واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 130.mp3
9.54M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 167
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه 130
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#صحیفه_سجادیه دعای #هجدهم
وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السّلَامُ إِذَا دُفِعَ عَنْهُ مَا یَحْذَرُ، أَوْ عُجّلَ لَهُ مَطْلَبُهُ
اللّهُمّ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى حُسْنِ قَضَائِکَ،وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنّی مِنْ بَلَائِکَ،فَلَا تَجْعَلْ حَظّی مِنْ رَحْمَتِکَ مَا عَجّلْتَ لِی مِنْ عَافِیَتِکَ فَأَکُونَ قَدْ شَقِیتُ بِمَا أَحْبَبْتُ وَ سَعِدَ غَیْرِی بِمَا کَرِهْتُ.
وَ إِنْ یَکُنْ مَا ظَلِلْتُ فِیهِ أَوْ بِتّ فِیهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِیَةِ بَیْنَ یَدَیْ بَلَاءٍ لَا یَنْقَطِعُ وَ وِزْرٍ لَا یَرْتَفِعُ فَقَدّمْ لِی مَا أَخّرْتَ،وَ أَخّرْ عَنّی مَا قَدّمْتَ.
فَغَیْرُ کَثِیرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ،وَ غَیْرُ قَلِیلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ،وَ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ.
وقتى که خطرى از او مى گذشت:
بارخدایا،
تو را سپاس بر خوبى سرنوشتى که مقدّر فرموده اى،و بر بلایى که از من گرداندى،
پس نصیبم را از رحمتت در این عافیت دنیایى که به من ارزانى داشتى منحصر مکن،
که به سبب آنچه دوست دارم بدبخت شوم،و دیگرى به خاطر آنچه ناپسند من است خوشبخت گردد،
و اگر آن عافیت که روز را در آن به شب رسانده،یا شب را در آن به روز آورده ام مقدمه بلایى همیشگى،و وبالى دائم باشد پس آنچه را برایم به تأخیر انداخته اى پیش انداز،و آنچه را که پیش انداخته اى به تأخیر افکن،زیرا چیزى که پایانش نیستى است بسیار نیست،و آنچه عاقبتش همیشگى و جاودانى است اندک نباشد،و بر محمد و آلش درود فرست.
(ترجمه استاد شیخ حسین انصاریان)
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 129 نهج البلاغه.mp3
1.73M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت129(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 20.mp3
11.58M
#نگاشت_صوتی 168
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 20)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
«صحیفه سجادیه صوتی (معجزنشان)» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=MojezNeshan.Mojezkhames&ref=share
#لینک_دانلود_برنامه
#معجز_نشان
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#حدیث
#امام_مهدی
💎 قال الإمام المهدي عجّل الله تعالي فرجه الشّريف:
🌸 اِتَّقُوا اللهُ وَ سَلِّمُوا لَنا، وَ رُدُّوا الاْمْرَ إلَيْنا، فَعَلَيْنا الاْصْدارُ كَما كانَ مِنَّا الاْيراُ، وَ لا تَحاوَلُوا كَشْفَ ما غُطِّيَ عَنْكُمْ.
💎 مولانا و سیدنا امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّريف میفرمایند :
🌸از خدا بترسيد و تسليم ما باشيد، و امور خود را به ما واگذار كنيد، چون وظيفه ما است كه شما را بی نياز و سيراب نمائيم همان طوری كه ورود شما بر چشمه معرفت به وسيله ما می باشد، و سعی نمائيد به دنبال كشف آنچه از شما پنهان شده است نباشيد.
📚 «بحارالأنوار، ج 53، ص 191»
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب_مهدوی
# خورشید_پنهان_از_منظر_قرآن
🍃 بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 کتاب ارزشمند خورشید پنهان از منظر قرآن؛ تالیف محمود اباذري، توسط معاونت پژوهش بنياد فرهنگي حضرت مهدي عليه السلام (استان اصفهان) منتشر شده است.
🔵 موضوعات کتاب عبارتند از:
۱. محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، ۲۵۵ق-- غيبت
۲. مهدويت-- انتظار
۳. مهدويت-- پرسش ها و پاسخ ها
🔴 این کتاب، یکی از بهترین کتب نوشته شده درباره بررسی آیات مهدوی در قرآن می باشد.
که هم برای ماه مبارک رمضان عالیست که در کنار خواندن قرآن، به آیات مهدوی هم چشم داشته باشیم و هم برای کسانی که می خواهند در هر تاریخی و هر روزی ، با هر دعا و زیارتی ، چله بگیرند که در کنار آن، بحث افزایش معرفت و علم مهدوی هم داشته باشند.
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
Nahj-0.2.2-noorsoft.apk
30.75M
🌀 نسخه اندرویدی نهج البلاغه
📱 به همراه شروح و ترجمه و صوت
۵ نسخه از نهج البلاغه
۳۱ ترجمه
۱۱ شرح نگاشته شده
✅ امکانات و قابلیتها:
• قابلیت سفارشیسازی محیط نرم افزار
• قابلیت نشانهگذاری متون
• دسترسی به متن نهج ابلاغه از طریق فهرست موضوعات
🔸🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔹
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#جرعه_ای_دعا #تدبر
🔰 امام صادق عليه السلام این دعا را قبل از تلاوت قرآن می خواندند:
«اللّهُمَّ فَاجْعَلْ نَظَري فيهِ عِبادَةً وَ قِرائَتي فيهِ فِكْراً وَ فِكْري فيهِ اعْتِباراً وَ اجْعَلْني مِمَّنْ أتَّعِظُ بِبَيانِ مَواعِظِكَ فيهِ وَ أجْتَنِبُ مَعاصيكَ ...
خداوندا! نگاه مرا به آيات قرآن عبادت و قرائتم را توأم با انديشه و تفكرم را در آن مايۀ عبرت قرار ده و مرا از كسانى قرار ده كه از مواعظ تو در آن پند مىگيرد و از گناهانت پرهيز مىكند».
📚بحار الانوار ج ۸۹ ص ۲۰۷
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#قرائت_قرآن #قرآن_برنامه_زندگی
🔰قرآن برنامه #عملیاتی
مرحوم علامۀ شوشترى در شرح نهج البلاغۀ خود داستانى از تاريخ بغداد نقل مىكند كه شخصى مىگويد: من از كنار قبر «احمد بن طولون»(يكى از امرا و مؤسس دولت طولونيه در مصر و سوريه در قرن سوم هجرى) عبور مىكردم.
پيرمردى را مىديدم كه در كنار قبر او نشسته و قرآن مىخواند بعد از مدتى او را نديدم سپس به او برخورد كردم گفتم: تو همان شخص نبودى كه در كنار قبر «احمد بن طولون» قرائت قرآن مىكردى چرا رها ساختى؟ گفت: او خدمتهايى به من كرده بود و من دوست داشتم به جبران آن خدمتها مدتى بر سر قبرش قرآن بخوانم گفتم: پس چرا رها كردى؟ گفت: شبى او را در خواب ديدم به من گفت: دوست دارم كه اين محبت را رها سازى و قرآن در كنار قبر من نخوانى. من به او گفتم چرا؟ گفت: هر آيهاى كه مىخوانى: ضربهاى بر من مىكوبند و مىگويند: آيا اين آيه را نشنيدى (پس چرا عمل نكردى؟)
📚شرح نهج البلاغه علامه شوشتری،ج۱۲ ،ص ۳۲
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#علوم_قرآنی
#تفسیر_موضوعی ۵
🔰سابقه تفسیر موضوعی
جوانه هاى تفسیر موضوعى قبل از هر چیز در خود قرآن دیده مى شود; و چنانکه گفتیم دستور قرآن در زمینه تفسیر آیات متشابه به وسیله آیات محکم، نوعى از تفسیر موضوعى است.
🔹سپس در کلمات ائمه هدى(علیهم السلام) نیز نمونه هاى فراوانى آمده که طرز و گردآورى آیات مربوط به یک موضوع، و جمع بندى، و سپس استفاده از آن را به ما آموخته است که شاید چند نمونه زیر براى اثبات این مطلب کافى باشد.
▫️وَلَوْلاَ أَنْ یَکُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِّنْ فَضَّة وَمَعَارِجَ عَلَیْهَا یَظْهَرُونَ وَلِبُیُوتِهِمْ أَبْوَاباً وَسُرُراً عَلَیْهَا یَتَّکِئُونَ :
«اگر (بهره فراوان کفّار از مواهب مادى) سبب نمى شد که همه مردم امّت واحد (گمراهى) شوند، ما براى خانه هاى کسانى که به (خداوند) رحمان کافر مى شدند سقفهایى از نقره و نردبانهایى (نقره اى) که از آن بالا روند قرار مى دادیم و براى خانه هایشان درها و تختهایى (زیبا و نقره اى) قرار مى دادیم که بر آن تکیه کنند»
🔹(مَّنْ کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلاَهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً ):
«هر کس که (تنها) زندگى زودگذر (دنیا) را مى طلبد، آن مقدار را که بخواهیم به هر کس اراده کنیم، مى دهیم; سپس دوزخ را براى او قرار خواهیم داد، که در آتش سوزانش مى سوزد در حالى که نکوهیده و رانده (درگاه خدا) است»
🔹 در جایى دیگر پیرامون قول به غیر علم مى گوید: اى ابن مسعود! بدون آگاهى درباره چیزى سخن مگوى، و تا نشنوى و نبینى حرف مزن. سپس آیات متعددى از قرآن را در زمینه همین موضوع ارائه مى فرماید:
🔹وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُوْلَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولا :
«از آنچه به آن آگاهى ندارى، پیروى مکن; چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند».
🔹 و نیز مى فرماید:
سَتُکْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَیُسْأَلُونَ: «گواهى آنان نوشته مى شود و (از آن) بازخواست خواهند شد»
🔹و نیز مى فرماید:
مَّا یَلْفِظُ مِنْ قَوْل إِلاَّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ «انسان هیچ سخنى را بر زبان نمى آورد مگر این که، فرشته اى مراقب و آماده )است!»
🔹و نیز فرمود:
وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ:
«و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم!»همچنین بحث هاى دیگرى پیرامون ذکر الله و انفاق در راه خدا و مکارم اخلاق و غیر آن با اتکاء به جمع بندى آیات قرآن در این حدیث شریف مطرح شده است.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #صمد #غنی
🔰تفاوت بین «صمد» و «غنی» 1
پیش از بیان تفاوت دو واژه «صمد و غنی» ، نخست معانی لغوی آن ها را بررسی می کنیم : الف ) واژه صمد: کتاب های لغت ، معانی متعددی برای آن بیان کرده اند که عمده آن سه تا است :
☑️۱ . صمد از ریشه صَمْد (بر وزن ضرب ) به معنای قصد است . صَمَد ، وصف به معنای مفعول ، یعنی مقصود است .
☑️۲ . دایمی ، ثابت و باقی است .
☑️۳ . یعنی آنچه درونش خالی نیست یعنی پُر است .۱ در قاموس آمده است : «صمد یعنی مصمود و مقصود; آن که مقصود همه است و برای بر آوردن حوایج به او روی می آورند ، لازمه اش غنا و بی نیازی است ; زیرا آن که همه ، او را قصد می کنند ، قهراً بی نیاز است .» (الرحمن ، ۲۹ ـ فاطر ، ۱۵)۲
🔘در روایات اهل بیت (علیهم السلام ) نیز واژه «صمد» به همین سه معنای یاد شده تفسیر شده است که برای نمونه به دو حدیث اشاره می کنیم :
۱ . از امام جواد(ع ) معنای صمد را پرسیدند . حضرت پاسخ داد: «صمد ، آقا و سروری است که مقصود همگان است و در کم و زیاد ]به او مراجعه [ می کنند .»۳
۲ . امام باقر از جدش امام حسین (علیهما السلام ) چنین نقل می کند: «صمد آن است که درونش خالی نیست (تو پُر است ) . آن است که مقام و منزلتش به نهایت رسیده و.. . و آن دایم و ثابتی است که پیوسته هست و زایل نمی شود .»۴
🔘مفسران نیز ضمن اشاره به روایات یاد شده ، همین معانی را تأیید کرده و بیشتر آنها معنای نخست را بر گزیده اند .۵ مرحوم علامه طباطبایی در المیزان می فرماید: «صمد را به معانی متعدد تفسیر کرده اند که بازگشت بیشتر آنها به این است : «الله الصمد» یعنی: خداوند ، آقا و سروری است که در نیازمندی ها مقصود بوده ، به او روی می آورند و چون در آیه مطلق آمده ، مقصود در نیازمندی ها به نحو مطلق است و چون خداوند متعال به وجود آورنده هر موجودی است ، پس غیر او هر ـ آنچه که مصداق شیء است ، در ذات و صفات و آثار ، نیازمند به اوست و به او روی می آورد . (نجم ، ۴۲) و همه چیز به او منتهی می شود .۶
🔘بنابراین ، صمد از مفهومی بسیار عمیق و گسترده برخوردار است که هرگونه صفت مخلوق را از خداوند نفی می کند . مفاهیمی که در روایاتِ رسیده از اهل بیت (علیهم السلام ) برای آن بیان شده است ، به گونه ای به همین معنای یاد شده باز می گردد . برای نمونه ، پنج روایت نقل می کنیم :
۱ . امام حسین (ع ) در معنای صمد فرموده است : «آن که درونش خالی نیست ]از هر نظر پر و کامل و از هرگونه نقص و کمبودی مبرّا است[ و آن که مقامش به نهایت رسیده است و آن که نمی خورد و نمی آشامد و نمی خوابد.. . .»
۲ . امام باقر(ع ) فرموده است : «محمدبن حنفیه همواره می گفت : صمد آن است که به خود متکیّ و از غیر خویش بی نیاز است » و غیر او می گویند: «صمد از کون و فساد ]و تغییر و دگرگونی که از ویژگی های مخلوقات است[ مبرّا است و به تغایر ]غیر ثابت و دگرگونی[ وصف نمی شود .
۳ . امام باقر(ع ): «صمد ، آقا و سرور و فرماندهی است که دستور دهنده و نهی کننده ای بالاتر از او نیست .»
۴ . امام زین العابدین (ع ) فرمود: «صمد آن است که هرگاه چیزی را بخواهد و به او بگوید: باش ، فوراً موجود می شود و آن است که همه چیز را به گونه ای مختلف با اشکال متفاوت آفرید.. .» .۷
۵ . امام زین العابدین (ع ) فرمود: «اهل بصره نامه ای به امام حسین (ع ) نوشتند و از ایشان درباره صمد سؤال کردند . آن حضرت «فرمود: خداوند خود ، صمد را تفسیر کرده است : و لم یلد و لم یولد; نه زاد و نه زاده شد.. . ، از چیزی به وجود نیامده و در چیزی وجود ندارد و بر چیزی قرار نگرفته ، آفریننده همه اشیاء است .. . .»۸
⏺ب ) واژه غنی: کتاب های لغت برای این واژه نیز چند معنا بیان کرده اند که عمده آن سه تا است :
۱ . کفایت ، اکتفا و کم نیازی ۲ . بی نیازی مطلق ۳ . کسی که اموال فراوان و کسب و درآمدی بسیار دارد (ثروتمند) .۹
🔘راغب می نویسد: «معنای دوم ، به خداوند متعال اختصاص دارد;» ]در قرآن نیز معمولا در کنار «حمید» به کار رفته است . [(حج ، ۶۴ و فاطر ، ۱۵) معنای اوّل و سوم نیز در قرآن به کار رفته است . (معنای اول ـ ضحی ، ۸ ـ معنای دوم ـ نساء ، ۶ و توبه ، ۹۳ و آل عمران ، ۱۸۱)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #صمد #غنی
🔰تفاوت بین «صمد» و «غنی» 2
🔘با مقایسه کردن معانی غنی در می یابیم که این صفت به طور کلی دو گونه است : یکی «غنی با لذات » که ویژه خداوند است و دیگری «غنی بالغیر» (و به واسطه مال و امثال آن ) که مربوط به ما سوی الله است .۱۰
از آنجا که واژه صمد از اسمای حسنای الهی بوده ، فقط یک بار در قرآن و در کنار کلمه «الله» آمده است ، برای بیان تفاوت میان آن و واژه غنّی ، تنها آن را با معنای دوم غنی ، (بی نیاز مطلق ) که حدود بیست بار در قرآن آمده است . (که آن نیز از اسمای حسنای الهی است )مقایسه می کنیم :
☑️۱ . صمد معنایی عام ، گسترده و عمیق دارد و آن عبارت است از کمال مطلقی که مستجمع جمیع صفات کمالیه بوده ، از هر نقص و کاستی پیراسته است (بر اساس معنای توپر و کامل ) و هر یک از معانی: «لم یلد و لم یولد» ، نمی خورد و نمی آشامد ، نمی خوابد ، ازلی و ابدی و تغییر ناپذیر است ، در زمان و مکان نمی گنجد ، شریک ندارد و.. . ، از مصادیق آن است و در هیچ یک به معنای غنی نیامده است ; ولی اگر «صمد» را به معنای اول (المصمود الیه ) بگیریم ، همان طور که از قاموس نقل شد ، لازمه این که همه خلایق به سوی خدا روی آورند ، این است که او غنی با لذات باشد; از این رو در خصوص این معنای صمد ، می توان غنی را لازمه آن دانست ; البته برخی مفسران معتقدند: سایر معانی صمد به معنای اول یعنی ازلی و ابدی و دایمی بودن خداوند باز می گردد; و معانی دیگری که در روایات آمده ، «لازمه مقصود همگان بودن » است ; مثلا در روایتی که از امام حسین (ع ) نقل شد ، حضرت ، «صمد» را به «لم یلد و لم یولد» تفسیر کردند; سپس زاد و ولد را به گونه ای معنا کردند که با پُر بودن و کامل بودن تناسب داشت .
هرچه دارای صفت زاد و ولد باشد ، به ناچار مرکب است و مرکب نیازمند به اجزا است ; در حالی که خداوند صمد بوده ، همه چیز در نیازمندی به او منتهی می شود; از این رو ، معنای سوّم (توخالی نبودن ) به معنای نخست باز می گردد .۱۱
☑️۲ . چه سایر معانی را لازمه معنای نخست بدانیم ، و چه هر معنا را جداگانه فرض کنیم . به هر حال ، صفتی است ویژه ذات باری تعالی; ولی غنی در یکی از معانی اش فقط برای خداوند به کار می رود و آن بی نیاز مطلق است .
☑️۳ . بر فرض که صمد اختصاص به خداوند نداشته باشد ، در قرآن فقط یک بار آن هم برای خداوند به کار رفته ; اما واژه غنی هم برای خداوند به معنای دوم (حدود ۲۰ بار) و هم به معنای غیر خداوند (با سایر معانی اش ) به کار رفته است .
با پی بردن به معنای جامع ، عمیق و وسیع صمد ، تا حدی سخن امام باقر(ع ) را در روایتی که اشاره کردید ، می توان درک کرد; امّا این روایت و مانند آن ، مربوط به مسأله «جری و تطبیق » مفاهیم قرآن بر مصادیق است که علم آن در اختیار امامان معصوم (علیهم السلام ) قرار دارد .۱۲
🔘در روایت یاد شده امام باقر(ع ) می فرماید: «الصمد ، پنج حرف است و هر حرفش بر مطلبی (درباره خداوند) دلالت دارد . سپس به صورت رمز ، بسیاری از صفات حق تعالی را بیان فرموده ، ادامه می دهند: «اگر برای دانشی که خداوند بر من ارزانی داشته ، حاملانی می یافتم ، توحید و اسلام و ایمان و دین و شرایع را از صمد منتشر می کردم ; اما کسی را نمی یابم تا این علوم را به او منتقل کنم .. .»۱۳
🌷🌷🌷
📚منابع متن:
۱. نهایه، ابن اثیر، ج ۳، ص ۵۲، نشر اسماعیلیان ـ اقرب الموارد، علامه شرتونی، ج ۳، ص ۲۳۱، دارالاسوه ـ مفردات، راغب اصفهانی، ص ۴۹۲، نشر دارالقلم دمشق ـ مجمعالبحرین، طریحی، ج ۳، ص ۸۸، دار و مکتبة الهلال بیروت. و نیز صحاح، تاج العروس و... .
۲. قاموس قرآن، قرشی، ج ۴، ص ۳ـ۱۵۲، دارالکتب الاسلامیه.
۳. اصول کافی، کلینی، ج ۱، ص ۱۷۴، التعارف للمطبوعات.
۴. توحید صدوق، ص ۸۹ـ۹۰، نشر جامعه مدرسین.
۵. مجمعالبیان، علامه طبرسی، ج ۱۰، ص ۳ـ۴۸۲، مؤسسه اعلمی للمطبوعات ـ المیزان، علامه طباطبایی، ج ۲۰، ص ۵۰ ـ ۴۴۹، مؤسسه الاعلمی و نیز جوامعالجامع، کشاف و... .
۶. المیزان، علامه طباطبایی، ج ۲۰، ص ۵۰ـ۴۴۹، مؤسسه الاعلمی.
۷. توحید صدوق، ص ۸۹ـ۹۰، نشر جامعه مدرسین.
۸. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۳، ص ۴ـ۲۲۳، داراحیاءالتراث العربی.
۹. مفردات راغب اصفهانی ، ص ۶۱۵ ، دارالقلم ـ لسان العرب ، ابن منظور ، ج ۱۰ ، ص ۱
۱۰. نگرش وحی بر خداشناسی ، سیدمرتضی حسینی اصفهانی ، ج ۲ ، ص ۵ـ۲۷۱ ، انتشارات فره
۱۱. اقتباس از المیزان ، همان ، ص ۴۵۱ .
۱۲. اقتباس از المیزان ، همان ، ج ۱ ، ص ۴۵ .
۱۳. بحارالانوار ، علامه مجلسی ، ج ۳ ، ص ۲۲۵ ، داراحیاء التراث العربی .
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 102.
#مثل #چراغ #چراغدان #نور #هدایت #ایمان #مردم #ستاره #زیتون #شرقی #غربی
⏪28- مَثَل چراغ و چراغدان
اللَّهُ نُورُ السَّمَوَا تِ وَالاْرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوا ةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَاءَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیُّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَلاَغَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیَّءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِی مَن یَشَآءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ . (35 سوره نور)
((خداوند نور آسمانها وزمین است ، مَثَل نورخداوند همانند چراغدانی است که درآن چراغی (پرفروغ ) باشد ، آن چراغ در حُبابی قرارگیرد ، حبابی شفّاف ودرخشنده همچون یک ستاره فروزان ، این چراغ با روغنی افروخته می شود که از درخت پر برکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی ؛ (آن چنان روغنش صاف و خالص است که ) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله ور شود ؛ نوری است برفراز نوری وخدا هرکس را بخواهد به نور خود هدایت می کند وبرای مردم مثلهامی زند وخداوند به هرچیزی داناست )) .
🌱🌱🌱
بنا بر این برای حفظ این نور الهی (نور هدایت و ایمان ) مجموعه ای از معارف و آگاهیها و خود سازیها و اخلاق لازم است که همچون ((مشکاتی )) این ((مصباح )) را حفظ کند .
ونیزقلب مستعد وآماده ای می خواهدکه همچون ((زجاجه )) برنامه آن را تنظیم نماید .
و امدادی از ناحیه وحی لازم دارد که همچون ( شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ) به آن انرژی بخشد .
و این ((نور وحی )) باید از آلودگی به گرایشهای مادّی و انحرافی شرقی و غربی که موجب پوسیدگی و کدورت آن می شود ، برکنار باشد . آن چنان صاف و زلال و خالی از هر گونه التقاط و انحراف که بدون نیاز به هیچ چیز دیگر تمام نیروهای وجود انسان را بسیج کند و مصداق ( یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیَّءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ) (303) گردد .
هرگونه تفسیر به راءی و پیشداوریهای نادرست و اعمال سلیقه های شخصی و عقیده های تحمیلی و تمایل به چپ و راست و هر گونه خرافات که محصول این (شجره مبارکه ) را آلوده کند ، از فروغ این چراغ می کاهد و گاه آن را خاموش می سازد .
این است مثالی که خداوند در این آیه برای ((نور خود)) بیان کرده و او از همه چیز آگاه است .
از آنچه در بالا ذکر شده ، این نکته روشن می شود که اگر در روایات ائمه معصومین علیهم السّلام در تفسیر این آیه رسیده است ((مشکاة )) گاهی به قلب پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و ((مصباح )) نور علم و ((زجاجه )) وصیّ او ، علی علیه السّلام و ((شجره مبارکه )) به ابراهیم خلیل که ریشه این خاندان از اوست و جمله ((لاشرقیة و لاغربیة )) به نفی گرایشهای یهود و نصارا تفسیر شده است ، در حقیقت چهره دیگری از همان ((نور هدایت و ایمان )) و بیان مصداق روشنی از آن است ، نه این که منحصر به همین مصداق باشد .
و نیز اگر بعضی از مفسّران این نور الهی را به ((قرآن )) یا ((دلایل عقلی )) یا ((شخص پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم )) تفسیر کرده اند آن نیز ریشه مشترکی با تفسیر بالا دارد .
📝نکته ها :
بخشی از نکات در ضمن بیان وجه تشبیه ، آورده شد ، امّا ذکر چند روایت برای تکمیل این بحث لازم است :
☑️ در کتاب ((روضه کافی )) از امام باقرعلیه السّلام در تفسیر آیه ((نور)) روایت شده که فرمود :
((مشکات قلب محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم )) است و مصباح نور علم و زجاجه علی علیه السّلام است که بعد از رحلت پیامبر این مصباح در آن قرار گرفت )) .
☑️در حدیث دیگری از امام باقرعلیه السّلام وارد شده که فرمود :
((مشکاة ، نور علم در سینه پیامبر است و زجاجه سینه علی است و نورٌ علی نورٍ
امامانی از آل محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم هستند که یکی بعد از دیگری می آیند و مؤ یّد به نور علم و حکمتند و این رشته از آغاز خلقت تا پایان جهان ادامه داشته و دارد ، اینها همان اوصیایی هستند که خداوند آنان را خلفای خود در زمین و حجّت خویش بر بندگانش قرار داده است و در هیچ عصر و زمانی صفحه روی زمین از آنها خالی نبوده است )) .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس سوم:نزول قرآن
📌آغاز نزول
طبق نص صريح قرآن، آغاز نزول قرآن در ماه مبارك رمضان و در شب قدر بوده است:
«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ...؛ ٢ماه رمضان [ همان ماه] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است...»؛
«إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؛ ٣ما [ قرآن را] در شب قدر نازل كرديم.».
شب قدر در نزد اماميّه، ميان دو شب ٢١و٢٣ ماه مبارك رمضان مرددّ است؛ شيخ كلينى از حسّانبنمهران روايت كردهاست كه مىگويد: از امامصادق عليه السلام پرسيدم: شب قدر كدام است؟ فرمود: «آنرا در يكى از دو شب ٢١ و ٢٣ جستوجو كن». زراره از امامصادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: «شب ١٩ شب تقدير است، شب ٢١ شب تعيين و شب ٢٣ شب ختم و امضاى امر است» ٤.
شيخ صدوق مىگويد: «مشايخ ما اتفاق نظر دارند كه ليلة القدر، شب ٢٣ ماه رمضان است»
🔰سه سال تأخير
آغاز وحى رسالى (بعثت) در ٢٧ ماه رجب، ١٣ سال پيش از هجرت (٦٠٩ ميلادى) بود، ولى نزول قرآن بهعنوان كتاب آسمانى، سه سال تأخير داشت. اين سه سال را بهنام «فَتْرت» مىخوانند. پيامبر صلى الله عليه و آله در اين مدت، دعوت خود را سرّى انجام مىداد تا آيۀ «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ...؛ ٢پس آنچه را بدان مأمورى آشكار كن...» نازل شد و دستور اعلان دعوت را دريافت كرد. ابوعبداللّه زنجانى گويد: «پس از نزول آيۀ «اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ...» تا مدت سه سال قرآن نازل نشد و اين مدت را فترت وحى مىنامند. سپس قرآن بهصورت تدريجى نازل گرديد»
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا به اندازه کافی به ملت داد، ولی ...
💠 این (اسد الغابه فی معرفه الصحابه) درباره یکی از این بزرگان دارد که: #معاویه آمد، خواست #گرانی وضع را، کمی #امکانات #مردم آن روز را توجیه کند؛ گفت که: خدا از مخزن غیبش برای شما همین اندازه #روزی نازل کرده است، شما چه اعتراضی دارید؟
این بزرگوار* در بین جمع برخاست، گفت: معاویه! (هاهنا مسائل ثلاثه)، چرا #مغالطه می کنی؟! در مخزن الهی، هر چه خدا بخواهد هست، (ان من شیء الا عندنا خزائنه)،* ذات اقدس اله هر چه بخواهد نازل بکند، به اندازه #نیاز_مردم می دهد؛ چون خدا فرمود: مردم #عائله من هستند؛ نه تنها مردم، تمام مار و عقرب عالم عائله من هستند، (ما من دابّه الا علی الله رزقها)،* با (علی) تعبیر کرده. فرمود: تمام مارها و عقرب ها، موجودات دریایی، غیر دریایی عائله من هستند.
سوم: ما درباره مخزن الهی حرفی نداریم، درباره آنچه خدا نازل کرده است برای تامین روزی مردم حرفی نداریم؛ در امر سوم نظر داریم؛ می گوئیم: خدا به اندازه کافی به این ملت داد، تو در اثر #بی_عرضگی نتوانستی این ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی؛ ما روی این اشکال داریم.
____________________________________________
* احنف بن قیس
* سوره حجر / آیه ۲۱
* سوره هود / آیه ۶
* ر.ک الدّر المنثور فی التفسیر بالماثور / جلد ۵ / صفحه ۷۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
🌴🌴🌴
🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره_الواقعه
آیت الله #چوادی_آملی
🔰هدف زندگی برخی از مردم
حرفی بعضی از بزرگان عرفان دارند؛ میگویند کِرمی که درون این حبّه گندم است، آسمان و زمینش همین است. اگر این کِرم بخواهد حرف بزند، آسمان او با زمین او یک سانت حداکثر فاصله دارد یا نیم سانت.
هر آن کِرمی که در گندم نهان است ٭٭٭ زمین و آسمان او همان است
بعضیها کِرمی هستند که آسمان و زمینشان همین پست و مقام است؛ غیر از این فکر نمیکنند. اصلاً به این فکر نمیکنند که مرگی هست و بعد از مرگ یک سؤال و جوابی هست. خیال میکنند انسان میپوسد. حالا لازم نیست انسان یک کِرم باشد در درون گندم که روی دو سانتی فکر بکند، همین که بین نثیل و معتلف (دستشویی و آشپزخانه)است در خطبه حضرت امیر که عثمانیها این طور بودند، همین است یا تمام تلاش و کوشش این است که یا رومیزی، یا زیرمیزی مشکلش را حلّ کند. این همان کِرمی است که در گندم نهان است زمین و آسمان او همین است، آسمان او اداره او میز او زمین او منزل او همین است...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (25)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (26)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
یوسف 27.mp3
10.87M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف
💢جلسه بیست و هفتم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صیانت از قرآن
🔸 ما در #مقام_عمل, ره آورد قرآن و عترت را حفظ كنیم! اگر نظام ما, دولت و ملت ما و مردم بزرگ و بزرگوار ایران اسلامی به احكام و حِكَم دین عمل بكنند، این #عمل_به_قرآن, حفظ قرآن در سطح جامعه است.
🔸 بسیاری از مردم توفیق مطالعه تفسیر و مانند آن را ندارند، #عمل_امت_اسلامی مفسّر قرآن است، مفسّر حدیث اهل بیت است. مردم دین را از #عمل_مسئولان ما مشاهده می كنند, از #عمل_جامعه و امّت اسلامی مشاهده می كنند.
🔸 اگر این عمل صالح بود و مانند علم، صائب بود، علم صائب، #حافظ_علمی قرآن است و عمل صالح، #حافظ_عینی قرآن است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
پیام به مسابقات قرآنی جهاد دانشگاهی
تاریخ: 1392/080/21
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom