#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (137)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 6 - ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم يومنون
☑️لطايف و اشارات
1- شرط دشوار انذار
گرچه تبشير و انذار هر دو لطيفه رسولان الهى و نيز عالمان دين است، ولى شرايط انذار بسى دشوارتر از لوازم تبشير است و هر كس تا حدودى مى تواند مبشر باشد، ولى كسى مى تواند منذر باشد كه خودش از خطر متوقع ترسيده و آثار آن ترس در سخن و عملش جلوه گر باشد، همان گونه كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) هنگامى كه از قيامت خبر مى داد رنگ رخسارش دگرگون مى شد و مانند كسى كه از تهاجم لشكر دشمن خبر مى دهد، از قيامت سخن مى گفت: ... تَحمارُّ وَجَنَتاهُ و يذكر الساعه و قيامها حتى كانه منذر جيش . ( امالى مفيد، مجلس 24، ح 1)
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هود2.mp3
9.51M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_هود #هود
#جلسه 2
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #هود را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (76)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 45- بیان حقیقت با منطق و گفتار متقن و محکم
يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ قُولُواْ قَوْلًا سَدِيدًا(احزاب/70)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از خدا بترسيد و سخن درست بگوييد.
▪ "قول سدید"سخنی است که در آن سستی و لغو ودروغ ونفاق نباشد. سخنی که همچون سدی محکم،جلو شک و شبهه و فساد را بگیرد.
▪ سخن سدید تنها به الفاظ آن نیست، بلکه به محتوای آن است. در واقع این فکر و اندیشه است که باید محکم و استوار باشد.« قُولُواْ قَوْلًا سَدِيدًا »
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ولایت پذیری.mp3
5.1M
سومیندوره #تدبر_موضوعی_درقرآن
موضوع:
#معیارهای_انتخاب_اصلح_درقرآن
🔅معیار دوم-ولایتپذیری🔅
🔅معیار دوم-ولایتپذیری🔅
🔘 دکتر امیر حسین دباغ
💠انتشار با ذکر منبع جایز است
@tadabbor_quran
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و
راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
❤️ #امیرالمؤمنین علیه السلام:
شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختیها و گرفتاریهايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگترين دردهاست و آن، درد كفر و #نفاق و انحراف و گمراهى است...
هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش #شفاعت كند، شفاعت میشود و هر كس كه قرآن در روز #قيامت، از او #شكايت كند، محكوم میگردد
📚 خطبه 176 نهج البلاغه
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰۰ ـ ۹۹
سخاوت
سالک الی اللّه باید بداند که انفاق و سخاوت مایه برکت و ثروت است، غالباً انسان ها روی طمع به جمع آوری مال، بخل می ورزند و از انفاق خودداری می کنند.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از جان خود غافل نشوید
فرمود: #دغدغه همه شما، خود شما باشید؛ #دل_مشغولی هر کسی، خودش باشد که من کجا می روم!* پایان یا #بهشت است یا #جهنم . فرمود: هیچ کس از جان خود تکان نخورد؛ چون یک لحظه #غفلت از جان، باعث می شود آن #شیطان بیدار بتازد. وقتی تاخت، همه این ابزار و مواد گرانبها و گوهرهای ارزنده را به #غارت می برد. این است که امام (رضوان الله علیه) در آن کتاب شریف مصباح دارد که: (مصباح المصابیح)، یک؛ (مفتاح المفاتیح)، دو؛ ( #معرفت_نفس ) است.* کلید تمام کلیدها، چراغ تمام چراغ ها این است که بدانید کجایی هستید!
________________________________________________
* نهج البلاغه / خطبه ۱۵۷
* مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه / النص / صفحه ۱۸
✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۸۲/۰۳/۱۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_خمینی
@rahighemakhtoom
💢ناظران کردارما
وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.(سوره التوبة آیه 105)
و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را میبیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه میشوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد.(ترجمه قمشه ای)
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 24
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑️ششم. منهج اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) يعني رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمّهي معصومين(عليهم السلام) در تفسير، همانا تفسير قرآن به قرآن و ارجاع مفسّران به چنين روش بوده است؛ يعني هم اصل مطلب كه قرآن را بايد با خود قرآن شناخت، از آنان رسيده است و هم اينكه در مقام عمل، آيات قرآن را به كمك همديگر تفسير مي نمودند كه نقل بخش تفسيري و عملي آنان خارج از مبحث كنوني است و فقط به ارجاع علمي و دستوري آن ذوات مقدّس بسنده مي شود.
🔹حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده اند: «إنّ القرآن ليصدّق بعضه بعضاً فلا تكذبوا بعضه ببعضٍ»[ كنز العمال، ح 2861]
🔹و حضرت علي(عليهم السلام) فرموده اند: «كتاب اللّه تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به و ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه علي بعضٍ».[ نهج البلاغه، خطبهي 133]
▪️منظور از تصديق آيات قرآن نسبت به يك ديگر كه در كلام رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) آمده است، تصديق اصطلاحي نيست كه در قبال تصور باشد؛ بلكه به معناي همان نطق و شهادت آيات نسبت به يك ديگر است كه در كلام حضرت علي(عليهم السلام) آمده است، يعني اگر مبدأ تصوري يك آيه در بين معاني محتمل آن توسط معناي تصوري آيهي ديگر كه واضح استْ تفسير شود، از سنخ تصديق برخي از آيات نسبت به بعض ديگر است.
▪️زيرا شهادت و همچنين نطق مزبور در اين باره نيز صادق است؛ چنان كه اگر مبدأ تصديقي يك آيه در بين معاني و مقاصد متعدد از يك جملهي قرآني توسط جملهي ديگر كه مقصود آشكاري دارد (به اصطلاح يكي ظاهر است و ديگري اظهر يا يكي ظاهر است و ديگري نصّ و يا اينكه يكي ظهور مشترك دارد و ديگري ظهور خاص) حلّ گردد، چنين نطق و شهادتي مصداق تصديق مأخوذ در كلام رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) بوده و به نوبهي خود، تفسير قرآن به قرآن محسوب است.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 24 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الر
👆🏽👆🏽👆🏽
🔹بنابراين، هرگونه شهادت و نطقي كه نسبت به معناي تصوري يا تصديقي آيه، توسط آيهي ديگر حاصل شود، از قبيل تفسير قرآن به قرآن است و هرگز تصديق و شهادت، اختصاصي به بعد از استقرار ظهور آيه نخواهد داشت؛ چنان كه بعضي گمان كرده اند؛[ مناهج البيان فى تفسير القرآن، ج 1، مقدمه، صص 17 ـ 18.]چون از طرف اهل بيت وحي و عصمت و طهارت(عليهم السلام) يعني رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمّهي معصومين(عليهم السلام) تفسير قرآن به قرآن به عنوان يك منهج معقول و مقبول اعلام شد.
🔹صحابه و تابعان آنها اگر شاهدي از قرآن براي تفسير آيه اي از آن مي يافتند، به تفسير آن مبادرت مي نمودند؛ گرچه غالب تفسيرهاي آنان ازسنخ تفسير به مأثور بود؛ نه تفسير قرآن به قرآن كه چنين كاري اجتهاد قرآني و تدبّر در محور تمام آيات را مي طلبيد و نه تفسير درايي محمود و ممدوح كه اجتهاد برهاني و تأمّل در مدار علوم متعارفه يا اصول موضوعه را كه در جاي خود مُبرَهْنْ شده، طلب مي نمود.
🔹ليكن از دير زمان، جريان تفسير قرآن به قرآن بين قرآن پژوهان مطرح بود. راقم سطور، هم در تفسير ابو جعفر محمد بن جرير طبري (م 310) و هم در تفسير فخر رازي جملهي «القرآن يفسّر بعضه بعضاً» را ديده است و در حال نگارش اين مقدمه و شرايط مخصوص آن ، امكان فحص مجدد را ندارم و روش عملي بسياري از بزرگان تفسير نيز استمداد از بعض آيات دربارهي بعض ديگر، «في الجمله» نه «بالجمله» بوده است.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
👆🏽👆🏽👆🏽 🔹بنابراين، هرگونه شهادت و نطقي كه نسبت به معناي تصوري يا تصديقي آيه، توسط آيهي ديگر حاصل شو
👆🏽👆🏽👆🏽
🔹مؤلف تفسير المنار، شرايطي را براي مرحلهي عاليهي از تفسير ياد مي نمايد كه اوّلين آن شرايط و امورِ لازم، بررسي خود آيات و كلمات براي فهم خود قرآن است. آنگاه چنين گفته است: «و قد قالوا إنّ القرآن يفسّر بعضه ببعضٍ»[ المنار، ج 1، مقدمه، صص 21 ـ 22.]. اين تعبير نشان مي دهد كه جريان تفسير قرآن به قرآن، قولي است كه جملگي بر آن بوده اند؛ نه اينكه مختص به گروهي معيّن باشد؛ اما نه خود صاحب المنار، جناب محمد عبده و رشيد رضا و نه ديگران توان چنين كار سترگي را نداشتند كه قرآن كريم را به نوبهي خويش استنطاق نمايند و آن را به نطق آورند تا آيات همگون آن نسبت به همديگر ناطق، شاهد و مصدّق باشند؛ گرچه في الجمله در اين منهج بهيج توفيق يافتند. غرض آنكه از گفتار و رفتار و نوشتار اَقْدَمين، قدما، متأخران و معاصران، عطرِ دل انگيزِتفسير قرآن به قرآن به شامّهي جان مي وزد.
🔹ليكن چنين نافه اي را بايد در سوق كالاي گرانبهاي الميزان جست وجو نمود كه در اين مضمار، گوي سَبَق را از ديگران ربود و هرچند از لحاظ شناسنامهي تفسيري، آرم بنوّت و فرزندي مفسّران سَلَف را داراست، لكن «فيه معنيً شاهد بأُبوّته».[ اقتباس از ديوان ابن فارض.]
اگرچه حُسن فروشان به جلوه آمده اند
كسي به حُسن و ملاحت به يار ما نرسد
به حق صحبت ديرين كه هيچ محرم راز
به يار يك جهت حق گزار ما نرسد
هزار نقش برآيد زكلك صنع و يكي
به دلپذيري نقش نگار ما نرسد
هزار نقد به بازار كائنات آرند
يكي به سكهي صاحب عيار ما نرسد[ديوان حافظ، غزل 156.]
▪️الميزان و ما ادراك ما الميزان، (ذلك فضل اللّه يؤتيه من يشاء)[ سورهي مائده، آيهي 54.].
راز كاميابي مؤلف بزرگوار الميزان، در تفسير قرآن به قرآن بعداً روشن خواهد شد.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom