eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۱۹۸ تا ۲۰۰ استاد صادقی.mp3
8.76M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۹۷ و ۱۹۸ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 127 نهج البلاغه.mp3
5.55M
📚شرح و تفسیر حکمت۱۲۷(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۴ – ۵۳ 📌# ایمان به الهی الی وقتی که آیات الهی بر او می شود به آنها ایمان می آورد و را تصدیق می کند و اوامر الهی می گردد و از آن چه خدای تعالی به او داده است می کند. لذا خدای تعالی به خاطر این عملش را دو برابر می دهد و بدیهای او را به خاطر اعمال خویش از بین می برد. 🌷🌷🌷 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(118) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 ⏪ 25- اتقان درپاسخ گویی و متانت در برخورد رفتار با مخالفان قَالَ يَاقَوْمِ لَيْسَ بىِ ضَلَالَةٌ وَ لَاكِنىّ‏ رَسُولٌ مِّن رَّبّ‏ الْعَلَمِينَ(61/اعراف) گفت: اى قوم من، گمراهى را در من راهى نيست، من پيامبرى از جانب پروردگار جهانيانم‏. قَالَ يَاقَوْمِ لَيْسَ بىِ سَفَاهَةٌ وَ لَاكِنىّ‏ِ رَسُولٌ مِّن رَّبّ‏ِ الْعَلَمِينَ(اعراف/67) گفت: اى قوم من، در من نشانى از بيخردى نيست، من پيامبر پروردگار جهانيانم‏. 🌱🌱🌱 1 پيامبران با سخت‏ترين و صريح‏ترين تبليغات، جوسازى‏ها، مخالفت‏ها و تهمت‏ها رو به رو بوده‏اند. «ضَلالٍ مُبِينٍ»، «سَفاهَةٍ» ... «الْكاذِبِينَ» در راه ارشاد مردم، بايد تحمّل شنيدن زشت‏ترين سخنان را داشته باشيم. 2 سعه‏ ى صدر و بزرگوارى انبيا تا آنجاست كه پس از آن همه جسارت باز با مهربانى مى‏گويند: اى قوم من. «يا قَوْمِ» 3 از خويش نفى تهمت كنيم، ولى حقّ نداريم تهمت را به سوى ديگران سوق دهيم. «لَيْسَ بِي سَفاهَةٌ» 4 انبيا حتّى ذرّه‏اى و لحظه‏ اى كارى را كه معقول نباشد انجام نمى‏ دهند. «لَيْسَ بِي سَفاهَةٌ» (در ادبيات عرب، هر گاه نكره در كنار نفى قرار گيرد، نفى عموم است، يعنى در هيچ زمانى من كار سفيهانه نكرده‏ ام.) 6 آنكه به هدف خود ايمان دارد و از پشتوانه‏ ى الهى برخوردار است، در برابر برخورد بد ديگران آرام برخورد مى‏كند. «لَيْسَ بِي سَفاهَةٌ» 7 مربّى و مبلّغ، نبايد وظيفه‏ ى اصلى را فراموش كند. «لكِنِّي رَسُولٌ» 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(195) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون تفسير 🔘شياطينهم: هر موجود مكار، شرور و گريزان از حق شيطان است و از اين رو بر ابليس، شيطان شده است. 🔘مستهزون: تحقير و اهانت به ديگران، خواه با گفتار باشد يا عمل، استهزا است و چون استهزا كننده با انجام دادن كارى كه دلالت بر خفت و سبكسرى ديگرى مى كند در پى تحقير اوست و حقير شدن او را مى طلبد اين معنا در قالب باب استفعال بيان مى شود. 🔘يعمهون: عمه به معناى حيرت شديد است و رتبه آن پس از شك، تردد و تحير است. عمه حيرتى است كه چشم دل آدمى را از هر راى و نگاه صحيحى كور مى كند. پس عمه كورى چشم جان است در برابر عمى كه هم بر كورى چشم تن اطلاق مى شود و هم بر كورى چشم جان. ⏺منافقان در صدر اسلام دو دسته بودند، گروهى از همان آغاز كافر بودند ولى تظاهر به ايمان مى كردند: (يقولون بافواههم ما ليس فى قلوبهم) و عده اى در ابتدا صادقانه ايمان آوردند اما وقتى اسلام را با منافع و اغراض ‍ دنيوى خود ناسازگار يافتند قلبا كافر شدند، ولى ايمان ظاهرى خود را حفظ كردند و در سايه آن به مبارزه با دين پرداختند. (اتخذوا ايمانهم جنه فصدوا عن سبيل الله انهم ساء ما كانوا يعلمون # ذلك بانهم امنوا ثم كفروا...) خداى سبحان كه به سر و علن همه انسانها آگاه است: (او لا يعلمون ان الله يعلم ما يسرون و ما يعلنون)، ☑️ در اين دو آيه مورد بحث با چهار تعبير، تمايل باطنى منافقان را به كفر افشا مى كند: ⏪1- از اجتماع منافقان با مومنان با تعبير (اذالقوا) ياد مى كند تا نشانه ى نكته باشد كه اصرارى بر ملاقات با مومنان ندارند و اگر روزى ناخواسته با آنها برخورد كردند، به دروغ اظهار ايمان مى كنند، ولى از ملاقات آنها با كافران با تعبير (اذا خلوا) ياد مى كند. منافقان با رغبت، به سوى خانه هاى امن كفار رفته، در مجالس خصوصى با آنان خلوت مى كردند. اين دوگانگى تعبير (برخورد، خلوت) نشانه تمايل ايشان به كفر است، به طورى كه خلوت آنها را كفر و جلوت آنها را ايمان مى سازد. ⏪2- منافقان در برخورد با مومنان با جمله فعليه كه مفيد حدوث است اظهار ايمان مى كنند: (امنا)، ولى در خلوت با كافران با جمله اسميه كه مفيد تاكيد و ثبوت است و با حرف تاكيد ان ابراز يگانگى با آنها مى كنند: (انا معكم). ⏪3- از تقابل ميان منافقان، مومنان و شياطين برمى آيد كه مراد از شياطين كافران هستند و از اضافه شياطين به ضمير هم كه به منافقان برمى گردد: (شياطينهم) دانسته مى شود كه منافقان و كافران از يك سنخند. ⏪4- خودشان به نحو حصر تصريح مى كنند كه در برخوردمان با مومنان تنها كار ما استهزاى آنان است: (انما نحن مستهزون). البته منافقان، روز امتحان تمايل خود را به كافران علنى مى كنند: (هم للكفر يومئذ اقرب منهم للايمان). ===== 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
An-Nabaa - 06 ss.mp3
4.83M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
درس تفسير سوره مبارکه نبأ ـ جلسه ۶.docx
29.8K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ⏪ فرازی از متن درس: ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
درس تفسير سوره مبارکه نبأ ـ جلسه ۶.pdf
648.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره نباء 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ⏪ فرازی از متن درس: خدا غريق رحمت کند اين لطيفه از مرحوم شيخ بهایی است که مقاطع پنجگانه دنيا را از اين آيه بيست سوره مبارکه «حديد» استفاده کرد؛ فرمود برابر اين آيه، دنيا پنج بخش دارد ﴿اعلَموا أَنما الْحياةُ الدنيا لَعب ﴾که دوران کودکي و نوجواني است لهو و سرگرمي دوران جواني است ﴿و زِينةٌ﴾ که دوران بالندگي است که حالا لباس خوب ميپوشد و جامه خوب در بر می کند و وسيله خوب دارد اينها زينت است و فخرفروشي است که من اين مقام و اين سمت را دارم اين عنوان را دارم ﴿و تكَاثُر ﴾که وقتی پير شد نه قدرت لهو دارد نه قدرت لعب دارد نه قدرت زينت دارد نه قدرت تفاخر دارد فقط تکاثر دارد، بهره که نميتواند ببرد، که اين قدر فرزند دارم اين قدر مال دارم اين قدر موجودي دارم همين است، بعد چه؟ اگر ساختار آسمان و زمين براي همين پنج مقطع لهو و لعب و لهو و زينت و تفاخر و تکاثر باشد که ميشود کارهاي غير عقلاني و خداي سبحان منزه از آن است پس دنيا اين است؛ الا و لابد اين دار، دار امتحان است، اين دار امتحان هر کس عملي کرد بايد در جاي ديگر بچشد ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 زینت انسان 🔹 انسان اگر به جایی برسد كه مالك آسمان ‌ها هم شود، قرآن این هشدار را به او می ‌دهد كه بر فرض آسمان‌ ها هم مِلك شما شود این ستاره ‌ها, این شمس و قمر شما نیست، كلّ زمین را هم شما بگیرید «ما علی الأرض» زینت شما نیست؛ اگر برجی داری, خانه ‌ای داری, فرشی داری این «زینة الأرض» است؛ اگر باغ خوبی ساختی, خانه خوبی ساختی, قصری ساختی مواظب باش این تو نیست، بلکه آن زمین را مزین كردی! ﴿إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زینَةً لَها﴾[1] نه «لكم»! 🔹 آسمان بروی شمس و قمر را هم بخری این زینت تو نیست، زینت تو آن است که در سوره «حجرات» آمده است كه فرمود: ﴿حَبَّبَ إِلَیكُمُ الْإیمانَ وَ زَینَهُ فی‏ قُلُوبِكُمْ﴾؛[2] آنچه شماست زینت شماست, آنچه در آسمان است زینت آسمان است, آنچه در زمین است زینت زمین است؛ بر فرض آسمان بروی و شمس و قمر را هم بخری خودت را مزین نكردی، این بیان والای است. [1]. سوره کهف, آیه7. [2]. سوره حجرات, آیه7. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 5 تاریخ: 1392/12/07 🌷🌷🌷 💢تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔶بافت فرسوده ▫️امام (علیه السلام)فرمود خانه‌اي که با طلاق ويران شده، به اين آساني‌ها بازسازي نمي‌شود. اين بازسازي نظير بافت فرسوده شهر نيست که شهرداري بعد از يک چندسالي اينها را دوباره بسازد. ـ خداي ناکرده ـ اگر خانه‌اي به طلاق مبتلا شد هم آن زن براي مدت‌هاي طولاني افسرده است خيري از زندگي نمي‌بيند هم اين مرد. فرمود خانه‌اي که با طلاق خراب شده به اين آساني آباد نمي‌شود. ▫️ما امر به معروف و نهي از منکر را اصلاً يادمان رفته است. خدا به ما اين قدرت را داد بر ما واجب کرد امر به معروف و نهي از منکر را؛ اما ما خيال مي‌کنيم امر به معروف و نهي از منکر اين است که بگوييم خانم! روسري خود را حفظ بکن! اين که نيست. ▫️الآن زن تمام همتش اين است که خودش را نشان بدهد. بر ما انزجار قلبي، چون دو مرتبه بر ما واجب است دو مرتبه هم به عهده حکومت است؛ آن مرتبه اوّل که بر ما واجب است، واقعاً انزجار قلبي باشد، اين است. مرتبه دوم اين زن که مي‌آيد خودش را نشان بدهد اگر خانم‌هاي ديگر و آقايان ديگر با بي‌اعتنايي با چشم غرّه به او نگاه بکنند او خودش را جمع مي‌کند. اينکه از ما برمي‌آيد. ▫️مگر بر ما واجب نيست؟ يعني خودت را جمع کن، اين چه وضعي است که درآمدي؟ اين مي‌شود نهي از منکر، بر همه ما واجب است چه بر زن چه بر مرد. نه گشت ارشاد مي‌خواهد اين زن تمام جلال و شکوهش ارائه است، اين مي‌خواهد خودش را نشان بدهد وقتي ببيند با توهين و تحقير همراه است وسط خيابان خودش را جمع مي‌کند. ▫️ ما اصلاً بلد نيستيم نهي از منکر بکنيم و نمي‌دانيم که اين بر ما واجب است و نمي‌دانيم نهي از منکر غير از سخنراني است غير از تبليغ است غير از ارشاد است غير از بنر است غير از پوستر است، امر به معروف و نهي از منکر امر مولوي است. ▫️اگر کسي را شما امر کرديد حرف شما را گوش نداد دو تا گناه کرد. اگر پدري به پسر گفت پا شو نمازت را بخوان، او نخواند؛ او دو تا گناه کرد: يکي فرمان خدا را اطاعت نکرد، يکي دستور و فرمان پدر را که واجب است اطاعت نکرد. ▫️ امر به معروف يعني امر به معروف! نه يک سخنراني. شما داريد امر مي‌کنيد. بر او ائتمار اين امر شما واجب است؛ يعني اگر زني را شما امر به معروف کرديد حجابش را رعايت نکرده، دو تا گناه کرده: يکي ﴿وَ لاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ﴾ را عمل نکرده، يکي اينکه فرمايش شما را عمل نکرده است. ﴿الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ بَعْضَهُمْ أَولِياءُ بَعْضٍ﴾، اين ولايت را خدا جعل کرده، شما وليّ هستيد حرف وليّ را کسي گوش ندهد معصيت است. 🔊آیت الله 📼درس تفسیر سوره الرحمن جلسه 18-9-96. 🌷🌷🌷 💢تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌چرایی آیه « و لاانتم عابدون ما اعبد » در سوره ! در باره شأن و نزول سوره کافرون , روایت داریم که این سوره در باره گروهی ازسران مشرک قریش نازل شده است , روزی , ولید بن مغیره , عاص بن وائل , حارث بن قیس به پیامبر ( ص) گفتند , ای محمد تو بیا از آئین ما پیروی کن ما نیز از دین تو پیروی کرده و ترا در تمام امتیازات خود شریک می کنیم , یکسال تو خدایان ما را عبادت کن , و یکسال دیگر ما خدای ترا عبادت می کنیم . و اگر آئین تو بهتر بود , ما در آئین تو شریک بوده ایم , و اگر آئین ما خوبتر بود , تو بهره ات را بردی ای ؟ , پیامبر اسلام (ص) فرمودند پناه بخدا می برم که من چیزی را همتای او قرار دهم . من منتظر فرمان پرودگار هستم , دراین هنگام سوره {قل یا ایها الکافرون} نازل شد و رسول الله به مسجد الحرام آمده در حالیکه جمعی از سران قریش در آنجا جمع بودند با لاسر آنها ایستاده و این سوره را تا آخر قرائت فرمودند . آنها وقتی این سوره را شنیده کاملا مأیوس شده و حضرت و یارانش را آزار دادند. 🌱🌱🌱 🔰تکرار آیه سوم و پنجم برا ی چیست ؟ جمعی معتقدند که این تکرار برای مأیوس کردن کامل مشرکان است و راه آنها را از راه مسلمانان جدا میکند, و عدم سازش میان توحید و شرک را تأکید میکند , و چون مشرکین دائم اصرار میکردند تا پیامبر ( ص) را بسوی خود دعوت نمایند , قرآن هم نیز در رد آنان تکرار میکند . 🔘در روایتی از امام صادق ( ع ) نقل شده که سئوال کردند در باره این موضوع , امام فرمودند : سبب نزول این آیات و تکرار آن این بود که قریش و کفار به رسولخدا ( ص ) پیشنهاد میدادند که یکسال تو خدایان ما را بپرست و سال دیگر ما خدای ترا پرستش کرده و سال سوم همینطور و سال چهارم و .... ما خدای ترا می پرستیم , آیات فوق نازل شد و تمام این پیشنها د ها را برای همیشه و در تمام سالها نفی کرده است . 🔘جواب دیگر هم مفسرین مطرح کرده اند : که تکرار آیه بخاطر اینستکه یکی ناظر به زمان حال ودیگری ناظر به آینده است , یعنی: نه درحال حاضر و نه در آینده هرگز معبود شما را پرستش نخواهم کرد . 🔘جواب سوم اینکه : اولی اختلاف در معبود ها را بیان می کند, و روی اختلاف در عبادت را یعنی : نه معبود های شما را هرگز می پرستم و نه چگونگی عبادت من همچون شماست , زیرا عبادت من خالصانه و خالی از هرگونه شرک است , و عبادت شما از بتها از روی تقلید کور کورانه گان است و عباد ت من نسبت به خدا از روی تحقیق و تشکر از نعمتها ی الهی است . 🔘جواب چهارم: هم داده شده است و مفسرین اینگونه نوشته اند : در آیه دوم میفرماید : آنچه را شما اکنون می پرستید من پرستش نمی کنم و در آیه چهارم میفرماید من در گذشته هم نیز , معبود های شما را نمی پرستیدم تا چه رسد به امروز موفق باشید . منابع : 1- بحار الانوار , جلد 16 , باب 58. 2- تفسیر نمونه ,جلد 1 , ص 19 3- تفسیر مجمع البیان طبرسی , تفسیر سوره کافرون. 4- تفسیر نمونه , جزء 30 ,سوره کافرون. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
99. ⏪27- مَثَل مگس ( یَّاءَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقُواْذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُواْ لَهُ وَإِن یَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَیْئًا لا یَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ) . (آیه سوره حج) ((ای مردم ! مَثَلی زده شده است ، گوش به آن فرا دهید : کسانی را که غیر از خدا می خوانید ، هرگز نمی توانند مگسی بیافرینند ، هرچند برای این کار دست به دست هم دهند ! (نه تنها توان آفریدن مگس را ندارند بلکه ) هرگاه مگس چیزی از آنها برباید نمی توانند آنرا باز پس گیرند ! هم این طلب کنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان (هم این عابدان ، هم آن معبودان ) ! )) . 🌱🌱🌱 🔰وجه تشبیه : خداوند متعال در این مثل ، شدّت ضعف و ناتوانی بتان و بت پرستان را ترسیم نموده ، می فرماید : این بتهایی که شما آنها را معبود خود قرار داده اید و آنها را حاکم بر سرنوشت خویش و حلاّ ل مشکلات خود می دانید ، هرگز نمی تواند موجود ضعیفی همچون ((مگس )) بیافرینند ، هرچند بتها و همه معبودهای بی جان و جاندار همچون فرعونها و نمرودها و حتی همه دانشمندان و متفکّران و مخترعان دست به دست هم بدهند ، قادر بر آفرینش مگسی نیستند ، نه تنها توان این کار را ندارند ، بلکه اگر مگسی چیزی از آنها برباید ، نمی توانند آنرا باز پس گیرند . 🔶مگس در ادبیات ، ((ضرب المثل )) ضعف و ناتوانی است چنان که می گویند : مگسی را که تو پرواز دهی ، شاهین است . ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عِرض خود می بری و زحمت ما می داری به هر صورت ، مثل مگس بیانگر ضعف و ناتوانی مخلوقات و قدرت و توانایی خالق یکتاست . 🔶در روایت است که روزی ((منصور عباسی )) حضور امام صادق علیه السّلام نشسته بود و مگسی روی صورت (یا بینی ) منصور نشست ، منصور آن را از خود دور کرده دو باره آمد ، باز هم آن را راند ، بار سوّم آمد ، باز هم ردّش کرد (تا آن جا که مگس خشم منصور را بر انگیخت ) رو کرد به امام صادق علیه السّلام و گفت : خدا مگس را برای چه آفرید ؟ امام در پاسخ فرمود : ((لِیُذِلَّ بِهِ الْجَبّارینَ ؛ مگس را برای این آفرید که به وسیله این موجود ضعیف غرور جبّاران و متکبّران را در هم بشکند و پوزه آنان را به خاک بمالد)) . یعنی انسانی که در برابر موجود ضعیفی همچون مگس ، ناتوان و عاجز است ، غرور و تکبّر در او چه معنا دارد ! 🔘((شیخ عطّار)) ، این حالت ضعف و ناتوانی انسان را در قالب اشعار زیبایی چنین ترسیم نمود برِ دیوانه بی دل شد آن شاه که ای دیوانه ، از من حاجتی خواه چو خورشید است چرخ تاج بخش ام چرا چیزی نخواهی تا ببخشم ؟ به شه دیوانه گفت ای خفته در ناز مگس را دار امروزی زمن باز که چندان این مگس بر من گزیده است تو گوئی در جهان جز من ندیده است شهش گفتا که این کار ، آن من نیست مگس در حکم و در فرمان من نیست بدو دیوانه گفتا ، رخت بردار که تو عاجزتری از من به صد بار چو تو بر یک مگس فرمان نداری برو شرمی بدار از شهریاری 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تجلیات اسماء در انبیاء الهی.آیت الله شجاعی 103.mp3
5.28M
(103) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:تجلی اسماء در انبیاء الهی 🕑 زمان:43دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس دوم:اقسام وحى رسالى ⏺مطابق قرآن، وحى رسالى سه‌گونه است: «وَ ما كانَ‌ لِبَشَرٍ أَنْ‌ يُكَلِّمَهُ‌ اللّهُ‌ إِلاّ وَحْياً أَوْ مِنْ‌ وَراءِ حِجابٍ‌ أَوْ يُرْسِلَ‌ رَسُولاً فَيُوحِيَ‌ بِإِذْنِهِ‌ ما يَشاءُ إِنَّهُ‌ عَلِيٌّ‌ حَكِيمٌ‌ وَ كَذلِكَ‌ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ‌ رُوحاً مِنْ‌ أَمْرِنا...؛ ٢ و هيچ بشرى را نرسد كه خدا با او سخن گويد جز [ از راه] وحى يا از فراسوى حجابى يا فرستاده‌اى بفرستد و به اذن او هرچه بخواهد وحى نمايد. آرى، اوست بلند مرتبۀ سنجيده كار. و همين گونه، روحى از امر خودمان به سوى تو وحى كرديم...». ⏺١. وحى مستقيم: القاى مستقيم و بدون واسطه وحى بر قلب پيامبر است. پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در اين‌باره مى‌فرمايد: «اِنَّ‌ رُوْحَ‌ القُدُسِ‌ ينفث في رُوعي؛ روح‌القدس بر درون من مى‌دمد.» (از همين‌جا روشن مى‌شود كه روح القدس غير از جبرئيل است). ⏺٢. خلق صوت: با رسيدن وحى به گوش پيامبر به‌گونه‌اى كه كسى جز او نشنود. اين‌گونه شنيدن صوت و نديدن صاحب صوت، مانند آن است كه كسى از پس پرده سخن مى‌گويد و به همين علت با تعبير «أَوْ مِنْ‌ وَراءِ حِجابٍ‌ » از آن ياد شده‌است. وحى بر حضرت موسى عليه السلام به‌ويژه در كوه طور چنين بود و نيز وحى بر پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در ليلة المعراج به همين‌گونه انجام گرفت. ⏺٣. القاى وحى به‌وسيلۀ فرشته: جبرئيل پيام الهى را بر روان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرود مى‌آورد؛ چنانكه در قرآن آمده‌است: «نَزَلَ‌ بِهِ‌ الرُّوحُ‌ الْأَمِينُ‌ عَلى‌ قَلْبِكَ‌...؛ روح الامين آن‌را بر قلبت نازل كرد...». 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۵ 📌دوری از و الی از اعمال و گفتار لغو و دوری می کند و به کار کسی جز در مقام امر به و نهی از کاری ندارد و او برای مردم و است و هیچ گاه طرفدار نمی باشد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰بالاتر از طلا ببینید اگر بگویند این حرف طلاست و با طلا باید نوشت، اگر کسی چنین حرفی بزند مورد توبیخ قرار می گیرد. در محضر امام (علیه الصلاة و علیه السلام) سخنانی گفته شد، کسی به آن حضرت عرض کرد عجب جواهری ما امروز از شما شنیدم؟ فرمود همین! حیفت نیامد که این حرف ها را به طلا تشبیه کردی!؟ طلا و نقره اینها «إن الذهب و الفضة، إن الجواهر حجرٌ» طلا یک سنگ زردی است، نقره یک سنگ سفیدی است، حیفت نیامد که این حرف ها را به سنگ تشبیه کردی؟! [١] ما حیفمان می آید که بگوییم بیان نورانی حضرت مثل طلا و نقره است. چرا در کنار قرآن نباشیم!؟ چرا در کنار سنت اهل بیت نباشیم!؟ 📚 [١] المناقب(ابن شهر آشوب) ج ٤، ص٢٤٨؛ «فَسَمِعَ مِنْهُ كَلَاماً أَعْجَبَهُ فَقَالَ هَذَا وَ اللَّهِ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ الْجَوْهَرُ فَقَالَ لَهُ بَلْ هَذَا خَیرٌ مِنَ الْجَوْهَرِ وَ هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَرٍ». 📅 (پیام به همایش بین‌المللی بازاندیشی آرای استاد در مواجهه با مسائل امروز، مورخ ١٣٩٩/١١/١٢) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (21) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (22) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یوسف 26.mp3
10.23M
💢جلسه بیست و ششم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بالاتر از طلا ببینید اگر بگویند این حرف طلاست و با طلا باید نوشت، اگر کسی چنین حرفی بزند مورد توبیخ قرار می گیرد. در محضر امام (علیه الصلاة و علیه السلام) سخنانی گفته شد، کسی به آن حضرت عرض کرد عجب جواهری ما امروز از شما شنیدم؟ فرمود همین! حیفت نیامد که این حرف ها را به طلا تشبیه کردی!؟ طلا و نقره اینها «إن الذهب و الفضة، إن الجواهر حجرٌ» طلا یک سنگ زردی است، نقره یک سنگ سفیدی است، حیفت نیامد که این حرف ها را به سنگ تشبیه کردی؟! [١] ما حیفمان می آید که بگوییم بیان نورانی حضرت مثل طلا و نقره است. چرا در کنار قرآن نباشیم!؟ چرا در کنار سنت اهل بیت نباشیم!؟ 📚 [١] المناقب(ابن شهر آشوب) ج ٤، ص٢٤٨؛ «فَسَمِعَ مِنْهُ كَلَاماً أَعْجَبَهُ فَقَالَ هَذَا وَ اللَّهِ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ الْجَوْهَرُ فَقَالَ لَهُ بَلْ هَذَا خَیرٌ مِنَ الْجَوْهَرِ وَ هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَرٍ». 📅 (پیام به همایش بین‌المللی بازاندیشی آرای استاد در مواجهه با مسائل امروز، مورخ ١٣٩٩/١١/١٢) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زکات، معادل نعمت ها 💠 هر چیزی، معادل خود اوست. اگر کسی دارد، زکات مال است. کسی دارد، زکات علم و است. کسی دارد، زکات جمال است. هر کسی موظف است باشد، ولی اگر جوانی از جمال بیشتری برخوردار بود؛ او باید زکاتش را با بپردازد. همگان باید عفیف باشند، اما (زکاه الجمال العفاف). اگر کسی بود، او باید بیش از دیگران به کمک کند (زکاه الشجاعه الجهاد فی سبیل الله).* اگر کسی بود، بود؛ زکات ، کردن به مردم است، کردن و کردن است. ________________________________________________ * مستدرک الوسائل / جلد ۷ / صفحه ۴۶ ✅ چهارمین همایش فرهنگی _ سیاسی دانشجویان سراسر کشور (کوثر) _ مشهد مقدّس ؛ مرداد ۱۳۷۷
برداشت از آیات ۵۷ – ۵۶ 📌 الی باید بداند که خدای تعالی هدایتش را به دست خودش داده و حتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نمی تواند از او سلب اختیار کند و با او را به سوی هدایت بکشاند و مجبورش نماید و نباید به خود ورزد و برای دنیای خود دست از های معنوی بکشد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰ضرورت تلاش برای نیل به 💠 حتّی برای و که خدا در اختیارشان قرار می دهد؛ بالاخره انسان باید دستی بیازد و پایی بکوبد. در جریان (سلام الله علیها)، لحظه به لحظه معجزه بود؛ یعنی ایشان از راه مادر شدند، (فتمثّل لها بشراً سویّاً).* این کودک هم از راه غیب از زهدان به دامن آمد، همه این کارها شده؛ (فاجائها المخاض الی جذع النّخله)،* این درخت خشکیده به صورت خرمای پر بار در آمده و شاخه ها هم پر بار شده؛ تا اینجا از راه غیب، اما به مریم فرمود: (و هزّی الیک بجذع النّخله تساقط علیک رطباً جنیّاً).* تو هم اهتزاز بده، حرکت بده، دستی بجنبان، این شاخه را تکان بده که خرما بیافتد. یعنی اینچنین نیست که آدم بدون دست تکان دادن از استفاده بکند، حتّی آنها هم اگر بودند، باید یک دستی بجنبانند!! ________________________________________________ * سوره مریم / آیه ۱۷ * سوره مریم / آیه ۲۳ * سوره مریم / آیه ۲۵ ✅ برنامه تلویزیونی (قرآن و زمان) _ قم ؛ ۱۳۷۹ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom