eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (39) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #تفسیر #تسنیم #آ
برشی از کتاب گرانسنگ (40) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ ادامه راى پنجم ▫ همه آيات الهى اسماى تكوينى اوست ؛ هر موجودى كه آيه حق است سمه و علامت اوست. پس امور عينى و مقامهاى تكوينى اسماى حقيقى خداست. ▫ با تاملى بيشتر بايد گفت: اسمهاى لفظى اسم اسم الاسم است ؛ زيرا اسمهاى لفظى به طور مستقيم اسم و سمه (علامت) امور عينى نيست، بلكه نامهاى لفظى سمه معانى ذهنى است كه با علم حصولى ادراك مى شود و معانى ذهنى حصولى اسم و سمه امور عينى، و امور عينى و مقامهاى تكوينى سمه حقيقى خداى سبحان است و همان طور كه كلام خدا همان فعل اوست: ▫ و انما كلامه سبحانه فعل منه، (112) اسم حقيقى او نيز امور و اعيان تكوينى است، نه امور اعتبارى. در نتيجه بايد گفت: در جهان عينى تنها از اسم حقيقى اثر تكوينى و عينى بروز مى كند، نه از اسم الاسم كه مفهوم حصولى ذهنى است و نه از اسم اسم الاسم كه كلمه لفظى است. ▫ مقامهاى معنوى كه نصيب احدى از عالمان ربانى مانند سيد بن طاووس، ابن فهد حلى و سيد بحر العلوم شده، كارساز است، نه الفاظ و مفاهيمى كه عمر انسانهاى عادى با آنها مى گذرد و از آن طرفى نمى بندند. امام مجتبى (عليه السلام) فرمودند: كسى كه در قلبش جز رضاى حق خطور نكرد، مستجاب الدعوه است و من ضامن آن هستم: و انا الضامن لمن لم يهجس فى قلبه الا الرضا ان يدعو الله فيستجاب له . (113) ▫ بررسى موارد استجابت و عدم استجابت دعا از يك سو، و ارزيابى نصوص ‍ وارد، درباره شرايط استجابت نيايش و موانع آن، مانند اللهم اغفر لى الذنوب التى تحبس الدعاء(114) از سوى ديگر نتيجه مى دهد كه تاثير ادعيه، راجع به الفاظ اعتبارى يا مفاهيم ذهنى آنها نيست، بلكه با تحقق معانى آنها در نفس دعا كننده نصاب قبول به تماميت مى رسد و فيض از مبدا فاعلى دريافت مى شود. البته الفاظ و مفاهيم ذهنى آنها زمينه حصول استعداد را فراهم مى كند. ============================ 112- نهج البلاغه ، خطبه 186، بند 17 113- بحار، ج 43، ص 351 114- مفاتيح الجنان ، دعاى كميل . 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Inshiqaq01.mp3
6.44M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 25:تفسیر صوتی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام سجاد سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انشقاق جلسه 1.docx
63.4K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 26:تفسیر متنی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام سجاد سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تلاوت آیاتی از سور آل عمران، بلد و جمعه .حامد شاکرنژاد.mp3
14.07M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد حاج حامد شاکر نژاد 🕑 زمان:38دقیقه ⏪ تلاوت آیاتی از سور مبارکه «آل عمران، بلد و جمعه» شاید بدون اغراق بتوان گفت مطرح ترین قاری حال حاضر در کشور، جوان برومندی است از خطه مشهد مقدس؛ حامد شاکرنژاد که با تلاوتهای متفاوت و قدرتمند خود جایگاه ویژه ای در میان هنرجویان قرائت قرآن به دست آورده است. 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
ایجاد اضطراب برای مومن14.mp3
4.2M
(14) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:34دقیقه 🌿🌿🌿 📼جلوه های هوی(ایجاد اضطراب برای مومن) ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
انعام 6.mp3
20M
6 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اسلام کربلایی.mp3
1.07M
🏴 اسلام کربلایی ▪️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با آن وصف اسیرانه كه از كربلا به شام آمد، در دم دروازه شام به حضرت عرض كردند، در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما! «وأَوْدَاجُهُ‏ تَشْخُبُ دَماً»؛[1] فرمود ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»[2] این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم و به گردن خودمان گذاشتیم، دین باید آزاد باشد، این كار را كردیم، ما پیروز شدیم! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 اسلام کربلایی ▪️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با آن وصف اسیرانه كه از كربلا به شام آمد، در دم دروازه شام به حضرت عرض كردند، در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما! «وأَوْدَاجُهُ‏ تَشْخُبُ دَماً»؛[1] فرمود ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»[2] این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم و به گردن خودمان گذاشتیم، دین باید آزاد باشد، این كار را كردیم، ما پیروز شدیم! ▪️ الآن هم كه شما می‌بینید اسلام یك میلیارد و اندی مسلمان هست و بالأخره آثار اسلامی دارد ظهور می ‌كند، اگر یمن علیه آن آل‌سعود جاهلی دارد می‌ جنگد با همین اسلام كربلایی است و اگر فلسطین دارد با اسرائیل مبارزه می ‌كند با همین است، اینها رفتند بله آزاد كردند. این بیان نورانی در دم دروازه شام اصلی است از اصول اسلامی، فرمود این زنجیر را ما از گردن دین برداشتیم از دست و پای دین برداشتیم حالا روی گردن ما گذاشتند, بگذارند, ولی دین بالأخره آزاد شد، ما رفتیم دین را آزاد كردیم. الآن ایران اگر اسلامی است و سایر كشورها اسلامی‌اند به بركت كربلاست، فرمود ما رفتیم دین را آزاد كردیم و پیروزمندانه داریم برمی ‌گردیم ما كه نرفتیم خودمان را آزاد كنیم، ما خون بهای اسلام شدیم. ▪️ اصل بعدی آن است كه وجود مبارك (سلام الله علیه) فرمود: انسان آزادی ‌اش به معنای رهایی نیست، این آزادی از دشمن درون و بیرون است؛ لذا با عزّت و جلال و شكوه باید همراه باشد. این «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»[3] شعار رسمی آن حضرت بود؛ فرمود ما انسان را به كرامت اصلی ‌اش برگرداندیم, جامعه را كریم كردیم, آزاد كردیم هر كس از ماست عزیز است «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»، با این اصل آزاد كردیم. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج7، ص272. [2] . الامالی (شیخ طوسی)، ص677. [3] . ألإحتجاج علی أهل اللجاج(للطبرسی)، ج2، ص300. 📚 درس اخلاق. تاریخ: 1394/07/30 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ضرورت تعالی شاعر به شعر متنزّل 💠 بیست و هفتم شهریور . روز شعر و ادب فارسی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 عنایت ویژه الهی 🔹 گرچه همه كمالات به است براساس آیه ﴿مَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾،[1] لكن خدای سبحان برخی از نعمت ها را با دخالت ابزار و وسایل همراه كرده است، بعضی از كمالات را مستقیماً خود به عهده گرفته است. آنچه كه راه فكری دارد، یعنی قابل نقل است قابل انتقال است، ممكن است انسان با نوشتن یا گفتن به كسی بفهماند آنها علوم حوزوی و دانشگاهی است؛ اما بعضی از علوم است كه پیوند می‌طلبد نه تحصیل. در علوم مسئله نبوت رسالت ولایت خلافت از این قبیل است یعنی انسان ممكن است درس بخواند یا زحمت بكشد ریاضت بكشد عارف بشود حكیم بشود متكلم بشود، اما بخواهد درس بخواند ولی بشود، امام و پیغمبر بشود چنین نیست. 🔹 مرحوم صدرالمتألّهین ایشان كمتر از كسی به عظمت نام می ‌برد، خب نسبت به مرحوم بوعلی سینا با همه قدرت علمی كه دارد بارها اشكال كرده، تعبیرات مثلاً نقدآمیزی دارد، اما نسبت به جناب حافظ در كمال جلال و شكوه از ایشان نام می ‌برد، می ‌گوید او لسان غیب است و «قال لسان العرفاء ناظم جوهر الأولیاء»[2] دولت آن است كه بی خون دل آید به كنار ٭٭٭ ورنه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست[3] ▫️ می‌ گوید نبوت درسی نیست، این را خدای سبحان باید عطا بكند، یك كسی درس بخواهد بگوید من چندین سال زحمت بكشم بشوم پیغمبر از این قبیل نیست، بشوم امام از این قبیل نیست. آن چه در حوزه و دانشگاه است این پول خورد است، دولت در نبوت است و ولایت است! دولت آن است كه بی خون دل آید به كنار ٭٭٭ ورنه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست ▫️ این شعر را جناب حافظ درباره نبوت و ولایت كه كسبی نیست سرود و مرحوم صدرالمتألّهین در بحث اینكه نبوت كسبی نیست از ایشان نقل كرد، آن هم با جلال نقل كرد! وارثان اینها كسانی اند كه فیض دسترس نبودن را خدا به اینها داد؛ یعنی كسی كه خواننده خوب است، سراینده خوب است، خطاط خوب است، اینها درسی نیست. 🔹 مطلب بعدی آن است كه این نعمت خداداد مسئولیت را به همراه دارد، چون این خداست. ممكن است خدای ناكرده اگر كسی حق شناسی نكند و آن را در راه صحیح به كار نبرد، خدا او را با همین نعمت بگیرد، چون خدای سبحان یك مبدئی است كه نمی ‌شود در برابر او ایستاد. یك وقت هست انسان می ‌گوید كه من در برابر آن ابرقدرت مبارزه می ‌كنم ولو یك لحظه، بعد شكست می‌ خورم؛ اما در برابر خدا نمی ‌شود مقاومت كرد، برای اینكه كل هویت آدم سرباز اوست! نه اینكه آدم شكست می‌ خورد، جنگ با خدا فرض ندارد! بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) این است كه فرمود: «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ»؛[4] اعضا و جوارح شما، دهان و زبان و چشم و گوش شما سربازان اوست، او اگر خواست شما را بگیرد با سخن خودتان شما را می‌ گیرد، از جای دیگر لشكركشی نمی ‌كند! یك حرفی می‌ زنید كه آبرو می ‌رود، امضا می‌ كنید آبرو می ‌رود، با پایتان جایی می‌ روید كه آبرو می ‌رود، با سرتان اشاره می‌ كنید كه آبرو می‌ رود. اگر درون و بیرون شما سربازان اوست، او برای گرفتن شما از جای دیگر لشكركشی نمی‌ كند! خب اگر ما این را به جا صرف نكنیم، خدای ناكرده ممكن است با همین نعمت ما را بگیرد. [1]. سوره نحل, آیه53. [2]. مفاتیح الغیب، ص470. [3]. دیوان حافظ، غزل74. [4]. نهج البلاغه، خطبه 199. 📚 دیدار جمعی از هنرمندان، ادیبان و شعرا با حضرت استاد تاریخ: 1384/06/14 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom