eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیه ۴۰ 📌 الی باید بداند که وعده های هر چند غیر قاهضم باشد، انجام خواهد شد ولو از نظر بعضی افراد فوق العاده باشد. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۱۰۱.mp3
14.72M
۱۱۹ 🛄 قسمت: صد ویکم ۱۰۱ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت ۱۳۰تا۱۳۳ استاد صادقی.mp3
11.9M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۳۰تا۱۳۳(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 101 نهج البلاغه.mp3
2.43M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰۱(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۱ 📌 الی باید بکوشد که اللّه و اللّه گردد و خدای تعالی را کند و کوشش کند که تعالی او را به بپذیرد. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(147) 🔅🔅🔅 ✳آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑تفسیر ⏪ كافران محفوف به دو حجابند در اين آيه كريمه خداى سبحان مهر زدن بر دلها و گوشهاى كافران را به خود نسبت مى دهد: (ختم الله) ولى قرار دادن غشاوه و پرده بر چشمهايشان را به خود اسناد نداده است: (وفی ابصارهم غشاوه). گرچه در برخى آيات، هر سه به خداوند اسناد داده شده است: (اولئك الذين طبع الله على قلوبهم و سمعهم وابصارهم)، ولى تغيير سياق در آيه محل بحث نشان مى دهد كه كافران محفوف به دو حجابند: حجابى كه آنان بر اثر چشم پوشى از حق بر چهره خويش افكنده اند و حجابى كه خداى سبحان به كيفر چشم پوشى از حقايق بر آنان افكنده و آن مهر زدن بر دلها و گوشهاى آنان است و اعمال كافران بين اين دو حجاب و ظلمت قرار گرفته است. به هر تقدير، تكرار كلمه على، نشان مى دهد كه براى هر كدام از دل، سمع و بصر، حجاب و غطايى است كه براى افاده چنين تاكيدى، كلمه على تكرار شده است. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(148) 🔅🔅🔅 ✳آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑تفسیرراز بسته شدن دلهاى كافران 🔹 انسان در ابتداى تولد، فاقد علم حصولى است: (والله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا) و خداى سبحان، هم ابراز تحصيل علم حصولى را به انسان مى بخشد: (وجعل لكم السمع والابصار والافئده لعلكم تشكرون) (561) و هم فطرت او را ملهم و از علم حضورى بهره مند مى كند: (ونفس و ما سويها# فالهمها فجورها وتقويها). 🔹 انسان كه از يك سو با سرمايه الهام فطرت و شعور درونى، بد را از خوب، زشت را از زيبا و فجور را از تقوا باز مى شناسد و از سويى ديگر ابراز مناسبى براى تحصيل علم حصولى دارد، اگر اين سرمايه هاى خداداد را شكوفا كند از مجارى ادراكى خود بهره صحيح مى برد و در پرتو شكوفايى آنها به رستگارى مى رسد: (قد افلح من زكيها) و اين همان شكر نعمت است كه در پايان آيه 78 سوره نحل به آن اشاره شده است: (لعلكم تشكرون). اما اگر جان خود را در گور شهوتها و غرايز نفسانى دفن كرد و مجارى ادراكى، يعنى سمع و بصر و قلب او كه بايد معارف الهى و اسرار عالم را بشناسد اسير شهوات و هواهاى نفسانى شد و با گناه آلوده گشت جايى براى تابش ‍ نور هدايت بر آن نمى ماند. 🔹 🔹 بنابراين، بسته شدن دل دو عامل عمده دارد: 🔹 يكى هواپرستى كه انسان پس ‍ از روشن شدن حق به جاى خدا محورى هوا محور و هوس مدار باشد كه مشمول اضلال كيفرى خداوند قرار مى گيرد و خداوند سمع و قلب او را مختوم مى كند و بر چشم او پرده اى ستبر مى افكند كه پس از آن حق را نمى شنود و نمى بيند و نمى فهمد؛ زيرا او عالمانه هواپرست شده است: (افريت من اتخذ الهه هويه واضله الله على علم و ختم على سمعه و قلبه و جعل على بصره غشاوه فمن يهديه من بعد الله). 🔹 عامل ديگر بسته شدن دل، گناه است. كافران به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى گفتند قلب ما، در غلاف و كنان، و گوش ما سنگين است و سخنانت را نمى شنويم و بين ما و تو حجابى است كه بر اثر آن تو را نمى بينم: (وقالوا قلوبنا فى اكنه مما تدعونا اليه و فى اذننا وقر ومن بيننا وبينكم حجاب فاعمل اننا عاملون) حجابى كه در اين آيه آمده، همان گناه است كه حجاب مستور است، نه حجاب مشهود: (واذا قرات القرآن جعلنا بينك و بين الذين لايومنون بالاخره حجابا مستورا) (اولئك الذين لعنهم الله فاصمهم واعمى ابصارهم) و در برخى آيات از آن به رين (زنگار دل) تعبير شده است: (كلا بل ران قلوبهم ما كانوا يكسبون # كلا انهم عن ربهم يومئذ لمحجوبون) عقيده باطل و اخلاق رذيله و عمل باطل و ناپاك به صورت چرك و غبارى حجاب آيينه جان آدمى مى شود و از آن پس، نور هدايت در آن نمى تابد. ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(85) 🔆🔆🔆 ⏪ 55- تقویت جبهه فرهنگی با نیروهای تازه نفس(تقویت نیروی صف) إِذْ أَرْسَلْنَا إِلَيهِْمُ اثْنَينْ‏ِ فَكَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُواْ إِنَّا إِلَيْكُم مُّرْسَلُونَ(یس/14) نخست دو تن را به نزدشان فرستاديم و تكذيبشان كردند پس با سومى نيروشان داديم و گفتند: ما به سوى شما فرستاده شده‏ ايم. 🌴🌴🌴 1. گاهى بايد دعوت به حقّ و امر به معروف به صورت گروهى باشد. «أَرْسَلْنا ...اثْنَيْنِ ... فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ» 2. با تكذيب دشمن، دست از كار و هدف نكشيد، نفرات خود را تقويت كنيد. «فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ» 3. تعداد مبلّغان، به نياز جامعه بستگى دارد. «أَرْسَلْنا إِلَيْهِمُ اثْنَيْنِ ... فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ» 4. در مديريّت، وقتى كسى را به مأموريّتى مى‏فرستيد رهايش نكنيد و او را تأييدو تقويت كنيد. «فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ» 5. كثرت افراد لايق، سبب عزّت است. «فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ» 6. در مديريّت، هميشه نيروى ذخيره داشته باشيد. «بِثالِثٍ» ☘☘☘ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 36: نکات تفسیری آیه های 19 سوره نازعات وَ أَهْدِيَکَ‌ إِلَى‌ رَبِّکَ‌ فَتَخْشَى‌ من تو را به سوی پروردگارت راهنمایی می کنم تا از او بترسی [و از طغیان دست برداری.] ▪ «فَتَخْشی»: خشیت، ترس و هراسی است که نتیجه احساس به عظمت و قدرت خدا است. چنین احساسی هم با شناخت او، در دل انسان پدیدار می‌شود. ۱ - موسى(ع) به فرمان خداوند، مأمور اظهار آمادگى نزد فرعون براى هدایت او به خداوند (و أهدیک إلى ربّک) ۲ - دعوت فرعون به خشیت از خداوند، از اهداف رسالت موسى(ع) (فتخشى) ۳ - پیدایش حالت ترس از خدا و احساس عظمت او، از آثار قرار گرفتن در طریق هدایت (و أهدیک إلى ربّک فتخشى) «خشیت» به ترسى گویند که با درک عظمت همراه باشد. (مفردات راغب) ۴ - شناخت ربوبیت خداوند، زمینه ساز پیدایش حالت ترس و خشیت در برابر او (و أهدیک إلى ربّک فتخشى) ۵ - تزکیه و دورى از پلیدى و طغیان، هموارسازنده راه هدایت و خشیت الهى (إنّه طغى ... أن تزکّى . و أهدیک إلى ربّک فتخشى) ۶ - توجه دادن فرعون به سیطره ربوبیت خداوند بر او، از رسالت هاى موسى(ع) (و أهدیک إلى ربّک فتخشى) تصریح به «ربّک» در برابر کسى که مدعى ربوبیت بر انسان ها است - چنان چه در آیات بعد خواهد آمد - گویاى برداشت یاد شده است. ۷ - احتمال تأثیر سخن در مخاطب، براى اقدام به تبلیغ معارف الهى کافى است. (فقل هل لک ... و أهدیک إلى ربّک فتخشى) ۸ - هدایت مردم به خداوند و بیان ربوبیت او و ایجاد حالت خداترسى در آنان، از نخستین اهداف پیامبران است. (فقل ... و أهدیک إلى ربّک فتخشى) ۹ - فرعون، به ربوبیت خداوند، بى اعتقاد و در برابر خواسته هاى او گستاخ بود. (و أهدیک إلى ربّک فتخشى) 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 37: نکات تفسیری آیه های20و21 سوره نازعات فَأَرَاهُ‌ الْآيَةَ الْکُبْرَى‌ پس آن معجزه بزرگ تر را به او نشان داد. ▪ «الآیَةَ الْکُبْری»: معجزه بزرگ. مراد تبدیل عصا به اژدها است. نشان دادن معجزه و کار عملی، پس از بیان ادلّه و براهین قولی بوده است. ۱ - موسى(ع) در پى گفت وگو با فرعون و اظهار آمادگى براى ارشاد و هدایت او، بزرگ ترین معجزه خویش را به وى ارائه کرد. (فأریه الأیة الکبرى) ۲ - معجزات پیامبران، نشانه صداقت آنان در به عهده داشتن مسؤولیت هدایت و انذار است. (و أهدیک ... فتخشى . فأریه الأیة الکبرى) «فاء» در «فأراه» براى تعقیب است و مى رساند که آوردن معجزه در پى ادعاى هدایت گرى و نیز انذار فرعون صورت پذیرفته است. کلمه «آیة» به معناى علامت و نشانه است و مصداق مورد نظر از آن، معجزه عصا و یا مجموع عصا و یدبیضا است که نشانه رسالت حضرت موسى(ع) بود. ۳ - معجزات پیامبران، داراى مراتب گوناگون و متفاوت در برترى و امتیاز (الأیة الکبرى) «کبرى» اسم تفضیل است; یعنى، بزرگ تر. ۴ - تحریک انگیزه تزکیه خواهى و هدایت طلبى در افراد، زمینه ساز پذیرش برهان ها است. (فقل هل لک إلى أن تزکّى . و أهدیک إلى ربّک فتخشى . فأریه الأیة الکبرى) برداشت یاد شده، از حرف «فاء» در «فأراه» استفاده شده است که ارائه دلیل پس از ترغیب فرعون به تزکیه خواهى و هدایت طلبى، مطرح کرده است. 🌴🌴🌴 فَکَذَّبَ‌ وَ عَصَى‌ ولی [او آن را] تکذیب کرد و سرپیچی نمود. ۱ - فرعون، نشانه رسالت موسى(ع) و معجزه بودن آن را نپذیرفت و بى درنگ آن را تکذیب کرد. (فکذّب) حرف «فاء» براى تعقیب بدون فاصله است و مى رساند که فرعون، پیش از هر گونه تأمل و درنگ، به تکذیب و عصیان پرداخت. متعلق تکذیب - به قرینه «الآیة الکبرى» در آیه قبل - معجزه موسى(ع) است. از اقدام فرعون به آوردن مثل معجزه موسى(ع)، - که آیات بعد بر آن دلالت دارد - دانسته مى شود که فرعون، معجزه بودن آن و دلالتش بر صداقت موسى(ع) را تکذیب کرده است. ۲ - بزرگ ترین معجزات نیز، در هدایت برخى از افراد، کارساز نیست. (فأریه الأیة الکبرى . فکذّب) ۳ - فرعون، طغیان گرى بس گمراه و بى پروا (طغى ... و أهدیک ... فتخشى ... فکذّب) تکذیب معجزه موسى(ع)، نشانه عمق محرومیت فرعون از هدایت و خشیت است. ۴ - فرعون، از پذیرش رهنمودهاى موسى(ع) سرپیچى کرد. (و عصى) متعلق «عصى» - به قرینه «أهدیک» - رهنمودهاى موسى(ع) بوده است. ۵ - دروغ دانستن تعالیم پیامبران زمینه ساز نافرمانى خداوند و گرفتارى به گناه (فکذّب و عصى) ترتیب بیان تکذیب و عصیان، گویاى ترتّب آن دو است. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 38: نکات تفسیری آیه های22و23 سوره نازعات ثُمَ‌ أَدْبَرَ يَسْعَى‌ سپس [به حق] پشت کرد [و برای نابودی موسی] به تلاش برخاست! ۱ - فرعون، به تکذیب گفته هاى موسى(ع) اکتفا نکرده سرسختانه به مخالفت با او پرداخت. (ثمّ أدبر یسعى) حرف «ثمّ» در این آیه، براى تراخى رتبى است; یعنى، ادبار فرعون، نارواتر از تکذیب او بود. ۲ - دروغ خواندن تعالیم پیامبران و روى گردانى از رهنمودهاى آنان، کشاننده انسان به تلاش براى سرکوب آنها است. (فکذّب و عصى . ثمّ أدبر یسعى) ۳ - رسالت موسى(ع)، خطرى جدى براى فرعون و تحریک کننده او به مقابله اى پى گیر در برابر آن (ثمّ أدبر یسعى) ۴ - فرعون، گفتوگوى مستقیم خود با موسى(ع) و تکذیب و مخالفت با او را در سرکوب آن حضرت کارساز نمى دید. (ثمّ أدبر) «ادبار»; یعنى، پشت کردن و حاکى از نومیدى فرعون از نتیجه گفتوگوى مستقیم با موسى(ع) است. ۵ - فرعون با مشاهده معجزه موسى(ع)، وحشت زده از آن روى برتافت و شتابزده گریزان شد. * (ثمّ أدبر یسعى) «إدبار» فرعون، - در یک احتمال - به معناى فرار او از ترس معجزه موسى(ع) است که در شکل مار عظیم ظاهر شده بود. 🌴🌴🌴 فَحَشَرَ فَنَادَى‌ پس [قومش را] گرد آورد، و ندا داد ▪ «حَشَرَ»: بسیج کرد. گرد آورد. مراد گرد آوردن جادوگران است «نَادی»: دعوت کرد. فرا خواند. بانگ برداشت. ۱ - فرعون براى مبارزه با موسى(ع)، مردم را در اجتماعى گردآورد و با آنان در این زمینه سخن گفت. (فحشر فنادى) «حشر»، به معناى جمع کردن همراه با سوق دادن است (مصباح). ۲ - فرعون، در جمع کسانى که براى استماع سخن او گردآمده بودند، با صدایى بلند سخن گفت. (فنادى) «ندا»، به معناى بلند کردن صدا و آشکار ساختن آن است. (مفردات راغب) ۳ - فرعون، تأثیر رسالت موسى(ع) را بر دیگران پیش بینى کرده و از آن وحشت داشت. (فحشر فنادى) ۴ - فرعون، در تلاش براى بازداشتن مردم از گرایش به موسى(ع) (ثمّ أدبر یسعى . فحشر فنادى) جمله «حشر فنادى»، تفسیر «یسعى» (در آیه قبل) است. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هود11.mp3
12.59M
11 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره نازعات .شهید مطهری 3.mp3
3.59M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 39: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 استاد شهید آیت الله مطهری - جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جامعه کریمانه اداره گردد 💠 نه تنها دیگری را مشکل خود بدانیم، بلکه ( کریمانه ) مشکل یکدیگر را حل کنیم. یعنی این ( تعاون ) به نحو ( تعامل ) نباشد که مثلاً مانند یک اخلاقی یا معامله اقتصادی باشد که در مقابل آن توقع داشته باشیم دیگری هم ما را با بدهد؛ بلکه به معنای حقیقی کلمه (( کریمانه )) باشد، چون خدا می فرماید: من انسان را خلق کردم؛ ( لقد کرّمنا بنی آدم )*. ________________________________________________ * سوره اسراء / آیه ۷۰ ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢سرآمد امت ها وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاء أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ(سوره اعراف آیه 34) برای هر امتی زمانی [معین و اجلی محدود] است، هنگامی که اجلشان سرآید، نه ساعتی پس می مانند و نه ساعتی پیش می افتند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۴ – ۴۲ 📌 و الی باید حتّی با دین با حرف بزند، شاید کلامش کند و او شود و ترسی در دلش از پیدا شود. 📎تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰سور مکی و مدنی براي سوره‎هاي قرآن تقسيمات مختلفي ذكر گرديده است. از جمله اين‎كه سوره‎هاي قرآن را به دو دسته مكي و مدني تقسيم كرده‎اند زيرا قرآن در مدت 23 سال نازل گرديده و نزول قرآن از مكه آغاز گرديده و در مدينه به پايان رسيده است. ◽️تفاوت سوره‎هاي مكي و مدني را در دو جهت مي‎توان بررسي كرد: 1. از جهت مكان و زمان نزول. 2. از نظر معني و محتوي. 🔶از جهت مكان و زمان نزول سه نظريه وجود دارد: 1. آيات و سوره‎هائي كه قبل از هجرت نازل شده مكي و آياتي كه پس از هجرت نازل شده مدني خوانده مي‎شود. 2. آيات و سوره‎هائي كه اول آنها با "يا ايها الناس" شروع مكي و آياتي كه‎با "يا ايها الذين آمنو" نازل شده مدني مي‎باشند. 3. مكي و مدني بودن سوره‎هاي قرآن مربوط به شهر مكه و شهر مدينه است. يعني آن‎چه كه در مكه نازل شده مكي و آياتي كه در مدينه نازل شده‎اند مدني نام دارند. ▫️از ميان اين سه نظريه، كامل‎ترين و بهترين نظر، همان نظر اول است و دو نظر ديگر قابل قبول نيست. زيرا سوره حج با «ايها الذين آمنو» شروع شده ولي بخلاف نظريه دوم مكّي است و مدني نيست و نظريه سوم نيز قابل قبول نيست. چون ما آياتي داريم كه در بين مكه و مدينه نازل شده‎اند. و امّا تفاوت اين‎سوره‎ها از نظر محتوي و معني بدين قرار است كه هر دسته از اين سوره‎ها داراي ويژگي‎ها و اصول كلي متفاوت با سه دسته ديگر است. ✅الف: اصول كلي ويژگي‎هاي سوره‎هاي مكي عبارتند از: 1. دعوت به توحيد و ايمان به خداي يگانه. 2. دعوت به نبوت و پيروي از پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ و انبياء الهي و كتاب‎هاي آنان. 3. ايمان به معاد و روز رستاخيز و بيان اوصاف بهشت و دوزخ. 4. اعتقاد به فرشتگان الهي. 5. اين سوره‎ها بطور عموم كوتاه هستند. ✅ب: و امّا اصول كلي در ويژگي‎هاي سوره‎هاي مدني عبارتند از: چون بعد از گسترش اسلام و جامعه اسلامي نازل شده‎اند بيشتر مطالب آنها در مورد تشكيلات اجتماعي و قوانين حقوقي و احكام شرعي و نيز امور داخلي و خارجي مي‎باشد. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1. طالقاني، دکتر سيد عبدالوهاب، علوم قرآن و فهرست منابع. 2. خراساني، حاج شيخ حسين، اسلام در پرتو تشيع. 3. ميرمحمدي زرندي، سيد ابوالفضل، تاريخ و علوم قرآن. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
69 🔅🔅🔅 ⏪مَثَل زندگی و آب 1 (إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ الاْرْضِ مِمَّا یَاءْکُلُ النَّاسُ والاْنْعَمُ حَتَّیَّ إِذَ آ اءَخَذَتِ الاْرْضُ زُخْرُفَهَا(174) وَازَّیَّنَتْ(175) وَظَنَّ اءَهْلُهَاَّ اءَنَّهُمْ قَدِرُونَ عَلَیْهَاَّ اءَتَیهَاَّ اءَمْرُنَا لَیْلاً اءَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَهَا حَصِیدا(176) کَاءَن لَّمْ تَغْنَ(177) بِالاْمْسِ کَذَا لِکَ نُفَصِّلُ الاْیَتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) . (یونس / 24.) ((مثل زندگی دنیا ، همانند آبی است که از آسمان نازل کرده ایم ؛ که بر اثر آن گیاهان (گوناگون ) زمین که مردم و چهارپایان از آن می خورند ، می روید تا زمانی که زمین ، زیبایی خود را (از آن )گرفته و تزیین می گردد ، و اهل آن مطمئن می شوند که می توانند از آن بهره مند گردند ؛ (ناگهان ) فرمان ما شب هنگام یا در روز (برای نابودی آن ) فرا می رسد ؛ (سرما یا صاعقه ای را بر آن مسلّط می سازیم ) و آنچنان آن را درو می کنیم که (گویی ) هرگز (چنین کشتزاری ) نبوده است این گونه آیات خود را برای گروهی که تفکر می کنند ، شرح می دهیم )) . غیر از این نبود که عیش این جهان در مثل آبی است کاید ز آسمان پس به آن آمیخته گشت و عجین خود نبات الارض که رست از زمین یا که بعضی ز آن نبات از بوالعجب (179) مختلط گردد به بعضی زآن سبب ز آنچه مردم می خورند آن ز اختیار از حبوب و از بقول (180) و از ثمار چارپایان هم خورند از آن گیاه خشک و تر یعنی علوفه سبز و کاه تا به وقتی که زمین پیرایه (181)اش باز بگرفت آنچه داد از مایه اش از نمود(182) و فرّهی (183) کاندر نفوس بُد مزیّن در نکویی چون عروس اهل ارض آن را زخود پنداشتند که بر آن قدرت مگر می داشتند تا که آمد امر ما شب یا که روز بهر ویرانی به عرض دل فروز پس نمودیم آن زمین را در نظر همچو ارض بدر و یده سر به سر باطل و برکنده و خشک سیاه نی در او فری نه آثار گیاه چیست لَمْ تَغْنَکه موجود او زطمس (184) گوییا هرگز نبوده است او به امْس (185) همچنین روشن کنیم آیات خویش بهر قومی که کنند اندیشه بیش (186) ========================= 174-((زخرف )): زر و زیور، نقش و نگار. 175-((ازَّیَّنَتْ)): تزیین کرد، این کلمه در اصل ((تَزَیَّنَتْ)) بود و طبق قاعده نحوی تبدیل به ((اِزَّیَّنَتْ)) شد. 176-((حصید)): درو شده . 177-((تَغْنَ)): از ماده ((غنا)) به معنای اقامت کردن در مکانی است ، ((لَمْ تَغْنَ بالا مْسِ))، یعنی گویی دیروز در این مکان نبوده است . این تعبیر کنایه از این است که چیزی به کلّی از میان برود و اثری از آن باقی نماند که گویی هرگز وجود نداشته است . 178-یونس / 24. 179-((بوالعجب )): یعنی دارای اعجاب و شگفتی . 180-((بُقول )): جمع بَقْل ، یعنی سبزیها. 181-((پیرایه )): زیور، زینت . 182-((نمود)): نما و رونق . 183-((فرّه )): شکوه و جلال . 184-((طمس )): نابود کردن . 185-((امس )): روز گذشته . 186-تفسیر صفی ، ج 1، ص 464 465. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
32 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️دوازدهم. بررسي منهج تفسير قرآن به قرآن، جزء علوم قرآني محسوب است و تحليل روش تفسير قرآن به حديث، گذشته از لزوم آگاهي رشته‌ي علوم قرآني، نيازمند به حديث شناسي است و بايد از قواعدِ علم حديث پيروي نمايد و تحقيق پيرامون تفسير قرآن به عقل، گذشته از لزوم رشته‌ي علوم قرآني، نيازمند بررسي شرايط برهان و موانع آن است تا از بركت برهان عقلي بهره بُردْ و از آسيب مغالطه مصون ماند. 🔹زيرا عقلْ رسول باطني خداست. همان طوري كه مدّعي رسالت ظاهري گاهي صادق است يعني واقعاً نبيّ مي باشد و زماني كاذب است يعني واقعاً نبيّ نيست، ولي تنبّي دارد عقل كه رسول باطني خداست، گاهي داراي رسالت صادق است و آن وقتي است كه با شرايط ويژه‌ي برهان بينديشد و زماني كاذب است و آن وقتي است كه گرفتار مغالطه گردد؛ در اين حال، همانند متنبّي هيچ سهمي از رسالت الهي ندارد. البته رسول واقعي در عالم ظاهر، همواره معصوم است و هرگز نبيِّ خدا متنبّي نخواهد شد؛ ولي رسول باطني چنين نيست؛ زيرا ممكن است گاهي همانند متنبّي، گرفتار اشتباه شود. 🔹نكته اي كه در حديث شناسي مطرح بوده و در جريان عَرْض آن بر قرآن كريم سهم كليدي دارد، آن است كه اولاً سنّت به دو قسم منقسم است: ▫️يكي قطعي و ديگري غير قطعي و ▫️ثانياً آنچه بايد بر قرآن عرضه شود، همانا سنّت غير قطعي است و هرگز سنّت قطعي نيازي به عَرْض بر قرآن ندارد؛ زيرا صدور آن از مقام عصمتْ قطعي است و چنين صادري يقيناً به خداوند منسوب مي باشد. ▫️ثالثاً سنّت قطعي همانند قرآن كريم، گذشته از بي نيازي از عَرْض بر منبع ديگر، خودش به عنوان منبع جداگانه مورد عَرْضِ سنّت غير قطعي است؛ يعني حديث غير يقيني، همان طوري كه بر قرآن معروض مي شود، بر سنّت قطعي نيز معروض مي گردد. ▫️رابعاً گرچه سنّت قطعي از دو جهت همانند قرآن كريم است يعني در بي نيازي از عَرضْ بر منبع ديگر و در اينكه خودش منبع عرض سنّت غير قطعي مي باشد، همانند قرآن كريم است ليكن حجيّت و اعتبار آن متوقّف بر ثبوت رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) است و رسالت آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) متوقف بر معجزه بودن قرآن است (در صورتي كه رسالت پيامبر به معجزه ديگر تكيه نكند). 🔹بنابراين، رتبه‌ي حجيّت و اعتبار قرآن كريم، قبل از ثبوت رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) مي باشد؛ در حالي كه ثبوت رسالت آن حضرتْ مقدّم بر اعتبار و حجيّت سنّت قطعي اوست؛ زيرا خود سنّتِ قطعيْ معجزه نيست تا ذاتاً معتبر و حجّت باشد؛ بلكه به واسطه‌ي رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) به اعجاز قرآن كريم وابسته است. 🔹بنابراين، اعتبار سنّت قطعي همتاي حجيّت قرآن كريم نخواهد بود؛ بلكه از لحاظ رتبه متأخر از آن است؛ البته براي اثبات احكام شرعي چاره اي جز رجوع به سنّت، همانند منابع غني و قويّ ديگر نيست. 🔹البته سنّت قطعيْ فراوان نيست؛ زيرا مهم ترين حلقه ارتباطي امّت با سنّت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) همانا اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) بوده اند كه متأسفانه مهجور و محجور شدند؛ چنان كه نشر حديث و تدوين آن كه يكي از بهترين وسيله‌ي صيانت سنّت و بقاء و دوام آن بود، با تأسف تام تا مدّت مديدي محجور و ممنوع بود و اگر اهل بيت عصمت(عليهم السلام) محكوم به انزوا نمي شدند و كُرسيِ ثِقافَتْ و مَسنِد تدريس و تعليم از آنان غصب نمي شد و ديگران جامه‌ي خلافت را تقمّص نمي كردند، جريان علم شريف حديث به وضع بهتري ظهور كرده و محتواي آن نيز زهور بيشتري مي يافت؛ قهراً بر حجم سنّت قطعي افزوده مي شد. ☘️☘️☘️ ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سیرو سلوک.خطورات شیطانی.استاد شجاعی 85.mp3
4.84M
مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:خطورات شیطانی 1 🕑 زمان:40دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قلعه توحید 🔸 امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی»؛ كسی كه در قرار گرفت نه چیزی را از دست داده است تا غمگین باشد و نه چیزی را از دست می ‏دهد تا هراسان باشد. 📚 کتاب ولایت در قرآن، ص47. 🆔 @rahighemakhtoom
هرمونتیک و جواز تفسیر قرآن.docx
48.9K
31 🌿🌿🌿 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom