطي مستقيماً فاتّبعوه ولا تتّبعوا السُّبُل فتفرّق بكم عن سبيله) ▪ [ سوره‌ي انعام، آيه‌ي 153. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) براي تبيين اين آيه‌ي كريمه، خطي مستقيم و در اطراف آن خطوط ديگري رسم كردند و آنگاه فرمودند: «اين خط مستقيم، راه رشد است و اين خطوطديگر راههايي است كه بر سر هر يك از آنها شيطاني است و به آن راه دعوت مي كند» و سپس اين آيه را تلاوت فرمودند. (جوامع الجامع، ج1، ص427؛ درّالمنثور، ج3، ص385).]. 📁 صراط مستقيم هر گونه كثرت و پراكندگي را منسجم مي كند و سُبُل متفرق هرگز اتحادپذير نبوده، به يك جا نخواهد رسيد، همان گونه كه اهل جهنم اتحادي ندارند: (كلَّما دخلت أُمّةٌ لعنت أُختها) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 38.]؛ آنان پيوسته همتايان خود را لعنت مي كنند؛ اما بهشتيان كه خداي سبحان هر گونه اختلاف وغِلّ را از سينه هايشان زدوده است: (ونزعنا ما في صدورهم من غِلٍّ) [سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 43.]، در بهشت هيچ گونه اختلافي با هم ندارند و خدا را بر زدودن اندوه از دلهايشان سپاس مي گويند: (الحمد لله الّذي أذهب عنّا الحَزَن) [سوره‌ي فاطر، آيه‌ي 34.]و اصحاب صراط مستقيم در دنيا همان اصحاب جنّت در آخرتند: (قل كلٌّ متربَصٌ فتربّصوا فستعلمون مَن أصحاب الصّراط السوِيّ ومَن اهتدي)[ سوره‌ي طه، آيه‌ي 135.]. ☘☘☘ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
5dc4513477dbda646de634cd_9066634252305413924.mp3
493.2K
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان:4دقیقه 📈جزء سی ام -سوره غاشیه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره اعلی 📁 سوره اَعلی هشتاد و هفتمین سوره و از سوره‌های مَکّی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. نام سوره (اعلی‌) از آیه اول آن گرفته شده و به معنای «برتر» است. آیات ابتدایی سوره، پیامبر(ص) را به تسبیح خداوند فرا می‌خواند و سپس هفت صفت برای خداوند برمی‌شمرد و در ادامه از مؤمنان خاشع و کافران شقی و عوامل سعادت و شقاوتِ این دو گروه سخن می‌گوید. 📁 در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده است که هر کس این سوره را بخواند، خداوند به ازای هر حرفی که بر ابراهیم، موسی و محمد(ص) نازل کرده، ده حسنه می‌دهد. در روایات همچنین آمده است که پیامبر(ص) این سوره را دوست می‌داشت. 📐 سوره اَعلیٰ را به این مناسبت «‌اَعلی‌ٰ» می‌نامند که با تسبیح پروردگار بلندمرتبه آغاز می‌شود. اعلی به معنای برتر، بلند و بالای هر چیزی است. 📐 سوره اعلیٰ جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول هشتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتادوهفتمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن قرار دارد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
سوره اعلی.منشاوی
360.6K
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان:3دقیقه 📈جزء سی ام -سوره اعلی 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت2:معرفی کلی تفسیر سوره اعلی سوره اعلیٰ ۱۹ آیه، ۷۲ کلمه و ۲۹۶ حرف دارد و جزو سوره‌های مُفَصّلات (دارای آیات کوچک و متعدد) و آخرین سوره از سوره‌های مُسَبّحات (آغازشده با تسبیح الهی) است. در تفسیر مجمع البیان آمده است برخی گفته‌اند مراد از تزکیه و صلاة در آیه ۱۴ و ۱۵، زکات فطره و نماز عید است. اما ممکن است اشکال شود این سوره مکی است و در آن زمان نه زکاتی بود و نه نماز عید. در پاسخ آن گفته شده ممکن است آیات ابتدایی این سوره در مکه و آیات پایانی آن، از جمله آیات ۱۴ و ۱۵، در مدینه نازل شده باشد. سیدهاشم بحرانی در تفسیر البرهان ذیل آیه ۱۴ می‌نویسد از امام صادق(ع) نقل شده است: روزه با پرداخت زکات فطره کامل می‌شود، همچنان که نماز با درود فرستان بر پیامبر(ص) به کمال خود می‌رسد. پس هر کس روزه بگیرد، اما به عمد زکات فطره را وا گذارد، روزه‌ای از برایش نیست و هر کس نماز بخواند و بر پیامبر(ص) درود نفرستد و عمداً آن را وا گذارد، نمازی از برایش نیست. خداوند عزوجل زکات فطره را بر نماز مقدم داشت و فرمود: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّىٰ وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّىٰ». 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت3:معرفی کلی تفسیر سوره اعلی 📝 تعداد انبیا و کتاب‌های آسمانی آیه پایانی سوره اعلی نشان می‌دهد حضرت ابراهیم و موسی(ع) نیز کتاب آسمانی داشتند. در روایتی، ابوذر نقل می‌کند: به پیامبر عرض کردم انبیا چند نفر بودند؟ فرمود: ۱۲۴ هزار نفر. ... سپس پیامبر(ص) فرمود ای ابوذر چهار نفر از انبیا عرب بودند: هود، صالح، شعیب و پیامبر تو. گفتم ای رسول خدا خداوند چند کتاب نازل کرد؟ فرمود: ۱۰۴ کتاب. ده کتاب بر آدم، پنجاه کتاب بر شیث، بر اخنوخ که ادریس است سی کتاب و او نخستین کسی است که با قلم نوشت، و بر ابراهیم ده کتاب و نیز تورات را بر موسی و انجیل را بر مسیح و زبور را بر داوود و فرقان را بر پیامبر اسلام نازل کرد. 📝 آیات مشهور سوره اعلی «إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَىٰ: او (خداوند) آشکار و نهان را می‌داند».(آیه ۷) در تفسیر این آیه آمده است، آشکار و نهان برای خداوند یکی است؛ چراکه هرچه هست، چه پیدا و چه ناپیدا، مخلوق اوست.ملاصدرا نیز می‌نویسد این آیه علم را برای خداوند ثابت می‌کند و خداوند را از جهل و نقص دور می‌کند. ⏪ این آیه در شعر فارسی نیز بازتاب داشته است. سعدی شیرازی می‌سراید: بر او علم یک ذره پوشیده نیست که پیدا و پنهان به نزدش یکی است ⏪ در تفسیر مجمع البیان از پیامبر(ص) نقل شده است هر کس این سوره را بخواند، خداوند به ازای هر حرفی که بر ابراهیم، موسی و محمد(ص) نازل کرده، ده حسنه می‌دهد. همچنین از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که پیامبر(ص) این سوره را دوست می‌داشت. ⏪ از امام صادق(ع) نیز نقل است کسی که سوره اعلی را در فرایض (نماز واجب) یا نوافل خود بخواند، روز قیامت به او گفته می‌شود از هر یک از درهای بهشت می‌خواهی وارد شو ان شاء الله. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅 🔅 🔅 📌 نگاشت 4 :محتوای نموداری تفسير سوره اعلی 📜بنابر تفسیر نمونه، سوره اعلیٰ از دو بخش تشکیل شده است: روی سخن در بخش نخست به شخص پیامبر(ص) است و دستورهایی درباره تسبیح خداوند و ادای رسالت به آن حضرت می‌دهد. همچنین اوصاف هفت‌گانه خداوند در این بخش آمده است. در بخش دوم خداوند از مؤمنان خاشع و کافران شقی سخن می‌گوید و عوامل سعادت و شقاوت این دو گروه را بیان می‌کند. 📁محتوای سوره اعلی حقانیت رسالت توحیدی پیامبر گفتار دوم: آیه۱۴-۱۹ دلایل حقانیت دعوت توحیدی پیامبر گفتار اول: آیه ۱ - ۱۳ وظایف پیامبر در تبیین توحید دلیل اول: آیه۱۴-۱۷ رستگاری خداپرستان وظیفه اول: آیه ۱-۵ تسبیح خدای برتر دلیل دوم: آیه ۱۸-۱۹ گواهی کتاب‌های پیامبران به توحید وظیفه دوم: آیه ۶-۱۳ ابلاغ توحید به حق‌جویان ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 و در یک مسیر 📜 در روايتي در اول كتاب القرآن كافي حضرت امام باقر علیه السلام مي فرمايد: روز قيامت از صف مؤمنين و شهدا و انبياء عبور مي كند و به صحنه محشر مي آيد، كسي گفت آقا مگر هم زنده است؟ حضرت فرمود «رَحِمَ اللَّهُ الضُّعَفَاءَ مِنْ شِيعَتِنَا إنّهم أهل تسليم» من مي گويم اينطوري مي آيد، تو مي گوئي مگر مي شود؟! 📜حضرت عالم به جميع حقايق كتاب است، معتصم بالكتاب است، امام سجاد (عليه السلام) فرمودند كه از شئون امام، است و عصمت از صفات باطني است؛ گفت آقا يعني چه؟ حضرت فرمود المعتصم بحبل الله أي كتاب الله امام تمام مراتب وجودش معتصم به جميع مراتب كتاب است، لذا مراتب كمال انسان همان گونه كه مترتب بر مراتب درك است؛ اقرء وارقع، و تابع مراتب ولايت است: «هُمْ وَ اللَّهِ يَا عَمَّارُ دَرَجَاتٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ بِوَلَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ إِيَّانَا يُضَاعَفُ لَهُمْ أَعْمَالُهُمْ وَ يَرْفَعُ اللَّهُ لَهُمُ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى» 📜 در كافي شريف هست كه حضرت فرمودند «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَمُ» يعني يهدي إلي الامام اگر كسي اهل قرآن شد دستش به امام مي رسد؛ لذا آنهايي كه به امام نرسيدند به نرسيده اند؛ بي جا است كسي بگويد فلاني ها را گرفتند و ما اهل البيت را. اينطور نيست. ☘☘☘ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
📌 استفاده ابزاری از ممنوع 🍀نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: 💫✨ را وسیله‌ی نان‌خوری خود قرار ندهید و از آن برای افزودنِ دنیای خود بهره نبرید. 💫بدترین امّت من کسی است که از برای ساختن و آبادکردن دنیایِ خود بهره برد. 📕 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
📌 دوری از قرآن مشکل بزرگ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم. @rahighemakhtoom
.📌عاشقان ریاست شایسته دلسوزی @rahighemakhtoom 👇👇👇