تفسير سوره انسان جلسه 3.docx
44.6K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 3.pdf
1.06M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌راه را نشان داده ایم
...﴿إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ﴾؛ ما راه را به او نشان داديم، چه از راه فطرت به او نشان داديم چه از راه رسالت به او نشان داديم؛ هم از راه درون و هم از راه بيرون، هم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ راهگشاست و هم ﴿هُدي لِلنَّاسِ﴾ و امثال آن که انبيا را فرستادند يا ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدي لِلنَّاسِ﴾ است. فرمود: ﴿إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ﴾، حالا ﴿إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ﴾؛ ما راه را به او نشان داديم حالا يا راه را درست طي ميکند يا بيراهه ميرود: ﴿إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً﴾. اگر راه را شناخت و نه راه کسي را بست و نه خودش بيراهه رفت اين شاکر است و اگر راه خود را بست يا راه ديگران را بست کفران کرد کيفر ميبيند. اين يک اصل کلي است که ذکر کرد تا جريان اهل بيت(عليهم السلام) را که عظمت و جلال و شکوه اين سوره مبارکه «انسان» که در اواخر ذي حجه بعد از مباهله نازل شده است اين بيان بشود.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الانسان جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
⏪30 – مشورت با دیگران
#کارگزاران_فرهنگی (123)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌴🌴🌴
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنهُْمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فىِ الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلىَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يحُِبُّ الْمُتَوَكلِِّينَ(آل عمران/159)
به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سختدل مىبودى از گرد تو پراكنده مىشدند. پس بر آنها ببخشاى و برايشان آمرزش بخواه و در كارها با ايشان مشورت كن و چون قصد كارى كنى بر خداى توكل كن، كه خدا توكل كنندگان را دوست دارد.
🔅🔅🔅
1.ارزش مشورت را با ناكامىهاى موسمى ناديده نگيريد. «وَ شاوِرْهُمْ»
2.در مشورتِ پيامبر، تفقّد از نيروها، شكوفايى استعدادها، شناسايى دوستان از دشمنان، گزينش بهترين رأى، ايجاد محبّت و علاقه و درس عملى براى ديگران نهفته است. «وَ شاوِرْهُم»
3.مشورت، منافاتى با حاكميّت واحد و قاطعيّت ندارد. «وَ شاوِرْهُمْ»، «فَإِذا عَزَمْتَ»
4.در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فَتَوَكَّلْ»
5.ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چارهى كارهاست، خواه به نتيجه برسيم يا نرسيم. «شاوِرْهُمْ»، «فَتَوَكَّلْ»، «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ»
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شروع_مسابقه_کتابخوانی
#فاطمیه
#حاج_قاسم
📌بسم الله الرحمن الرحیم
🎁 شش جایزه 40 هزار تومانی برای برندگان قرعه کشی مسابقه کتابخوانی
🗓 زمان مسابقه ۱۷ دی ماه
🔘 مسابقه ای معرفتی و آسان برای علاقه مندان کتاب و کتابخوانی
✔️اطلاع رسانی کنید و خانوادگی شرکت کنید 👌
🔆برای شرکت در مسابقه حتما ظرف دو روز آینده به ایدی زیر مراجعه کنید :
@Danesh_22
......................................................
@rahighemakhtoom
🔰تاملی در جان واژه #صبر
«صَبْر» در اصطلاح، بر خلاف آنچه در ذهن عموم مردم وجود دارد، تنها صفتی اخلاقی نیست؛ بلكه فراتر از آن، مهارتی شخصی است كه انسان میتواند سركشیها و جستوخیزهای نفْس را مهار كند.
بر این اساس صبر را چنین تعریف میكنند: توانمندی و ملكهای ثابت در وجود آدمی كه به وسیلۀ آن، میتوان نفْس را در برابر امور دشوار، بر مبنای عقل و شرع، به فرمان درآورد.
البته حقیقت صبری كه آموزههای دین از آن سخن گفتهاند، مفهومی بسیار لطیف و دلنشین است و با مفهوم عرفی مسخشده از صبر در ذهن مردم بسیار متفاوت است. صبر دینی و قرآنی، فعل است نه انفعال، حركت است نه سكون، پویایی و جویایی است نه توقف و بر جای ماندن، تصمیم است نه تردید.
از همین روست كه خداوند در قرآن پاداش و اجری دیگرگون را برای صابران مطرح میكند:
«إِنَّمَا یوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ».فقط شكیبایان پاداش خود را بىحساب (و) به طور كامل دریافت میكنند.
▫️کتاب شکوه نیایش، محمد علی انصاری،شرح صحیفه سجادیه، ج۲، صص ۳۸۲-۳۸۳.
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
*🌹بسم الله الرحمن الرحیم*🌹
*🖋آیت الله #جوادی_آملی*
*🌸راه نزول باران*🌸
مسئله خشكسالي براي ما يك امتحان الهي است :
*﴿وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ﴾*: (و البته شما را به پارهای از سختیها چون ترس و گرسنگی .. بیازماییم )[سوره بقره، آیه155.] انسان در موقع امتحان، هيچ راهي ندارد، مگر اينكه به ممتحِن برگردد، راه ديگري كه نيست.
🔹يك اصل كلي را قرآن كريم ذكر كرد، فرمود ديگر لازم نيست شما نماز استسقا بخوانيد، دعاي استسقا كنيد، شما كه به وظيفه خود عمل كنيد، اين نظام سپهري باران را كاملاً به شما ميدهد:
*﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ َلأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾*
(و اگر آنها در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان میکنیم! )[سوره جن ، آیه16.]
🔹در روايات ما، ائمه(عليهم السلام) فرمودند كه هيچ گياه تشنهاي نيست، مگر اينکه ذات اقدس الهي به اندازه نياز او باران ميفرستد؛ بشر اگر صالح باشد، دامداري و كشاورزي و همه مسائل اقتصاد مقاومتي او حل ميشود و باران مناسب و مساعد هم میفرستد و اگر بشر صالح نبود، اين باران ها را به دريا ميفرستد، اين يك اصل كلي است.
🔹بارها اين عبارت مرحوم بوعلي از الهيات شفا اينجا خوانده شد، ايشان ميفرمايد، آن كسي كه به اين مطلب نرسيد كه چه تاثيري بين نماز استسقاء و آمدن باران وجود دارد، چه تلازمي بين آدم خوب بودن و باران دارد: *«إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»*، او فيلسوف نيست، او به چيزي از نظام خلقت آشنا نيست، فيلسوف الهي هرگز منكر اين حرف ها نيست، فرمود ما رسالهاي نوشتيم در «البرّ و الإثم» و اين مسئله را كاملاً ثابت كرديم که مبادا كسي خيال كند، چه تأثيري بين نماز استسقاء و آمدن باران وجود دارد.
🔹پس دو اصل كلي است كه در دين ما آمده، يكي فرمود:
*﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ﴾*، اگر مردم نه بيراهه بروند و نه راه كسي را ببندند؛ نه اختلاسي در كار باشد و نه به فكر اين باشند كه خودشان را تأمين كنند و نه با بيت المال بازي كنند؛ ما به اندازه كافي باران ميفرستيم: *﴿لأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾*، ....
*﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾*، [سوره نساء،آیه 122]از او راستگوتر كيست؟! از او به وعده عمل كنندهتر كيست؟!
اصل دیگر این که فرمود اگر امتحان شديد، گرفتار شديد، نماز استسقاء بخوانيد، دعاي استسقاء بخوانيد.
🔹اين دعاي استسقاي وجود مبارك امام سجاد را ما تبرّكاً ميخوانيم،شما آقايان هر كدام روزي يك بار يا كمتر و بيشتر بخوانيد؛ اينچنين نيست كه ما منتظر باشيم و چيزی نخواهيم، به ما فرمود بخواهيد، تا من به شما بدهم. اين دعاي نوراني امام سجاد (ع) كه دعاي نوزدهم است، اين را روزي يك بار بخوانيد، هفتهاي يك بار بخوانيد، ماهي دو سه بار بخوانيد، به بچههايتان بگوييد بخوانند، به شاگردان خود بگوييد بخوانند.
📚تفسیر سوره زمر، جلسه نهم
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (3)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
🔳قرآن و وحدت دین
با رجوع به قرآن کریم در مییابیم که خداوند نه تنها دین حضرت محمّد صلیاللهعلیهوآله را "اسلام" مینامد؛ دین پیامبران پیشین را نیز به همین نام توصیف میکند، مثلاً در آیهای آیین حضرت ابراهیم علیهالسلام را اسلام میشمرد: "مَا کَانَ إِبْرَ هِیمُ یَهُودِیًّا وَلاَ نَصْرَانِیًّا وَلَـکِن کَانَ حَنِیفًا مُّسْلِمًا" (آلعمران، ۶۷) و در آیه دیگر، پیامبراسلام با اشاره به اسلام که تنها صراط مستقیم است، از راههای دیگر منع میکند: "وَأَنَّ هَـذَا صِرَ طِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ" (انعام، ۱۵۳)
استاد شهید با تذکر این نکته که دین در اصطلاح مورخان و مردم به صورت جمع و متعدد بکار میرود، موضع قرآن را چنین تقریر میکند:
"از نظر قرآن دین خدا از آدم تا خاتم یکی است، همه پیامبران اعم از پیامبران صاحب شریعت و پیامبران غیر صاحب شریعت به یک مکتب دعوت میکردهاند. اصول مکتب انبیاء که دین نامیده میشود، یکی بوده است."۶
استاد در جای دیگر، آیه "فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا" (روم، ۳۰) را دلیل وحدت دین میشمارد.۷
🔳تکامل دین و اختلاف شرایع
از مطالب گذشته روشن شد که "دین" اصول اعتقادی ثابت مطابق نیازهای فطری بشری است؛ و "شریعت" تعدادی احکام فردی و اجتماعی است که بعضی از آنها بر حسب ضرورت و تحول نیازهای بشر قابل تغییر است. به دیگر سخن، ماهیت دین در همه اعصار یکی است؛ امّا با بالا رفتن استعدادها و قابلیتهای مخاطبان، دین نیز جامعتر میشود. استاد شهید، تعدد پیامبران را به تعدد معلمان و کتب آسمانی به کتب درس دورههای مختلف تحصیلی تشبیه میکند و میگوید: "بشر در تعلیمات انبیاء مانند یک دانش آموز بوده که او را از کلاس اول تا آخرین کلاس بالا بردهاند. این تکامل دین [است] نه اختلاف ادیان. قرآن هرگز کلمه دین [را] به صورت ادیان نیاورده است."۸
🔳خطای تشبیه پیامبران به فلاسفه
مدعیان پلورالیزم پنداشتهاند که همان طور که در جهان نه یک فلسفه بلکه فلسفههای مختلفی هست که نشأت گرفته از اختلاف اندیشههاست؛ به همین شکل نیز ادیانی که پیامبران مختلف میآورند، مانند مکاتب فلسفی، رنگ اختلاف به خود میگیرند.
بطلان این قیاس نیازمند توضیح بیشتری نیست زیرا منشأ اختلاف در فلسفهها به اختلاف فیلسوفان و افکار مختلف یک فیلسوف بر میگردد؛ در حالی که مصدر ادیان، خداوند حکیم و عالم است که علم او ازلی و تغییر ناپذیر است. پیامبران، علاوه بر برخورداری از نبوغ، از طریق وحی به مبدأ هستی و علم ازلی نیز متصلاند.
"تفاوت پیامبران با نوابغ و فلاسفه بزرگ این است که فلاسفه هر کدام مکتب مخصوص به خود داشتهاند، از این رو همیشه در جهان فلسفهها وجود داشته نه فلسفه؛ ولی پیامبران الهی همیشه مؤید و مصدّق یکدیگر بودهاند و یکدیگر را نفی نکردهاند، هر کدام از پیامبران اگر در محیط و زمان پیامبر دیگر میبود مانند او قانون و دستورالعمل میآورد."۹
ادامه دارد...
========
۶. مجموعه آثار شهید مطهری،ج ۲، ص ۱۸۱.
۷. همان، ج ۳، ص ۱۶۰.
۸. مجموعه آثار، ج ۲، ص ۱۸۱.
۹. مقدمهای بر جهانبینی اسلامی وحی و نبوت، ص ۱۶۵ و نیز ۱۴۶.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #پیام_قرآن #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم_شیرازی #مکارم_شیرازی
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (2)
📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
✅ساختار کلی کتاب
این کتاب نفیس، با مقدمهاى از آيت الله العظمی مكارم شيرازى مدظله العالی آغاز و ابتدا مطالب در ده جلد تنظيم و به رشتۀ تحریر در آمد لیکن در ادامه دو جلد دیگر به آن ضمیمه شد. که أهم عناوین اصلی آن عبارتند از:
⏺جلد اوّل. پیرامون علم و معرفت.
⏺جلد دوّم. خداجوئی و خداشناسی: برهان نظم، برهان فطرت و آیات آن، خداشناسی در عوامل خلقت.
⏺جلد سوّم. راههای معرفت و شناخت خدا: برهان تغییر و حرکت، برهان وجوب و امکان، برهان علت و معلول، برهان صدیقین و....
⏺جلد چهارم. صفات جمال و جلال: اسماء الحسنی و اسم اعظم، تقسیم صفات خدا، علم خدا، شاخههای علم و....
⏺جلد پنجم. معاد: تعبیرات کلی درباره معاد، هفتاد نام قیامت در قرآن، دلائل معاد، آیات إحیاء ارض، تطوّرات جنین و....
⏺جلد ششم. منزلگاههای قیامت، نشانههای رستاخیز، نامه عمل، تجسم اعمال، نعمتهای جسمانی بهشت، لذّات روحانی و....
⏺جلد هفتم. نبوت عامّه: فلسفۀ بعثت انبیا صلی الله علیه و آله، تعلیم و تربیت، نجات از ظلمات، بشارت و انذار، اصول کلی دعوت انبیاء صلی الله علیه و آله ، تکامل ادیان و....
⏺جلد هشتم. نبوت خاصه: دلائل صدق پیامبر، اعجاز قرآن از دیدگاه علوم روز، اعجاز قرآن در وضع قانون، اعجاز قرآن از نظر اخبار غیبی، اعجاز قرآن از نظر علوم تضّاد و اختلاف و....
⏺جلد نهم. امامت و ولایت: ولایت و امامت عامّه در قرآن، آیه اولی الامر، آیه صالح المؤمنین، آیه وزارت و آیات ۲۵ گانه، فلسفه انتظار، حقیقت انتظار و آثار سازنده آن، منتظران راستین و....
⏺جلد دهم. حکومت اسلامی: نقش مطبوعات در حکومت اسلامی، نیروهای مسلّح در حکومت اسلامی، رابطه اقلّیتهای مذهبی، حکومت اسلامی و سازمانهای اطلاعات، استراق سمع، هدف وسیله را توجیه میکند؟ و....
⏺موصوعات دو جلد الحاقی نیز عبارتند از: «مبانی اخلاق در قرآن» و «اخلاق پسندیده و ناپسند در قرآن».
🌷🌷🌷
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 111.
#مثل #الله #ولی #سرپرست #امثال #بیت #خانه #عنکبوت #سست #دانشوران #تعقل
⏪30- مَثَل عنکبوت
(مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت)
((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) .
🔅🔅🔅
🔹3- ضعف انسان نسبت به سایر موجودات
((در قرآن سوره ای به نام عنکبوت نامگذاری شده و با توجه به اینکه سور قرآن نیز ((وحی )) است به اهمیّت این حشره می توان پی برد . عجیب تر اینکه دو سوره دیگر قرآن نیز به نام دو حشره که زندگی اسرار آمیزی دارند ، نامگذاری شده یکی سوره نحل (زنبور عسل ) و دیگری سوره نمل (مورچه ) .
شاید منظور این باشد که انسان به هیچ موجودی به دیده حقارت ننگرد و از هیچ آیت الهی به سادگی نگذرد ؛ زیرا در جهان آفرینش هر مخلوقی ، عالمی از عجایب و شگفتیها به همراه دارد و جهانی اسرار پیچیده و کشف نشده !
توجّه و تعمّق در زندگی مورچگان و زنبوران عسل و عنکبوت و پشه و مگس و . . . ، انسان را به این حقیقت معترف می کند که از او مخلوقی ضعیف تر وجود ندارد ؛ آری ، ضعیف تر از مورچه و ناتوان تر از مگس و پشه !
یک ((مورچه )) می تواند ((شصت برابر وزن خود)) را به آسانی حمل کند و به این جهت بارهای سنگینی چون ران ملخ ، مگس درشت ، تخمه هندوانه و . . . را به آسانی به سوی لانه می کشاند و اگر به همین نسبت یک انسان 70 کیلوگرمی می توانست 60 برابر وزن خود را حمل کند ، قادر بود 4200 کیلو گرم بار را از زمین بردارد و به جای دیگر ببرد .
((کک )) که قهرمان پرش شناخته شده ، می تواند با یک جهش سی سانتی متر از زمین بلند شود که این فاصله دویست برابر طول بدن اوست .
اگر بشر به اندازه کک قدرت پرش می داشت ، در مسابقات جهانی پرش ، صحبت از 300 متر و 400 متر می شد ، نه دو تا سه متر ! . . . با این ترتیب باید تصدیق کرد که ((انسان ضعیف و ناتوان آفریده شده است )) و موجود ناتوان نباید به خود ببالد و موجودات تواناتر از خود ، حتی میکروبی را که به چشم دیده نمی شود از نظر دور دارد)) .
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس چهارم:اسباب نزول
📌راه يافتن به اسباب نزول
منابعى كه امروزه در دست داريم و براى دستيابى به اسباب نزول مورد استفاده قرار مىگيرند و تا حدودى قابل اطمينانند، عبارتند از: جامعالبيان طبرى، الدرالمنثور سيوطى، مجمعالبيان طبرسى، تبيان شيخ طوسى، اسبابالنزول واحدى و لباب النقول سيوطى.
البته در اين نوشتهها «صحيح و سقيم» در هم آميخته و بايد با كمال دقّت در آنها نگريست. تشخيص درست از نادرست به يكى از راههاى زير امكان دارد:
الف) بايد سند روايت، بهويژه آخرين كسى كه روايت به او منتهى مىشود مورد اطمينان باشد؛ يعنى يا معصوم باشد يا صحابى مورد اطمينان، مانند:
عبداللّهبنمسعود، ابىّبنكعب و ابن عباس - كه در كار قرآن سررشته داشته و مورد قبول امّت بودهاند - و يا اينكه از تابعين عالىقدر باشد، مانند: مجاهد، سعيدبنجبير و سعيدبنمسيّب - كه هرگز از خود چيزى نمىساختند و انگيزۀ دروغپردازى نداشتهاند - .
ب) بايد تواتر يا كثرت نقل روايات ثابت شده باشد؛ يعنى روايات گرچه با الفاظ مختلف، مضموناً متحد باشند و در صورت اختلاف در مضمون، قابل جمع باشند. در اين صورت اطمينان حاصل مىشود كه خبر مذكور صحيح است.
ج) بايد رواياتى كه دربارۀ سبب نزول آيات وارد شدهاست، بايد بهطور قطعى اشكال و ابهام را رفع كند؛ كه اين خود شاهد صدق آن حديث خواهد بود، گرچه از لحاظ سند - به اصطلاح علم الحديث - روايت صحيح نباشد.
🔅🔅🔅
١. اسباب نزول را تعريف كنيد. دانستن آن چه فايدهاى دارد؟
٢. شأن نزول آيۀ «إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما...» (بقره، ١٥٨) را بيان كنيد و ذكر نماييد كه «لا جناح» بيانگر چه امرى است؟
٣. چه تفاوتى بين شأن نزول و سبب نزول وجود دارد؟
٤. تنزيل و تأويل را تعريف كنيد. اصطلاح ديگر آن چيست؟
٥. چرا پى بردن به اسباب نزول آسان نيست؟
٦. چند كتاب كه براى پى بردن به اسباب نزول تا حدودى قابل اعتماد هستند نام ببريد.
٧. از چه راههايى مىتوان روايات صحيح اسباب نزول را از ناصحيح تشخيص داد؟
آموزش علوم قرآنی، صفحه 33
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🚩 شاگرد قرآن و عترت
🔸 عصاره حیات پُر برکت این #شهید_جاوید در شهادت او ظهور کرده است. او #شاگرد_قرآن_و_عترت بود، قرآنی و ولایی فکر میکرد، قرآنی و ولایی جهاد میکرد، قرآنی و ولایی شربت شهادت نوشید.
🔸 حاج قاسم از آن #شهدای_ممتاز بود که هم بدنش در بهشتِ بدنی است و هم روحش در بهشتِ روحی است.
🔸 #شهید_قاسم_سلیمانی هم به راه افتاد هم به مقصد رسید، هم ﴿عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ است، هم از ذات أقدس الهی بشارت می طلبد که راهیان راه او به مقصد برسند.
📚 پيام به مناسبت سالگرد شهادت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی
تاریخ: 1399/09/16
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی