تفسير سوره انسان جلسه 6.pdf
1.17M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌نیکی و نیکوکاران
اين سوره مبارکه «انسان» أبرار را معرفي ميکند. در بخشهايي از قرآن کريم خداي سبحان بِرّ را معنا کرد، بَرّ را معرفي کرد به عقيده صائب و عمل صالح؛ ﴿لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ﴾ و کذا و کذا. بِرّ و بَرّ هر دو را در آن آيه روشن کرد هم معناي بِرّ و نيکي را تبيين کرد و هم کساني که به اين معنا موصوفاند معرفي کرد بعد پاداش آنها را هم ذکر کرد اما اين سوره يک خصيصهاي دارد، اين سوره قبل از اينکه عمل خارجي اينها را ذکر بکند، بهشتمنشي بودن اينها را ذکر ميکند. بدون «واو» عطف بحث آخرت را با دنيا گره ميزند ميگويد أبرار کسانياند که از چشمههاي بهشت آب مينوشند به نذرشان وفا ميکنند مسکين را سير ميکنند اسير را سير ميکنند يتيم را سير ميکنند. چون اين چنين است خدا در قيامت پاداش فراواني به اينها ميدهد اوصاف بهشت را ذکر ميکند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الانسان جلسه پنجم
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (6)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
⏪۴ـ ادله نقلی
استاد شهید در تأیید مدعای خویش و ردّ تعدد ادیان در مواضع مختلف به آیات الهی تمسک کردهاند که برخی از آنها ذکر شد. در این جا به آیات دیگر اشاره میکنیم:
"وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الاْءِسْلَـمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْأَخِرَةِ مِنَ الْخَـسِرِینَ؛ (آلعمران، ۸۵) هر کس غیر از اسلام دین بجوید، هرگز از او پذیرفته نشود و او در جهان دیگر از جمله زیانکاران خواهد بود".
آیه دیگر که خطاب به اهل کتاب است که اگر آنان اسلام آورند در هدایت و صراط مستقیم هستند. "فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَواْ" (آلعمران، ۲۰).
خداوند "اسلام" را دین حقیقی در نزد خود توصیف میکند: "إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الاْءِسْلَـمُ" (آلعمران، ۱۹).
"وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَ إِبْرَ هِیمَ وَ جَعَلْنَا فِی ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْکِتَـبَ فَمِنْهُم مُّهْتَدٍ وَ کَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَـسِقُونَ * ثُمَّ قَفَّیْنَا عَلَی ءَاثَـرِهِم بِرُسُلِنَا؛ (حدید، ۲۶و۲۷) یعنی ما قبلاً نوح و ابراهیم را فرستادیم و در نسل این دو "پیامبری" و کتاب قرار دادهایم، بعضی از اینها هدایت شده و بیشترشان فاسق بودند، سپس ما پیغمبران خود را یک یک پشت سر یکدیگر قرار دادیم". استاد شهید از این آیه چنین نتیجهگیری میکند:
"کلمه فَفّینا مصدرش تقفیه و از ماده فقا است، قفا پشت گردن را میگویند. وقتی که افرادی ردیف و پشت گردن دیگری بایستند، مثل یک صف نظامی، چهره هر یک از آنها به پشت گردن دیگری است... جمله "ثم قفیّنا علی ءاثرهم" متضمن این نکته است که هر پیغمبر بعدی از همان راه رفته است که پیغمبران قبلی رفتهاند؛ یعنی کسی خیال نکند پیغمبران راههای مختلف دارند؛ راه یکی بوده، از نوح تا خاتمالانبیاء راه یکی است... "آثار" جمع "اثر" است و اثر یعنی جای پا، پیغمبران هر کدام آمدند پا جای پای دیگران گذاشتند... راه انبیا یک راه بیشتر نیست."
ادامه دارد...
========
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (7)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
🔰نقد ادله پلورالیستیکی
در این بخش از نوشتار، به تحلیل و نقد علامه شهید از شبهات طرفداران پلورالیسم میپردازیم.
⏪1- تمسک به آیات الهی
بعضی روشنفکران اسلامی برای توجیه نظریه پلورالیسم خواستند به اصطلاح برای مدعای خود دلیل قرآنی بیاورند و یا آیاتی را که خط بطلان بر پلورالیسم میکشد توجیه نمایند۱۵ که در اینجا به دو آیه اشاره میشود:
الف: "إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالصَّـبِـ?ونَ وَالنَّصَـرَی مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَعَمِلَ صَــلِحًا فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ؛ (مائده، ۶۹) یعنی آنان که ایمان آوردهاند (مسلمانها) و یهودیان و صابئین و نصرانیها، همه کسانی که ایمان به خدا و روز رستاخیز داشته باشند و کار شایسته به جا آورند، بیترس و واهمه خواهند بود و غمگین نیز نمیگردند".
وجه استدلال: "در این آیه برای رستگاری و ایمنی از عذاب خدا سه شرط ذکر شده است: ایمان به خدا، ایمان به رستاخیز و عمل نیک، قید دیگری [مثل اسلام] نشده است."۱۶
🔹در پاسخ به استدلال به آیه فوق باید گفت که بین حق بودن یک دین و در صراط مستقیم گام برداشتن پیروان آن دین با رفع عقاب (حزن و خوف) نباید خلط کرد. آنچه از آیه فوق مستفاد میشود نه صحه گذاشتن قرآن کریم بر طریق اهل کتاب و صراط مستقیم خواندن آن، بلکه دلالت بر رفع عقاب در روزقیامت از اهل کتاب و حداکثر دلالت بر اعطای ثواب و پاداش به مؤمنان اهل کتاب است که در دنیا به خاطر روشن نشدن نور اسلام بر دین خود باقی ماندند؛ با این شرط که در اعتقادات خود مثل اکثر مسیحیان و یهودیان امروزه دچار شرک نشدند و از نظر اخلاقی نیز اعمال صالح انجام دادند.
🔘شهید مطهری میگوید:
"باید بگوییم که عدالت و نیکوکاری حتی از مردمان کافر به خدا و قیامت هم مقبول است. بنابراین کسانی که منکر خدا و قیامتند ولی خدمات بزرگ فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به بشریت تقدیم میدارند، دارای اجر بزرگی خواهند بود."
🔹ب: "لا اِکراهَ فِی الدّین"
شاید بعضی برای اثبات عدم اجبار در گرویدن به اسلام و آزادی انتخاب ادیان دیگر به آیه فوق استناد کنند که هرگونه اجبار و اکراه را در دین نفی نموده است. مرحوم مطهری با اشاره به آیه مذکور مینویسد:
"این آیه به این معنا نیست که دین خدا، در هر زمان متعدد است و ما حق داریم هر کدام را که بخواهیم انتخاب کنیم، چنین نیست، در هر زمانی یک دین حق وجود دارد و... در این زمان اگر کسی بخواهد به سوی خدا راهی بجوید باید از دستورات دین او راهنمایی بجوید."
ادامه دارد...
========
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس ششم:سورههاى مكّى و مدنى
يكى از مسائل مهم علوم قرآنى، مسأله شناخت سورههاى مكّى و مدنى است. مكّى، سورههايى است كه در مكه و مدنى، سورههايى است كه در مدينه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل گشته است.
🔹تشخيص سورههاى مكّى و مدنى به دلايل زير ضرورى است:
🔘الف) قسمتى از تاريخ اسلام و تشريعات اسلامى با تشخيص آيهها و سورههاى مكّى از مدنى قابل شناخت است.
🔘ب) فهم محتواى آيه در استدلالهاى فقهى و استنباط احكام، نقش اساسى دارد. چه بسا آيهاى به ظاهر مشتمل بر حكم شرعى است، ولى چون در مكه نازل شده و هنگام نزول آن آيه، هنوز حكم آن تشريع نشده بود، بايد يا راه تأويل را پيش گرفت يا بهگونۀ ديگرى آن آيه را تفسير كرد؛ مثلاً: مسألۀ تكليف كافران به فروع احكام شرعى، مورد بحث فقهاست؛ بيشتر فقها، آنان را در حال كفر، مكلف به فروع نمىدانند و در اين زمينه دلايل و روايات فراوانى در اختيار دارند، ولى گروه مخالف (كسانى كه كافران را در حال كفر، مكلف به فروع مىدانند) به آيۀ هفت سورۀ فصّلت تمسّك جستهاند؛ آنجا كه مشركان را بهدليل انجام ندادن فريضۀ زكات، مورد نكوهش قرار دادهاست. غافل از اينكه سورۀ فصّلت، مكّى و فريضۀ زكات در مدينه تشريع شدهاست؛ يعنى هنگام نزول آيۀ ياد شده، زكات حتى بر مسلمانان هم واجب نبوده است؛ پس چگونه مشركان را مورد عتاب قرار مىدهد؟
🔹اين آيه دو تأويل دارد:
🔘اول: مقصود از زكات در اينجا، تنها پرداخت صدقات بودهاست كه مشركان از آن محرومند؛ زيرا شرط صحت صدقه، قصد قربت است كه كافران از انجام آن عاجزند.
🔘دوم: مقصود، محروميت از اداى زكات است و آن بدان جهت است كه كفر مانع آنان شدهاست و اگر ايمان داشتند، از اين فيض محروم نبودند. ١ج) در استدلالات كلامى، آيات مورد استناد - مخصوصاً آياتى كه دربارۀ فضائل اهلبيت نازل شده - بيشتر مدنى است، چون اين مباحث در مدينه مطرح بودهاست. برخى آن سورهها يا آيات را مكّى دانستهاند كه در آن صورت نمىتواند مدرك استدلال قرار گيرد.
▫️بنابراين شناخت دقيق مكّى و مدنى بودن سورهها و آيات، يكى از ضروريّات علم كلام در مبحث امامت است.... ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 114
#مثل #اصحاب #قریه #مرسلون #امثال #پیامبران #بشر #فال #تطیُّر #رحمن #مسرفون
⏪31- مَثَل اصحاب قریه
قَالُوَّاْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ اءَلِیمٌ قَالُواْ طَّبِرُکُم مَّعَکُمْ اءَبِن ذُکِّرْتُم بَلْ اءَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ(یس 19)آنان به (رسولان ) گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم ) و اگر (از این سخنان ) دست برندارید ، شما را سنگسار خواهیم کرد و مجازات دردناکی از ما به شما خواهد رسید . (رسولان ) در پاسخ گفتند : شومی و (نحسی ) شما از خود شماست اگر درست بیندیشید ، بلکه شما گروهی اسرافکارید))
🔅🔅🔅
⏪2- تاءثیر فال نیک و بد
فرستادگان الهی در پاسخ به اظهارات بت پرستان شهر ((انطاکیه )) که نسبت به ایشان فال بد زده و آنان را شوم می پنداشتند ، فرمودند (طائِرِکُمْ مَعَکُمْ) ؛ ((شومی و نحسی از ناحیه خود شماست )) ؛ یعنی همین عقیده خرافی که چوب ساخته دست خود را کار ساز و مشگل گشا می پندارید ، و نیز همین طرز تفکّری که تبلیغات دینی را به فال بد می گیرید ، خود بدترین نوع نحوست و تیره بختی است .
اصولاً فال نیک و بد که در میان بسیاری از ملّت ها و اقوام مختلف رایج است ، اثر روانی دارد . فال نیک غالباً مایه امیدواری و حرکت است ، ولی فال بد موجب یاءس و نومیدی و سستی و ناتوانی است . شاید به خاطر همین موضوع است که در روایات اسلامی از ((فال نیک )) نهی نشده ، اما ((فال بد)) به شدّت محکوم گردیده است . در حدیث معروفی از پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده که آن حضرت می فرماید :
((تَفَاءَّلُوا بِالْخَیْرِ تَجِدُوهُ ؛ کارها را به فال نیک بگیرید (و امیدوار باشید) تا به آن برسید)) .
🔹((دمیری )) که از نویسندگان قرن هشتم هجری است ، در یکی از نوشته های خود اشاره به همین مطلب کرده و می گوید :
پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم فال نیک را دوست می داشت ، به خاطر آن بود که انسان هر گاه امیدوار به فضل پروردگار باشد در راه خیر گام بر می دارد و هنگامی که امید خود را از پروردگار قطع کند ، در راه شرّ خواهد افتاد و فال بد زدن مایه سوء ظنّ و موجب انتظار بلا و بدبختی کشیدن است ))
🔹در روایتی از امام صادق علیه السّلام به این اثر روانی اشاره شده است که می فرماید :
((الطِّیَرَةُ عَلی ماتَجْعَلُها ، إِنْ هَوَّنْتَها تَهوَّنَتْ وَإِنْ شَدَّدْتَها تَشَدَّدَتْ وَإِنْ لَمْ تَجْعَلْها شَیْئا لَمْ تَکُنْ شَیْئا ؛ فال بد اثرش به همان اندازه است که آن را می پذیری ، اگر آن را سبک بگیری ، کم اثر خواهد بود و اگر آن را محکم بگیری پر اثر ، و اگر به آن اعتنا نکنی ، هیچ اثری نخواهد داشت )) .
میان اهل تاریخ معروف است که : ((هاشم )) ، با ((عبد شمس )) تواءم بوده و هنگام تولّد انگشت هاشم به پیشانی عبد شمس چسبیده بود . موقع جدا کردن ، خون سرشاری جاری شد و این پیشآمد سبب شد که مردم آن را به فال بد گیرند .
🔹حلبی در سیره خود می نویسد :
🔹
((که این فال بد ، اثر خود را بخشید . زیرا جنگ و خونریزی پس از اسلام ، میان بنی عباس از فرزندان هاشم و بنی اُمیّه که از صلب عبد شمس بودند حکم فرما بود)) .
گویا نویسنده سیره ، وقایع جانگداز فرزندان علی را نادیده گرفته است . در صورتی که آن صحنه های خونین که فرزندان امیّه با ریختن خونهای پاک فرزندان پیامبر بوجود آوردند ، زنده ترین گواه بر وجود خصومت میان این طایفه است . ولی معلوم نیست چرا نویسنده نامبرده از این جریانها نامی نبرده است ؟ ! )) .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #پیام_قرآن #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم_شیرازی #مکارم
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (5)
📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
📝ویژگی ها و امتیازات کتاب «پیام قرآن»
🔹بهره گیری از احادیث به منظور روشنگری مباحث قرآنی
شکی نیست که تفسیر آمیخته به معارف اهل بیت علیهم السلام نسبت به تفاسیر گسسته از عترت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، آثار مطمئن به شمار آمده و مفسران و خوانندگان را از لغزش در وادی های نگران کننده باز می دارند. چه بسا برداشت های قرآنی که به دلیل بریدگی از مکتب ولایت، نتوانسته روشنگر راه و زندگی مسلمانان شود و آنان را به سرگردانی فزون تر رانده است.
حال در تفسیر موضوعی پیام قرآن در هر باب می توان احادیث گوناگون و بسیاری را نگریست که هر کدام به گونه ای، روشنگری پیرامون موضوعی قرآنی را مورد نظر می دهد.
به عنوان نمونه در حدیثی می خوانیم: هنگامی که وحی بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل می شد، صدای زمزمه آرامی نزدیک صورت خود می شنید» و باز در حدیثی آمده است که وقتی وحی بر آن حضرت نازل می شد، حتی در روزی که هوا کاملا سرد بود، از پیشانی مبارکش عرق جاری می شد.
از روایات استفاده می شود که وحی به اشکال مختلفی بر پیامبر اکرم نازل می شد و هر کدام اثاری به همراه داشته است و نیز استفاده می شود که جبرئیل گاه به صورت اصلی که خدا او را بر آن صورت آفریده بود، بر پیامبر نازل می شد و این احتمالاً در طول عمر پیامبر تنها دوبار انجام شد. همان گونه که در سوره نجم بنابر بعضی از تفاسیر به آن اشاره شده و گاه فرشته به صورت «دحیه کلبی» نمایان می گشت.
🌷🌷🌷
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۴ – ۱۲ #سوره_احزاب
📌 #حقّانیت سخن خدا و رسول
#سالک الی #اللّه باید از این آیات این مسائل را یاد بگیرد:
☑ اول: #دستورات خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله را #فریب تصوّر نکند.
☑ دوم: باید در کارهای #اساسی خود از خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله #اجازه بگیرد.
☑ سوم: با #فریب از دستورات پیغمبر #فرار نکند.
☑ چهارم: در مقابل هجوم دشمن با استقامت باشد.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
نگاشت (6)
🔅🔅🔅
إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً(2)
📝نكته: عالم پر غوغای جنين:
میدانيم نطفه انسان از تركيب نطفه مرد و زن كه اولی" اسپر" يا" كرمك" و دومی" اوول" يا" تخمك" نام دارد تشكيل میشود.
اصل وجود" نطفه" و سپس تركيب آن، و بعد مراحل مختلف جنين، از عجائب و شگفتيهای بزرگ جهان آفرينش است كه با پيشرفت علم" جنين شناسی" پرده از اسرار آن برداشته شده، هر چند اسرار بيشتری هنوز در پرده نهان است.
🔹از جمله شگفتيهای مزبور كه گوشه كوچكی را تشكيل میدهد امور زير است:
☑️۱-" اسپر" كه با آب نطفه مرد خارج میشود موجود زنده متحرك بسيار كوچك ذرهبينی است كه دارای يك سر و گردن و دم متحرك میباشد، و عجب اينكه در هر بار انزال مرد ممكن است از دو تا پانصد ميليون! اسپر وجود داشته باشد كه مطابق جمعيت چندين كشور است، ولی از اين عده بيشمار، فقط يك يا چند عدد وارد تخمك شده، و بارور میگردد، وجود اين تعداد نطفه نر به خاطر آن است كه اسپرها برای رسيدن به تخمك و تركيب با آن تلفات زيادی میدهند، و اگر اين تعداد عظيم نبود شايد امر بارور شدن مشكل میشد.
☑️۲-" رحم" قبل از دوران بارداری فقط به اندازه يك گردو است! اما بعد از انعقاد نطفه و پرورش جنين به قدری بزرگ میشود كه جای زيادی را اشغال میكند و عجب اينكه جدار آن بقدری قابل ارتجاع است كه در برابر اين حجم عظيم كاملا مقاومت میكند.
☑️۳- خون در ديواره رحم در عروق و رگها نيست! بلكه به صورت ناودان در ميان عضلات جاری است، زيرا اگر رگی وجود داشت مسلما در برابر كشش فوق العاده جدار رحم تاب مقاومت نمیآورد!
☑️۴- بعضی از دانشمندان معتقدند كه نطفه زن دارای الكتريسته" مثبت" است و اسپر داری الكتريسته" منفی"، و لذا به سوی هم كشيده میشوند، اما هنگامی كه اسپر وارد تخمك شد بار الكتريكی آن را منفی میكند و به همين دليل اسپرهای بيشمار ديگر كه در اطراف آن وجود دارند از آن رانده میشوند، و بعضی نيز گفتهاند با ورود اسپر، ماده شيميايی مخصوص ترشح میشود كه ساير اسپرها را میراند.
☑️۵- جنين در ميان كيسهای بزرگ در آبی غليظ بنام" آمنیبوس" غوطهور است كه خاصيت ضد ضربه در مقابل انواع حركات تند مادر، و يا اصابت چيزی به شكم، دارد، بعلاوه جنين را به صورت يك نواخت گرم نگه میدارد، و تغيير حرارت خارجی در آن به زودی اثر نمیكند و از همه جالبتر اينكه او را در حالت بیوزنی قرار میدهد، و از فشار آوردن اعضای مختلف جنين روی همديگر كه ممكن است موجب ضايعاتی شود جلوگيری میكند! ۶- تغذيه جنين از طريق" جفت" و" بند ناف" صورت میگيرد، يعنی خون مادر با تمام مواد غذايی و اكسيژن وارد جفت شده، و با تصفيه جديدی از طريق بند ناف وارد قلب جنين میشود، و از آنجا به تمام اعضای بدن پخش میگردد.
جالب اينكه بطن چپ و راست قلب جنين با يكديگر مربوط است چون مساله تصفيه از طريقه ريه در آنجا مطرح نيست، زيرا جنين تنفس نمیكند اما به محض، تولد، حفرهها از هم جدا میشوند، و دستگاه تنفس به كار میافتد!
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
رعد.05.mp3
19.17M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_رعد #رعد
💢جلسه پنجم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #رعد را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انسان-جلسه سوم.mp3.mp3
12.08M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_انسان #انسان
⏪ تفسیر سوره انسان استاد دکتر محمد علی انصاری
📼جلسه سوم تفسیر آیات 11 تا 19
📝فهرست درسگفتار
توصیف بهشت ابرار و نیکوکاران
ویژگی های مومنین
تفاوت نضرة و سرور
مفهوم صبر و اقسام آن
پاداش صابران در قیامت
تفاوت نعمت های دنیا و آخرت
برخی ویژگیهای بهشت
خصوصیت سایه های بهشتی
وضعیت میوه های بهشتی
شیوه پذیرائی ابرار و نیکوکاران در بهشت
ماجرای خواستگاری و ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_انسان #انسان ⏪ تفسی
📌 خلاصه از درس گفتار استاد
در بارۀ مدنى يا مكى بودن سورۀ مبارکۀ انسان در ميان مفسران گفتگو است، ولى اجماع علما و مفسران شيعه بر اين است كه همه يا حداقل قسمتى از آيات آغاز سوره كه جایگاه ابرار را بيان مىكند در مدينه نازل شده است. اين سوره در عين كوتاهى محتواى عميق و متنوع و جامعى دارد. خلقت انسان از نطفه و آزادى اراده و اختیار او در انتخاب مسیر هدایت، پاداش ابرار و نيكان، اهميت قرآن و طريق اجراى احكام آن و راه پرفراز و نشيب خودسازى، حاكميت مشيت الهى در عين مختار بودن انسان؛ ازجمله موضوعات مطرح شده در این سوره است. با توجه به شأن نزول خاص سوره، آیات ابتدایی این سوره سندی است بر فضیلت اهل بيت (ع).
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
⭕️ علم #غرب، هویت برانداز است!
☢️ علم نافع، دانشی #هویتساز است و علم غیرنافع، دانش هویت #برانداز. علمی که برای ساختن سلاحهای شیمیایی و کشتار جمعی و فتنه و آشوب باشد، هویت برانداز است.
❌ دانش در عالم کم نبوده و نیست؛ قبل و پس از اسلام علوم فراوانی بوده و هست. دانش هویت برانداز نه عامل #صعود است و نه سزاوار فراگیری. علم غیرنافع، تعلیم و تعلّم آن نیز شایسته نیست.
💠 در تعقیبات و دعاهای نماز آموختهاند که از علم غیر#سودمند به خدا پناه میبریم: «اعوذ بک من علم لا ینفع.» علم اگر به مرحله عمل نرسد و در حد کلیات بماند، نظیر عالم بیعمل، بیثمر و منفعت است و هویتبخش نیست.
📑 دیدگاههای آیتالله جوادی آملی درباره پالایش علوم انسانی؛ تهیه و تنظیم: محمّد رضا فلاح
#علوم_انسانی
#علم_لاینفع
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📣رونمایی از کتاب زبان وحی مقدماتی
🔰به اطلاع علاقهمندانِ فراگیری زبان عربی قرآنی میرساند، کتاب #زبان_وحی_مقدماتی به چاپ رسید.
📙این کتاب تألیف اساتید مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت و جلد اول از مجموعه کتب زبان وحی است.
▫️این مجموعه کتب، جهت آموزش زبان عربی قرآنی با طرحی نوین و جذاب تألیف شده است.
▫️در کتاب زبان وحی مقدماتی، اجمال و صورتبندی اصلی مطالب واژهشناسی و جملهشناسی قرآنی بیان شده است.
▫️کتاب حاضر، مناسب غالب دانشجویان دغدغهمندِ فهم قرآن و همچنین طلاب جوانی است که میخواهند برای فهم واژگان و جملات نه چندان پیچیده قرآن به ابزارهای لازم مجهز گردند.
▫️جهت آشنایی بیشتر با ویژگیهای این کتاب، پیام بعد را از دست ندهید.
🛒 برای تهیه این کتاب میتوانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:
🔗 tadabor.ir/mahsoolat
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📣رونمایی از کتاب زبان وحی مقدماتی 🔰به اطلاع علاقهمندانِ فراگیری زبان عربی قرآنی میرساند، کتاب #زب
💡ویژگیهای تفصیلی کتاب زبان وحی مقدماتی
✅ کتاب زبان وحی مقدماتی دارای ویژگیهایی میباشد که آن را از دیگر تألیفات در زمینه آموزش زبان قرآن و عربی، ممتاز و متمایز کرده است، برخی از این ویژگیها عبارتند از:
💡 قرآن محور بودن:
-محوریت دادن به موارد پر کاربرد قرآنی و در حاشیه قرار گرفتن موارد کم کاربرد
-حذف قواعد و موارد به کار نرفته در قرآن
-انحصار مثالها و تمارین در استعمالات قرآنی
-توجه به فطری، ساده، شفاف و در عین حال دقیق بودن زبان قرآن
💡 معنامحور و کاربردی بودن:
-توجه به تقویت مهارت فهم معنای واژه و جمله به جای مهارت تجزیه و ترکیب
-اولویت دادن به سرفصلهای معنایی به جای پرداختنِ صرف به مباحث صوری و لفظی
-توجه به نحوه فهم و شناخت کلمات و جملات به جای نحوه ساخت آنها
-توجه به مفهوم سیاق و نقش بی بدیل آن در فهم واژگان، جملات و عبارات قرآنی
-بیان مثالهای قرآنی رسا در هر مبحث
-ارائه تمرینات متنوع قرآنی و کاربردی در پایان سرفصلها
💡 ساده، نظاممند و مفهومی بودن:
-تقسیم بندی ابتکاری مباحث در قالبی نظاممند و معنایی
-بیان مطالب و تعاریف به شیوه ساده و تا حد امکان مفهومی
-بهرهگیری از شباهتهای زبان فارسی با زبان عربی برای انتقال مطالب
-بکارگیری اصطلاحات و نامهای گویا و ساده برای مفاهیم
-خلاصگی و پرهیز از طرح حواشی و تفصیل بیش از نیاز مطالب
-بکارگیری ساختاری گویا و منظم در سرفصلها و تقسیمات
-استفاده از نمودارهای متعدد و جداول جهت جمعبندی و ساماندهی مطالب
💡 اتقان علمی:
-توجه به منابع و مآخذ مهم و اصلی ادبیات عرب
-توجه به منابع و تفاسیر قرآنی و دستاوردهای علمی آنها در زمینه ادبیات عرب
-مراجعه به دستاوردهای متأخرتر در زمینه بازخوانی و تدوین ادبیات عرب
-ارجاع به منابع و بیان توضیحات تخصصیتر در پاورقیها
❄️در زمستان امسال دقیقتر با #زبان_قرآن آشنا شوید.
🛒 برای تهیه این کتاب میتوانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:
🔗 tadabor.ir/mahsoolat
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 مژده ای برای غفاریت خدا
💠 به شما مژده بدهیم که او #غفار است، راه برای #توبه باز است. اینچنین نیست که اگر کسی خدای ناکرده چهار روزی لغزید، بگوید من برای همیشه محرومم؛ اینطور نیست. در این عالم بدترین موجود، به بهترین موجود تبدیل می شود؛ همه این کودها هستند که به صورت یاس در می آیند! انسانهای #تبهکار هم می توانند اینطور باشند. اینطور نیست که اگر کسی چند روز بیراهه رفته است، بعد نتواند معطّر بشود، روح و ریحان بشود! اگر کودهای بدبو یاس و یاسمن می شوند، انسان تبهکار هم می تواند روح و ریحان بشود؛ راه باز است!
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#آمرزش
#غفار_الذنوب
#غفار
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسان قرآنی!
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
04-ahamiyate mohebbate khoda.mp3
8.62M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع اهمیت محبت به خدا (5)
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (8)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
⏪۲ـ اسلام به معنای مطلق تسلیم
بعضی طرفداران تعدد ادیان برای به کرسی نشاندن مدعای خود، "اسلام" را در آیات قرآن کریم به "مطلق تسلیم" در برابر خداوند معنا و تفسیر کردند، یعنی آنچه خداوند حکیم از انسان خواسته است انقیاد و تسلیم در برابر او و التزام به یکی از ادیان آسمانی است.
🔹شهید مطهری در پاسخ به این اِشکال، با پذیرفتن معنای "مطلق تسلیم" برای "اسلام"، معتقد است مصداق پیدا کردن و تحقق حقیقت تسلیم در گرو تسلیم انسان است به هر آنچه خداوند از او خواسته است.
"اگر گفته شود که مراد از اسلام، خصوص دین ما نیست بلکه منظور تسلیم خدا شدن است، پاسخ این است که البته اسلام همان تسلیم است و دین اسلام همان دین تسلیم است ولی حقیقت تسلیم در هر زمانی شکلی داشته و در این زمان شکل آن همان دین گرانمایهای است که به دست حضرت خاتمالانبیاء ظهور یافته است و قهرا کلمه اسلام بر آن منطبق میگردد و بس."
به دیگر سخن گوهر و ماهیت ادیان همان تسلیم محض در برابر خداوند است که با تسلیم در برابر انبیاء و گوش جان سپردن به پیامهای آنان عینیت مییابد.
⏪۳ـ عذاب اکثریت مردم
یکی از دستاویزهای مهم طرفداران پلورالیزم ادعای لزوم عذاب اکثریت مردم در جهنم بنا بر انحصار حق به یک دین است؛ چرا که لازمه حقانیت یک دین و باطل بودن دیگر ادیان، قول به ضلالت و گمراهی اکثریت مردم است که پیروان ادیان دیگر هستند و اعمال چنین انسانهایی هر چند که دارای ابتکارات و اختراعات عظیمی باشند، به خاطر کفرشان محکوم بطلان است، امّا اگر پلورالیزم را بپذیریم و پیروان جمیع ادیان را از رهیافتگان و سالکان راه نجات تلقی کنیم؛ تصویری از خوشبینی و سعادت مطلق به اکثریت مردم را ترسیم کردهایم که مطابق با حکمت و هدایت و خیرخواهی خداوند است.
اشکال فوق را بیشتر جان هیک فیلسوف معاصر طرح و تقویت نموده است. بعضی معاصران نیز آن را در مقالات خود دنبال کردند. البته اصل این اشکال چهار دهه پیش در جزوهای چنین تقریر شد: "اگر پیروان هر یک از مذاهب این طور فکر کنند که فقط خودشان رستگارند، چنین طرز تفکری با روح عدالت خداوند منطبق نخواهد بود."
متفکر برجسته معاصر در کتاب گرانسنگ خود، عدل الهی، به تفصیل و مستدل رفع شبهه کرده است. شبهه مذکور از دو جهت قابل طرح است یکی مربوط به اعمال نیک کفار در دنیا و همچنین سرنوشت نهایی آنها در آخرت؛ دوم مربوط به اهل کتاب که متأله امّا منکر نبوت پیامبر اسلام هستند.
ادامه دارد...
========
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (9)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
🔘اعمال نیک کفار
چه بسا کفاری که اعمال زیبا مانند اختراعات عامالمنفعه انجام میدهند. آیا به صرف اینکه کافرند، اعمالشان فاقد ارزش و اثری در قیامت است؟ استاد با طرح شرایط اصل حسن فعلی با حسن فاعلی، معتقد است که اگر عملی از فاعل صادر شود که کننده آن نیّت خیر و حسنی نداشته است، چنین عملی فاقد ارزش خواهد بود و فاعل آن نیز سزاوار ستایش نیست؛ امّا اگر نیّت فاعل خیر و صلاح و خدمت به خدا و یا حداقل به مردم باشد، عملش دارای ارزش خواهد بود و نمیتوان به صرف اینکه فاعل آن کافر است، عمل او را نستود. چه آن عمل کوچک باشد و چه عمل بزرگ مانند اختراعات دانشمندان کافر.
امّا اینکه چگونه اعمال نیکوی کفار در قیامت به درد آنها خواهد خورد؟
"اعمال خیر افرادی که به خدا و قیامت ایمان ندارند و احیانا برای خدا شریک قائلاند، موجب تخفیف و احیانا رفع عذاب آنها خواهد بود."
"هرگاه عملی به منظور احسان و خدمت به خلق و به خاطر انسانیت انجام گیرد، در ردیف عملی که انگیزهاش فقط برای خود است، نیست. البته خداوند چنین کسانی را بیاجر نمیگذارد."
متفکر شهید در تعبیری جالب و تا اندازهای اختصاصی میگوید اعمال کفاری که به انگیزه خدمت و احسان باشد، روایتگر وجود نور معرفت خداوند در ضمیر آنهاست.
🔘سرنوشت کفار در قیامت
اشکال مهم مدعیان تعدد ادیان، متوجه عذاب کفار در قیامت بود. در پاسخ به این اشکال، استاد معتقد است اکثریت مردم روی زمین که به دین اسلام نگرویدهاند، به خاطر جهل و عدم اتمام حجّت است؛ یعنی نور اسلام بر آنها اصلاً نتابیده است؛ نه اینکه تابیده و آنها از آن روی برگرداندهاند. لذا عقابی متوجه آنها نیست.
🔹شهید مطهری در تأیید مدعای خویش با استناد به آیه شریفه "وَ ما کُنّا مُعَذَّبینَ حَتّی نَبْعَث رسُولاً". (اسراء، ۱۵) مینویسد: "محال است که خدای حکیم کسی را که حجت بر او تمام نشده است، عذاب کند."
🔘اهل کتاب
امّا اعمال صالح و نیکوی اهل کتاب که معتقد به خداوندند مورد قبول درگاه الهی میتواند باشد به شرط اینکه آفت تحریف و شرک در اندیشه آنان راه نیافته باشد، و در این صورت میتوانند به بهشت نیز داخل گردند. "افرادی که به خدا و آخرت ایمان دارند و اعمالی با انگیزه تقرب به خدا انجام میدهند و در کار خود خلوص نیت دارند، عمل آنها مقبول درگاه الهی است و استحقاق پاداش و بهشت مییابند اعم از آنکه مسلمان باشند یا غیر مسلمان."
البته پیش از شهید مطهری حکما و عرفای بزرگی مانند بوعلیسینا و صدرالمتألهین قایل به نجات اکثریت مردم و نیل آنان به سعادت در قیامت بودند.
به دیگر سخن ما نباید مردم را در دو دایره "مسلمان" و "کافر" جمع کنیم؛ بلکه باید دایره سومی نیز ترسیم کنیم که انسانهایی با عنوان "قاصران" "جاهلان" و "مرجوّ عنداللّه" در آن قرار میگیرند که اعضاء آن به مراتب بیشتر از اعضای دو دایره پیشین است.
از رحمت آمدند و به رحمت روند خلقاین است سرّ عشق که حیران کند عقول
خلقان همه به فطرت توحید زادهانداین شرک عارضی بود و عارضی یزول
گوید خرد که سر حقیقت نهفته داربا عشق پرده در، چه کند عقل بوالفضول؟
حاصل اینکه مدعیان پلورالیزم که عذاب اکثریت مردم را دستاویز مدّعای خود قرار داده بودند، خلع سلاح شدند؛ چرا که برای رهایی از اشکال فوق، لازم نیست که ما ملتزم به صراط مستقیم و حقانیت ادیا ن بگردیم بلکه کافی است به آیات الهی و احادیث معصومین خودمان عنایت داشته باشیم که چگونه این سرچشمههای زلال معرفت دینی اشکال مذکور را چهارده قرن پیش حل نمودند.
شرح مجموعه گل مرغ سحر داند و بسکه نه هر کو ورقی خواند، معانی دانست
📚(به نقل از مجله وارش / سال دوم / شماره اول / مقاله آقای جعفر محقق)
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰ – ۱۵ #سوره_احزاب
📌تعهّدات با پروردگار
#سالک الی #اللّه باید با جدّیت کامل به دستورات #اخلاقی الهی که در زیر گفته می شود عمل کند:
۱ – به تعهّداتی که در #عالم_ذر با پروردگار بسته پشت نکند، زیرا از او #سؤال خواهد شد.
۲ – بداند که نباید در راه خدا از #مرگ و کشته شدن فرار کند، زیرا بالاخره خواهد مرد ولی با #عصیان الهی با خدا روبرو می شود.
۳ – بداند که از #رحمت و #غضب پروردگار کسی او را نجات نمی دهد و ولی و ناصری در مقابل خدای تعالی برای خود پیدا نمی کند.
۴ – بداند که خدای تعالی به همه کارها #آگاهی دارد و اعمال منافقین را می شناسد.
۵ – اگر #دشمن به خاطر #تزکیه نفس او و یا هر کار خوبی که می کند #حسادت ورزید، بداند که خدای تعالی آنها را به #خوف و ترسی می اندازد و اعمال آنها را نابود می کند و این کار بر خدا #آسان است.
۶ – نباید #سالکین الی اللّه ساده لوح باشند و دشمن را ندیده بگیرند تا مخفیانه به آنها صدمه وارد کنند.
۷ – در عین حال آنها را #ضعیف بداند و با شرح صدر به آنها توجّه نکند.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_رضا
السلام علی الکریم
انا وقفت ببابک الکریم
فاکرمنی و ذریتی و اسرتی و اصدقائی و قائدنا و اهل بلدی و جمیع المومنین و المومنات فی ارجاء العالم
☘سلام بر تو که همه ی کرامتی،مرا وخانواده ام و دوستانم وهمه مومنان عالم را کرامت بخش☘
🔰غروب چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ نایب الزیاره دوستان و همراهان
🌷سید خادم صفحه قرآنی #رحیق🌷
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(210)
آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين.
🔅🔅🔅
📌لطایف و اشارات
⏪8- معناى فروش هدايت و خريد ضلالت
آنچه از ظاهر آيه محل بحث برمى آيد اين است كه منافقان، هدايت را فروختند و ضلالت را به عنوان بها گرفتند. در حالى كه آنها مالك هدايت (مبيع) نبوده و نيز فاقد ضلالت (ثمن) نبوده اند تا يكى را به ديگرى تبديل كنند.
در تصحيح اين بيع و شراء، وجوهى گفته شده، مانند اين كه معناى خريدن ضلالت، همان انتخاب و برگزيدن گمراهى بر هدايت است، گرچه گمراهى آنان قبل از بعثت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) بوده و همچنان باقى مانده بود و يا اين كه هدايت فطرى را كه بر آن متولد شده اند، فروختند و ضلالت عارضى را خريدند، و مانند آن، از وجوه مصحح اطلاق عنوان اشتراء.
🌱🌱🌱
⏪9- معناى عدم اهتداى منافقان
اگر جمله (و ما كانوا مهتدين)، كه در ذيل آيه اشتراء آمده ناظر به نفى اصل هدايت باشد، اشتراء به معناى انتخاب و استحاب است، نظير آيه (... فاستحبوا العمى على الهدى)، و اگر ناظر به نفى هدايت در خصوص جريان اشتراء مزبور باشد، بدين معنا كه در اين خريد و فروش را صحيح را نپيموده و مهتدى نبوده اند، آنگاه مى توان اشتراء را به همان معناى خريدن معهود، تفسير كرد، زيرا آنان هدايت فطرى را واجد بوده، آن را به ضلالت تبديل كرده اند، گرچه در اين استبدال گمراه بوده اند؛ گرچه در اين استدلال گمراه بوده اند، نه مهتدى.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom