eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌹 حدیث اول :جهاد با نفس 🔰موازنه . . . . «موازنه از چیز هایی است که انسان را در این سلوک،کمک می کند.عاقل باید هریک از منافع و زیان های اخلاق فاسد را که زاییده ی شهوت و غضب و واهمه است، با منافع و ضررهای اخلاق حسنه و فضایل نفسانی مقایسه کند و اختیار شایسته داشته باشد. این منافع و آمال، هرچه باشد در این دنیای محدود است و از سوی دیگر خواسته های انسان نامحدود و سیری ناپذیر است. انسان هرچه هم قوی باشد در این عالم به همه ی خواسته هایش نمی رسد. انسان همیشه عاشق چیزی است که ندارد. بر فرض هم که به مقاصد خود برسد،مدت آن کوتاه است.مگر انسان همیشه جوان است؟ وقتی بهار عمر گذشت،نشاط و نیرو از دل و اعضا می رودف ذائقه و چشم و گوش و قوای دیگر،سست یا بیکار می شوند، لذت ها هم، کم یا نابود می شود.پس مدت بهره وری و لذت، ناپایدار و اندک است. همه ی گناهان، تبدیل به جهنمی سوزان خواهد شد و جهنم اعمال خود را آنجا حاضر می بیند:"وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً" این جهنم اعمال، برای کسانی است که اهل معصیتند. اما آنان که دارای ملکه ی فاسد و رزایل اخلاقی اند، مثل طمع،حرص،دنیا دوستی جدال و ... در جهنمی غیرقابل تصور، معذب و گرفتارند؛ عذاب هایی که از باطن خودشان ظهور می کند که دوزخیان از آن گریزان و در وحشتند. گاهی این ملکات، انسان را دچار جهنم ابدی می کند، چون ایمان را از انسان می گیرد. مثل حسد که طبق روایات، ایمان را می خورد، آنگونه که آتش، هیزم را... یا حب دنیا و جاه طلبی که به تعبیر روایات، ضررشان بر دین بیش از دو گرگ گرسنه است که به گله ی بی شبان حمله کنند. و خدانکند که سرانجام گناهان، سبب از بین رفتن ایمان شود و انسان درحال کفر بمیرد، که جهنم کافران بسی سخت تر و سوزان تر است. ای عزیز، در خبر های انبیا و اولیا دقت کن، عذاب های سختی را که در روایات معصومین و دعاهای ائمه اشاره شده در نظر آور، در آنچه که خداوند در آیات قرآن از سختی قیامت و عذاب جهنم خبر داده،نیک بیندیش، این ها شوخی و قصه و افسانه نیست. عذاب های قیامت، غیر از عذاب هایی است که فکر میکنی و هرگز قابل قیاس با عذاب های این جهان نیست. . . . . 📚برکرانه ی شرح چهل حدیث امام خمینی . @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۲۹ ـ ۱۲۸ 📌مراحل بزرگترین کاری که الی باید تا آخر سیر و سلوکش انجام دهد گذراندن مراحل است و باید از و کمک بگیرد تا عاقبت برای او در باشد، ضمناً تعالی به او می کند، دشمنانش را می کند و او را به مقام می رساند و نگاه می کند تا ببیند او چگونه خواهد کرد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 264 رهنمود به مناسبت افتتاح رشكلا @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢انسان کامل مظهر اسم الهی ▫️ انسانِ كامل معصوم(عليه‌السلام) كَوْنِ جامع الهي است و در هر مقطع تاريخي، مظهر اسمي از اسماي حسناي خدا كه تدبير آن عصر را به عهد ه دارد، خواهد بود. گاهي مسئول ثقافت و فرهنگ جامعه مي شود؛ مانند امام صادق(عليه‌السلام) و زماني متصدي سياست و جنگ آن خواهد بود؛ نظير امام بي نظير، حضرت سيد شهدا(عليه‌السلام) [كه] شبيه حماسه عاشقانه و عارفانه اين رهبر بي نديد(بی مانند) را تاريخ نديد. ▫️با شهامت پرورش يافتگانِ حسينيّه او، عصاره سروده خيال انگيز فردوسي فردوس جايگاه كه در باره جنگ ايران و توران گفته است: فرو رفت و بر رفت روز نبرد به ماهي نَمِ خون و بر ماه گَرد بريد و دريد و شكست و ببست يلان را سر و سينه و پا و دست ▫️برابر شعر حكيم سنايي، در دوران دفاع مقدس «از علم به عين آمد و از گوش به آغوش». مردم اين سرزمين كه از عَهْدِ مَهْد تا بستر لَحْد، با نام و ياد حضرت ابي عبدالله حسين بن علي(عليهما‌السلام) به سر مي برند، سيرت خويش را برابر سيره و سنّت آن ذات مقدس، در حسينيّه ها مي سازند و مي پرورانند. سراينده اين خِطّه كه نماينده روش و منش شيعيان آل علي(عليه‌السلام) مي باشد، چنين گفته است: مَشكن دلم اي شاه كه مسكين و فقيرم در پيشگه غمزه جادوت بميرم عمريست كه در حلقه موي تو اسيرم تو شاه جوان بختي و من «مُذنِب» پيرم شعرم زده صد طعنه بر خواجه و خواجو 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (7) #نماز_مومنا
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (8) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏪2. ستون دين و اِمام اعمال ديني عمود دين شمردن نماز، پيام هايي اساسي و فراوان دارد؛ برخي از آن ها بدين شرح اند: ◽️أ. انسان براي در امان ماندن از گزند مهاجمان بيرون بايد به يك سايبان، مسكن، پناهگاه، خيمه و مانند آن پناهنده شود. ◽️ب. تاروپود اين پناهگاه و خيمه به دست توانمند نمازگزاران بافته و دوخته مي شود و چيزي جز مكتب وحياني توان فراهم كردن چنين ستوني را ندارد. ◽️ج. بي ترديد نماز هر كسي ستون دين همان شخص است، ليكن خيمه هاي كوچك در برابر تندباد حوادث توان مقاومت ندارند، از اين رو چاره اي جز پناهنده شدن به ستون هاي برافراشته و كلانِ خيمه بزرگ و سترگ دين (نماز جماعت، جمعه، عيد فطر و قربان) نيست، بنابراين با افراشتن عمود دين و استقرار خيمه آيين الهي بر تارك بستر آن مي توان پيام اميرمؤمنان، حضرت علي بن ابي طالب (عليه‌السلام) را دريافت كه تمام كارها را پيرو نماز دانست: واعلم أنّ كلّ شي ء من عملك تَبَعٌ لصلاتك [2]؛ يعني نماز كامل مايه كمال كارها و نماز درست، پايه درستي رفتارها و نماز تامّ، سبب تماميّت همه شئون فردي و اجتماعي نمازگزار خواهد بود. ======= [1]ـ سوره عنكبوت، آيه 45. [2]ـ نهج البلاغه، نامه 27، بند 15. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ملزومات پژوهش 🔸 چند نكته است كه برای پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آن‌گاه و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود. 1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك داریم، آن انسان كامل است كه می‌ تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به «اذن الله» بدانند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾[1] هر كدام با یك ظرفیت خاصی خلق شدیم. 2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»[2] یا «رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ امْرَأً عَرَفَ‏ قَدْرَهُ»[3] این گذشته از این كه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه إخباری هم دارد. خدا كسی را رحمت می ‌كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می ‌شود كه بفهمد برای چه شده است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ﴾،[4] نه خیر! [اینکه] این آقا برای چه خلق شده است؟ اینها اصلاً برای كار خلق شده یا برای كار ؟ [اگر خلقت او برای] كار علمی هست، رشته ‌اش چه است و تا چه حد است؟ این «رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ امْرَأً عَرَفَ‏ قَدْرَهُ». 2️⃣ مطلب سوم همان است كه در كتاب های اصولی ملاحظه فرمودید که اگر كسی خود را با كالاهای بی خود پُر كند، از آن كالای اصلی می ‌ماند؛ برای این است كه می‌ گویند اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی‌ شود، این یك مقدار آب خواست به او دادید و خشك هم شد. 🔸 قصه خواندن، حرف های گوش دادن، حرف های زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن و حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل یك كودكی است كه با پفك معده ‌اش را پر كرده است، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی‌ خورد! یك آدمی كه دهان باز می ‌كند و حرف غیر علمی می ‌زند یا گوشش را باز می ‌كند و حرف غیر علمی گوش می‌ دهد، او با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر نمی شود! مرحوم می‌ گوید كه من تعهد كرده‌ ام كه دیگر قصه نخوانم![5] خب آدم وقتی قصه بخواند، افسانه ‌ای درمی ‌آید! یك فقیه اگر بخواهد با قصه مغزش را پر كند دیگر فقیه نمی ‌شود؛ [همچنین] یك اصولی، یك حكیم یا مفسر. بنابراین ما وقتی در یك رشته ‌ای داریم كار می ‌كنیم باید بدانیم كه با پفك مغز را پر نكنیم، این دیگر یقیناً ملا نمی شود. این [شخص] مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است با حرف های علمی آشناست، همین كه پایش از این جا رفته بیرون با امور دیگر؛ این مغز، مغز محقق و نیست! 4️⃣ مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند كه محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه ‌ای دریافت بكند و برود، اما مراكز علمی این ‌چنین نیست؛ را به همراه می ‌برد و آن پوسته ‌اش را برای مؤسسه می‌ گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش ‌بافی و ظرف سازی و صنایع كار می‌ كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد یك پوسته ‌اش نصیب او می‌ شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، [در] مراكز تحقیقی كه علم است [را] به همراه می ‌برد و چهار صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را به مؤسسه می ‌دهد، اینكه علم نیست! بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنچه كه است را به همراه می ‌برد. 🔸 برای اینكه آنچه را [که محقق] به همراه می ‌برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم ابن ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ ابن ادریس در مقدمه سرائر همان جلد اولش هست كه بزرگانی قبل از من این چنین بودند كه «غبرت أربعین سنة ما قلت و لا بت إلا و الكتاب موضوع على صدری»،[6] این «ما قلت و لا بت» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه با خوابیدم، كتاب روی سینه‌ ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می ‌خواستم بیتوته كنم به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه‌ من بود و با خوابیدم؛ آن وقت این می ‌شود ابن ادریس و این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند و نه پیغمبر! [1]. سوره نوح, آیه14. [2]. مصباح الشریعة، ص13؛ متشابه القرآن و مختلفه(لابن شهر آشوب)، ج‏1، ص44. [3]. عیون الحكم و المواعظ، ص261؛ «رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ امْرَأً عَرَفَ‏ قَدْرَهُ وَ لَمْ یتَعَدَّ طَوْرَهُ». [4]. سوره ذاریات, آیه56. [5]. تسع رسائل فى الحكمة و الطبیعیات، ص142؛ (الرسالة الثامنة فی العهد). [6]. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج1، ص43. 📚 دیدار جمعی از پژوهشگران با حضرت استاد تاریخ: 1384 🆔 @a_javadiamoli_doross
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#قرآن #تدبر 🔅🔅🔅 ✅اصل اول ◽️قرآن به عنوان مهم‌ترين رافع نياز انسان، عطايي منحصر به فرد برای اوست.
🔅🔅🔅 ✅اصل دوم درجات انسان در دنيا و آخرت به فهم معاني آيات قرآن وابسته است. لذا هر چه انسان به اين مفاهيم انس بيشتري داشته باشد، از رفعت، شكوه و درجه بيشتري نزد خداوند (در دنيا و آخرت) برخوردار است. عَن حَفصٍ قَالَ سَمِعتُ مُوسَى بنَ جَعفَرٍ علیه السلام يَقُولُ لِرَجُلٍ أَ تُحِبُّ البَقَاءَ فِي الدُّنيَا فَقَالَ نَعَم فَقَالَ وَ لِمَ قَالَ لِقِرَاءَةِ قُل هُوَ الله أَحَدٌ فَسَكَتَ عَنهُ فَقَالَ لَهُ بَعدَ سَاعَةٍ يَا حَفصُ مَن مَاتَ مِن أَولِيَائِنَا وَ شِيعَتِنَا وَ لَم يُحسِنِ القُرآنَ عُلِّمَ فِي قَبرِهِ لِيَرفَعَ الله بِهِ مِن دَرَجَتِهِ فَإِنَّ دَرَجَاتِ الجَنَّةِ عَلَى قَدرِ آيَاتِ القُرآنِ يُقَالُ لَهُ اقرَأ وَ ارقَ فَيَقرَأُ ثُمَّ يَرقَى قَالَ حَفصٌ فَمَا رَأَيتُ أَحَداً أَشَدَّ خَوفاً عَلَى نَفسِهِ مِن مُوسَى بنِ جَعفَرٍ علیه السلام وَ لَا أَرجَى النَّاسِ مِنهُ وَ كَانَت قِرَاءَتُهُ حُزناً فَإِذَا قَرَأَ فَكَأَنَّهُ يُخَاطِبُ إِنسَانا ◽️حفص گويد: از امام كاظم علیه السلام شنيدم به مردى مى‏فرمود: تو دوست دارى در دنيا بمانى؟ در پاسخ گفت: آرى، فرمود: براى چه؟ جواب گفت: براى خواندن «قُل هُوَ الله أَحَدٌ»، و امام علیه السلام چيزى نگفت: و پس از ساعتى فرمود: اى حفص! هر كه از دوستان و شيعيان ما بميرد و قرآن را خوب نداند، در قبر به او ياد دهند تا خدا به وسيله آن درجه‏اش را بالا برد، زيرا درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است، به او گفته شود: بخوان و بالا رو و مى‏خواند و بالا مى‏رود، حفص گويد: من احدى را نديدم بر خود بترسد چون موسى بن جعفر، و احدى را نديدم از آن حضرت اميدوارتر باشد و قرآن خواندنش با اندوه بود، و چون قرآن مى‏خواند گويا با كسى سخن مى‏گفت. ⏺بعد از خواندن این روایت فهمیدم یا ...: به فهم قرآن امیدوارتر شده ام. خداوند خواسته ست که من قرآن را بفهمم و در دنیا و قبر مرا یاری خواهد کرد. قرآن خواندن مسیر ورود به بهشت را هموار می کند. قطعا هر چه بیشتر از قرآن بخوانم به سوی خدا بالا می روم. از این پس هر گاه قرآن می خوانم بیشتر به این مطلب دقت می کنم که "با خداوند صحبت می کنم." 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت سوره مبارکه عبس.mp3
17.04M
@rahighemakhtoom 📌 تدبر در سوره 📼استاد هانی 🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی ✳️ ویژه دوره های تدبر و تفسیر قرآن دانشجویی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
عن الإمام علي عليه ‏السلام اَلشَّجاعَةُ عِزٌّ حاضِرٌ، اَلجُبنُ ذُلٌّ ظاهِرٌ غررالحكم : 152 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 . . @rahighemakhtoom