برداشت از آیات ۸۲ ـ ۸۱
حق باقی است
سالک الی اللّه باید بداند که همیشه حق و حقیقت باقی است و باطل از بین رفتنی است و قرآن برای اهل ایمان اگر به آن عمل کنند، وسیله سلامتی روحی است. ولی ممکن است برای ستمگران و کسانی که به قرآن عمل نمی کنند، ضرر داشته باشد.
✅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زیبایی شناسی مقابله و فاصله در سوره الرحمن.pdf
313.2K
#مقاله 22 #صنعت_مقابله
#اعجاز
#زیبایی
#سوره_رحمن
📌 بررسی زیبایی شناسی مقابله و فاصله در سوره الرحمن
تنهابا مطالعه 17 صفحه با اعجاز زیبایی های قرآن آشنا می شوید.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 63
#مثل
#بنا #ساختمان #محکم #سخت #تقوی #دلها #شک #پرتگاه #ستمگران
🔅🔅🔅
⏪مثَل بنای محکم و بنای سست 1
(اءَفَمَنْ اءَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٍ خَیْرٌ اءَم مَّنْ اءَسَّسَ بُنْیَنَهُ عَلَی شَفَاجُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِی فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ لاَیَزَالُ بُنْیَنُهُمُ الَّذِی بَنَوْاْ رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاَّ اءَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ) .(توبه 109)
▫ آیات بالا و دو آیه قبل از آن درباره منافقان نازل شده که به قصد تفرقه و افساد اقدام به تاءسیس مسجدی در نزدیکی مسجد ((قبا)) کردند که قرآن آن را ((مسجد ضرار)) نامید و پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم طبق دستور خداوند آنرا خراب نمود و محلّ آنرا مرکز ریختن زباله های شهر قرار داد .
▫ خداوند متعال در این جا طرز تفکّر و عمل و برنامه مؤ سّسان این دو مسجد ((قبا)) و ((ضرار)) را باهم مقایسه می کند و می فرماید : ((آیا کسانی که بنای آن مسجد (قبا) را بر پایه تقوا و رضای الهی نهاده بهتر است ، یا کسی که شالوده آن را بر لبه پرتگاه سستی در کنار دوزخ نهاده که به زودی در آتش جهنّم سقوط خواهد کرد ! ؟ )) .
▫ این تشبیه بیانگر بی ثباتی تفکّر و سستی کار منافقان و استحکام اندیشه و بقای کار مؤ منان و برنامه های آنهاست .
▫ مؤ منان به کسی می مانند که برای بنای یک ساختمان ، زمین بسیار محکمی را انتخاب کرده و آن را از شالوده با مصالحی پر دوام و مطمئن بنا می کنند ، اما منافقان مانند کسی هستند که ساختمان خود را بر لبه رودخانه ای که سیلاب زیر آن را به کلی خالی کرده و هر آن امکان دارد سقوط کند ، می سازد . همانگونه که نفاق ظاهری دارد فاقد محتوا نیز می باشد و چنین ساختمانی نیز ظاهری دارد بدون پایه و شالوده . این ساختمان هر آن ممکن است فرو بریزد ، مکتب اهل نفاق نیز هر لحظه ممکن است باطن خود را نشان دهد و به رسوایی بیانجامد .
▫ پرهیزکاری و جلب رضای خدا ، یعنی هماهنگی با واقعیّت و همگامی با جهان آفرینش و نوامیس آن بدون شک عامل بقا و ثبات است . امّا نفاق ، یعنی بیگانگی با واقعیّتها و جدایی از قوانین آفرینش که بدون تردید عامل زوال و فناست .
▪ قرآن در آیه دوّم اشاره به حالت حیرت و سرگردانی دائمی منافقان نموده ، می فرماید : آنها چنان در ظلمت نفاق سرگردانند که حتی بنایی را که خودشان بر پا کردند همواره به عنوان یک عامل شک و تردید ، یا نتیجه شک و تردید ، در قلوب آنها باقی می ماند و تا زنده اند اثر و نقش آن از دل پر تردیدشان زایل نمی گردد .
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 23
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑️پنجم. قرآن كريم كه عهده دار بيان تمام معارف و احكامي است كه در تأمين هدايت، سعادت و سيادت جوامع انساني سهم مؤثري دارد، در تبيين ره آورد خود و تفسير خويش، نبايد مُبْهَم و مجمل باشد؛ زيرا كتاب مبهم كه قادرِ حلّ معاني خويشتن و تفسير مطالب خود نمي باشد، هرگز توان تبيين معارف سعادت بخش را نخواهد داشت؛ چنان كه خداوند سبحان دربارهي قرآن چنين فرموده است: (...و نزّلنا عليك الكتاب تبياناً لكل شي ء...).[ سورهي نحل، آيهي 89]
🔹از اين جهت، قرآن كريم، هم نسبت به محدودهي داخلي خودْ بَيّن است و هم نسبت به قلمرو بيرون از خويش مُبَيّن؛ لذا مي توان آن را كتاب مُبين به معناي روشن و روشنگر دانست؛ چنان كه خداوند در موارد فراوان از آن به عنوان كتاب مُبين ياد فرمود؛ مانند آيهي 1 از سوره يوسف و آيهي 1 از سورهي حجر و آيهي 1 از سورهي نمل و آيهي 2 از سورهي قصص و آيهي 69 از سورهي يس و....
گذشته از مطلب مزبور، يعني صرف نظر از آنكه قرآن نور است و مُبين مي باشد، خداوند سبحانْ دو بيان ديگر دربارهي هماهنگي سراسر قرآن با يك ديگر دارد كه يكي ناظر به انسجام وعدم اختلاف آيات قرآن مجيد با يك ديگر و ديگري راجع به اِنْثِناء، اِنْعِطاف، گرايش آيات قرآن با همديگر مي باشد.
امّا بيان اوّلِ خداوند، مستفاد از آيهي (أفلا يتدبّرون القران و لو كان من عند غير اللّه لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً)[ سورهي نساء، آيهي 82.]مي باشد؛ زيرا پيام آيهي مزبور، دعوت همگان به تدبّر تام در سراسر كتابي است كه در طول ربعِ قرن تقريبي در شرايط صَعْب و سَهْل، جنگ و صلح، غُرْبت و قربت، اوج و حضيض سَرّاء و ضَرّاء و هزيمت و عزيمت، شكست و پيروزي و بالاخره در احوال مختلف سياسي، نظامي، اجتماعي به صورت يكسان و هماهنگ نازل شد.
🔹تحليل اين قياس استثنايي و تقرير تلازم مقدّم و تالي و تقريب بطلان تالي و استنتاج بطلان مقدّم از ابطال تالي، به استمداد عقل برهاني است كه خود از منابع غنيّ و قويِّ تفسير قرآن كريم از درون دين است؛ نه از بيرون؛ چنان كه در فصل تفسير قرآن به رأي بازگو شد. غرض آنكه آيهي مزبور، دعوت به تحتّم تدبّر در سراسر قرآن مي نمايد و دعواي عدم اختلاف به نحو سالبهي كليه را ارائه مي كند و محصول آن تدبّرِ فراگير را صحّت چنين دعوي مي داند و ادعاي مزبور را مشفوع به آن بيّنه و گواه صادق قرار مي دهد. تحليل عدم اختلاف آيات قرآن با يك ديگر در عين اشتمال بر ناسخ و منسوخ، عامّ و خاص، مطلق و مقيّد، مُجمل و مبيّن، به عهدهي عقل مسلّح به سلاح برهانِ ناب است كه چنين عقلي از منابع درون ديني محسوب مي گردد.
🔹امّا بيان دوم خداوند، مستنبط از آيهي (اللّه نزّل أحْسَن الحديثِ كتاباً متشابهاً مَثانِيَ تقشعّر منه جلود الذين يخشون ربّهم ثم تلين جلودهم و قلوبهم إلي ذكر اللّه ذلك هدي اللّه يهدي به من يشاء و مَن يضلل اللّه فما له من هادٍ)[ سورهي زمر، آيهي 23.]مي باشد؛ زيرا محتواي آيه مزبور اين است كه سراسر آيات قرآن مجيدْ شبيه، همسان، همتاي هم اند از يك سو، مُنثني، مُنعطف، متمايل هم اند از سوي ديگر.
🔹معناي إنثناء، انعطاف و گرايش مطالب يك كتاب علمي، به اين است كه هركدام از مطالب با ديگريْ مشروح يا مشروح تر، روشن يا روشن ترمي گردند. چنين كتابي كه تمام آيات آن با هم انثناء و انْعِطِاف دارند، حتماً مفسّر يك ديگر، مُبيّن همديگر و شارح داخلي خويش اند.
🔹لازم است توجه شود كه معناي متشابه در اين آيه به معناي شبيه هم بودن است، ولي در آيهي 7 سورهي آل عمران، از شبهه ناك بودن است كه البته وجه تسميهي شبهه به شبهه، اين است كه شبيه حق است، ولي حقّ نيست؛ «إنّها سُمّيت الشبهة، شبهةً لأنها تُشبهُ الحقّ...»[ نهج البلاغه، خطبهي 38.]؛ البته اشتباه آن نسبت به جاهل است؛ چنان كه از امام صادق(عليهم السلام) نقل شد كه: «و المتشابه ما اشتبه علي جاهله».[ بحار الأنوار، ج 66، ص 93.]
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حیات انسانی.mp3
1.39M
🔹 حیات انسانی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#روز_بزرگداشت_حکیم_عمر_خیام
#عبادت_عاشقانه
#فاضل_ترین_مردم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠 کالای ابدی
🔹 گرچه این تشبیه گویای تام نیست، اما می توان به عنوان تقریب ذهن گفت، اگر گفتند دو دو تا چهارتا چند سالش است؟ می گوییم این ثابت است نه ساکن! چون ساکن نیست، نه متزمّن است، نه متمکّن. زمان و زمین ندارد، خسته نمی شود، چون ثابت است. ما به دارالقرار بار می یابیم و قرار می گیریم و ثابت می شویم، نه ساکن! لذا در ما خستگی نیست. این تعبیر دل پذیر قرآن که ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[1] ما را می رساند به اینکه هرگز نمی میریم، نه «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق»،[2] آنها یک زندگی برتر و والاتری دارند.
🔹 طبق بیانی که مرحوم کلینی (رِضْوَانِ اللَّهِ تَعَالَی عَلَیه) در جلد دوم اصول کافی از معصوم (سَلامُ الله عَلَیه) نقل می کند، می فرماید کسی که #عاشقانه خدا را عبادت کند، این فاضل ترین و برجسته ترین و بزرگوارترین مردم است، امام معصوم فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا»؛[3] فاضل ترین مردم کسی است که به نماز #عشق_بورزد، به عبادت که خدمت خلق است، عشق بورزد، با او معانقه کند، دست به گردن باشند، مباشرت کنند. از این بیان نورانی امام که کلینی نقل کرد، خیام و امثال خیام تربیت شدند که می گوید:
خاطر خیاط عقل گرچه بسی بخیه زد
هیچ قبایی ندوخت لایق بالای عشق
🔸عقل هر چه بخواهد حکیمانه وفیلسوفانه بیندیشد و خیاطی کند، قبایی که به اندام رسای عشق باشد نمی تواند بدوزد.
این بیان نورانی امام است که فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا».
🔹 سخن #دل_پذیر خدای عالم و #آدم_آفرین این است که انسان مرگ را می میراند. ما هستیم و مرگ نیست و برای أبد میمانیم و ثابت هستیم. یک موجود ثابت أبدی، #کالای_ابدی می خواهد. آن کالای أبدی #عقل سالم است و #قلب سالم است و #عمل سالم است و #سیاست سالم است و #اقتصاد سالم است و #جامعه سالم است. چقدر امام باقر(سَلامُهُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ عَلَیه) سخنان زیبا فرمود که «لَا عِلْمَ كَطَلَبِ السَّلَامَةِ وَ لَا سَلَامَةَ كَسَلَامَةِ الْقَلْبِ وَ لَا عَقَلَ كَمُخَالَفَةِ الْهَوَی ... وَ لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِك»!
این بیان ها نشان می دهد که معرفت شناسی وعترت شناسی و معادشناسی در دامنه توحید و وحی و نبوت شناسی از #بهترین_علوم_و_معارف هستند که هم دنیای ما را تأمین می کنند هم آخرت ما را.
هرگز نگوییم فلان شخص چنین کرد، فلان شخص چنین میگوید. همواره بگوییم #خدا_چنین_فرمود، پیامبر او چنین آورد، ائمه چنین گفتند، علی و اولاد علی (صَلَوَات اللَّهِ وَ سَلامُه عَلَیهِمْ أَجْمَعِین) چنین گفتند.
[1]. سوره آل عمران، آیه185؛ سوره انبیا، آیه35.
[2]. غزلیات حافظ، غزل شماره11
«هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما».
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص83.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
▪️ @rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
این شایسته مردم نیست
در #قرآن_کریم یک اصل کلّی را فرمود که: (لا تبخسوا النّاس اشیائهم)؛ #حق_مردم را رعایت و ادا کنید. چیزی از حق مردم کم ندهید!
جمعیت ایران، یک صدم جمعیت دنیاست، ولی تقریباً هفت، هشت درصد ذخایر جهان در اختیار ایران است؛ به همین دلیل هیچ تناسبی ندارد که خدای ناکرده انسان در صف #انتخابات به دستور و راهنمایی #علماء و #مراجع صف ببندد و مرتّب به یک عده ای #رای بدهد، آن وقت منتظر باشد که دوباره صف بندی کند، #کمک و #یارانه بگیرد!! این شایسته #مردم نیست.
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم
قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
✅ایمان عامل محو گناه
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ(سوره المائدة آیه 65)
و چنانچه اهل کتاب ایمان آرند و تقوا پیشه کنند ما البته گناهانشان را محو و مستور میسازیم و آنها را در بهشت پر نعمت داخل میگردانیم.(ترجمه قمشه ای)
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۴ ـ ۸۳ #سوره_اسرا
📌 #ناامیدی
#سالک الی #اللّه باید از #نعمت های الهی اعراض نکند، از #رحمت پروردگار #مأیوس نشود و بداند که هر کسی آن گونه که #تربیت شده و #شخصیت او شکل گرفته است ؛ عمل می کند.
❇️تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (136)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 6 - ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم يومنون
☑️تفسير
☑ راز وعظ ناپذيرى كافران
سبب عدم پذيرش دعوت و عدم اتعاظ به مواعظ الهى به نحو منفصله مانعه الخلو، امورى است كه برخى از آنها به مسائل نظرى و دانشى برمى گردد؛ مانند اعتقاد به اصالت حس و تجربه و اصالت ماده و بعضى از آنها به مسائل عملى و ارزشى برمى گردد كه بى ارتباط به همان مسائل نظرى و دانشى نيست ؛ مانند آنچه از زبان كافران معاند عصر نوح (عليه السلام) نقل شده است: (قالوا انومن لك و اتبعك الارذلون)، (... و ما نريك اتبعك الا الذين هم اراذلنا بادى الراى و ما نرى لكم علينا من فضل بل نظنكم كاذبين) البته در آيه دوم، گذشته از اعتماد بر نظام ارزشى باطل به نظام دانشى و نظرى نيز اشاره شده است.
▪ نشانه اعتقاد كافران به اصالت ماده و نيز اصالت حس و تجربه اين است كه، چنانكه درباره مبدا جهان اصرار مى ورزند كه رب بشر بايد محسوس و قابل تجربه حسى باشد، درباره معاد نيز چنين پندار باطلى دارند كه اگر حيات پس از مرگ حق و صدق است، چرا مرده ها دوباره در همين دنياى مادى و محسوس زنده نمى شوند؟ و آيه شريفه (واذا تتلى عليهم اياتنا بينات ما كان حجتهم الا ان قالوا ائتو بابائنا ان كنتم صادقين) شاهد آن است، زيرا آنها از معاد چيزى جز رجوع مجدد به دنيا نمى فهميدند و چون آن را هم نمى يافتند، به انكار حيات مجدد مبادرت مى ورزيدند، ليكن خداوند سبحان همان طور كه ربوبيت خود را فرا دنيايى بيان كرده است. از اين رو جواب آنها را چنين مى دهد: (قل الله يحييكم ثم يميتكم ثم يجمعكم الى يوم القيامه لاريب فيه ولكن اكثر الناس لا يعلمون).
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 5: محتوای کلی تفسیری آیات 1 تا5 سوره نازعات
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
وَ النّازِعاتِ غَرْقاً«1» وَ النّاشِطاتِ نَشْطاً«2» وَ السّابِحاتِ سَبْحاً«3» فَالسّابِقاتِ سَبْقاً«4» فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً«5»
سوگند به فرشتگانی که جان(کافران)را به سختی می گیرند.سوگند به فرشتگانی که جان(مؤمنان)را به آسانی و نشاط می گیرند.سوگند به فرشتگانی که(در انجام فرمان الهی)به سرعت شناورند.و(در انجام مأموریّت)بر یکدیگر سبقت گیرند.و امور (بندگان) را تدبیر کنند.
📝 نکته ها:
▪️* «نزع»به معنای جدا کردن با کندن و کشیدن است.
▪️«غرق»و«اغراق»به معنای شدت است.
▪️«نشط»به معنای گشودن گره است و نشاط یعنی آنکه عقده های روحی باز شوند.
بر خلاف بعضی انسان ها که نمازشان با کسالت و انفاقشان با کراهت است، فرشتگان الهی در انجام مأموریّت ها با نشاط هستند.
▪️«ناشط»به کسی گویند که کاری را با رغبت انجام می دهد.همچنین این کلمه،در مورد کسی که سطل آب را از چاه بیرون می کشد،گفته می شود،گویا فرشتگان جان مؤمنان را به آرامی بیرون می کشند.
▪️* «نازعات»و«ناشطات»در واقع دو وصف برای طایفه ای از فرشتگان است و چون کلمه «طائفه»مؤنث است این صفات نیز مؤنث آمده است.
▪️* «سابحات»از«سبح»به معنای حرکت سریع در آب یا هواست.اشاره به اینکه فرشتگان در انجام مأموریّت های الهی سریع و چابک هستند.
▪️* به فرموده حضرت علی علیه السلام،فرشتگان با آرامی و رفاقت جان مؤمنین را می گیرند.«یقبضون ارواح المومنین یسئلونها سلا رفیقا»
▪️* سوگند خداوند به فرشتگان،هم نشانه اهمیّت و جایگاه فرشتگان در نظام هستی است و هم اهمیّت امری که برایش سوگند یاد شده است.
* ▪️ممکن است پنج صفتی که در این آیات آمده،برای پنج گروه فرشته باشد و ممکن است برای یک گروه باشد،به این معنا که به محض صدور فرمان از جا کنده و با نشاط پیگیری و با سرعت حرکت می کنند و از یکدیگر سبقت می گیرند تا فرمان را مدبّرانه انجام دهند.
💢 نکته مهم: از قرائت سوره و مطالعه ترجمه آن غافل نشویم.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 6: محتوای کلی تفسیری آیات 1 تا5 سوره نازعات
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
وَ النّازِعاتِ غَرْقاً«1» وَ النّاشِطاتِ نَشْطاً«2» وَ السّابِحاتِ سَبْحاً«3» فَالسّابِقاتِ سَبْقاً«4» فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً«5»
📝 پیام ها:
1- هر کس دل بسته تر به مادیات باشد،دل کندنش از آن سخت تر خواهد بود.«وَ النّازِعاتِ غَرْقاً»
2- لحظه مرگ،آغاز پاداش و کیفر است. «غَرْقاً ، نَشْطاً»
3- هردسته از فرشتگان مأمور کاری اند. «النّازِعاتِ ، اَلنّاشِطاتِ ، اَلسّابِحاتِ»
4- نشاط داشتن در انجام مأموریّت یک ارزش است. «وَ النّاشِطاتِ نَشْطاً»
5-تمام هستی میدان کار فرشتگان است. «وَ السّابِحاتِ سَبْحاً»
6- فرشتگان در انجام مأموریّت الهی بر یکدیگر سبقت می گیرند. «فَالسّابِقاتِ»
7- فرشتگان،کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. «غَرْقاً ، نَشْطاً ، سَبْحاً ، سَبْقاً»
8-با اینکه تدبیر هستی با خداست: «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ»[4]ولی خداوند به فرشتگان نیز اجازه تدبیر داده است. «فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً»
9- فرشتگان در اداره و تدبیر مهارت لازم را دارند. «فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً»
10- تدبیر و مدیریّت امور،نیازمند نشاط و سبقت و چابکی است. «النّاشِطاتِ ، اَلسّابِحاتِ ، فَالسّابِقاتِ ، فَالْمُدَبِّراتِ»
11- نظام هستی تصادف نیست،بر اساس تدبیر است. فَالْمُدَبِّراتِ ...
12- تدبیر ارزشی است که به خاطر آن می توان سوگند یاد کرد. «فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً»
💢 نکته مهم: از قرائت سوره و مطالعه ترجمه آن غافل نشویم.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
نگاشت7: تفسیر صوتی آیات 1تا 5سوره نازعات
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 خود حیوانی خودِ الهی
🔹 این خودِ حیوانی ما كه وهم و خیال است حیوانات هم دارند، شهوت و غضب است حیوانات هم دارند، این سیرك بازی ها و تمرین های طنزآمیزی كه بعضی از انسان ها دارند قوی ترش را شما می بینید درباره حیوانات به كار می برند، آنها هم قابل تعلیم و تربیت این چنینی هستند. ما یك #خود_حیوانی داریم كه در سوره مباركه «آلعمران» مشخص شد، فرمود هر وقت صحبت جبهه و جنگ و #حفظ_نظام می شود اینها فقط به فكر خودشان اند ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾ همین هایی كه قرآن می فرماید اینها فقط به فكر خودشان اند، در سوره «حشر» فرمود اینها خودشان را فراموش كردند ﴿لاَ تَكُونُوا كَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾ معلوم می شود ما دوتا خود داریم؛ یك #خود_الهی داریم كه امانت خداست برای ما نیست، یك #خود_حیوانی داریم كه ماییم و مكلّف هستیم.
📚 سوره مبارکه نور ـ جلسه 11
تاریخ: 1390/08/02
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هود1.mp3
5.77M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_هود #هود
#جلسه 1
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #هود را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (75)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 44-تولید علم و فرهنگ درمسیر رشد وکمال انسان
قَالَ لَهُ مُوسىَ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلىَ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا(کهف/66)
موسى گفتش: آيا با تو بيايم تا از آنچه به تو آموختهاند به من كمالى بياموزى؟
☑ 1. آگاهى به معارف و علوم الهى، تضمين كننده رشد و كمال انسان است. «تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً»
☑ 2. علم به تنهايى هدف نيست، بلكه بايد مايهى رشد باشد و انسان را به عمل صالح بكشاند و فروتنى آورد، نه غرور و مجادله. «رُشْداً»
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما و آباد سازی جهان
#جهان_بانی آن است که هیچ لطمه ای به #جهان نزنیم، یک؛ حافظ #اسرار_عالم باشیم، دو؛ حافظ حقائق جهان باشیم، سه؛ که ما موظفیم جهان را بیارائیم و زیبا کنیم.
اصل بعدی آن است که از انسان خواست که جهان را بیاراید. فرمود: (هو الذی انشاکم من الارض و استعمرکم فیها)*. #آباد کنید؛ آباد کردن زمین به ساختن بنا و امثال ذلک ختم نمی شود، به #باغ و #بوستان و #پارک ختم نمی شود؛ آراستن #زمین به ایجاد #صلح است و #امنیت است و #اتحاد است و #عدالت است و #دوستی است که کسی جایی را #تخریب نکند و کسی هم به حق کسی تعدّی نکند.
________________________________________________
* سوره هود / آیه ۶۱
✅ ارتفاعات روستای احمد آباد دماوند _ تابستان ۱۳۸۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#آبادانی
#انسانیت
🔰@rahighemakhtoom
#قرآن_کتاب_زندگی
📣 پیــــــــامهـای قــــــــرآنــی
وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ....
ما آدمیزادگان را کرامت دادیم.... (اسراء آیه۷۰)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🏠 کاربردهای آیه در زندگی:
🔹 خداوند در این آیه میفرمایند هرانسانی دارای کرامت هست و همه انسانها به صِرف انسان بودن دارای کرامت هستند. (البته مگر اینکه فردی کرامت خود را بواسطهی گناه و ظلم و... از بین ببرد)
🔹 طبق این آیه رفتار و گفتار و کردار ما با همه انسانها باید کریمانه و همراه با احترام باشد.
🔹 رفتارمان با فقیر و پولدار، کارگر و کارفرما، مسئول و غیر مسئول، تحصیل کرده و بیسواد، پیر و جوان، مشهور و غیر مشهور، استاد و شاگرد، زن و مرد، موافق و مخالف و... باید با همه اینها کریمانه رفتار کرد. به روایت زیر دقت کنید:
🔹 امام رضا (ع): هركس با مسلمانى فقير رو به رو شود و به او سلامى متفاوت با سلامى كند كه به ثروتمند مى كند، روز قيامت خداوند عز و جل را ديدار كند در حالى كه خدا از او در خشم است.
🔹 پس #رفتار_کریمانه_با_همگان را تمرین کنیم
🔸 کاربردهای دیگر آیه چیه بنظر شما؟!
💠 انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است
@tadabbor_quran
🔰@rahighemakhtoom
💢اکثریت و گمانه زنی ها
وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ.(سوره الأنعام آیه 116)
و اگر پیروی از اکثر مردم روی زمین کنی تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد، که اینان جز از پی گمان (و هوا و هوس) نمیروند و جز اندیشه باطل و دروغ چیزی در دست ندارند.(ترجمه قمشه ای)
✅ تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۳ ـ ۸۹ #سوره_اسرا
💢 مصالح الهی
#سالک الی #اللّه باید در مقابل #مصالحی که پروردگار برای او منظور فرموده چون و چرا نداشته باشد و #تسلیم محض باشد. زیرا آن کفّارند که از #پیامبر و #اولیاء خدا در #دل خود ترسیمی کرده اند، سپس آنها را می خواهند با آنچه در دل ترسیم کرده اند #تطبیق دهند و از تحت فرمان آنها خارج شوند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔰تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روزهای #پنجشنبه و #جمعه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۰۹ استاد صادقی.mp3
10.26M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 109(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 93 نهج البلاغه.mp3
5.97M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت92 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 سنت #استدراج
در كلمات قصار، عظمت امتحان و #فایده_امتحان را اینچنین بیان فرمود. كلمات قصار حضرت امیر(سلام الله علیه) شماره 273 فرمود: «اِعْلَموا عِلْماً یقِیناً اِنَّ اللَّهَ لَمْ یجْعَلْ لِلْعَبْدِ - وَ إِنْ عَظُمَتْ حِیلَتُهُ، وَاشْتَدَّتْ طِلْبَتُهُ، وَ قَوِیتْ مَكِیدَتُهُ - أَكْثَرَ مِمَّا سُمِّی لَهُ فِی الذِّكْرِ الْحَكِیمِ» تا به اینجا كه فرمود: «وَ رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَیهِ مُسْتَدْرَجٌ بِالنُّعْمَی وَ رُبَّ مُبْتَلی مَصْنُوعٌ لَهُ بِالْبَلْوَی»؛ فرمود چه بسا افرادی كه در نعمت به سر می برند و این برای آنها جنبه استدراجی دارد، این در حقیقت اكرام آنها نیست [بلكه] این رها كردن آنهاست و سرگرم كردن آنها به لذت های زودگذر است و چه بسا افرادی كه مبتلا شدند و دارند ساخته می شوند «رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَیهِ مُسْتَدْرَجٌ»؛ یعنی چه بسا افرادی كه خدا منعم است و آنها منعمٌ علیه اند و این انعام #استدراج است، می خواهد درجه درجه و كم كم اینها را بگیرد كه فرمود: «كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَیهِ».[1] برخی در حال نعمت اند ولی درجه درجه دارند سقوط می كنند و برخی در #امتحان_الهی هستند و دارند ساخته می شوند، فرمود: «و رُبَّ مُنْعَمٍ عَلَیهِ مُسْتَدْرَجٌ» كه مشمول «بل نستدرجهم» است «وَ رُبَّ مُبْتَلی مَصْنُوعٌ لَهُ»؛[2] بعضی افرادند كه مبتلا هستند دارند مصنوع می شوند یعنی ساخته می شوند.
[1] . نهجالبلاغه، حكمت 116.
[2] . نهجالبلاغه، حكمت 273.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom