#امام_حسین_علیه_السلام
#محرم
#احادیث_حسینی
#شور_شعور
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(78)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#بزرگداشت_سرداران_و_هزاران_شهيد_مازندران
🔅🔅🔅
▪ چون عصمت خدا، حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله عليها) حجّت خداست، لذا تخضّع در ساحت صحبت او مايه سعادت و پايه نجات است. آن جا كه آن حضرت (عليهاالسلام) فرمود: «مَن أصعد إلي الله خالِصَ عِبادته، أهبط اللّهُ عزّ وجلّ إليه أفضل مَصلَحته»[ مسند فاطمة (عليهاالسلام)، ص163.]، به اخلاص نيّت و عبادت مبادرت كردند و در اصلاح شئون علمي و عملي به مقدار ميسور كوشيدند.
دلا خود را در آينه، چو كژ بيني هر آينه
تو كژ باشي نه آينه، تو خود را راست كن اول
🔹 چون امام ممتحن، حضرت امام حسن مجتبي (عليهالسلام) فرمود: «والتَّقوي بابُ كلّ توبةٍ و رأسُ كلّ حِكمةٍ و شَرَفُ كلّ عَملٍ، بالتقوي فازَ من فاز من المتّقين»[ تحف العقول، باب حِكم الامام الحسن (عليهالسلام).]، فهميدند كمال انسان در پروا از حبّ دنيا، و بيپرواييْ فرو رفتن در چاه شقاوت است. لذا، از آن برآمدند و به جاه سعادت رسيدند.
يكي ميرفت در چاهي، چو دَر چَهْ ديد او ماهي
مَهْ از گردون ندا كردش من اين سويم تو لا تَعْجَل
[ديوان شمس، ص 501]
🔹 و اما سالار شهيدان، حضرت امام حسين (عليهالسلام) رهبري تمام نهضتهاي بعد از كربلا را به خود اختصاص داد؛ پيروزي انقلاب اسلامي ايران به زعامت امام خميني (قدّسسرّه) و هماهنگي مراجع و علماي بزرگ و مساعدت امّت عظيمالشأن به بركت ائتسا وو اقتدا به حضرت ابي عبدالله، سيّد الشهداء(روحي و ارواح العالمين لمضجعه الشريف الفداء) بوده است.
🔹 آن جا كه امام حسين (عليهالسلام) فرمود: «... به توصفُ الصِّفات لا بها يوصَف و به تُعرف المَعارِف لا بها يُعرف؛ فذلك الله لا سَمىّ لَه سُبحانَه لَيس كَمِثله شىء و هو السّميع الْبصير»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليهالسلام).]، عارفان، حكيمان، متكلّمان و پيروان معرفت توحيدي، به سلوك آشنا و به مقصد آگاه شدند و خداي يكتا را در علم و عَيْن، اصل هر چيز يافتند:
من جز احدِ صمد نخواهم من جز مَلِك اَبد نخواهم
بي او ز براي عشرت من خورشيد سبو كشد نخواهم
🔹 آن جا كه سيّد الشهداء (عليهالسلام) فرمود: «ليرغبُ المُؤمن فى لقاءِ اللّهِ مُحِقّاً فإنّى لا أري المَوت إلاّ سَعادة و لَا الْحياة مَع الظّالِمين إلاّ برماً»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليهالسلام).]، مشتاقانه و مفتاقانه چنين ميسرودند:
اگر جز تو سري دارم، سزاوار سرِ دارم
و گر جز دامنت گيرم، بريده باد اين دستم
🔹 آن جا كه حسين بن علي (عليهالسلام) فرمود: «هيهات منّا الدَّنيّة»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليهالسلام).] و «هيهات منّا الذلّة»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليهالسلام).]، مستانه به استقبال شهادت رفتند و چنين ميگفتند:
مستي بيايد قيْ كند، مستي زمين را طيْ كند
اين مَيْ مجو، و آن مَيْ بجو، كو جام غم كو جام جَمْ
🔹 در ختام با كمال فروتني، مسطور فوق كه در حجاب قصورْ مستور است، به منظور بزرگداشت سرداران و هزاران شهيد استان ولايتمدار و شرف خيز و شهيد پرور مازندران تحرير شد.
🔹 پروردگارا، ثار شهدا را دوام نظام اسلامي ايران تا ظهور وليعصر(عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) قرار بده. مقام معظم رهبري، دولت و ملت را حفظ فرما.
عبداللّه جوادي آملي
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 سوگواری مقبول
▪ حضرت فرمود: «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا»؛[1] فرمود درست است شما در سرزمینی زندگی می كنید، اما آن سرزمین وطن شما نیست، این وطن مجازی است. شعری از مرحوم شیخ بهایی به یادگار مانده است:
این وطن مصر و عراق و شام نیست ٭٭٭ این وطن شهری است كان را نام نیست[2]
▪ مرحوم شیخ بهایی بعد از مرحوم شیخ اشراق بود، اول این حرف را شیخ اشراق زد كه گفتند: «حُبُ الْوَطَنِ مِنَ الْإِیمَانِ»[3] درست است این وطنِ زمینی محبوب ماست و باید برای حفظ آن با بیگانه ها مبارزه كنیم، ولی وطن اصلی ما جایی است كه مصر و عراق و شام نیست،[4] اما این حرف برای مرحوم شیخ اشراق هم نیست، حرف برای وجود مبارك حسین بن علی (سلام الله علیه) است كه مردم شما یك وطن دارید و آن «لقاء الله» است شما باید توطین كنید، یعنی وطن شناس باشید (یك)، خود را به وطن برسانید (دو)، در وطن مستقر بشوید (سه)، «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا» این راهِ حسین بن علی است؛ اگر كسی با این وضع به زیارتگاه رفت و در عزاداری ها و سوگ و ماتم شركت كرد خدا را شاكر باشد كه زیارت او مقبول است، اما اگر خدای ناكرده به دنبال بعضی از بازی ها و بعضی از اموری كه قابل دفاع نیست حركت كرد، این باید متأثّر باشد. پس راه محاسبه باز است كه ما كاملاً حسابرسی كنیم كه كدام زیارت مقبول است، كدام عبادت مقبول است و كدام سوگواری و ماتم مقبول است.
[1] . اللهوف, ص61.
[2] . كلیات شیخ بهایی (نان و حلوا), ص10.
[3] . تفسیر ابنعربی, ج2, ص329.
[4] . ر.ك: مجموعه مصنّفات شیخ اشراق, ج3, ص462.
📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1392/08/24
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تـفـسـيـر
#بررسی_های_قرآنی
#واژه_ها_مفاهیم
#علوم قرآنی
🔅🔅🔅
📌 مفهوم تفسیر
واژه «تـَفـسير» به معـنی: "روشن نـمـودن چيز ناروشن" است. مثلاً وقتی بيمار به پزشک مراجعه میکند و مشکل خود را به پـزشـک می گـويد، کاری که پزشک می کند (يعنی معاينه و آزمـايـشـاتی که بـرای روشـن و مشخص نمودن نوع و دليل ناراحتی بيمار انجام می دهد) تـفـسـير است.
تـفـسـيـر نمودن قـرآن نيز به همين ترتيب است. يعنی قـرآن از نظر معنی آيات ناروشن دارد که بايد روشن کرده شوند. مثال:
« وَ جَـعَـلَ لَـکُـمُ الـسَّـمْـعَ وَ الاَبـْـصـارَ = و برای شما شنوائی و بـيـنـائـيـهـا قرار داد» (سجده 9).
در اين آيه واژه «سَـمع (شنوائی)» مـفـرد آمده و واژه «ابصار (بينائيها)» جمع آمده است. مـفـرد بـودن شـنـوائی و جـمـع بودن بينائی" مـقـوله ناروشنی است و بايد آنرا روشن کرد. روشن نمودن آن تفـسير نمودن آن است.
مـثـال ديـگـر:
فصلت 37: «لا تـَسْـجُـدوا لِلشَّـمْـسِ وَ لا لِـلْـقَـمَـرِ وَ اسْـجُـدوا لِلهِ الـَّذی خَـلـَقـَهُـنَّ».
« نه به خورشيد و نه ماه هيچکدام سجده نکنيد بلکه برای کسی سجده کنيد که آنها را آفـريده است».
در اين آيه يک نکته ناروشن وجود دارد و آن اين است که در زبـان عـربی ضـمـيـر بـرای مـفـرد (يک چيز) و برای مثنی (دو چـيز) و برای جمع (سه چيز به بالا) صرف می شود. در حالـيـکـه آيـه از مـاه و خورشـيـد کـه دو چيز هستند صحبت می کند ولی بجای ضـمير مناسب آنها که ضمير دوتائی «هُـمـا» به معنی آنـدو باشد ضمـير جمع « هُـنَّ » بمعـنـی «آنها» بکار برده،؟ يعنی گفـته «ماهـهـا و خورشيدها» را آفريد! اين موضـوع روشـن نيست و نياز به روشن شدن دارد. روشـن نـمـودن آن تفـسـيـر نمودن آنست.
تفسیر قرآن اساساً مربوط به معانی واژه ها و جملات و دستور و زبان و ادبیات می شود. و از این فراتر نمی رود.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسینی 3.mp3
8.79M
📌 تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی3
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی3.pdf
248.3K
📌 تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی3
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
نهضت امام حسین علیه السلام 98.mp3
5.86M
#آیت_الله_جوادی_آملی
▪️ در جمع ائمه جماعات مساجد تهران
▪️ موضوع: نهضت #امام_حسین علیه السلام
▪️ تاریخ: 1398/06/06
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
نهضت امام حسین علیه السلام 98.pdf
194.1K
#آیت_الله_جوادی_آملی
▪️ در جمع ائمه جماعات مساجد تهران
▪️ موضوع: نهضت #امام_حسین علیه السلام
▪️ تاریخ: 1398/06/06
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
سوگواری مقبول.mp3
851.4K
📌 عزاداری مقبول
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
▪️دوستان قرآن پژوه عزیز
📌 این صفحه به علاقه مندان آموزه ها و مفاهیم قرانی تقدیم می شود
🔅🔅🔅🔅🔅
#تفسیر_متنی
#تفسیر_صوتی
#واژه_ها_و_مفاهیم_قرانی
#سبک_زندگی_قرانی
#شگفتی_های_قرآن
#تلاوتهای_قاریان_مشهور
#تفسیر_تسنیم
#تفسیر_المیزان
و بسیاری مباحث کاربردی دیگر...
▪️لطفا این صفحه را به دوستان خود معرفی فرمایید.
✅کانال قرآنی رحیق در پیام رسان ایتا
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تک_نگاشت_های_تصویری
#عزراییل
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
✅کانال قرآنی رحیق در پیام رسان ایتا
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#امام_حسین_علیه_السلام
#محرم
#احادیث_حسینی
#شور_شعور
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(79)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#یادواره_شهدای_آمل
🔅🔅🔅
📌 شهداء پويندگان راستين «هيهات منّا الذلة»
🍀 بسم الله الرّحمن الرّحيم
گرچه خداوند به تمام اشيا و اشخاص نزديك است و همگان با آفريدگار خود ارتباط دارند، ليكن بارزترين پيوند بين بنده و خداوند همانا ارتباط محبت و پيوند ولا و دوستي است، گروهي خدا را دوست دارند و عدّهاي دوست خداوندند.
▫ بين مُحِبّ خدا و محبوب خداوند فاصله زيادي است، همه كساني كه دوستدار خداوندند، به مقام محبوب خدا شدن نايل نميشوند. اَوْحدي از محبّانِ الاهي، محبوب خدايند؛ شهيدان شاهد كه با ايثار و نثار نَفْس و نَفِيس، دست تطاول طاغيان را كوتاه و پاي متعدّيان را قطع نموده اند و معارف الاهي و اصول ارزشي اسلام را از بوته نسيان و ورطه عصيان آزاد كردهاند و ميهن ديني را از دستبرد متجاوزان رهايي بخشيده اند و هدفي جز اِحقاق حق و اِبطال باطل نداشتند، شايسته تماشاي جام جهان نما و بايسته پوشيدن جامه صَفا و وفا و لايق نوشيدن جام رحيق مختوم و تسنيم اند.
▫ اينان رهروان حسيني (عليهالسلام) و پويندگان راستين «هيهات منّا الذلة»، جويندگان واقعي «لا أُعْطِيكُمْ بيَدى إعطاءَ الذّليلِ و لا أفِرّ فِرارَ الْعَبيد» هستند، لذا صهباي صميميّت و دِهاقِ محبّت الاهي نصيب آنان خواهد بود و چون ميثاق خدايي را وفا نموده و نَحْب و دَيْن و عَهد خود را قضا كردهاند و در اين راه هيچگونه تحريف، تبديل، تحويل را روا نداشتند؛ (فمنهم مَن قَضي نَحْبه ومنهم مَن يَنْتَظر و ما بدّلوا تبديلًا).لذا شايسته نزول فرشتگان الاهي اند تا پاداش پايمردي و استقامت را به آنان ابلاغ كنند؛ (الّذين قالوا ربّنا اللّه ثم استقاموا تتنزّل عليهم الملائكة ألاّ تخافوا و لا تحزنوا).
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_والشمس
🔅🔅🔅
▪نگاشت7:نکات تفسیری آیات 5تا8
وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها «1» وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها «2» وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها «3» وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها «4» وَ السَّماءِ وَ ما بَناها «5» وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها «6» وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها «7» فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها «8»
«1» به خورشيد سوگند و گسترش نور آن. «2» به ماه سوگند، آنگاه كه از پى خورشيد در آيد. «3» به روز سوگند آنگاه كه زمين را روشن سازد. «4» به شب سوگند، آنگاه كه زمين را بپوشاند. «5» به آسمان سوگند و آنكه آن را بنا كرد.
«6» به زمين سوگند و آنكه آن را گسترانيد. «7» به نفس سوگند و آنكه آن را سامان داد. «8» پس پليدىها و پاكىهايش را به او الهام كرد.
🌿🌿🌿
✅ ۱ - سوگند خداوند به آسمان (و السماء)
✅ ۲ - آسمان، موجودى با عظمت (و السماء)
✅ ۳ - سوگند خداوند، به بنیان نهادن آسمان و آفرینش آن (و ما بنیها)
✅ ۴ - ساختن آسمان، کارى بزرگ و نشانه عظمت خداوند است. (و ما بنیها) تعبیر «و مابناها»
🔹 سوگند به بانى باشد یا بنا - نشانگر عظمت هر دو است; زیرا عظمت هر یک، حاکى از عظمت دیگرى است.
✅ ۵ - سوگند خداوند به سازنده آسمان (و ما بنیها)
✅ ۶ - سوگند خداوند به خود (و ما بنیها)
🔅🔅🔅
✅ 7 - سوگند خداوند به زمین (و الأرض)
✅ 8- زمین، موجودى با عظمت (و الأرض)
✅ 9 - سوگند خداوند، به گستراندن زمین (و ما طحیها) «ما» در «ماطحاها» مصدرى بوده و مفاد آیه شریفه، سوگند به گسترش دادن زمین است. برخى «ما» را موصول و کنایه از گستراننده زمین (خداوند) دانسته اند; ولى مصدرى بودن آن، با سیاق آیات - که سوگند به مخلوقات است - سازگارتر است.
✅ 10 - گستراندن زمین، کارى بزرگ و نشانه عظمت خداوند است. (و ما طحیها)
✅ 11 - سوگند خداوند، به گستراننده زمین (و ما طحیها) چنانچه «ما» در «و ماطحاها» موصول باشد، مراد از آن خداوند خواهد بود. «طحو» (مصدر «طحاها») مانند «دحو» است; یعنى، گستراندن هر چیز. (مفردات)
✅ 12 - سوگند خداوند به خود (و ما طحیها)
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_والشمس
🔅🔅🔅
▪نگاشت7:نکات تفسیری آیات 5تا8
وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها «1» وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها «2» وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها «3» وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها «4» وَ السَّماءِ وَ ما بَناها «5» وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها «6» وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها «7» فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها «8»
«1» به خورشيد سوگند و گسترش نور آن. «2» به ماه سوگند، آنگاه كه از پى خورشيد در آيد. «3» به روز سوگند آنگاه كه زمين را روشن سازد. «4» به شب سوگند، آنگاه كه زمين را بپوشاند. «5» به آسمان سوگند و آنكه آن را بنا كرد.
«6» به زمين سوگند و آنكه آن را گسترانيد. «7» به نفس سوگند و آنكه آن را سامان داد. «8» پس پليدىها و پاكىهايش را به او الهام كرد.
🌿🌿🌿
✅ ۱ - سوگند خداوند به جان انسان ها (و نفس)
🔹 «نفس»، به معناى روح و نیز جسد آمده است (صحاح اللغة). آیات بعد - که ویژگى هاى روح انسان را مطرح مى کند - قرینه بر اراده معناى اول است. کلمه «نفس» گرچه نکره است; ولى بر ابهام دلالت ندارد. بلکه مراد جنس نفس است; زیرا آنچه بعد از آن، درباره نفس ذکر شده مربوط به تمام نفس ها است. نکره در این موارد، مفید تفخیم است.
✅ ۲ - روح، موجودى با عظمت و شایسته سوگند خداوند (و نفس)
✅ ۳ - سوگند خداوند، به آفرینش متعادل و به دور از افراط و تفریط نفس انسان (و ما سوّیها)
🔹 حرف «ما» در «ماسوّاها» مصدرى بوده و مفاد آیه شریفه، سوگند به تسویه نفس است. برخى آن را موصول و تعبیر «و ما سوّاها» را سوگند به خداوند دانسته اند. سیاق آیات - که نمودار سوگند به مخلوقات است - با احتمال اول مناسب تر است.
✅ ۴ - تعادل توانمندى هاى روح انسان و دور بودن آنها از هر گونه افراط و تفریط، وصفى شگفت و نشانه عظمت خداوند است. (و ما سوّیها)
✅ ۵ - خداوند، جان انسان ها را متعادل و به دور از افراط و تفریط آفریده است. (سوّیها)
🔹 «سوّاه»; یعنى، آن را «سوىّ» قرار داد «سوىّ» درباره چیزى گفته مى شود که از افراط و تفریط، در مقدار و کیفیت مصون باشد.
✅ ۶ - سوگند خداوند، به تعدیل کننده و سامان دهنده قواى روحى انسان (و ما سوّیها)
✅ ۷ - سوگند خداوند به خود (و ما سوّیها)
🔅🔅🔅
🔹 «أَلْهَمَ»: الهام کرده است. نشان داده است. فهمانده است.
🔹 «فُجُورَ»: گرایش به گناه و معصیت و کنارهگیری از حق و حقیقت ؛ مراد راه شرّ و طریق معصیت است. مصدر ثلاثی مجرّدی است همچون جُلوس و قُعود.
🔹 «تَقْوی»: پرهیز. مراد راه خیر و طریق حق است
✅ 8 - خداوند عصیانگرى و پرهیزگارى نفس انسان و عوامل پیدایش آن صفات را به او شناسانده است. (فألهمها فجورها و تقویها)
🔹 «فجور» به معناى روان شدن در معصیت ها و زناکارى است. فعل «فَجَرَ»; یعنى، فاسق شد; دروغ گفت; تکذیب کرد و نافرمانى و مخالفت کرد (قاموس). «فَجْر»، به معناى ایجاد شکاف وسیع و «فُجُور» دریدن پرده دین دارى است. (مفردات)
✅ 9 - روح انسان، دریافت کننده الهام از جانب خداوند (فألهمها)
🔹 «إلهام»; یعنى، القا کردن به قلب و ذهن و عقل. این واژه تنها در مواردى به کار مى رود که از جانب خداوند و عالم بالا باشد. اصل این کلمه، از «التهام» (بلعیدن) است.
✅ 10 - تعادل قوا در ساختار روح انسان، آماده سازنده آن براى آگاهى فطرى به پلیدى ها و شناخت راه گریز از آنها است. (و ما سوّیها. فألهمها فجورها و تقویها)
🔹 حرف «فاء» در «فألهمها» آن را بر تسویه (در آیه قبل) تفریع کرده است، تا بیانگر این باشد که خداوند، در ابتدا روح انسان را از قدرت هاى هماهنگ برخوردار کرده; آن گاه بدى ها و راه محفوظ ماندن از آنها را به او الهام مى کند.
🔹 «تقوى» اسم مصدر است. فعل «اتّقیت»; یعنى، برحذر ماندم و خود را دور نگه داشتم بنابراین «تقواها»; یعنى، دور ماندن روح از فجور.
✅ 11 - شناخت پلیدى ها، ضرورى تر از آشنایى با راه هاى پرهیزگارى است. (فألهمها فجورها و تقویها)
✅ 12- شناخت پلیدى ها، زمینه آشنایى با راه هاى گریز از آنها است. (فألهمها فجورها و تقویها) تقدیم «فجورها»، بیانگر نکته یاد شده است.
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#امام_حسین_علیه_السلام
#محرم
#احادیث_حسینی
#شور_شعور
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 سخن آشنا
▪ وجود مبارك سیدالشهدا روز عاشورا در حال مبارزه است، ولی او دارد مرگ را معنا می كند، آنجا كه «وَ أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»[1] فرمود: یاران من! «صَبرَاً بَنِی الكِرَام» شما فرزندان كرامتید، «صَبرَاً بَنِی الكِرَام فَمَا المَوتُ إِلاّ قَنطَرَة»،[2] مرگ یك پلی است زیر پای شما، شما دارید از روی پل رد میشوید، شما مرگ را می میرانید و زیر پایتان می گذارید، اگر ما مرگ را زیر پا می گذاریم، ما هستیم كه هستیم كه هستیم! یك موجود ابدی باید فكر ابدی داشته باشد، فلان كس آمده، فلان كس رفته، دو گونه حرف بزنیم، این عمرفروشی است، حیف انسان كه خود را به اِقبال و ادبار این و آن بفروشد و حیف است كه ـ خدای ناكرده ـ برابر روز حرف بزند، برابر این باند و آن باند حرف بزند! این قرآن كریم است.
▪ وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) فرمود مردم بفهمند ما چه می خواهیم بگوییم، قبول می كنند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»،[3] ما حرفی می زنیم دل مایه كه از دل برآید، این حرف بیگانه نیست. الآن شما می بینید این بچه ها را كه می برند مهد كودك، اینها مشغول بازی اند؛ هر كسی یكی از این بچه ها را هر چه صدا بزند، چون مشغول بازی است گوش نمی دهد، اما مادرِ بچه وقتی آمد، صدا زد، این بچه می فهمد این صدا آشناست فوراً برمی گردد. حرف انبیا برای ما آشناست، ما یك وقت یك جا این حرف ها را شنیدیم، این حرف ها برای ما آشناست. در تمام این بازی ها وقتی این بچه صدای مادر را می شنود فوراً برمی گردد، این صدا با صداهای دیگر فرق می كند، این صدا آشناست. حرف های انبیا آشناست، ما آن گونه شنیدیم، آن ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[4] این حرف ها آشناست؛ لذا وجود مبارك امام رضا فرمود شما فقط بگویید بقیه اش با خود مردم، فرمود: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»، حرف ما آشناست، یك جا اینها این حرف ها را شنیدند، با هم بودیم؛ ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی﴾،[5] یك جا ما با هم بودیم، این حرف ها را هم شنیدیم؛ لذا برمی گردند خوب گوش می دهند. یك ذرّه در تمام قرآن كریم یا نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه یك چیزی كه دل نپذیرد، در آن نیست؛ از ابدیت ما، از عظمت ما، از عقل ما، از عدل ما سخن می گوید.
[1]. اللهوف علی قتلی الطفوف(فهری)، ص100.
[2]. معانی الاخبار، ص289.
[3]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص307.
[4]. سوره شمس، آیه8.
[5]. سوره اعراف، آیه172.
📚 سخنرانی در جمع کانون های قرآن و عترت و مهدویت کشور
تاریخ: 1395/08/18
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سخن آشنا
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی4.mp3
8.56M
📌 تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی4
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی4.pdf
240.2K
📌 تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی4
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
اسراء 24.mp3
14.09M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#سوره_اسراء
#جلسه24
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
اسراء 25.mp3
13.31M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#سوره_اسراء
#جلسه25
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(80)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#جامعة_القرآن_تبريز
🔅🔅🔅
📌 رنگ الهی
ز پرده كاش برون آمدي چو قطره اشك
كه بر دو ديده ما حكم او روان بودي
[ديوان حافظ، غزل 441.]
🔹 گرچه انسان كامل در قوام احسن آفريده شده؛ (لَقَد خَلَقْنا الإنسانَ في أَحسَن تَقْويم)،[ سورهي تين، آيه ي 4.] ليكن اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) واسطة العِقد سلسله انسانهاي كامل اند، و سخن درباره آنان اوّلاً به زبان قرآن كريم خواهد بود كه با بيان احسن تجلي نمود؛ (الله نزّل أَحْسَن الحديثِ)،[ سورهي زمر، آيهي 23.] ثانياً به زبان خود عترت طاهرين (عليهمالسلام) كه همتاي قرآن كريماند؛ إِنّى تاركٌ فيكم الثقلينَ كِتاب الله وعِتْرتى.[ بحار، ج 23، ص 109. ]
🔹 قرآن مجيد هر رنگي را غير از صبغه الاهي مطرود دانسته، آن را شايسته انسان كامل نميداند؛ (و مَنْ أَحْسَن من الله صِبْغَةً)،[ سوره ي بقره، آيه ي 138] و آن صبغه الاهي همانا بيرنگي محض ميباشد. زيرا صبغه بسيط الحقيقة بسيط خواهد بود. براي پيدايش چنين بساطتي لازم است هرگونه تعلّق بلكه تعيّن زدوده شود، تا... زِهَرچه رنگ تعيّن پذيرد آزاد گردد.
🔹 براي اين هدف سامي(عالی و بالا) گاهي شراب ممزوج صَرْف ميشود مانند آيات: (إنّ الأبرار يشربون من كأسٍ كان مزاجُها كافوراً)[ سوره ي انسان، آيه ي 5.]
🔹 و (و يُسْقَون فيها كأساً كان مزاجها زنجبيلاً)[ سورهي انسان، آيهي 17] و (و مزاجه من تَسْنيم)[ سوره ي مطففين، آيه ي 27.]
🔹 و گاهي شراب ناب مصرف ميگردد، مانند: (عَيْناً يَشْرَب بها المُقَرَّبون)[ سورهي مطففين، آيهي 28.] و (... و سَقاهم رَبُّهم شَراباً طهوراً).[ سوره ي انسان، آيه ي 21.]
🔹 ليكن در همه موارد ياد شده حجاب وساطت محفوظ است، خواه ممزوج و خواه ناب، ولي درباره اهل بيت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هيچ سخن از واسطه نيست، بلكه خود خداوند آنانرا از لوث شهود غير خود معصوم و مصون داشت و با اراده تكويني نه تشريعي محض و با حفظ اختيار بدون آميختگي به دَمِ افراط تفويض، و آلودگي به روث و فرث تفريط جبر، آن ها را تطهير نموده است، (...إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرجسَ أهل البيتِ ويُطَهّركم تطهيراً).[ سوره ي احزاب، آيه ي 33.]
🔹 چنين ذوات مقدّس و نوراني خلفاي راستين الاهي بوده، مسجود همه فرشتگان ميباشند، و دين خداوند با قيام قائم آنان جهان شمول شده، و عدل الاهي جهان گستر ميگردد؛ (...ليظهره علي الدين كلِّه و لو كره المشركون).[ سوره ي صف، آيه ي 9.]
ادامه دارد...
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom