eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
راز آیه سوم سوره تحریم.pdf
804.2K
14 🔅🔅🔅 وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَىٰ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ ۖ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هَٰذَا ۖ قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ.(آیه 3 سوره تحریم) وقتی پیغمبر با بعضی زنان خود (یعنی با حفصه راجع به ماریه یا راجع به ریاست ابوبکر و عمر) سخنی به راز گفت و آن زن (چون خیانت کرده و دیگری یعنی عایشه را) بر سرّ پیغمبر آگه ساخت و خدا به رسولش خبر داد او بر آن زن برخی را اظهار کرد و به رویش آورد و برخی را پرده‌داری نمود و اظهار نکرد؛ چون او را از افشاء آن سرّ آگاه ساخت آن زن گفت: رسولا، تو را که واقف ساخت (که من سرّ تو بر کسی فاش کرده‌ام)؟ رسول گفت: مرا خدای دانای آگاه خبر داد. 💢 موضوع: نقد و بررسی شان نزول آیه سوم سوره تحریم(رازی که فاش شد!) 🍀🍀🍀 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(88) 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢لطايف و اشارات ☑️7- تنافى نزاهت از ريب با تحريف خداوند، قرآن كريم را به نزاهت از ريب(شک و تردید) و نيز به عنوان سبب هدايت ستوده است و هر يك از اين اوصاف براى قرآن مجيد بالفعل ثابت است. از اين رو شايد بتوان گفت اين كتاب از گزند هر گونه تحريف، مانند زياده يا نقص ‍ محفوظ است ؛ زيرا كتاب مُحرَّف، جايگاه ريب است، نه منزه از آن و خود نيازمند به هدايت است، نه آن كه هادى ديگران باشد. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(32) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی 📌 1.استمرار و مداومت وَ لَقَدْ وَصَّلْنا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (51/قصص) ترجمه: ما آيات قرآن را يكى پس از ديگرى براى آنان آورديم شايد متذكّر شوند! ◽ «لَقَدْ وَصَّلْنا»: ارتباط دادیم و متّصل کردیم. یکی بعد از دیگری را فرو فرستادیم. اندک اندک و پیاپی نازل نمودیم و به هم پیوند دادیم ◽ كلمه «وَصَّلْنا» از «وصل»، به معناى ارتباط دادن و متّصل كردن است. مراد از اين اتّصال يا پى در پى بودن تذكّرات است و يا هماهنگى و هم‏سويى مطالبى كه ارائه مى‏شود. ☑ تکرار و گوشزد کردن پى درپى رهنمودها، روش تعلیم و تربیت قرآن است. ⏪ از سنّت‏هاى خداوند، هدايت انسان‏هاست كه لحظه ‏اى قطع نمى ‏شود «إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‏» و از طريق آيات الهى، انبيا و اوصيا عليهم السلام و علماى دين، تداوم مى ‏يابد «وَصَّلْنا لَهُمُ» و چنانچه منطقه‏ اى به اين هدايت الهى دسترسى نداشت، مى ‏بايست گروهى از آن منطقه كوچ كرده و با تفقّه در دين، مردم را از آن بهره‏مند سازند. تفسیر نور ج9ص70 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 نگاشت16: نکته های تفسیری آیات 9 تا 11سوره تکویر ✳️بِأَيِ‌ ذَنْبٍ‌ قُتِلَتْ ‌9 ۱ - برخى از اعراب جاهلى، دختران خود را بى هیچ گناه و جرمى زنده به گور مى کردند. (بأىّ ذنب قتلت) استفهام تقریرى در آیه شریفه، متوجّه مقتول شده است; با آن که مراد از آن مؤاخذه قاتل است. این گونه بیان، تأکید بر نبود عذر و بهانه براى قاتل است. ۲ - دختر بودن فرزند - در دیدگاه برخى از اعراب جاهلى - موجب استحقاق قتل بود. (بأىّ ذنب قتلت) ۳ - قیامت روز مؤاخذه و محکومیت کسانى که فرزندان خود را کشته اند. (بأىّ ذنب قتلت) ۴ - زنده به گور کردن، فجیع ترین نوع قتل کودکان (و إذا الموءودة سئلت . بأىّ ذنب قتلت) ۵ - شرک پدر و مادر و انحراف آنها از ادیان الهى، مجوّز کشتن فرزندان آنان نیست. (و إذا الموءودة سئلت . بأىّ ذنب قتلت) ۶ - اعدام، کیفرى پذیرفته شده براى بعضى از گناهان (بأىّ ذنب قتلت) استفهام در این آیه (به کدامین گناه؟) حاکى از پذیرش این نکته است که هر چند برخى گناهان ممکن است مجوّز اعدام باشد; ولى زنده به گور شدگان، از آن گناهان پاک بودند. 🔅🔅🔅 ✳️وَ إِذَا الصُّحُفُ‌ نُشِرَتْ‌ 10 ۱ - اعمال انسان ها، در طومارهایى، نوشته و ثبت مى گردد. (و إذا الصحف نشرت) ۲ - قیامت، روز باز شدن نامه عمل انسان و آگاهى او بر محتواى آن (و إذا الصحف نشرت) «نشر»، مخالف پیچیدن است (لسان العرب). براساس این معنا، فعل «نشرت»، دلالت دارد که نامه اعمال پیش از نشر، به شکل طومار است. ۳ - پرونده اعمال هر کس تا قیامت، بسته است و بر کسى مکشوف نیست. (و إذا الصحف نشرت) ۴ - بسته ماندن و باز شدن نامه اعمال انسان در قیامت، در اختیار او نیست. (و إذا الصحف نشرت) مجهول بودن «نشرت»، گویاى برداشت یاد شده است. ۵ - نامه هاى اعمال در قیامت، بر اهل محشر پراکنده و پخش خواهد شد. (و إذا الصحف نشرت) «نشر» به معناى تفریق (پراکنده ساختن) آمده است (تاج العروس). مراد از «نُشرت»، در این معنا پراکنده شدن نامه ها بر صاحبان آن و رسیدن نامه عمل هر کس به دست او است. 🔅🔅🔅 ✳️وَ إِذَا السَّمَاءُ کُشِطَتْ‌ 11 ۱ - آسمان در قیامت برکنده و برچیده خواهد شد. (و إذا السماء کشطت) «کَشْط» (مصدر «کشطت») به معناى برداشتن پوشش از چیزى است; همان گونه که پوست حیوان هنگام سلاّخى از آن برچیده گردد و همان گونه که سقف از جاى کنده مى شود (لسان العرب). ۲ - آسمان، همچون سقفى فراگیر و پوسته اى پوشاننده و قابل ازاله است. (و إذا السماء کشطت) ۳ - آسمان، پوششى که تا قیامت باقى خواهد ماند. (و إذا السماء کشطت) 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اعراف 28.mp3
15.14M
28 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بدل سازی # تسنیم ◽️....اصلاً دنيا جاي بدلي‌سازي است، اين‌جا بازار بدلي‌سازي است، از توحيد گرفته تا ايمان؛ يکي مي‌گويد من خدايم: ﴿مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَيْرِي﴾. يکي مي‌گويد من پيغمبرم، آمار متنبّيان(مدعیان نبوت) کمتر از انبيا نيست! يکي مي‌گويد من امامم که سقيفه را به جاي غدير مي‌نشاند. يکي مي‌گويد من عالمم، جزء مشايخ سوء است و جزء علما قرار مي‌گيرد. يکي منافق است و مي‌گويد من مؤمن‌ هستم. اين دنيا کارگاه بدلي‌سازي است؛ لذا آدم بايد حواسش جمع باشد.(درس تفسیر سوره شوری جلسه ۲۴) آیت الله 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
🍃🌹 🔰مفاسد عجب . . . به گفته در هر کس که عجب راه یابد هلاک شود آنگاه که عجب در دل ریشه دواند کار انسان را به شرک و کفر و بالاتر از آن می‌کشند یکی از مفاسد آن کوچک شمردن گناه آن است و در نتیجه در صدد اصلاح نفس و ترک گناه نیست چون پرده ضخیم خودپسندی مانع دیدن بدی های خود می شود. از مفاسد دیگرش این است که انسان بر خود و اعمالش تکیه می کند و خود را از خداوند بی نیاز می بیند بلکه خدا را ملزم می داند که به او اجر و ثواب دهد. دیگر آنکه به بندگان خدا به دیده حقارت می نگرد و اعمال آنان را ناچیز می شمارد. دیگر آنکه انسان را به ریا وادار می‌کند زیرا فرد خودپسند چون خویشتن را کامل و اعمالش کامل می‌داند در صدد جلوه‌گری بر می‌آید. خداوندا به ما توفیق عطا کن و با وظایف خود آشنا سازد و بهره‌ای از انوار معارف خود نصیب دل ما بگردان و نواقص مان را نشانمان ده و کلمه مبارکه توحید را در دل های سخت و سیاه ما وارد کن و حب نفس و حب دنیا را از دل ما بیرون ساز. . . . 📚برکرانه شرح چهل حدیث امام خمینی . . . یادامام 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. ✅ چه بسیار سخنان مشهور و جذابی که نباید پذیرفت. . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۹ 📌 الی باید را به تقویت کند. زیرا وقتی در مقابل هجوم و آنهایی که دلهایشان است قرار گرفت و او را کردند، اگر نداشته باشد و با نباشد، صد در صد تنها می ماند و از پای درمی آید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحيم حمایت گری خداوند شان نزول این آیه طبق روایات به واقعه ای پس از جنگ احد باز می گردد که مسلمان زخمی به دستور خداوند به جستجوی کفار قریش راه افتادند.و فردی از طرف قریش به دروغ به آنها گفت که همپیمانان قریش به آنها پیوسته و لشکری عظیم تشکیل داده اند پس، از جستجوی آنها دست بکشید.اما اصحاب پیامبر(ص) گفتند "که خداوند برای ما کافی است." و این آیه نازل شد و به همه ی ما آموخت که اگر تمام عالم نیز جمع شوند و برتری ظاهری مطلق نیز داشته باشند اما انسان بر خداوند توکل کند و از او یاری بطلبد، کسی نمی تواند بدو گزندی وارد آورد.مشکل از ضعف ایمان و اعتمادمان به خداوند است به همین دلیل به جای توکل بر او به انسان هایی مثل خود مثل رییس اداره آب و برق متوسل می شویم حال آنکه آنان نیز جز بنده ی بی مقداری در درگاه خداوند نیستند.بدانیم که اوست صاحب عالم و قادر مطلق. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌جان پیامیر اللهم ارزقنا حب علی و حب من یحبه ◽️...شيخ طوسي در همان تلخيص الشافي عظمت و جلال حضرت امير را ذکر کرد. آنجا دارد يک وقت در محضر پيغمبر*صلي الله عليه و آله و سلم* عدّه‌اي بودند، يکي از اصحاب يا ديگري، از اين سرشناس‌هاي معروف ـ که حالا لازم نيست اسم او برده شود ـ به حضرت عرض کرد اصحاب شما در چه حالتي هستند؟ نظر شما درباره صحابه چيست؟ ◽️وجود مبارک پيغمبر نظرشان را درباره صحابه ذکر کردند. اين شخص اصرار داشت و تعمدي داشت که ببيند نظر حضرت درباره حضرت علي*عليه السلام* چيست، به پيغمبر عرض کرد که چطور نام علي را نبردي؟ فرمود آخر سؤال تو درباره اصحاب بود، سؤال تو درباره نفس من که نبود، علي نفس من است، تو سؤال خود را عوض بکن، من هم جواب می‌دهم ◽️فرمود تو درباره اصحاب سؤال کردي، تو درباره نفس من که سؤال نکردي، علي نفس من است! اين منظور داشت که ببيند پيغمبر درباره حضرت امير چه مي‌گويد، پيغمبر هم اين‌طور جواب داد. عمداً نام علي را نبرد تا او بپرسد که من که گفتم نظر شما درباره اصحاب چيست، بگويد که چرا درباره علي سخن نگفتي؟ حضرت فرمود تو از اصحاب سؤال کردي، تو از نفس من که سؤال نکردي، علي نفس من است!(درس تفسیر سوره شوری جلسه 24) آیت الله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom