eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 💢 نگاشت 3 :معرفی اجمالی سوره نباء ▪ شیخ طوسی در تفسیر تبیان می‌نویسد: درباره سبب نزول این سوره گفته‌اند رسول خدا(ص) با قریش سخن می‌گفت و اخبار امت‌های گذشته را برایشان بازگو می‌کرد و آنان را پند می‌داد؛ اما آنان حضرت را مسخره می‌کردند. پس خداوند پیامبر(ص) را از سخن گفتن با آنان نهی کرد. [روزی] رسول خدا(ص) با اصحابش سخن می‌گفت که یکی از مشرکان جلو آمد و حضرت سکوت کرد. پس مشرکان جمع شدند و گفتند ای محمد! سخن تو عجیب است و ما دوست داریم سخن تو را بشنویم. اما پیامبر(ص) فرمود خداوند مرا از سخن گفتن با شما نهی کرده است. پس خداوند «عَمَّ يَتَساءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ» را نازل کرد. 🔹 تطبیقِ نبأ عظیم و متقین به حضرت علی در تفسیر البرهان ده روایت ذیل آیه اول و دوم سوره نبأ آمده که «نبأ عظیم» را امیرالمؤمنین علی(ع) یا ولایت آن حضرت خوانده‌اند. همچنین قاضی نورالله شوشتری در کتاب احقاق الحق از حاکم حَسَکانی (عالم اهل سنت) نقل می‌کند، مراد از متقین در آیه ۳۱ «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا» علی بن ابی‌طالب است. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
78 🔅🔅🔅 ⏪مثَل کف دست و آب 4 (اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . (رعد / 17.) ((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردنزینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولیآنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنین مثال می زند)) . 🌱🌱🌱 ☑️4- پرتاب شدن باطل به خارج ((جُفاء)) به معنای پرتاب شدن و بیرون پریدن است . جمله (فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً) نکته لطیفی در بر دارد و آن این که : باطل به جایی می رسد که قدرت نگهداری خویش را ندارد و در این لحظه از متن جامعه به خارج پرتاب می گردد و این در همان حال است که حقّ به جوشش می آید ، هنگامی که حق به خروش افتاد ، باطل همچون کفهای روی دیگ به هنگام جوشش به بیرون پرتاب می شود و این خود دلیلی است براین که حقّ همیشه باید بجوشد و بخروشد تا باطل را از خود دور سازد . ☑️5- بقا به میزان سود رسانی عبارت (وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ) اشاره به این نکته است که : ((بقای هر چیزی بسته به میزان سود رسانی اوست )) ، نه تنها آب که مایه حیات است می ماند و کفها از میان می روند ، بلکه در فلزّات چه آنها که برای ((حلیه )) و زینتند و چه آنها که برای تهیه ((متاع )) و وسایل زندگی ، در آنجا نیز فلز خالص که مفید و سودمند یا شفاف و زیباست ، می ماند و کفها را به دور می افکنند . به همین ترتیب انسانها ، گروه ها ، مکتبها و برنامه ها به همان اندازه که مفید و سودمندند ، حق بقا و حیات دارند و اگر می بینیم انسان یا مکتب باطلی مدّتی سرپا می ماند ، این به خاطر آن مقدار از حقّی است که با آن آمیخته شده که به همان نسبت ، حق حیات پیدا کرده است . 🌴🌴🌴 .....ادامه دارد قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
42 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪پنجم. اكنون كه روشن شد تفسير قرآن بدون علم و قبل از بررسي و تحقيق مذموم بوده و به عنوان تفسير به رأي مطرود است، لازم است رسيدگي شود كه منابع علم تفسير و اصول بررسي و تحقيقِ دستيابي به مطالب قرآني چيست تا تفسير قرآن بدون تحقق هيچ كدام يا بعضي از آنها تفسير به رأي و مذموم بوده و با دستيابي همه‌ي آنها تفسير درايي و ممدوح خواهد بود. 🌱🌱🌱 👉🏼... همان طوري كه اگر وحي الهي بر سلسله‌ي جبال فرود آيد، كوهها در اثر قدرت توانفرساي وحي، متصدع و متلاشي مي شوند، اگر معارف ناب در قالب زبان تازي بدون توسعه‌ي ادبي و تكامل واژگان و تحرير لغت از قيدِ رقيّتِ فهمِ دارج و رايج عرب فرو ريزد، يكي از دو محذور لازم مي آيد و آن اينكه: يا معارفِ خالص و سَره، ناسره و مشوب خواهد شد يا شيرازه‌ي ادب عرب گسسته مي گردد؛ چون هيچ ظرفي بيش از مظروف خاص خود را تحمّل نمي كند. از اينجا به زبان ويژه‌ي وحي و زبان خاص قرآن پي مي بريم كه قرآن كريم مسائل مربوط به دنيا، مُلك، مادّه و لوازم آن و نيز بدن و احكام مخصوص آن، آسمان مادي و ملازمات آن و هر آنچه از سنخِ حس، خيال، وَهْم و حتي بالاتر از وَهْم يعني عقل متعارف تازي زبانان آن روز بوده و مي باشد، همه‌ي آنها را به وسيله‌ي واژگان عرب و قانون محاوره‌ي عربي و ساير رسوم و فنون مفاهمه، تأديه نموده است و هنوز هم به قوّت خود باقي است. اما معارف برين كه در صَقْعِ عقلِ تازي و فارسي زبان نبود و در قلمرو انديشه‌ي واضعان و مستعملان چنين الفاظي نمي گنجيد و در حيطه‌ي فهم اديبان سوقِ عُكّاظ و سرايندگان سبعه‌ي معلّقه و مانند آن خطور نمي كرد، بعد از اِثاره‌ي دفائن عقول و تفهيمِ اصلِ مطلبِ فرا طبيعي، زمينه‌ي توسعه‌ي فرهنگي و افزايش ظرفيت لغت و تطوّر تكاملي واژگان را فراهم نمود. البته توسعه‌ي فرهنگِ مفاهمه، راههاي فراواني دارد كه گوشه اي از آن كه مربوط به واژگان مي باشد، عبارت از اين است كه دو طرح رايج (به نحومانعة الخلو) ارائه شد؛ يكي آنكه الفاظ براي ارواح معاني وضع مي شوند؛ گرچه واضعانِ ابتدايي، برخي از مراتب آن ارواح بلند را ندانند و در اثر جهل يا غفلتِ از مراحل عالي، انحصار معنا در مصداق خاص را توهّم كنند. طرح ديگر آنكه گرچه الفاظ براي همان مرتبه از معنا كه مورد فهم واضعان ابتدايي استْ وضع مي شوند، ليكن استعمال آنها درباره‌ي مصاديق ديگر يا تطبيق آن معنا بر مصداق برتر، از قبيل توسعه و مجاز مي باشد و چون هر كدام از اين دو طرح و مانند آن، نظير ترتّب غايت و فايده در استعمال لفظْ معيار استنباط قرار گيرد، جزء ره آورد تازه و بديع قرآن است. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
با سلام و عرض ادب از دوستان همراه صفحه قرآنی رحیق خواهشمندیم با کلیک در لینک زیر و شرکت در نظر سنجی ما را در بهبود فعالیت های قرآنی کمک کنید. بسیار سپاسگزارم سید خادم صفحه قرآنی 👇👇👇 https://EitaaBot.ir/poll/jw1h
📌دنیا و آخرت هر دو رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  أعظَمُ الناسِ هَمّاً المؤمنُ يَهتَمُّ بِأمرِ دُنياهُ و أمرِ آخِرَتِهِ."كنز العمّال : 702"  با همّت ترين مردم، مؤمن است كه به كار دنيا و آخرتش اهتمام مى ورزد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۲ – ۶۱ 📌 در خوبی‏ها الی باید به شرایط فوق عمل کند تا در همه بر دیگران را برده باشد و این را بداند که خدای تعالی از او بیشتر از ظرفیتش ندارد و هیچ گاه خدای تعالی بر کسی نمی‏ کند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری (22) 🔰الفرقان فی تفسیر القرآن ▫️اثر دکتر شیخ محمد صادقی، از مفسران معاصر و مدرسین حوزه نجف اشرف و قم. تفسیر مورد بحث در سی جلد به عربی است. ▫️مفسر پس از ذکر مجموعه ای از آیات قرآن کریم به تفسیر آیات یاد شده می پردازد و شیوه او تفسیر قرآن با قرآن است و در بعضی از موارد از سنت نیز بهره گرفته است. ▫️چـنـانـچه مفسر در مقدمه خود یاد کرده است این تفسیر سلسله درسهای تفسیر اوست برای طلاب عـلـوم دینی در حوزه نجف اشرف و قم که مفسر آن را به خواهش شاگردان خود تدوین نموده و در سـی جـلـد در بیروت چاپ و منتشر نموده است و چاپ نخست آن را از جلد سی ام آغاز نموده چـون سـوره های آخر قرآن آغاز وحی بر رسول اکرم (ص) می باشد و در جلد بیست و هفتم علامه طباطبائی پس از رؤیت دو جلد آن مفسر را تشویق و تفسیر او را تقریظ نموده است. 📚منابع : الفرقان فی تفسیر القرآن ؛ معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، 213. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره مبارکه مطففین.pdf
639.1K
🔴مژده به علاقه مندان معارف قرآن و اعضای خردمند صفحه قرآنی رحیق 🔆 مسابقه بزرگ کتابخوانی با محوریت تفسیر سوره مبارکه مطففین «برشی از تفسیر نمونه ایت الله مکارم » 🔻زمان مسابقه روز 30 مرداد ماه 🔻 بزرگوارانی که موفق به کسب 17 جواب درست بشوند در قرعه کشی شرکت داده خواهند شد و ان شاءالله جزء 5 برنده جایزه نقدی 500000 هزار ریالی خواهند بود . 🔻 سوالات بسیار راحت و روان خواهد بود ، لذا پیشنهاد میکنم این فرصت را از دست ندهید و با خواندن منبع مسابقه علاوه بر افزودن معارف قرآنی خود ، شانس خود را امتحان کنید . منتظر حضور پر رنگ تان هستیم. 🌷 ایدی ادمین جهت اعلام حضور : @Sayyed1997 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(165) ⏪آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين 📌تفسير ☑️افشاى منافقان ▫️منافقان مى گويند: ما به خدا، قيامت، وحى و نبوت، ايمان داريم و بر اين ادعاى دروغين تاكيد مى ورزند و ظاهر تعبير آنها اين است كه ايمان به هر يك از مبدا و معاد، با برهان مستقل و جدا حاصل شده است ؛ زيرا لفظ باء را در (وباليوم الاخر) تكرار كرده اند تا شاهد استقلال هر كدام باشد. ▫️خداى سبحان، هم ايمان به مبدا و معاد را از آنان سلب مى كند: (و ما هم بمومنين) و هم اعتقاد به وحى و رسالت را: (اذا جاءك المنافقون قالوا نشهد انك لرسول الله و الله يعلم انك لرسوله والله يشهد ان المنافقين لكاذبون) و هم از رياى آنان در نماز و انفاق پرده برمى دارد: (وما منعهم ان تقبل منهم نفقاتهم الا انهم كفروا بالله وبرسوله و لا ياتون الصلوه الا و هم كسالى و لا ينفقون الا وهم كارهون) سر عدم پذيرش اعمال منافقان اين است كه آنان در باطن كافرند و اين گونه، خداى سبحان درون مستور آنان را مكشوف و مشهور كرده، مى فرمايد: اثر سوء كسالت و كراهت در درون آنها مشتعل است، گرچه در بيرون تظاهر به نشاط عبادى و مسرت در امتثال اوامر الهى دارند. ▫️هدف منافقان از اظهار ايمان اين بود كه خود را در صف مومنان قرار دهند و خود را به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نزديك كنند تا بتوانند اطلاعات بيشترى براى كافران فراهم كنند و يا از مزاياى اجتماعى بيشترى بهره مند شوند. ▫️خداوند سبحان در آيه كريمه مورد بحث با تاكيد (جمله اسميه موكد به باء) از دروغ و نقاق آنان پرده برمى دارد و مقصودشان را افشاء مى كند و آنان را از دستايبى به آن هدف ناپاك ناكام مى كند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(98) 🔆🔆🔆 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 5- تکذیب و تصدیق بر اساس علم(پذیرش و عدم پذیرش محققانه نه تقلیدی) بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يُحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الظَّلِمِينَ‏ (یونس/39) بلكه (حقّ آن است كه) چيزى را كه به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند، در حالى كه سرانجام و حقيقت و باطن آن هنوز بر ايشان روشن نشده است. كسانى كه پيش از آنان بودند نيز همين گونه تكذيب كردند. پس بنگر كه سرانجام ستمگران چگونه است. 🌱🌱🌱 امام صادق عليه السلام فرمودند: از دو آيه‏ى قرآن دو درس بزرگ مى‏ آموزيم: ▪️ الف: تا علم نداريم، حرفى نزنيم. «الم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على اللَّه الاّ الحقّ» ▪️ ب: تا علم نداريم، حرفى را ردّ نكنيم. «بل كذبّوا بما لم يحيطوا بعلمه» همين آيه. 🔹 مخالفان، بدون احاطه‏ ى علمى به قرآن، آن را ردّ كرده ‏اند. «كذّبوا بما لم يحيطوا» 🔹 دانستنِ كلّى و اجمالى كم اثر است. آنچه سبب نورانيّت مى‏شود، «احاطه ‏ى علمى» است. «لم يحيطوا بعلمه» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
35.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مباهله 🔸 جریان «مباهله» مستحضرید که یک است؛ یعنی امروز هم اگر کسی آن توفیق را بیابد و آن طهارت روح را تحصیل کند، می‌تواند مباهله کند...
📌امت از دست رفته! 🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  أحَبُّ الأديانِ إلى اللّه ِ الحَنيفِيَّةُ فإذا رَأيتَ اُمَّتِي لا يَقولونَ للظالمِ أنتَ ظالمٌ، فقد تُوُدِّعَ مِنهُم."كنز العمّال : 291"  محبوبترين دين ها نزد خدا، آيين حنيف (توحیدی)است؛ پس هرگاه ديدى كه امّت من به ستمگر نمى گويند؛ تو ستمگرى، بى ترديد از دست رفته اند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌خدایاتوفیق استمرار این دعا را در قنوت و سجده عنایت فرما 🌱🌱🌱 اَللَّهُمَّ أَنْتَ وَلِيُّ نِعْمَتِي، وَ أَنْتَ اَلْقَادِرُ عَلَى طَلِبَتِي، قَدْ تَعْلَمُ حَاجَتِي، فَأَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمَّا قَضَيْتَهَا' . @rahighemakhtoom
حکمت ۱۵۱ تا۱۵۳.استاد صادقی.mp3
10.04M
📚شرح و تفسیر حکمت 151تا 152 (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 111 و 112.mp3
3.34M
📚شرح و تفسیر حکمت 111و112(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 112.mp3
8.51M
129 🛄 قسمت: صد و دوازدهم 112 📌واکاوی دعای ۲۳ ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه چهارم.mp3
8.64M
💢شرح دعای سیزدهم 💢 موضوع دعا: در طلب حاجت از پروردگار ⏺جلسه چهارم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
📌ولیِّ خدا باشید! ....در بین امت اوّل کسی که پرچم ولایت را بلند کرد وجود مبارک حضرت امیر بود او اصرار کرد که شما جزء اولیای الهی باشید، اصرار کرد که ترس از جهنم شما را وادار به عبادت نکند، شوق به بهشت شما را وادار به عبادت نکند «حبا لله» عبادت کنید که بشوید «ولیّ الله» پرچم ولایت به دست حضرت بود، آن وقت او ولیّ‌پرور بود، آنها که «خوفا من النار» عبادت می‌کنند؛ البته مؤمنینی‌اند که در قیامت به بهشت می‌روند، ولی ولیّ الله نیستند. آنها که «شوقا الی الجنة» خدا را عبادت می‌کنند مؤمنینی هستند عالم هستند عادل هستند پیش‌نماز هستند می‌شود به اینها اقتدا کرد اما «ولی الله» نیستند؛ اما آنکه «لا خوفا من النار و لا شوقا الی الجنة بل حبا لله» خدا را عبادت می‌کند او می‌شود «ولی الله»، خود حضرت امیر این کاره بود، اصرار داشت در سخنرانی‌ها، موعظه‌ها و نامه‌ها که بیایید «ولیّ الله» بشوید نه «خوفاً من النار» نه «شوقاً الی الجنّة» در دعاها این را به ما یاد داد، در نامه‌ها این را به ما یاد داد، در سخنرانی‌ها این را به ما یاد داد با سیره عملی هم همین را یاد داد.(درس تفسیر سوره جلسه 7) 🌹🌹🌹 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی ۴.mp3
12.1M
📌 حکمت و دانش ▪ تعریفی که معمولاً حکمای ما از حکمت کرده اند در واقع گفتند که حکمت علم به حقایق اشیاء به قدر طاقت بشر است بنابراین علم به حقیقت اشیاست آنطور که هست به قدر طاقت بشری را آورده اند عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْمُفِيدِ الْجَرْجَرَائِيِّ عَنِ الْمُعَمَّرِ أَبِي الدُّنْيَا عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «كَلِمَةُ الْحِكْمَةِ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَحَيْثُ وَجَدَهَا فَهُوَ أَحَقُّ بِهَا»[بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج، ص99.] مؤمن دنبال علم و دانش است هر جا آن را بيابد احق به اين هست و بايد آن را اخذ بكند. ▪ نقل میكنند که به حضرت عيسي (ع) فرمودند که؛ «خُذُوا الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ لَا تَأْخُذُوا الْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ الْحَق»[بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج، ص96.] «كُونُوا نُقَّادَ الْكَلَامِ فَكَمْ مِنْ ضَلَالَةٍ زُخْرِفَتْ بِآيَةٍ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ كَمَا زُخْرِفَ الدِّرْهَمُ مِنْ نُحَاسٍ بِالْفِضَّةِ الْمُمَوَّهَةِ النَّظَرُ إِلَى ذَلِكَ سَوَاءٌ وَ الْبُصَرَاءُ بِهِ خُبَرَاءُ»[بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج2، ص96.] ▪ تحصیل علم از نظر اسلام یک ضرورت مطلق است و هیچ قید و شرطی ندارد. «نه قید زمانی نه قید مکانی وفردی ونه هیچ قید و محدودیت دیگری-طلب علم فریضه ای است که جا و مکان خاصی نمی شناسد و محدودیت مکانی ندارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۵ – ۶۳ 📌عمل به قرآن الی باید از غفلت نکند و کاری غیر از به قرآن و دستورات آن انجام ندهد و الا خدای تعالی ولو آن که آنها هم باشند به مبتلایشان می‏ کند و به هیچ وجه آنها را نمی‏ نماید. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom