eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
مرد و زن مسلمان، کودکان مسلمان باید با قرآن انس پیدا کنید. قرآن را به معنای حقیقىِ مخاطب قرار گرفتنِ در مقابل خدا، بخوانید و در آن تدبر کنید و از آن بیاموزید. مرحله‌ی بعدش هم عمل است؛ اما من مرحله‌ی قبل از عمل را عرض میکنم: آموختن قرآن، فهم معارف قرآن، تدبر در آیات قرآن و کلمات قرآنی. بیانات در دیدار قاریان، 1386/06/22
برداشت از آيه ۶۷ 💢امر به منکر الی بايد معروف و منکر را در بشناسد تا مبادا در رديف که امر به منکر و نهی از معروف می کنند قرار گيرد. زيرا او را به دست می سپارد آنچنان که او خدا را کرده است. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 58 نهج البلاغه.mp3
2.36M
📚شرح و تفسیر حکمت58 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 59 نهج البلاغه.mp3
1.18M
📚شرح و تفسیر حکمت59 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای23 صحیفه سجادیه 75.mp3
18.38M
95 📼 قسمت: هفتادو پنجم 75 📌واکاوی دعای 23 ☑️ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑️ حالات گوناگون قلب(شاخصه های بیمار دلان) ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 عدل پروری 🔹 مردم تشنه عدل ‌می باشند، آنچه كه مشكل مردم را حل مي ‌كند است و از ما هم مي ‌خواهند! با يك فضل متوسط و يك تقواي صد درصدی يك شهري را بدون ترديد عالم مي‌ تواند اداره كند! مگر ما چقدر سواد مي‌ خواهيم؟ مردم چقدر از ما انتظار دارند؟ حالا بر فرض خيلي هم با سواد، شما حساب حوزه و دانشگاه را از جامعه جدا كنيد، اينها حالا خواص‌ هستند که به دنبال تحقيقات علمي می باشند؛ اما جامعه تشنه عدل است! چگونه وجود مبارك حضرت مردم را عاقل مي ‌كند كه اكثري قاطع مردم می شوند، اين در واقع مورد حیرت است! يعني هر وقت من درباره آن حديث نوراني فكر مي ‌كنم، حريم مي ‌گيرم! اول اين ‌چنين نيست كه «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»،[1] اول «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»[2] بعد اين ‌چنين مي‌ شود! آن وقت چنين جامعه ‌اي زنده مي‌ شود و با زنده كار كردن آسان است. وجود مبارك حضرت امير (علیه السلام) فرمود مشكل من اين است كه من با مرده ‌ها روبرو هستم، تا يك گوشه را جمع مي‌ كنم «وَ الثِّيَابُ الْمُتَدَاعِيَةُ كُلَّمَا حِيصَتْ‏ مِنْ‏ جَانِبٍ‏ تَهَتَّكَتْ‏ مِنْ آخَرَ»؛[3] فرمود من چند نفر را مثل لباس كهنه كه چند جايش رفو شده اين جا جمع مي ‌كنم، فرمود يك جا را من رفو مي ‌كنم مي ‌بينيم يك جاي ديگر شکافته شده است، اين طور نمي ‌شود! بايد كاري كرد كه خود ما مزه عدل را بچشيم و جامعه را تشنه عدل بكنيم؛ اوائل ممكن است که برای مدتی سخت باشد، بعد به قدري عدل شيرين است! 🔹 وجود مبارك رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) فرمود و گناه زباله است! بدبوست! حالا سرما خورده ‌ايد و بيني شما گرفته است يا علل و عوامل دیگری دارد، وگرنه خوشبو نيست «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»،[4] آدم هايي را ديديد كه شامه ‌شان بسته است، از كنار سطل زباله هم رد مي ‌شوند بيني را نمي‌گيرند؟! از كنار اين لاشه و مردار هم رد مي‌ شوند بيني را نمي ‌گيرند؟ فرمود اين كار بدبوست، آدم احساس مي‌ كند! 🔹اين از بيانات نوراني وجود مبارك امام صادق (صلوات الله و سلام عليه) است مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله عليه) هم در مكاسب محرمه اين را نقل كرده كه فرمود: «كَسْبُ الْحَرَامِ يَبِينُ‏ فِي‏ الذُّرِّيَّةِ»؛[5] غذاي حرام در ذريّه هم اثر مي‌ گذارد! نمي ‌گذارند اصلاً درست بفهمد! نماز مي ‌خواند، اما ندارد. مي‌خواهد چهار تا مطلب را تحقيق كند، چهار تا مغالطه به جاي برهان مي ‌نشيند. اينها كه تصادفی نيست! همه چيز نظم دارد! كدام خاطره در كجا بيايد همه نظم دارد. فرمود اين مال حرام آدم را بدبو مي‌ كند كه در آن روايات هم است كه عالم بي عمل، جهنمي ها از بويشان متعذي مي‌ شوند.[6] اگر يك مقداري انسان خودش عدل را بچشد، لذت عدل در كام او شيرين می شود آن وقت جامعه را به طرف عدل مي ‌برد، آن وقت اين معناي است! يك وقتي است انسان مي ‌گويد ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾[7] اين يك طور انتظار منفي مذموم هم است كه خيال مي ‌كنند حضرت مي ‌آيد و مشكل اينها را حل مي ‌كند؛ اما يك وقتي نه آن كسي كه دوست عدل است و است منتظر است، چون زنده است و زنده به دنبال مي ‌گردد، چون مي ‌داند رابطه ‌اش اين است و مي ‌داند حياتش به همين است. [1] . کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص567؛ الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص338. [2] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25. [3] . نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه 69. [4] . الأمالي (للطوسي)، ص372. [5] . وسائل الشيعه، ج17، ص82. [6] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص44؛ « الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ...». [7] . سوره مبارکه مائده، آیه24. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/03/21 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آبروی ادیان گذشته از قرآن قرآن مسحیت و کلمیت را آبرو داده است. عیسی و موسی را معصوم و با وحی معرفی کرده است. تورات محرف و انجیل محرف نمی‌توانست دین را نگه دارد. «آیت‌الله جوادی آملی» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۰ ـ ۶۸ 📌 الی بايد بکوشد که به هيچ وجه و در نفس و روحش به وجود نيايد. زيرا اين صفت از نظر خدای تعالی بالاترين# عذاب را دارد و صاحبش پست ترين ها است، آنها هستند که به خود کرده، همان ها هستند که اعمال خوبشان هم نمی شود و همان ها هستند که بسيار کرده اند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انفال ۳.mp3
15.95M
3 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢زینت انسان ...فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾، نه «لَکُم»! در هر حال شما زمین را زینت دادید، یک آدم عاقل باید بفهمد که اگر باغ و راغی ساخت، خانهای ساخت و باغی درست کرد، زمین را مزیّن کرد، نه خود را! ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾ نه «لَکُم»! شما ﴿خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ﴾؛ شما زینتتان در عبادت است و توحید است و عقاید است و علم است و فهم، زینت شما آن‌جاست! اگر کسی کاری کرد، باغی درست است و برجی درست کرد، زمین را مزیّن کرده، نه خود را! بر فرض برود آسمان، راه شیری را هم مالک بشود، باید بفهمد که ﴿وَ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ﴾. بر فرض «شمس و قمر» را هم مالک بشود، این زینت او نیست. «شمس و قمر» زینت «سماء» است، نه زینت انسان! زینت انسان چیز دیگری است؛ ﴿یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ﴾ است، ﴿خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ﴾[33] است، ﴿حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ﴾ و مانند آن است. زینت انسان این است که انسان با آن مهاجرت بکند، چیزی را که باید بگذارد و برود و باید مسئولِ داشتنِ آن باشد و در برابر آن باید پاسخگو باشد که دیگر زینت نیست؛ اینها را همه انبیا آمدند گفتند، گفتند چیزی که جدای از جان انسان است، زینت انسان نیست. در سوره «کهف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأرْضِ زِینَةً لَّهَا﴾؛ ولی در سوره «حجرات» فرمود: ﴿حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ﴾؛ این اعتقاد و ایمان صحیح زینت‌های شماست.(درس تفسیر سوره زخرف جلسه 10) آیت الله العظمی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Takwir05.mp3
7.25M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 31تفسیر صوتی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه پنجم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر متنی سوره تکویر.جوادی.docx
47.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت32:تفسیر متنی سوره تکویر 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه پنجم 🌴🌴🌴 📜 فرازی از متن درس در جريان ﴿وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ﴾آيا حيوان‌ها محشور مي‌شوند يا نه؟ مستحضريد که دو حشر در قرآن کريم است: يک حشر معروف که معاد است اين برای انسان است و جنّ که مکلّف‌اند شريعتي دارند ديني دارند ﴿وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إِلاّ لِيَعْبُدُونِ﴾ اينها بهشت و جهنم دارند، اينها مسئول‌اند اينها اگر جفايي کردند زير سؤال مي‌روند. حشر دوم که بالاتر از حشر اول است اين برای کل ماسواست که ﴿إِلَي اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ﴾ است؛ هر چيزي به طرف خدا برمي‌گردد. در آن حشر اول فرمود: ﴿وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنسَ إِلاّ لِيَعْبُدُونِ﴾؛ اما در آن حشر اکبر، هر موجودي تسبيح‌گوي اوست. در سوره «إسراء» فرمود: ﴿إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾هيچ چيزي نيست مگر اينکه هم «سبحان الله» دارد هم «الحمد لله». تسبيح او در صحابت تحميد است و تحميد او مصاحب با تسبيح است. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
📌جامعیت جهانشمولی امام رضوان الله علیه 💠 دوازدهم بهمن. سالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی و آغاز ایام الله دهه فجر 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(41) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی 11. کارگروهی (یارگیری) وَ اجْعَلْ لي‏ وَزيراً مِنْ أَهْلي‏،هارُونَ أَخي‏،اشْدُدْ بِهِ أَزْريوَ أَشْرِكْهُ في‏ أَمْري( 29تا34 طه) قال عيسى ابن مريم للحواريين من انصاري الى الله قال الحواريون نحن انصار الله فامنت طائفة من بني اسرائيل و کفرت طائفة فايدنا الذين امنوا على عدوهم فاصبحوا ظاهرين(14/صف) قال ما مکني فيه ربي خير فاعينوني بقوة اجعل بينکم و بينهم ردما( 95/کهف) ترجمه:(ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مى‏کنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها سدّ محکمى قرار دهم! 📝 نکته: • کارگزاران فرهنگی لايق، به كمك علم، هنر، سوز و تعاون، از ساده‏ترين افراد و ابزار، بهترين كارها را توليد مى‏كنند، بنا بر اين اگر مدير لايق باشد، كارگران ساده مهم‏ترين پروژه‏ها را انجام دهند. «فَأَعِينُونِي ... فَمَا اسْطاعُوا» ... (تفسیرنورج 7ص227) 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(101) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪3- اختلاف منكران غيب ⏹منكران غيب مختلفند: عده اى از آنان توجيه گران مكاتب الحادى هستند، مانند مادى گرايان كنونى كه همانند قوم بنى اسرائيل مى گويند: چون خدا را با حواس نمى توان ادراك كرد، پس وجود ندارد يا قابل ستايش نيست: (لن نومن لك حتى نرى الله جهره) (384) و قرآن كريم در پاسخ آنان رهنمود مى دهد كه معيار شناخت عقل است، نه صرف احساس و تجربه ؛ زير در عالم شهادت نيز كه شناخت تجربى ارزشمند است، پشتوانه آن عقل است و سر انكار ملحدان نسبت به الهيات و معارف غيبى اين است كه معيار شناخت را تنها تجربه مى دانند و معارف ماوراى طبيعت محسوس را مهمل مى پندارند، اين اين رو مى گويند: (ارنا الله جهره). (385) ⏹گروهى ديگر از منكران غيب توده مردمى هستند كه بر اساس عادات و رسوم سنتى و تقليد از نياكان خود، غيب را انكار مى كنند: (انا وجدنا اباءنا على امه و انا على اثارهم مقتدون) (386) و خداى سبحان آنان را ارشاد مى كند كه مقلد نيز بايد در تقليد خود محقق باشد و بداند از چه كسى و با چه شرايطى تقليد كند: (او لو كان اباؤ هم لا يعقلون شيئا و لا يهتدون).(387) ⏹گروه سوم مستكبرانى هستند كه با وجود يقين به حقانيت وحى رسالت، غيب را انكار مى كنند: (فلما جاءتهم اياتنا مبصره قالوا هذا سحر مبين)، (388) (وجحدوا بها و استيقنتها انفسهم)، (389) (قال لقد علمت ما انزل هولاء الا رب السموات والارض بصائر) (390) و چون اينان انكارى زروگويانه دارند، پاسخ خداى قهار به آنان نيز جز شمشير و زور نيست: (فقاتلوا ائمه الكفر). (391) البته در بحثهاى جهاد، معلوم مى شود كه جهاد ابتدايى براى دفاع از حقوق انسانيت و حظوظ فطرت ناب است، نه از باب تحميل عقيده. ============ 384- سوره بقره ، آيه 55 385- سوره نساء، آيه 153 386- سوره زخرف ، آيه 23 387- سوره بقره ، آيه 170. 388- سوره نمل ، آيه 13 389- سوره نمل ، آيه 14 390- سوره اسراء، آيه 102 391- سوره توبه ، آيه 12 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 🌹 📌حدیث پنجم؛ حسادت 🔰بعضی از مفاسد حسد؛ بخش اول . . . . حسد یکی از بیماریهای مهلک قلبی است و بیماری‌های قلبی و مفاسد فراوان دیگر از آن پدید می آید. مفاسد آن بسیار است. امام صادق (ع) فرموده است: آفة الدین الحسد والعجب والفخر: آفت دین عبارت است از: حسد، عجب و فخر. و حضرت باقر (ع) فرموده است: ان الرجل لیأتی بأی بادرة فیکفر و ان الحسد لیأکل الایمان کما تاکل الناس الحطب همانا مرد، هر لغزشی را مرتکب می شود و آمرزیده می شود و همانا حسد، ایمان را می خورد، آن گونه که آتش، هیزم را می خورد. دلیل آن روشن است، ایمان نوری الهی است که دل را تجلی گاه حق می‌سازد و این نور معنوی قلب را وسیع تر از همه ی موجودات می‌کند و با آن تنگی و تاریکی که در اثر این صفت پست برای دل پیش می‌آید ناسازگار است. . . . . 📚چهل حدیث امام خمینی . . . @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۲ ـ ۷۱ 📌 الی به قدری ايمانش را محکم کند که به تمام دينی اش بدون هيچ مشکلی موفّق شود، امر به کند، نهی از نمايد، را بپا دارد، را بدهد و خدا و رسولش را کند تا خدای تعالی او را مورد خاصش قرار دهد و مشمول وعده های الهی در آخرت که خلد و جنات عدن و از همه بالاتر مورد خدای تعالی واقع شود واقعاً اين بزرگی است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌میهمان سفره خدا ◽️....یک وقت است که یک کاسب هر روز دخل و خرج میکند، خیال میکند که کسب او رازق اوست؛ اما یک وقت کسی اصلاً به دخل و خرج خودش کاری ندارد و وظیفهٴ خودش را انجام میدهد، او میداند که مهمان رزق الهی است. ◽️فرمود موحّد همیشه با ما سر و کار دارد و هرگز هم از تحریم و غیر تحریم هراسی ندارد، چون ما رازق او هستیم: ﴿وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ﴾؛ ▫️این شخص (موحد مومن)دو روزی دارد: هم روزی او تأمین است و هم رزق توحید نصیب او شده است! از راهی که گمان نمیکند ما او را تأمین میکنیم، تا روزنهٴ توحید او قوی بشود. ◽️یک وقت است که کسی تمام امید او به همین مغازه است، این شخص روزی را میگیرد و نماز خودش را هم میخواند، اما آن لذت ﴿مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ﴾ را نمیبرد؛ ولی کسی که متّقی بود، فرمود ما روزی او را میدهیم، اما نه از راهی که او خیال میکند، بلکه از راهی که نمیداند، تا بداند کار از راه غیب به دست دیگری است: «دستی از غیب برون آید و کاری بکند»، همیشه برای او همین‌طور است! ﴿وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ﴾ 📼درس تفسیر سوره زخرف جلسه 13 آیت الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
35 🔅🔅🔅 💢 مثَل بذر پر برکت 3 (مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53) ((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) . 📝نکته ها : ⏪ب - وسوسه شیطان به هنگام انفاق در ذیل آیه (الشَّیْطَنُ یَعِدُکُمُ ا لْفَقْرَ . . . )(59) از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که فرمود : ((شیطان به هنگام انفاق انسانها را وسوسه می کند که اگر انفاق کنید ، خودتان فقیر و محتاج خواهید شد)) . (60) 🗓شهید دستغیب می فرماید : ((در انوار جزایری آمده است که در سالی قحطی ، واعظی بالای منبر می گفت : هنگامی که آدمی می خواهد صدقه بدهد ، هفتاد شیطان به دستش می چسبند که نگذارند صدقه بدهد . مؤ منی پای منبر وقتی این سخنان را شنید ، تعجّب کرد و گفت : صدقه دادن که این قدر مشکل نیست و من گندمی اضافه دارم و هم اکنون می روم آنرا به مسجد می آورم و به فقیرها می دهم . وقتی به منزلش رفت و خواست گندم را بیاورد زنش شروع کرد به سرزنش او و گفت : در این سال قحطی رعایت زن و بچّه ات را نمی کنی ؟ شاید قحطی طولانی شد ، آنوقت از گرسنگی بمیریم و . . . خلاصه به قدری او را وسوسه کرد که وی دست خالی به مسجد بازگشت ! دوستانش از او پرسیدند : چه شد که گندم را نیاوردی ؟ دیدی هفتاد شیطانک به دستت چسبیدند و مانعت شدند ! مرد مؤ من پاسخ داد : من شیطانها را که ندیدم لیکن مادرشان را دیدم که نگذاشت ، خلاصه مرد می خواهد که در برابر وسوسه ها و توجیه های شیطانی مقاومت کند ، می بینید گاهی به زبان زن یا رفیق مصلحت اندیشی می کند و نمی گذارد)) . (61) ================= 59-بقره / 268. 60-تفسیر المیزان ، ج 2، ص 204. 61-استعاذه ، ص 40، با کمی تصرف در عبارات . 62-اقتباس از تفسیر امثال القرآن ، ص 338. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
4_5828119794305468339.pdf
415.1K
💠 🔘 ♻️کتاب دعا و کارکرد آن در زندگی ♻️استاد وحید واحد جوان ✅روان و جذاب و مفید 🌺 ✅فقط 60 صفحه @rahighemakhtoom