eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
نیت پاک وعاشقانه.mp3
7.57M
فیه ما فیه. حکایت در بیان استغراق عارف و استجابت دعای او
حکمت 119 نهج البلاغه.mp3
3.13M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۱۹(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت ۱۷۶تا۱۷۸استاد صادقی.mp3
6.95M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۷۶تا ۱۷۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 118.mp3
16.59M
۱۴۷ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم   از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در  و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام  را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا  برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۱۸ 🔈سخنران:خادم صفحه قرآنی ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه سوم.mp3
5.35M
💢شرح دعای دعای پانزدهم   💢موضوع دعا: از دعا‌های مأثور از امام (ع) که هنگام مبتلا شدن به بیماری یا بروز ناراحتی و می‌خواند. حضرت سجاد(ع) در این دعا، خداوند را به دلیل نعمت یا به‌هنگام بیماری  می‌کند و به آثار اخروی بیماری از جمله پاک شدن گناه اشاره دارد. وی همچنین را هشداری برای توبه و اعتماد بر خدا را همه درهای بسته می‌داند. 👈جلسه سوم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
جلسه چهاردهم.MP3
25.08M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه چهاردهم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۴۰ –۱۲۳ 🔰قضیه حضرت علیه السلام الی باید به مطالب زیر عمل کند: ☑️اوّل: نباید بدون هر چه را شنید کند بخصوص اگر کلام علیهم السلام و انبیاء علیهم السلام باشد بلکه باید در مرحله اول مطالب و پاکان را تحلیل کند و باز هم اگر نفهمید آن را نکند. ☑️دوّم: اگر و برادر وار کسی او را امر به معروف کرد، با بپذیرد. ☑️سوّم: اگر شخص بخصوص بدون مطالبه اجر و ، پیشنهادی به او داد مانند و بندگی خدا فورا بپذیرد. ☑️چهارم: در مادی بلند پروازی نکند ونشانه ای از خود در این ارتباط به جای نگذارد. ☑️پنجم: در عین آن که باید ساختمانها و بناها را محکم و ضدّ زلزله بسازد، در دنیا ماندن همیشگی را در سر نداشته باشد. ☑️ششم: اگر کسی را به خاطر اعمال زشتش مجازات خواست بکند مانند جبّارها و طاغوتها، مجازات ننماید. ☑️هفتم: در همه کارها داشته باشد و کامل خدای تعالی را بکند. ☑️هشتم: از خدایی که در همه کارها به او کرده است و نعمتهایی از قبیل باغها و چشمه ها و حیوانات و فرزندان به او داده است، بپرهیزد و او را رعایت کند. ☑️نهم: در شنیدن سخنان موعظه، انعطاف پذیر باشد و خود را به متّصف ننماید. ☑️دهم: به اعمال خود مغرور نشود و فکر نکند که خدای تعالی او را به اعمال زشتش عذاب نمی کند زیرا خدای تعالی به خاطر این که اکثر اینها واقعی نیاورده اند در عین آن که خدای تعالی رحمت خاصه ای به مؤمنین دارد، این عدّه را خواهد کرد و به عذابهایی خواهد فرمود. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(181) تفسیرآیه 10سوره بقره : فى قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ولهم عذاب اليم بما كانوا يكذبون در دلِ آنان بیماریِ [سختی از نفاق] است، پس خدا به کیفرِ نفاقشان بر بیماریشان افزود، و برای آنان در برابر آنچه همواره دروغ می گفتند، عذابی دردناک است.(ترجمه انصاریان) 📋تفسير ▫️اليم: الم به معناى درد شديد است و اليم به معناى دردناك (ما ثبت له الوجع) است، نه دردآور (ما صدر منه الوجع). پس تفسير اليم به مولم روا نيست، مگر آن كه نظير طهور به معناى مطهر باشد، و راز اتصاف عذاب به اليم ، شدت مبالغه است. ▫️مراد از وصف عذاب يا رجز يا يوم به اليم در قرآن كريم، شدت اينهاست و در اين گونه موارد اليم، از مولم در دلالت بر شدت رساتر است. ▫️عنوان عذاب اليم اگر مطلق باشد و در مقابل عنوان ديگر قرار نگيرد، شامل انواع دردها و ناگواريهاست. بنابراين، همه دردها و آسيبهايى كه در آيه: (ان لدنيا انكالا وجحيما و طعاما ذاغصه و عذابا اليما) در برابر عذاب اليم قرار گرفته، در آيه مورد بحث در عنوان عذاب اليم مندرج است، زيرا در آيه محل بحث ، عنوان مزبور بدون مقابل ذكر شده است. ▫️خداى سبحان همراه با تبيين اوصاف منافقان، درون مستورشان را افشا مى كند و احكام مناسبى را نيز براى اوصاف آنها بيان مى كند؛ مثلا، آن جا كه سخن از تظاهرشان به ايمان است مى فرمايد: آنها اصلا از مومنان مطرح شده، مى فرمايد: ايشان خود را مى فريبد و در اين آيه كريمه نيز كه سخن از بيماردلى آنان است در مقابل مى فرمايد: خداوند نيز (به عنوان كيفر) بر بيماريشان مى افزايد. 📋منافقان بيمار دل انسانها از نظر قرآن كريم سه دسته اند: 1- مومنان عادل كه زنده اند و قلبى سليم و سالم دارند. 2- مومنان ضعيف الايمان و تبهكار كه زنده اند، ولى بيماردلند. 3- كافران و منافقان كه مرده اند يا بيمارى حاد و مزمن دارند. ▫️در اين آيه كريمه سخن از بيماردلى منافقان است ؛ منافقان افزون بر آن كه بر دلهايشان مهر نهاده شده و حقايق را درك نمى كنند: (ذلك بانهم امنو ثم كفروا فطبع على قلوبهم فهم لا يفقهون)،هم در حكم مرده اند و هم در حكم بيمار؛ چون قلبشان به مثابه مرده است، از آن هيچ بهره اى نمى برند و چون دلهايشان به طور حاد بيمار است، درد و عفونت آن گريبانگيرشان است ؛ زيرا مرده محض، عذاب دنيا را احساس نمى كند. ▫️منافقان در مرگ و بيمارى دل با كافران، سرنوشت يكسانى دارند: (ان الله جمع المنافقين و الكافرين فى جهنم جميعا) سر آن كه دلهايشان در عين مرده بودن، بيمار است، مضاعف بودن بيمارى آنهاست، كه بخشى بر اثر تبهكاريهاى قبلى پديد آمده، و بعضى به عنوان كيفر، بر آن افزوده شده است. از اين رو چنين قلب محتضرى در حكم مرده است . 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 16: نکته های تفسیری آیه 11و12 سوره نباء وَ جَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشاً و روز را وسیله‌ای برای زندگی و معاش! ▫️«مَعَاشاً»: وقت زندگی. زمان خیزش و کوشش. حیات و زندگی. اسم زمان یا مصدر میمی عیش است که به زندگی ویژه آدمیان اطلاق می‌شود. 🌱🌱🌱 ۱ - روز، زمان زندگى و حیاتى مجدد براى انسان، پس از فرو نشستن آثار حیات او در خواب (و جعلنا النهار معاشًا) ▫️«معاش» مصدر میمى و به معناى حیات و زندگى است (لسان العرب). اطلاق حیات بر روز، به این اعتبار است که انسان از خواب شب - که به قرینه تقارن این آیه با دو آیه قبل به مرگ تشبیه شده است - برمى خیزد و حیاتى دوباره آغاز مى کند. کسانى که این کلمه را اسم زمان و به معناى زمان عیش (زمان زندگى) دانسته اند، همین مفاد را در نظر گرفته اند. ۲ - روز، زمانى مناسب براى فعالیت و فراهم سازى آذوقه زندگانى (و جعلنا النهار معاشًا) از جمله معانى «معاش، «معیشت» است; یعنى، آنچه زندگى به آن تداوم یابد (لسان العرب). مفاد آیه شریفه با توجّه به این معنا، مبالغه در سبب بودن روز براى معیشت و زندگانى است. ۳ - خداوند، پدیدآورنده روز و فراهم سازنده شرایط کسب معاش در آن (و جعلنا) ۴ - قابلیت روز براى رفع نیازمندى هاى زندگانى در آن، از نعمت هاى خداوند به انسان (و جعلنا النهار معاشًا) ۵ - توجّه به آسان سازى امور زندگانى انسان با آفرینش روز و ویژگى هاى آن، زمینه ساز پى بردن به قدرت خداوند و پذیرش معاد است. (عمّ یتساءلون ... ألم نجعل ... و جعلنا النهار معاشًا) 🌱🌱🌱 وَ بَنَيْنَا فَوْقَکُمْ‌ سَبْعاً شِدَاداً و بر فراز شما هفت (آسمان) محکم بنا کردیم! ▫️«سَبْعاً»: هفت. این عدد برای تکثیر است و اشاره به کُرات متعدّد آسمان و مجموعه‌های منظومه‌ها و کهکشانهای فراوان جهان هستی است که دارای ساختار استوار و بزرگی هستند. و یا بر تحدید دلالت دارد، امّا آنچه ما از ستارگان می‌بینیم همه متعلّق به آسمان اوّل است و ماورای آن، شش آسمان دیگر وجود دارد که از دسترس علم بشر بیرون و فراتر است (نگا: صافّات / فصّلت / ). 🌱🌱🌱 ۱ - خداوند، بر فراز ساکنان زمین، هفت آسمان بنا کرده است. (و بنینا فوقکم سبعًا شدادًا) ۲ - آسمان هاى هفت گانه، مقاوم و داراى استحکام است. (سبعًا شدادًا) «شداد» (جمع «شدید») از شدّت، (سختى و محکمى) مشتق شده است. ۳ - ساختار پر مقاومت آسمان ها بر فراز ساکنان زمین، نعمتى الهى است. (و بنینا فوقکم سبعًا شدادًا) ۴ - بهره مند ساختن ساکنان زمین از آسمان هاى محکم و استوار، دلیل قدرت خداوند و ضرورت معاد است. (عمّ یتساءلون ... ألم نجعل ... و بنینا فوقکم سبعًا شدادًا) 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(109) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪15-آمادگی واگذاری مسئولیت به دیگری وإِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى‏ ذلِكُمْ إِصْري قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدينَ. (81/آل عمران) و خدا از پيامبران پيمان گرفت كه شما را كتاب و حكمت داده‏ام به پيامبرى كه آيين شما را تصديق مى‏كند و به رسالت نزد شما مى‏آيد بگرويد و يارى‏اش كنيد. گفت: آيا اقرار كرديد و عهد مرا پذيرفتيد؟ گفتند: اقرار كرديم. گفت: پس شهادت دهيد و من نيز با شما از شاهدانم‏. 🌱🌱🌱 1. در مديريّت الهى، لازمه‏ى سپردن مسئوليّت‏ها، گرفتن پيمان است. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ» 2 . هر جا كار سخت است، پيمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئين و سنّت موجود، و ايمان و حمايت از شخص نوظهور، ساده نيست. لذا خداوند ميثاق مى‏گيرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ ...» 3. قديمى ‏ها، جديدى ‏ها را تحويل بگيرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمينه‏ى رشد بعدى‏ها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ»، «لَتَنْصُرُنَّهُ» 4. ايمان به تنهايى كفايت نمى‏كند، بلكه حمايت نيز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 8.mp3
10.08M
💢جلسه هشتم 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌حسود شوربخت 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: قالَ اللّه ُ عزّوجلّ لموسى بنِ عِمرانَ : إنَّ الحاسِدَ ساخِطٌ لنِعَمي، صادٌّ لقِسْمي الّذي قَسَمْتُ بينَ عِبادي. 🌱🌱🌱 خداوند عز و جل به موسى بن عمران فرمود: حسود از نعمتهاى من ناراحت است و از قسمتى كه براى بندگانم مقرر داشته ام رويگردان.(الكافي : 2/307/6) @rahighemakhtoom
یوسف 19.mp3
10.17M
💢جلسه نوزدهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✅مال تا آبروی آدم را نبرد انسان را رها نمی‌کند ✍️ آیت الله جوادی آملی:هرگز خیال نکنیم حرفی که زدیم،مال حرامی که گرفتیم و یا آبرویی کسی را بردیم، گذشته،خیر!چیزی نمی‌گذرد!هر کاری که کردیم بالاخره ثمر آن را می بینیم مگر اینکه با توبه آن را ترمیم کنیم.چون نظام عالم طبیعت،جای تغییر و تبدیل است، شما ببینید بد بوترین کود وقتی تحت تدبیر کشاورز قرار بگیرد،می‌شود گل یاس یا می‌شود سیب و گلابی.اینجا جای و تغییر است.کار توبه،اِنابه و توجه همین است؛ «إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ» اما تا زنده‌ایم جای تغییر و تبدیل است. 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
سوره یوسف.mp3
3.43M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره یوسف 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره یوسف 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نحوه خنده، حرف زدن و غذا خوردن ما در حضور بچه‌ها باید آموزنده باشد. هفت سال ابتدایی بچه‌ها نزد پدر و مادر، یک دانشگاه بزرگ و دوره هفت ساله است. آیت‌الله @rahighemakhtoom
✅قرآن ،دینداری و زندگی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۵۴ – ۱۵۱ 💢حضرت علیه السلام الی باید همیشه به فکر و اصلاح خود باشد و دنبال در روی زمین نرود و باید از انبیاء و اساتید، دلائل علمی و عقلی در مسائل معنوی بخواهد و از آنها و کرامتی توقّع نداشته باشد تا بدین وسیله بخواهد به برسد. ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢جرعه ای از قرآن 🔴 * دشمن ناپیدای انسان 💥آیه يا بَني آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ . يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما . * إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ * . إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطينَ أَوْلِياءَ لِلَّذينَ لا يُؤْمِنُون . ( اعراف ۲۷ ) َ 💥 اى فرزندان آدم! شيطان شما را نفريبد، آنگونه كه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون كرد، و لباسشان را از تنشان بيرون ساخت تا عورتشان را به آن‌ها نشان دهد . او و طايفه‌اش شما را مى‌بينند از جايى كه شما آن‌ها را نمى‌بينيد ؛ [امّا بدانيد] ما شياطين را اولياى كسانى قرار داديم كه ايمان نمى‌آورند . ☘☘☘ ▫️در سرتاسر قرآن، نام شیطان و مفهوم شیطنت، از بسیاری از مفاهیم، بیشتر تکرار شده است؛ برای این که مردم، شیطان و حضور شیطان را فراموش نکنند. اگر فراموش کردید که دشمن در شماست، غفلت، شما را فرا خواهد گرفت، حرکت را کُند خواهد کرد و از بین خواهد برد . و این بزرگترین برای دشمن است . ▫️سرگذشت آدم و درگيرى او با شيطان دورنمايى بود از زندگى همه انسانها در روى ، لذا خداوند متعال به همه افراد بشر و فرزندان ، هشدار می‏دهد كه مراقب فريبكارى شيطان باشند . زيرا شيطان دشمنى خود را با پدر و مادر آنها نشان داده، همانطور كه لباس بهشتى را بر اثر وسوسه ‏ها از اندام آنها بيرون كرد، ممكن‏ است لباس را از اندام ايشان بيرون نمايد . ▫️سپس تاكيد می‏كند كه شيطان و همكارانش از ساير دشمنان جدا است،" او و همكارانش شما را می‏بينند در حالى كه شما آنها را نمی‏كنيد" و از چنين دشمنى بايد سخت بر حذر بود! (إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ‏).در حقيقت آنجا كه تصور می‏كنيد تنها خودتان هستيد و خودتان، ممكن است آنها حضور داشته باشند، و براستى بايد در برابر چنين دشمن ناپيدايى كه لحظات حمله او را با دقت نمی‏توان پيش‏بينى كرد، هميشه آماده بود. ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
#نکته 💢دورفیق 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: الإيمانُ والعملُ أخَوانِ شَريكانِ في قَرَنٍ، لا يَقْبلُ اللّه ُ أحدَهُما إلّا بصاحبِهِ ♤♤♤ ايمان و عمل دو برادر بسته به يك ريسمانند كه خداوند يكى را بدون ديگرى نمى پذيرد.[كنز العمّال : 59] ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
_شناسی #تناسب #آیات #سوره 📝 تناسب آیات و سوره‌های قرآن (۷) 🔰6. بررسی آیات به ظاهر غیرمتناسب در سوره‌ی بقره 6 4. بقره، آیه‌ی 158 «ان الصفا و المروه من شعائر الله فمن حج البیت او اعتمر فلا جناح علیه ان یطوف بهما و من تطوع خیرا فان الله شاکر علیم» وجوه ارتباط 1. از آیات 154 تا 157 نکاتی در خصوص امتحان از بندگان، شکیبایان و جهاد یاد شده است. در این‌جا نیز مطرح می‌شود که از جمله‌ی این امتحان‌ها حج (به خصوص سعی میان صفا و مروه) و بعضی از اعمال دشوار حج نیازمند شکیبایی می‌باشد، ضمن این‌که حج و جهاد با هم سازگارند و هر دو فریضه نیاز به تن‌فرسایی و هزینه‌ی مال دارند. 2. سعی میان صفا و مروه نیز یکی از مصادیق شکر خداست که در آیه‌ی 152 فرمود: «فاذکرونی اذکرکم و اشکروا لی و لا تکفرون» در آخر همین آیه نیز بار دیگر مساله‌ی شکر مطرح می‌شود. 🌱🌱🌱 6 5. بقره، آیه‌ی 168 «یا ایها الناس کلوا مما فی الارض حلالا طیبا و لا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین» وجوه ارتباط 1. پس از تبیین توحید و دلایل آن (آیات 163 و 164) سخن از مومنان و مشرکان و راه و رسم شرک و نتایج آلوده‌ی آن (آیات 165 تا 168)، در این آیه خاطرنشان می‌شود که معصیت گنه‌کار و کفر کافر در قطع احسان الاهی نقش همیشگی ندارد. خداوند خالق و رزاق در این آیه به امور پاکیزه و سودمند و حلال فرمان می‌دهد که طاعت انسان متوقف بر آن است و یادآور می‌شود تنها هموست که تشریع نموده و حلال و حرام را مشخص می‌کند. بدین‌سان تشریع و مساله‌ی عقیده پیوندی ناگسستنی می‌یابد. 2. در آیات 168 تا 174 گوشزد می‌شود که حلال شمردن خوردنی‌های حرام، همگام با شیطان و تقلید از راه و رسم نادرست پدران، همگی از مظاهر شرک است. تذکر: با توجه به آیات بعد (به خصوص آیه‌ی 174) نزول آیه درباره‌ی عبدالله بن سلام و اشخاصی همانند وی تقویت می‌شود. 3. در داستان ابراهیم علیه السلام سخن از خانه‌ی خدا (آیه‌ی 127) و دعای «ارنا مناسکنا» (آیه‌ی 128) و سپس قبله و تغییر آن که اتمام نعمت بر مسلمانان است طی آیات 142 تا 150 می‌باشد و بار دیگر خانه‌ی خدا و مراسم سعی یادآوری می‌شود تا گمان نشود فقط بزرگداشت خانه‌ی خدا از شعایر است، بلکه در منطقه‌ی حرم موارد دیگری از شعایر نیز وجود دارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۸۸ ☘☘☘ 23- مَثَل برده و آزاد (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً عَبْدًا مَّمْلُوکًا لا یَقْدِرُ عَلَی شَیْءٍ وَمَن رَّزَقْنَهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ یُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَجَهْرًا هَلْ یَسْتَوُونَ ا لْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ اءَکْثَرُهُمْ لاَیَعْلَمُونَ ) . (75 سوره نحل) ((خداوند مثالی زده : برده مملوکی را که قادر بر هیچ چیز نیست ؛ و انسان (با ایمانی ) را که از جانب خود ، رزقی نیکو به او بخشیده ایم و او پنهان و آشکار از آنچه خدا به او داده ، انفاق می کند . آیا این دو نفر یکسانند ؟ ! ستایش ویژه خداست ، ولی اکثر آنها نمی دانند)) . 💢وجه تشبیه خداوند متعال در اینجا ((مشرکان )) را به برده مملوکی که توانایی هیچ چیز را ندارد و ((مؤ منان )) را به انسان آزاد و توانگری که از امکانات خدا دادی همگان را بهره مند می سازد ، تشبیه کرده است . آنگاه این دو را با هم مقایسه نموده ، می گوید : (هَلْ یَسْتَوُونَ) ؛ ((آیا این دو مساوی و برابرند ؟ ! )) . ▫️پر واضح است که هرگز این دو یکسان نخواهند بود ؛ یعنی همانگونه که برده زر خریدی که هیچ گونه اختیاری از خود ندارد ، با انسان آزاده توانمندی که در بذل و بخشش امکانات خود ، آزادی کامل دارد ، مساوی نیستند ، آدم مشرک و بت پرستی که اسیر بتهای سنگی و چوبی و بشرهای ضعیف بت گونه است و در چنگال خرافات و موهومات گرفتار می باشد ، با انسان مؤ من و موحّدی که از همه تعلّقات و دلبستگی ها و وابستگیهای غیر الهی رسته و فقط اتّکال و اعتمادش بر قدرت لایزال الهی است ، هرگز یکسان نیستند . ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 تفاوت انزال و تنزيل 🔰قرآن دو نوع نزول دارد: دفعي و تدريجي. آن جا كه مفاهيم و حقايق قرآن بر قلب رسول(ص) فرود آمده، نزول «دفعي» است و آن جا كه مفاهيم در قالب الفاظ عربي در مدت بعثت رسول(ص) شكل گرفته و بر آن حضرت فرود آمده، «نزول تدريجي» است. ▫️فيض كاشاني، ابو عبداللّه زنجاني و علامه طباطبايي اين نظر را تأييد كرده‏ اند. دليل فيض كاشاني، احاديث رسيده در اين زمينه است. علاّمه نيز يكي از دو دليل زير را بيان كرده است: ▫️1. فرق بين انزال و تنزيل؛ «انزال» نزول دفعي و يك مرتبه فرود آمدن چيزي و «تنزيل» نزول تدريجي چيزي را گويند. آيه 1 سوره «هود» و آيه 2 سوره «يوسف» اين مطلب را تأييد مي‏كند. ▫️2. آيه ‏هاي قرآن بيانگر اين نكته است كه گاهي رسول خدا(ص)، در قرائت قرآن عجله داشتند. از اين بيان روشن مي‏شود كه مفاهيم و معاني در نزد آن حضرت بوده كه مي‏توانستند در قرائت عجله كنند. آيه 16 سوره «قيامت» و آيه 114 سوره «طه»، مؤيد اين مطلب است، (ر.ك: تاريخ قرآن، ابوعبدالله زنجاني، ص 10؛ تفسير صافي، فيض كاشاني، ج 1، ص 41؛ تفسير الميزان، ج 18، ص 132). ▫️با توجه به اين مطالب، روشن مي‏شود كه ممكن است قرآن در عين حال كه مفاهيم آن هر ساله بر قلب پيامبر(ص) فرود مي‏آمد؛ در شرايط معين و موقعيت‏هاي مناسب نيز در قالب الفاظ بر پيامبر(ص) فرود آمده باشد. ازاين‏رو حقايق بسيط، بدون آن كه در قالب الفاظ بيايند، هر ساله بر پيامبر(ص) نازل مي‏ گشت. ☘☘☘ 🔅تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۵۹ – ۱۵۵ 💢 صالح علیه السلام الی نباید به خاطر امور دست به جنایتی که خدای تعالی از آن کرده بزند. زیرا در این صورت الهی او را می گیرد با این که خدای تعالی به الی مهربانی خاصّی دارد. ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom