#مثالهای_قرآن ۹۶
#مثل #آب #زندگی #دنیا #گیاه #سبز #خشک #باد
⏪26- مَثَل زندگی دنیا و گیاه
(وَاضْرِبْ لَهُمْ مَّثَلَ ا لْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ ا لاْرْضِ فَاءَصْبَحَ هَشِیمًا(264) تَذْرُوهُ(265) الرِّیَحُ وَکَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ مُّقْتَدِرًا ) . (کهف / 45.)
(( (ای پیامبر ! ) زندگی دنیا را برای آنان به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم ؛ و به وسیله آن ، گیاهان زمین (سرسبز می شود و) در هم فرو می رود ، اما بعد از مدّتی می خشکد ؛ و بادها آن را به هر سو پراکنده می کند ؛ و خداوند بر همه چیز تواناست )) .
🌱🌱🌱
نکته ها :
⏪1- زرق و برق ناپایدار
((قرآن مجید در آیه مورد بحث ، حقایق عمیق عقلی را که شاید درک آن برای بسیاری از مردم به آسانی امکان پذیر نیست ، با ذکر یک مثال زنده و روشن در آستانه حسّ آنها قرار می دهد . به انسانها می گوید :
آغاز و پایان زندگی شما همه سال در برابر چشمانتان تکرار می شود ، اگر شصت سال عمر کرده اید ، شصت بار این صحنه را تماشا نموده اید .
در بهاران گامی به صحرا بگذارید و آن صحنه زیبا و دل انگیز را که از هر گوشه اش آثار حیات و زندگی نمایان است بنگرید ، در پاییز نیز به همان صحرای سر سبز فصل بهار گام بگذارید و ببینید چگونه آثار مرگ از هر گوشه ای نمایان است .
آری ، شما هم یک روز کودکی بودید همچون غنچه نوشکوفه ، بعد جوانی می شوید همچون گلی پر طراوت ، سپس پیر و ناتوان می شوید ، به مانند گلهای پژمرده و خشکیده و برگهای زرد و افسرده و سپس طوفان اجل ، شما را درو می کند و بعد از چندصباحی خاکهای پوسیده شما به کمک طوفانها به هر سو پراکنده می گردد)) .
تازه ، این در صورتی است که آدمی عمر طبیعی خود را طی کند ، ولی اگر چنانچه در معرض مرگهای ناگهانی از قبیل زلزله ها ، تصادفها ، سرطانها ، سکته ها که در این زمان خیلی رایج است ، قرار گیرد ، حسابش معلوم است ، چنانکه مثل آن در سوره یونس ، آیه 24 (مثَل 17) گذشت که زندگی دنیا را به آب بارانی تشبیه کرده که بر زمین فرو ریزد و گیاهان گوناگونی از آن بروید و همین که این گیاهان سرسبز شده و صفحه زمین را زینت بخشیده اند ، ناگهان سرما و یا صاعقه ای بر آن اصابت نموده ، چنان نابودش می کند که گویی از اصل نبوده است .
به هر صورت زندگی دنیا چه راه طبیعی خود را طی کند و چه نکند ، دیر یا زود دست فنا دامانش را خواهد گرفت .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی
📌آیا این که در قرآن آمده است: «لن یصیبنا اِلاّ ما کتب الله لنا;هیچ حادثه ای برای ما رخ نمی دهد مگر آنچه خداوند برایمان مقدّر کرده است.» با اختیار انسان سازگار است؟
🔅🔅🔅
چنان که انسان در اصل وجود خویش استقلال ندارد، در فعل و اراده نیز استقلال ندارد. پس، در این جا دو فاعل طولی مطرح است; بدین معنا که انسان اراده می کند و با اختیار کارهایش را انجام می دهد و همان حال با اراده خداوند اراده می کند و کارهایش را انجام می دهد.
🔰وجود ما از خداست، پس کمالات وجودی مان، مانند اندیشه; کردار و عبادت نیز از خداست. برای مثال، شما انسان مختاری را در ذهن خویش تصوّر کنید که با اختیار خود کار انجام می دهد. درست است که این انسان ذهنی، مختار است، ولی وجود و اختیار و فعلش و... همه قائم به شماست. شما اراده کرده اید که او مختار باشد. پس، اراده او در طول اراده شماست; یعنی اراده او، عین اراده شماست.
🔰بنابراین، تمام افعال اختیاری انسان به خدا نیازمند و وابسته به اوست، ولی خواست و اراده خداوند معنای جبر نیست. جبر این است که جایی که می توانیم اختیار کنیم، کسی ما را باز دارد و اگر نخواهیم، به زور، ما را وادارد; یعنی بی میل و اراده ما. ولی اگر کار از اختیار ما سر زند، دیگر جبر نیست. در این جا، هر چند در «اختیار» مستقل نیستیم، ولی کارمان اختیاری است.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
درس دوم :شناخت وحی
🔰وحى در لغت
وحى در لغت به معانى مختلفى آمدهاست؛ از جمله: اشارت، كتابت، پيام، سخن پوشيده، اعلام در خفا، شتاب و عجله، و به هرچه از كلام، نوشته، پيغام يا اشاره كه به ديگرى - و بهدور از توجّه ديگران - القا و تفهيم شود، وحى گفته مىشود.
لغت شناس بزرگ، راغب اصفهانى، مىگويد: «وحى، پيامى پنهانى است كه اشارتگونه و با سرعت انجام گيرد» ١. ابواسحاق نيز گفته: «اصل وحى در لغت بهمعناى پيام پنهانى است، لذا الهام را وحى ناميدهاند».
✳️وحى در قرآن
واژۀ وحى در قرآن به چهار معنا آمدهاست:
⏺١. اشارۀ پنهانى: كه همان معناى لغوى است؛ چنانكه دربارۀ زكريّا عليه السلام - وقتى كه روزۀ سكوت گرفته بود - در قرآن مىخوانيم:
«فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا؛ ٢او از محراب عبادتش به سوى مردم بيرون آمد و با اشاره به آنان گفت: به شكرانۀ اين موهبت صبح و شام خدا را تسبيح كنيد».
⏺٢. هدايت غريزى: يعنى رهنمودهاى طبيعى كه در نهاد تمام موجودات بهوديعت نهاده شدهاست؛ هر موجودى اعم از جماد، نبات، حيوان و انسان، بهطور غريزى راه بقا و تداوم حيات خود را مىداند. از اين هدايت طبيعى در قرآن با نام وحى ياد شدهاست: «وَ أَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا يَعْرِشُونَ ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً...؛ ٣پروردگارت به زنبور عسل وحى [ الهام غريزى] نمود كه از كوه و درخت و داربستهايى كه مردم مىسازند، خانههايى درست كن سپس از همۀ ميوهها [ شيرۀ گلها] بخور [ بنوش] و راههاى پروردگارت را بهراحتى بپيماى...».
⏺٣. الهام يا سروش غيبى: گاه انسان، پيامى را دريافت مىدارد كه منشأ آنرا نمىداند، (بهويژه در حالت اضطرار كه گمان مىبرد راه به جايى ندارد) ناگهان درخششى در دل او پديد مىآيد و راه را بر او روشن مىسازد و وى را از آن تنگنا بيرون مىآورد. اين پيامهاى رهگشا، همان سروش غيبى است كه از پشت پرده ظاهر شده و به مدد انسان مىآيد؛ اين سروش غيبى كه از عنايت الهى سرچشمه گرفته، در قرآن به نام وحى تعبير شدهاست. قرآن دربارۀ مادر موسى عليه السلام مىفرمايد:
«وَ لَقَدْ مَنَنّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرى إِذْ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّكَ ما يُوحى أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِي وَ عَدُوٌّ لَهُ ...فَرَجَعْناكَ إِلى أُمِّكَ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُها وَ لا تَحْزَنَ ...؛ ١و به راستى، بار ديگر [ هم] بر تو منّت نهاديم هنگامى كه به مادرت آنچه را كه [ بايد] وحى مىشد وحى كرديم كه او را در صندوقچهاى بگذار، سپس در آبش افكن تا آب [ \رود نيل] او را به كرانه اندازد [ و] دشمن من و دشمن وى، او را برگيرد... پس تو را به سوى مادرت باز گردانديم تا ديدهاش روشن شود و غم نخورد...».
بر اساس اين آيات، وقتى موسى عليه السلام تولّد يافت، مادرش نگران حال او شد.
ناگهان بارقهاى در خاطرش گذشت كه با توكّل بر خدا او را شير دهد و هرگاه احساس خطر كرد او را در صندوقى چوبين قرار دهد و بر روى آب رها كند.
همچنين بر خاطرش گذشت كه طفل به او باز مىگردد و هرگز نبايد اندوهناك باشد. اين افكار، بارقۀ اميدى بود كه از ذهن مادر حضرت موسى عليه السلام گذر كرد.
اينگونه انديشههاى روشن كنندۀ راه و نجات دهنده از بيم و هراس، الهام رحمانى و عنايت ربانى است كه در مواقع ضرورت به يارى بندگان صالح مىآيد.
البته قرآن اين نوع وحى را در مورد وسوسههاى شيطانى نيز بهكار برده است:
«..وَ إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ إِلى أَوْلِيائِهِمْ لِيُجادِلُوكُمْ...».
⏺٤. وحى رسالى: وحى به اين معنا شاخصۀ نبوّت است و در قرآن بيش از هفتاد مرتبه از آن ياد شدهاست: «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها...».
⏪ادامه دارد...
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت
🤔اگر فردی با شما صحبت کند، جملات او را چطور میفهمید⁉️
🍁ثبت نام دوره پاییزه #تدبر_در_قرآن دانشجویی
🔸متناسب با دانشجویان، طلاب و فارغالتحصیلان
🔸پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن، در طول سال هر دو هفته یکبار برگزار میشود و مخاطبان میتوانند متناسب با شرایط خود در یکی از بازههای زمانی فعال زیر -که هم اکنون ثبت نامشان در حال انجام است- شرکت نمایند:
▫️ پیش دوره ۶ و ۷ آبان (🚨مهلت ثبت نام تا سهشنبه ۴ آبان)
▫️ پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان
▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر
✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره:
🔗 zil.ink/tadabor_ir
🆔 @tadabor_ir
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 33: نکته های تفسیری آیه 39 سوره نباء
ذلِکَ الْيَوْمُ الْحَقُ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآباً
آن [روز] روز حق است، پس هرکه بخواهد راه بازگشتی به سوی پروردگارش برگزیند؛
🔹 «ذلِکَ الْیَوْمُ الْحَقُّ»: آن، روز راستینی است. آن روز، واقعیّت و حقیقت دارد. (ذلِکَ) مبتدا و (الْیَوْمُ) بدل، و (الْحَقُّ) خبر است. یا این که (الْیَوْمُ) خبر است و (الْحَقُّ) صفت آن است. 🔹 «مَآباً»: محلّ بازگشت. برگشتن. راه. با توجّه به معنی دوم، مفهوم آیه چنین میشود: پس هرکس که بخواهد میتواند به سوی پروردگارش راه در پیش گیرد.
۱ - روز قیامت، روزى عظیم و برپایى آن کارى حکیمانه است. (ذلک الیوم الحقّ) «ذلک» اشاره به دور است. به قرینه «عذاباً قریباً» - در آیه بعد - مراد از دورى قیامت، تأخیر زمانى آن نیست; بلکه بیانگر عظمت والا و فراتر از حد تصور آن است. «حقّ» به چیزى گفته مى شود که براساس حکمت پدید آمده باشد.
۲ - برپایى قیامت، حتمى و صحنه هاى آن، سراسر حق و منزّه از هر گونه باطل است. (ذلک الیوم الحقّ)
▪ درباره «حقّ»، معانى گوناگونى گفته شده است از جمله این که این کلمه مصدر و به معناى لزوم و ثبوت است و نیز نقطه مقابل باطل را «حقّ» گویند (مصباح). هر گاه مصدرى صفت قرار گیرد، بر مبالغه دلالت دارد; بنابراین «روز حق»; یعنى، روزى سراسر حق.
۳ - انتخاب راه خدا و هدف قرار دادن قرب او، دعوت الهى از تمام مردم (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مابًا)
▪ تعبیر «إلى ربّه مأباً» - به قرینه «للطاغین مأباً» در آیات پیشین - دعوت به اعراض از فرجام طغیانگران (جهنم) و برگزیدن قرب خداوند به عنوان مقصد نهایى است. حرف «إلى» در «إلى ربّه» دلالت مى کند که مقصد نهایى، راهى است که سمت و جهت آن به سوى خداوند باشد. این تعبیر کنایه از قرب به خداوند است; نه وصول به آن ذات اقدس; زیرا در آن صورت به حرف «إلى» نیازى نبود.
۴ - توجّه به حقانیت قیامت، زمینه ساز جهت دادن تلاش ها و حرکت ها به سوى خداوند (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مابًا)
▪ «فاء» در «فمن شاء...» براى تفریع است. مفاد آیه شریفه این است که چون قیامت حق است، بنابراین باید مقصد را به گونه اى برگزید که به سوى خدا باشد.
۵ - انسان فرجام نیک یا بد را به خواست خود، انتخاب مى کند و بر آن مجبور نیست. (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مابًا)
۶ - حرکت به سوى خداوند و دستیابى به مقام قرب او، براى تمام انسان ها امکان پذیر است. (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مابًا)
۷ - توجّه به حاکمیت تدبیر خداوند بر نظام زندگانى انسان ها، وادار کننده انسان به قرار دادن خویش در راه قرب به خدا (فمن شاء اتّخذ إلى ربّه مابًا) از واژه «ربّ» و جایگاه آن در مفاد آیه، برداشت یاد شده استفاده مى شود.
🌷🌷🌷
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 34: نکته های تفسیری آیه 40سوره نباء
إِنَّا أَنْذَرْنَاکُمْ عَذَاباً قَرِيباً يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَ يَقُولُ الْکَافِرُ يَا لَيْتَنِي کُنْتُ تُرَاباً
ما شما را از عذابی نزدیک هشدار دادیم، روزی که آدم آنچه را [از خیر و شر] پیش فرستاده است بنگرد و کافر گوید: ای کاش من خاک بودم [و موجودی مکلّف آفریده نمی شدم تا چنین روز سختی را ببینم!]
🔹 «یَوْمَ»: مفعولٌفیه برای (عَذَاباً) است. «یَنظُرُ»: مینگرد. میبیند. «مَا قَدَّمَتْ یَدَاهُ»:
🔹 «یَا لَیْتَنِی کُنتُ تُرَاباً»: کاش من خاک میبودم! یعنی شخص کافر از مشاهده این همه عذاب و هول و هراس، آرزو میکند که کاش از آغاز زاده نمیشدم و از مرحله خاک فراتر نمیرفتم! یا این که میگوید: ای کاش! بعد از آن که زادم و انسان شدم و مُردَم، هرگز پس از مردن و خاک شدن، زندهشدنی در میان نمیبود، و آن گونه که خودم در دنیا معتقد بودم که رستاخیزی در میان نیست، همچنان میبود!
۱ - خداوند، انسان ها را از عذاب سخت قیامت آگاه ساخته و آنان را از گرفتارى به آن برحذر داشته است. (إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا) نکره بودن «عذاباً»، بر عظمت و بزرگى آن دلالت دارد.
۲ - اخطارهاى الهى درباره عذاب، از میان برنده هرگونه عذر در ترک راه خدا (إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا)
▪ جملاتى نظیر «إنّا أنذرناکم» - که پس از هشدار به عذاب گفته شود - خبر از تحقق انذار نیست; زیرا مخاطب به آن آگاه است; بلکه در مقام اظهار برائت و قطع عذر مخاطب است. ذکر این جمله پس از «من شاء اتّخذ...» - در آیه قبل - گویاى معذور نبودن کسى است که سیر زندگانى خود را، به سوى خدا قرار نمى دهد.
۳ - منکران قیامت، در آستانه سقوط در عذاب الهى و لبه پرتگاه آن (إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا)
۴ - عذاب آخرت، نزدیک، حتمى و تردیدناپذیر است. (عذابًا قریبًا)
▪ چنانچه مراد از «قریباً» قرب زمانى عذاب باشد، حاکى از وقوع حتمى و تردید ناپذیرى آن خواهد بود; زیرا «زمان نزدیک» - به معناى حقیقى آن - بر زمان باقى مانده تا قیامت، صدق نمى کند. آرى از آن جا که باقى مانده عمر دنیا، در مقایسه با گذشته آن اندک است; مى توان گفت زمان چندانى به عذاب قیامت باقى نمانده است.
۵ - توجّه دادن کافران به کمبود فرصت، از راه کارهاى مبارزه قرآن با کفر (إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا) جمله «یقول الکافر...» - در ذیل آیه - گویاى آن است که روى خطاب در «أنذرناکم»، با کافران است.
۶ - بشارت و انذار در کنار یکدیگر، از شیوه هاى قرآن در دعوت به تقوا و مبارزه با کفر (إنّ للمتّقین مفازًا ... إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا)
۷ - کردار انسان - نیک یا بد - اندوخته ها و پیش فرستاده هایى است که در قیامت اثر مى بخشد.
▪ (ما قدّمت یداه) مراد از کلمه «یداه» (دو دست او) - به نحو مجاز - تمام اعضا و ابزارى است که انسان اعمال خود را با آن انجام مى دهد.
۸ - دنیا، فرصتى مناسب براى تهیه نیازمندى هاى آخرت و پیش فرستادن آن (ما قدّمت یداه)
۹ - قیامت، روز تجسم اعمال و ظهور دست مایه ها و تلاش هاى انسان (یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه)
۱۰ - انسان، خود ناظر دسترنج خویش در قیامت (یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه)
۱۱ - سرنوشت اخروى هر کس، به دست خود او رقم مى خورد. (یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه)
۱۲ - اعتقاد به مواجه شدن با کردار خویش در قیامت، زمینه ساز پذیرش انذارهاى خداوند و بیمناکى از عذاب قیامت (إنّا أنذرنکم عذابًا قریبًا یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه)
۱۳ - کافران در قیامت با مشاهده کردار خویش، عذاب خود را حتمى خواهند دانست. (عذابًا قریبًا یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه و یقول الکافر یلیتنى کنت تربًا) از آن جایى که کافران با نگاه به اعمال خویش، آرزوى خاک بودن مى کنند; مى توان پى برد که آنان، گرفتارى به عذاب را بر خود قطعى دیده اند.
۱۴ - کیفرهاى کافران در آخرت، بر پایه کردار آنان در دنیا است. (ما قدّمت یداه و یقول الکافر یلیتنى کنت تربًا)
۱۵ - آفریده شدن به صورت خاک و محرومیت از شعور و تکلیف از آغاز پیدایش، آرزوى کافران در قیامت (و یقول الکافر یلیتنى کنت تربًا)
۱۶ - کافران در قیامت، به پستى خود و شرافت خاک بر آنان، پى خواهند برد. (و یقول الکافر یلیتنى کنت تربًا)
۱۷ - کافران در قیامت، حیات اخروى را سرآغاز سختى ها دیده و باقى ماندن به صورت خاک را آرزو خواهند کرد.
▪ (یلیتنى کنت تربًا) آرزوى خاک بودن، ممکن است به این معنا باشد که کاش دوباره زنده نشده بودم و به همان حالت پس از مرگ - که خاک شده بودم - باقى مى ماندم.
⏪ پایان تفسیر پیام واره و نکته ای سوره مبارکه نباء
🌷🌷🌷
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (17)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (18)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف 24.mp3
15.26M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف
💢جلسه بیست و چهارم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#درخواست_باران
#دعای_باران
🔅فرازی از دعای نوزدهم صحیفه نورانی سجادیه 🔅
🔰خوبان درگاه حق که نفس تان پاک است برای نزول باران رحمت الهی خالصانه دست به دعا شوید.
📌مشمول دعای حضرت حجت بن الحسن عليه السلام باشیم.آمین🙏
▫️دست به دست کنید امید که فرجی و گشایشی بشود.
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی
📌 آفرینش #همسر #آدم از دیدگاه قرآن
▪ قرآن دربارة آفرینش همسر آدم، فقط یک بار به این نحو سخن گفته است:« یا أیها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها و بث منهما رجالاً کثیراً و نساءً 000». نساء/1. [ ای مردم از مخالفت با پروردگارتان بپرهیزید، خدایی که شما را از یک فرد آفرید و همسر او را نیز از جنس او آفرید و از آن دو، مردان و زنان فراوانی را (در روی زمین) پخش کرد. ]
▪ در این آیه لفظ «مِن» در جملة «خلق منها» برای بیان جنس است، یعنی همسر آدم را نیز از جنس او آفریدیم و شجرة تمام انسانهای روی زمین به یک مرد و زن می رسند که آن دو نیز متماثل بوده و از خاک آفریده شدهاند. با توجه به عطف همسر آدم به او، کیفیت آفرینش و مراحل آن نیر مانند آدم خواهد بود. هدف آیه مبارزه با تبعیضهاست، زیرا تمام افراد انسان زادة یک مرد و زن متماثل میباشند و برخی را بر برخی دیگر امتیازی نیست.
گاهی لفظ یاد شده را به معنای تبعیض و جزئیت گرفتهاند و آن را چنین تفسیر کردهاند که: همسر آدم از جزئی از اجزای آدم آفریده شده است و برخی از روایات غیر معتبر را که میگوید: خدا حوا را از دندة آدم آفرید، بر این مطلب گواه گرفته اند.
⏪ این تفسیر از دو نظر بی پایه است:
☑ 1-در آیاتی که پیرامون آفرینش همسران مطلق انسانها سخن گفته شده، نظیر این جمله به کار رفته چنانکه میفرماید: «و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجاً لتسکنوا إلیها». روم/21. [ از نشانه های اوست که از نوع شما، همسرانی آفریده که با تمایل به آنها آرامش پیدا کنید.] بنابراین کیفیت آفرینش همسران ما و همسر آدم یکسان بوده و تفاوتی میان آن دو نیست.
☑ 2-آفرینش همسر آدم از دنده های او، در تورات آمده (تورات سفر تکوین، فصل دوم جملة 21) و این نوع روایات ساخته و پرداختة علمای یهود است که وارد احادیث اسلامی گردیده است و در پارهای از روایات ما، چنین آفرینشی به شدت تکذیب شده است. (تفسیر عیاشی ج1،ص216، حدیث7.)
▪ چرا نمی توانیم حکمت همه چیز را بفهمیم؟ آیا در این باره در قرآن کریم آیه ای آمده است؟
علم به حکمت یک چیز در صورت علم به همه جوانب و مشخصات آن حاصل می شود . اگر ما توانستیم همه جنبه ها و ویژگی های و خواص وجودی یک چیز را تعیین کنیم می توانیم به حکمت وجود آن پی ببریم .
▪ این امر هم درباره امور تکوینی یعنی موجودات و هم در امور اعتباری یعنی احکام و دستورات صادق و جاری است . امّا در حیطه امور تکوینی و موجودات ، همچنان که دانشمندان اعتراف کرده اند ،
▪ انسان هنوز در گامهای نخست کشف رازهای پدیده های هستی است و علم او در مقابل مجهولات هستی مانند قطره ای در مقابل دریاست . و در حیطه امور اعتباری نیز ، از آنجا که دستورها و بایدها و نبایدها در ارتباط با علم به هستی است و از آن نشأت می گیرد ، دست علم بشری کوتاه است .
▪ مگر آنجا که از سوی خداوند علیم به وسیله وحی ، علوم و معارفی در اختیار انسان قرار گرفته باشد . به عنوان مثال دستورات و باید و نبایدهایی که درباره انسان است باید با شناخت استعدادها و ابعاد جسمی و روحی او صورت بگیرد . همین طور است بایدها و نبایدهایی که در ارتباط های متنوع انسان [انسان با خدا ، انسان با انسان ( همسر ، فرزند ، پدر ، مادر ، دوست و . . . ) و انسان با جهان ] مطرح است .
▪ بنابراین دانستن حکمت همه این امور ( تکوینی و اعتباری ) در حیطه علم محدود بشر نیست . مگر آنجا که از سوی خالق هستی در اختیار انسان قرار داده شود . در این باره در قرآن کریم آمده است : « و ما اوتیتم من العلم الاّ قلیلاً ؛ و به شما از علم ، جز اندکی داده نشده است » . {- سوره اسراء ، آیه 85 .}
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تجلی انوار ربوبی در قلب سالک.آیت الله شجاعی 102.mp3
2.81M
#سیر_و_سلوک (102)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه) #شجاعی
🌿🌿🌿
📼موضوع:تجلی انوار ربوبی در قلب سالک
🕑 زمان:23دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 97
#مثل #آب #زندگی #دنیا #گیاه #سبز #خشک #باد
⏪26- مَثَل زندگی دنیا و گیاه
(وَاضْرِبْ لَهُمْ مَّثَلَ ا لْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ ا لاْرْضِ فَاءَصْبَحَ هَشِیمًا(264) تَذْرُوهُ(265) الرِّیَحُ وَکَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ مُّقْتَدِرًا ) . (کهف / 45.)
(( (ای پیامبر ! ) زندگی دنیا را برای آنان به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم ؛ و به وسیله آن ، گیاهان زمین (سرسبز می شود و) در هم فرو می رود ، اما بعد از مدّتی می خشکد ؛ و بادها آن را به هر سو پراکنده می کند ؛ و خداوند بر همه چیز تواناست )) .
🌱🌱🌱
⏪2- عوامل غرور شکن
بسیاری از مردم هنگامی که به مال و مقام می رسند ، مغرور می شوند و این ((غرور)) دشمن بزرگی برای سعادت انسانهاست . لذا قرآن که یک کتاب عالی تربیتی است ، از طرق مختلف برای درهم شکستن این دشمن درون استفاده می کند : گاه فنا و نیستی و ناپایدار بودن سرمایه های مادی را مجسّم می کند (مانند آیه مورد بحث ) . گاه هشدار می دهد که همین سرمایه های شما ممکن است دشمن جانتان شود ؛ چنانکه در سوره توبه آیه 55 می فرماید : ((فزونی اموال و اولاد آنها تو را در شگفتی فرو نبرد ، خدا می خواهد آنها را به وسیله آن در زندگی دنیا عذاب کند و در حال کفر بمیرند)) گاهی با ذکر سرنوشت مغروران تاریخ ، همچون ((قارونها)) و ((فرعونها)) به انسانها بیدار باش می دهد . گاهی دست انسان را گرفته و به گذشته زندگی او ، یعنی زمانی که نطفه بی ارزش و یا خاک بی مقداری بود ، می برد و یا آینده او را که نیز همین گونه است ، در برابر چشمانش مجسّم می سازد تا بداند درمیان این دو ضعف و ناتوانی ، غرور ، کار احمقانه ای است .
⏺قرآن کریم می فرماید :
- (فَلْیَنظُرِ ا لاْنسَنُ مِمَّ خُلِقَ خُلِقَ مِن مَّآءٍ دَافِقٍ ) ؛ (275) ((انسان باید بنگرد که از چه چیز آفریده شده است ! (او) از یک آب جهنده آفریده شده است )) .
⏺و در آیه دیگر این چنین می فرماید :
(اءَیَحْسَبُ ا لاْنسَنُ اءَن یُتْرَکَ سُدًی اءَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِّن مَّنِیٍّ یُمْنَی ثُمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّی ) ؛ ((آیا انسان می پندارد که بی هدف رها می شود ؟ ! آیا او نطفه ای از منی که در (رحم ) ریخته می شود ، نبود ؟ ! سپس به صورت خون بسته شد و خداوند او را آفرید و موزون ساخت )) .
⏺بنابراین یکی ازراههای درهم شکستن ((خوی شیطانی غرور)) ، این است که آدمی هرگاه به قدرت ومقام وثروتی می رسد ، وضعیّت گذشته خویش را به یاد آورد . چنانکه بعضی از عالمان وارسته برای این که مبادا دچار غرور علم و یا مقام شوند ، از این شیوه قرآنی برای تهذیب و تربیت خود استفاده می کردند.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#درخواست_باران
#امام_زمان
🔅فرازی از دعای نوزدهم صحیفه نورانی سجادیه 🔅
🔰خوبان درگاه حق که نفس تان پاک است برای نزول باران رحمت الهی خالصانه دست به دعا شوید.
📌مشمول دعای حضرت حجت بن الحسن عليه السلام باشیم.آمین🙏
▫️دست به دست کنید امید که فرجی و گشایشی بشود.
@rahighemakhtoom
An-Nabaa - 03 ss.mp3
6.33M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نباء
#سوره_نباء #نباء
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره نباء
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نبأ جلسه 3.docx
47.8K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نباء
#سوره_نباء #نباء
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره نباء
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
⏪ فرازی از متن درس:
نفرمود هر کس کار خير بکند ما به او پاداش ميدهيم فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ وقتي ميآيد دستش بايد پر باشد مگر نميخواهد روز حساب بيايد محاسبه بکند؟ اگر چهار تا کار خير کرد و همه را به هَم زد دستش خالي است. «من فَعَلَ» معيار نيست «من جاَءَ» مهم است دست آدم بايد پر باشد. اگر ـ خداي ناکرده ـ چهار تا کار خير کرد چهار تا هم منّت گذاشت با ريا بود ﴿وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِر﴾؛در روايات ما هست، ائمه فرموند کار خيري که کرديد لله نگويد. يک وقت است کار خير ديگران را آدم ميگويد، تشويق ديگران، شهدا، جانبازان، آن سرجايش محفوظ است؛ اما کسي کار خير خودش را مدام بگويد و بگويد، ائمه فرمودند اينکه شما يک برگ گلي را از بوستان گرفتيد و مدام به آن دست ميزنيد هر باري که گفتيد مثل اينکه يکبار دست به آن زديد اين پژمرده ميشود نميماند. کار خيري که کرديد بگذاريد بماند ـ خداي ناکرده ـ اگر ريا باشد و مانند آن باشد هيچ؛ فرمود باطل نکنيد ﴿لاَ تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَ الأذَي﴾؛ اگر کسي کار خير کرد، يک؛ و نگه داشت، دو؛ وقتي وارد محکمه خدا ميشود دستش پر باشد ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ اينها را هم ذکر فرمود.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نبأ جلسه 3.pdf
1.45M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نباء
#سوره_نباء #نباء
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره نباء
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
⏪ فرازی از متن درس:
فرمود هر کس کار خير بکند ما به او پاداش ميدهيم فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ وقتي ميآيد دستش بايد پر باشد مگر نميخواهد روز حساب بيايد محاسبه بکند؟ اگر چهار تا کار خير کرد و همه را به هَم زد دستش خالي است. «من فَعَلَ» معيار نيست «من جاَءَ» مهم است دست آدم بايد پر باشد. اگر ـ خداي ناکرده ـ چهار تا کار خير کرد چهار تا هم منّت گذاشت با ريا بود ﴿وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِر﴾؛در روايات ما هست، ائمه فرموند کار خيري که کرديد لله نگويد. يک وقت است کار خير ديگران را آدم ميگويد، تشويق ديگران، شهدا، جانبازان، آن سرجايش محفوظ است؛ اما کسي کار خير خودش را مدام بگويد و بگويد، ائمه فرمودند اينکه شما يک برگ گلي را از بوستان گرفتيد و مدام به آن دست ميزنيد هر باري که گفتيد مثل اينکه يکبار دست به آن زديد اين پژمرده ميشود نميماند. کار خيري که کرديد بگذاريد بماند ـ خداي ناکرده ـ اگر ريا باشد و مانند آن باشد هيچ؛ فرمود باطل نکنيد ﴿لاَ تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَ الأذَي﴾؛ اگر کسي کار خير کرد، يک؛ و نگه داشت، دو؛ وقتي وارد محکمه خدا ميشود دستش پر باشد ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ اينها را هم ذکر فرمود.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(193)
تفسیر آیه 13 سوره بقره
واذا قيل لهم ءامنوا كما امن الناس قالوا انومن كما ءامن السفهاء الا انهم السفهاء و لكن لا يعلمون.
⏪لطايف و اشارات
☑️2- شاخصه عقل عملى سليم
عقل عملى سليم آن است كه ره آوردش عبادت خداى سبحان و راهيابى به بهشت باشد: العقل... ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان . پس نيرويى كه انسان را به عبادت خداوند هدايت نكند و به بهشت رهنمون نباشد، سفاهت محض است و از اين رو آيه شريفه (و من يرغب عن مله ابراهيم الا من سفه نفسه) بيانگر عكس نقيض حديث شريف العقل ما عبد به الرحمن... است. و درا ين جهت بين منكر نبوت عالم و نبوت خاص فرقى نيست و آنچه در آيه (سيقول السفهاء من الناس ما وليهم عن قبلتم التى كانوا عليها)آمده، نمونه تطبيق عنوان سفيه بر برخى اهل كتاب است كه منكر نبوت خاص رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) بوده اند.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آیت الله #جوادی_آملی
📌 عبادت و علم آلوده
یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. مستحضرید همان طوری كه #ریا در فقه اصغر باعث بطلان عبادت است, #هوا در فقه اكبر باعث كدر شدن آن علم است. بزرگان اهل معرفت گفتند: «فانّ قطرةً مِن هَوی النَفس مُكَدِّرُ بحراً مِن العِلم» یك قطره از هوامداری و #هوس_پرستی, دریایی از علم را آلوده می كند. اگر كسی بحرالعلوم بود؛ ولی یك قطره در او خودخواهی و دعوت به خود بود، همان یک قطره دریایی از علم را آلوده می کند.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نیایش
#باران #دعای_باران #دعای_درخواست_باران #صحیفه_سجادیه
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۸ – ۱۵ #سوره_قصص
📌#سلوک_مومنانه
سالک الی اللّه باید از این قسمت از قضیه حضرت موسی علیه السلام استفاده های زیر را بکند:
اول: در نزاع ها و دعواها تا می تواند دخالت نکند و اگر دخالت کرد متوجه #پیامد آن باشد.
دوم: اگر در دخالت آن دعوا ضرری کرد به درگاه پروردگار بر #اشتباه خودش اقرار کند و از خدای تعالی طلب #آمرزش کند تا خدای تعالی او را بیامرزد.
سوم: به هیچ وجه خودش را برای افراد بد #پشتیبان قرار ندهد.
چهارم: باید به قول معروف از یک #سوراخ دو مرتبه گزیده نشود و اگر کاری را اشتباه کرد دوباره به طرف آن کار نرود.
پنجم: تا می تواند #جان دیگران را از #مهلکه نجات دهد.
ششم: در موقع احساس #خطر از خدای تعالی بخواهد که خدا او را #پناه دهد.
هفتم: تا می تواند به #ضعفا و #محبوب های الهی که #زن ها باشند #کمک کند.
هشتم: در #کمک هایی که به دیگران می کند برای #خدا باشد و برای پاداشی از آنها نباشد.
نهم: در #فقر و #درماندگی از خدای تعالی کمک بخواهد.
دهم: #خانم هایی که سالک الی اللّه اند باید در راه رفتن و بین مردم حرکت کردن با #حیا باشند.
یازدهم: #کار و زحمت کسی که برای او انجام داده به هیچ وجه بی #مزد نگذارد.
دوازدهم: تا می تواند #واسطه_خیر برای دیگران باشد.
سیزدهم: تا می تواند وسیله #ازدواج دختران و پسران جوان را با #سهولت فراهم کند و کارهای شایسته ای در این ارتباط انجام دهد.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثر مال حرام در نوه
🔸 وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود مال حرام در نوه ظهور می كند «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ»[١] این حرفها را شما به #طب بدهید، میخندد، به یك جوانی كه از #متافیزیک و #فرا_طبیعت بهرهای ندارد، میگوید #افیون و #افسون و #اسطوره است، حرام و حلال چه فرقی دارد! ربا و غیر ربا چه فرقی دارد! اما وحی آمده كه بگوید این اندیشه شما چند روز قبل همان #نان كنار #سفره ربوی بود، اگر روح «جِسْمانیةُ الْحُدوثِ روحانیةُ الْبَقآءِ»[٢] است، اوصاف روح هم این چنین است. همین نان امروز #اندیشه ده سال بعد است، همین غذای امروز تصمیم ده سال بعد است.
📚 [١]. الکافی (ط ـ اسلامی)، ج٥، ص ١٢٥
[٢]. مفاتیح الغیب، ج ٤، ص ١٧٤
📅 (سخنرانی با موضوع رسالت جامعه اسلامی در ساحت نهضت حسینی (ع)، محرم ١٣٨٣)
#امام_صادق #حلال #حرام #مال_حرام #نطفه #نوه #فرزند #نسل #روح #غذا #جوادی_آملی #آیت_الله_جوادی_آملی
@majalezendegi