eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰فهمیدن، از راه دل 💠 ممکن است کسی نتواند به درس دانشگاه یا حوزه بار یابد، و از کتاب و کتیبه طرفی ببندد، سواد خواندن و نوشتن ندارد؛ ولی هست، یعنی با او هست. چون کتاب بشریت است؛ (الرّحمن . علّم القرآن . خلق الانسان . علّمه البیان)*، برای انسان آمده است، و در طول تاریخ انسانها را باید بسازد؛ هم انسان روستایی درس نخوانده را می سازد، هم انسان حوزوی و دانشگاهی را تربیت می کند؛ یک مائده و مادبه و سفره عامی را گسترانده که درس خوانده و نخوانده، امّی و خردمند در او سهیمند و آن راه ( ) است. ------------------------------------------ 📌 سوره الرّحمن / آیات ۱ تا ۴ 📋 برنامه تلویزیونی (قرآن و زمان) 📆 قم ؛ ۱۳۷۸ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
‌ بعضی از ناآگاهان از عظمت‌های روحی انسان توصیه می‌فرمایند که: «تسلیم محض شدن در مقابل جز خود، هر چه و هر که باشد، نقص و بی‌لیاقتی در زندگی است که نمی‌گذارد انسان روی پای خود بایستد!» این وسوسه‌ها ناشی از عدم درک معنای تسلیم محض در برابر خداوندی است. این تسلیم به نفی موجودیت خویشتن نمی‌انجامد، زیرا رابطه‌ای است مثبت با خدا که قدرت بی‌نهایت فقط از آن اوست و انسان که از همۀ جهات محدود است و این رابطه مانند رابطۀ نیروگیری آنچه به نیرو نیازمند می‌باشد، از موجودی است که دارای نیروست. بهترین شاهد این معنی که تسلیم محض بودن به خدا، قدرت بزرگی در انسان به وجود می‌آورد، سرگذشت زندگی انبیای عظام و اوصیاء و اولیاءالله است که در نهایت شهامت و از خودگذشتگی و احساس قدرت در خویشتن وابسته به خدا، بزرگ‌ترین و مؤثرترین گام‌ها را در راه قرار دادن بشریت در مسیر تکامل برداشته‌اند. باید توجه داشت که مسئلت از خداوند، غیر از تعیین تکلیف کردن به آن ذات اقدس است. آنچه عقل و وجدان درمی‌یابد و پیامبران الهی در رسالت‌هایشان آن را ابلاغ فرموده‌اند، مسئلت از خداوند است، نه تعیین تکلیف برای او. اگر انسان بتواند به آن وارستگی روحی نائل شود که دعا و مسئلت از خداوند را یکی از حالات ارتباط با او تلقی کند، نه حالت طلبکاری و نه حالت درخواست نقض و وارد کردن اختلال در نظم و قوانین هستی، و همچنین احتیاج و نیازی را که موجب بروز حالت نیایش و مسئلت برای او شده است، در حقیقت، از الطاف خفیۀ خداوندی تلقی کند که موجب موفقیت به حالت روحانی نیایش و مسئلت شده است، چنین انسانی می‌تواند از برقرار کردن ارتباط با خدا بهره‌های ملکوتی بردارد. جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه. ج ۶، ص ۲۶۳. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢تهذيب نفس، بهترين راه فهم قرآن 🍃از طرفي خداوند سبحان، قرآن را به عنوان «نور» توصيف كرد[۱] و بهترين راه فهم قرآن، تهذيب نفس از تعلقات غير خدايي و پرهيز از هرگونه تبهكاري و انجام هر دستوري كه وحي الهي صادر نموده است، مي‌باشد؛ زيرا مشاهدهٴ جمال نوراني با ديدهٴ ضعيف و بسته ميسور نخواهد بود. 🍃لذا، پيشينيان كه توفيق تدبر قرآن نصيب آنها مي‌شد، سيرهٴ آنان در فراگيري قرآن اين بود كه ده آيه را از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) دريافت مي‌كردند و تا آنچه مربوط به آن ده آيه بود از معارف علمي و دستورات عملي، فرا نمي‌گرفتند، وارد آيات ديگر نمي‌شدند؛ «أنّهم كانوا يأخذون من رسول‌اللّه(صلي الله عليه و آله و سلم) عشر آيات فلا يأخذون فى العشر الآخر حتّي يعلموا ما فى هذه من العلم و العمل».[۲] 🍃گاهي بارقهٴ برخي از آيات آن‌چنان اثر مي‌كرد كه آن آيهٴ مخصوص به عنوان اصل كلي و فراگير تلقي مي‌شد؛ مثلاً مردي به حضور نبي‌اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) رسيد تا قرآن بياموزد. وقتي به آيات ﴿فمن يعمل مثقال ذرّة خيراً يره ٭ و من يعمل مثقال ذرّة شرّاً يره﴾[۳] رسيد، گفت: اين كلام مرا كفايت مي‌كند و برگشت. پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «انصرف الرجل و هو فقيه».[۴] 🍃در اينجا نكتهٴ ديگري روشن مي‌شود كه فقه تنها دانستن احكام نيست؛ چون قرآن تنبّه الهي است و اگر كسي واجد شرايط علمي يا عملي فراگيري قرآن كريم نبود و مطلبي را كه جزء محكمات آن است، نارسا ديد، فكر خود را متهم كند؛ نه قرآن مجيد را؛ كه حضرت اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) فرمود: «و اتهموا عليه آراءكم»(۵) آیت الله جوادی آملی ۱۹ شهریور ۱۳۶۳ پی نوشت: ۱ ـ سورهٴ نساء، آيهٴ 174. ۲ ـ بحار الانوار، ج 89، ص 106. ۳ ـ سورهٴ زلزله، آيات 7 ـ 8. ۴ ـ بحار الانوار، ج 89، ص 107. ۵ ـ نهج البلاغه، خطبهٴ 176. 💢💢💢 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۳ 📌 الی باید مسائل زیر را کاملاً رعایت کند: ۱ – بدون داخل خانه و محترمین نشود. ۲ – وقتی برای غذایی شد، به موقع برود. ۳ – وقتی که غذا خورد، برای کردن و وقت گذراندن ننشیند و پراکنده شود و به خود برود. ۴ – را اذیت نکند، زیرا ممکن است او از شما کند که شما را از خانه نماید. ۵ – اگر چیزی از صاحبخانه خواست، از پشت با او حرف بزند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 به فقیر کمک کردن، هنر نیست 💠 خدا رحمت کند این آقایانی که برای بودند، در اوائل انقلاب می آمدند؛ می گفتیم که: شرق عالم تا غرب، غرب عالم تا شرق؛ همه جا بگردید، یک کمیته امداد هست. ما کدام کشور کافری داریم که برای یک موسسه ای نیست؟! برای موسسه رسمی دارند، وزیر دارند؛ گفتم: آن که می گوید، این نیست؛ بلکه می گوید: نگذار (یعنی نگذار) کسی بشود؛ این می خواهد، و و می خواهد! فقیر را کمک بکنند، همه این کار را می کنند!! کار زمین مانده را خیلی ها به عهده می گیرند، این که هنر نشد؛ نگذار زمین بماند! آن فریاد این است: (ما جاع فقیر الا بما متّع به الغنی)*؛ نگذار فقیر بشود، آن مهم است! حکومت برای آن است که کسی فقیر نشود، و گرنه هیچ ممکن نیست در این عالم، از شرق تا غرب یک جایی داشته باشیم که کمیته امداد نداشته باشد؛ این نیست!! ------------------------------------------------ 📌 نهج البلاغه / حکمت ۳۲۸ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ @majalezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. ✅ مراد از (ارذل العمر) به قرینه جمله (لکى لا یعلم ...) سن شیخوخت و پیرى است، که قواى شعور و ادراک در آن انحطاط پیدا مى کند، و البته این انحطاط به اختلاف مزاجها مختلف مى شود، و غالبا از سن هفتاد و پنج سالگى شروع مى شود. .......... ✅ از على (علیه السلام) روایت شده که مقصود از (ارذل العمر) هفتاد و پنج سالگى است، و از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) هم همین معنا روایت شده. .......... ✅ معناى آیه این است که: . خدا شما گروه مردم را خلق کرده پس آنگاه شما را در عمر متوسط مى گیرد، . و البته بعضى از شما هستند که تا سن پیرى رسیده آنقدر به عقب بر مى گردند که از ضعف قواى دراکه بعد از آنکه عمرى عالم بودند دیگر چیزى را ندانند، . و این خود دلیل و نشانه این است که زندگى و مردن و شعور و علم شما به دست خود شما نیست، وگرنه شعور خود را براى خود نگه مى داشتید، و زندگى خود را هم براى خود حفظ مى کردید . بلکه این زندگى و علم با نظام عجیبى که دارد به علم و قدرت خدا منتهى مى گردد، و به همین جهت است که مطلب را با جمله (ان الله علیم قدیر) تعلیل فرمود. . 📚 منبع: تفسیر المیزان . ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
تفسیر در طول تاریخ همواره بوده اند انسان های آزاد اندیش و حق طلبی که چیزی برایشان به اندازه حقیقت باارزش نبوده و هنگام مواجهه با سخن حق به جای موضع گیری سر تسلیم فرود آورده و علاوه بر خودشان دیگران را نیز به سوی حقیقت رهنمون شده و آنان به سوی بوستان سعادت دعوت کرده اند. برخی در مقابل حقیقت موضع می گیرند برخی دیگر فقط خودشان را به وادی حقیقت می کشانند و کاری با دیگران ندارند اما گروه سوم کسانی اند که علاوه بر خودشان با شجاعت و جسارت تمام در مقابل باطل می ایستند و مردم را به پیروی از هادیان راه سعادت دعوت می کنند و در این مسیر ای بسا با سختی ها و رنج هایی مواجه می‌شوند. مردی از این تبار به نام حبیب نجار دعوت حق یکی از پیامبران را شنید و باشتاب خودش را به مرکز شهر رساند و در حالی که مردم هاج و واج مانده بودند که چه کنند با صدای رسا آنان را به پیروی از انبیای الهی و راهنمایان کوی دوست دعوت کرد. او برای اینکه مردم را با حقانیت دعوت انبیا آشنا کند دو استدلال آورد یکی اینکه اینان در دعوت خود هیچ چشم‌داشت مادی از شما ندارند و مزدی طلب نمی کنند دوم اینکه خودشان به برکت تعالیمی که ارائه می دهند هدایت یافته و به ایمان و آرامش قلب رسیده اند. پس شایسته است که ما و شما نیز از اینان پیروی کنیم تا به ساحل سعادت دست پیدا کنیم. در حدیث داریم که العلما ورثة الانبیا یعنی علمای حقیقی وارثان پیامبرانند لذا سعدی آورده است: صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عابد و عالم چه فرق بود تا اختیار کردی از آن این فریق را گفت آن گلیم خویش به در می برد ز موج وین جهد می کند که بگیرد غریق را ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌ اگر جهان هستی فقط مجمع موجوداتی ناگهانی و تصادفی بود، این‌همه دانشمندان و متفکران، دربارۀ قوانین حاکم بر آن، کار و کوشش نمی‌کردند و حتی تکاپو برای پیدا کردن آغاز انفجار و گسترش کهکشان‌ها به راه نمی‌انداختند، و این‌همه علوم و بینش‌ها، در صدد نفوذ بر همۀ سطوح و زوایای عالم هستی برنمی‌آمد. نظم دقیق هستی که چهرۀ ریاضی به آن داده است، به تنهایی می‌تواند پوچ‌گرایی و خیال‌پردازی دربارۀ عالم هستی را که آن را مجمع ناگهانی اشیاء و حرکات تصادفی می‌داند، محکوم کند. جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه. ج ۶، ص ۲۷۵. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
دعای روزانه ماه مبارک رجب یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِیَ حَوَائِجِی لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اى که مالک حاجات خواهندگانى، و از باطن لب فروبستگان خبر دارى، از سوى تو براى هر خواهشى، گوشى شنوا، و پاسخى آماده است، خدایا به حق وعده‏هاى صادقانه‏است و نعمتهاى فراوانت، رحمت گسترده‏ات، از تو مى‏خواهم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و حاجات دنیا و آخرتم را برآورى، چه همانا تو بر هر کارى توانایى. التماس دعا @majalezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 تبهکاران و فرصت های سوخته در قیامت 💠 تمام درد در این است که انسان حقّ محض را می بیند؛ ولی بخواهد ایمان بیاورد، نمی تواند. سرّش این است که امروز بین نفس و بین ایمان، فاصله است. فردا اراده ای در کار نیست، عملی در کار نیست؛ فقط علم ما زیاد می شود، تکامل علمی است؛ می گوئیم: (ربّنا ابصرنا و سمعنا)*. این مثلی که در سوره مبارکه نور بیان کردند، آن هم راهگشاست. یک انسان تشنه اگر حرف راهنمایان را گوش نداد، به دنبال سراب رفت؛ تا می تواند می دَود. وقتی به پایان افق رسید، (حتّی اذا جاء‌ه لم یجده شیئاً)*، فهید سراب است؛ امّا وقتی فهمید که تمام اعضاء و جوارح را از دست داد. عطش مانده، فهمیده آب جای دیگری است؛ امّا توان رفتن ندارد!! ----------------------------------------- 📌 سوره سجده / آیه ۱۲ 📌 سوره نور / آیه ۳۹ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۳۵تا۲۳۷.استاد صادقی.mp3
6.98M
📚شرح و تفسیر حکمت۲۳۴ تا ۲۳۷(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 144 نهج البلاغه.mp3
3.83M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۴(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت 145 نهج البلاغه.mp3
1.94M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۵(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 154.mp3
9.81M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۵۴ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مومنون.mp3
3.74M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره مومنون 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره مومنون 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۷ –۵۶ 📌 الی باید زیاد بفرستد و در مقابل پیغمبر صلی الله علیه و آله باشد. و اکرم صلی الله علیه و آله را با ناپسندش نکند. زیرا اگر پیغمبر صلی الله علیه و آله را آزرده نمود، خدا و صلی الله علیه و آله در و بر او خواهد بود و خدا برای او پست کننده ای کرده است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Ebrahim Rahbar - Ey Ghalam (128).mp3
5.35M
ای قلم در حرفهایت اثری نیست؛ از آشنا برایم خبری نیست… ای خدا این جمعه هم آمد و بگذشت… از یوسفِ فاطمه باز خبری نیست! پروانه ها سوخت و شمع خاموش شد؛ از جدایی دل ها همه پرخون شد… در شان و رتبه بی همتایی؛ آقا جان زیباتر از هر زیبایی… که میگوید که جدایی مبتلا نمیکند؟ صبر را از عاشق جدا نمیکند…؟ ای چشم براه نظاره کن و دلتنگ مشو؛ چون که آفتاب همیشه پشت ابر نمی ماند غنچه ها تا چه اندازه پرپر شود؟ مگذار قلب های منتظران پرخون شود! این جمعه هم آمد اما تو نیامدی؛ روزها را میشمارم تا جمعه ی دیگر شود… ای «صفایی» صبر کن هنوز بر فراق؛ تا بلکه مسیرمان افتد به عراق! از غصه ات قلبمان داغدار است ؛ بیا و رحم کن یا امام زمان! 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom