#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
🔅🔅🔅
📌 تدبری در سوره مبارکه اعلی
▪ عاقبت شوم یک ترجیح غلط
⏪ 1- آیا ترجیح دنیا بر آخرت دامنگیر انسانهای غافل و بینماز می شود و موجب عدم رستگاری آن ها است ؟
⏪ 2- آیا قاعده رستگاری، جدید نیست و از کتابهای آسمانی نخستین و بهخصوص صحیفههای ابراهیم و موسی علیهماالسلام بوده است؟
▪ درنگ
⏪ 1- آیا ترجیح دنیا بر آخرت دامنگیر انسانهای غافل و بینماز می شود و موجب عدم رستگاری آن ها است ؟
⏪ 2- آیا قاعده رستگاری، جدید نیست و از کتابهای آسمانی نخستین و بهخصوص صحیفههای ابراهیم و موسی علیهماالسلام بوده است؟
▪ عاقبت شوم یک ترجیح غلط
📜 حرف، حرف حساب است و گویندهاش خدای بینقص. واسطه هم پیامبری است که در دریافت و تبلیغ و تذکر کم نگذاشته است. پس مشکل چیست که برخی تذکر مییابند و به رستگاری میرسند، امّا باقی پشت میکنند و اهل شقاوت میشوند؟
📜 دنیا! بله، ترجیح دنیا بر آخرت است که دامنگیر این انسانهای غافل و بینماز است. اگر تمام همّ و غمّشان دنیا نبود که آخرت را بر آن ترجیح میدادند و هم خود را پاک میکردند و هم اهل یاد خدا و نماز میشدند و درنهایت به فلاح و رستگاری میرسیدند.
📜 پس ای شمایی که رستگار نشدید، بدانید که هر چه میکشید از این دنیاخواهی است و این یک قاعده است که هرکس دنیا را بر آخرت ترجیح دهد، بدبخت میشود و هرکس آخرت را در مقابل دنیا بخواهد، به رستگاری میرسد. این یک قاعده جدید نیست، بلکه از کتابهای آسمانی نخستین و بهخصوص صحیفههای ابراهیم و موسی علیهماالسلام بوده است، امّا کو گوشش شنوا؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (14) وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (15) بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا (16) وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى (17) إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى (18) صُحُفِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى (19)
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
@rahighemakhtoom
#سالگرد_آیت_الله_شیخ_محمد_تقی_آملی
#اعدی_عدو
#منشا_برکت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌷🌷🌷
📌آیت الله شیخ محمد تقی آملی
📃وقتی خواستم از حوزه علمیه تهران به قم مشرف بشوم، رفتم خدمت استادمان مرحوم آقای شیخ محمد تقی آملی، گرچه همه اساتید حشرشان با انبیا و اولیای الهی باشد، اما خب بعضی از اینها یك خصیصه ای داشتند كه در دیگران آنها را كمتر دیدیم. ایشان گذشته از اینكه مرحوم آقای نائینی (رضوان الله علیه) در تقریظ مكاسبشان كه تقریراتشان چاپ شده فرموده «صفوة المجتهدین العظام»، حالا اینگونه از مقامات علمی در دیگران هم بود و هست، اما آن محضر قاضی دیدن و با عالم های دیگر رابطه داشتن و شاگرد رؤیاهای صادق بودن و آن خاطره شیرینی كه در همین شیخان دید، فرمود به اینكه من یك روز عاشورایی بود، خسته بودم آمدم آن جا بعد از زیارت رفتم قبرستان شیخان فاتحه خواندم، دیدم این مؤمنین روی قبور نشستند؛ این طور آدمها خلاصه كم اند، همان حالی كه وجود مبارك حضرت امیر بعد از اینكه به كوفه بر می گشت فرمود دیدم اینها روی قبور خودشان نشسته اند و منتظر طلب مغفرت من هستند.[1]
📃 «گفت آنک یافت می نشود آنم آرزوست»،[2] از آدم كاسب اینها برنمیآید! از كسی كه دنبال نخود سیاه و نان و نام است، اینها بر نمی آید؛ ولی این حیف است! آدمی كه می تواند با این خاندان رابطه داشته باشد، خودش را مفت از دست بدهد هدر رفته است. این علم ها، ممكن است خدای ناكرده یك وقتی به جایی برسد ﴿وَ مِنْكُمْ مَنْ یرَدُّ إِلیٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَیلا یعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَیئًا﴾[3] این هم نكره در سیاق نفی است، این هم همه چیز را از دست آدم می گیرند، این حیف است! آدم عمری زحمت بكشد با دست خالی برود، مرحوم آقا شیخ محمد تقی از این سنخ آدم ها بود.
📃 این را عرض می كنم تا معلوم بشود كه وقتی می خواستم از ایشان خداحافظی كنم و بروم قم به من چه گفت، دو بار در عالم رؤیا دو حادثه برای ایشان پیش آمد، فرمود من یك وقتی دیدم دشمنی سخت و مهاجم به من حمله كرد، من هیچ چاره ای نداشتم، دیدم جانم در خطر است دستش را گاز گرفتم كه از دستش نجات پیدا كنم، از شدت درد بیدار شدم دیدم دستم در دهان خودم است، به من گفتند آقا مواظب باش در این عالم هیچ كسی با تو كار ندارد، مگر خودت! «أَعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»،[4] كسی كاری با ما ندارد! این همه آسمان و زمین را خدا مسخّر كرده برای ما، همه فرشتهها را گفت در برابر انسانیت خضوع كنید!
📃 بار دیگر مرحوم آقای شیخ محمد تقی آملی (رضوان الله علیه) گفت كه در عالم رؤیا دیدم دشمنی به من حمله كرده، من هیچ چاره نداشتم دست آوردم به چشم او كه آسیبی به چشمش برسانم، از شدت درد بیدار شدم دیدم دستم در چشم خودم است، آن جا هم به من گفتند مواظب باش كسی كاری به تو ندارد، این خودتی! به دنبال چه میگردی؟ به دنبال نخود سیاه می گردی؟! میخواهی دین و آخرتت را یكجا هدر بدهی؟ دنبال چه میگردی؟! این آقا شیخ محمد تقی آملی وقتی از ایشان رفتم خداحافظی بكنم كه من می خواهم بروم قم و اجازه بگیرم، فرمود برو! آن جا كریمه اهل بیت است، فرمود این قبر، قبر عادی نیست، بزرگان آن جا دفن اند، مراجع آن جا دفن اند، حكما، علما، فقها و اصولیون آن جا دفن اند، آن جا قبر دختر موسی بن جعفر است، این قبر منشأ هزارها بركت است.
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت130.
[2]. دیوان شمس، غزل441.
[3]. سوره حج، آیه5.
[4]. مجموعة ورام، ج1، ص57.
📚 سخنرانی در کنگره بزرگداشت حضرت معصومه (سلام الله علیها)
تاریخ: 1385/02/16
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 21.mp3
15.08M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 42
🔅🔅🔅
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
(دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن)
📼 قسمت: بیست و یکم
🕑 زمان:10 دقیقه
✅ فراز دوم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ...
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 42 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگز
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 42
🔅🔅🔅
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
(دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن)
📼 قسمت: بیست و یکم
🔅🔅🔅
اللهم صل علی محمد و آله وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ
◀️ سپاسگزاری بزرگ بر نعمت و موهبت بی بدیل در اختیار داشتن متون نیایشی پیامبر ص و پیشوایان معصوم علیهم السلام
◀️ پیامبران و جانشینان معصوم و پاکشان چگونه نجوا کردن را به ما تعلیم داده اند...
یا رب این بخشش، نه حد کار ماست
لطف تو، لطف خفی را خود سزاست
دست گیر از دست ما، ما را بخر
پرده را بردار و پرده ما را مدر
باز خر ما را از این نفس پلید
کاردش تا استخوان ما رسید
از چو ما بیچارگان، این بند سخت
کی گشاید؟ ای شه بی تاج و تخت!
این چنین قفل گران را ای ودود!
که تواند جز که فضل تو گشود؟
ما ز خود، سوی تو گردانیم سر
چون تویی از ما به ما، نزدیک تر
این دعا هم بخشش و تعلیم توست
گرنه در گُلْخن، گلستان از چه رُست؟
مثنوی دفتر دوم 2443 ـ 2449.
⏪ بنده خدا تکیه بر کرامت و فضل خداوندی کن!
بَيْنَمَا هُوَ جَالِسٌ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذْ سَالَ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّهُ قَدْ صَارَ فِي اَلْبَلاَءِ كَهَيْئَةِ اَلْفَرْخِ لاَ رِيشَ عَلَيْهِ، فَأَتَاهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَإِذَا هُوَ كَهَيْئَةِ اَلْفَرْخِ مِنْ شِدَّةِ اَلْبَلاَءِ، فَقَالَ لَهُ قَدْ كُنْتَ تَدْعُو فِي صِحَّتِكَ دُعَاءً؟ قَالَ نَعَمْ كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ أَيُّمَا عُقُوبَةٍ أَنْتَ مُعَاقِبِي بِهَا فِي اَلْآخِرَةِ فَعَجِّلْهَا لِي فِي اَلدُّنْيَا، فَقَالَ لَهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلاَّ قُلْتُ «اَللَّهُمَّ آتِنَا فِي اَلدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي اَلْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ اَلنَّارِ»
📒 (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۱۰ , صفحه۳۶
)
🔹 رسول خدا يك روز سؤال كرد از مردى كه جزء صحابه او بود گفتند او از بيمارى مانند يك جوجهاى شده كه پر ندارد وقتى به بالين او آمد ديد همان طور است از شدت بلا .
🔹 فرمود براى سلامتى خود دعائى مىكردى؟
🔹 جواب داد آرى مىگفتم خدايا هر عقوبتى كه بنا است مرا در آخرت بنمائى در همين دنيا مرا به آن عقوبت فرما!
🔹 فرمود چرا نگفتى اللهم« آتِنا فِي اَلدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي اَلْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ اَلنّارِ ». همين دعا را خواند مثل اينكه پاهاى بستهاش باز شد صحت و سلامتى را در همان آن باز يافت و با ما از منزل خارج شد.
یاده ده ما را سخن های دقیق
که تو را رحم آورد آن، ای رفیق!
هم دعا از تو، اجابت هم ز تو
ایمنی از تو، مهابت هم ز تو
گر خطا گفتیم، اصلاحش تو کن
مصلحی تو ای تو سلطان سُخن!
کیمیا داری که تبدیلش کنی
گرچه جوی خون بود، نیلش کنی
این چنین میناگری ها کار توست
این چنین اکسیرها اسرار توست
آب را و خاک را برهم زدی
ز آب و گل، نقش تنِ آدم زدی
همان، دفتر دوم 691 ـ 699.
🔅 امام علیه السلام می فرماید خدایا!عافیتی که نامیه باشد؛ عافیتی رویشگر و همواره در حال فزونی و رشد دهنده عنایت فرما... عافیتی که نموّ و رشد داشته باشد یعنی این نباشد که یک دفعه بیاید و درد را علاج بکند و بگذارد و برود. یک عافیتی باشد که… مثل آن درختی که مدام بلندتر میشود، گیاهی که بلند میشود، نموّ میکند این هم همیشه باشد، روز به روز بیشتر بشود.
🔅 عافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛ عافیتی زایشگر و تولید گر که در بدن و جسمم تولید عافیت نماید یعنی این عافیت همواره استمرار و دوام داشته باشد
🔅 عافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ؛ عافیتی که دنیا و آخرتم را شامل شود... برای دریافت عافیت در آخرت که نخستین و نازل ترین مرتبه آن جاگرفتن در بهشت است باید در کشتزار دنیا بذر نیکی و توحید و ولایت کاشت.
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
@rahighemakhtoom
آل عمران آیه 189 تا 195، حمد.mp3
11.48M
#قرآن
#اسلام
#استاد_حامد_شاکر_نژاد
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_آل_عمران
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد حامد شاکر نژاد
🕑 زمان:۳۲دقیقه
📈آیاتی از سوره آل عمران
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
نساء 51.mp3
15.56M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه51
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@rahighemakhtoom
.
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
🔅🔅🔅
👈 این است دعا و نیایش یک #مربی واقعی:
▫ ای مالک مطلق هستی و ای #آفرینندۀ جان آدمی!
میدانم با «کسی» روبهرو هستم، نه با چیزی». میدانم که سرنوشت جان آدمی را به دست گرفتهام، نه چند قطعه کاغذ و مقوا و چوب برای ساختن عروسک.
▫میدانم که این مورد #تربیت، با این لحظات گام از «خود طبیعی» فراتر مینهد و به عرصۀ «من ایدهآل» وارد میشود.
▫این جان آدمی است که برای هدفی عالی آفریده شده است، نه برای اشباع شهوتهای من و نه برای آنکه خود را مانند یک تابلوی بیاختیار به من (#مربی) که این جان غیر محسوس را نقاشی میکنم، تسلیم کند، تا هر چه که خواستهها و تمایلات حیوانی من اقتضا میکند، در آن ترسیم نمایم.
▫این روح انسانی است که چند روز دیگر توانایی پرواز بینهایت در او ایجاد خواهد شد، و تنها برای تقویت بال و پر خود و تعیین فضایی که باید در آن به پرواز درآید، در اختیار من قرار گرفته است.
▫این #جوان نورس، تا دیروز به صورت آزادانه و با تمام شور و نشاط بازی میکرد، دنبال پروانهها میدوید و عکسهای رنگارنگ، او را در عالمی از لذت فرو میبرد. من امروز میخواهم آن آزادی را که دیروز اجازۀ ورود کوچکترین اندوه را بر دل این کودک نمیداد و در آینده هم هیچ مزیت انسانی باعظمتتر از آن آزادی برای او مطرح نخواهد شد، راهنمایی کنم و شکلهایی خاص را برای آزادی و «میخواهم» او ترسیم کنم.
▫این موجود که با تمام شخصیتش در اختیار من (#مربی) قرار گرفته است، به من مینگرد، به سخنان من گوش میدهد، به حرکات و سکنات من تماشا میکند، نه برای خریداری آنها، تا کار من در تربیت کار، سخنفروشی و خودفروشی باشد، زیرا دیر یا زود همۀ این سخنان، حرکات، سکنات و حتی خود من نیز مفهوم امروزیام را برای او از دست خواهم داد، و یا او تکامل پیدا کرده، این فروشندگی را محکوم میسازد، یا رو به سقوط رفته و به همۀ کالاهایی که به او فروختهام، خواهد خندید.
📒 #جعفری، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق، تعلیم و تربیت. ص ۱۸۱
🔅 در رساندن سخن #حق و پایبندی به آن #استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در #انتشار این #دغدغه باشید.
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📌 زنجیرِ آداب و عادات باطل
📁 الآن حرف وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين است كه ما با حيوانات فرق داريم، ما با نباتات فرق داريم، ما با اقوام ديگر فرق داريم.
📁 نباتات بالأخره تلقيح در آنها هست، نر و مادهاي دارند؛ حيوانات نر و مادهاي دارند، اين نر و ماده با هم جمع ميشود.
📁 ما نيامديم كه مذكر و مؤنث را با هم جمع كنيم؛ ما انبياء يك چيز تازهاي آورديم و آن نكاح است؛ نكاح غير از اجتماع مذكر و مؤنث است، غير از اجتماع نر و ماده است.
📁 «النكاح سنّتي» و اگر كسي نكاح بكند «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه»؛ ما اين را آورديم! ما اجتماع مذكر و مؤنث را نياورديم!
📁 اين مهريه زياد، اين جهيزيه زياد، اين تجمّلپرستي، اين مشكلات، اين اغلال دست و پاگير است!
📁 اين است كه سنّ ازدواج را ميبرد بالا و دهها مفاسد ميآورد؛ فرمود انبياء مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر آمدند كه اين اغلالِ دست و پاگير را از دست و پاي جامعه باز كند.
📁 فرمود «النكاح سنّتي»؛ اجتماع مذكر و مؤنث يا نر و ماده در حيوانات هم هست، در كفار هم هست، ما اين را نياورديم.
📁 «النكاح سنّتي»، «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه» اين اجتماع كجا و آن نكاح كجا!
📂 غرض اين است كه اگر اغلال گفته شد، زنجير گفته شد، اينها مصاديق فراواني دارد.
🔹درس تفسیر قرآن
🔅 در رساندن سخن #حق و پایبندی به آن #استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در #انتشار این #دغدغه باشید.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom
42.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 در رساندن سخن #حق و پایبندی به آن #استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در #انتشار این #دغدغه باشید.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 202 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگر
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 203
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره)
📐 منشأ همه اين شكوه، همانا جلالت معلوم و كبريايي اوست كه در علم و عالم عرفاني ظهور مي يابد و راه ظهور آن نيز شهود حضوري است نه مفهوم حصولي، چون هر مفهوم ذهني به حمل شايع، رخداد دروني است و مقهور ذهن عالم و هرگز آثار سودمند وجود عيني را ندارد؛ «...مَخلوقٌ مثلُكم، مردودٌ اليكم».[ شرح الاسماء الحسني، ج2، ص17 (حديث مرسل منسوب به امام باقر(عليهالسلام)).]
◀ در چنين فضايي كه دانشور به انبوه مفاهيم مي بالد و اين بضاعت مزجات را بهاي كالاي اندك مي كند: (مَتاعُ الدنيا قليلٌ) [سوره نساء، آيه 77.]و از تخضّع در ساحت وحي سرباز مي زند و مصداقِ (فلمّا جائَتْهُم رُسُلُهمْ بالبيّنات فرحوا بما عندهم من العلم وحاقَ بهم ما كانوا به يَسْتَهْزِؤن) [سوره غافر، آيه 83.]مي شود، ره توشه اي جز اندوه ندارد و همواره مغموم و مقبوض است، و اگر دانش آموخته اي فرهيخته شد و از استبرق غرورِ مَدرك و منصب راست قامت آمد و از زهدفروشي بوريا بستري كه از آن بوي ريا استشمام مي شود، رهايي يافت و عقل خويش را در خدمت معرفت اسماي حسناي الهي قرار داد، هرچند از خطرِ مأزور بودن نجات يافت و معذور شد، ليكن به اندازه ادراك مفهومي خويش مأجور است، نه بيش از آن؛
هزار عقل ببندي به هم، بدو نرسد
كجار سد به مَهِ چرخ، دست يا پايي
فلك به طَمع گلو را دراز كرد بدو
نيافت بوسه وليكن چشيد حلوايي
◀ امّا اگر دانشمندِ دل سوخته اي جامع عقل و عرفان شد و انديشه هاي نظري را تحت امامتِ بينش هاي شهودي هدايت نمود و عرفان را حاكم بر همه شئون پويا و بالنده دانشگاه كرد و دليل و دل را هماهنگ ساخت و از طرّاري خانمانسوز «حَسْبُنا العلمُ» آزاد شد و به طيّاري مَعيّتِ فكر و ذكر، ذهن و عين، و نظر و عمل نائل آمد، با هر دو جناح به اجرت لقاءاللّهي مي رسد و ره آورد عقل نظر جزء هيئت هاي نوري عقلِ عمل مي گردد و اسماي الهي براي هر دو ظهور(ويژه هر كدام را ملحوظ مي دارد) مي نمايد:
جَسْت دلم كه من دَوَم، گفت خرد كه من رَوَم
كرد اشارت از كَرَم، گفت: «بَلي، كلا كما»
[ديوان شمس تبريزي.]
◀ بنابراين هرگز مباد كه دانش مدار محض بود و از بينش محوري محروم شد:
بود انديشه چون بيشه، در و صد گرگ و يك ميشه
چو انديشه كنم پيشه، كه من زانديشه ده مَسْتم
[ديوان شمس تبريزي.]
◀ و اگر معاذاللّه انديشه حصولي حجاب بينش حضوري شد و علم پرده عرفان آمد و جاه دانش چاه راه او شد، چاره اي جز تنبيه چنين علم درساحت دل نيست:
از دل و جان شكسته ام، بر سر ره نشسته ام
قافله خيال را بهر لِقاش مي زنم
گر قمر و فلك بود، ور خرد و مَلَك بود
چون كه حجاب دل شود، زود قَفاش مي زنم
[ديوان شمس تبريزي.]
🌴🌴🌴
🔅 در رساندن سخن #حق و پایبندی به آن #استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در #انتشار این #دغدغه باشید.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 203 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگر
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 204
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره)
عصاره همه مطالب منظوم و منثور، بلكه اصل همه آنها، جمله اي از مناجات شعبانيّه اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام) است كه امام راحل(قدسسرّه) هماره به آن عشق مي ورزيد و بر آن اعتماد مي نمود و بدان استناد مي كرد و تحرير و شرح آن را توصيه مي نمود: «هَبْ لي كمال الإنقطاع إليك وانر اَبْصار قلوبنا بضياء نظرها إليك حتّي تَخْرِقَ اَبصارُ القلوب حُجُبَ النور، فَتصِلَ إلي معدن العظمة وتَصيرَ ارواحنا مُعَلَّقةً بعزّ قدسك»،[ اقبال الاعمال، ص687؛ مناجات شعبانيه.]
و سيره سَلَف صالح و سنّت حسنه عارفان الهي، به ويژه سيّد آل معرفت حضرت سيّد علي قاضي طباطبايي)طابت تربته(، تلاوت اين مناجات و تدبر در آن و استنان به سنّت آن و ترغيب انس با آن و ترهيب حرمان از آن بود.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
@rahighemakhtoom