eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌جامعیت جهانشمولی امام رضوان الله علیه 💠 دوازدهم بهمن. سالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی و آغاز ایام الله دهه فجر 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(41) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی 11. کارگروهی (یارگیری) وَ اجْعَلْ لي‏ وَزيراً مِنْ أَهْلي‏،هارُونَ أَخي‏،اشْدُدْ بِهِ أَزْريوَ أَشْرِكْهُ في‏ أَمْري( 29تا34 طه) قال عيسى ابن مريم للحواريين من انصاري الى الله قال الحواريون نحن انصار الله فامنت طائفة من بني اسرائيل و کفرت طائفة فايدنا الذين امنوا على عدوهم فاصبحوا ظاهرين(14/صف) قال ما مکني فيه ربي خير فاعينوني بقوة اجعل بينکم و بينهم ردما( 95/کهف) ترجمه:(ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من گذارده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مى‏کنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها سدّ محکمى قرار دهم! 📝 نکته: • کارگزاران فرهنگی لايق، به كمك علم، هنر، سوز و تعاون، از ساده‏ترين افراد و ابزار، بهترين كارها را توليد مى‏كنند، بنا بر اين اگر مدير لايق باشد، كارگران ساده مهم‏ترين پروژه‏ها را انجام دهند. «فَأَعِينُونِي ... فَمَا اسْطاعُوا» ... (تفسیرنورج 7ص227) 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(101) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪3- اختلاف منكران غيب ⏹منكران غيب مختلفند: عده اى از آنان توجيه گران مكاتب الحادى هستند، مانند مادى گرايان كنونى كه همانند قوم بنى اسرائيل مى گويند: چون خدا را با حواس نمى توان ادراك كرد، پس وجود ندارد يا قابل ستايش نيست: (لن نومن لك حتى نرى الله جهره) (384) و قرآن كريم در پاسخ آنان رهنمود مى دهد كه معيار شناخت عقل است، نه صرف احساس و تجربه ؛ زير در عالم شهادت نيز كه شناخت تجربى ارزشمند است، پشتوانه آن عقل است و سر انكار ملحدان نسبت به الهيات و معارف غيبى اين است كه معيار شناخت را تنها تجربه مى دانند و معارف ماوراى طبيعت محسوس را مهمل مى پندارند، اين اين رو مى گويند: (ارنا الله جهره). (385) ⏹گروهى ديگر از منكران غيب توده مردمى هستند كه بر اساس عادات و رسوم سنتى و تقليد از نياكان خود، غيب را انكار مى كنند: (انا وجدنا اباءنا على امه و انا على اثارهم مقتدون) (386) و خداى سبحان آنان را ارشاد مى كند كه مقلد نيز بايد در تقليد خود محقق باشد و بداند از چه كسى و با چه شرايطى تقليد كند: (او لو كان اباؤ هم لا يعقلون شيئا و لا يهتدون).(387) ⏹گروه سوم مستكبرانى هستند كه با وجود يقين به حقانيت وحى رسالت، غيب را انكار مى كنند: (فلما جاءتهم اياتنا مبصره قالوا هذا سحر مبين)، (388) (وجحدوا بها و استيقنتها انفسهم)، (389) (قال لقد علمت ما انزل هولاء الا رب السموات والارض بصائر) (390) و چون اينان انكارى زروگويانه دارند، پاسخ خداى قهار به آنان نيز جز شمشير و زور نيست: (فقاتلوا ائمه الكفر). (391) البته در بحثهاى جهاد، معلوم مى شود كه جهاد ابتدايى براى دفاع از حقوق انسانيت و حظوظ فطرت ناب است، نه از باب تحميل عقيده. ============ 384- سوره بقره ، آيه 55 385- سوره نساء، آيه 153 386- سوره زخرف ، آيه 23 387- سوره بقره ، آيه 170. 388- سوره نمل ، آيه 13 389- سوره نمل ، آيه 14 390- سوره اسراء، آيه 102 391- سوره توبه ، آيه 12 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 🌹 📌حدیث پنجم؛ حسادت 🔰بعضی از مفاسد حسد؛ بخش اول . . . . حسد یکی از بیماریهای مهلک قلبی است و بیماری‌های قلبی و مفاسد فراوان دیگر از آن پدید می آید. مفاسد آن بسیار است. امام صادق (ع) فرموده است: آفة الدین الحسد والعجب والفخر: آفت دین عبارت است از: حسد، عجب و فخر. و حضرت باقر (ع) فرموده است: ان الرجل لیأتی بأی بادرة فیکفر و ان الحسد لیأکل الایمان کما تاکل الناس الحطب همانا مرد، هر لغزشی را مرتکب می شود و آمرزیده می شود و همانا حسد، ایمان را می خورد، آن گونه که آتش، هیزم را می خورد. دلیل آن روشن است، ایمان نوری الهی است که دل را تجلی گاه حق می‌سازد و این نور معنوی قلب را وسیع تر از همه ی موجودات می‌کند و با آن تنگی و تاریکی که در اثر این صفت پست برای دل پیش می‌آید ناسازگار است. . . . . 📚چهل حدیث امام خمینی . . . @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۲ ـ ۷۱ 📌 الی به قدری ايمانش را محکم کند که به تمام دينی اش بدون هيچ مشکلی موفّق شود، امر به کند، نهی از نمايد، را بپا دارد، را بدهد و خدا و رسولش را کند تا خدای تعالی او را مورد خاصش قرار دهد و مشمول وعده های الهی در آخرت که خلد و جنات عدن و از همه بالاتر مورد خدای تعالی واقع شود واقعاً اين بزرگی است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌میهمان سفره خدا ◽️....یک وقت است که یک کاسب هر روز دخل و خرج میکند، خیال میکند که کسب او رازق اوست؛ اما یک وقت کسی اصلاً به دخل و خرج خودش کاری ندارد و وظیفهٴ خودش را انجام میدهد، او میداند که مهمان رزق الهی است. ◽️فرمود موحّد همیشه با ما سر و کار دارد و هرگز هم از تحریم و غیر تحریم هراسی ندارد، چون ما رازق او هستیم: ﴿وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ﴾؛ ▫️این شخص (موحد مومن)دو روزی دارد: هم روزی او تأمین است و هم رزق توحید نصیب او شده است! از راهی که گمان نمیکند ما او را تأمین میکنیم، تا روزنهٴ توحید او قوی بشود. ◽️یک وقت است که کسی تمام امید او به همین مغازه است، این شخص روزی را میگیرد و نماز خودش را هم میخواند، اما آن لذت ﴿مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ﴾ را نمیبرد؛ ولی کسی که متّقی بود، فرمود ما روزی او را میدهیم، اما نه از راهی که او خیال میکند، بلکه از راهی که نمیداند، تا بداند کار از راه غیب به دست دیگری است: «دستی از غیب برون آید و کاری بکند»، همیشه برای او همین‌طور است! ﴿وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ﴾ 📼درس تفسیر سوره زخرف جلسه 13 آیت الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
35 🔅🔅🔅 💢 مثَل بذر پر برکت 3 (مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53) ((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) . 📝نکته ها : ⏪ب - وسوسه شیطان به هنگام انفاق در ذیل آیه (الشَّیْطَنُ یَعِدُکُمُ ا لْفَقْرَ . . . )(59) از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که فرمود : ((شیطان به هنگام انفاق انسانها را وسوسه می کند که اگر انفاق کنید ، خودتان فقیر و محتاج خواهید شد)) . (60) 🗓شهید دستغیب می فرماید : ((در انوار جزایری آمده است که در سالی قحطی ، واعظی بالای منبر می گفت : هنگامی که آدمی می خواهد صدقه بدهد ، هفتاد شیطان به دستش می چسبند که نگذارند صدقه بدهد . مؤ منی پای منبر وقتی این سخنان را شنید ، تعجّب کرد و گفت : صدقه دادن که این قدر مشکل نیست و من گندمی اضافه دارم و هم اکنون می روم آنرا به مسجد می آورم و به فقیرها می دهم . وقتی به منزلش رفت و خواست گندم را بیاورد زنش شروع کرد به سرزنش او و گفت : در این سال قحطی رعایت زن و بچّه ات را نمی کنی ؟ شاید قحطی طولانی شد ، آنوقت از گرسنگی بمیریم و . . . خلاصه به قدری او را وسوسه کرد که وی دست خالی به مسجد بازگشت ! دوستانش از او پرسیدند : چه شد که گندم را نیاوردی ؟ دیدی هفتاد شیطانک به دستت چسبیدند و مانعت شدند ! مرد مؤ من پاسخ داد : من شیطانها را که ندیدم لیکن مادرشان را دیدم که نگذاشت ، خلاصه مرد می خواهد که در برابر وسوسه ها و توجیه های شیطانی مقاومت کند ، می بینید گاهی به زبان زن یا رفیق مصلحت اندیشی می کند و نمی گذارد)) . (61) ================= 59-بقره / 268. 60-تفسیر المیزان ، ج 2، ص 204. 61-استعاذه ، ص 40، با کمی تصرف در عبارات . 62-اقتباس از تفسیر امثال القرآن ، ص 338. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
4_5828119794305468339.pdf
415.1K
💠 🔘 ♻️کتاب دعا و کارکرد آن در زندگی ♻️استاد وحید واحد جوان ✅روان و جذاب و مفید 🌺 ✅فقط 60 صفحه @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روح الله، قائم به عقل و علم برای حل های جمعی و سیاسی، (قرآن) فرمود: یک گروه می توانند مشکل را حل کنند و آن (لقوم یعقلون)، (لقوم یعلمون). ما قوم عقل مثل قوم عرب یا عجم نداریم، ما قوم عقل مثل شرقی یا غربی نداریم؛ (قوم عقل) یعنی (( قائم بالعقل )) مثل ، (( قائم بالعلم )) مثل روح الله. از هر عالمی ساخته نیست که یک فرمان صادر کند، هزاران کشور را روح ببخشند! آنکه قائم به است مثل روح الله، توان این را دارد که ایران‌را کعبه کند. ✅ آئین نکوداشت شخصیت برگزیده قرآنی آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) در عرصه بین المللی به همراه اختتامیه بیستمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث _ قم ؛ مدرسه علمیه امام خمینی (ره) _ ۱۳۹۳/۱۱/۱۶ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل دهم 📃کسی که قرآن می‌خواند به گنج‌هاي بي‌نهايتي دست مي‌يابد. ▫️قَالَ سَمِعتُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ علیه السلام يَقُولُ آيَاتُ القُرآنِ خَزَائِنُ فَكُلَّمَا فَتَحتَ خِزَانَةً يَنبَغِي لَكَ أَن تَنظُرَ مَا فِيهَا ▫️آيات قرآن گنجينه‏هايند و هر زمانى كه گنجينه‏اى گشودى، بر تو سزاوار است كه نگاه كنى در آن چيست. ⏪روایت برایم گفت که: ☑️بیشتر به قرآن و خزائن آن توجه کنم. ☑️از کنار هر مصحف قران که رد می شوم به او نظری افکنم و از او بخواهم برایم از خزائنش بگوید. ☑️درونم را برای دریافت خزائن قرآن آماده کنم. 👈🏾در تو بعد از خواندن این روایت چه تغییراتی رخ داد؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom