#انسان_کامل
#اراده_حق
#تعلیم_و_تربیت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠 کیمیا
🔹 انبیای بزرگ، وقتی وحی الهی دریافت کردند و دستور رسیده است، تسلیم محض هستند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را کوه نمی تواند تحمل کند: ﴿لَوْ أَنْزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعَاً مُتَصَدِّعَاً مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَ تِلْک اْلأَمْثالُ نَضْرِبُهَا لِلنّاسِ﴾،[1] اما همین قرآن را #انسان_کامل تحمل می کند! انسان کامل در برابر کوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است؛ ولی در برابر ظهور #اراده_حق خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می رسد که حرف اینها را گوش نکن، ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَکمْ﴾[2] تو را مرعوب نکند او #تسلیم_محض می شود و خود را به امواج آتش تسلیم می کند و مانند این در جریان انبیا فراوان است. وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولی عصر قرار می گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت #متحول می شود.
🔹 افرادی مثل شیخ اشراق و دیگران می گویند که ما اگر تمام عمر را به دنبال یک #صاحب_نظر و یک صاحب نفَس بگردیم کم است و بجاست؛ گوشه ای از آن حرف از مرحوم آقای قاضی نقل شده که انسان نیمی از عمر را به دنبال یک صاحب_نظر بگردد همین است. صاحب_بصر کسی است که شیخ اشراق ـ نه شیخ اشراق سُهروردی صاحب حکمة الاشراق چون این سهروردیها چندتا هستند آن که صاحب عوارف است ـ میگوید آن عالِمی که محضر او عوض کننده نباشد، لفظ او هم سودمند نیست! عالِمی که نشستن او، رفتن او، برخاستن او، حرف زدن او، سنت و سیرت او، راه رفتن او و سکوت او معلم نباشد، سخنرانی او هیچ اثر ندارد! «من لا ینفعک لحظه لا ینفعک لفظه»،[3] اگر دیدار کسی انسان را عوض نکرد، سخنرانی او هم مطمئناً بی اثر است.
🔹 آن بزرگواران یک راه دیگری را تشکیل دادند که رهبری آن راه را وجود مبارک ولی عصر دارد. همان طوری که شما در بین این اجرام مغناطیس را دیده اید، مغناطیس حرف نمی زند و گوشه ای آرمیده است؛ اما آهنِ سنگینِ سخت دلِ مُتصلِّب را جذب می کند. کار مغناطیس جذب آهن است، آهن هم یک جرم متصلب قسی است، کیمیاگر هم «بشرح ایضاً»، این کیمیاگر چدن را، یک مس متصلبی را طلا می کند! این که حرف نمیزند. همان طوری که در جهان تکوین بدون حرف زدن یک تحول گوهری و جوهری در طرف ایجاد میشود، این تحول را انبیا دارند، این تحول را اولیا دارند، این تحول را «خلیفة الله» دارد و این تحول را، بالاترین، برترین و دکترین آن را وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) دارد. این است که خیلی ها منتظرند تا حضرت را ببینند، دیدن او این اثر را دارد، وگرنه ائمه دیگر را دیدند، ائمه ازمنه خود را خیلی دیدند، پیغمبر را دیدند که به مراتب بالاتر از وجود مبارک امام زمان است. نماز پنج وقت را پشت سر پیغمبر می خواندند، پای منبر پیغمبر، سخنرانی آن حضرت را گوش می دادند، ولی طَرْفی نمی بستند، چون آن حضرت مأمور نبود مثل مغناطیس اثر کند، آن حضرت مأمور نبود مثل #کیمیا اثر کند؛ اما وجود مبارک ولی عصر این کیمیاگری را به همراه دارد.
📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10
[1]. سوره حشر، آیه21.
[2]. سوره انبیاء، آیه68.
[3]. عوارف العوارف، ص74.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای #مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (18)
#نماز_مومنانه
⏪4. عبادت هاي بي بديل
💢كثرت عبادت
◽️آن حضرت(امام علی علیه السلام) به گونه اي بود كه امام چهارم (عليهالسلام) كه از بسياري عبادت به سيد ساجدان و زينت عابدان ملقّب شده است در برابر آن اظهار عجز كرد: و أخذ زين العابدين (عليهالسلام) بعض صحف عباداته فقرأ فيها يسيراً ثمّ تركها من يده تضجّراً و قال: مَن يقوي علي عبادة علي بن أبي طالب (عليهالسلام)[ مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب، ج 2، ص 143؛ بحار الانوار، ج 41، ص 17.]و نشستن در مسجد را از آن جهت كه رضاي خدا در آن است بر نشستن در بهشت كه مايه رضاي خود اوست، ترجيح مي داد: الجلسة في الجامع خيرٌ لي من الجلسة في الجنة، فإنّ الجنة فيها رضي نفسي و الجامع فيه رضي ربّي. [ارشاد القلوب، ج 2، ص 24.]
◽️در حال نماز چنان به سوي خدا رو مي آورد كه از خويشتن غافل مي شد، به گونه اي كه اطرافيان تير جنگي را هنگام نماز از بدنش كشيدند، بي آنكه وي متوجه شود. وقتي پس از نماز ديد تير را از بدنش كشيدند به سبط اكبر(عليهالسلام) فرمود: إن هي إلاّ فعلتك يا حسن؛ حسنم، اين كار توست. [همان، ص 22؛ نيز ر. ك: المحجة البيضاء، ج 2، ص 397.]
بندگي آموز از آن آزاد مرد
كَس خدا را بندگي چون او نكرد
هان و هان همراه آن آزاد رو
بگذر از مزدوري و آزاد شو
چيست آزادي در اين ره؟ بندگي
بندگي شد شاهي و فرخندگي
طاعت مزدور بهر اُجرت است
بنده را طاعت ز خوف و خشيت است
زين نكوتر اينكه چون من بنده ام
بندگي ها مي كنم تا زنده ام
خويشتن بيني در اين ها اندر است
طاعت احرار از اين ها برتر است
طاعت آزادگان داني كه چيست؟
اينكه در نيت به جز معبود نيست
چون كه او را اهل طاعت ديده اند
طاعت او زين سبب بگزيده اند
چون سزاوار نماز و طاعت است
طاعت او خواجگي و حشمت است
بنده بايد بودن اما اي پسر
طاعت آزادگان باشد هنر
طاعت احرار خواهند از شما
ني ز قيد بندگي گشتن رها
جويد از تو طاعت احرار را
ني ز سر كردن برون افسار را[مثنوي طاقديس، ص 244.]
▫️در حالي كه در وصف ديگران بايد گفت:
اين عبادت ها كه ما كرديم خوبش كاسبي است
دعوي اخلاص با اين خودپرستي ها چه شد؟[ ديوان امام خميني(قدسسره)، ص 94.
در كتاب هاي زير درباره نماز، اسرار و آداب آن و... به تفصيل بحث كرده ايم: اسرار الصلوة كه تحت عنوان رازهاي نماز به فارسي ترجمه شده است، مقدمه سرّ الصلوة امام خميني(قدسسره) و تفسير تسنيم ذيل آيات مربوط به نماز.]
▫️البته با توجه به اشتراك ائمه (عليهمالسلام) در مشتركات امامت ساير پيشوايان معصوم (عليهمالسلام) نيز با اندكي تفاوت اين گونه بوده اند، چنان كه به شهادت امام سجاد(عليهالسلام) هزار ركعت نماز خواندن در شبانه روز سيره امام حسين (عليهالسلام) نيز بود: كان [أبي ] يصلّي في اليوم و الليلة ألف ركعة[فلاح السائل، ص 470؛ بحار الانوار، ج 44، ص 196.]
◽️(همان طور كه گذشت) و مضمون روايت معروف امام صادق (عليهالسلام) كه عبادت كنندگان را سه قسم كرد و خود را از گروه سوم دانست يعني از كساني كه خدا را از سر محبت مي پرستند: إنّ الناس يعبدون الله (عزّوجلّ) علي ثلاثة أوجه: فطبقة يعبدونه رغبةً في ثوابه فتلك عبادة الحرصاء و هو الطمع؛ و آخرون يعبدونه خوفاً من النار فتلك عبادة العبيد و هي رهبة؛ و لكنّي أعبده حبّاً له(عزّ وجلّ) فتلك عبادة الكرام [الامالي، صدوق، ص 41، مجلس 10، ح 4.]از اميرمؤمنان [نهج البلاغه، حكمت 237.]و امام حسين (عليهماالسلام)[ تحف العقول، ص 246؛ بحار الانوار، ج 75، ص 117]نيز رسيده است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
4_351380474305708203.apk
10.09M
📲نرم افزار اندروید:
نهج البلاغه کیمیا
عالی☝️
✴️ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ:
_ﻣﺘﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﺴﺨﻪ ﺻﺒﺤﯽ ﺻﺎﻟﺢ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺻﻮﺕ
_3 ﺗﺮﺟﻤﻪ ﯼ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺩﮐﺘﺮ ﺷﻬﯿﺪﯼ، ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﮑﺎﺭﻡ ﻭ ﺁﻗﺎﯼ ﺩﺷﺘﯽ
_ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮔﻮﯾﺎﯼ ﺩﮐﺘﺮ ﺷﻬﯿﺪﯼ
_ﺷﺮﺡ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺍﺑﻦ ﻣﯿﺜﻢ
_ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻣﺘﻦ ﻭ ﺗﺮﺟﻤﻪ
_ﺍﻣﮑﺎن ﺩﺭﺝ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ
_ﺳﺎﺧﺖ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺷﺨﺼﯽ
_ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺑﯽ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻭ ﺷﺮﺡ
_ﺍﻣﮑان ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﻴﻪ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﻼﻳﻦ
ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﮐﻨﯿﺪ .
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (109)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 بحث روايى
⏪2- مصاديق غيب
◽️عن الباقر (عليه السلام): ... (والذين يومنون بالغيب)، قال: يصدقون بالبعث و النشور والوعد والواعيد. (419)
▫️عن العسكرى (عليه السلام): ... ثم وصف هولاءالمتقين الذين هذا الكتاب هدى لهم فقال: (الذين يومنون بالغيب) يعنى بما غاب عن حواسهم من الامور التى يلزمهم الايمان بها كالبعث والحساب و الجنه والنار و توحيد الله و سائل ما لا يعرف بالمشاهده و انما يعرف بدلائل قد نصبها الله عزو وجل عليها كادم و حوا و ادريس... والانبياء الذين يلزمهم الايمان بهم و بحجج الله تعالى و ان لم يشاهدوهم. (420)
▫️ عن النبى (صلى الله عليه وآله) قال: يغيب عنهم الحجه لايسمى حتى يظهره الله فاذا عجل الله خروجه يملا الارض قسطا وعدلا كما ملئت ظما و جورا. ثم قال: طوبى للصابرين فى غيبته طوبى اللمتقين على محجتهم اولئك وصفهم الله فى كتابه فقال: (والذين يومنون بالغيب).
👈🏾اشاره:
▫️آنچه از حواس آدمى پوشيده است نسبت به عالم حس، غيب است، چنانكه آنچه از خيال يا وهم مستور است نسبه به عالم مثال غيب است، گرچه نسبت به برتر از آن غيب نيست. غيب مصاديق فراوانى دارد و آنچه در اين روايات آمده، بيان برخى از آن مصاديق است، نه معنا و تفسير آن و اين گونه احاديث در تفاسير روايى شيعه تطبيقى است، نه تفسيرى ؛ چنانكه مقصود، بيان برخى مصاديق است، نه حصر و تخصيص عام يا تقليد مطلق، و از اين رو طعن امام فخر رازى بر شيعه به اين كه تخصيص مطلق بدون دليل، باطل است ،بى مورد است.
▫️مفسران شيعى نمى گويند: لفظ غيب در اين معانى (مانند قيامت، رجعت و قيام حضرت مهدى (عليه السلام) به كار رفته يا مصداق آن منحصر به اينهاست، بلكه گفته اند: معناى غيب، جامع و كلى است و برخى از مصاديق آن در قرآن و برخى در كلمات معصومان (عليهم السلام) بيان شده و امور ياد شده برخى از مصاديق غيب است، نه مفهوم آن.
▫️مطلب مهمى كه از حديث امام عسكرى (عليه السلام) استفاده مى شود آن است كه موجود مجرد غايبى كه بتوان از راه برهان يا وجدان و عرفان صحيح به آن دست يافت ، غيب مصطلح نيست و مراد از غيب مصطلح غيبى است كه علم به آن مخصوص خداست، چنانكه در حديث بعد روشن خواهد شد.
=========
419- نورالثقلين ، ج 1، ص 31
420- بحار، ج 65، ص 285
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (49)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪18-ایجاد فضای امن برای دسترسی مخالفان به حقیقت
وَ إِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتىَ يَسْمَعَ كلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَالِكَ بِأَنهَُّمْ قَوْمٌ لَّا يَعْلَمُونَ(6/توبه)
🔅🔅🔅
☑️به درخواست پناهندگى دشمن براى تحقيق و شناخت عقايد و افكار اسلامى، پاسخ مثبت دهيد. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ»
☑️ راه فكر و تعقّل، حتّى براى مشركان مهدور الدّم باز است و براى احتمال هدايت يك نفر هم بايد حساب جداگانه باز كرد. «أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
☑️ اسلام، دين رأفت، شرافت و كرامت است. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ»
☑️ به دشمن هم فرصت فكر و انتخاب بدهيد و حتّى در شرايط جنگى نيز مردم را از رشد فكرى باز نداريد. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ»
☑️ انتخاب حقّ و پذيرش عقايد صحيح، مهلت مىطلبد. «فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ»
☑️ قرآن، كلام قابل فهم است كه زمينهى هدايت را فراهم مىسازد و چنان نيست كه فهمش خارج از عهدهى انسان باشد. «يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ»
☑️حكومت اسلامى بايد زمينهى شنيدن كلام خدا را براى منحرفان فراهم كند، چون انحراف بعضى، به خاطر عدم تبليغ ماست، نه از روى كينه. چه بسا اگر حق را بشنوند، تغيير يابند. «حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ»
☑️اسلام، دين آزادى است و ايمان از روى فهم ارزش دارد، نه از روى ترس يا اجبار. «فَأَجِرْهُ»، «يَسْمَعَ»، «أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ»
☑️ مكتبى كه منطق دارد، عجله ندارد. به دشمن فرصت دهيد تا آن را بشنود، و امنيّت او را تضمين كنيد تا با فكر آسوده انتخاب كند. «يَسْمَعَ»، «أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ»
👈ادامه دارد...
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آبروی مؤمن.mp3
1.51M
#رحمت_الهی
#فضل_الهی
#ستاریت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢آبروی مؤمن 🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#رحمت_الهی
#فضل_الهی
#ستاریت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢آبروی مؤمن
🔹 كسی كه آبروی دیگران را برد، «عَلى رُؤُوسِ الأَشْهادِ»[1] باید مفتضح شود. اگر كسی سعی كرد آبروریزی نكند و تا آن جا كه ممكن بود #حیثیت_دیگران را حفظ كرد ولی خودش مشكلی داشت، در قیامت ذات اقدس الهی طرزی با او #معامله می كند كه احدی باخبر نیست! این روایت شریف در نهج الفصاحه در كلمات نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هست که ذات پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در معاد عرض می كند كه خدایا اعمال امت مرا در حضور دیگران بررسی نكن، فقط با حضور خودم باشد كه دیگران مثلاً خوشحال نشوند و ما شرمنده نشویم. پاسخ ذات اقدس الهی به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این است كه من درباره بعضی از امت تو طرزی رفتار می كنم كه تو هم باخبر نباشی![2] نمی گذارم آنها پیش تو هم #شرمنده بشوند، این که در دعای نورانی كمیل هم هست که خدا نمی گذارد مؤمنی كه #آبروی_دیگران را حفظ كرده حتی پیش فرشته ها خجل بشود: «وَ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِیبَ عَلَی مِنْ وَرَائِهِمْ وَ الشَّاهِدَ لِمَا خَفِی عَنْهُمْ وَ بِرَحْمَتِكَ أَخْفَیتَهُ وَ بِفَضْلِكَ سَتَرْتَهُ»؛[3] اصلاً فرشتهها را فرستاده كه اعمال ما را بنویسند: ﴿إِنَّ عَلَیكُمْ لَحافِظینَ ٭ كِراماً كاتِبینَ﴾،[4] اما همین ها كه مأموریتشان این است كه كارهای ما را بنویسند، بعضی از كارها را ذات اقدس الهی اجازه نمی دهد تا آنها ببینند: «وَ الشَّاهِدَ لِمَا خَفِی عَنْهُمْ»؛ اما نه اینكه آنها اهل سهو و نسیان هستند: «وَ بِفَضْلِكَ سَتَرْتَهُ» بلکه تو پوشاندی! در آن روایت نورانی كه پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود، فرمود كسی كه #آبروی_دیگران را حفظ كند، هتاكی نكند و مشكل دیگران را حل كند، اگر یك وقتی پایش لغزید، ذات اقدس الهی در قیامت طرزی با او رفتار می كند كه اجازه نمی دهد خودِ پیغمبر او هم ببیند. امیدواریم همه ما مشمول #شفاعت_اهل بیت باشیم! 📚درس تفسیر سوره مبارکه زمر تاریخ: 1393/09/17
===================
[1]. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج3، ص297.
[3]. نهج الفصاحة، ص517. «سَأَلْتُ اللَّهَ أنْ يَجْعَلَ حِسابَ أُمَّتِي اِلَيَّ لِئَلا تَفْتَضِحَ عِنْدَ الأُمَمِ فَأَوْحَی اللَّهُ عزَّ وَجَلَّ اِلَیَّ يا مُحَمَّدُ بَلْ أنَا أُحاسِبُهُمْ فَإِنْ كانَ مِنْهُمْ زَلَّةٌ سَتَرْتُها عَنْكَ لِئَلا تَفْتَضِحَ عِنْدَكَ».
[3]. مصباح المتهجد، ج2، ص849.
[4]. سوره انفطار، آیات10و11.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور #تفسیر_نور #قرائتی
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت10:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 17 تا 23 سوره عبس
قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ«17» مِنْ أَیِّ شَیْءٍ خَلَقَهُ«18» مِنْ نُطْفَهٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ«19» ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ«20» ثُمَّ أَماتَهُ فَأَقْبَرَهُ«21» ثُمَّ إِذا شاءَ أَنْشَرَهُ«22» کَلاّ لَمّا یَقْضِ ما أَمَرَهُ«23»
مرگ بر این انسان(سرکش)که چه ناسپاس است.(مگر خداوند)او را از چه چیز آفریده است.از نطفه ای ناچیز آفریدش و سامانش بخشید.سپس راه(سعادت)را برای او آسان و فراهم نمود.آنگاه او را میراند و در گورش نهاد.پس هر زمان که بخواهد او را برانگیزد.هرگز(چنین نیست) که هنوز آنچه را که خدا به او فرمان داده،انجام نداده است.
🗓نکته ها:
◽️ در میان انواع برخوردهایی که با مردگان می شود،دفن آنها در گور،شیوه ای است که خداوند به انسان آموخته است.در آیه 31 سوره مائده می خوانیم: «فَبَعَثَ اللّهُ غُراباً یَبْحَثُ فِی الْأَرْضِ لِیُرِیَهُ کَیْفَ یُوارِی سَوْأَهَ أَخِیهِ» آنگاه که قابیل در فکر چاره جویی و پنهان کردن جسد بی جان برادرش هابیل بود،خداوند با فرستادن کلاغی،دفن در خاک را به او آموخت.
📝پیام ها:
1- انسانِ کافر و ناسپاس مورد لعن خداست. «قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ»
2- در شیوه تبلیغ گاهی باید برای گروهی تند سخن گفت. «قُتِلَ الْإِنْسانُ»
3- به آفرینش خود از نطفه ناچیز بنگرید تا از کفر و غرور دست بردارید. «مِنْ نُطْفَهٍ خَلَقَهُ»
4- آفرینش انسان تصادفی نیست،بلکه از روی حساب و کتاب و تقدیر و اندازه گیری است. «فَقَدَّرَهُ»
5-آفریدن،دلیل قدرت و اندازه گیری،دلیل حکمت است. «خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ»
6- با آسان بودن راه شناخت حق و پیمودن آن،چرا گروهی بی راهه می روند؟ قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ ... ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ
7- خداوند با آسان کردن راه تکامل،اتمام حجت کرده است. «ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ»
8-انسان دارای استعدادهای زیادی است که با پیمودن راه حق به تکامل می رسد. «ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ»
9- انسان که مرگ و قبر را می بیند،چرا سرسختی می کند؟ قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ ... ثُمَّ أَماتَهُ فَأَقْبَرَهُ
10- تمام کارها در حقیقت منسوب به اوست. «أَماتَهُ فَأَقْبَرَهُ»
11- معاد،جسمانی است. فَأَقْبَرَهُ ... أَنْشَرَهُ یعنی همان را که در قبر برد،بیرون آورد.
12- با اینکه راه باز و حرکت آسان است،امّا گروهی وامانده اند. ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ ...لَمّا یَقْضِ ما أَمَرَهُ
13- توحید و نبوت و معاد در کنار یکدیگر مطرحند. «خَلَقَهُ - اَلسَّبِیلَ یَسَّرَهُ - أَنْشَرَهُ»
14- زمان وقوع قیامت تنها در اختیار خداست. «إِذا شاءَ أَنْشَرَهُ»
15- انسان از ابتدا تا انتها تحت تدبیر و در دست اوست. «خَلَقَهُ - أَماتَهُ - أَنْشَرَهُ»
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره عبس آیات 17 تا23.قرائتی.mp3
2.62M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
نگاشت11: تفسیر صوتی آیات 17تا23سوره عبس
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
توبه١.mp3
11.65M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_توبه
#جلسه 1
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #توبه را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom