برداشت از آیه ۱۳#سوره_مائده
📌#عهد و پیمان
#سالک الی #اللّه باید همیشه متوجّه #عهد و پیمانی که با #خدا بسته باشد والاّ خدای تعالی او را از #رحمت خود دور می کند، او را #لعنت می نماید و دل او را آنچنان مبتلا به #قساوت می کند که کلام خدا را به نفع خود #تحریف می کند و از آن لذتی که باید مؤمنان از کلام خدا ببرند او را بی نصیب می فرماید و آنها آنچنان #خیانتکار می گردند که آبرویشان می رود. امّا آنهایی که رعایت #عهد و #پیمان خدا را می کنند، مورد #عفو و گذشت الهی واقع می شوند که قطعاً خدا #محسنین و نیکوکاران را دوست می دارد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ازدواج پیامبر (ص) با خدیجه (س)، دلیلی بر نفی گرایش به شهوت
💠 دهم ربیع الاول . سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص) با حضرت خدیجه (س)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر
#رسول_الله
#حضرت_خدیجه
#خدیجه_کبری
#همسران_پیامبر
#ازدواج
#ازدواج_پیامبر
#تعدد_زوجات
#شهوت
#شهوترانی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آفاتِ نبودِ #عقل 6
🌴🌴🌴
⏪ 25 . ب يپروايي در معاشرت:
«الطمأنينة إلي كلّ أحد قبل الإختبار من قصور العقل»]1[ ؛ اعتماد به هر كس، قبل از امتحان و آزمايش كردن او، ناشي از كم عقلي است .
⏪ 26 . تمايل به دنياي مذموم:
«الركون إلي الدنيا مع ما يعاينَ من غِيرَِها جهلٌ»] 2[ ؛ تمايل پيدا كردن به دنيا، با توجه به حوادث و تغييرات آن، نشانه جهل است .
⏪ 27. زيادهروي در مدح و ذم:
«أكبر الحمق الإغراق في المدح و الذّمّ»]3[ ؛ بزرگترين حماقت، زيادهروي در ستايش و نكوهش است.
⏪ 28. عمل نكردن به دانستههاي خود:
«أحمق الناس من أنكر علي غيره رذيلةً و هو مقيمٌ عليها]»4[ ؛ احمقترين مردم كسي است كه ديگران را از رذيلتي برحذر دارد، در حالي كه خود، آن را انجام ميدهد .
⏪ 29. مستيهاي دنيا:
«ينبغي للعاقل أن يحترس من سُكر المال و سُكر القدرة و سُكر العلم و سُكر المدح و سُكر الشَّباب فإنّ لكلّ ذلك رياحاً خبيثةً تسلب العقل و تستخفّ الوقار»]5[؛ شايسته براي عاقل آن است كه خود را از مستي مال، مستي قدرت، مستي علم، مستي ستايش ديگران و مستي جواني حفاظت كند؛ زيرا هر يك از اينها باد غرور، نخوت و خودبيني در انسان ايجاد ميكند، به گونه اي كه عقل را سلب و وقار را سبك ميكند .
=====================
]1[ـ شرح غررالحكم، ج2، ص103.
]2[ـ همان، ص102.
]3[ـ همان، ص396.
]4[ـ همان، ص474.
]5[ـ همان، ج6، ص445.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 252
(پيام به همايش مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢 نقد عمر
▫ نقد عمر اگر براي تحصيل علمِ نافع صرف شود، سودمند خواهد بود، و گرنه خسارت است، زيرا عوض و معوّض هر دو را تلف نمودن، سرمايه را حراج كردن و به در يوزه گي افتادن است. سخن نغز و پر مغز صحابه معرفت و نصيحت اين است كه «اليواقيتُ تُشتَري بالمواقيت و المواقيتُ لا تُشْتَري باليواقيت»؛ ياقوت را با وقت و هزينه نمودن عمر مي توان فراهم كرد؛ ولي نقد عمر هرگز با بَذْل ياقوت به دست نمي آيد،[2]
لذا گفته اند: «اگر وقْت ياوه شود مَقْت است».[3]
▫ وقت مي تواند در عين گذرا بودن ثابت بماند، زيرا اگر هزينه فراگيري مطالب ديني شود، آنگاه به ره آورد آن باور و عمل شود، ضامن بقا شده و عالمان عامل را جاودان مي نمايد: «العلماء باقون ما بقي الدهر».[4]
▫ آنچه به طالبان حوزه و دانشگاه توصيه مي شود، همانا تأمينِ آبِ زندگاني است كه نه از آسمان مي بارد و نه از زمين مي جوشد، بلكه از فطرتِ شكوفا شده فَوَران مي كند و مجاري ادراك و تحريك را سيراب مي نمايد تا كسي به دنبال سَراب نرود.
▫ سِرّ جاودانگي علمِ صائبْ كه مصحوبِ عملِ صالح است، اين است
كه چنين دانشي صبغه الهي دارد، چون لِوجه الله تحصيل شد و براي تقرّب به خدا عمل شد و جهت كسب خشنودي وي به جامعه منتقل شد و هر كاري كه لوجه الله باشد، جاويد است: (كلُّ شَي ء هالكٌ الّا وَجْهَه) [5]، چه اينكه هر موجود ملكوتي، از گزند رخدادهاي مُلكي مصون است و [از] دانشور متعهّد كه جامع شرايط سه گانه مزبور باشد، در ملكوت جهان به عظمت ياد مي شود[6]و طبيعت فرومايه، تواناي به بند كشيدن او نخواهد بود:
من چو گِرد باده گشتم، كم گرايم گِرد باد
آسماني كرده باشم، آسيايي چون كنم[6]
==========
[1]ـ بحارالانوار، ج91، ص148 ـ 149 ؛ مناجات محبّان.
[2]ـ مجالس سبعه، مجلس اول، ص 6.
[3]ـ شرح قيصري بر تائيه ابن فارض، ص158.
[4]ـ نهج البلاغه، حكمت 147.
[5]ـ سوره قصص، آيه 88.
[6]ـ الكافي ، ج1، ص 35.
[7]ـ ديوان حكيم سنائي، ص 393.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 صلح امام مجتبی (سلام الله علیه)
🔸 مادامی که ما همانند اصحاب رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) باشیم، صلح ما صلح حدیبیه است و اگر ـ خدای ناکرده ـ همانند اصحاب امام مجتبی (سلام الله علیه) باشیم ـ معاذ الله ـ صلح ما صلح با امویان است.
▫️ اگر خواستیم [صلح ما] چون حدیبیه باشد، باید دائماً هم در جبهه و هم در صحنه باشیم. اگر ـ خدای ناکرده ـ جبهه را تضعیف کردیم یا در صحنه پشت جبهه نبودیم یا به خودسازی نپرداختیم ـ معاذ الله ـ صلح ما صلح امام مجتبی (سلام الله علیه) با امویان است.
🔸 وقتی به امام مجتبی (سلام الله علیه) عرض کردند شما دودمانی بودید و هستید که ترس را ترساندید، اصلاً واژه ترس و پدیده هراس جرأت نداشت در حرم امن علویان راه پیدا کند! چطور با امویان صلح کردید؟! فرمو: «كُنْتُمْ فِی مُنْتَدَبِكُمْ إِلَى صِفِّینَ وَ دِینُكُمْ أَمَامَ دُنْیاكُمْ وَ قَدْ أَصْبَحْتُمُ الْیوْمَ وَ دُنْیاكُمْ أَمَامَ دِینِكُمْ»؛[1] آن روز که ما پیروز می شدیم، چون دین پیشوا بود و دنیا با دین اداره می شد؛ ولی وضع مردم ما عوض شد، امرزو مردم به فراغت بار یافتند و دنیای اینها رهبری دین را به عهده گرفت؛ لذا من مجبور شدم که بسوزم و بسازم.
▫️ ما اگر دین را رهبر قرار دادیم، صلح ما صلح حدیبیه است و اگر ـ معاذ الله ـ دنیا را اَمام و اِمام ساختیم ـ خدای ناکرده ـ صلح ما صلح با امویان است.
[1]. تحف العقول، ص234؛ الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج1، ص198؛ اسدالغابه، ج2؛ ص13.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
امنیت و آرامش خانواده.mp3
1.33M
🔸 امنیت و آرامش خانواده
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
🔸 امنیت و آرامش خانواده #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کم
💠 امنیت و آرامش خانواده
🔸 ذات اقدس الهی كه خالق همه است فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾.[1] این زندگی كه به لطف الهی سامان می پذیرد، یك سلسله مسئولیت هایی به عهده مرد است و یك سلسله مسئولیت ها به عهده زن كه هر دو این زندگی را سامان ببخشند و صاحب #فرزندان_صالح بشوند. آنچه كه به عهده مرد است مدیریت است، تأمین هزینه است، تأمین مسكن است، تأمین نیازهای همسر است و مانند آن كه فرمود: ﴿وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ﴾[2] و اما آنچه كه به عهده زن هست و #از_مرد_ساخته_نیست آن است كه مرد باید مسكن تهیه كند ولی زن باید #سكینت_و_آرامش را تهیه كند. فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾ تا سكونت و آرامش زندگی به وسیله خانم منزل فراهم بشود. مسكن را مرد تهیه می كند، هر پرنده یك آشیانهای دارد آن مهم نیست، اما سكینت و آرامش مهم است این به دست مرد نیست به دست زن است. مادر هست كه می تواند داخله منزل را مدیریت كند و آرامش را در منزل حفظ كند و بچه ها را زیر پر بگیرد. فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾، خب این نگاه كجا نگاه غرب كجا؟! پس مسكن داریم و سكینت، تهیه مسكن به عهده شوهر است تهیه سكینت و آرامش و وقار و امنیت به عهده خانم است؛ این #عظمت_منزل است!
🔸 اصل دیگر از اصول خانوادگی آن است كه بالأخره جهیزیه یك مقداری مهریه هم یك مقداری اینها یك امر عادی است، اما آنچه كه عنصر محوری تشكیل خانواده است دو چیز است؛ نه جهیزیه است نه مهریه، جهیزیه و مهریه یك امر عادی است كه همه دارند بالأخره، آن دو عنصر محوری كه اساس تشكیل خانواده است این است كه ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾؛[3] یعنی این دو عنصر است كه خانواده را حفظ می كند انسان را پدر خوب، مادر خوب و دارای فرزندان صالح میكند؛ آن دو عنصر یكی #دوستی_عاقلانه است و #گذشت_از_لغزش دیگری ﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾. مودّت و دوستی اگر بر اساس غریزه و جوانی باشد آن طوری كه در غرب است همین كه سن یك مقداری بالا آمده و آن غریزه جوانی اُفت كرده علاقه زن و شوهر كم می شود، طلاق ـ معاذ الله ـ زیاد می شود؛ اما اگر مودّت و دوستی بر اساس #عقل_و_ایمان باشد، هرچه سن بالاتر می آید، عقل كامل تر می شود، ایمان كامل تر می شود و علاقه بیشتر می شود.
[1]. سوره روم، آیه21.
[2]. سوره نساء، آیه19.
[3]. سوره روم، آیه21.
#ازدواج_رسول_خدا_ص_با_خدیجه_کبری_سلام_الله_علیها
#سکینت
#عنصر_محوری_تشكیل_خانواده
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 مراسم قرائت خطبه عقد توسط حضرت استاد
تاریخ: 1390/01/12
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
رهبر الهی با کارگزاران ناکارآمد چه کند
حتما نامه #علی (صلوات الله علیه) را در #نهج_البلاغه بررسی کنید؛ به یک #کارگزار می گوید که: پدرت خوب بود، من به تو کار دادم؛ وگرنه من به تو کار نمی دادم! به دیگری نوشت که: (لشسع نعلک خیر منک)، این بند کفشت نزد من از تو بهتر می ارزد؛ چه کاری بود که کردی! نامه برای #زیاد_بن_ابیه نوشت که این گزارش ها اگر حق باشد من چنین می کنم، چنین می کنم...؛ خب علی با زیاد چکار کردی؟ او را بستی، زدی، اعدام کردی؟ نتوانست!! #خالد در عصر خود پیغمبر آن کارها را کرد، #پیغمبر با خالد چه کرد؟ فقط آمد طبق این آیه که (فان عصوک فقل انی بریء مما تعملون)؛ خالد را پیغمبر فرستاد، او رفت آن همه #جنایت کرد؛ این را فریقین نقل کردند که وجود مبارک #رسول_خدا به #حضرت_امیر (علیهما السلام) دستور داد، فرمود: یا علی! می روی از این #بیت_المال استفاده می کنی؛ همه #خسارت ها و #غرامت هایی که این خالد به بار آورده می پردازی، (حتی میلغه الکلاب)؛ میلغه یعنی ظرفی که سگ در او ولوغ کرده، برو بپرداز؛ این کار را کرده. اما دل اینها خون بود از این #کارگزاران ! حضرت به مامورین، مردم و نظامی ها گفت: من که از دست شما خسته شدم؛ (کلما خیطت من جانب حیصت من جانب آخر)، شما مثل لباس های فرسوده کهنه چندین ساله هستید؛ تا من یک گوشه اش را با سوزن می دوزم، یک گوشه دیگرش پاره می شود؛ با شماها که نمی شود کار کرد!
🔷️ ر.ک نهج البلاغه / نامه ۷۱ ، سوره شعراء / آیه ۲۱۶ ، بحار الانوار / جلد ۲۱ / صفحه ۱۴۰ و نهج البلاغه / خطبه ۶۹
✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۷۲/۰۳/۰۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر_اکرم
#امیر_المومنین
#سیره_نبوی
#سیره_علوی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۶ ـ ۱۵#سوره_مائده
📌#صراط_مستقیم
خدای تعالی برای عموم #مردم پیامبرانی که آنها را #هدایت کنند و آنچه از کلام #خدا را بعضی از دشمنان مخفی نموده اند واضح نماید بخصوص رسول اکرم صلی الله علیه و آله و #قرآن کریم که نور است و معلوم است که کلام #خدا است نازل فرموده. پس باید #سالک الی #اللّه رضایت خدای تعالی را با تبعیت از #قرآن و مفسران آن یعنی اهل بیت عصمت علیهم السلام بدست بیاورد و قلب سلیم پیدا کند، از تاریکی های #جهل و نادانی طبق برنامه الهی به سوی #نور، علم و #حکمت بیرون بیاید و به #صراط #مستقیم #هدایت شود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (63)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
☑ 3- رواياتى كه برخى از حروف مقطعه را ناظر به نام مبارك پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى داند:
▫ عن الصادق (عليه السلام) قال: (طه) اسم من اسماء النبى (صلى الله عليه وآله) و معناه يا طالب الحق الهادى اليه... (180)
▫ - عن الصادق (عليه السلام)، قال: قال: يا كلبى كم لمحمد (صلى الله عليه وآله) من اسم فى القرآن ؟ فقلت: اسمان او ثلاثه. فقال: يا كلبى له عشره اسماء... و (طه # ما انزلنا عليك القرآن لتشقى) و (يس # والقرآن الحكيم انك لمن المرسلين # على صراط مستقيم) و (ن و القلم و ما يسطرون # ما انت بنعمه ربك بمجنون) و.... (181)
▫ - عن ابى عبدالله وابى جعفر (عليهما السلام) قالا: كان رسول الله (صلى الله عليه وآله) اذا صلى قام على اصابع رجليه حتى تورمت فانزل الله تبارك و تعالى: (طه) بلغه بنى طى، يا محمد!(ما انزلنا عليك القرآن لتشقى. (182)
▫ - عن الصادق (عليهم السلام) قال له: يابن رسول الله (صلى الله عليه وآله) ما معنى قول الله عزوجل (يس)؟ قال: اسم من اسماء النبى و معناه: يا ايها السامع الوحى (والقرآن الحكيم # انك لمن المرسلين # على صراط مستقيم. (183)
▫ - عن اميرالمومنين (عليه السلام) و قد ساله بعض الزنادقه عن آى من القرآن . فكان فيما قال له، قوله (يس # والقرآن الحكيم # انك لمن المرسلين) فسمى الله النبى بهذا الاسم حيث قال: (يس # والقرآن...).(184)
▫ - عن ابى جعفر (عليه السلام) قال: ان لرسول (صلى الله عليه وآله) اثنى عشر اسما. خمسه فى القرآن: محمد و احمد و عبدالله و يس و نون. (185)
▫ - عن السجاد (عليه السلام): الهى و سيدى... و خصصته (محمد (صلى الله عليه وآله) بالكتاب المنزل عليه و السبع المثانى الموحات اليه وسميه القرآن و اكنيته الفرقان العظيم فقلت جل اسمك: (ولقد اتيناك سبعا من المثانى و القرآن العظيم) و قلت جل قولك له حين اختصصته بما سميه من الاسماء: (طه # ما انزلنا عليك القرآن لتشقى) و قلت عز قولك: (يس # والقرآن الحكيم) و قلت تقدست اسماؤ ك: (ص والقرآن ذى الذكر) و قلت عظمت آلاوك: (ق والقرآن المجيد).
🔹 فخصصته ان جعلته قسمك حين اسميته و قرنت القرآن معه. فما فى كتابك من شاهد قسم والقرآن مردف به الا وهو اسمه و ذلك شرف شرفته به و فضل بعثته اليه، تعجز الالسن و الافهام عن علم وصف مرادك به وتكل عن علم ثنائك عليه فقلت ... و قلت تباركت و تعاليت فى عامه ابتدائه: (الر تلك آيات الكتاب الحكيم ، الر كتاب احكمت آياته ثم فصلت، الر تلك آيات الكتاغب المبين، المر تلك آيات الكتاب، الر كتاب انزلناه اليك، الر تلك آيات الكتاب و الم # ذلك الكتاب لا ريب فيه).
🔹 و فى امثاله من السور و الطواسين و الحواميم فى كل ذلك ثنيت بالكتاب مع القسم الذى هو اسم من اختصصته لوحيك.... (186)
====================
180- تفسير برهان ، ج 3، ص 29.
181- همان ، ص 28
182- همان ، ص 29.
183- همان ، ج 4، ص 3
184- همان ، ج 4، ص 3
185- تفسير برهان ، ج 4، ص 3
186- بحار، ج 88، ص 7
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (63) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #تفسیر #تسنیم #آ
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (64)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
▫ عن الصادق (عليه السلام): يس) اسم رسول الله (صلى الله عليه وآله) والدليل على ذلك قوله: (انك لمن المرسلين # على صراط مستقيم. (187)
عن اميرالمومنين (عليه السلام) فى قوله عزوجل (سلام على الياسين) قال: يس) محمد و نحن آل يس . (188)
▫ عن الرضا (عليه السلام) فى الايات الداله على الاصطفاء: و اما الايه السابعه فقوله تبارك و تعالى: (ان الله و ملائكته يصلون على النبى يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما) و قد علم المعاندون منهم انه لما نزلت هذه الايه قيل يا رسول الله: قد عرفنا التسليم عليك فكيف الصلواه عليك ؟ فقال: تقولون: اللهم صل على محمد و آل محمد كما صليت على ابراهيم وآل ابراهيم انك حميد مجيد. فهل بينكم معاشر الناس فى هذا خلاف ؟ فقالوا: لا. قال المامون هذا ما لا خلاف فيه اصلا و عليه اجماع الامه فهل عندك فى آل شى ء اوضح من هذا فى القرآن ؟ فقال ابوالحسن (عليه السلام): نعم، اخبرونى عن قول الله (يس قال العلماءن (يس) محمد لم يشك فيه احد. قال ابوالحسن (عليه السلام): فان الله اعطى محمدا و آل محمد من ذلك فضلا لا يبلغ احد كنه وصفه الا من عقله و ذلك ان الله لم يسلم على احد الا على الانبياء صلوات الله عليهم، فقال تبارك و تعالى: (سلام على نوح فى العالمين) و (سلام على ابراهيم) و قال: (سلام على موسى و هرون) و لم يقل سلام على آل نوح و لا على آل موسى و لا على آل ابراهيم و قال: (سلام على آل يس) يعنى آل محمد (صلى الله عليه وآله. (189)
▫ - عن على (عليه السلام) قال: ان رسول الله (صلى الله عليه وآله) اسمه يس و نحن الذى قال (سلام على آل ياسين. (190) (سلام على آل ياسين) قال: يس محمد و نحن آل محمد.(191) - قوله (سلام على آل ياسين) ان الله سمى النبى (صلى الله عليه وآله) بهذا الاسم حيث قال (يس # والقرآن الحكيم # انك لمن المرسلين) لعلمه بانهم يسقطون قوله سلام على آل محمد كما اسقطوا غيره. (192)
▫ - عن ابى الحسن موسى (عليه السلام)...فقال: اما (حم) فهو محمد (صلى الله عليه وآله) و هو فى كتاب هود الذى انزل عليه و هو منقوص الحروف . (193)
========================
187- تفسير برهان ، ج 4، ص 4
188- تفسير برهان ، ج 4، ص 33
189- همان ، ص 34
190- همان ، ص 34
191- تفسير برهان ، ج 4، ص 34
192- تفسير برهان ، ج 4، ص 34
193- همان ، ص 158
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom