eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودک و مقام عاطفی مادر 💠 اینکه الآن متاسفانه باب شده که بچه ها را به می دهند؛ بارها به عرضتان رسید، خطرش این است: همین که و یک مقداری شدند، این چون نچشید، پدر و مادر را تحویل می دهد. دیگر او حاضر نیست عمل کند به آیه ای که خدا فرمود: (امّا یبلغنّ عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف)، (و اخفض لهما جناح الذّل من الرّحمه)؛ چون این می خواهد. تنها جایی که عاطفه را در درون انسان تزریق می کند، همان است که هفت سال، این دانشگاه را دارد طی می کند. هرگز مرد آن توان را ندارد که فرزند و تربیت کند! این در اثر آن مادر است، آن مقام شامخ عاطفه است. ________________________________________________ * سوره اسراء / آیه ۲۳ و ۲۴ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ 🌴🌴🌴 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۳ – ۵۱ 📌حضرت ابراهیم علیه السلام الگوی کوی دوست الی باید به حضرت علیه السلام و آن چه آن حضرت کرد توجه کند تا از این الگو بتواند راه و صحیح خود را نماید و به این چند مورد توجه داشته باشد: ۱ – باید خودش و مردم را از و رسوماتی که پیشینیان انجام داده اند و برخلاف است برحذر دارد و تا می تواند از آنها نکند. ۲ – باید کوشش کند که سخنان حقّش آن چنان باشد که کسی فکر نکند که او می خواهد با آنها کند. ۳ – نباید در مقابل افراد دست از بکشد، بلکه باید به هر وسیله ای که شده با آنها مبارزه کند. ۴ – سالک الی اللّه باید ریشه را از جامعه نابود کند و از تهدیدهای نترسد. ۵ – باید در میان به آن چه است سخن بگوید و آنها را به و کمال برساند. ۶ – سالک الی اللّه باید بداند که اگر دل به کمک خدای تعالی ببندد خدا او را می کند و از میان نجاتش می دهد. ۷ – سالک الی اللّه اگر دقیقا به سیرش ادامه دهد و با خدای تعالی کند و اوامر او را انجام دهد خدای تعالی او و حتّی او را توفیق شدن و کارهای خوب انجام دادن و خواندن و دادن و بنده واقعی خدا شدن را به آنها عنایت می کند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌روش های مناسب حفظ قرآن در رده های سنی مختلف 🔹بدست آوردن روش مناسب در تمامي كارها ضروري است. با بي روشي كار به سرانجام نمي رسد. روانشناسان مي گويند: داشتن هوش بالا، مهم نيست. داشتن روش مناسب هنر است. چه بسا افراد باهوش، با بي روشي، به هدف نرسيدند و چه بسيار افراد با هوش متوسط، ولي روشمند، به اهداف بلند دست يافتند. 📋مراحل حفظ قرآن: اساتيدي كه روشمندانه روي حفظ قرآن كار مي كنند، مراحل حفظ و نگهداري آن را به هفت مرحله تقسيم كرده اند: ۱.مرحلة روخواني ۲. مرحلة ترتيل با استفاده از نوار ۳. مرحلة حفظ مفاهيم ۴. مرحلة جمله بند، مانند وقف و غيره، با استفاده از نوار و اساتيد مجرب ۵. مرحلة تكرار ۶. مرحلة استحكام و تمركز بخشي ۷. مرحلة ارتباط كه بين آيه ها، صفحات، اجزاء و سوره ها انجام مي گيرد. 🔹البته برخي از مراحل بالا، اختصاص براي يك مقطع سنّي ويژه است و بعضي از مراحل آن عمومي و مناسب براي هر سه مقطع سنّي است و به كار گيري هر يك از اين مراحل بايد توسط استاد خُبره و روشمند، صورت گيرد. خود استاد خُبره و صاحب تجربه، مي تواند هر يك از مراحل بالا را با روش مناسب به كار ببندد البته حفظ قرآن، به ويژه در گروه سنّي نونهالان، بسيار سخت و از ظرافت خاصي برخوردار است. افراط و تفريط در اين راستا، ذهن نونهال و يا نوجوان را خسته و او را نسبت به اصل حفظ، رنجيده مي كند. 🔹در هر يك از مراحل بالا روش خاصي به كار گرفته مي شود. به عنوان نمونه در مرحله روخواني، روشي كه براي گروه سنّي نونهال، به كار مي رود با روش گروه نوجوانان متفاوت است در گروه سنّي نونهالان روش اشاره اي استفاده مي شود كه با كمك آيه و نقاشي و تمرين، توسط مربي روشمند تدريس مي شود. 🔹اما براي گروه سنّي نوجوان و جوان از نوار و ديگر ابزار آموزشي استفاده مي شود و استاد هنرمند قواعد روخواني قرآن را با شيوه مناسب تدريس مي كند. در مرحلة ترتيل و ديگر مراحل نيز به همين شكل است. 🔹آنچه براي همة گروه هاي سنّي و مربي و ديگر افرادحفظ قرآن، لازم و ضروري است كه عوامل دوازده گانه اي مي باشد كه بايد در راستاي كار حفظ قرآن شريف رعايت شود و آنها عبارتند از: ۱. توكّل بر ذات اقدس پروردگار ۲. توسل به انوار الهي اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ همان قرآن ناطق ۳. نيت خالص ۴. قلبي خاشع در برابر معشوق حقيقي ۵. آشنايي با قواعد زبان ۶. روخواني صحيح و تجويد نيكو ۷. فضايي مناسب و طنين انداز ۸. رسم الخط مطلوب، يعني با استفاده از قرآن ها، با خط و چاپ مناسب مانند: قرآن با خط كامپيوتري ۹. تمركز حواس ۱۰. نظم ۱۱. برنامه ريزي ۱۲. پشت كار و تلاش بي وقفه.[۱] چون قرآن شريف طبق آيه «لايمسّه الّا المطهرون»[2]هرگز در جسم و جان چركين فرو ننشيند. 🔹كار حفظ قرآن اگر همراه با روش مناسب و نيكو باشد، كار آسان و جذاب و دوست داشتني است ولي اگر با افراط و تفريط همراه باشد، خسته كننده و دلسرد كننده است. از اين رو شيوه ها را بايد از مربي آموخت و براي تعليم بايد روشمند بود. 🔰آنچه در پايان قابل بيان است، اينكه: ۱. بيان همة شيوه در يك نوشتار كوتاه مقدور نيست و بحث طولاني را طلب مي كند. ۲. شيوه ها و روش هاي مناسب را بايد در حضور مربي آموخت و دوره هاي ويژة آنرا فرا گرفت. ۳. به كارگيري تمام شيوه هاي مناسب، وظيفة مربي است كه آن را در ضمن تدريس به كار مي بندد. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. جرعه جرعه ملكوت، حكيمي، سيّد ابوالفضل ۲. آيه ها و نقاشي ها، گروه تحقيق جامعة القرآن الكريم، در چهار جلد. ۳. چگونه قرآن را حفظ كنيم؟، پرهيزكار، شهريار ۴. سيماي حافظان نور، حسيني، سيّد مجتبي ۵. حافظان نور، قاسمي، داوود. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نگاهی اجمالی به قرن اول (۶) 🔰تفسیر ابن عباس. (تـنـویـر الـمقباس) اثر عبداللّه بن عباس بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف معروف به ابن عباس (3 پ ه - 68 ق) از کبار صحابه. روایـت شـده اسـت که حضرت رسول اللّه (ص) درباره وی دعا فرمودند اللهم فقهه فی الدین و علمه فی التاویل... و دعای پیغمبر (ص) مستجاب گردید و بر اثر دانش وسیعش و احاطه کامل بـه تفسیر و تاویل قرآن کریم او را ترجمان القرآن می خوانند و نیز او را وارث علوم رسول اللّه (ص) می دانند. (ـ ابن عباس، دایرة المعارف تشیع، 1/344). 🔰 مفسرین فریقین روایات او را در تفسیرهای خویش ذکر می کنند. تا به آنجا که حدود نیمی از احادیث وارده در تفسیر قرآن کریم از ابن عباس روایت شده است. قسمتی از تفسیر وی نخست در بمبئی در 1280 ق به چاپ رسید. سـپس در بولاق به سال 1290 ق چاپ دوم گردید و مکررا درایران و هندوستان و بیروت به چاپ رسیده است و شمس الدین محمد سخاوی در الضوء اللامع آن را به محمد بن یعقوب فیروزآبادی (م 817 ق) نسبت داده که مرادش جمع و تدوین آن است و همچنین است صاحب کشف الظنون. در نسخه چاپی، سند اول آن منتهی می گردد به عمار بن عبدالمجید هروی که نیز او از علی بن اسحاق سمرقندی (م 237 ق) روایت کرده است و سمرقندی از محمد بن مروان سدی صغیر (م 186 ق) روایـت مـی نماید و او از محمد بن السائب کلبی (م 146 ق) روایت کرده است و او از ابی صالح میزان بصری و او از ابن عباس. سیوطی در الاتقان خود طرق روایات تفسیر ابن عباس را ضبط کرده است. ابـن ندیم درباره او می نویسد : کتاب ابن عباس، به روایت مجاهد، و حمید بن قیس از مجاهد و ورقـاء از ابـونـجـیـح از مـجـاهد و عیسی بن میمون از ابونجیح از مجاهد آن را روایت کرده اند (الفهرست، ترجمه فارسی، 59). 📚مـنـابـع : جـز آنـچـه در جـلد اول دایرة المعارف تشیع ص 347 آمده است، تاسیس الشیعة، 322؛ الـدرجـات الرقیعة فی طبقات الشیعة، 322؛ رجال ابن داود، 208؛ رجال، طوسی، 22، 46؛ رجال عـلامه حلی، 103؛ رجال کشی، 52؛ التفسیر و المفسرون، 1/65؛ مفسران شیعه، 61؛ معجم رجال الحدیث، 10/229 - 239. 🌴🌴🌴 📎مدرسه تفسير و علوم قرآني @rahighemakhtoom
📌 اذیت مومنان وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً(أحزاب - ۵۸) و آنان که مردان و زنان باایمان را به خاطر کاری که انجام نداده‌اند می‌دهند؛ بار و گناه آشکاری را به دوش کشیده‌اند. 🌴🌴🌴 📎مدرسه تفسير و علوم قرآني @rahighemakhtoom
72 🔅🔅🔅 ⏪ مَثَل کور و بینا ، کر و شنوا 1 (مَثَلُ ا لْفَرِیقَیْنِ کَالاْعْمَی وَا لاْصَمِّ وَا لْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً اءَفَلاَ تَذَکَّرُونَ) . (هود / 24.) ((مثل این دو گروه (مؤ منان و منکران ) مثل نابینا و کر و بینا و شنواست ؛ آیا این دو همانند یکدیگرند ؟ ! آیا پند نمی گیرید ؟ ! )) . 🌱🌱🌱 این دو فرقه در مثال از کفر و دین کور و کر بینا و شنوا همچنین می بوند آیا برابر در مثل چون نمی گیرند پند از ما حصل (192) ▪ وجه تشبیه: خداوند متعال در این آیه کافران و منکران حقایق را به آدم ((کور و کر)) و مؤ منان را به انسان ((بینا و شنوا)) تشبیه کرده است . وجه تشابه در کافران ((ندیدن و نشنیدن حقایق )) و در مؤ منان ((دیدن و شنیدن آن )) است . 🔹 صاحب بحر الحقایق می گوید : ((اعمی آن است که : حق را باطل وباطل را حقّ بیند و اصَمّ آن که : باطل را حقّ و حقّ را باطل شنود و بدان عمل کند . و بصیر کسی است که دیده بصیرتش به کحل ((بی یبصر)) جلا یافته باشد . و سمیع کسی است که گوش همّتش به گوشواره ((بی یسمع )) آراسته بود . هر که به خدا بیند ، جز از خدا نبیند و هرکه به خدا بشنود ، جز از خدا نشنود)) . (193) آری ((بصیر)) یعنی کسی که دارای بصیرت و بینش عمیق دینی است و ((سمیع )) یعنی کسی که گوشش نسبت به حقایق و معارف و دستورات الهی شنوا باشد . لذا در دعاهای وارده از پیشوایان دین ، هم ((نور چشم )) از خدا طلب می کنیم و هم ((بصیرت در دین )) ، چنانچه در دعا می خوانیم : (( . . . وَاجْعَلِ النُّورَ فی بَصَری وَالْبَصیرَةَ فی دینی . . . ؛ (194) خدایا ! ، در چشمانم نور قرار ده و بصیرت را در دینم عطا کن )) . ================== 192-تفسیر صفی ، ج 1، ص 487. 193-تفسیر منهج الصادقین ، ج 4، ص 414. 194-مفاتیح الجنان ، تعقیبات نماز صبح . 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
35 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪ يكم. تفسير به معناي روشن ساختن چيزي كه ضروري و هويدا نيست و به معناي پرده برداري از چهره‌ي جمله يا لفظي كه معناي آن آشكار و واضح نيست، يك مطلب نظري است كه چونان آراء نظري ديگر بايد به بديهي برگردد و در ظلّ يك مطلب بيّن و آشكار، مُبيّن گردد؛ از اين جهت، فرقي بين مفرد و قضيّه نيست؛ زيرا مبادي تصوري همانند مبادي تصديقي، گاهي ضروري اند و زماني نظري و ترتّب حكم تفسير در هر دو قسم جاري است. 🔹 تفسير، يك نحو تصديق است؛ زيرا حكم به اينكه معناي آيه چنين است و مقصود خداوند از آيه، فلان مطلب مي باشد، به نوبه‌ي خود، قضيه و مسأله خواهد بود؛ لذا علم تفسير همانند علوم ديگر، داراي مبادي و مسائل است و لازم مي باشد كه در تعريف تفسير، قيدِ «به قدر طاقت بشري» مأخوذ شود. ⏪ دوم. تفسير هر كلامي اعم از ديني يا غير ديني و كلام ديني اعم از قرآني يا روايي، بايد روشمند باشد تا بتوان آن را به متكلم آن كلام اسناد داد. كلام هيچ متكلمي را نمي توان به رأي خود تفسير نمود، سپس آن را به متكلم آن كلام اسناد داد و در اين جهت، فرقي بين كلام ديني با غير ديني نمي باشد؛ گرچه تفسيرِ متونِ ديني به رأي، با خطر عقوبت الهي همراه مي باشد. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
سیرو سلوک.خطورات شیطانی.استاد شجاعی 86.mp3
4.87M
(86) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:خطورات شیطانی 2 🕑 زمان:39دقیقه ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
معرفی تفاسیر قرن پانزدهم.pdf
632.9K
35 📝 موضوع:معرفی قرن پانزدهم(ه ق) 🌴🌴🌴 📋 فرازی از مقاله ☑ آیات مشکله قرآن اثر سید هادی خسروشاهی (متولد 1317 ش)، با همکاری آیه الله جعفر سبحانی از محققین معاصر. این تفسیر در یک جز به زبان فراسی و شیوه ادبی و استدلالی شامل بخشی از قرآن کریم است. مولفان قسمتی از آیات مورد نظر خویش را گردآوری نموده سپس به شرح و تفسیر و تاویل آن پرداخته اند. آقای بهاالدین خرمشاهی در منشا و سبک این تفسیر در تفسیر و تفاسیر جدید آن را نقد و ردی بر آیات مشکله حاج یوسف شعار توصیف کرده است. این کتاب در تهران چاپ و منتشر شده است. منابع : تفسیر و تفاسیر جدید، 37؛ فهرست کتابهای چاپی فارسی، 1/1385؛ مولفین کتب چاپی فارسی و عربی، 6/720. 🌱🌱🌱 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
نزاهت انبياء و اولیاء علیهم السلام.mp3
4.91M
23ذیقعده روز زیارتی حضرت امام رضا علیه السلام 🔹 نزاهت انبياء و اولیاء علیهم السلام @rahighemakhtoom
ذی القعده روز زیارتی ▫️ حدَّثَنِی حَكِیمُ بْنُ دَاوُدَ بْنِ حَكِیمٍ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ هِشَامٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ‏أَصْحَابِنَا عَنْهُ قَالَ: إِذَا أَتَیتَ الرِّضَا عَلِی بْنَ مُوسَى ع فَقُلِ: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِی بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى‏ الْإِمَامِ‏ التَّقِی‏ النَّقِی‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلَاةً كَثِیرَةً نَامِیةً زَاكِیةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّیتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیائِكَ. 📚 كامل الزیارات، ص308 و 309؛ البلد الأمین و الدرع الحصین، ص283؛ المصباح للكفعمی (جنة الأمان الواقیة)، ص493. 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom