#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
نگاشت8:نکات تفسیری آیات 1تا 4 سوره انفطار
✳ إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ
☑ ۱ - آسمان در آستانه قیامت، از هم گسیخته خواهد شد. (إذا السماء انفطرت) «انفطار»; یعنى، انشقاق (تاج العروس). به قرینه «و إذا القبور بعثرت» در آیات بعد، انفصال اجزاى آسمان از یکدیگر، پیش از حادثه قیامت و در آستانه آن خواهد بود.
☑۲ - آسمان، داراى استحکامى ویژه و اجزاى آن، داراى پیوندى خاص و قابل از هم گسستن (إذا السماء انفطرت)
🔅🔅🔅
✳وَ إِذَا الْکَوَاکِبُ انْتَثَرَتْ
☑۱ - تمامى ستارگان در آستانه قیامت، افشانده و پراکنده خواهند شد. (و إذا الکواکب انتثرت) «انتثار» به معناى تفرق یا پاشیده شدن است. (تاج العروس)
☑۲ - استقرار ستارگان در جایگاه خود، سامان یافته و محکوم نظمى حاکم بر همه آنها است. (و إذا الکواکب انتثرت)
☑۳ - متلاشى شدن نظم حاکم بر ستارگان در آستانه قیامت (و إذا الکواکب انتثرت)
☑۴ - فروپاشى ساختار آسمان، زمینه به هم ریختن نظم ستارگان * (إذا السماء انفطرت . و إذا الکواکب انتثرت) ترتیب ذکرى دو حادثه، ممکن است ناظر به ترتیب حقیقى آنها باشد.
🔅🔅🔅
✳وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ
☑۱ - پیدایش شکاف هاى وسیع و فراوان در دریاها و راه یافتن آب آنها به نقاط دیگر زمین، در آستانه قیامت (و إذا البحار فجّرت) «فجر» به معناى ایجاد شکاف وسیع (مفردات راغب) و باز شدن راه (مقاییس اللغة) است. باب تفعیل این کلمه، دلالت بر کثرت دارد. (تاج العروس)
☑۲ - ساختار زمین نیز مانند آسمان و ستارگان، در آستانه قیامت به هم خورده و رخنه هاى فراوانى در پیکره آن پدیدار خواهد شد. (إذا السماء ... و إذا الکواکب ... و إذا البحار فجّرت)
🔅🔅🔅
وَ إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ
☑۱ - قبرها هنگام برپایى قیامت، زیر و رو شده و هر چه در آن است بیرون ریخته خواهد شد. (و إذا القبور بعثرت) معناى «بعثرت»، این است که خاک قبرها زیر و رو شود و هر آنچه در آن است، پراکنده گردد. از آن جا که فعل «بعثر» متضمن معناى «بُعِثَ» و «اُثیرَ» است، بعید نیست این فعل مرکب از آن دو فعل باشد. (مفردات راغب)
☑۲ - دفن آخرین نسل انسان در زمین با به هم ریختن آسمان و ستارگان و زمین، فاصله چندانى نخواهد داشت. * (و إذا القبور بعثرت) تعبیر «قبر» و زیر و رو شدن خاک آن، ممکن است حاکى از این باشد که هنگام پایان یافتن دنیا و آغاز آخرت، بقایاى جسم برخى از انسان ها در قبرها باقى خواهد ماند. کلمه «القبور» - به دلیل داشتن «ال» استغراق - همه قبرهاى موجود در آن زمان را شامل مى شود. در نتیجه باید گفت این آیه، درباره سایر انسان ها - که چیزى از جسمشان باقى نمانده باشد - سخنى نگفته است.
☑۳ - بیرون آمدن اجساد مردگان از قبرها، پیش درآمدى بر احضار انسان ها در صحنه قیامت است. (و إذا القبور بعثرت) مراد از زیر و رو شدن قبرها - به قرینه آیه بعد - فراهم شدن مقدمات حضور انسان ها در محشر است.
☑۴ - قیامت، روز زنده شدن مردگان (و إذا القبور بعثرت) بیرون ریخته شدن آنچه در قبرها هست، کنایه از زنده شدن مردگان در قیامت است. تعبیر «قبر» در این آیه، ممکن است هر نقطه اى از جهان را - که از بقایاى انسان در آن اثرى باشد - شامل گردد. بنابراین، آیه شریفه، شامل تمامى انسان ها خواهد بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘☘☘
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
eitaa.com/rahighemakhtoom
نگاشت8:نکات تفسیری آیه 5 سوره انفطار
✳ عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ
☑ ۱ - قیامت روز آگاهى هر انسان، به کردار دنیایى و آثار به جاى مانده از خویش (علمت نفس ما قدّمت و أخّرت) «ماقدّمت» - در یک احتمال - ناظر به کردارى است که انسان خود، آن را انجام داده است. در مقابل مراد از «ماأخّرت» سنت هاى روا و ناروایى است که انسان پس از خود، به جاى گذاشته و آثار و تبعات آن براى او ثبت شده است و در روز قیامت با آن مواجه خواهد شد.
☑۲ - برپایى قیامت و پى بردن به کردارها و بازتاب اخروى آن، در گرو پیدایش حوادثى تحوّل آفرین در نظام جهان (إذا السماء ... و إذا ... و إذا ... و إذا ... علمت نفس ما قدّمت و أخّرت) جمله «علمت نفس ...» جزاى شرط هایى است که در آیات پیشین تکرار شده است.
☑۳ - حاضران صحنه قیامت، داراى قدرت درک و شناخت (علمت نفس)
☑۴ - تمام کردارهاى انسان، ثبت شده و محفوظ مى ماند. (علمت نفس ما قدّمت و أخّرت)
☑۵ - انسان در دنیا، پیش فرستنده دستاورد خویش و ذخیره سازنده آن براى صحنه حسابرسى اعمال (علمت نفس ما قدّمت)
☑۶ - انسان در برابر کردار خویش و بازتاب آن، حتى آنچه پس از مرگ او پدیدار مى گردد، مسؤول است. (علمت نفس ما ... أخّرت)
☑۷ - کردارهاى دنیایى انسان، در قیامت کارساز و تعیین کننده فرجام اخروى او است. (علمت نفس ما قدّمت و أخّرت) خبر از علم انسان به کردار خود در قیامت، هشدار به بازتاب اخروى آن کردارها است.
☑۸ - قیامت، روز توجّه انسان به توانمندى ها و فرصت هاى از دست رفته خویش (علمت نفس ما ... أخّرت) «ما ... أخّرت» - در یک احتمال - ناظر به کردارى است که انسان، آن را با امروز و فردا کردن، به تأخیر مى اندازد و فرصت را از دست مى دهد. او در قیامت متوجه چنین خسارت هایى شده، بر آن افسوس خواهد خورد.
☑۹ - بى توجّهى به فرصت هاى مناسب و از کف دادن آنها، امرى ناپسند و مایه افسوس خوردن بر آن در آخرت (علمت نفس ما ... أخّرت) بیان آگاهى به آنچه از دست رفته (ما أخّرت)، نظر به ندامتى دارد که پس از آگاهى پیدا مى شود; زیرا آیه شریفه در مقام هشدار است و صرف «آگاه شدن از چیزى» هشدار نمى خواهد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘☘☘
امروزه تکذیب کنندگان آیات الهی، شامل چه کسانی می شوند؟.Mp3
1.29M
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
🔅🔅🔅
💢امروزه تکذیب کنندگان آیات الهی، شامل چه کسانی می شوند؟
📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
🔅🔅🔅
💢🎥آسیب های اقناع کردن خودمان که خداوند به این اعمال ما نیاز ندارد چیست؟
📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
صوت سوره مبارکه فلق.mp3
16.39M
#قرآن
#تدبر
📌 تدبر در سوره #فلق
📼استاد هانی #چیت_چیان
🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اراده دینی بسیجیان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#بسیج
#بسیجیان
#بسیجی
#هفته_بسیج
#دفاع_مقدس
#پرچم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۱۷ ـ ۱۱۶ #سوره_انعام
🔅پيروی از #ظن و گمان
#سالک الی #اللّه بايد خود را از #اطاعت و پيروی #مدّعيان دروغين سير و سلوک #نجات دهد زيرا اکثر آنها به خاطر اينکه از ظن و #گمان پيروی می کنند او را از راه صحيح #گمراه می نمايند و فقط بايد از #وحی و الهام و #قرآن پيروی کند زيرا خدای تعالی بهتر می داند که چه کسی از آنها #هدايت را دريافته است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔅یاس از رحمت خدا، کفر است
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#مایوس
#نا_امید
#رحمت_خدا
#کفر
#الرحمن
#نا_امیدی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🌹 به نام خداوند #رحمان 🌹
🌹من هیچگاه برای جلب #محبت کسی تلاش نمی کنم.
🆔@rahighemakhtoom
🌺 وظیفه من نیست محبت خودم را در #قلب انسان ها قرار دهم.
🕋من همواره با #ایمان هستم و رفتار درست انجام می دهم و #خداوند محبت من را در قلب انسان ها قرار می دهد.
🌹اصلا نگران محبت نباش، نگران ایمانت به #خدا و رفتارهای خودت باش.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 259
پيام به #دانشجويان زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💢فرشته مظلوم علم
▫️دانش هر چند بناي استوار است؛ ليكن تندباد حوادث، هر لحظه او را به صَوبي سوق مي دهد و از سوئي باز مي دارد تا چنين كالاي گرانبهايي را به خدمت گيرد. استبداد انديشوران خودخواه از يك جهت، استثمار متكاثران سودجو از جهت ديگر، استعباد سياست بازان مستكبر از جهت سوم و استحمار متحجّران راكد از جهت چهارم، همگي در صددمُثْله نمودن فرشته مظلوم علم اند.
▫️مهم ترين عاملي كه اصل حيات، سلامت، استقلال و آزادي دانش را تضمين مي نمايد، همانا ايمان راسخ خود عالم است. گفتار گهربار اميرمؤمنان(عليهالسلام) در اين باره چنين است: «...و بالإيمان يُعمر العلم و بالعلم يُرهَبُ الموتُ و بالموت تُختم الدّنيا و بالدّنيا تُحرزُ الاخرة... » [1]؛ يعني معمور و آباد شدن دانش به وسيله مهندسي دين و معماري ايمان و كارگري آيين است، وگرنه سقف خانه علم با لرزه ها و پس لرزه هاي ياد شده فرو مي ريزد و صاحبخانه، يعني دانشمند غير متعهد را از بين خواهد برد: «ربّ عالم قد قَتَلَه جَهْلُه و عِلْمُه مَعه لايَنْفَعه».[2]
===============
1]ـ نهج البلاغه، خطبه 156.
[2]ـ همان، حكمت 107.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘️☘️☘️
اعراف 14.mp3
15.8M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 14
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
آرزوی دراز 42.mp3
4.79M
#سیر_و_سلوک (42)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:39 دقیقه
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
📼آرزوی دراز 2
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
خطر غفلت.mp3
1.29M
#خضوع_و_خشوع
#تبدیل_ایمان_به_كفر
#میل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12
🆔 @a_javadiamoli_doross
🌿🌿🌿
🆔@rahighemakhtoom
💢خطر غفلت
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#خضوع_و_خشوع #تبدیل_ایمان_به_كفر #میل #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه
#خضوع_و_خشوع
#تبدیل_ایمان_به_كفر
#میل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه حدید جلسه 12
🆔 @a_javadiamoli_doross
🌿🌿🌿
🆔@rahighemakhtoom
💢خطر غفلت
🔸 فرمود ایمان مادامی كه آثارش بر او بار نباشد سودی ندارد؛ اگر كسی مؤمن بود ولی غفلت كرد، این غفلت تدریجاً آن ایمان را از بین می برد و به كفر تبدیل می كند. خطر #غفلت_تدریجی تبدیل ایمان به كفر است. اول ارتكاب مكروهات است، بعد معاصی صغیره، بعد معاصی كبیره، بعد ابتلاء به اكبر كبائر كه كفر وشرك است. هر لحظه ای كه انسان غافل شد فوراً باید آن غفلت را جبران كند؛ ﴿وَ إِمّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾.[1] اگر شیطان به انسان آسیبی رساند، برای محفوظ ماندن از این آسیب باید به خدا پناه ببرد؛ لذا فرمود شما بكوشید که این غفلت را به #تذكر تبدیل كنید، اگر چند لحظه غافل ماندید الآن فرصت جبران اوست.
🔸 ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾؛[2] یعنی هنوز وقت آن نرسید كه مؤمن خاشع بشود؟! هنوز فرصت آن نیامد كه اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب شود؟! اگر الآن اثر ایمان، یعنی خشوع بر ایمان مترتب نشد و این غفلت ادامه پیدا كرد، این غفلت مستمر قلب را قَسی می كند. قلب قاسی قلبی مرده است. پس مؤمن اگر خاشع نشد خطر #تبدیل_ایمان_به_كفر است. ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾، هم در برابر یاد حق و هم در برابر احكام الهی قلب او خاشع باشد، به این فكر نباشد كه احكام الهی ر ا به #میل خود توجیه كند، به این فكر نباشد كه اگر میل او نپسندید نپذیرد، ﴿بِما لا تَهْوی أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ﴾ نباشد، در برابر یاد خدا و احكام خدا #خاضع و #خاشع باشد، چرا؟ برای اینكه ﴿وَ لا یكُونُوا كَالَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَیهِمُ اْلأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾.
[1] . سوره اعراف، آیه22؛ سوره فصلت، آیه36.
[2] . سوره حدید، آیه16.
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
خودکشی و اذن و اراده خداوند!.استاد ملکی.Mp3
550K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
آیا کسی که خودکشی می کند، با اذن و اراده خدا بوده است؟
قرآن می گوید هیچ مرگی بدون اذن و اجازه خدا نیست. کسی که خودکشی می کند، آیا با اذن و اراده خدا بوده است؟
📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (1)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
🔅🔅🔅
و أقمتم الصلوة؛
و نماز را به پا داشتيد.
⏹أقمتم: «اَقمتم» صيغه نهم ماضي باب افعال از ريشه «قوم» است كه اصل آن به معناي «ايستادن» (مقابل نشستن) مي آيد.
ابن فارس براي اين واژه دو ريشه ذكر كرده است: جماعتي از مردم و ايستادن ؛ ليكن به نظر مي رسد (همان گونه كه فيومي نيز نقل كرده است) معناي اصلي آن همان ايستادن باشد و از آن جهت بر گروهي از مردم اطلاق شده است كه با هم براي انجام دادن كارهاي بزرگ و مهم قيام مي كنند.
⏺به ستون و ركن هر چيز كه مايه ايستادگي و انتظام آن مي گردد قِوام يا قِيام آن چيز مي گويند، چنان كه به غذا و ساير نيازمندي هايي كه انسان را سر پا نگه مي دارد و تحرك مي بخشد، قِوام گفته مي شود.
⏹بر اين اساس، استعمال اين واژه در باب اِفعال كه با تعديه همراه است به معناي برپا داشتن ديگري مي آيد، در نتيجه آشكار كردن، استمرار بخشيدن و براي كسي يا چيزي فرياد برآوردن كه فيومي براي اين باب بيان كرده از لوازم معناي تعديه است.
⏺الصلوة: دو ريشه براي اين واژه ذكر شده است ؛ ولي به نظر برخي از واژه شناسان، اين دو ريشه قدر جامعي دارد و آن نرم شدن است. نرم شدن گاهي به وسيله آتش است كه چوب، آهن و... را نرم مي كند و گاهي به وسيله نماز است كه قلب را نرم مي كند.
⏺كساني كه اين واژه را به معناي دعا گرفته و (صَلِ عَلَيهِم) را دليل آن دانسته اند، معتقدند كه چون افعال مخصوص و مشهور (نماز) مشتمل بر دعاست، آن را «صلات» ناميده اند.
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (2)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
🔅🔅🔅
💢برپا دارندگان نماز
◽️نماز چهره دين و معرّف آيين الهي:لكلّ شي ء وجهٌ و وجه دينكم الصلاة[1]،
◽️مرز ميان ايمان و كفر: ما بين الكفر و الإيمان إلاّ ترك الصلاة[2]،
◽️پناهگاه محكم در برابروسوسه ها و سلطه طلبي هاي شيطان: الصلاة حصنٌ من سطوات الشيطان [3]،
◽️مركب كوچ به سوي خداي سبحان و ايستادن در پيشگاه او: حق الصلاة أن تعلم أنّها وفادةٌ إلي الله عزّ وجلّ و أنّك فيها قائمٌ بين يدي الله عزّ وجلّ [4]،
◽️فرود آورنده رحمت رحمان: الصلاة تستنزل [تنزل ] الرحمة[5]،
◽️ آخرين سفارش پيامبران و برترين اعمال: أحبّ الأعمال إلي الله عزّ وجلّ الصلاة و هي آخر وصايا الأنبياء[6]،
◽️ ستون دين، اولين پرسش صحنه قيامت و معيار قبول يا عدم قبول ساير اعمال است. [7]
⏪از اين رو اولين اقدام صالحان صادق پس از مكنت يافتن در زمين اقامه نماز است: (اَلَّذينَ اِن مَكَّنّهُم فِي الاَرضِ اَقامُوا الصَّلوة... )[8]،
⏪ چنان كه طالحان سقرنشين نخستين دليل جهنمي شدن خود را ترك نماز مي دانند: (ما سَلَكَكُم في سَقَر قالوا لَم نَكُ مِنَ المُصَلّين).[9]
⏪خانه اخلاصي است كه انسان را از صفت شيطاني كبر دور مي كند: الصلاة بيت الإخلاص و تنزيهٌ عن الكبر[10]
===================
[1]ـ از رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم؛ الكافي، ج 3، ص 270؛ بحار الانوار، ج 79، ص 310.
[2]ـ از رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم؛ ثواب الاعمال، ص 532؛ بحار الانوار، ج 79، ص 217.
[3]ـ غرر الحكم، ص 175.
[4]ـ از امام سجاد(عليهالسلام)؛ الامالي، صدوق، ص 302؛ بحار الانوار، ج 81، ص 248؛ ج 71، ص 4.
[5]ـ غرر الحكم، ص 175.
[6]ـ از امام صادق (عليهالسلام)؛ الكافي، ج 3، ص 264، كتاب الصلاة، باب فضل الصلاة، ح 2. در آخرين وصيت اميرمؤمنان (عليهالسلام) نيز آمده است: الله الله في الصلاة فإنّها عمود دينكم (نهج البلاغه، نامه 47). چنان كه امام صادق (عليهالسلام) در آخرين لحظات با فراخواندن نزديكان خود و سفارش آن ها به نماز، فرمود: شفاعت ما به سبك شمارندگان نماز نمي رسد: عن أبي بصير قال: دخلتُ علي أُمّ حميدة اُعزّيها بأبي عبدالله الصادق (عليهالسلام) فبكت و بكيتُ لبكائها، ثمّ قالت: يا أبامحمد لو رأيتَ أباعبدالله (عليهالسلام) عند الموت لرأيتَ عجباً فتح عينيه ثم قال: أجمعوا إليّ كلّ مَن بيني و بينه قرابةٌ. قالت: فلم نترك أحداً إلاّ جمعناه قالت: فنظر إليهم ثمّ قال: إنّ شفاعتنا لاتنال مستخفّاً بالصلاة (الامالي، صدوق، ص 391؛ بحار الانوار، ج 81، ص 234، ح 10).
[7]ـ رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمود: إنّ عمود الدين الصلاة و هي أول ما ينظر فيه من عمل ابن آدم فإن صحّت نظر في عمله و إن لم تصحّ لم ينظر في بقيّة عمله (تهذيب الاحكام، ج 2، ص 237؛ بحار الانوار، ج 82، ص 227).
[8]ـ سوره حج، آيه 41.
[9]ـ سوره مدثّر، آيات 42 ـ 43.
[10]ـ بحار الانوار، ج 75، ص 183.
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
هدایت شده از کتابیتا
علامه.apk
42.72M
🔰#معرفی_نرم_افزار 🔰
📚عنوان : نرم افزار مجموعه آثار علامه طباطبایی (ره)
📖موضوع نرم افزار : مجموعه آثار
📌#کپی فقط با ذکر منبع مجاز است
#نرم_افزار
#مجموعه_آثار
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
برداشت از آيات ۱۲۴ ـ ۱۲۳ #سوره_انعام
📌#ايمان به آيات الهی
کسانی که #تزکيه نفس می کنند بايد بدانند که کار #بد از هر کسی بد است ولی از آنها بدتر است و اگر بزرگان و آنهايی که به عنوان #علماء و پاکان معرفی شده اند #غرور خود را کنار بگذارند و به آيات الهی #ايمان کامل بياورند از #عذاب شديد پروردگار محفوظ خواهند بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌فرائض خدا، رحمت خدا
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_حسن_عسکری
#امام_عسکری
#ابا_المهدی
#فرائض
#فرایض
#فریضه
#رحمت
☘☘☘
@rahighemakhtoom
💢 کمک خواستن از #نماز
یکی از موضوعاتی که در باره ی نماز در قرآن کریم مطرح شده #استعانت جستن و کمک خواستن از خداوند به وسیله ی #نماز است که در دو مورد این مطلب بیان شده است:
«استعینوا بالصبر و الصّلوة و انّها لکبیرة الاّ علی الخاشعین» [۱]
و «استعینوا بالصّبر و الصّلوة انّ اللّه مع الصّابرین». [۲]
هر انسانی به تنهایی نمی تواند #مشکلات و دشواریهای زندگی مادی و معنوی خود را حل کند مگر این که به او کمک شود و بهترین یاری دهنده #خداوند متعال است، از این رو در #نماز به خداوند عرضه میداریم: پروردگارا! هم تو را عبادت میکنیم و هم از تو مدد میجوییم؛ «ایاک نعبد و ایّاک نستعین»،
از این رو حضرت موسی علیه السلام به قومش میگوید: برای پیروزی در مشکلات از خداوند کمک بخواهید و در برابر دشواریها #صبر کنید؛ «قال موسی لقومه استعینوا بالله و اصبروا». [۳]
▫️بر طبق این دو آیه برای پیروزی بر مشکلات، دو #رکن اساسی لازم است:
یکی موضوع صبر و شکیبایی و استقامت در برابر ناگواریها و دیگری مسئله ی #نماز و پیوند درونی و قلبی با خداوند متعال است.
◽️مرحوم طبرسی میفرماید: صبر به معنای خودداری از خواستهها و خویشتن داری در برابر هوا و #هوس است و #صبر بر مصیبت به همین معناست که #مصیبت زده خود را از بی تابی و از جزع و فزع و فریاد زدن نگه میدارد. و به همین مناسبت ماه رمضان که #روزه دار خودداری از خوردن و آشامیدن میکند ماه صبر نامیده شده است، از این رو در حدیث داریم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هرگاه با مشکلی مواجه میشد که او را ناراحت میکرد، از نماز و#روزه کمک میگرفت.
◽️در حدیث دیگری وارد شده که: «کان علی علیه السلام اذا اهاله امر فزع قام الی الصلاة ثم تلا هذه الآیة» [4] ؛ هنگامی که مشکلی برای حضرت علی علیه السلام پیش میآمد از نماز کمک میگرفت.
◽️حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر گاه با غمی از غمهای دنیا رو به رو میشوید، وضو بگیرید و به مسجد بروید و نماز بخوانید و دعا کنید؛ زیرا خداوند میفرماید: «استعینوا بالصّبر و الصلوة». [5]
◽️ گرچه قرآن کریم میفرماید: از صبر و نماز کمک بگیرید، اما ضمیر «انها» به نماز بر میگردد. علامه طباطبایی رضی الله عنه میفرماید: زیرا استعانت جستن به صبر با خشوع چندان تناسب ندارد در حالی که با نماز تناسب کامل دارد.
---------
[۱]: ۱. بقره / ۴۵.
[۲]: ۲. بقره / ۱۵۳.
[۳]: ۳. اعراف / ۱۲۸.
[4]: 4. نور الثقلین / ج ۱ / ص ۷۶.
[5]: 5. تفسیر عیاشی / ج ۱ / ص ۴۳.
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢قرآن درمان دردها
امام علی علیه السّلام فرمودند:
الا ان فيه علم مايأتي و الحديث عن الماضي و دواء دائكم و نظم ما بينكم؛
آگاه باشید که #دانش آینده، اخبار گذشته و #درمان دردهایتان و #نظم میان شما در #قرآن است.
📚نهج البلاغه خطبه 157
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (70)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
⏺اشارت: ذكر چند نكته درباره روايات تفسيرى حروف مقطعه سودمند است
☑️ششم: از رواياتى كه ذيل حرف مقطع ص ذكر شده و مى گويد: ص نام چشمه اى است كه از عرش الهى مى جوشد و رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) در معراج از آن وضو گرفت و نماز گزارد، (215) نكاتى استفاده مى شود:
◽️الف. بهشت هم اكنون موجود است.
◽️ب: بهشت به عرش الهى مرتبط است.
◽️ج: آب آن نهر بهشتى باعث عروج است.
◽️د: در بهشت، شب نيز روز است ؛ زيرا آن حضرت در شب معراج وارد بهشت شد و در عين حال نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را خواند و همان شب نيز از معراج بازگشت.
🔹اين معارف ارزشمند كه از اين گونه روايات استفاده مى شود، مصداقى است از آنچه حضرت امام رضا (عليه السلام) فرموده اند: علينا القاء الاصول اليكم و عليكم التفرع ؛ (216) زيرا القاى اصول و تفريع فروع اختصاص به فقه اصغر (فقه متعارف) ندارد، بلكه شامل فقه اكبر (معارف قرآنى، فلسفى و عرفانى) نيز مى شود و اجتهاد و تفريع و رد فرع به اصل در همه احكام و حكم جارى است.
☑️هفتم: ذيل حرف مقطع ن روايتى نقل شده كه مى گويد: ن نام نهرى است در بهشت كه خداوند آن را مركب قرار داد و به قلم فرمان داد تا با آن مركب بر روى لوح بنويسد، راوى (سفيان ثورى) از امام صادق (عليه السلام) خواست تا درباره لوح، قلم و مداد توضيح بيشترى بدهد. آن حضرت فرمودند: اى پسر سعيد اگر تو اهل جواب نبودى به تو پاسخ نمى دادم. ن و قلم دو فرشته از فرشتگان هستند. آنگاه به سفيان فرمودند: اى سفيان برخيز كه از تو ايمن نيستم. (217)
◽️از سخن امام (عليه السلام) برمى آيد كه سفيان استعداد شنيدن بيش از آن را نداشت وگرنه امامان (عليه السلام) كه ديگران را به فراگيرى معارف عميق دينى ترغيب مى كردند، اگر انسانهاى مستعد و صاحبدلى مى يافتند معارف برتر را به طور مبسوط براى آنها تبيين مى كردند؛ چنانكه در تفسير آيه شريفه (ثم ليقضوا تفثهم وليوفوا نذورهم) (218) دو بيان، در دو سطح متفاوت از آنان نقل شده است و حضرت درباره ذريح محاربى كه تفسير دقيقتر را از آن حضرت فرا گرفته بود به عبدالله بن سنان فرمودند: و من يحتمل ما يحتمل ذريح ؟ (219) و همچنين كنيه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله)، ابوالقاسم، بر اساس فهمهاى گوناگون و مخاطبان متفاوت چند گونه تفسير شده است. (220)
راويانى مانند ابن سنان يا ابن مسكان تنها روايات بخشهاى فقه متعارف را نقل كرده اند و روايت عميق معارف را نقل نكرده اند و متخصصان ديگرى عهده دار ضبط و نقل آنها بوده اند.
=============
215- ر.ك بحث روايى ، طايفه پنجم ، حديث يكم ، دوم و سوم ، ص 119 - 120.
216- بحار، ج 2، ص 245
217- ر.ك بحث روايى ، طايفه دوم حديث يكم ، ص 112
218- سوره حج ، آيه 29.
219- بحار، ج 89، ص 84
220- معانى الاخبار، ص 52
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی