#معلم
#امام
#تربیت
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌺🌺🌺
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه #جوادی_آملی 🔁 آثار #عقل 4 ✅ 5. عبرت از گذشتگان: ▫️ (ثمّ د
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 5
6. تواضع در برابر حق:
▫ «لكلّ شي ءٍ مطيّةٌ و مطيّة العاقل التواضع»[ بحار، ج1، ص136.]؛ هر چيزي براي به مقصد رسيدن، مركبي دارد و مركب عاقل، تواضع است.
▫ «يا هشام! إنّ لقمان قال لابنه: تواضَعْ للحقّ تكن أعقل النّاس»[ بحار، ج1، ص136.]؛ اي هشام! لقمان، پسر خويش را چنين اندرز گفت: در مقابل حق تواضع كن تا عاقلترين مردم شوي.
▫ «أعقل النّاس من ذلّ للحقّ فأعطاه من نفسه و عزّ بالحقّ فلم يُهن إقامته و حُسن العمل به»[ شرح غررالحكم، ج2، ص477.]؛ عاقلترين مردم كسي است كه خود را در مقابل حق، خوار و تسليم گرداند و بر ضدّ هواي خويش نيز پذيراي آن باشد و عزيز گردد به سبب ياري كردن و پذيرش حق. [نيز] برپاي داشتن و عمل كردن به آن را خوار نشمارد.
▫ «العاقل يضع نفسه فيرتفع»، «الجاهل يرفع نفسه فيتّضع»[ شرح غررالحكم، ج1، ص178.]؛ عاقل فروتني ميكند، ليكن بلندمرتبهتر ميشود و جاهل خويش را بلند مرتبه مينماياند، در نهايت فرومايه ميگردد.
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تدبر #فهم_قرآن #قرآن #امکان_فهم_قرآن 📌 ضرورت تدبر از دیدگاه عترت(ع) ▪ یکی از چیزهائی که در خصوص
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 ضرورت تدبر از دیدگاه عترت(ع)
⏪ روایت سوم: و أوصى رسول الله(ع) معاذ بن جبل فقال له أوصیک باتقاء الله و…تدبر القرآن[إرشادالقلوب، ج۱ ، ص۷۳٫ ترجمه: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به معاذ بن جبل وصیت کرد و فرمود تو را وصیت میکنم به #تقوای الهی و … تدبر در قرآن.]
▪ طبق این روایت، #تدبر در قرآن از وصایای رسول خدا (ص)است همراه شدن تدبر و #تقوا در سفارشات رسول خدا (ص) بیانگر اهمیت آن در دیدگاه ایشان است.
⏪ روایت چهارم: معَاشِرَ النَّاسِ تدبّروا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیَاتِهِ وَ انْظُرُوا إِلَى مُحْکَمَاتِهِ وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهُ فَوَ اللَّهِ لَنْ یُبَیِّنَ لَکُمْ زَوَاجِرَهُ وَ لَا یُوَضِّحُ لَکُمْ تَفْسِیرَهُ إِلَّا الَّذِی أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَ مُصْعِدُهُ إِلَیَّ وَ شَائِلٌ بِعَضُدِه وَ مُعْلِمُکُمْ أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ وَ هُوَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ أَخِی وَ وَصِیِّی
▪ این روایت بخشی از خطبه پیامبر اکرم(ص) در روز #غدیر است که در آن قبل از معرفی علی(ع) به عنوان ولی جامعه و امیرِ مؤمنان و تنها مفسر قرآن بعد از خود، همه مردم را دعوت به #تدبر در قرآن و فهم آیات الهی میکنند. در حقیقت #تدبر در قران مقدمه ای برای پیروی از #ولایت و اتباع آگاهانه از ولی زمان است.
👈ادامه دارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نساء 60.mp3
14.01M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 60 (پایان جلسات تفسیر سوره نساء)
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🌴🌴🌴
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
MENSH056.MP3
2.54M
⏰ #قرار_هر_شب تلاوت سوره #واقعه
قاری: استاد #منشاوی
🌸یکی از بهترین راه ها برای افزایش رزق مادی و معنوی🌼🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹👇
╔═🌺🍃═══╗
🆔 @sm34953
╚═══🍃🌼═╝
📡به کانال دانش پژوهان واحیاگران آمربه معروف ونهی ازمنکر🔗بپیوندید۰
تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#دشمن_درونی
#آزادی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 ادب
⏪ آزادی نعمتی نیست که کسی از آن لذت نبرد. هر کسی می خواهد در خانه خود راحت باشد، پس او باید آزاد باشد؛ او اگر زبانش آزاد نباشد و هر چه خواست به همسرش بگوید یا هر چه همسرش هم خواست به او بگوید، این زندگی تلخ است! پدر و مادر، زن و شوهر، بستگان و دودمان اینها در خانه هستند و باید آزاد باشند؛ آزادی این است که مواظب زبانشان باشند. ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛[1] به هر حال با مسلمان، با کافر، با هر کسی می خواهی حرف بزنی با ادب حرف بزن! مگر نمی خواهی راحت باشی؟ چرا برای خودت دردسر درست می کنی؟ نفرمود «قولوا للمؤمنین» یا «قولوا للکذا»! ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾، همین! نوشتن در روزنامه ها، گفتن در سخنرانی ها، آدم دو نحوه می تواند حرف بزند؛ لذا این حرف می شود ﴿ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾، ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾، این حقوق بشر است. دیگر نگفت با مسلمان ها خوب حرف بزنید. گفت با هر کسی می خواهی حرف بزنی با ادب حرف بزن!
⏪ یک بیان نورانی از امام (سلام الله علیه) است که فرمود: «وَ إِنْ جَالَسَكَ یهُودِی فَأَحْسِنْ مُجَالَسَتَه»،[2] در مسافرت در کشتی، در اتومبیل، در هواپیما، هم صندلی شدی با یک غیر مسلمان، ادیبانه سخن بگو، مؤدّبانه با او رفتار کن که او جذب شود یا لااقل خودت راحت باشی! «وَ إِنْ جَالَسَكَ یهُودِی فَأَحْسِنْ مُجَالَسَتَه»، این ﴿وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾ است، این می شود ﴿ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾. این می شود ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾. حقوق بشر را اینها دارد تعیین می کند. ما دشمن خارجی داریم؛ اما؛
گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باکی از دشمن برونی نیست[3]
برونی نه استکبار از او کاری ساخته است، نه صهیونیسم. ما مشکل خودمان را حل بکنیم، بیگانه هیچ کاری از او ساخته نیست.
[1]. سوره بقره، آیه83.
[2]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص404.
[3]. هفت اورنگ (جامی)، سلسلةالذهب، دفتر اوّل.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه مدثر ـ جلسه 6
تاریخ: 1398/02/04
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
📌معنای لا حول و لا قوه الا بالله
📎الامر بینالامرین
اولین اثری که استاد جعفری به رشتۀ تحریر درآورد، «الامر بین الامرین» بود. تألیف این کتاب در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی انجام شد که تقریری بود بر درسهای #آیت_الله_خویی در باب #جبر و $اختیار که به زبان عربی در شهر نجف نگارش یافت. در توضیح اصل «امر بین الامرین»، استاد بزرگوار آیتالله ابوالقاسم #خویى فرمودهاند:
فرض کنیم شخصى فلج است، به طورى که توانایى حرکت ندارد و ما میتوانیم با وصل کردن سیم برق، او را به حرکت وادار کنیم.
✔️در هنگام این حرکت، کلید برق در دست ماست، به گونهای که هر لحظه میتوانیم آن شخص را از حرکت بازداریم. حال، اگر چنین شخصى حرکت کند و کارهایى انجام دهد، این کارها با اختیار او انجام خواهد گرفت؛ خواه کار بد یا کار خوب. آنچه از این کار به ما مستند است، نیرو و قدرتى است که ما توسط برق در او ایجاد کردهایم و هر لحظه میتوانیم آن قدرت را از او سلب کنیم. اما این کار را نمیکنیم و او را به حال خود میگذاریم. چگونگى استفاده از این نیرو که ما به او دادهایم، مربوط به #اختیار اوست و به ما تعلقى ندارد. همچنین است که کارهاى صادره از ما بوده، نیرو از #خداوند است و در هر لحظه ریزش آن نیرو از #فیاض_مطلق انجام میگیرد و در هر لحظه هم میتواند آن را قطع کند، ولى اختیار استفاده از آن نیرو کاملاً در دست ماست.
بنا بر این، هنگامى که ما بهترین کار را انجام میدهیم، باز نیرو از او بوده و اختیار استفاده از ماست و معناى «لا حول و لا قوة الا بالله» هم این است.
#معرفی_کتاب
#کتابهای_علامه_جعفری
#آثار_علامه_جعفری
#علامه_جعفری
#استاد_جعفری
#علامه_محمدتقی_جعفری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom2
.
#علامه_جعفری
#استاد_محمد_تقی_جعفری
📌بر انگیختن پرسش های ضروری
📄چون جهل و اشتباه همواره پیرامون ما را گرفته است، بکوشیم و وقتها صرف کنیم و بودجهها خرج کنیم تا حس سؤالات ضروری را در مردم برانگیزیم، همانگونه که یک پزشک میکوشد دستگاه گوارش یک انسان را برای خواستن غذا تنظیم کند. باز بکوشیم و انرژیها صرف کنیم تا پاسخ لازم را با گفتار و کردار در اختیار مردم بگذاریم.
📎آری، متأسفانه در عصر ما چه بسیارند کسانی که نه تنها به تعلیم و تربیت انسانی اهمیت نمیدهند، بلکه برای اشباع حس شهرتپرستی و توسعۀ جاهطلبی خود، زیربناهای اصول انسانیت را یکی پس از دیگری منهدم میکنند و نامش را «تازهگویی»، نوآوری»، «ابتکار و تمدن» میگذارند! جوامع را وادار میکنند تا بگویند: ما مواد تخديرکننده میخواهیم.
به خود زحمت داده، ما را به هشیاری و بیداری وادار مسازید!
📚جعفری، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق و تربیت. ص ۱۸۵
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۳۹ #سوره_بقره
قُلْ أَتُحَاجُّونَنَا فِي اللَّهِ وَهُوَ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ وَلَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ
📌قاطعیّت
از این #آیه شریفه استفاده می شود که اگر کسی بخواهد خود را برای #خدای تعالی #خالص کند باید با مخالفین با #قاطعیّت برخورد کند و آنچه صحیح است و مورد پسند #عقل است و لو او را از دیگران جدا می کند مستقلاً انجام دهد و به دیگران کاری نداشته باشد..
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تشویق_و_توبیخ
#لذت_زیارت
#بصر_مادی
#بصر_جان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 حجاب الهی
◾ سؤال سائل این بود كه عرض كرد «مَا الدَّلِیلُ عَلَى حُدُوثِ الْعَالَم»؟ حضرت فرمود دربارهٴ خودت كه بیندیشی كلّ نظام هم همین طور است؛[1] یعنی آنچه كه در آیات انفسی مطرح است در آیات آفاقی هم مطرح است. قرآن كریم در عین احتجاج به آیات آفاقی و أنفسی می فرماید به اینكه مگر مردم نمی بینند؟! ﴿أَ وَ لَمْ یرَوْا﴾[2] مگر نمی بینند؟! این تشویق است نسبت به افرادی كه راهی این راهند و توبیخ است نسبت به افرادی كه متوقّفند. فرمود مگر نمی بینند، معلوم می شود مطلب دیدنی است!
◾ همین را هم از امام هشتم (سلام الله علیه) سؤال كردند. در توحید مرحوم صدوق در باب الرّد علی الثنویه و الزنادقه یك حدیث مبسوطی است، حدیث سوم این باب است، وقتی كه حضرت برهان اقامه می كند، شخص عرض می كند «فَمَا الدَّلِیلُ عَلَیه»؟ حضرت می فرماید: «إِنِّی لَمَّا نَظَرْتُ إِلَى جَسَدِی فَلَمْ یمْكِنِّی فِیهِ زِیادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ فِی الْعَرْضِ وَ الطُّولِ وَ دَفْعِ الْمَكَارِهِ عَنْهُ»، آن گاه «عَلِمْتُ أَنَّ لِهَذَا الْبُنْیانِ بَانِیاً فَأَقْرَرْتُ بِهِ»؛ وقتی خودم را شناسایی كردم دیدم در اختیار خودم نیستم فهمیدم این بنای بدن یك بانی دارد و همچنین سایر آیات، آن گاه این سائل عرض می كند كه «فَلِمَ احْتَجَبَ»؟ اگر خدایی هست و این طور كه شما برهان اقامه می كنید وجود او قطعی و یقینی است پس چرا محجوب است؟ پس چرا ما او را نمی بینیم؟ «فَلِمَ احْتَجَبَ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ عَلَیهِ السَّلَام إِنَّ الِاحْتِجَابَ عَنِ الْخَلْقِ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِمْ فَأَمَّا هُوَ فَلَا یخْفَى عَلَیهِ خَافِیةٌ فِی آنَاءِ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ»؛ فرمود او مخفی نیست! او محجوب نیست! اگر یك موجودی ﴿نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾[3] شد مخفی می شود؟! فرمود «إِنَّ الِاحْتِجَابَ عَنِ الْخَلْقِ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِمْ» این گناه حجاب است و گناه نمی گذارد انسان «وجه الله» را ببیند و الا ﴿فَأَینَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ﴾[4] و هیچ لذتی به اندازه لذت زیارت وجه حق نیست، هیچ ممكن نیست كسی لذت دیدار وجه حق را چشیده باشد و به سراغ لذت های دیگر رفته باشد، هیچ ممكن نیست! در دل شب های تار هم می تابد، روشن است، در روز هم روشن است، خود شب هم آیت حق است.
◾ چیزی حجاب نیست مگر گناه! گناه هم حجاب گناه كار است، حجاب عاصی است؛ لذا خدای سبحان تعجّب می كند كه شما چگونه كفر می ورزید؟ گاهی می فرماید ﴿أَ وَ لَمْ یرَوْا﴾؛ لذا حضرت هم می فرماید: «فَأَمَّا هُوَ فَلَا یخْفَى عَلَیهِ خَافِیةٌ فِی آنَاءِ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ». آن گاه سائل عرض می كند «فَلِمَ لَا تُدْرِكُهُ حَاسَّةُ الْبَصَرِ»؟ پس چرا با چشم ظاهر نمی بینیم؟ فرمود: «لِلْفَرْقِ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ الَّذِینَ تُدْرِكُهُمْ حَاسَّةُ الْأَبْصَارِ»؛[5] برای اینكه بین خدا و خلق خدا باید فرق باشد. خلق مادّی است «بصر مادی» آن را می بیند، خدای سبحان مادی نیست مجرّد است «بصر جان» او را می بیند «لا تُدْرِكُهُ الْعُیونُ بِمُشاهَدَةِ الْعِیانِ» بعد «تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الْإِیمانِ».[6]
[1]. توحید (صدوق)، ص293؛ «... قَالَ أَنْتَ لَمْ تَكُنْ ثُمَ كُنْتَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّكَ لَمْ تُكَوِّنْ نَفْسَكَ وَ لَا كَوَّنَكَ مَنْ هُوَ مِثْلُكَ».
[2]. سوره رعد, آیه41؛ سوره نحل، آیه48؛ سوره اسراء، آیه99؛ ... .
[3]. سوره نور, آیه35.
[4]. سوره بقره, آیه115.
[5]. توحید (صدوق)، ص252.
[6]. نهج البلاغه (صبحی صالح)، خطبه179.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه بقره ـ جلسه 87
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(167)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌 لطايف و اشارات
✅ 9- محور صراط مستقيم
▫ خداى سبحان در سوره مباركه حمد، مسئلت راه نعمت يافتگان را به ما آموخت و در جاى ديگر آنان را معرفى كرد كه پيامبران، صديقان، شهيدان و صالحانند و فرمانبران از خدا و رسول مى توانند همراهان و هم سفران اين قافله باشند: و من يطع الله و الرسول فاءولئك مع الذين اءنعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اءولئك رفيقا (سوره نساء، آيه 69) و در مقابل، متمردان از طاعت خدا و رسول را نيز اهل گمراهى آشكار دانست: و من يعص الله و رسوله فقد ضل ضلالا مبينا (سوره احزاب، آيه 36)
▫ از اين آيات بر مى آيد كه محور صراط مستقيم سيرت و سنت پيامبران و امامان معصوم (عليهم السلام ) است ؛ زيرا هر كس مطيع آنان بود در صراط مستقيم است و آن كه از اوامرشان سرپيچى كرد به گمراهى آشكار گرفتار شده است.
◽ تذكر: اثبات ضلالت براى عاصى دستور خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم منافاتى با اثبات غضب بر آنها ندارد؛ چون هر كس از صراط مستقيم منحرف بود، اصل ضلالت دامنگير او خواهد شد و اما استحقاق غضب مخصوص منافاتى با اصل ضلالت ندارد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(168)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌 لطايف و اشارات
✅ 10- هم سفران صراط و دشوارى سلوك
▫ پيمودن صراط مستقيم دشوار است ؛ زيرا هم سفرانش گرچه بزرگانند، ليكن اندكند و اين راه طولانى را با هم سفرانى اندك بايد طى كرد. امام اميرالمؤ منين (عليه السلام ) كه خود صراط مستقيم است، مى فرمايد: لا تستوحشوا فى طريق الهدى لقلة اءهله (نهج البلاغه، خطبه 201، بند 1). پس صراط مستقيم راهى پر رهرو نيست و از اين رو در پيمودن صراط، تلاشى فراوان و زمانى دراز لازم است تا انسان به وليى از اولياى الهى دست يابد.
▫ نشانه ديگر اندك بودن هم سفر در سلوك صراط آن است كه گرچه قرآن كريم در آيه مورد بحث، منعم عليهم ، مغضوب عليهم و ضالين را به لفظ جمع آورده، اما اميرالمؤ منين (عليه السلام ) در حديثى، مردم را به سه دسته تقسيم و تنها يك گروه را با لفظ جمع ذكر مى كند: الناس ثلاثة: فعالم ربانى و متعلم على سبيل نجاة و همج رعاع اءتباع كل ناعق يميلون مع كل ريح (همان، حكمت 147). در اين حديث عالم ربانى و متعلم اهل نجات كه اندكند به لفظ مفرد و انسانهاى بى اراده اى كه نه عالمند و نه متعلم به لفظ جمع آمده است.
▫ شاهد ديگر بر كمى هم سفران صراط مستقيم آن است كه خداى سبحان درباره جهنم مى فرمايد: آن را از كافران لبريز مى كنم: لاءملاءن جهنم من الجنة و الناس اءجمعين (سوره سجده، آيه 13 1237- سوره يونس، آيه 32) اما درباره بهشت نفرموده: آن را از نيكان لبريز مى كنم ؛ زيرا پر كننده جهنم فراوانند، اما ماءوا گيرندگان در بهشت اندك.
▫ بنابراين، راه هدايت بر اثر كمى راهيانش وحشت زا و پر مخاطره است و توصيه حضرت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) براى رفع اين نگرانى آن است كه از كمى همراهان در اين راه نهراسيد، زيرا اينان گرچه اندكند اما همه از نيكانند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
At-Tariq -03 ss.mp3
4.43M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_طارق
#سوره_طارق
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 17:تفسیر صوتی سوره طارق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره طارق جلسه 3.docx
46.5K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_طارق
#سوره_طارق
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 18 :تفسیر متنی سوره طارق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_طارق
#سوره_طارق
🔅🔅🔅
📌نگاشت19:نکته های تفسیری آیه 13و14 سوره طارق
✅ إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ
▫ «إِنَّهُ»: این که قرآن. این که رستاخیز در میان است و رازها هویدا و اسرار آزموده میگردد.و ... یعنی ضمیر (هُ) یا به قرآن برمیگردد که از قرینه پیدا است، و یا به مفاهیم پیشین سوره که درباره معاد و قدرت خدا بر رستاخیز مردگان و نمایان شدن نهانیها و آزمون رازها در آن است. «فَصْلٌ»: داورانه. فیصلهدهنده. مصدر است و برای مبالغه در معنی وصفی، یعنی فاصِل، به کار رفته است .این آیه جواب قسم است.
✅ ۱ - قرآن، کلامى است که حق و باطل را به طور کامل متمایز مى سازد. (إنّه لقول فصل)
🔹 از سیاق مطالب به دست مى آید که مرجع ضمیر «إنّه» قرآن است. «فصل»; یعنى، جدا ساختن دو چیز از یکدیگر، به گونه اى که بین آن دو فاصله افتد (مفردات راغب). تعبیر «فصل» - که مصدر است - در معناى فاصل، مبالغه آمیز است و بر کمال جدایى دلالت دارد. برخى گفته اند: مراد از ضمیر در «إنّه»، گفته هاى خداوند درباره معاد است که آیات پیش گویاى آن بود. در این احتمال نیز «قول فصل» بودن آن آیات، به اعتبار قرآن بودن آنها است.
✅ ۲ - خداوند، با سوگند به آسمان و زمین، بر فارق بودن قرآن بین حق و باطل، تأکید ورزیده است. (و السماء ... و الأرض ... إنّه لقول فصل)
✅ ۳ - گفتار خداوند درباره معاد و توان او بر احیاى دوباره انسان، گفتار نهایى و فیصله دهنده تمام گفتوگوها است. (إنّه لقول فصل)
🔹 ضمیر «إنّه» چه به قرآن برگردد و چه به محتواى آیات پیشین - که درباره قدرت خداوند بر معاد بود - برداشت یاد شده استفاده مى شود. «قول فصل»، به کلامى گفته مى شود که «فصل الخطاب» باشد و به گفتوگوها خاتمه دهد.
🔅🔅🔅
✅ وَ مَا هُوَ بِالْهَزْلِ
▫ «الْهَزْلِ»: یاوه و گزافه. شوخی و غیر جدّی.
✅ ۱ - ساحت قرآن و آیات معاد، از بذله گویى و سخنان سست و بى پایه، مبرّا است. (و ما هو بالهزل)
🔹 «هَزْل» و «هُزال» از یک ریشه اند و بر ضعف و سستى دلالت دارند. «هَزل» نقطه مقابل «جِدّ» و «هُزال» نقطه مقابل «فربهى» است. (مقاییس اللغة)
✅ ۲ - منکران معاد، آیات مربوط به آن را، عارى از حقیقت پنداشته و شوخى قلمداد مى کردند. (و ما هو بالهزل)
🔹 هدف از توصیف قرآن به دورى از مزخرفات و مهملات، بیان اوصاف قرآن نیست; زیرا در توصیف چیزى، به بیان حداقل کمال آن بسنده نمى شود. بنابراین مراد، نفى پندار مخالفان است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_طارق
#سوره_طارق
🔅🔅🔅
📌نگاشت20:نکته های تفسیری آیه 15و16 سوره طارق
✅ إِنَّهُمْ يَکِيدُونَ کَيْداً
▫ «یَکِیدُونَ»: نیرنگ میزنند. نقشه میکشند. توطئه میکنند.
✅ ۱ - کافران همواره و به دقت، در حال توطئه و چاره اندیشى براى رویارویى با آیین الهى اند. (إنّهم یکیدون کیدًا)
▪ فعل مضارع «یکیدون» - به قرینه سیاق آیه - بر استمرار دلالت دارد و «کیداً» مفعول مطلق و براى تأکید است. آیات بعد بیانگر آن است که مراد از ضمیر «إنّهم»، کافران و مراد از «کید» چاره سازى براى مقابله با برنامه هاى خداوند است.
✅ ۲ - خداوند، با بیان پافشارى کافران عصر بعثت بر کفر و انکار معاد، انتظار ایمان آوردن آنان را بى فایده خواند و توطئه گرى آنها را به پیامبر(ص) گوشزد کرد. (إنّهم یکیدون کیدًا)
✅ ۳ - بى تأثیر ساختن هشدارهاى قرآن درباره معاد، محور نیرنگ هاى کافران (إنّه لقول فصل ... إنّهم یکیدون کیدًا)
🔹 به قرینه آیات پیشین، مصداق بارز کید و مکر کافران، توطئه براى جدى نگرفتن هشدارهاى قرآن به معاد است.
✅ ۴ - جدى نگرفتن هشدارهاى قرآن به معاد و شوخى قلمداد کردن آن، دسیسه کافران در مقابله با آیین الهى (و ما هو بالهزل . إنّهم یکیدون کیدًا)
🔅🔅🔅
✅ وَ أَکِيدُ کَيْداً
▫ «أَکِیدُ»: مراد از کَیْدِ خدا، چارهجوئی و نقشه حق و نیرنگ پسندیده و حکیمانه است. برابر صنعت مقابله و مشاکله، چارهسازی و برداشتن موانع اهریمنانه شیطان صفتان، از مسیر راه حق و حقیقت، کید نامیده شده است
✅ ۱ - خداوند، در برابر نیرنگ ها و توطئه هاى کافران، ترفندها و نقشه هایى پیچیده به کار مى گیرد. (و أکید کیدًا)
🔹 «کید»; یعنى، احتیال (چاره جستن) که دو نوع مذموم و ممدوح دارد; هر چند که استعمال آن در مورد مذموم بیشتر است (مفردات راغب). «کیداً» مفعول مطلق است و بر پیچیدگى نقشه هاى خداوند دلالت دارد.
✅ ۲ - کافران، هر چند شگردهاى عمیق و دشوارى به کار گیرند، در برابر مکرهاى علاج ناپذیر خداوند، شکست خواهند خورد. (یکیدون کیدًا . و أکید کیدًا)
🔹 بیان مکر خداوند در برابر کید کافران، در حقیقت بیان ناکامى آنان است.
✅ ۳ - کیفرهاى الهى، متناسب با گناه مجرمان است. (یکیدون ... أکید)
✅4 - خداوند خود، مدافع قرآن در برابر تبلیغات مکّارانه کافران است. (إنّه لقول فصل ... یکیدون کیدًا . و أکید کیدًا)
✅ ۵ - خنثى ساختن تبلیغات مکّارانه کافران در برابر قرآن، وعده تسلاّبخش خداوند به پیامبر(ص) (و أکید کیدًا)
🔹 روى سخن در این آیه - به قرینه آیه بعد (فمهّل...) - با پیامبر(ص) و به منظور اطمینان بخشیدن به آن حضرت است که در درخواست عقوبت سریع براى کافران شتاب نورزد; زیرا خداوند پاسخ مناسب توطئه آنان را خواهد داد.
✅ ۶ - کافرانى که در برابر حاکمیت قرآن و تأثیر هشدارهاى آن، خدعه کنند، به کیفرى غافلگیرانه و غیر قابل پیش بینى گرفتار خواهند شد. (إنّه لقول فصل ... یکیدون ... و أکید کیدًا)
🔹 «حیله»; یعنى، آنچه به صورت مخفیانه، مایه رسیدن به حالت مورد نظر گردد. و «کید» نوعى احتیال است. (مفردات راغب)
✅ ۷ - خداوند در مکر و کیفر، آغازگر نبوده و خدعه هاى او، پاسخ کردار نارواى کافران است. (إنّهم یکیدون کیدًا . و أکید کیدًا)
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
مائده 01.mp3
13.62M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 1 (آغاز جلسات تفسیر سوره مائده)
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰خاصیت بلا
◼️ ◾️ هنگامى كه مى خواهى، نقطه هاى ضعف خودت را بشناسى و بر روى آن كار كنى،
هنگامى كه مى خواهى در كشاكش مبارزه و جهاد، از وابستگى ها و علاقه ها، آزاد شوى، در اين دو مرحله تو قدر بلاء را مى شناسى.
◾️ بلاء، فتنه و امتحان، اين دو خاصيت را دارد:
◾️ هم نقطه هاى ضعف تو را نشان مى دهد
◾️و هم از وابستگى ها و دلبستگى ها آزادت مى كند.
◾️ تويى كه فهميده اى از تمامى هستى بزرگترى، مادامى كه از دوست، از خويشان، از خودت و از ثروت و رياست و از دنيا ضربه نبينى، اين فهم در دلت گل نمى دهد و شكوفه نمى آورد و علم اليقين تو به عين اليقين نمى رسد و پيش نمى رود،
◾️ حتى رياضت هايى كه خود مى سازيم و ورزش هايى كه خودمان شروع مى كنيم اين دو خاصيت را ندارند.
◾️ تو نمى توانى براى خودت جراح خوبى باشى. نمى توانى دمل هاى چركين را كاملًا فشار بدهى. بيشتر بازى مىكنى.
◾️ اين اوست كه مى داند بر كجا فشار بياورد و در كدام بزنگاه، تو را گرفتار كند. اين است كه بايد بلاء را از بالا بفرستند.
◾️و اين است كه با تاكيد مى گويد :
ولَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَىءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْامْوالِ وَ الْانْفُسِ وَ الثَمَرات.
◾️ در يك مرحله با ترس؛ ترس فقر، ترس آبرو، ترس ذلت با اين ترسها زير و رو مى شوى و در يك مرحله با خود گرسنگى ها و هجران ها فشار مى بينى و در يك مرحله با از دست دادن ثروت ها و آدم هاى محبوب، به كوره مى نشينى و بالاتر از اين همه، او ميوه ها و نتيجه هاى كارت را بر باد مى دهد.
◾️ يك عمر كوشيده اى، محرابى و مريدى و كلاسى راه انداخته اى، رقيبى پيدا مى كنى و ميوه هاى كارت را در دهان ديگرى مى بينى.
يك عمر كوشيده اى، درختى را از آب و گل بيرون كشيده اى و به بار رسانده اى و ميوه هايش آن چنان شاداب چشمك مى زنند و آنچنان قند در دلت آب مى كنند كه دلت نمى آيد حتى دست بزنى، اين ميوه ها را مى گيرند و اين گونه از ثمرات و نتيجه هاى كارت محرومت مى كنند.
و اين امتحان سختى است. اين بلاء بزرگى است.
📝 استاد علی #صفایی_حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۱۳
▶️ @einsad
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_علی
#امیر_المومنین
📌حقیقت رشوه
این مطلب در #نهج_البلاغه است که حضرت فرمود: شبی، کسی آمده، چیزی لای لباسش بود؛ حلوای شیرینی بود یا چیز دیگری بود که به قصد #رشوه آورده بود. آنگاه حضرت این را تشریح فرمود که: این حلوای شیرین که به صورت رشوه آوردی، این مثل آن است که یک مار، یک افعی غذایی را بخورد؛ بعد بالا بیاورد، قی بکند؛ آن قِی کرده مار را کسی به صورت خمیر در بیاورد؛ فرمود: هیچ عاقلی حاضر است آن خمیر را بخورد؟! آدم بالا آورده خودش را نمی خورد، چه رسد بالا آورده یک حیوان، آن هم حیوان سمّی، آن هم غذایی که دو بار از این کانال سمّ گذشت! فرمود حقیقت رشوه این است!!
🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۲۲۴
✅ دیدار با اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران _ مشهد مقدس ؛ مرداد ۱۳۸۲
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۴۸ ـ ۱۴۶ #سوره_بقزه
📌کتمان حق
#سالک الی #اللّه نباید حقی را که به آن معتقد است #کتمان کند، باید همیشه پیرو راستی و درستی باشد، #شک و تردیدی به خود راه ندهد، در همه خوبی ها گوی مسابقه را بر سایرین ببرد و بکوشد همیشه از بهترین ها باشد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه #جوادی_آملی 🔁 آثار #عقل 5 6. تواضع در برابر حق: ▫ «لكلّ شي
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 6
⏪ 7. شكر براي حلال و صبر در برابر حرام:
«يا هشام! إنّ العاقل الّذي لا يشغل الحلال شكره و لا يغلب الحرام صبره»[ بحار، ج1، ص137.]؛ اي هشام! عاقل كسي است كه حلال، او را از شكر كردن باز ندارد و حرام، بر صبر او غلبه نكند.
⏪ 8. حفظ دين و دنيا:
«من هدم عقله أفسد عليه دينه و دنياه»[ همان، ص137.]؛ كسي كه عقلش را منهدم كند، دين و دنيايش را فاسد ميكند.
«علي قدر العقل يكون الدّين»[ شرح غررالحكم، ج4، ص313.]؛ دين انسان به قدر عقل اوست.
«الدّين لا يُصلحه إلاّ العقل»[ همان، ج1، ص353.]؛ دين را جز عقل اصلاح نميكند.
⏪ 9. تزكيه اعمال و نموّ آن:
«يا هشام! كيف يزكو عندالله عملكَ و أنتَ قد شغلتَ عقلكَ عن أمر ربّكَ و أطعتَ هواكَ علي غلبةِ عقلكَ؟!»[ بحار، ج1، ص137.]؛ اي هشام! چگونه كار تو رشد و نموّ خواهد كرد، آنگاه كه عقلت را از امر پروردگارت بازداري و در غلبه كردن بر عقلت، از هواي نفس اطاعت كني؟
⏪ 10. تحمّل تنهايي: «يا هشام! الصّبر علي الوحدة علامة قوّة العقل»[ بحار، ج1، ص137.]؛ اي هشام! صبر بر تنهايي، علامت قوّت عقل است.
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
#معرفی_کتاب
#کتابهای_علامه_جعفری
#آثار_علامه_جعفری
#علامه_جعفری
#استاد_جعفری
#علامه_محمدتقی_جعفری
💢وجدان
▪ این اثر استاد جعفری، در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی تألیف شد. این اثر که اولین اثر مستقل در زمینۀ تاریخ تفکر اسلامى است، از اهمیتى خاص برخوردار است.
▪ فیلسوفان اسلامى بیشتر به مباحث علمالنفس پرداختهاند تا انسانشناسی. خوشبختانه علامه جعفرى در طول عمر پربار خود، مباحث انسانشناسی را بسیار جدى گرفت و از اینرو، مطالبى بسیار را در زمینۀ موضوعات مختلف انسانشناسی به رشتۀ تحلیل کشاند که یکى از آنها همین کتاب وجدان است.
▪ در این اثر، ایشان مسئلۀ وجدان را از ابعاد مختلف بررسى کرده، در لابهلاى مطالب خود به بررسى و نقد برخى دیدگاههای اندیشمندان، از جمله روانشناسان و جامعهشناسان پرداخته است. بر خلاف سایر متفکرانی که معتقدند: «وجدان، مولود اجتماع است»، استاد جعفری در این کتاب به اثبات اصالت وجدان در درون آدمی پرداخته و آن را منعکسکنندۀ صدای خداوندی نام نهاده است.
▪ علاوه بر این، توجه به آثار نویسندگان بزرگ غربى از قبیل: داستایوفسکى، بالزاک، ویکتور هوگو و ... در این اثر به خوبى آشکار است. نویسنده به خوبى از ادبیات در مباحث فلسفى خود، از جمله مسئلۀ وجدان بهرهبرداری شایانى کرده است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 215
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 پيام به مناسبت ازدواج دانشجويي
◽ آنچه شايسته توجّه در مراسم عقد زناشويي است، اصول الهي و انساني است كه در قرآن كريم و سنّت معصومين(عليهالسلام) بيان شد كه ذيلاً به برخي از آنها اشاره مي شود.
⏪ يكم. عناصر محوري تأسيسِ خانواده و تشكيلِ دودمان، بعد از انتخابِ صحيح و اصطفاي درست، دو چيز است يكي دوستي عاقلانه به يك ديگر، و ديگري اغماض رئوفانه از لغزش هم ديگر؛ قرآن كريم در اين باره مي فرمايد: (ومِن آياتهِ اَنْ خَلَقَ لكم مِنْ اَنْفُسِكُم أزواجاً لتسكنوا إليها وَ جَعَلَ بينكم مّودّةً و رحمةً ان في ذلك لاياتٍ لقوم يتفكرون)،[ سوره روم، آيه 21.]
▫ زيرا زندگي بدون دوستي و نيز دوستي غيرعاقلانه كه بر وَهم و غريزه برآمده باشد، توان تأمين سعادت خانواده را ندارد، همچنين حيات مشتركْ بدون رأفت و رحمت ثمربخش نيست.
⏪ دوم. ملكوت زناشوئي به منزله روح ازدواج بوده و هماره آن را زنده و بارور مي كند؛ اين چهره ملكوتي نكاح در پيام نغز و دلپذير رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم چنين آمده است: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَد اَحْرَز نِصفَ دينهِ»؛[ بحارالانوار، ج100، ص219 .]
يعني هر كس همسر انتخاب كرد نيمي از دين خود را از دستبرد تطاول هوس و از غارت تهاجم هوي حفظ نمود.
▫ بنابراين آنچه از انسان متأهل انتظار مي رود همانا طهارت روح و نزاهت چشم و گوش است تا با چنين بدن پاك و چنان روح تابناك توفيق تعالي به قرب الهي تحصيل شود و از فيض فوز ديدار بهره مند گردد.
⏪ سوم. زن و شوهر، عامل برقراري پيوند رِحامت و خويشاوندي بين دو خانواده عروس و داماد خواهند بود و حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در خطبه عقدِ حضرت علي بن ابي طالب(عليهالسلام) و حضرت فاطمه زهراٍّ چنين پيوندي را مُلْحَق به نَسَب دانسته و اين ارتباط سَبَبي به رابطه نَسَبي همانند دانست.
🌱🌱🌱
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 ضرورت تدبر در نگاه آیت الله خامنه ای
▫ انقلاب اسلامی ایران که با شعار قرآن و برای تحقق معارف و اجرای احکام آن پا به عرصهی وجود گذاشته است، اگر خواهانِ رشد و بالندگی باشد، باید به درک قرآنی آحاد جامعه و توانمندی آنان در فهم قرآن، توجه جدی داشته باشد. از همین رو یکی از توصیههای مهم و همیشگی رهبر معظم انقلاب به عنوان پرچمدارِ حرکت قرآنی جامعه اسلامی، توجه فراوان به آموزش عمومی قرآن بوده است.
◽ «آن زمانی که وقتی کسی در این کشور و این جامعه حرفی زد و مطلبی گفت، هر کسی از جوانهای این مملکت بتواند با آشنایی با قرآن، تشخیص بدهد که این حرف، غلط یا درست است؛ آن وقت ما با قرآن آشنا هستیم و فرهنگی قرآنی بر زندگی ما حاکم است. هنوز ما آن جور نشدهایم، هنوز کسی که به نام قرآن، به نام اسلام و دین حرفی میزند، خیلیها در شبهه میافتند؛ چرا؟ چون هنوز آنطور که شاید و باید، ما با مفاهیم قرآن آشنا نشدهایم و این مفاهیم در جامعه ما گسترش پیدا نکرده است. با همین انس با قرآن، خواهد شد. این، راهش همین است که با قرآن مأنوس بشویم، قرآن را زیاد بخوانیم و به برکت تلاوتهای خوب، فرصت تأمل و تدبّر پیدا کنیم. این تأمل و تدبّر و این غور بینی در آیات قرآنی، به تدریج این فضای فرهنگی مطلوب را در جامعهی ما به وجود خواهد آورد و تا آن روز، هنوز ما راهی طولانی در پیش داریم».[ قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با جمعی از قاریان کشور، ۲۰/۹/۷۸]
👈ادامه دارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom