سوره عبس آیات 33تا 42.قرائتی.mp3
2.8M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
نگاشت13: تفسیر صوتی آیات32 تا 42سوره عبس
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (110)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 بحث روايى
⏪3 ـ علم غيب انحصاري خدا
◽️عن أميرالمؤمنين(عليه السلام):«... يا أخا كلبٍ ليس هو بعلم غيب، وإنّما هو تعلّم من ذي علم وإنّما علم الغيب علم الساعة وما عدّده الله سبحانه بقوله: (إن الله عنده علم الساعة وينزل الغيث ويعلم ما في الارحام وما تدري نفس ماذا تكسب غدا و ما تدري نفس بأي أرض تموت... )[ سوره لقمان، آيه 34.]الاية، فيعلم الله سبحانه ما في الأرحام من ذكر أو أُنثي وقبيح أو جميل وسخي أو بخيل وشقي أو سعيد ومن يكون في النار حطبا أو يكون في الجنان للنبيين موافقاً. فهذا علم الغيب الذي لا يعلمه أحد إلّا الله، وما سوي ذلك فعلم علّمه الله نبيّه فعلّمنيه، و دعا لي بأن يعيه صدري و تضطم عليه جوانحي(جوارحي)»[ نهج البلاغه، خطبه 128، بند 6.].
👈🏾اشاره:
پس از پيشگويي اميرالمؤمنين(عليه السلام) از حوادث بزرگ شهر بصره، يكي از اصحاب آن حضرت كه از طايفه «بني كلب» بود پرسيد: اي امير مؤمنان آيا از غيب سخن مي گويي؟ علي(عليه السلام) فرمود: «اي برادر كلبي اين علم غيب نيست. اين فرا گرفته اي است از عالمي(پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم).
◽️علم غيب تنها علم قيامت است و آنچه خداوند سبحان در اين آيه برشمرده است كه «آگاهي به وقت قيام قيامت نزد اوست، او باران را نازل مي كند و از آنچه در رَحِمهاست با خبر است و كسي نمي داند كه فردا چه كاري خواهد كرد و كسي نمي داند كه در كدام سرزمين از دنيا مي رود». پس خداي سبحان از آنچه در رَحِمهاست، پسر يا دختر، زشت يا زيبا، سخاوتمند يا بخيل، سعادتمند يا شقي، و آن كس كه آتش گيره آتش است و يا در بهشت همسايه و دوست پيامبران است، از همه اينها آگاه است.
▫️اين است علم غيبي كه جز خدا كسي نمي داند و جز اينها علمي است كه خداوند به پيامبرش تعليم كرده و او به من آموخته است و برايم دعا كرد تا آن را در سينه ام جاي دهد و اعضا و جوارحم را از آن مالامال سازد».
▫️لازم است توجّه شود كه، انسان كامل، داراي برترين مرتبه فيض خداست، بلكه خودْ عين آن مرتبه است و هر چه در آن مرتبه و مادون آن قرار دارد براي وي شهادت است، نه غيب و چون در جهان امكان، همه مراتب فيض بعد از «صادر» يا «ظاهر» نخست قرار دارد، بنابراين، همه آنچه در جهان امكان وجود دارد، با عنايت الهي معلوم خليفة الله و انسان كامل است و از سوي ديگر فرشتگانِ مأمورِ هر چيزي كه به اذن خداوند مدبّر آنند، در پيشگاه انسان كامل ساجد و خاضع هستند. از اين رو آنچه در قلمرو مأموريت و تدبير آنهاست از عِلم احاطي انسانِ كامل مستور نخواهد بود.
◽️مهمترين غيبي كه در موارد فراوان از آن به عنوان غيب ويژه ياد مي شود قيامت است، ليكن از آيات 25 ـ 27 سوره جنّ مي توان استظهار كرد كه خداوند علم آن را به انسان كامل كه به مقام منيع رضوان محض بار يافته و از قضاي الهي راضي است و خداوند نيز از همه شئون علمي و عملي وي رضايت دارد عطا خواهد كرد. از اين رو چنين انسان كاملي مصداق بارز (من ارتضي من رسول... )[ سوره جن، آيه 27.]است، و چون همه اهل بيت عصمت و طهارت به منزله نورواحدند، از اين رو آنچه براي حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم به اذن الهي مكشوف است براي ساير اهل بيت(عليهم السلام) نيز مشهود است و تفصيل اين بحث در ذيل آيات مناسب بازگو خواهد شد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #آیات_نور #کانال_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن #تفسیر_نور #قرائتی #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_
#چشمه_حکمت
#آیات_نور #تفسیر_نور #قرائتی
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت14:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 24 تا 32سوره عبس
فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ«24» أَنّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا«25» ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا«26» فَأَنْبَتْنا فِیها حَبًّا«27» وَ عِنَباً وَ قَضْباً«28» وَ زَیْتُوناً وَ نَخْلاً«29» وَ حَدائِقَ غُلْباً«30» وَ فاکِهَهً وَ أَبًّا«31» مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ«32»
پس باید انسان به غذای خود بنگرد.ما آب را آن گونه که باید،(از آسمان) فرو ریختیم.سپس زمین را به خوبی شکافتیم.و در آن،دانه رویاندیم.و نیز انگور و سبزیجات،و زیتون و نخل خرما،و باغهای پردرخت،و میوه و چراگاه،برای برخورداری شما و چهارپایانتان.
🗓نکته ها:
▫️«صب»به معنای فرو ریختن آب از بلندی است که شامل نزول باران از آسمان و ریزش آب از آبشارها نیز می شود.
▫️ «قضب»به سبزیجاتی گفته می شود که تر و تازه چیده و خورده شود و شامل علف و یونجه حیوانات نیز می گردد.
▫️مراد از «شَقَقْنَا الْأَرْضَ» ،شکافتن زمین به وسیله جوانه گیاهان است که برای سربرآوردن از خاک،آن را می شکافند و به رشد خود ادامه می دهند.
▫️ مراد از «حَبًّا» حبوباتی است که به مصرف غذای انسان می رسد،مانند گندم و جو و نخود و عدس و امثال اینها.
▫️ «حَدائِقَ» جمع«حدیقه»به معنای بوستانی است که اطراف آن دیوار کشیده باشند و «غلب»جمع«غلباء»به معنای درخت بزرگ و تنومند است.
▫️انسان باید به غذای خود بنگرد که آیا از حلال است یا حرام،دیگران دارند یا ندارند،نیروی بدست آمده از آن در کجا صرف می شود و این غذا چگونه بدست آمده است؟ امام باقر علیه السلام در ذیل آیه «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ» فرمودند:انسان بنگرد که علم خود را از چه کسی می گیرد[8]و طعام را شامل طعام معنوی دانستند.
📝پیام ها:
1- انسان،مأمور به تفکر در غذا،به عنوان یکی از نعمت های خداست،خوردن
بی فکر کار حیوان است. «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ»
2- اگر ملاکهای معنوی نباشد،انسان و حیوان در کامیابی از غذا و طبیعت،در یک ردیفند. «مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ»
3- دقّت در پیدایش نعمت ها،وسیله ای برای کفر زدائی است. قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ ... فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ
4- هستی،مدرسه خداشناسی است،چه سیر تکاملی درون انسان و چه بیرون انسان. مِنْ نُطْفَهٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ - أَماتَهُ - أَنْشَرَهُ صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا ...
5-ریزش باران و رویش انواع گیاهان و درختان،هدفمند است و فراهم شدن غذا برای انسان و حیوانات،یکی از حکمت های آن است. أَنّا صَبَبْنَا الْماءَ ...شَقَقْنَا الْأَرْضَ ... فَأَنْبَتْنا فِیها حَبًّا ... مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ
6- انگور،زیتون و خرما،از میوه های مورد سفارش قرآن است. عِنَباً ... زَیْتُوناً وَ نَخْلاً
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور #تفسیر_نور #قرائتی
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت15:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 33 تا 37سوره عبس
فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّهُ«33» یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ«34» وَ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ«35» وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِیهِ«36» لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ«37»
پس زمانی که آن صدای هولناک در آید.روزی که انسان از برادرش بگریزد و از مادر و پدرش و همسر و فرزندانش.در آن روز برای هر یک از آنان کار و گرفتاری است که او را(از پرداختن به کار دیگران)بازدارد.
🗓نکته ها:
▫️ «صاخه»به معنای صدای وحشتناکی است که نزدیک است گوش را کر کند.مراد از آن،یا صیحه ی برپا شدن قیامت است و یا ناله و فریاد گوش خراش مردم در آن روز.
▫️ در آیات قبل،از معاش بحث شد و در این آیات از معاد گفتگو می شود.
▫️در باره انگیزه فرار انسان از برادر و مادر و پدر و همسر و فرزندان،مطالبی می توان گفت،از جمله اینکه می گریزد تا مبادا برادرش از حقوق خود مطالبه کند و او را گرفتار سازد.می گریزد تا مورد تقاضای دیگران قرار نگیرد.می گریزد تا رسوایی او را دیگران نفهمند.می گریزد تا به کار خود برسد و تکلیفش زودتر روشن شود. «لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ»
📝پیام ها:
1- قیامت،روز فرار است.فرار برادر از برادر،فرزند از پدر و مادر،مرد از همسر، پدر از پسر. فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّهُ یَوْمَ یَفِرُّ ...
2- روابط خویشاوندی،در قیامت گسسته می شود. یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَ ...
3- در قیامت،هرکس به فکر نجات خویش است. لِکُلِّ امْرِئٍ ... شَأْنٌ یُغْنِیهِ
4- در قیامت،فرصت برای پرداختن به کار دیگران نیست. «لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ»
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
چه کسانی خیر می بینند
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_علی
#امیر_المومنین
#استغاثه
#استغفار
#غفار_الذنوب
#کریم
#خیر
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
توبه٢.mp3
10.71M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_توبه
#جلسه ۲
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #توبه را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعا برای همه
علامه حسن زاده آملی می فرمودند:
کتابی نوشته بودم، خدمت علامه طباطبایی تقدیم کردم مطالعه نمایند. ایشان یک دوره تمام آن را مطالعه فرمودند. در جایی از کتاب دعای شخصی درباره خودم کرده بودم. علامه به من فرمودند: آقا تا من خودم را شناختم دعای شخصی در حق خودم نکردم بلکه دعایم عام است. (همه را شامل میشود)
علامه حسن زاده آملی میفرمود: این تادیب اخلاقی بسیار در من اثر گذاشت!
📚 عرفان علامه طباطبایی در بیان استاد رمضانی، وحید واحدجوان، ص ۸۸
@rahighemakhtoom
#سوره_هود
برداشت از آیات ۴ ـ ۳
💢مرحله #توبه
#سالک الی #اللّه باید دائماً از خدای تعالی طلب آمرزش کند و به سوی خدا #توبه کند تا خدای تعالی #لذّت و شادمانی های #نیکویی را به او تا وقتی در #دنیا است بدهد و به هر صاحب فضیلتی #تفضل فرماید و اگر این کارها را نکند، بیم آن هست که به #عذاب بزرگی مبتلا شود.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
💢#شهید در مکتب #عرفا
🔅آن مطلب مهمی که میخواهم عرض کنم، این است که ما واقعاً کنار سفره شهدا و شهادت اینها نشستهایم و حقی هم بر ما دارند که چیز «بیّن الرُّشد» و روشنی است.
◽️خدماتی که به شهدا میشود، از عطرافشانی گلزار آنها گرفته تا طلب مغفرت و فاتحه و گرامیداشت و همایشها و اینها که انجام شده و انجام میشود، کاری که از حوزه علمیه ساخته است و میتواند تحت عنوان پایاننامه برای بعضی از آقایان باشد، این است که اگر ملتی شهید داد، این خون ها زمینه ظهور یک ولیّ خواهد بود! عرفا معمولاً ـ میدانید که ـ در بحث کشورداری و سیاست و اینها کمتر بحث میکنند، بحث آنها معمولاً در فضای ولایت و امامت و رسالت و اینهاست؛
◽️ آنها معتقد هستند که اگر گروهی «لِلَّه» شربت شهادت بنوشند، این زمینهٴ ظهور ولیّای از اولیای الهی خواهد بود؛ حالا یا آن ولیّ پیغمبر است یا شاگرد پیغمبر است! یا امام معصوم است یا شاگرد او! قبل از مولوی عرفایی بودند که همین حرف را زدند که به وسیله شهادتِ آن کودکانی که ﴿یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ﴾ برکت آن همان شد که موسای کلیم پیدا شد، بعد شما وقتی نگاه میکنید چندین جا میگویند: «صدهزاران صد هزاران».
صد هزاران طفل سر ببریده گشت ٭٭٭ تا کلیم الله صاحب دیده گشت
◽️شهادت در مکتب عرفان تنها این نیست که انسان به استقلال و آزادی برسد، اینها در نزد عارف برکتهای متوسط است، آن برکت مهمی که عارف از خون شهدا توقع دارد، ظهور ولیّای از اولیای الهی است! حالا یا امام است یا شاگرد امام، اینطور خواهد بود. اگر این حرفها را شما در کتابهای معارف قرآنی و روایی جمعبندی کنید، یک پایاننامهٴ عالمانهای خواهید نوشت و حق خون شهدا را به اندازهای که مقدور ماست أدا خواهد کرد، تنها این نیست که حالا فاتحهای بخوانیم و جشنواره بگیریم، اینها این مراحل ابتدایی یا میانی حقگذاری خون شهداست، آنها این قدرت را دارند که برای ما یک ولیّای را ظاهر کنند! اگر کسی خون داد؛ اما نه در راه دین، یا اثری ندارد یا اگر اثری داشته باشد، همین اثر حفظ آب و خاک است.
📼تفسیر سوره دخان جلسه 10
آیت الله #جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 43
#مثل
#انفاق #منت #اخلاص
🔅🔅🔅
💢 مثَل باغ حاصلخیز 3
(وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمُ ابْتِغَآءَ(78) مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِیتًا مِّنْ اءَنفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ(79) اءَصَابَهَا وَابِلٌ(80) فَاتَتْ اءُکُلَهَا(81) ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَّمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلُّ(82) وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ) . (83)بقره / 265.
((و مثل کسانی که اموال خود را برای خوشنودی خدا و تثبیت (ملکات انسانی ) در روح خود انفاق می کنند ، همچون باغی است که در نقطه بلندی باشد و بارانهای درشت به آن برسد (و از هوای آزاد و نور آفتاب به حدّ کافی بهره گیرد) و میوه خود را دو چندان دهد (که همیشه شاداب و باطراوت است ) و خداوند به آنچه انجام می دهید ، بیناست )) .
وجه تشبیه
خداوند متعال در این آیه ((انفاقهای خالص )) را به باغ مرتفع و حاصلخیزی تشبیه کرده است که در برابر نسیم آزاد و آفتاب قرار گرفته باشد و بارانهای درشت و ریز بر آن ببارد و در نتیجه همیشه سبز و خرم است و محصولی پربرکت و فراوان خواهد داشت وجه شباهت در این تشبیه ، ((پر برکت بودن )) است ؛ یعنی انفاقهای خالص در راه خدا همواره در حال رشد و نمو می باشد و هیچ گاه اثرش ضایع نمی گردد .
کلمه ((وابل )) (باران درشت ) و ((طلّ)) (باران ریز و شبنم ) اشاره به مراتب اخلاص است .
مرحوم فیض کاشانی در ذیل جمله (تَثْبیتا مِنْ اَنْفُسِهِمْ) می گوید : ((یعنی در حفظ عمل خالص مراقبت می ورزند و آن را از آفاتی همچون منّت ، اذیّت ، خود ستایی ، ریا و خود پسندی و امثال این صفات رذیله که عمل نیک آدمی را فاسد می سازد ، حفظ می کنند)) . (85)
از این جمله استفاده می شود که انفاق در راه خدا باعث تزکیه و پاکسازی نفس است و روح انسان را از صفات زشت بخل و مال دوستی پاک می کند ، چنان که قرآن کریم در جای دیگر به این مطلب اشاره می کند و می فرماید :
(خُذْ مِنْ اءَمْوَا لِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم . . . )(86) ؛ ((از اموال آنها صدقه ای (بعنوان زکات ) بگیر تا به وسیله آن ، آنها را (از رذائل اخلاقی و از دنیا پرستی و بخل ) پاکسازی و پرورش دهی )) .
جمله (وَاللّه بِما تَعْمَلوُنَ بَصیرٌ) هم هشداری است در باره پرهیز از ریا کاری و هم تشویق و ترغیبی می باشد در جهت اخلاص یعنی خداوند به طور کامل مراقب اعمال شماست و هیچ چیز از نظر او پنهان نیست .
می گویند : مرحوم آیت اللّه العظمی بروجردی رحمه اللّه چند روز قبل از وفاتشان با اظهار تاءسف و ناراحتی می گفتند : خلاصه عمر ما گذشت و نتوانستیم کار خیری انجام دهیم . یکی از اطرافیان گفت : شما که بحمد اللّه این همه آثار خیر از خودتان باقی گذاشته اید ، مساجد و مدرسه ها ساخته اید ، شاگردان زیادی تربیت کرده اید ، چرا ناراحتید ؟ !
ایشان این جمله را فرمودند که متن حدیثی است :
((خَلِّصِ الْعَمَلَ فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ ؛ عمل را باید خالص انجام داد ، زیرا نقّاد ، بسیار بصیر و آگاه است )) . (87)
====================
85-تفسیر صافی ، ج 1، ص 226.
86-توبه / 103.
87-اقتباس از تعلیم و تربیت در اسلام ، ص 373.
👈🏾ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تواضع و شیرینی عبادت 63.mp3
4.82M
#سیر_و_سلوک (63)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼 تواضع وشیرینی عبادت
🕑 زمان:39دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه -3
#قرآن_شناسی
#تفسیر
💢اصول كلي شناخت قرآن
5. خداي سبحان، اين كتاب عظيم الهي را از مبدأ تنزّل تا پايان نزول، در كسوت حق و در صحبت حقيقت قرار داد تا به جايگاه اصيل خود كه قلب انسان كامل و محقق در آن و متحقق به آن فرود آيد؛ (و بالحقّ أنزلناه و بالحقّ نزل)[ سورهي اسراء، آيهي 105.]، (نزل به الروح الأمين علي قلبك لتكون من المنذرين)[ سورهي شعراء، آيات 193 ـ 194.]و قبل از آنكه به قلب مبارك انسان كامل نزول كند و از آن جايگاه پاك به ديگران منتقل شود، ادراك معارف آن، بلاواسطه ميسور انسانهاي عادي نيست؛ چون هر قلبي ظرفيت خاصّ به خود دارد و هرگز نمي تواند قرآن را كه به تعبير الهي قول سنگين و وزين است: (إنّا سنلقي عليك قولاً ثقيلاً)[ سورهي مزّمّل، آيهي 5.]، تحمّل نمايد.
از اين جهت، پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) كه مظهر تامِّ خداوند است، سمت تعليم قرآن و تبيين معارف آن را دارد؛ لذا حضرت حق تعالي رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) را به عنوان معلّم كتاب و حكمت و مبيّن قرآن كريم معرّفي نمود؛ (كما أرسلنا فيكم رسولاً منكم يتلوا عليكم اياتنا و يزكّيكم و يعلّمكم الكتاب و الحكمة و يعلّمكم ما لم تكونوا تعلمون).[ سورهي بقره، آيهي 151.]
از اينكه فرمود: پيامبر گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) كه حامل قرآن است، به شما انسانها چيزي مي آموزد كه شما نمي توانيد آن را از نزد خود ياد بگيريد، استفاده مي شود كه عقل بشر براي تشخيص راه، گرچه نورافكن نيرومندي است، ولي هرگز به تنهايي كافي نيست؛ زيرا براي تأمين سعادت انسان، چيزهايي لازم است كه هيچ انساني به فكر بشري خود به آن راه نمي يابد و اين آيه همانند آيهي (رسلاً مبشّرين و منذرين لئلاّ يكون للناس علي اللّه حجة بعد الرسل وكان اللّه عزيزاً حكيماً)[ سورهي نساء، آيهي 165.]، از ادلّهي ضرورت نبوّت عامه است.
زيرا اگر عقل انسانها به تنهايي كافي بود، نيازي به پيام آوران الهي نبود و حجّت خدا بر انسانها با عقل آنها تمام بود؛ در حالي كه خداي سبحان مي فرمايد: اگر پيامبران فرستاده نمي شدند، انسانها مي توانستند احتجاج كنند و به خداوند بگويند: ما اگر گمراه شديم، براي آن بود كه تو براي ما راهنما نفرستادي؛ (و لو أنا أهلكناهم بعذابٍ من قبله لقالوا ربّنا لولا أرسلت إلينا رسولاً فنتّبع اياتك من قبلِ أن نذلّ و نخزي).[ سورهي طه، آيهي 134.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
شياطين الإنس.mp3
2.41M
#غرور_و_خودخواهی
#روح_و_ریحان
#سنجش_با_قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌ابلیس انسان نما
✳ این ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾ كه خیلی از ماها گرفتار آن هستیم هم حرف شیطان است. هر جا سخن از این است كه من از او بهترم حرف شیطان است؛ بله! ممكن است که بهتر باشید؛ اما شما كه می گویید یعنی چه؟ یعنی من باید جلو بیفتم؟! مگر همه كارهای را انسان های خوب انجام می دهند؟! این #صبر را پس برای چه خلق كردند؟! این امتحان را برای چه خلق كردند؟! یعنی شما به همه اسرار عالَم عالِم هستید؟! حرفتان را می زنید، طرح می دهید و پیشنهاد می دهید، اینها خوب است، اما حتماً من باید جلو بیفتم؟! اینكه به ما گفتند هر روز قرآن بخوانید و هر روز خودتان را با قرآن بسنجید برای همین است. این بیان نورانی امام باقر (سلام الله علیه) است که در تحف العقول آمده و فرمود هر روز خودتان را با قرآن بسنجید، اصلاً كتاب را برای همین فرستادند! هر جا سخن از این است كه من «أعلم» و من «عُظما» هستم، همین حرف اوست. كجا حرف، حرفِ شیطان است؟ چه كسی جزء «شیاطین الإنس» است؟ این کسی كه می گوید: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾. اگر نعمتی خدا به شما داد ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ شكر كن، چرا می گویی من باید جلو بیفتم؟ اگر این غدّه از ما گرفته شد آن وقت در روح و ریحان هستیم، راحت زندگی می كنیم، راحت می میریم و هیچ رنجی برای ما نیست.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه ص جلسه 16
تاریخ: 1393/03/10
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ردّ بهانه دشواری برای درک معارف دینی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_جواد
#جواد_الائمه
#امام_محمد_تقی
#معارف
#اعتماد_به_خدا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#میلاد_امام_جواد
#ماه_رجب
🌱اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسئَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ في رَجَب مُحَمَّدِ بْنِ عَليٍّ الثاني وَابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدالْمُنْتَجَبِ
🌱خدايا! از تو درخواست میكنم به حقّ دو مولود ماه رجب، محمّد بن علی دوّم _امام جواد ع_ و فرزندش علی بن محمّد برگزيده _امام هادی ع_.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۱ ـ ۹ #سوره_هود
💢 قدردانی از الطاف #الهی
#سالک الی #اللّه باید در فقر، ثروت و در هر حال #شکرگزار نعمت های پروردگارش باشد. هیچ گاه از #رحمت پروردگارش #مأیوس نباشد، نعمت های خدا را #کفران نکند و اگر خدای تعالی به او نعمتی عنایت کرد و او را از ناراحتی نجات داد، از یاد خدا #غفلت نکند، به دیگران فخر نفروشد، در مصائب #بردبار و صبور باشد و به اعمال پسندیده مداومت نماید تا #مغفرت الهی و اجر بزرگی شاملش گردد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
توبه۳.mp3
11.22M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_توبه
#جلسه 3
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #توبه را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#قیامت #معاد
📌 ضمانت اجرا
▫ درست است که مسئله #اعتقاد به خدا سهم تعیین کنندهای دارد؛ اما اثر علمی آن بیش از اثر عملی آن است. آنکه اثر عملی فراوان دارد، همان مسئله اعتقاد به #معاد است؛ یعنی اعتقاد دارد که هر کسی هر کاری کرد، آن کار زنده است و در برابر آن کار #مسئول است.
▫ کسی که ـ مَعَاذَالله ـ به معاد معتقد نیست ﴿بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ﴾ میخواهد که جلوی او باز باشد. شما اعتقاد به #معاد را که بردارید ـ به نحو سالبهٴ کلیه ـ هیچ فضیلتی ضامن اجرا ندارد و هیچ رذیلتی هم عامل ترک ندارد. چرا تجاوز نکند؟ چرا تعدّی نکند؟ چرا از #شهوت صَرف نظر بکند؟ چرا؟ چون حساب و کتابی که نیست! دلیل ندارد که آدم خودش را به زحمت بیندازد و از لذائذ صَرف نظر بکند، برای چه؟ به نحو سالبهٴ کلیه، اگر معاد نباشد هیچ #فضیلتی ضامن اجرا ندارد.
▫ اینکه میگویند نزد #وجدانمان، وجدان چه کار میکند؟ چرا از این فیض بهره نمیبرید؟ خبری نیست! هیچ فضیلتی #ضامن اجرا ندارد و هیچ رذیلتی هم عامل ترک ندارد، تنها چیزی که عامل اجراست، اعتقاد به روز #حساب است و لذا پشت سر هم مسئله #معاد را مطرح میکنند.
📼 درس تفسیر سوره #دخان جلسه 11
آیت الله #جوادی_آملی
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور #تفسیر_نور #قرائتی
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت16:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 38 تا 42سوره عبس
وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَهٌ«38» ضاحِکَهٌ مُسْتَبْشِرَهٌ«39» وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَهٌ«40» تَرْهَقُها قَتَرَهٌ«41» أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ«42»
چهره هایی در آن روز درخشانند،خندان و شادمانند،و چهره هایی در آن روز،غبار(غم)بر آنها نشسته.و تیرگی و سیاهی،چهره آنان را پوشانده است.اینان همان کافران بدکردارند.
🗓نکته ها:
▫️«مُسْتَبْشِرَهٌ» با خبر شدن از مطلب شادی که از آن بشره و پوست صورت شکفته شود.
▫️«غَبَرَهٌ» و غُبار به معنای گرد خاک فرونشسته برچیزی است. «قَتَرَهٌ» ،دود سیاهی است که برمی خیزد و«رهق»به معنای فراگرفتن و پوشاندن است.
▫️ این آیات،مردم را در قیامت به دو دسته تقسیم می کند:اهل سعادت و اهل شقاوت،که هر دو گروه با سیما و چهره شان شناخته می شوند.چون صورت انسان،آئینه سیرت اوست و شادی و غم درونی او در چهره اش ظاهر می گردد.
▫️این سوره با چهره درهم کشیدن در دنیا آغاز و با چهره دود آلوده شدن در قیامت پایان می یابد. عَبَسَ ... .تَرْهَقُها قَتَرَهٌ
▫️«کفره»جمع کافر و«فجره»جمع فاجر است.اولی اشاره به فساد عقیده دارد و دومی اشاره به فساد عمل.
📝پیام ها:
1- معاد جسمانی است. وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ...
2- چهره باز و خندان یک ارزش است. «مُسْفِرَهٌ ، ضاحِکَهٌ»
3- خنده های قیامت،بر اساس بشارت به آینده ای روشن است. «ضاحِکَهٌ مُسْتَبْشِرَهٌ»
4- آلودگی به گناه در دنیا،سبب آلودگی چهره در قیامت می شود. «تَرْهَقُها قَتَرَهٌ أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ»
5-کفر،سبب ارتکاب گناه و فسق و فجور است. «الْکَفَرَهُ الْفَجَرَهُ»
6- صورتِ اهل ایمان و تقوا،شاد و خندان است.(به قرینه اینکه صورتِ اهل کفر و فجور،دود آلود است) وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَهٌ ... وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَهٌ
7- از بهترین شیوه های تبلیغ،مقایسه است. وُجُوهٌ ... وُجُوهٌ
8-گناه،باعث می شود که چهره پاک الهی انسان،با نقابی زشت و سیاه پوشیده شود. «عَلَیْها غَبَرَهٌ تَرْهَقُها قَتَرَهٌ»
«والحمد للّه ربّ العالمین»
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (50)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪20-توجه عمیق به تاریخ فراز وفرودهای گذشتگان
قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُواْ فىِ الْأَرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ كاَنَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ(137/آل عمران)
▫️اين آيه به اهميّت جامعهشناسى و كشف اصول عزّت و ذلّت جوامع اشاره دارد.
☘️سنّتهايى كه در اقوام پيشين وجود داشته، از اين قبيل است:
الف: حقّ پذيرى و نجات آنها
ب: تكذيب حقّ و هلاك آنها.
ج: آزمايشات الهى براى آنها.
د: امدادهاى غيبى براى اهل حق.
ه: فرصت و مهلت به ستمگران.
و: مقاومت مردان خدا و رسيدن به اهداف.
ز: توطئه كفّار و خنثى سازى آن از جانب خداوند.
☘️☘️☘️
☑️قوانين و سنّتهاى ثابتى بر تاريخ بشر حاكم است كه شناخت آن، براى امروز بشر مفيد است. «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ»
☑️تاريخ گذشتگان، چراغ راه زندگى آيندگان است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا»
☑️جهانگردىِ هدفدار و بازديدِ توأم با انديشه، بهترين كلاس براى تربيت انسانهاست. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا»
☑️ شما با ساير امّتها فرقى نداريد. عوامل عزّت يا سقوط همه يكسان است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا»
☑️شناخت رفتار و پايانكار پيشينيان در انتخاب راه مفيد است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا»
☑️با آگاهى از تاريخ گذشته، مىتوانيد آيندهى راه خود را پيشبينى كنيد. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا»
☑️ حفظ آثار باستانى براى عبرت آيندگان، لازم است. «فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ»
☑️ بررسى و تحقيق در تحولات تاريخ، لازم است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا»
☑️ در مطالعهى تاريخ جلوهها مهم نيست، پايان كار مهم است. «فَسِيرُوا»، «فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»
☑️كيفرهاى الهى تنها مربوط به قيامت نيست، گاهى در همين دنيا قهر الهى به سراغ گردنكشان مىآيد. «عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»
👈ادامه دارد...
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#قران
#حدیث
📌چرا با وجود قرآن، نياز به احاديث و روايات داريم؟
يك مسلمان پايبند به قرآن نميتواند به احاديث اسلامي كه از طرق صحيح رسيده عمل نكند زيرا
⏹اولاً، منكران سنّت و حديث صحيح، در واقع منكر خود قرآن محسوب ميشوند؛ چه اينكه، قرآن صريحاً گفتار پيامبر (ص) را به عنوان يك منبع معتبر و واجب الاطاعه معرفي كرده و ميگويد
«ما اَتاكُمُ الرَّسوُلُ فَخُذُوهُ وَ مانهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهوُا» حشر/7 [آنچه پيامبر براي شما آورده و به شما فرمان دهد بگيريد و عمل كنيد و آنچه شما را از آن نهي كند، خودداري كنيد!]
«ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لامُؤْمِنَةٍ اِذا قَضَي اللهُ وَ رَسُولُهُ اَمْراً اَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخيَرةُ مِنْ اَمْرِهِمْ» احزاب/36 [هيچ مرد و زن با ايمان حق ندارد در برابر فرمان خدا و پيامبر سرپيچي كند!]
«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولُ فَقَدْ اَطاعَ اللهَ وَ مَنْ تَولَّي فَما اَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظاً» نساء/80 [آن كس كه اطاعت پيامبر كند اطاعت خدا كرده و آن كس كه روي بگرداند تو مسؤول آنها نيستي (و حساب و كيفرشان با خدا است).]
و آيات ديگر كه همگي فرمان پيامبر را همچون فرمان خدا واجب الاطاعه ميشمرد.
⏹ثانياً، قرآن محتوي دستورات كلّي و قوانين اساسي اسلام است و اگر از سنّت چشم بپوشيم، جنبة عملي خود را از دست خواهد داد، و به گونة كلّياتي ذهني كه قابليّت اجرا ندارد باقي ميماند؛ زيرا تمام جزئيّات و ريزه كاريها و آئين نامههاي عملي و اجرايي آن قوانين كلّي، همه در سنّت بيان شده است.
▫️گرچه افراد بياطّلاع پس از وفات پيامبر (ص) اصرار داشتند كه احاديث او را كسي ننويسد، مبادا مزاحمتي با قرآن فراهم گردد!، امّا پس از مدّتي همه به ضعف و سستي اين طرز تفكّر آشنا شدند كه اگر زمان ديگري بگذرد و احاديث پيامبر (ص) به دست فراموشي سپرده شود، اسلام فاقد ارزش اجرايي و عملي خواهد شد؛ لذا آن نظرية كهنه و افراطي و كوته بينانه را رها ساخته به تدوين كتب حديث پرداختند.
⏹ثالثاً، درست است كه دست جاعلان به سوي احاديث اسلامي دراز شده و با انگيزههاي مختلفي به آشفته ساختن احاديث پرداختند، ولي چنان نيست كه احاديث صحيح و مجعول و مشكوك ضوابطي نداشته باشد، و نتوان آنها را از هم جدا ساخت؛ بلكه با توجّه به علم رجال و علم حديث و درايه، اين كار كاملاً ممكن است.
📚حكومت جهاني حضرت مهدي
حضرت آيت الله مكارم شيرازي
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 44
#مثل
#انفاق #منت #اخلاص #ریا
🔅🔅🔅
مَثَل گردباد آتشبار 1
(اءَیَوَدُّ اءَحَدُکُمْ اءَن تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِیلٍ وَاءَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاْنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَا تِ وَاءَصَابَهُ ا لْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَاءَصَابَهَآ إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَا لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الاْیاَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ) . (بقره / 266.)
((آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن ، نهرها در جریان باشند و برای او در آن (باغ ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد درحالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد (در این هنگام ) گردبادی (کوبنده ) که در آن آتش (سوزانی ) است به آن برخورد کند و شعله ور گردد و بسوزد ! (این گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را با ریا و منّت و آزار باطل می کنند) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد ؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه ، راه حق را بیابید) )) .
☘️☘️☘️
دوست دارد شخصی آیا از شما
کش بود بستان پر برگ و نوا ؟
آبها جاری در آن وز هر قبیل
باشد اثمارش زاعناب و نخیل
پس رسد پیری بر او و اطفال خُرد
باشد او را پس رسد صافش به دُرد
باد پر آتش وزد بر جنّتش
جمله سوزد روضه پرنعمتش
بر شما آرد حقّ این سان آیتی
تا کنید اندر معانی فکرتی
هست بستان آن عملها در قیاس
طفلها اعضا و ارکان و حواس
باد آتش بارت آن عجب و ریا
که کند یکجا عملها را هَبا
قلب را سازد سیاه و منقلب
روح ماند بی نوا و مضطرب
بسته گردد راه قوت او را به دل
ماند از اطفال خُردش منفعل
هیچ نیکوتر نباشد زین مثل
کاورد بر خلق ذات لَمْ یَزَل
گر تو را بر نفس خود باشد نظر
این مَثَل کافیست اندر خیر و شرّ
کن عمل را پاک از شوب ریا
تا بود مقبول درگاه خدا(89)
===========
89-تفسیر صفی ، ج 1، ص 124.
👈🏾ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom