#اثر_نماز
نمازم که تمام شد، فریادی بر سر دخترم کشیدم که چرا اینقدر صدای تلویزیون را بلند کرده است؛ او هم با ناراحتی بلند شد و به اتاقش رفت.
به سجده رفتم و به خاطر توفیق نماز اول وقت، از خدا تشکر کردم. #قرآن را برداشتم تا چند آیهای بخوانم.
«إنّ الصَلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر»
شاید صدها بار این آیه را خوانده بودم؛ اما این بار، آیه مثل پتکی بر سرم کوبیده میشد. صلاة، منکر، ذکرالله.
خدایا! سالها نماز خواندم و بقچه کردم برای قیامتم تا سر پل صراط، به دادم برسد.
پس کو آن آرامشی که در #قلب نمازگزار باید باشد؟ من با نمازم نتوانستم از صراط عبور کنم و در جهنم افتادم.
از خدا، بخشش خواستم و سراغ دخترم رفتم تا با دلجویی از او، بخشش خدا را ببینم.
قیامت، صراط، #بهشت، #جهنم، فقط لفظ و معنی نیستند. حقایقی هستند که خودمان میسازیم و بعد از مرگ، به نظاره مینشینیم.
برگرفته از بحث #روحیه_ولایی
🍀🍀🍀🍀🍀
برای عضویت در کانال قرآنی رحیق مختوم بر روی لینک زیر کلیک کنید
👇🏽👇🏽👇🏽
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🖋📋تفسیر نگاشت سوره حجرات آیه 18
به لطف و توفیق خداوند نگارش موجز و کوتاهی از آیات سوره حجرات در کانال ارائه شد.
پیش از آغاز مباحث تفسیر سوره ای که در پیش رو داریم در پایان این مطلب فایل متنی موضوعات کلی آیه 18 سوره حجرات را تقدیم علاقه مندان می کنیم.
👇👇👇👇
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
وحیانی بودن قرآن-7
🖋📋آیا وحی همان سخن روح امین و جبرئیل است؟!
توجیه کرده اند که: پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله روان پاك خود را كه در مصلحتبينى و خيرانديشى فروگذارى نمىكرد روح امين و القاى او را وحى مىناميد،
ولى قرآن مجيد اين نظر را تأييد نمىكند، زيرا قرآن القاء كننده آيات را جبريل مىنامد و بنابر توجيه نامبرده هيچ موجبى براى اين نام گذاری نيست.
خداى متعال مىفرمايد:
قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ» « بقره، آيه 97 »
بگو كسى كه دشمن جبريل است همان جبريل قرآن را به اذن خدا بهدل تونازل كرده- نه بىاذن و از پيش خود.
اين آيه پاسخ يهود « الدر المنثور، جزء 1 ص 90 و نورالثقلين، جزء 1، ص 87- 89»است كه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله پرسيدند:
اين قرآن را كه بر تو نازل مىكند؟ فرمود: جبريل، گفتند: ما با جبريل دشمنيم، زيرا بما بنىاسرائيل محدوديتها را اونازل مىكرد و چون دشمن او هستيم به كتابى كه وى آورده ايمان نمىآوريم خداى متعال در اين آيه به سخنشان پاسخ مىدهد كه :
🔹 جبريل قرآن را به اذن خدا به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل نموده نه از پيش خود و بالأخره قرآن سخن خداست و بايد ايمان آورد نه سخن جبريل.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
وحیانی بودن قرآن-8
🔹 سمت و جایگاه جبرئیل(روح امین)
🔹🔹 آیا روح امین و جبرئیل یک نفر است یا دونفر هستند؟!
🔹 بديهى و روشن است يهود دشمنى با يك موجود آسمانى داشتند، كه متصدى رسانيدن وحى الهى و از حضرت كليم و حضرت محمد صلى الله عليه و آله جدا بود، نه این که با روان پاك كليم يا محمد صلى الله عليه و آله متحد و یکی باشد.
🔹 و همين قرآن كه در اين آيه نازل كردن قرآن را بر قلب پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به جبريل نسبت مىدهد در آيه ديگر به روح امين نسبت مىدهد{«نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى قَلْبِكَ» « شعراء، آيه 194» قرآن را روح امين به قلب تو نازل كرده است.
و از اين توافق دو آيه معلوم مىشود كه مراد از روح امين همان جبريل مىباشد.
خداى متعال در جاى ديگر از كلام خود در وصف اين نازل كننده وحى مىفرمايد:
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ* ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ* مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ* وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ* وَ لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ « تكوير، آيات 19- 23 »
به درستى قرآن سخنى است: كه سفير محترم- جبريل- آورده رسول محترمى كه پيش صاحب عرش- خدا- داراى نيرو است و منزلت دارد و آن جا مطاع است- پيش ملائكه و امين است و يار شما- پيغمبر اكرم- ديوانه و جن زده نيست و سوگند مىخورم كه آورنده وحى را در حالى كه در افقى آشكار بود ديد.
آيات دلالت دارند كه جبريل از مقربان نزديك خدا و داراى نيروى عظيم و منزلت و فرمانروا و امين مىباشد.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
وحیانی بودن قرآن-9
🔹 سمت و جایگاه جبرئیل(روح امین)
🔹🔹 آیا روح امین و جبرئیل یک نفر است یا دونفر هستند؟!
🔹 🔹 ملائكه مقربين موجودات مستقل و داراى شعور و اراده
🔸 و در جاى ديگر در وصف همين مقربين عرش كه ملائكه كرامند مىفرمايد: الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا» « مؤمن، آيه 7»
كسانى كه عرش خداى تو را حمل مىكنند و آنان كه در اطراف عرش مىباشند به خداى خود همراه حمد تسبيح مىگويند و به او ايمان مىآورند و براى كسانى كه ايمان آوردند طلب مغفرت مىكنند.
🔹 دلالت آيه به اينكه ملائكه مقربين موجودات مستقل و داراى شعور و اراده مىباشند روشن است زيرا اوصافى كه براى آنان ذكر شده مانند ايمان به خدا و طلب مغفرت براى ديگران جز با وجود مستقل و شعور و اراده سازگار نيست.
🔸 و باز درباره همين ملائكه مقربين مىفرمايد:
لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَ لَا الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً}- تا آنجا كه مىفرمايد-{وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَ اسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً « نساء، آيه 173 »
مسيح هرگز از بندگى خدا خوددارى و سرپيچى نمىكند و نه ملائكه مقربين و هر كه از بندگى او سرپيچى و گردنكشى كند به زودى همه ايشان را به سوى خود جمعآورى خواهد نمود- تا آنجا كه مىفرمايد- و اما كسانى كه سرپيچى كردند و گردنكشى نمودند آنان را با عذابى دردناك عذاب خواهد كرد و جز خدا براى خود سرپرست و ياورى نخواهند يافت.
بديهى است كه مسيح و ملائكه مقربين اگر چه معصيت نمىكنند ولى در صورت معصيت و تخلف از بندگى با عذاب روز قيامت در اين آيه تهديد شدهاند و تهديد با عذاب روز قيامت كه متفرع بر ترك يك نوع تكليف است جز با استقلال وجود و شعور و اراده درست نمىباشد.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#وحی
🌟🌟🌟🌟🌟
وحیانی بودن قرآن-10
🔹 سمت و جایگاه جبرئیل(روح امین)
🔹🔹 آیا روح امین و جبرئیل یک نفر است یا دونفر هستند؟!
🔹 🔹 ملائكه مقربين موجودات مستقل و داراى شعور و اراده
🔹 از آيات گذشته روشن مىشود كه روح امين كه جبريل نيز ناميده مىشود و آورنده وحى مىباشد طبق بيان قرآن يك فرشته آسمانى داراى وجود و شعور و اراده مستقل است.
🔸 بلكه از جملهاى كه در خلال آيات سوره تكوير گذشت:{«مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ»} (آورنده قرآن آن جا مطاع است) استفاده مىشود كه جبريل در عالم بالا فرمانروا بوده گروهى از ملائكه فرمانبردار وى مىباشند و پيوسته يا گاهى وحى قرآن به وسيله زيردستان وى مىرسيده چنان كه آيات سوره عبس نيز به اين معنا اشاره مىكنند:
كَلَّا إِنَّها تَذْكِرَةٌ* فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ* فِي صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ* مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ* بِأَيْدِي سَفَرَةٍ* كِرامٍ بَرَرَةٍ»
نه هرگز، بدرستى اين قرآن يا اين آيات يادآورى است پس هر كه مىخواهد بياد آورد- اين تذكره- در صحيفههايى است گرامى و بلندمرتبه و پاك شده در دست سفيرانى محترم و نيكوكار.
🌴🌴🌴
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1
بِسْمِ ﭐللَّهِ ﭐلرَّحْمَـنِ ﭐلرَّحِیمِ
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ ﭐلْکَوْثَرَ ﴿1﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَﭐنْحَرْ ﴿2﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ ﭐلْأَبْتَرُ ﴿3﴾
ترجمه:
ما به تو کوثر [= خیر و برکت فراوان] عطا کردیم! پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن! (قطعا)دشمنت خود بىتبار خواهد بود.
و اما بررسی آیه اول:
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ ﭐلْکَوْثَرَ ﴿1﴾
🔹 شان یا سبب فرودآمدن سوره:
روایتی گوید: هنگامی که ابراهیم فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله از دنیا رفت،مشرکین که به یکدیگر می رسیدند از باب طعنه و سرزنش می گفتند محمد دیشب ابتر شده است.پس این سوره فرود آمد.- تفاسیر ابن المنذر و طبرانى-
🔹 یادآوری مجدد: شان نزول ها مفهوم آیه را محدود نمی کنند. در حقیقت فهم آیه را آسان تر می کنند.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1
📓✏ واژه نگاشت:
🔹 اعطینا: «أعطی» و «إعطاء» از ریشۀ «عَطو»، به معنای دادن چیزی به دیگری،گرفتن و به یکدیگر بخشیدن،است. عطاء هر چند مخصوص به بذل و احسان است، ولى در قرآن هم در بذل و هم در مطلق دادن چیزى به کار رفته است.- واژه "اعطینا" در این قالب همین یک بار در قرآن آمده است.
🔹 کوثر:از کثیر «الْکَوْثَرَ»: مبالغه در کثرت است، یعنی خیر و خوبی بینهایت فراوان. بر حروف اصلى «کوثر» (کاف، ثاء و راء)، حرف «واو» اضافه شد تا بر افزون بودن وصف کثرت دلالت کند; این کلمه نام نهرى در بهشت نیز مى باشد (مقاییس اللغة). به مردى که سرور و داراى خیر فراوان باشد «کوثر» گفته مى شود (صحاح) و در معناى آن، عدد فراوان نیز گفته شده است. (مصباح)
🔹 وانحر: از ماده «نحر» که مخصوص کشتن شتر است و به معانی زیر نیز از این واژه استفاده شده است.
رو به قبله ایستادن به هنگام نمازاست، چرا که ماده «نحر» به معنى گلوگاه مى باشد، سپس عرب آن را به معنى «مقابله با هر چیز» استعمال کرده است.
بلند کردن دست ها به هنگام تکبیرو آوردن آن در مقابل گلوگاه و صورت است
🔹 شانِئَکَ: دشمن کینه توز . از مصدر شنآن به معنی کینه توزی .
🔹 اَبتَر: اَبتر به حیوان دم بریده سپس به مناسبت به کسى که نسلى نداشته باشد تا جانشینش شود، مىگویند . به روایت ابنعبّاس و سُدّى، قریش به مردى که پسرانش مىمردند نیز ابتر مىگفت.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 1
✳ دانستنی های مفید:
-🔹 فخر رازی صاحب تفسیر الکبیراز علمای بزرگ اهل سنّت است، میگوید واقعاً این کوثر باید زهرا باشد. این کلمه از این عالم سنّی است. «چه نسلی با برکت تر از نسل فاطمه که مثل باقر و صادق و رضا از نسل او هستند»(تفسیر نور؛قرائتی)
🔹 - حضرت خدیجه (س)همسر گرامی رسول خدا(ص) مال کثیر داد، کوثر گرفت. از کثیر بگذرید و به کوثر برسید (تفسیر نور؛قرائتی)
🔹 - بی همتا بودن کلمات سوره کوثر در قرآن
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی۱۱
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#ملائکه
#شیطان
#شیاطین
#شعور
#اراده
#مستقل
✏ سخنی در باره ملائكه و شياطين
🔹 طبق توجيه گذشته ملائكه و فرشتگان نام قواى طبيعى است كه به خير و خوشبختى، و شياطين نام قواى طبيعى است كه به شر و بدبختى دعوت مىكنند! ولى آنچه از قرآن مجيد استفاده مىشود خلاف اين است و قرآن ملائكه و شياطين را يك عده موجودات بيرون از حس و داراى وجود و شعور و اراده مستقل مىداند.
🔹 اما ملائكه، آيات چندى در اين باره گذشت كه به موجب آنها ملائكه موجودات مستقل و داراى ايمان و كارهايى كه با شعور واراده تحقق مىپذيرد هستند و آيات بسيار ديگرى نيز در قرآن مجيد هست كه به همين مدعى گواهى مىدهد.
🔹 و اما شياطين ماجراى سرپيچى ابليس از سجده آدم و محاورهاى كه ميان او و خداى متعال جارى گرديده است در چند جاى قرآن مجيد نقل شده ابليس پس از رانده شدن از ساحت قرب مىگويد: همه ذريه آدم را جز بندگان مخلص گمراه خواهم كرد:
وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ* إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ « حجر، آيات 39- 40 » و خداى متعال در جواب مىفرمايد: «دوزخ را از تو و پيروانى كه از بشر خواهى داشت- به كيفر اعمالتان- پرخواهم نمود{«لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ»}. « ص، آيه 85 »
بديهى است كيفر عمل جز باشعور و ادراك كيفر بيننده صورت نمىبندد
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
_ 12
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#ملائکه
#شیطان
#شیاطین
#شعور
#اراده
#مستقل
✏ سخنی در باره ملائكه و شياطين
🔹 همچنين خداى متعال در جاى ديگر از كلام خود عطف به تهديدى كه ابليس بشر را كرده مىفرمايد:
{«وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» « سبأ، آيه 20 »
ابليس گمانى را كه به ايشان داشت تحقق بخشيد پس جز فرقهاى از مؤمنين پيروى او را كردند.
چنان كه مىبينيم ابليس را با ظن و گمان متصف ساخته.
🔹 هم چنين در جاى ديگر مىفرمايد:
{«وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ» « ابراهيم، آيه 22 »
و شيطان پس از آن كه كار خاتمه يافت مىگويد: خدا به شما وعده داد وعده حق من نيز وعده دادم و تخلف كردم و مرا تسلطى بر شما نبود جز اينكه شما را- فقط- دعوت كردم و شما پذيرفتيد پس مرا ملامت و سرزنش مكنيد و خودتان را ملامت كنيد.
🔹 ملامت و سرزنش نيز از امورى است كه تنها به كسانى كه شعور و اراده دارند تعلق مىگيرد.
🔹 آيات بالا و آيات ديگرى كه در همين مضامين است براى شيطان صفات و حالاتى اثبات مىكند كه با داشتن وجود و شعور و اراده استقلالى ملازمند و بر قواى طبيعى كه فاقد اين صفات مىباشند صدق نمىكنند.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#ملائکه
#شیطان
#شیاطین
#جن
#شعور
#اراده
#مستقل
✏ سخنی در باره جن
🔹 نظاير آياتى كه درباره ملائكه و شياطين گذشت بلكه بيشتر و روشنتر درباره جن نيز هست. خداى متعال درباره فرزندانى كه دعوت پدر و مادر خود را نپذيرفته ايمان نمىآورند و آيين خدا را خرافات و اساطير گذشتگان مىشمارند مىفرمايد:
أُولئِكَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنَّهُمْ كانُوا خاسِرِينَ» « احقاف، آيه 18 »
آنانند كسانى كه سخن در ايشان ثابت شده در ميان امتهايى كه از جن و انس درگذشتهاند به درستى آنان زيانكار بودند.
🔹 به مقتضاى اين آيه جن نيز مانند انسان امتهاى مختلف و تكاليف و مرگ و مير دارند..
🔹 و باز در جاى ديگر مىفرمايد:
وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَيْكَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قالُوا أَنْصِتُوا
فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلى قَوْمِهِمْ مُنْذِرِينَ* قالُوا يا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا كِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى طَرِيقٍ مُسْتَقِيمٍ* يا قَوْمَنا أَجِيبُوا داعِيَ اللَّهِ وَ آمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُجِرْكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ* وَ مَنْ لا يُجِبْ داعِيَ اللَّهِ فَلَيْسَ بِمُعْجِزٍ فِي الْأَرْضِ وَ لَيْسَ لَهُ مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءُ أُولئِكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ
يادآورى مىكنيم وقتى را كه چند تن از جن را براى شنيدن قرآن به سوى تو برگردانيديم تا وقتى كه براى آن حضور يافتند- به همديگر- گفتند گوش دهيد پس همين كه خاتمه يافت براى انذار- دعوت- به سوى قوم خود روانه شدند گفتند: اى قوم ما كتابى را گوش داديم كه پس از موسى نازل شده به سوى حق و به سوى راه راست راه نمايى مىكند اى قوم داعى خدا را بپذيريد و به وى ايمان بياوريد تا خدا از گناهانتان بيامرزد و شما را از عذابى دردناك پناه دهد و كسى كه داعى خدا را نپذيرد در زمين- خدا را- عاجز كننده نيست و سرپرستان ديگرى جز خدا ندارد آنان در يك گمراهى آشكار مىباشند.
🔹 دلالت قصه به اين كه جن نيز مانند بشر يك گروه داراى وجود مستقل و شعور و اراده و تكليف مىباشند روشن است و آيات ديگرى نيز در قرآن مجيد در ميان آيات قيامت است كه در دلالت بر اين مدعى از آيات بالايى كمتر نيستند.
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه اول سوره کوثر
نکته ها و پیام ها
✅ *عبادت و نماز تنها برای انجام فرمان خدا (اقامه نماز خالی از ریا و خودنمایی)-لام در لِرَبِّک برای اختصاص است-
✅ *اقامه نماز،از تکالیف الهی برای پیامبر
✅ *اخلاص در نماز و انجام دادن آن تنها به جهت فرمان خدا وظیفه ای بر عهده پیامبر
✅ *توجه به ربوبیت خداوند از آداب نماز
✅ * مدبریت و مالکیت خداوند دلیل بر شایستگی او برای پرستش و عبادت خالصانه به درگاه او
✅ *سپاسگذاری در برابر نعمت "کوثر"انگیزه برای انجام نماز خالصانه
✅ *جلوه گری مقام ربوبی در اعظای فاطمه سلام الله علیها به پیامبر
✅ *نماز شکر نعمت های خداوند
✅ *قربانی کردن شتر با نیت و انگیزه الهی فرمان خداوند به پیامبر
✅ *لزوم توجه به ربوبیت الهی به هنگام قربانی کردن حیوانات
✅ *مالک و مدبر بودن خداوند دلیل لزوم اخلاص و قصد قربت در قربانی
✅ *برگزیدن گران بهاترین حیوان اهلی برای قربانی واکنشی بایسته از سوی پیامبر در سپاسگذاری از "کوثر"عطا شده به ایشان
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه اول سوره کوثر
✅ *اهدای قربانی شکر نعمت های الهی
✅ *لزوم ایجاد پیوند با خلق(قربانی و اطعام) در کنار ارتباط با پروردگار(اقامه نماز)
✅ *عطای نعمت از سوی پروردگار و یادآوری نعمت از سوی پیامبر آمادگی دریافت فرمان نماز و قربانی
✅ *نعمت های الهی حتی برای پیامبر مسئولیت آفرین است(نعمت ها گتره در اختیار کسی قرار نمی گیرد)
✅ *بخشش پیش از درخواست تکلیف وانجام وظیفه روشی الهی است.
✅ *ارتباط با خدا مقدم بر پیوند و ارتباط با خلق و زمینه ساز آن است.
✅ *لزوم تاخیر قربانی از نماز در عید قربان
✅ *لزوم بالا بردن دست ها تا گلوگاه در آغاز نماز (گفتن تکبیره الاحرام)نحر الرجل: یعنی برای نماز ایستاد و دست ها را در آن هنگام بالا برد.-تاج العروس-
✅ *لزوم خواندن نماز در ابتدای وقت آن(نحر الصلاة )یعنی نماز را در آغاز وقت آن خواند
@rahighemakhtoom
🕙درنگ تامل
📢هشدار و تهدید
✅خدا در نگهداری و حفظ دین خود با هیچ کس تعارف و مدارا ندارد!
کسي بخواهد به حريم اين دين تجاوز کند، ما به او مهلت نميدهيم؛ مخصوصاً وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلّم)، زيرا او در اثر دريافت معجزه ما مقامي پيدا کرده است، حرف او مقبول است و کسي که در کنار سفره ما نشسته و مقبوليتي به برکت مائده ما پيدا کرده، اگر بخواهد به دين ما دسترسي پيدا کند، ما به او مهلت نميدهيم.
درباره پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به صورت روشن، درباره عالمان دين که در کنار سفره دين نشستهاند و مقبوليتي را از راه دين پيدا کردند، احترامي را از راه دين پيدا کردند، اگر ـ خداي ناکرده ـ بخواهند به دين آسيب برسانند، مهلت نميدهد برخلاف متنبّيان؛ متنبّيان از همان راه که رسيدند، مبارزه با دين را شروع کردند، يک مسيلمه کذّابي درآمد و ديگري درآمد، مدتها مهلت پيدا کردند، درباره آنها چنين تهديدي نيست؛ اما درباره کسي که در کنار سفره دين نشسته و خدا به او مقبوليت داد، او اگر ـ معاذالله ـ بخواهد افترا ببندد، در امان نيست.
(درس تفسیر سوره الحاقه -علامه جوادی آملی)
#تفسیر_قرآن
#جوادی_آملی
#دین
#حفظ_دین
@rahighemakhtoom
مدتی مواظبت کن از قلب خود و اعمال و رفتار و حرکات و سکنات خود را در تحت مداقه آورده و خفایای قلب را تفتیش کن و حساب شدید از او بکش مثل اینکه اهل دنیا از یک نفر شریک حساب می کشند هر عملی را که شبهه ریا و سالوسی در اوست ترک کن گرچه عمل خیلی شریفی باشد حتی اگر دیدی واجبات را در علن کردن خالص نمی توانی بکنی در خفا بکن. امام خمینی (.شرح چهل حدیث، ص54)
@rahighemakhtoom
«تو مناجات با حق را مثل تکلم با یک نفر بندگان ناچیز حساب کن.چه شده است که اگر با یک نفر از دوستان, سهل است با یک نفر از بیگانگان، اشتغال به صحبت داشته باشی مادام که با او مذاکره می کنی از غیر غافلی و با تمام توجه به او مشغولی، ولی در اشتغال به مکالمه و مناجات با ولی النعم و پروردگار عالمیان بکلی از او منصرف و غافلی و به دیگر امور متوجهی !آیا قدر بندگان از ذات مقدس حق افزون است؟ یا تکلم با آنها ارزشش از مناجات با قاضی الحاجات بیشتر است؟ آری من و [شما] مناجات با حق را نمی دانیم چیست.تکالیف الهیه را سربار امور می دانیم.البته امری که تحمیل بر شخص شد و سر بار زندگانی گردید،در نظر اهمیت نخواهد داشت.باید سرچشمه را اصلاح کرد و ایمان به خداوند و فرمایشات انبیاء پیدا کرد تا کار اصلاح شود.همه بدبختی ها از ضعف ایمان و سستی یقین است » (شرح چهل حدیث ، ص428-429)
@rahighemakhtoom
درنگ تامل
بخورید اما......
1⃣ «كلوا . . . واشكروا» بخورید و شكر كنید.
2⃣«كلوا . . . ولاتطغوا» بخورید و طغیان نكنید.
3⃣«كلوا . . . واعملوا» بخورید و كار شایسته انجام دهید.
4⃣«كلوا . . . وأطعموا» بخورید و بخورانید.
5⃣«كلوا . . . ولاتسرفوا»بخورید و اسراف نكنید.
6⃣«كلوا . . . ولاتتّبعوا خطوات الشیطان»
بخورید ولی تبعیت از شیطان نکنید
7⃣كلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلاَلًا طَیِّباً
بخورید ..... حرام نباشه نجس نباشه
📚 قرآن مجید
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_کوثر
☀☀☀
📚 تفسیر نگاشت سوره کوثر آیه 2
فَصَلِ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ
پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن!
✳ شان نزول:
✅ این سوره در روز حدیبیه نازل شد، وقتى که کفار رسول خدا صلى الله علیه و آله را از حج خانه خدا منع کرده بودند. خداوند با فرستادن این سوره به رسول خود فرمود: هر جا که هستى نماز بخوان و قربانى کن و مراجعت بنما.( تفسیر روض الجنان از شیعه.)
✅ مقاتل بن حیان از اصبغ بن نباته و او از امیرالمؤمنین على علیهالسلام نقل نماید که فرمود: وقتى که این سوره نازل شد. پیامبر به جبرئیل گفت: منظور از نحیرة که در این سوره به من امر شده که آن را انجام بدهم چیست؟
جبرئیل گفت: یا رسول اللّه منظور از آن، نحیرة نیست بلکه خداوند به تو دستور میدهد که هر وقتى خواستى تکبیرة الاحرام بگوئى دستهاى خود را هنگام گفتن تکبیر بلند کنى و همچنین وقتى خواستى رکوع نمائى دستهاى خود را بلند کنى و نیز موقعى که سر از رکوع برمیدارى باز دستهاى خود را بلند کنى و نیز هنگامى که خواستى به سجده روى باز دستهاى خود را بلند کنى زیرا این قسم نماز گذاردن روش نمازگذارى ما و فرشتگان در هفت آسمان است و از براى هر چیزى زینت و آرایشى است و زینت نماز بلند کردن دستها است.( مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۸۳۷; نورالثقلین، ج ۵- ، ص ۶۸۳، ح ۱۹.)
✅ در موقع گفتن هر تکبیرى، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بلند نمودن دستها در موقع نماز از استکانة و وقار است. از پیامبر سؤال شد که یا رسول الله استکانه چیست؟ فرمود: آیه «فَمَا اسْتَکانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما یتَضَرَّعُونَ» را در قرآن نخوانده اى؟
@rahighemakhtoom
📓✏ نکته ها و پیام هایی از آیه 2 سوره کوثر
✅ *عبادت و نماز تنها برای انجام فرمان خدا (اقامه نماز خالی از ریا و خودنمایی)-لام در لِرَبِّک برای اختصاص است-
✅ *اقامه نماز،از تکالیف الهی برای پیامبر
✅ *اخلاص در نماز و انجام دادن آن تنها به جهت فرمان خدا وظیفه ای بر عهده پیامبر
✅ *توجه به ربوبیت خداوند از آداب نماز
✅ * مدبریت و مالکیت خداوند دلیل بر شایستگی او برای پرستش و عبادت خالصانه به درگاه او
✅ *سپاسگذاری در برابر نعمت "کوثر"انگیزه برای انجام نماز خالصانه
✅ *جلوه گری مقام ربوبی در اعظای فاطمه سلام الله علیها به پیامبر
✅ *نماز شکر نعمت های خداوند
@rahighemakhtoom
اگر کسي به دين اهانت بکند، ممکن است چند روزي خدا به او مهلت بدهد؛ ولي کسي که در کنار سفره دين نشسته، حرمتش را از دين گرفته، بخواهد با دين بازي کند، خدا به او مهلت نميدهد. @rahighemakhtoom
در روايات ما هست «إِيَّاكُمْ وَ الْإِيْكَالَ بِالْمُنَی فَإِنَّهَا مِنْ بَضَائِعِ الْعَجَزَة»،فرمود اينها آرزوها برای زنان سالمند کمخرَد است، کار با آرزو پيش نميرود: ﴿لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ﴾، البته رجاء چيز خوبي است، اميد چيز خوبي است؛ اما آرزو چيز بدي است. بين آرزو و اميد هم خيلي فرق است. يک وقت است که کسي مزرعهاي ندارد، هيچ کاري هم نکرده، يک انتظاري دارد که يک برنج خوبي، گندم خوبي، ميوه خوبي نصيبش بشود، اين آرزوست. يک وقت است که تمام تلاشها و کوشش خود را کرده منتظر باران رحمت است. اين رجاء است. رجاء چيز خوبي است؛ اما آرزو چيز بدي است. آرزو يعني بدون مقدمات انسان توقع نتيجه داشته باشد، رجاء اين است که با حفظ مقدمات توقع نتيجه داشته باشد. @rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
وحیانی بودن قرآن-14
آیا وحی و نبوت نداى وجدان به دعوتاست!
برخی گفته اند، معناى نبوت و رسالت همان برانگيخته شدن و گردنگير شدن است از ندايى كه وجدان انسانى به اصلاحات عمومى مىنمايد ولى از قرآن مجيد خلاف اين معنا فهميده مىشود، زيرا خداى متعال مىفرمايد:
وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها* فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» « شمس، آيه 8 »
سوگند به نفس و كسى كه او را درست كرد پس الهام نمود به او- به دلش انداخت- بزهكارى و پرهيزكارى او را.
به دلالت آيه هر فرد از انسان با وجدان و نهاد خدادادى خود نيك و بد و زشت و زيباى اعمال خود را درك مىكند و نداى اصلاحات در درون هر انسان نهفته است جز اين كه برخى گوش داده رستگار مىشوند و برخى اعتنا نكرده به سوى بدبختى قدم برمىدارند. چنانكه بعد مىفرمايد:
{«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها* وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها» « شمس، آيه 10 »
رستگار شد كسى كه نفس را نمو خوب داد (پرورانيد) و زيانكار شد آن كه آن را از نمو به آن بازداشت.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
وحیانی بودن قرآن-15
اگر نبوت و رسالت اثر همين نداى وجدان بود كه عموميت دارد، همه افراد نبوت و رسالت را داشتند و حال آن كه خداى متعال اين منصب را به برخى از افراد تخصيص مىدهد چنان كه مىفرمايد:
وَ إِذا جاءَتْهُمْ آيَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ «انعام،آیه 124»
زمانى كه آيهاى براى ايشان مىآيد مىگويند ايمان نخواهيم آورد تا وقتى كه آنچه به پيغمبران خدا داده شد به شما نيز داده شود. خدا بهتر مىداند كجا رسالت خود را قرار دهد.
آيه دلالت دارد بر اين كه كفار براى ايمان خود شرط مىكردند كه رسالت عمومى شود و ايشان نيز بهرهاى از آن داشته باشند ولى خداى متعال پاسخ رد به ايشان داده اختصاصى بودن رسالت را تثبيت مىكند.
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
وحیانی بودن قرآن-16
توجيه دوم نيز به بيانات قرآنى وفق نمىدهد زيرا:
طبق دیدگاه گروهی اصول اعتقادى كه پيغمبران به مردم تلقين كردهاند يك رشته اعتقادات خرافى است كه از باب سياست دينى به مردم آن زمان كه از علم و فرهنگ عارى بودند تحميل شده، البته از راه خيرخواهى بوده كه مردم از ترس خدايى كه به سرپيچى از قوانين دينى كيفر سخت مىدهد و ترس روز قيامت كه كيفر در آن روز داده مىشود و هم چنين از طمع در بهشتى كه به فرمانبرداران نويد داده شده و به روز قيامت موكول گرديده از قوانين دينى پيروى كنند.
تاريخ زندگى ساير پيغمبران زياد روشن نيست ولى تاريخ حيات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله بسيار روشن است و كسى كه به تاريخ حيات و سيرت آن حضرت دقيقانه مراجعه كند كمترين ترديد نخواهد داشت كه آن حضرت به دعوت خود صد درصد ايمان و كاملًا اعتماد و اطمينان داشته است، در اين صورت اگر داستان اعتقادات دينى داستانى خرافى بود اين همه براهين و ادله كه در قرآن كريم به اعتقادات اسلامى اقامه شده و احتجاجاتى كه براى اثبات صانع عالم و توحيد و ساير صفات وى و ساير اعتقادات راجع به نبوت و معاد شده هرگز معنا نداشت.
@rahighemakhtoom