eitaa logo
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
2.8هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
830 فایل
«رحیق» یعنی نوشیدنی گوارا و ناب ویژه بهشتیان. ۲۵مطففین . مقصد و مقصود ما درک و دریافت عمیق تر کتاب خداست. از محتوای لقمه ای و عموم پسند و صرفا انگیزشی استقبال نمی کنیم.همراهان ما اندکند لیکن ژرف نگرند. @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 231 🔅🔅🔅 📈 مقدمه بر شرح صحيفه سجاديه جناب آقاي حاج شيخ حسن ممدوحي ⏪ چهارم. رضاي به قضاي الهي و اعتماد به مقدّر آن، به معناي ترك كار و رها نمودن اسباب نيست و چون دعا و سؤال از علل تحقق اشياست، ترك دعا و رها نمودن طلب، به منزله گسستن از نظام علّت و معلول خواهد بود و چنين گسيختگي، نه معقول است و نه مقبول. ▫ مقام رضا آن است كه : 🔹 اولاً سالك صالح، طبق رهنمود عقل و نقل عمل كند، 🔹 و ثانياً اعتماد اصيل وي بر مسبب اسباب باشد؛ نه بر علل وسطيه كه سبب بودن آنها همانند اصل هستي و سعه وجود آنها در ظل تسبيب خداست، 🔹 و ثالثاً نتيجه جمع شرائط و رفع موانع در طول و عرض و حجم هندسه عليت و معلوليت، هرچه باشد، مورد رضاي او قرار گيرد، و چون دعا و طلب از شرايط شمرده شد، بنابراين ترك آن به مثابه انزجار از نظام علّي و معلولي است و چنين كراهتي با رضا هماهنگ نيست، زيرا رضايتمداري كار خداوند كه بدون اسباب كار نمي كند(اعم از سبب عادي و غير عادي، سبب مشهور يا مستور، سبب مُلكي يا ملكوتي)، در پرتو رضا به تمام مظاهر اسماي حسناي اوست كه جريان عليت و معلوليت از آن سنخ است. ▫ آري دعا و طلب مراتب دارد كه يكي از برجسته ترين مراحل آن اين است كه خواسته داعي اين باشد كه در قبال خواسته خداوند چيزي نخواهد. در اين مقام كه افعال چنين سالك كوي وصال، فاني در افعال الهي شد و اوصاف وي فاني در صفات حق شد و هيچ سهمي از بقاي شخصي او نماند و در طلب موحّد ناب شد و طالب و طلب محو گشت و فقط مطلوب ماند، سهم چنان دعا و طلبي، همانا بقاي بعد از فناست و با دعا و طلب الهي زنده است، چنان كه اگر سالكي به مقام منيع فنا نايل نشود و در مرتبه رضا بماند، باز بي دعا و طلب نخواهد بود، زيرا مدعو و مطلوب وي منزلت رضاست و همين را با لسان استعداد و زبان حال مي طلبد، چه اينكه گاهي آن را با زبان مقال جست وجو مي نمايد. كسي كه جز دعا مالك چيزي نيست: «لا يملك الاّ الدعاء» [الاقبال بالاعمال، ص 224.]، چگونه بدون دعا و طلب به سر مي برد. بنابراين نفي دعا، نسبي است؛ نه نفسي، و همّت والاي برخي داعيان در طلب اين است كه چيزي نخواهند و چنين قضيه اي به عنوان موجبه سالبة المحمول مطرح است؛ نه موجبه، و نه موجبه معدولة المحمول، و نه سالبه محضه. به هر تقدير، آنچه در بيت: قوم ديگر مي شناسم ز اوليا كه دهانشان بسته باشد از دعا از رضا كه هست رام آن كرام جستن دفع قضاشان شد حرام [مثنوي معنوي، دفتر سوم، بيت 1880 ـ 1881.] زهر در حلقومشان شكر بود سنگ اندر راهشان گوهر بود كفر باشد نزدشان كردن دعا كاي اله از ما بگردان اين قضا [مثنوي معنوي، ط ك، ص 167، ب 22 و 23 الي 25.] آمده است، بايد توجيه شود، چنان كه سراينده ابيات مزبور، خود معتقد به دعا و دعوت كننده به آن است: اي اخي دست از دعا كردن، مدار با اجابت يا رَدِ اويت چه كار [همان، دفتر ششم، بيت 2344.] ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 231 #آیت_الله_جوادی_آملی #سروش_هدایت #اسلام_شناسی #آموزه_
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 232 🔅🔅🔅 رحمتم موقوف آن خوش گريه هاست چون گريست از بحر رحمت موج خاست [همان، دفتر دوم، بيت 375.] تا نگريد ابر كي خندد چمن تا نگريد طفل كي جوشد لبن [مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 134.] اي برادر طفلْ طفل چشم توست كام خود موقوف زاري دان نخست [مثنوي معنوي، ص 192، دفتر دوم، بيت 443.] كام تو موقوف زاري دل است بي تضرّع كاميابي مشكل است گر همي خواهي كه مشكل حل شود خار محرومي به گُل مبدل شود گر همي خواهي كه آن خلعت رسد پس بگريان طفل ديده بر جسد [همان، ص 192، دفتر دوم، بيت 444] ▫ البته ريشه همه اين مطالب درست، گفتار نوراني اميرمؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) است كه فرمود: «سلاحه البكاء» [الاقبال بالأعمال، ص 224.]؛ يعني اگر در جنگ با دشمن بيرون، آهن سلاح بُرنده است، در نبرد با دشمن درون و اظهار عجز در پيشگاه خالق بي چون، سلاح برنده «آه» است. در اين كوي، خودستاني كمال است؛ نه خودستايي، عجز هنر است؛ نه قوّت: روي گردآلود بر زي او كه اندر راه او آبروي خود بري گر آب روي خود بري [ديوان حكيم سنائي، ص 657.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 32.mp3
زمان: حجم: 9.64M
53 📼 قسمت: سی و دوم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ☑ سلامتی جسمانی نعمتی عظیم و بسیار بزرگ امیرالمؤمنین علیه‌السلام لانِعمَةَ فی‌الدُّنیا اَعظمُ مِن طُولِ العُمرِ وَ صِحَّةِ الجَسَدِ. در دنیا نعمتی بالاتر از طول عمر و سلامتی بدن وجود ندارد. (شرح حدیدی، ج ٢٠، ص ٣٤١) ☑ فهم لذت خوردنی ها امیرالمؤمنین علیه‌السلام بِصِحَّةِ المِزاجِ تُوجَدُ لَذَّةُ الطَّعمِ. كسی لذّت غذا را می‌فهمد كه مزاجی صحیح و سالم داشته باشد. (فهرست غرر، ص ١٩٩). ☑ درک کمال لذت خوردنی ها امیرالمؤمنین علیه‌السلام بِالصِّحَّةِ تُستَكمَلُ الَّلذَّةُ. زندگی كه توأم با صحت و سلامتی باشد كمال لذّت و خوشی را خواهد داشت. (فهرست غرر، ص ١٩٩) ☑ مقایسه امام محمدباقر(علیه‌السلام) سلامَةُ الدّینِ وَ صِحَّةُ البَدَنِ خَیرٌ مِنَ‌المالِ. سلامتی دین و ایمان و تندرستی بدن، از هر چه مال و ثروت (برای انسان) بهتر و بالاتر است. (وسائل، ج ١١، ص ٤٥١) ☑ آفت بزرگ امیرالمؤمنین علیه‌السلام لاصِحّةَ مَعَ نَهَمٍ. با پرخوری و شكم‌پرستی هیچ‌وقت سلامتی وجود ندارد. (جلوه‌های حكمت، ص ٣٤١) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
http://radiomaaref.irپیامبران برادرقومشان! استاد ملکی.Mp3
زمان: حجم: 796.7K
@ostad_maleki 💢 پیامبران برادر قومشان! در سوره مبارکه شعرا، از بعضی پیامبران به عنوان برادر قوم شان یاد می شود. به چه جهت خداوند متعال این تعبیر را برای پیامبران نسبت به قوم شان فرموده است و ثانیا چرا در مورد حضرت موسی علیه السلام و حضرت شعیب این تعبیر نیامده است؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
3.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ابراز انزجار از منکرات اگر یک کسی (خدای ناکرده) در خلافی می کند، همین که از اول خیابان حرکت کرده، به نیمه خیابان که رسیده خودش را جمع می کند؛ در صورتی که هر کس او را دیده ابرو ترش کرده باشد؛ همین!! این اولین مرتبه است، بعد از قلبی. اگر یک کسی است، است؛ یا مشکل دیگری دارد، یا دارد می کشد، وقتی از خیابان عبور می کند هر کس او را می بیند با ابروی ترش کرده نگاه بکند؛ این به نیمه خیابان که رسیده خاموش می کند! بالاخره او یک ای دارد! نه گفتن لازم است، نه برخورد لازم است؛ آنچه که لازم و (یعنی واجب فقهی) است بعد از انزجار قلبی، ابرو ترش کردن است، با قیافه آدم این شخص را ببیند. ✅ درس اخلاق _ ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۱ ـ ۱۰۳ 📌 مرحله الی بايد در تقوا آن قدر پيشرفت و تمرين کند که خود را به مقام برساند اعتصام در امتناع است و از (عصم) گرفته شده؛ يعنی فرد با تقوا آن قدر خود را از گناه نگه می‏ دارد و معرفت ، رسول خدا و پيشوايان يعنی اطهار عليهم ‏السلام به او کمک می ‏کنند تا او از همه بدی‏ها نگه داشته می‏ شود و به مرحله ضعيف می‏ رسد؛ يعنی خودبخود نمی‏ کند و بلکه گناه را نمی ‏دارد و اگر همه مردم اين گونه شدند، تفرقه و جدايی در بين آنها نبوده و از لب گودال آتش هواهای نجات پيدا می ‏کنند و اين معنی در زمان حضرت ولی عصر روحی فداه صد درصد تحقّق پيدا می‏ کند زيرا همه اهل نفس می ‏شوند، و همه در مستقيم قرار می‏ گيرند و به تقوای حقيقی و واقعی موفّق می‏ گردند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
1.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ السلام علی الحسین ♦️ و علی علی بن الحسین ♦️ و علی اولاد الحسین ♦️ و علی اصحاب الحسین
@Aminikhaahسه دقیقه در قیامت 61.mp3
زمان: حجم: 32.51M
📚 شرح و بررسی کتاب 📈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و یکم 🔅🔅🔅 * بخشش حق‌الناس * حق‌الناس سن و سال ندارد * داستان‌هایی جالب از شیخ حسین انصاریان پیرامون امانت و حق‌الناس * انواع امانت‌داری * اجازه در سه مورد لازم نیست * بشارت به افراد حریص در امانت‌داری * دو ویژگی که مقام امیر المومنین ع را نزد پیامبر اکرم ص را بالا برد * پیامدهای خطرناک خیانت در امانت در دنیا و آخرت * قابل توجه مستاجران و صاحب‌خانه‌ها * فضیلت جبران حق‌الناس * هاویه در قرآن * دچار حق‌الناس تاوان نشویم 📅99/04/20 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
http://radiomaaref.irD1737291T14183520(Web).Mp3
زمان: حجم: 519.7K
@ostad_maleki 🔅🔅🔅 📌 با توجه به آیات قرآنی آیا علم نزد خداوند محبوب تر است یا عبادت؟ چه نوع علمی؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom