eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
30 🔅🔅🔅 💢مثَل 3 ◽️علامه طبرسی به نقل از ((ربیع بن انس )) می گوید : پشه تا وقتی که گرسنه باشد زنده است و همین که سیر و فربه شد ، می میرد . همچنین مردمی که این مثل در باره آنان زده شده است ، وقتی که همه چیز دنیا برایشان فراهم می گردد و موقع کامیابی فرا می رسد ، ناگاه دست حق گریبان آنها را می گیرد چنانکه خداوند می فرماید : (فَلَمَّا نَسُواْ مَاذُکِّرُواْ بِهِی فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ اءَبْوَا بَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّیَّ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ اءُوتُوَّاْ اءَخَذْنَهُم بَغْتَةً . . . ) . (( (آری ) هنگامی که (اندرزها سودی نبخشید و) آنچه را به آنها یادآوری شده بود فراموش کردند ، درهای همه چیز (از نعمتها) را به روی آنها گشودیم ؛ تا (کاملا) خوشحال شدند (و دل به آنها بستند) ؛ ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم ) )) . 📝نکته ها : ☑️الف - معنای (فَما فَوْقَها) : در این که منظور از کلمه (فَما فَوْقَها) چیست ؟ مفسران دو گونه تفسیر کرده اند : گروهی گفته اند منظور ((بالاتر از آن در کوچکی )) است ، زیرا آیه در مقام بیان کوچکی مثال است و برتری از این نظر می باشد . بنا بر این معنای آیه چنین خواهد بود : (( (خداوند از مثال زدن ) به پشه و کوچک تر از آن (همانند بال پشه ) شرم ندارد)) . ▫️چنانکه از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود : ((إِنَّ الدُّنْیا لا تَعْدِلُ عِنْدَ اللّهِ بِجَناحِ بَعُوضَةٍ ؛ دنیا در نزد خدا به اندازه بال پشه ای ارزش ندارد)) . ▫️در حدیثی دیگر پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم می فرماید : ((لَوْ کانَتِ الدُّنْیاتَعْدِلُ عِنْدَاللّه جَناحَ بَعُوضَةٍ ما سقی کافِراً مِنْها شَرْبَةَ ماءٍ ؛ اگر دنیا پیش خدا به اندازه بال پشه ارزش می داشت ، هرگز به کافران قطره ای آب نمی داد)) . ▫️بعضی دیگر گفته اند : مراد ((بالاتر از نظر بزرگی )) است . در این صورت ، جمله (فما فوقها) به معنای ((مازاد علیها)) است ؛ یعنی خداوند از مثل به موجود کوچکی همچون پشه ابا ندارد ، چه رسد به موجود بزرگتر از آن مانند مگس و عنکبوت . خلاصه این که خداوند متعال برای ارشاد بندگان ، هم به موجودات کوچک مثال می زند و هم به مخلوقات بزرگ ؛ هر کدام بر طبق مقتضای حال و به تناسب موضوع . 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل چهارم 📜انسان با قرآن مي‌تواند توفيق دست‌يابي به درجاتي از نبوت را داشته باشد. ▫️قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالتَّخَشُّعِ فِي السِّرِّ وَ العَلَانِيَةِ لَحَامِلُ القُرآنِ وَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ فِي السِّرِّ وَ العَلَانِيَةِ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّومِ لَحَامِلُ القُرآنِ ثُمَّ نَادَى بِأَعلَى صَوتِهِ يَا حَامِلَ القُرآنِ تَوَاضَع بِهِ يَرفَعكَ الله وَ لَا تَعَزَّز بِهِ فَيُذِلَّكَ الله يَا حَامِلَ القُرآنِ تَزَيَّن بِهِ لله يُزَيِّنكَ الله بِهِ وَ لَا تَزَيَّن بِهِ لِلنَّاسِ فَيَشِينَكَ الله بِهِ مَن خَتَمَ القُرآنَ فَكَأَنَّمَا أُدرِجَتِ النُّبُوَّةُ بَينَ جَنبَيهِ وَ لَكِنَّهُ لَا يُوحَى إِلَيهِ وَ مَن جَمَعَ القُرآنَ فَنَولُهُ لَا يَجهَلُ مَعَ مَن يَجهَلُ عَلَيهِ وَ لَا يَغضَبُ فِيمَن يَغضَبُ عَلَيهِ وَ لَا يَحِدُّ فِيمَن يَحِدُّ وَ لَكِنَّهُ يَعفُو وَ يَصفَحُ وَ يَغفِرُ وَ يَحلُمُ لِتَعظِيمِ القُرآنِ وَ مَن أُوتِيَ القُرآنَ فَظَنَّ أَنَّ أَحَداً مِنَ النَّاسِ أُوتِيَ أَفضَلَ مِمَّا أُوتِيَ فَقَد عَظَّمَ مَا حَقَّرَ الله وَ حَقَّرَ مَا عَظَّمَ الله‏ ▫️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سزاوارترين مردم به ترس از خدا در نهان و عيان، داراى علم به قرآن (حامل قرآن) است و راستى كه سزاوارترين مردم در نهان و عيان به نماز خواندن و روزه گرفتن، حامل قرآن است، سپس با صوتي بلند خطاب كرد: اى حامل قرآن! به وسيله آن، تواضع پيشه كن تا خدايت بالا برد و آن را وسيله عزّت‏طلبى و تكبّر مساز که خدا خوارت كند، اى حامل قرآن! خود را با آن براى خدا بياراى تا خدا تو را بيارايد و خود را بدان براى مردم مياراى که خدا بدو تو را زشت کند، هر كه قرآن را ختم كند گويا نبوّت را در دل خود جاى داده است ولى نه به وسيله وحى؛ و هر كه قرآن را جمع كند و آن را درك كند، در برابر كسى كه با او نادانى كند، بردبار باشد و در برابر هر كه به او خشم كند، شكيبا باشد و خشم نكند و در برابر هر كه به او تندى كند، تند نشود ولى بگذرد و چشم پوشد و بيامرزد و بردبار باشد به خاطر تعظيم قرآن و هر كه قرآن بدو داده شده است و گمان برد به كسى بهترِ او داده شده، هر آينه‏ آنچه را خدا كوچك شمرده، بزرگ دانسته و آنچه را خدا بزرگ دانسته، كوچك شمرده است. ⏪وقتی این روایت را خواندم ☑️فهمیدم با خواندن قرآن بایستی تواضع ام افزایش یابد. ☑️عمل به قرآن مرا در برابر نادانی ها و بی احترامی ها شکیبا می کند. ☑️قرآن مرا به نبوت نزدیک می کند. ☑️باید بیشتر به این نکته توجه کنم که قرآن عطایی بسیار عظیم است. عطایی بالاتر از آن نیست. ☑️چطور وقتی کسی پدری قدرتمند دارد، دلش فارغ از تمام غم هاست؛ من نیز با داشتن قرآن دلم فارغ از تمام کاستی هاست. 👈🏾شما نیز از یافته های خود بعد از خواندن روایت بگویید: 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (12) 🔅🔅🔅 ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل ◽️نماز علي (عليه‌السلام): اميرمؤمنان (عليه‌السلام) هنگام نماز به گونه اي بود كه گويا همانند ستون يا بناي بي حركت مي ايستاد و در ركوع و سجود همانند كسي كه پرنده بر سرش نشسته است، آرام بود. ▫️ هيچ كس جز علي بن ابي طالب و سيدالساجدين (عليهماالسلام) نمي توانست با نماز خود نماز رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم را ترسيم كند: عن علي (عليه‌السلام) أنّه كان إذا دخل الصلاة كان كأنّه بناءٌ ثابتٌ أو عمودٌ قائمٌ لايتحرّك و كان ربّما ركع أو سجد فيقع الطير عليه و لم يطق أحدٌ أن يحكي صلاة رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم إلاّ علي بن أبي طالب و عليّ بن الحسين (عليهماالسلام)[ دعائم الاسلام، ج 1، ص 208؛ بحار الانوار، ج 81، ص 265.]، ▫️چنان كه گفته اند: هنگام نماز مي لرزيد و رنگش تغيير مي كرد و وقتي از علت آن مي پرسيدند، مي فرمود: وقت اداي امانتي فرارسيد كه خداوند آن را بر آسمان ها و زمين عرضه كرد... : كان علي بن أبي طالب (عليه‌السلام) إذا حضر وقت الصلاة يتزلزل و يتلوّن فيقال له: ما لك يا أميرالمؤمنين؟ فيقول: جاء وقت أمانة الله التي عرضها علي السماوات و الأرض فأبين أن يحملنها و أشفقن منها و حملها الإنسان؛ فلا أدري اُحسن أداء ما حمّلتُ أم لا. [بحار الانوار، ج 81، ص 248.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بدگمانی به خدا و خلق 56.mp3
6.66M
(56) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼بد گمانی به خدا و خلق 🕑 زمان:55دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رونمایی از نرم افزار «مرقوم» مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسرا: پایگاه اطلاع رسانی اسرا: مراسم رونمایی از نرم افزار «مرقوم» مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی، روز پنج شنبه با حضور ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و جمعی از معاونین و مدیران بنیاد برگزار گردید. مجموعه آثار مکتوب آیت الله العظمی جوادی آملی، شامل: 229 جلدکتاب در موضوعات : تفسیر قرآن کریم ، فقه و اصول، تحریر نهج البلاغه ، علوم عقلی، خانواده و زن، حکومت اسلامی و مباحث اجتماعی است که توسط مرکز نشر اسرا منتشر شده است . از جمله امکانات این نرم افزار امکان حاشیه نویسی، مدیریت حاشیه ها، یادداشت برداری، ذخیره سازی یادداشت در فضای ابری و موتور جستجوی متن قدرتمند را می توان نام برد. همچنین مشخصات كتاب با پاورقی‌ها و عنوان‌بندی در این نرم افزار به صورت استاندارد و همانند کتاب چاپی پیاده‌سازی شده‌است تا محقق راحت تر بتواند به آنها رفرنس تحقیقاتی بدهد. انشاء الله به زودی این نرم افزار وارد بازار خواهد شد. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢غدیر نگاهبان اصل دین خدا سيدناالاستاد مرحوم علامه طباطبايي را غريق رحمت کند! ايشان بارها مي‌فرمود که اين اُسدالغابة فی معرفه الصحابه و غير اُسد الغابة، حداقل هفت هزار نفر ـ بيش از اينها هستند ـ اصحاب را شناسايي کردند که اينها خدمت پيغمبر*صلي الله عليه و آله و سلم* رسيدند، حالا يا يک روز يا تمام عمر؛ اين هفت هزار نفر يک طرف، وجود مبارک حضرت امير يک طرف! بعضي‌ها عمري با پيغمبر بودند! سخناني، خطبه‌اي، بياني يا حديثي که بتواند معادل گوشه‌اي از سخنان حضرت امير باشد ندارند، اين يک نفر در برابر آن هفت هزار نفر آمده و گفته =سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي‌=،(شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحديد، ج12، ص202.)هيچ‌کسي اين جرأت را مي‌کند؟! می‌فرمايد هر چه از من مي‌خواهيد بپرسيد، اين حافظ دين است! بالاخره آدم چه قدر عالم است؟ چه قدر مي‌تواند از غيب خبر بدهد؟ با شهامت در برابر دوست و دشمن! بعضي‌ها خواستند تقليداً اين حرف را بزنند که زود رسوا شدند، اين‌چنين کسي زير آسمان فقط علي است! بگويد هر چه از من بخواهيد من بلدم! =سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي فَلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّي بِطُرُقِ الْأَرْض‌=، اين است که دين را نگه مي‌دارد! =اليوم= هم ديگران به برکت علي*سلام الله عليه* متديّن‌ هستند، حالا نمي‌دانند که دين از کجا به اينها رسيده است. بنابراين اگر خدا دارد که اجر رسالت اين است و اگر در آيه 67 =مائده= دارد که اگر غدير نبود اصل دين نبود، کاملاً حق است.(تفسیر سوره شوری جلسه 23) آیت الله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۶ ـ ۴۵ 📌نزاع و الی باید صفات زیر را در خود ایجاد کند: ۱ – در مقابل پابرجا و دارای باشد. ۲ – بسیار به یاد باشد. ۳ – مطیع و رسولش باشد. ۴ – با دعوی و نکند که آبروی خود را در مقابل ببرد. ۵ – و باشد زیرا خدای تعالی کمک است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
راز آیه سوم سوره تحریم.pdf
804.2K
14 🔅🔅🔅 وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَىٰ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ ۖ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هَٰذَا ۖ قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ.(آیه 3 سوره تحریم) وقتی پیغمبر با بعضی زنان خود (یعنی با حفصه راجع به ماریه یا راجع به ریاست ابوبکر و عمر) سخنی به راز گفت و آن زن (چون خیانت کرده و دیگری یعنی عایشه را) بر سرّ پیغمبر آگه ساخت و خدا به رسولش خبر داد او بر آن زن برخی را اظهار کرد و به رویش آورد و برخی را پرده‌داری نمود و اظهار نکرد؛ چون او را از افشاء آن سرّ آگاه ساخت آن زن گفت: رسولا، تو را که واقف ساخت (که من سرّ تو بر کسی فاش کرده‌ام)؟ رسول گفت: مرا خدای دانای آگاه خبر داد. 💢 موضوع: نقد و بررسی شان نزول آیه سوم سوره تحریم(رازی که فاش شد!) 🍀🍀🍀 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(88) 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢لطايف و اشارات ☑️7- تنافى نزاهت از ريب با تحريف خداوند، قرآن كريم را به نزاهت از ريب(شک و تردید) و نيز به عنوان سبب هدايت ستوده است و هر يك از اين اوصاف براى قرآن مجيد بالفعل ثابت است. از اين رو شايد بتوان گفت اين كتاب از گزند هر گونه تحريف، مانند زياده يا نقص ‍ محفوظ است ؛ زيرا كتاب مُحرَّف، جايگاه ريب است، نه منزه از آن و خود نيازمند به هدايت است، نه آن كه هادى ديگران باشد. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(32) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی 📌 1.استمرار و مداومت وَ لَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (51/قصص) ترجمه: ما آيات قرآن را يكى پس از ديگرى براى آنان آورديم شايد متذكّر شوند! ◽ «لَقَدْ وَصَّلْنا»: ارتباط دادیم و متّصل کردیم. یکی بعد از دیگری را فرو فرستادیم. اندک اندک و پیاپی نازل نمودیم و به هم پیوند دادیم ◽ كلمه «وَصَّلْنا» از «وصل»، به معناى ارتباط دادن و متّصل كردن است. مراد از اين اتّصال يا پى در پى بودن تذكّرات است و يا هماهنگى و هم‏سويى مطالبى كه ارائه مى‏شود. ☑ تکرار و گوشزد کردن پى درپى رهنمودها، روش تعلیم و تربیت قرآن است. ⏪ از سنّت‏هاى خداوند، هدايت انسان‏هاست كه لحظه ‏اى قطع نمى ‏شود «إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‏» و از طريق آيات الهى، انبيا و اوصيا عليهم السلام و علماى دين، تداوم مى ‏يابد «وَصَّلْنا لَهُمُ» و چنانچه منطقه‏ اى به اين هدايت الهى دسترسى نداشت، مى ‏بايست گروهى از آن منطقه كوچ كرده و با تفقّه در دين، مردم را از آن بهره‏مند سازند. تفسیر نور ج9ص70 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 نگاشت16: نکته های تفسیری آیات 9 تا 11سوره تکویر ✳️بِأَيِ‌ ذَنْبٍ‌ قُتِلَتْ ‌9 ۱ - برخى از اعراب جاهلى، دختران خود را بى هیچ گناه و جرمى زنده به گور مى کردند. (بأىّ ذنب قتلت) استفهام تقریرى در آیه شریفه، متوجّه مقتول شده است; با آن که مراد از آن مؤاخذه قاتل است. این گونه بیان، تأکید بر نبود عذر و بهانه براى قاتل است. ۲ - دختر بودن فرزند - در دیدگاه برخى از اعراب جاهلى - موجب استحقاق قتل بود. (بأىّ ذنب قتلت) ۳ - قیامت روز مؤاخذه و محکومیت کسانى که فرزندان خود را کشته اند. (بأىّ ذنب قتلت) ۴ - زنده به گور کردن، فجیع ترین نوع قتل کودکان (و إذا الموءودة سئلت . بأىّ ذنب قتلت) ۵ - شرک پدر و مادر و انحراف آنها از ادیان الهى، مجوّز کشتن فرزندان آنان نیست. (و إذا الموءودة سئلت . بأىّ ذنب قتلت) ۶ - اعدام، کیفرى پذیرفته شده براى بعضى از گناهان (بأىّ ذنب قتلت) استفهام در این آیه (به کدامین گناه؟) حاکى از پذیرش این نکته است که هر چند برخى گناهان ممکن است مجوّز اعدام باشد; ولى زنده به گور شدگان، از آن گناهان پاک بودند. 🔅🔅🔅 ✳️وَ إِذَا الصُّحُفُ‌ نُشِرَتْ‌ 10 ۱ - اعمال انسان ها، در طومارهایى، نوشته و ثبت مى گردد. (و إذا الصحف نشرت) ۲ - قیامت، روز باز شدن نامه عمل انسان و آگاهى او بر محتواى آن (و إذا الصحف نشرت) «نشر»، مخالف پیچیدن است (لسان العرب). براساس این معنا، فعل «نشرت»، دلالت دارد که نامه اعمال پیش از نشر، به شکل طومار است. ۳ - پرونده اعمال هر کس تا قیامت، بسته است و بر کسى مکشوف نیست. (و إذا الصحف نشرت) ۴ - بسته ماندن و باز شدن نامه اعمال انسان در قیامت، در اختیار او نیست. (و إذا الصحف نشرت) مجهول بودن «نشرت»، گویاى برداشت یاد شده است. ۵ - نامه هاى اعمال در قیامت، بر اهل محشر پراکنده و پخش خواهد شد. (و إذا الصحف نشرت) «نشر» به معناى تفریق (پراکنده ساختن) آمده است (تاج العروس). مراد از «نُشرت»، در این معنا پراکنده شدن نامه ها بر صاحبان آن و رسیدن نامه عمل هر کس به دست او است. 🔅🔅🔅 ✳️وَ إِذَا السَّمَاءُ کُشِطَتْ‌ 11 ۱ - آسمان در قیامت برکنده و برچیده خواهد شد. (و إذا السماء کشطت) «کَشْط» (مصدر «کشطت») به معناى برداشتن پوشش از چیزى است; همان گونه که پوست حیوان هنگام سلاّخى از آن برچیده گردد و همان گونه که سقف از جاى کنده مى شود (لسان العرب). ۲ - آسمان، همچون سقفى فراگیر و پوسته اى پوشاننده و قابل ازاله است. (و إذا السماء کشطت) ۳ - آسمان، پوششى که تا قیامت باقى خواهد ماند. (و إذا السماء کشطت) 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اعراف 28.mp3
15.14M
28 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بدل سازی # تسنیم ◽️....اصلاً دنيا جاي بدلي‌سازي است، اين‌جا بازار بدلي‌سازي است، از توحيد گرفته تا ايمان؛ يکي مي‌گويد من خدايم: ﴿مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَيْرِي﴾. يکي مي‌گويد من پيغمبرم، آمار متنبّيان(مدعیان نبوت) کمتر از انبيا نيست! يکي مي‌گويد من امامم که سقيفه را به جاي غدير مي‌نشاند. يکي مي‌گويد من عالمم، جزء مشايخ سوء است و جزء علما قرار مي‌گيرد. يکي منافق است و مي‌گويد من مؤمن‌ هستم. اين دنيا کارگاه بدلي‌سازي است؛ لذا آدم بايد حواسش جمع باشد.(درس تفسیر سوره شوری جلسه ۲۴) آیت الله 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
🍃🌹 🔰مفاسد عجب . . . به گفته در هر کس که عجب راه یابد هلاک شود آنگاه که عجب در دل ریشه دواند کار انسان را به شرک و کفر و بالاتر از آن می‌کشند یکی از مفاسد آن کوچک شمردن گناه آن است و در نتیجه در صدد اصلاح نفس و ترک گناه نیست چون پرده ضخیم خودپسندی مانع دیدن بدی های خود می شود. از مفاسد دیگرش این است که انسان بر خود و اعمالش تکیه می کند و خود را از خداوند بی نیاز می بیند بلکه خدا را ملزم می داند که به او اجر و ثواب دهد. دیگر آنکه به بندگان خدا به دیده حقارت می نگرد و اعمال آنان را ناچیز می شمارد. دیگر آنکه انسان را به ریا وادار می‌کند زیرا فرد خودپسند چون خویشتن را کامل و اعمالش کامل می‌داند در صدد جلوه‌گری بر می‌آید. خداوندا به ما توفیق عطا کن و با وظایف خود آشنا سازد و بهره‌ای از انوار معارف خود نصیب دل ما بگردان و نواقص مان را نشانمان ده و کلمه مبارکه توحید را در دل های سخت و سیاه ما وارد کن و حب نفس و حب دنیا را از دل ما بیرون ساز. . . . 📚برکرانه شرح چهل حدیث امام خمینی . . . یادامام 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. ✅ چه بسیار سخنان مشهور و جذابی که نباید پذیرفت. . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۹ 📌 الی باید را به تقویت کند. زیرا وقتی در مقابل هجوم و آنهایی که دلهایشان است قرار گرفت و او را کردند، اگر نداشته باشد و با نباشد، صد در صد تنها می ماند و از پای درمی آید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحيم حمایت گری خداوند شان نزول این آیه طبق روایات به واقعه ای پس از جنگ احد باز می گردد که مسلمان زخمی به دستور خداوند به جستجوی کفار قریش راه افتادند.و فردی از طرف قریش به دروغ به آنها گفت که همپیمانان قریش به آنها پیوسته و لشکری عظیم تشکیل داده اند پس، از جستجوی آنها دست بکشید.اما اصحاب پیامبر(ص) گفتند "که خداوند برای ما کافی است." و این آیه نازل شد و به همه ی ما آموخت که اگر تمام عالم نیز جمع شوند و برتری ظاهری مطلق نیز داشته باشند اما انسان بر خداوند توکل کند و از او یاری بطلبد، کسی نمی تواند بدو گزندی وارد آورد.مشکل از ضعف ایمان و اعتمادمان به خداوند است به همین دلیل به جای توکل بر او به انسان هایی مثل خود مثل رییس اداره آب و برق متوسل می شویم حال آنکه آنان نیز جز بنده ی بی مقداری در درگاه خداوند نیستند.بدانیم که اوست صاحب عالم و قادر مطلق. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌جان پیامیر اللهم ارزقنا حب علی و حب من یحبه ◽️...شيخ طوسي در همان تلخيص الشافي عظمت و جلال حضرت امير را ذکر کرد. آنجا دارد يک وقت در محضر پيغمبر*صلي الله عليه و آله و سلم* عدّه‌اي بودند، يکي از اصحاب يا ديگري، از اين سرشناس‌هاي معروف ـ که حالا لازم نيست اسم او برده شود ـ به حضرت عرض کرد اصحاب شما در چه حالتي هستند؟ نظر شما درباره صحابه چيست؟ ◽️وجود مبارک پيغمبر نظرشان را درباره صحابه ذکر کردند. اين شخص اصرار داشت و تعمدي داشت که ببيند نظر حضرت درباره حضرت علي*عليه السلام* چيست، به پيغمبر عرض کرد که چطور نام علي را نبردي؟ فرمود آخر سؤال تو درباره اصحاب بود، سؤال تو درباره نفس من که نبود، علي نفس من است، تو سؤال خود را عوض بکن، من هم جواب می‌دهم ◽️فرمود تو درباره اصحاب سؤال کردي، تو درباره نفس من که سؤال نکردي، علي نفس من است! اين منظور داشت که ببيند پيغمبر درباره حضرت امير چه مي‌گويد، پيغمبر هم اين‌طور جواب داد. عمداً نام علي را نبرد تا او بپرسد که من که گفتم نظر شما درباره اصحاب چيست، بگويد که چرا درباره علي سخن نگفتي؟ حضرت فرمود تو از اصحاب سؤال کردي، تو از نفس من که سؤال نکردي، علي نفس من است!(درس تفسیر سوره شوری جلسه 24) آیت الله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بدگمانی به خدا و خلق 57.mp3
4.97M
(56) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼بد گمانی به خدا و خلق 2 🕑 زمان:41دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
31 🔅🔅🔅 💢مثَل 4 ☑️ب - معنای اضلال الهی 🗓در جمله (یُضِلُّ بِهِ کَثیراً وَ یَهدی بِهِ کَثیراً) نیز ، میان مفسّران دو نظریه است : گروهی می گویند این جمله ، نقل گفتار کافران است که در اعتراض به مثلها می گفتند : ((خدا چه منظوری از این مثلها دارد که مایه تفرقه شده ، گروهی را به وسیله آن هدایت کرده ، و گروهی را گمراه ساخته است ؟ ! )) . ▫️جمعی دیگر از مفسّران احتمال داده اند که جمله مذکور سخن خدا باشد ، نه نقل گفتار کافران . در این صورت معنای آیه چنین خواهد بود که خداوند در جواب آنان که می گفتند : (ماذا اءَرادَ اللّهُ بِهذا مَثَلاً) ؛ ((هدف خدا از این مثلها چیست ؟ )) می فرماید : ((هدف این است که گروه زیادی را هدایت و گروه دیگری را گمراه می سازد ، ولی جز فاسقان گمراه نمی شوند)) . ▫️خلاصه این که خداوند به وسیله این گونه مثالها بندگانش را آزمایش می کند ، و در نتیجه مؤ منان درآن تفکّر واندیشه می کنند وهدایت می شوندوکافران وفاسقان چون وچرا و اعتراض می نمایند و گمراه می گردند ؛ یعنی آنچه که باعث گمراهی آنان شده ، کفر و فسق و لجاجت آنهاست ، نه این نوع مثالها . ▫️مثلاً : اگر کسی طلا یا نقره ای را برای آزمایش به کوره بیندازد و معلوم شود طلا یا نقره فاسد و قلاّبی بوده ، به او می گویند ، ((اءَفْسَدْتَ فِضَّتَکَ ؛ نقره ات را فاسد کردی )) . منظور این است که طلا و نقره ات در آزمایش ، بی عیار و قلابی از کار در آمد ، نه این که تو آن را فاسد کردی . ▫️همچنین اگر شتر کسی گم شود ، می گویند : ((فلانٌ اءضَلَّ ناقَتَهُ ؛ فلانی شترش را گم کرد)) . مراد این است که شترش گم شده است ، نه این که عمدا و از روی قصد آنرا گم کرده است . با توجه به دو مثال فوق ، معنای (یُضِلُّ بِهِ کَثیراً) این است که چون کافران و فاسقان کفر و فسق پیشه کرده اند ، خداوند هم عنایت خاصّ و دستگیری ویژه اش را از آنان بر می دارد و به حال خود رهایشان می سازد . ◽️به قول شاعر : راه هست و چاه و دیده بینا و آفتاب تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش چندین چراغ دارد و بیراهه می رود بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (13) 🔅🔅🔅 ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل ◽️نماز حضرت زهرا(عليهاالسلام): صديقه كبرا(عليهاالسلام)هنگام نماز نفس هايش به شماره مي افتاد: و كانت فاطمة(عليهاالسلام)تنهج في الصلاة من خيفة الله تعالي. [عدة الداعي، ص 185؛ بحار الانوار، ج 81، ص 258.] ▫️وقتي در محراب عبادتش مي ايستاد، نورش براي فرشتگان آسمان مي درخشيد، چنان كه نور ستارگان براي زمينيان مي درخشد و خداوند به فرشتگان مباهات مي كند كه ببينيد بنده ام چگونه از ترس من مي لرزد: متي قامت في محرابها بين يدي ربّهاغ آ زهر نورها لملائكة السماء كما يزهر نور الكواكب لأهل الأرض و يقول الله عزّوجلّ لملائكته: يا ملائكتي انظروا إلي أمتي فاطمة سيدة إمائي قائمةٌ بين يديّ، ترتعد فرائصها من خيفتي. [بحار الانوار، ج 43، ص 172، ح 13.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل پنجم 📜کسی که قرآن می‌خواند گویی تمام کتب انبیای گذشته را خوانده است. ▫️قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله أُعطِيتُ السُّوَرَ الطِّوَالَ مَكَانَ التَّورَاةِ وَ أُعطِيتُ المِئِينَ مَكَانَ الإِنجِيلِ وَ أُعطِيتُ المَثَانِيَ مَكَانَ الزَّبُورِ وَ فُضِّلتُ بِالمُفَصَّلِ ثَمَانٌ وَ سِتُّونَ سُورَةً وَ هُوَ مُهَيمِنٌ عَلَى سَائِرِ الكُتُبِ وَ التَّورَاةُ لِمُوسَى وَ الإِنجِيلُ لِعِيسَى وَ الزَّبُورُ لِدَاوُد ▫️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: به من سوره‏هاى طولانى داده شده به جاى تورات، و سوره‏هاى صد آيه‏اى داده شد به جاى انجيل و سوره‏هاى مثانى به من داده شد به جاى زبور، و سوره‏هاى مفصل (يعنى آيه كوتاه) را كه شصت و هشت سوره است افزون به من دادند و اين قرآن نگهبان و گواه بر كتاب‌هاى ديگر است و تورات از موسى علیه السلام است و انجيل از عيسى علیه السلام و زبور از داود علیه السلام است. ⏪بعد از خواندن این روایت: ☑️با خواندن قرآن از محتوای کتب گذشته آگاه می شود. ☑️قرآن محتوایی افزون بر کتب گذشته دارد. ☑️دلم برای حضرت عیسی که تنگ می شود، دلم برای حضرت موسی که تنگ می شود، دلم برای حضرت داوود که تنگ می شود و دلم وقتی هوای حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را دارد، قرآن می خوانم. قرآن می خوانم تا توفیق مصاحبت با اولیای خدا را یابم. 👈🏾پس از خواندن این روایت چه چیزی فکر شما را مشغول کرد؟ به چه فکر کردید؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از انقلابِ قَلم
او کلمات قرآنی را جان می‌داد قبل از انقلاب، من ممنوع‌السفر بودم؛ یعنی نمیتوانستم به خارج از کشور سفر کنم. مدتها در زندان بودم؛ وقتی هم که از زندان بیرون آمدم، در داخل کشور محصور بودم. در آن وقت، یکی از آرزوها و تصمیمهایم این بود - به خانواده‌ی خودم هم گفته بودم - که اگر بتوانم از کشور خارج بشوم، برای دیدن قرّاء - مخصوصاً شیخ مصطفی اسماعیل - به مصر میروم. اتفاقاً شیخ مصطفی اسماعیل تا بعد از انقلاب زنده بود؛ لیکن متأسفانه ما در آن سالهای اول انقلاب، به این فکری که حالا هستیم، نبودیم؛ والّا به هر طوری بود، من شیخ مصطفی اسماعیل را به تهران میآوردم. شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوق‌العاده بود. چیزهایی در تلاوت او بود که انصافاً قابل تقلید است. منهای مسأله‌ی صدا و کیفیت ادای حروف و کلمات، او کلمات قرآنی را جان میداد. یعنی وقتی که او آیه را میخواند، آن احساسی به مستمع دست میداد که در آیه اقتضای آن احساس بود. مثلاً فرض بفرمایید که در سوره‌ی هود، آن‌جایی که راجع به قضیه‌ی پسر نوح آیات کریمه را میخواند: «انّ ابنی من اهلی و انّ وعدک الحق»، انسان پدری را احساس میکند که پسر کافرش دارد در مقابلش از بین میرود؛ یعنی هم احساس رأفت به خاطر بُنوّت او، و هم احساس نفرت به خاطر کفر او. او این را با خواندن خودش به انسان القا میکند. این، چیز خیلی مهمی است و آن تأثیر قرآنی را در خواننده مضاعف میکند. شبیه این را - نه به این شدت - من در خواندن شیخ عبدالفتاح دیدم؛ او هم تا حدودی این‌طور است. مرحوم منشاوی هم جزو آن چهره‌های برجسته‌ی قرآنی است. چند نفر از مقلدان ایشان الان در این‌جا هستند. بیانات در مراسم تودیع قاریان قرآن ۱۳۷۰/۰۲/۰۶