eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (18) ⏪4. عبادت هاي بي بديل 💢كثرت عبادت ◽️آن حضرت(امام علی علیه السلام) به گونه اي بود كه امام چهارم (عليه‌السلام) كه از بسياري عبادت به سيد ساجدان و زينت عابدان ملقّب شده است در برابر آن اظهار عجز كرد: و أخذ زين العابدين (عليه‌السلام) بعض صحف عباداته فقرأ فيها يسيراً ثمّ تركها من يده تضجّراً و قال: مَن يقوي علي عبادة علي بن أبي طالب (عليه‌السلام)[ مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب، ج 2، ص 143؛ بحار الانوار، ج 41، ص 17.]و نشستن در مسجد را از آن جهت كه رضاي خدا در آن است بر نشستن در بهشت كه مايه رضاي خود اوست، ترجيح مي داد: الجلسة في الجامع خيرٌ لي من الجلسة في الجنة، فإنّ الجنة فيها رضي نفسي و الجامع فيه رضي ربّي. [ارشاد القلوب، ج 2، ص 24.] ◽️در حال نماز چنان به سوي خدا رو مي آورد كه از خويشتن غافل مي شد، به گونه اي كه اطرافيان تير جنگي را هنگام نماز از بدنش كشيدند، بي آنكه وي متوجه شود. وقتي پس از نماز ديد تير را از بدنش كشيدند به سبط اكبر(عليه‌السلام) فرمود: إن هي إلاّ فعلتك يا حسن؛ حسنم، اين كار توست. [همان، ص 22؛ نيز ر. ك: المحجة البيضاء، ج 2، ص 397.] بندگي آموز از آن آزاد مرد كَس خدا را بندگي چون او نكرد هان و هان همراه آن آزاد رو بگذر از مزدوري و آزاد شو چيست آزادي در اين ره؟ بندگي بندگي شد شاهي و فرخندگي طاعت مزدور بهر اُجرت است بنده را طاعت ز خوف و خشيت است زين نكوتر اينكه چون من بنده ام بندگي ها مي كنم تا زنده ام خويشتن بيني در اين ها اندر است طاعت احرار از اين ها برتر است طاعت آزادگان داني كه چيست؟ اينكه در نيت به جز معبود نيست چون كه او را اهل طاعت ديده اند طاعت او زين سبب بگزيده اند چون سزاوار نماز و طاعت است طاعت او خواجگي و حشمت است بنده بايد بودن اما اي پسر طاعت آزادگان باشد هنر طاعت احرار خواهند از شما ني ز قيد بندگي گشتن رها جويد از تو طاعت احرار را ني ز سر كردن برون افسار را[مثنوي طاقديس، ص 244.] ▫️در حالي كه در وصف ديگران بايد گفت: اين عبادت ها كه ما كرديم خوبش كاسبي است دعوي اخلاص با اين خودپرستي ها چه شد؟[ ديوان امام خميني(قدس‌سره)، ص 94. در كتاب هاي زير درباره نماز، اسرار و آداب آن و... به تفصيل بحث كرده ايم: اسرار الصلوة كه تحت عنوان رازهاي نماز به فارسي ترجمه شده است، مقدمه سرّ الصلوة امام خميني(قدس‌سره) و تفسير تسنيم ذيل آيات مربوط به نماز.] ▫️البته با توجه به اشتراك ائمه (عليهم‌السلام) در مشتركات امامت ساير پيشوايان معصوم (عليهم‌السلام) نيز با اندكي تفاوت اين گونه بوده اند، چنان كه به شهادت امام سجاد(عليه‌السلام) هزار ركعت نماز خواندن در شبانه روز سيره امام حسين (عليه‌السلام) نيز بود: كان [أبي ] يصلّي في اليوم و الليلة ألف ركعة[فلاح السائل، ص 470؛ بحار الانوار، ج 44، ص 196.] ◽️(همان طور كه گذشت) و مضمون روايت معروف امام صادق (عليه‌السلام) كه عبادت كنندگان را سه قسم كرد و خود را از گروه سوم دانست يعني از كساني كه خدا را از سر محبت مي پرستند: إنّ الناس يعبدون الله (عزّوجلّ) علي ثلاثة أوجه: فطبقة يعبدونه رغبةً في ثوابه فتلك عبادة الحرصاء و هو الطمع؛ و آخرون يعبدونه خوفاً من النار فتلك عبادة العبيد و هي رهبة؛ و لكنّي أعبده حبّاً له(عزّ وجلّ) فتلك عبادة الكرام [الامالي، صدوق، ص 41، مجلس 10، ح 4.]از اميرمؤمنان [نهج البلاغه، حكمت 237.]و امام حسين (عليهماالسلام)[ تحف العقول، ص 246؛ بحار الانوار، ج 75، ص 117]نيز رسيده است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
4_351380474305708203.apk
10.09M
📲نرم افزار اندروید: نهج البلاغه کیمیا عالی☝️ ✴️ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ: _ﻣﺘﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻧﺴﺨﻪ ﺻﺒﺤﯽ ﺻﺎﻟﺢ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺻﻮﺕ _3 ﺗﺮﺟﻤﻪ ﯼ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺩﮐﺘﺮ ﺷﻬﯿﺪﯼ، ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﮑﺎﺭﻡ ﻭ ﺁﻗﺎﯼ ﺩﺷﺘﯽ _ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮔﻮﯾﺎﯼ ﺩﮐﺘﺮ ﺷﻬﯿﺪﯼ _ﺷﺮﺡ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺍﺑﻦ ﻣﯿﺜﻢ _ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻣﺘﻦ ﻭ ﺗﺮﺟﻤﻪ _ﺍﻣﮑﺎن ﺩﺭﺝ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ _ﺳﺎﺧﺖ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺷﺨﺼﯽ _ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺑﯽ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻭ ﺷﺮﺡ _ﺍﻣﮑان ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﻴﻪ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﮐﻨﯿﺪ . 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(109) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 بحث روايى ⏪2- مصاديق غيب ◽️عن الباقر (عليه السلام): ... (والذين يومنون بالغيب)، قال: يصدقون بالبعث و النشور والوعد والواعيد. (419) ▫️عن العسكرى (عليه السلام): ... ثم وصف هولاءالمتقين الذين هذا الكتاب هدى لهم فقال: (الذين يومنون بالغيب) يعنى بما غاب عن حواسهم من الامور التى يلزمهم الايمان بها كالبعث والحساب و الجنه والنار و توحيد الله و سائل ما لا يعرف بالمشاهده و انما يعرف بدلائل قد نصبها الله عزو وجل عليها كادم و حوا و ادريس... والانبياء الذين يلزمهم الايمان بهم و بحجج الله تعالى و ان لم يشاهدوهم. (420) ▫️ عن النبى (صلى الله عليه وآله) قال: يغيب عنهم الحجه لايسمى حتى يظهره الله فاذا عجل الله خروجه يملا الارض قسطا وعدلا كما ملئت ظما و جورا. ثم قال: طوبى للصابرين فى غيبته طوبى اللمتقين على محجتهم اولئك وصفهم الله فى كتابه فقال: (والذين يومنون بالغيب). 👈🏾اشاره: ▫️آنچه از حواس آدمى پوشيده است نسبت به عالم حس، غيب است، چنانكه آنچه از خيال يا وهم مستور است نسبه به عالم مثال غيب است، گرچه نسبت به برتر از آن غيب نيست. غيب مصاديق فراوانى دارد و آنچه در اين روايات آمده، بيان برخى از آن مصاديق است، نه معنا و تفسير آن و اين گونه احاديث در تفاسير روايى شيعه تطبيقى است، نه تفسيرى ؛ چنانكه مقصود، بيان برخى مصاديق است، نه حصر و تخصيص عام يا تقليد مطلق، و از اين رو طعن امام فخر رازى بر شيعه به اين كه تخصيص مطلق بدون دليل، باطل است ،بى مورد است. ▫️مفسران شيعى نمى گويند: لفظ غيب در اين معانى (مانند قيامت، رجعت و قيام حضرت مهدى (عليه السلام) به كار رفته يا مصداق آن منحصر به اينهاست، بلكه گفته اند: معناى غيب، جامع و كلى است و برخى از مصاديق آن در قرآن و برخى در كلمات معصومان (عليهم السلام) بيان شده و امور ياد شده برخى از مصاديق غيب است، نه مفهوم آن. ▫️مطلب مهمى كه از حديث امام عسكرى (عليه السلام) استفاده مى شود آن است كه موجود مجرد غايبى كه بتوان از راه برهان يا وجدان و عرفان صحيح به آن دست يافت ، غيب مصطلح نيست و مراد از غيب مصطلح غيبى است كه علم به آن مخصوص خداست، چنانكه در حديث بعد روشن خواهد شد. ========= 419- نورالثقلين ، ج 1، ص 31 420- بحار، ج 65، ص 285 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏼👇🏼👇🏼
(49) 🔆🔆🔆 ⏪18-ایجاد فضای امن برای دسترسی مخالفان به حقیقت وَ إِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتىَ‏ يَسْمَعَ كلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَالِكَ بِأَنهَُّمْ قَوْمٌ لَّا يَعْلَمُونَ(6/توبه) 🔅🔅🔅 ☑️به درخواست پناهندگى دشمن براى تحقيق و شناخت عقايد و افكار اسلامى، پاسخ مثبت دهيد. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ» ☑️ راه فكر و تعقّل، حتّى براى مشركان مهدور الدّم باز است و براى احتمال هدايت يك نفر هم بايد حساب جداگانه باز كرد. «أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» ☑️ اسلام، دين رأفت، شرافت و كرامت است. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ» ☑️ به دشمن هم فرصت فكر و انتخاب بدهيد و حتّى در شرايط جنگى نيز مردم را از رشد فكرى باز نداريد. «اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ» ☑️ انتخاب حقّ و پذيرش عقايد صحيح، مهلت مى‏طلبد. «فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ» ☑️ قرآن، كلام قابل فهم است كه زمينه‏ى هدايت را فراهم مى‏سازد و چنان نيست كه فهمش خارج از عهده‏ى انسان باشد. «يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ» ☑️حكومت اسلامى بايد زمينه‏ى شنيدن كلام خدا را براى منحرفان فراهم كند، چون انحراف بعضى، به خاطر عدم تبليغ ماست، نه از روى كينه. چه بسا اگر حق را بشنوند، تغيير يابند. «حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ» ☑️اسلام، دين آزادى است و ايمان از روى فهم ارزش دارد، نه از روى ترس يا اجبار. «فَأَجِرْهُ»، «يَسْمَعَ»، «أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ» ☑️ مكتبى كه منطق دارد، عجله ندارد. به دشمن فرصت دهيد تا آن را بشنود، و امنيّت او را تضمين كنيد تا با فكر آسوده انتخاب كند. «يَسْمَعَ»، «أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ» 👈ادامه دارد... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢آبروی مؤمن 🔹 كسی كه آبروی دیگران را برد، «عَلى‏ رُؤُوسِ الأَشْهادِ»[1] باید مفتضح شود. اگر كسی سعی كرد آبروریزی نكند و تا آن جا كه ممكن بود را حفظ كرد ولی خودش مشكلی داشت، در قیامت ذات اقدس الهی طرزی با او می ‌كند كه احدی باخبر نیست! این روایت شریف در نهج‌ الفصاحه در كلمات نورانی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هست که ذات پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در معاد عرض می ‌كند كه خدایا اعمال امت مرا در حضور دیگران بررسی نكن، فقط با حضور خودم باشد كه دیگران مثلاً خوشحال نشوند و ما شرمنده نشویم. پاسخ ذات اقدس الهی به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این است كه من درباره بعضی از امت تو طرزی رفتار می ‌كنم كه تو هم باخبر نباشی![2] نمی‌ گذارم آنها پیش تو هم بشوند، این که در دعای نورانی كمیل هم هست که خدا نمی ‌گذارد مؤمنی كه را حفظ كرده حتی پیش فرشته‌ ها خجل بشود: «وَ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِیبَ عَلَی مِنْ وَرَائِهِمْ وَ الشَّاهِدَ لِمَا خَفِی‏ عَنْهُمْ وَ بِرَحْمَتِكَ أَخْفَیتَهُ وَ بِفَضْلِكَ سَتَرْتَهُ»؛[3] اصلاً فرشته‌ها را فرستاده كه اعمال ما را بنویسند: ﴿إِنَّ عَلَیكُمْ لَحافِظینَ ٭ كِراماً كاتِبینَ﴾،[4] اما همین‌ ها كه مأموریتشان این است كه كارهای ما را بنویسند، بعضی از كارها را ذات اقدس الهی اجازه نمی ‌دهد تا آنها ببینند: «وَ الشَّاهِدَ لِمَا خَفِی‏ عَنْهُمْ»؛ اما نه اینكه آنها اهل سهو و نسیان هستند: «وَ بِفَضْلِكَ سَتَرْتَهُ» بلکه تو پوشاندی! در آن روایت نورانی كه پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود، فرمود كسی كه را حفظ كند، هتاكی نكند و مشكل دیگران را حل كند، اگر یك وقتی پایش لغزید، ذات اقدس الهی در قیامت طرزی با او رفتار می ‌كند كه اجازه نمی‌ دهد خودِ پیغمبر او هم ببیند. امیدواریم همه ما مشمول بیت باشیم! 📚درس تفسیر سوره مبارکه زمر تاریخ: 1393/09/17 =================== [1]. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج3، ص297. [3]. نهج الفصاحة، ص517. «سَأَلْتُ اللَّهَ أنْ يَجْعَلَ حِسابَ أُمَّتِي اِلَيَّ لِئَلا تَفْتَضِحَ عِنْدَ الأُمَمِ فَأَوْحَی اللَّهُ عزَّ وَجَلَّ اِلَیَّ يا مُحَمَّدُ بَلْ أنَا أُحاسِبُهُمْ فَإِنْ كانَ مِنْهُمْ زَلَّةٌ سَتَرْتُها عَنْكَ لِئَلا تَفْتَضِحَ عِنْدَكَ». [3]. مصباح المتهجد، ج2، ص849. [4]. سوره انفطار، آیات10و11. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت10:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 17 تا 23 سوره عبس قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ«17» مِنْ أَیِّ شَیْءٍ خَلَقَهُ«18» مِنْ نُطْفَهٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ«19» ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ«20» ثُمَّ أَماتَهُ فَأَقْبَرَهُ«21» ثُمَّ إِذا شاءَ أَنْشَرَهُ«22» کَلاّ لَمّا یَقْضِ ما أَمَرَهُ«23» مرگ بر این انسان(سرکش)که چه ناسپاس است.(مگر خداوند)او را از چه چیز آفریده است.از نطفه ای ناچیز آفریدش و سامانش بخشید.سپس راه(سعادت)را برای او آسان و فراهم نمود.آنگاه او را میراند و در گورش نهاد.پس هر زمان که بخواهد او را برانگیزد.هرگز(چنین نیست) که هنوز آنچه را که خدا به او فرمان داده،انجام نداده است. 🗓نکته ها: ◽️ در میان انواع برخوردهایی که با مردگان می شود،دفن آنها در گور،شیوه ای است که خداوند به انسان آموخته است.در آیه 31 سوره مائده می خوانیم: «فَبَعَثَ اللّهُ غُراباً یَبْحَثُ فِی الْأَرْضِ لِیُرِیَهُ کَیْفَ یُوارِی سَوْأَهَ أَخِیهِ» آنگاه که قابیل در فکر چاره جویی و پنهان کردن جسد بی جان برادرش هابیل بود،خداوند با فرستادن کلاغی،دفن در خاک را به او آموخت. 📝پیام ها: 1- انسانِ کافر و ناسپاس مورد لعن خداست. «قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ» 2- در شیوه تبلیغ گاهی باید برای گروهی تند سخن گفت. «قُتِلَ الْإِنْسانُ» 3- به آفرینش خود از نطفه ناچیز بنگرید تا از کفر و غرور دست بردارید. «مِنْ نُطْفَهٍ خَلَقَهُ» 4- آفرینش انسان تصادفی نیست،بلکه از روی حساب و کتاب و تقدیر و اندازه گیری است. «فَقَدَّرَهُ» 5-آفریدن،دلیل قدرت و اندازه گیری،دلیل حکمت است. «خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ» 6- با آسان بودن راه شناخت حق و پیمودن آن،چرا گروهی بی راهه می روند؟ قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ ... ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ 7- خداوند با آسان کردن راه تکامل،اتمام حجت کرده است. «ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ» 8-انسان دارای استعدادهای زیادی است که با پیمودن راه حق به تکامل می رسد. «ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ» 9- انسان که مرگ و قبر را می بیند،چرا سرسختی می کند؟ قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ ... ثُمَّ أَماتَهُ فَأَقْبَرَهُ 10- تمام کارها در حقیقت منسوب به اوست. «أَماتَهُ فَأَقْبَرَهُ» 11- معاد،جسمانی است. فَأَقْبَرَهُ ... أَنْشَرَهُ یعنی همان را که در قبر برد،بیرون آورد. 12- با اینکه راه باز و حرکت آسان است،امّا گروهی وامانده اند. ثُمَّ السَّبِیلَ یَسَّرَهُ ...لَمّا یَقْضِ ما أَمَرَهُ 13- توحید و نبوت و معاد در کنار یکدیگر مطرحند. «خَلَقَهُ - اَلسَّبِیلَ یَسَّرَهُ - أَنْشَرَهُ» 14- زمان وقوع قیامت تنها در اختیار خداست. «إِذا شاءَ أَنْشَرَهُ» 15- انسان از ابتدا تا انتها تحت تدبیر و در دست اوست. «خَلَقَهُ - أَماتَهُ - أَنْشَرَهُ» ◽️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره عبس آیات 17 تا23.قرائتی.mp3
2.62M
🔅🔅🔅 نگاشت11: تفسیر صوتی آیات 17تا23سوره عبس 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
توبه١.mp3
11.65M
1 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تلاوت سوره عبس.یوسف کالو.mp3
3.94M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت یوسف کالو سوره عبس 🕑 زمان: 4دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علمی وابسته به پیوند مستحضرید که ما یک (علم الدراسه) داریم که و مسئول این کارند، یک (علم الوراثه) داریم. (( )) در حوزه و دانشگاه نیست، علم الوراثه روی نیست، علم الوراثه روی ( ) است. ها دو قسم است؛ یک علمی است که در حوزه و دانشگاه داریم، این با های شبانه روزی حل می شود. یک علمی است که با و حل می شود، آن (علم الوراثه) است. از آن مثل نمی شود سئوال کرد چه جوری شد که اینقدر عالم شدی! این می گوید من با علی و اولاد علی پیوند داشتم. در علم الوراثه پیوند لازم است نه درس و بحث! ✅ سخنرانی شب تاسوعای حسینی _ دماوند ؛ ۱۳۹۷/۰۶/۲۷ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تعهد و تأدّب كارگزار در حكومت اسلامي 🔶رابطه بين كارگزار و مراجعه كننده در نظام اسلامي، تنها حول محور قرارداد و اعتبار اداري نمي‌گردد؛ چون انگيزه در اين نظام، همانا صيانت پيوند با است كه همگان با ذات اقدسش ارتباط وجودي دارند و اگر مسائل ديگري مانند استخدام و رياست يا معاونت و... مطرح است، فقط به منظور ايجاد نظم صوري در جامعه مي‌باشد؛ و گرنه تنها عامل ارتباط بين افراد در يك نظام اسلامي، همان حفظ پيوند باخداي سبحان است. اين پيوند ، در صورتي يافت مي‌شود و مي‌ماند كه هم اصل كار مطابق با دستور وحي آسماني باشد؛ يعني كار حلال، و عمل مشروع باشد و هم انجام آن براي تحصيل رضاي پروردگار بوده، هدفي غير از تقرّب به خداوند در قلب كارگزار راه پيدا نكند (حُسن فعلي و حُسْن فاعلي). اگر كاري مشروع نبود يا بر فرض آن، انگيزه كارگزار تحصيل خرسندي خداوند متعالي نبود، بلكه بر اساس روابط قراردادي صورت پذيرفت، همانند سرابي خواهد بود كه هرگز تشنه مقام و نيازمند به كمال را سيراب نمي‌كند. 🔷در قيامت كه روز ظهور پيوند حقيقي و گسستن ارتباط قراردادي واعتباري است، كارگزاراني كه پايه كارشان بر اساس مشروعيت آن و تحصيل رضاي الهي بوده، مسرورند (و ينقلبُ إلي أهلهِ مسروراً) و كارمنداني كه كارشان يا هدفشان رسيدن به مقام و حفظ پيوند قراردادي بوده، غمگين هستند؛ زيرا آنچه را كه حقّ و صواب بوده، فراهم نكرده‌اند تا بماند و سودمند باشد و آنچه فراهم نموده‌اند، باطل و ناپايدار بود و با فرا رسيدن روز حقيقت، رخت بر بسته است؛ (ما عِندكُمْ ينفدُ و ما عِندَ اللّهِ باقٍ... ). 📚سرچشمه انديشه جلد 2 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۴ ـ ۱۱ 📌ياد خدا الی بايد در هر حال چه در سختی، چه در و آسايش به ياد باشد و هميشه از زندگی گذشتگان بگيرد. زيرا خدای تعالی او را پس از گذشت ‏ها خلق کرده تا ببيند او با اين اطلاعات و چگونه عمل می‏ کند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کاربرد فعل و ضمیر جمع «ما» براى خداى یکتا در قرآن.pdf
281.7K
20 📌کاربرد فعل و ضمیر جمع «ما» براى خداى یکتا در قرآن چکیده : خداوند در قرآن کریم با وجود تأکید بر یگانگى خویش، گاهى از خود به متکلم مع الغیر، تعبیر کرده و از سوى دیگر، در مواردى، براى خود ضمیر یا فعل متکلم وحده را به کار برده است. چرایى این کاربردها، سؤال اصلى این پژوهش است. با بررسى آیات مربوط، مشخص گردید بیشتر موارد کاربرد متکلم مع الغیر به هدف دلالت بر عظمت گوینده یا فعل وى بوده است؛ مواردى نظیر: عذاب اقوام گذشته، یارى خداوند نسبت به اولیا و پیامبران و نیز نجات اقوام مؤمن انبیا، آیات آفرینش، ارسال رسل و انزال کتب، و اوامر و نواهى. در معمول کاربردهاى متکلم وحده نیز لطف ربوبى خدا به بندگان مدنظر است؛ مانند: استجابت دعا، بخشش گناه، انعام خدا بر بندگان، و ارتباط متقابل میان خدا و بندگان. در همین زمینه، التفات هاى به کاررفته در آیات، از غیبت به تکلم و از تکلم مع الغیر به وحده و بالعکس، قابل توجیه است. این مقاله به روش توصیفى تحلیلى و با مطالعه تمامى قرآن و مراجعه به تفاسیر مربوط، به انجام رسیده است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 67 نهج البلاغه.mp3
2.12M
📚شرح و تفسیر حکمت 67 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 68 نهج البلاغه .mp3
2.28M
📚شرح و تفسیر حکمت 68 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
هدایت شده از انقلابِ قَلم
دوره‌های خانگی قرآن را احیا کنید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «یکی از کارهایی که خیلی مهم است، عبارت است از اینکه ما دوره‌های قرآن را، جلسات قرآن را زیاد کنیم... بعضی از عادتهای خوب وجود داشت که حالا به خاطر تلویزیون قرآن و رادیوی تلاوت و مانند اینها که داریم، یک خرده‌ای عقب افتاده که بایستی جبران بشود. یکی همین دوره‌های خانگیِ قرآن بود.» ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ #ما_و_قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠برکات ماه 📚صحیفه نور ،جلد ١٧،صفحه ٢۶۵ 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
. 🔰 تفسیر سوره حمد همه ستایش‌ها برای اوست... 💢«الحَمدُ لله» یعنی جمیع انواع ستایشها مختصّ به ذات مقدّس الوهیّت است. بدان ای عزیز که در تحت این کلمه شریفه، سرّ توحید خاصّ بلکه اخصّ خواصّ است؛ و اختصاص همه محامد از جمیع حامدان به حق تعالی است. 📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۲۷. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۶۴ ـ ۶۱ 💢علم کتاب الی بايد بداند که خدای تعالی بر همه چيز علمی دارد و حتّی همه آنها در کتابی که از او منعکس شده و به نام کتاب در قلب صلی ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله و اطهار عليهم ‏السلام قرار گرفته، می ‏باشد که اگر اينها را الی معتقد شد، از خدا است که نه در او از چيزی هست و نه او را می‏ گيرد و اين حالت بيشتر زير سايه به دست می ‏آيد، به اين افراد در و در بشارت داده شده و از بزرگی برخوردارند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 69 نهج البلاغه.mp3
2.22M
📚شرح و تفسیر حکمت 69 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 70 نهج البلاغه.mp3
3.28M
📚شرح و تفسیر حکمت 70 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
97 📼 قسمت: هفتادو هفتم77 📌واکاوی دعای 23 ☑️ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑️ حالات گوناگون قلب(شاخصه های بیمار دلان) ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا