eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.7هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 ✅اصل يازدهم 📃خواندن قرآن نجات دهنده از مهلکه‌هاست. ◽️قَالَ أَبُو عَبدِ الله علیه السلام لَا وَ الله لَا يَرجِعُ الأَمرُ وَ الخِلَافَةُ إِلَى آلِ أَبِي بَكرٍ وَ عُمَرَ أَبَداً وَ لَا إِلَى بَنِي أُمَيَّةَ أَبَداً وَ لَا فِي وُلدِ طَلحَةَ وَ الزُّبَيرِ أَبَداً وَ ذَلِكَ أَنَّهُم نَبَذُوا القُرآنَ وَ أَبطَلُوا السُّنَنَ وَ عَطَّلُوا الأَحكَامَ وَ قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله القُرآنُ هُدًى مِنَ الضَّلَالِ وَ تِبيَانٌ مِنَ العَمَى وَ استِقَالَةٌ مِنَ العَثرَةِ وَ نُورٌ مِنَ الظُّلمَةِ وَ ضِيَاءٌ مِنَ الأَحدَاثِ وَ عِصمَةٌ مِنَ الهَلَكَةِ وَ رُشدٌ مِنَ‏ الغَوَايَةِ وَ بَيَانٌ مِنَ الفِتَنِ وَ بَلَاغٌ مِنَ الدُّنيَا إِلَى الآخِرَةِ وَ فِيهِ كَمَالُ دِينِكُم وَ مَا عَدَلَ أَحَدٌ عَنِ القُرآنِ إِلَّا إِلَى النَّارِ ◽️ امام صادق علیه السلام فرمودند: امامت و خلافت هرگز به آل ابى بكر و عمر و نه به زادگان بنى‌اميّه و نه در نسل طلحه و زبير باز نمي‌گردد، زيرا آنان قرآن را به دور انداختند و سنت‌ها را باطل كردند و احكام را معطّل گذاشتند در حالي‌ كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قرآن هدايت‌ كننده هر گمراهي و روشنگر هر نابينايي است و وسيله بازگشت و گذشت از هر لغزش است و روشنى است در تاريكى و پرتوى است در هر پيشامد (بدعت) و نگهدارى از هر هلاكت است و رهيابى از هر گمراهى است و بيان است در مورد هر فتنه و اشتباه و وسيله رسيدن از دنيا به سعادت آخرت است و در آن است كمال دين شماها و هيچ كس از قرآن منحرف نشود جز به دوزخ سوزان‏. ⏪امام برایم گفت که: ☑️دوری از قرآن، آتش است. ☑️قرآن مرا از کوری دور می کند و بصیرت می بخشد. ☑️قرآن مرا از لغزش دور می کند. ☑️کمالم در قرآن است. ☑️قرآن خواندن مرا به سنت نبی خدا نزدیک می کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فروتنی و تواضع 62.mp3
3.76M
(62) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 فروتنی و تواضع 🕑 زمان:30دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اصول انقلاب 🔹 ما هم هدفمان مشخص است، هم راه مشخص و هم می ‌دانیم صاحب كارمان كیست؛ به دلیل اینكه را او به مقصد رساند. در جریان فتح مكه ابوسفیان متحیرانه قدم می ‌زد، گفت چطور شد که ما شكست خوردیم و اینها پیروز شدند؟! ما به سربازانمان كباب می ‌دادیم و اینها خرما خوردند، ما به سربازانمان شمشیر دادیم و آنها چوب دستی داشتند، ما به سربازانمان شتر و اسب دادیم و اینها پیاده و پابرهنه بودند، آخر «لَیتَ شِعْرِی بِأَی شَیءٍ غَلَبْتنِی» آخر ما هر چه تحلیل می ‌كنیم جور درنمی ‌آید، چطور ما شكست خوردیم اینها پیروز شدند؟! وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) از پشت سر رسیدند دست مبارك را روی دوش ابوسفیان گذاشتند و فرمودند «بِاَللهِ غَلَبْتُك»[1] تو همه ‌اش شتر و اسب و قاطر می ‌بینی، قدرت غیبی را كه نمی ‌بینی! ما با آن پیروز شدیم «بِاَللهِ غَلَبْتُك». در جریان این طور بود در جریان واقعاً این طور بود. اینكه تاریخ ‌بیهقی و تاریخ ناسخ ‌التواریخ و اینها نیست كه مال سیصد سال قبل یا چهار صد سال باشد، برای دیروز بود و همه هم دیدند! این طور نیست كه حالا آدم بگوید كه در تاریخ است افسانه است یا اغراق است، پس «بِاَللهِ غَلَبْتُك» است. 🔹 اصل اول آن است كه به سمت باید حركت كنیم اصل دوم این است كه هیچ كم نیاوریم برای اینكه صاحب كار دیگری است! اصل سوم این است كه چقدر از ما بر می ‌آید؟! هر چه كه بر می‌آید كوتاهی نكنیم، یقیناً پیروز می‌ شویم! 🔹 جوان های مملكت هم های متدین و شیر پاك خورده هستند، بچه ‌های ابی ‌عبدالله هستند، بچه ‌های امیرالمؤمنین هستند و [برای] اینها هم باید تلاش و كوشش كرد؛ منتها ما اگر درست عمل بكنیم مردم بر می ‌گردند! مردم هم مردم مسلمان و متدین ‌هستند وقتی ببینند این آقا كیسه ندوخته می کنند. مردم از این بیان امیرالمؤنین را تبعیت می ‌كنند؛ حضرت فرمود كه آن كارمند و آن كارگزاری كه وقتی می‌آید با یك كیسه خالی می‌ آید می ‌رود با كیسه پر می‌رود به او نكنید، خودش هم فرمود این درآمدهای من است و من از همین ها دارم استفاده می ‌كنم؛[2] حالا ما مثل او نمی ‌توانیم بشویم و قبول داریم، اما همین را اكتفا بكنیم. حرام آبرو بر است! در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) مكرر در نهج‌ البلاغه آمد كه باند بازی، جناح بازی و سیاست بازی سرزمین «وبا»، «وَبِی‏»,[3] «أَوْبیٰ‏»،[4] «مُوبِئ‏»[5] است. یكی از واژه ‌هایی كه در نهج ‌البلاغه چند بار تكرار شده است، همین جریان «وَبِی‏», «أَوْبیٰ‏»، «مُوبِئ‏» فرمود این دنیا و این بازی ها «مُوبِئ‏» است؛ آن چراگاهی را می‌ گویند كه علفهایش وبا خیز است. فرمود دنیا این طور است، مبادا خدایی ناكرده در این باند بازی و در این جناح بازی [بیافتید]! بله همه ما در متن سیاستیم، سیاست را سید حسن مدرس (رضوان الله علیه) بیان كرده، امام بیان كرده، مقام معظم رهبری بیان می‌كند، راه مشخصی داریم! ما نه فاصله می ‌گیریم، نه از قافله جداییم و در هم هستیم؛ اما باند بازی، جناح بازی، بازی كردن با دین و بازی كردن با خون شهدا آدم را در چراگاه «وَبِی‏», «أَوْبیٰ‏»، «مُوبِئ‏» می ‌برد؛ یعنی چراگاه وبا خیز، وبا هم هم كشنده است و هم آبرو است. 🔹 این بیان نورانی حضرت امیر است که فرمود باند بازی آبرو ریزی را به همراه دارد، مواظب دنیا باشید و آخرتتان باشید! خدا صاحب این همه خون های پاك است! این یعنی انتقام اینها را خدا می‌گیرد، وگرنه خدای سبحان كه خون ندارد! خون بهای اینها را خود خدا به عهده می‌گیرد. اگر را خدا می‌گیرد، مگر اجازه می ‌دهد که هر كسی با این خون ها بازی كند؟! 🎤 📚 دیدار مسئولان سازمان بسیج با حضرت استاد تاریخ: 1383 =================== [1]. الروض الانف الوكیل، ج7، ص135. [2]. مجموعه ورام، ج2، ص151/ [3]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه175؛ نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت376. [4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه238. [5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت367؛ «مَتَاعُ الدُّنیا حُطَامٌ مُوبِیءٌ». 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ولادت اسوه و مقتدای امامان و ام ابیها حضرت زهرای مرضیه و فاطمه اطهر سلام الله علیها و سلاله پاک ایشان حضرت امام روح الله بر همه رهروان و محبان شان مبارک.🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (15) ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل ◽️نماز امام كاظم (عليه‌السلام): به گفته جاسوس دستگاه عباسي امام كاظم (عليه‌السلام) پس از آنكه وارد زندان هارون الرشيد شد مكرّر در دعاي خود مي گفت كه خدايا! تو مي داني كه من پيوسته از تو مي خواستم كه فراغتي براي من فراهم كني تا تو را عبادت كنم. خدايا! اين فراغت در زندان برايم فراهم شد پس تو را بر اين نعمت شكر مي كنم: كثيراً يقول في دعائه و هو محبوسٌ: اللّهمّ! إنّك تعلم أنّي كنت أسئلك أن تفرّغني لعبادتك، أللّهمّ و قد فعلتَ فلك الحمد[الارشاد، ج 2، ص 240، باب ذكر السبب في وفاته.]، از اين رو در زندان هارون پيوسته به عبادت مشغول بود به گونه اي كه تمام شب را به نماز، تلاوت قرآن و دعا مي گذراند و چهره اش را از محراب برنمي گرداند و بيشتر روزها را روزه مي گرفت: كان (عليه‌السلام) مشغولاً بالعبادة يحيي الليل كلّه صلاةً و قرائةً للقرآن و دعاءً و اجتهاداً و يصوم النهار في أكثر الأيام و لايصرف وجهه من المحراب. [الارشاد، ج 2، ص 240، باب ذكر السبب في وفاته.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نه مثل ساره‌ای و مریم! نه مثل آسیه و حوّا! فقط شبیه خودت هستی! فقط شبیه خودت زهرا! اگر شبیه کسی باشی، شبیه نیمه‌شب قدری! شبیه آیۀ تطهیری! شبیه سورۀ «اعطینا»! ولادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را محضر متدینان متمدن تبریک عرض میکنم. 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوشش رحمت فاطمه (س) برای اهل محشر در بعضی از دعاها اینچنین آمده است که دست ما از ریشه چادر بی بی کوتاه نشود. این بر اثر یک روایتی است که وجود مبارک بی بی (سلام الله علیها) در چادری بر سر می کند که ریشه ها و دامنه های او به تمام افراد شایسته می رسد. منظور این چادر ظاهری است یا پوشش است؟ اگر کسی طبق بیان که فرمود: (اَنتِ مِنّی وَ اَنَا مِنکِ)، به منزله پیغمبر شد؛ قهراً‌ چنین بانویی مظهر رحمت جهانشمول ذات اقدس اله خواهد بود. 🔷️ ر.ک تفسیر الامام العسکری (ع) / صفحه ۴۳۴ و بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۳۳ ✅ سخنرانی به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در اجتماع بانوان _ قم ؛ ۱۳۷۴/۰۸/۲۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۸۰ ـ ۷۹ 📌 الی نبايد کن و گيرنده از مردم که در راه خدای تعالی می دهند باشد. زيرا خدای تعالی آنچنان از اين صفت زشت به می آيد که برای آنها دردناکی منظور فرموده و به پيامبرش می فرمايد که اگر هفتاد مرتبه برای آنها کنی؛ هرگز خدای تعالی آنها را نمی آمرزد و آنها را می داند که نمی شوند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انفال ۴.mp3
12.94M
۴ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(103) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪5- انفاق عامل پيوند عبد با خدا ⏺برخى پنداشته اند جمله (يقيمون الصلواه) در آيه مورد بحث بيانگر رابطه انسان با خداست و جمله (و مما رزقناهم ينفقون) تنها مبين پيوند انسان با مردم است. (395) اين سخن ناتمام است ؛ زيرا در قرآن كريم به دادن مال و جان در راه خدا و براى احياى كلمه الهى، انفاق گفته شده و در چنين موردى، سخن از رابطه انسانها با يكديگر نيست: (و مثل الذين ينفقون اموالهم ابتغاءمرضات الله)، (396) (و انتقوا فى سبيل الله و لا تلقوا بايديكم الى التهلكه) (397) در بحث تفسيرى نيز گذشت كه انفاق در مرحله اول مايه تحكيم ارتباط بندگان با خداست و در مرحله بعد و در پرتو توجه به خدا، در تحكيم پيوند با يكديگر موثر است. ⏺غرض آنكه، گاهى اتفاق مالى مانند تاسيس و تعمير مسجد كمك مصطلح مردمى نيست و گاهى براى رفع نيازهاى فردى يا اجتماعى صورت مى پذيرد، و چنين انفاق مالى در صورتى در تحكيم پيوند مردمى اولا و ايجاد تقرب الهى ثانيا، سودمند است كه تنها براى ابتغاء وجه الله باشد، يعنى سهم، حقيقى در انفاق مالى براى پيوند با خداست، گرچه در برخى موارد، انتفاع جامعه نيز مطرح است. ================== 395- تفسير نمونه ، ج 1، ص 73 396- سوره بقره ، آيه 265 397- سوره بقره ، آيه 195 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom