eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
تفسیر در طول تاریخ همواره بوده اند انسان های آزاد اندیش و حق طلبی که چیزی برایشان به اندازه حقیقت باارزش نبوده و هنگام مواجهه با سخن حق به جای موضع گیری سر تسلیم فرود آورده و علاوه بر خودشان دیگران را نیز به سوی حقیقت رهنمون شده و آنان به سوی بوستان سعادت دعوت کرده اند. برخی در مقابل حقیقت موضع می گیرند برخی دیگر فقط خودشان را به وادی حقیقت می کشانند و کاری با دیگران ندارند اما گروه سوم کسانی اند که علاوه بر خودشان با شجاعت و جسارت تمام در مقابل باطل می ایستند و مردم را به پیروی از هادیان راه سعادت دعوت می کنند و در این مسیر ای بسا با سختی ها و رنج هایی مواجه می‌شوند. مردی از این تبار به نام حبیب نجار دعوت حق یکی از پیامبران را شنید و باشتاب خودش را به مرکز شهر رساند و در حالی که مردم هاج و واج مانده بودند که چه کنند با صدای رسا آنان را به پیروی از انبیای الهی و راهنمایان کوی دوست دعوت کرد. او برای اینکه مردم را با حقانیت دعوت انبیا آشنا کند دو استدلال آورد یکی اینکه اینان در دعوت خود هیچ چشم‌داشت مادی از شما ندارند و مزدی طلب نمی کنند دوم اینکه خودشان به برکت تعالیمی که ارائه می دهند هدایت یافته و به ایمان و آرامش قلب رسیده اند. پس شایسته است که ما و شما نیز از اینان پیروی کنیم تا به ساحل سعادت دست پیدا کنیم. در حدیث داریم که العلما ورثة الانبیا یعنی علمای حقیقی وارثان پیامبرانند لذا سعدی آورده است: صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عابد و عالم چه فرق بود تا اختیار کردی از آن این فریق را گفت آن گلیم خویش به در می برد ز موج وین جهد می کند که بگیرد غریق را ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌ اگر جهان هستی فقط مجمع موجوداتی ناگهانی و تصادفی بود، این‌همه دانشمندان و متفکران، دربارۀ قوانین حاکم بر آن، کار و کوشش نمی‌کردند و حتی تکاپو برای پیدا کردن آغاز انفجار و گسترش کهکشان‌ها به راه نمی‌انداختند، و این‌همه علوم و بینش‌ها، در صدد نفوذ بر همۀ سطوح و زوایای عالم هستی برنمی‌آمد. نظم دقیق هستی که چهرۀ ریاضی به آن داده است، به تنهایی می‌تواند پوچ‌گرایی و خیال‌پردازی دربارۀ عالم هستی را که آن را مجمع ناگهانی اشیاء و حرکات تصادفی می‌داند، محکوم کند. جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه. ج ۶، ص ۲۷۵. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
دعای روزانه ماه مبارک رجب یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِیَ حَوَائِجِی لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ اى که مالک حاجات خواهندگانى، و از باطن لب فروبستگان خبر دارى، از سوى تو براى هر خواهشى، گوشى شنوا، و پاسخى آماده است، خدایا به حق وعده‏هاى صادقانه‏است و نعمتهاى فراوانت، رحمت گسترده‏ات، از تو مى‏خواهم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و حاجات دنیا و آخرتم را برآورى، چه همانا تو بر هر کارى توانایى. التماس دعا @majalezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 تبهکاران و فرصت های سوخته در قیامت 💠 تمام درد در این است که انسان حقّ محض را می بیند؛ ولی بخواهد ایمان بیاورد، نمی تواند. سرّش این است که امروز بین نفس و بین ایمان، فاصله است. فردا اراده ای در کار نیست، عملی در کار نیست؛ فقط علم ما زیاد می شود، تکامل علمی است؛ می گوئیم: (ربّنا ابصرنا و سمعنا)*. این مثلی که در سوره مبارکه نور بیان کردند، آن هم راهگشاست. یک انسان تشنه اگر حرف راهنمایان را گوش نداد، به دنبال سراب رفت؛ تا می تواند می دَود. وقتی به پایان افق رسید، (حتّی اذا جاء‌ه لم یجده شیئاً)*، فهید سراب است؛ امّا وقتی فهمید که تمام اعضاء و جوارح را از دست داد. عطش مانده، فهمیده آب جای دیگری است؛ امّا توان رفتن ندارد!! ----------------------------------------- 📌 سوره سجده / آیه ۱۲ 📌 سوره نور / آیه ۳۹ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۰۲ ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۳۵تا۲۳۷.استاد صادقی.mp3
6.98M
📚شرح و تفسیر حکمت۲۳۴ تا ۲۳۷(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 144 نهج البلاغه.mp3
3.83M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۴(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت 145 نهج البلاغه.mp3
1.94M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۵(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 154.mp3
9.81M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۵۴ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مومنون.mp3
3.74M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره مومنون 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره مومنون 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۷ –۵۶ 📌 الی باید زیاد بفرستد و در مقابل پیغمبر صلی الله علیه و آله باشد. و اکرم صلی الله علیه و آله را با ناپسندش نکند. زیرا اگر پیغمبر صلی الله علیه و آله را آزرده نمود، خدا و صلی الله علیه و آله در و بر او خواهد بود و خدا برای او پست کننده ای کرده است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Ebrahim Rahbar - Ey Ghalam (128).mp3
5.35M
ای قلم در حرفهایت اثری نیست؛ از آشنا برایم خبری نیست… ای خدا این جمعه هم آمد و بگذشت… از یوسفِ فاطمه باز خبری نیست! پروانه ها سوخت و شمع خاموش شد؛ از جدایی دل ها همه پرخون شد… در شان و رتبه بی همتایی؛ آقا جان زیباتر از هر زیبایی… که میگوید که جدایی مبتلا نمیکند؟ صبر را از عاشق جدا نمیکند…؟ ای چشم براه نظاره کن و دلتنگ مشو؛ چون که آفتاب همیشه پشت ابر نمی ماند غنچه ها تا چه اندازه پرپر شود؟ مگذار قلب های منتظران پرخون شود! این جمعه هم آمد اما تو نیامدی؛ روزها را میشمارم تا جمعه ی دیگر شود… ای «صفایی» صبر کن هنوز بر فراق؛ تا بلکه مسیرمان افتد به عراق! از غصه ات قلبمان داغدار است ؛ بیا و رحم کن یا امام زمان! 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 فلسفهٔ غیبت ❓چرا مردمِ دیگر زمان‌ها امام و پیامبر داشتند اما مردم آخرالزمان، از برکات حضور امامشان محروم‌اند؟ 🔰 غیبت و پنهان‌زیستی تنها اختصاص به امام زمان ندارد، بلکه تعدادی از پیامبران همچون نوح، ابراهیم، یوسف، موسی، عیسی و... نیز دارای غیبت بوده‌اند. 🔹 غیبتِ امام زمان «سرّی از اسرار الهی است»*۱ که علت اصلی آن پس از ظهور آشکار خواهد شد، اما در روایات به برخی از حکمت‌های غیبت اشاره شده است: ✅ غیبت برای حفظ جان امام زمان است، زیرا در صورت کشته شدنِ آخرین ذخیرهٔ الهی، زمین از حجت خدا خالی می‌ماند. ✅ امام مأمور به قیام و ترک تقیه است و اگر غیبت نمی‌کرد همانند اجدادش، راهی جز پذیرش بیعت حاکمان یا شهادت نداشت. ✅ همچنین غیبت امتحان و آزمایشی است تا میزان ثبات قدم، صداقت و ایمان افراد سنجیده شود... 💢 از طرفی نباید فراموش کنیم که عدم حضور امام در میان ما به معنای بدون راهنما رها شدن مردم نیست. در دوران غیبت در کنار هدایت باطنی امام زمان، عالمان دین و مجتهدان عادل [به خواست امام] وظیفهٔ هدایت مردم و زمینه‌سازی ظهور را برعهده دارند. 📚 ۱- کمال‌الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۴۸۲ @rahighemakhtoom
📌 مراقبت 🪴 هر روز به فکر گلدانم هستم و مراقبم تا نور خورشید برگ‌هایش را نوازش کند تا این‌که قد بکشد و رشد کند. کاش به اندازهٔ گلدانم حواسم به قلبم بود…فراموش کرده‌ام که باید نورِ امام بر آن بتابد. خودت مراقب قلبم باش پدر مهربانم یا صاحب‌الزمان. 📝 @rahighemakhtoom
📌 آزاده باش... 💎 آزاده باش، قیمتی خواهی شد آنقدر قیمتی که خداوند خریدارت شود آن هم به بالاترین قیمت؛ یعنی «ولایت» سلمانش را با «مِنّا اهلَ البِیت» خرید حُرَّش را با «حَلَّت بفِنائِک» و یقین بدان تو را با «انتظار» خواهد خرید و چه مقامیست این انتظار ... @rahighemakhtoom
💥خواندن صد بار سوره توحید در جمعه ماه رجب 🍃یکی ازاعمال ماه رجب خواندن. سوره توحید است که.پیامبر (ص.)فرمودندخواندن ده هزاریاهزاریاصدمرتبه مرتبه درماه رجب 🍃همچنین واردشده که خواندن صد مرتبه سوره توحیددرجمعه رجب. نوری میشود درقیامت که اورا به بهشت. می‌کشاند. _ ادرس کتاب مفاتیح اعمال ماه رجب 🍃 امام باقر علیه‏ السلام : اَلْخَیْرُ وَ الشَّرُّ یُضاعَفُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ؛ خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود. (ثواب الاعمال، ص۱۴۳) 💥💥💥 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌همواره مراقب یهودی ها باشید ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌همواره مراقب یهودی ها باشید ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادق
. 🔰 همواره مراقب یهودی ها باشید 💠 درباره ها؛ به پیغمبر فرمود (لا تزال تطلع علی خائنه منهم)*، چه کسی اینها را (من صیاصیهم)*؛ صیاصی یعنی کاخ، چه کسی اینها را از کاخ بیرون آورده است؟ چه کسی درب را یک نفره کند؟ این ( ) مامور ما بود. حضرت فرمود (ما قلعت باب بقوه جسدیه و لا بحرکه غذائیه و لکنی ایدت بقوه ملکوتیه)*. فرمود ما اینها را انجام دادیم‌. بعد فرمود اینطور نیست که حالا فرار کردند یا فعلا ساکتند، کاری با شما نداشته باشند؛ (لا تزال تطلع علی خائنه منهم)، هر روز علیه تو نقشه می کشند؛ به پیغمبر (آن عقل کل) فرمود! فرمود مواظب باش، به مسئولینت بگو که اینها نقشه نکشند؛ معنایش این است که مسلمانها باید مواظب باشند‌. این که می گویند همین است که مبادا خدای ناکرده انسان گرفتار شرقی و غربی بشود! بنابراین صدر و ساقه قرآن را که بررسی می کنید، آبرویی برای نگذاشت! شما برای کدام قوم دیدید (کونوا قرده خاسئین)* آمده باشد، برای کدام قوم (یقتلون النبیین بغیر حق)* آمده باشد، (لا تزال تطلع علی خائنه منهم)؛ برای همین ها بود! بنابراین (اخترنا)* یعنی از بس اینها اهل جهالت و مکر و خیانت بودند، ما هیچ چاره نداشتیم؛ مرتب انبیا فرستادیم، اینها مرتب کشتند. در سوره مبارکه زخرف هم گفت اینطور نیست که اگر یک ملتی پیامبرشان را بکشند، ما دیگر پیامبر نفرستیم، مرتب پیامبر می فرستیم*، ولو اینها مرتب شهید بکنند. بنابراین (اخترنا) و امثال ذلک هیچ نظام ارزشی برای یهودی ها نگذاشت‌. البته یک گروه خاصی در هر ملتی مستثنی هستند، قرآن آنها را با احترام حفظ می کند؛ البته در این میلیونها نفر، چند نفر آدم سالم هم هستند، آنها را هم قرآن با احترام ذکر می کند، اما قشر و نژاد غالب شان همین است. و گرنه آن افراد قلیل که باشند، قرآن حرمت آنها را هم حفظ کرده، فرمود (من اهل الکتاب امه قائمه ...)* احترام آنها و دینشان را حفظ کرده است. 📌 مائده/۱۳ 📌 احزاب/۲۶ 📌 الخرائج و الجرائح/ج۲/ص۵۴۲ 📌 بقره/۶۵ و اعراف/۱۶۶ 📌 بقره/۲۸۶ و آل عمران/۲۱ 📌 دخان/۳۲ 📌 زخرف/۶ 📌 آل عمران/۱۱۳ 📋 درس خارج تفسیر قرِآن کریم 📆 فم ؛ ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ ✴️ بیست و چهارم رجب . سالروز فتح خیبر توسط امیر مومنان (ع) ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
382_205_21.mp3
548.4K
🔅 دعایی که امام صادق(علیه‌السلام) در هر روز ماه رجب می‌خواند: خابَ الْوافِدُونَ عَلَىٰ غَيْرِكَ، وَخَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلّا لَكَ، وَضاعَ الْمُلِمُّونَ إِلّا بِكَ، وَأَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ، بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ، وَخَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ، وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّائِلِينَ، وَنَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ، وَرِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ، وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ، عَادَتُكَ الْإِحْسانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ، وَسَبِيلُكَ الْإِبْقاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ . اللّٰهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِينَ، وَارْزُقْنِى اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدِينَ، وَلَا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ، وَاغْفِرْ لِى يَوْمَ الدِّينِ. 🔆آنان که بر غیر تو بار یافتند ناامید گشتند و آنان که به کاری جز توجه به تو پرداختند زیانکار شدند و آنان که به درگاه غیر تو وارد شدند به تباهی رسیدند و سودجویان دچار قحطی شدند، مگر آنان که از فضل تو سود جستند، درِ رحمتت به روی مشتاقان باز است، خیرت به خواهندگان عطا شده، احسانت برای نیازمندان گوارا است و عطایت برای آرزومندان آماده است و روزی‌ات حتی برای روگردانان از فرمانت گسترده است و بردباری‌ات کسانی را که به دشمنی‌ات برخاسته‌اند نیز شامل است، شیوه‌ات به بدکاران احسان و روشت زندگی بخشیدن به متجاوزان است، خدایا مرا به راه ره‌یافتگان بدار و تلاش تلاش‌گران را روزی‌ام کن و مرا از بی‌خبران دورشده قرار مده و روز جزا آمرزشت را نصیبم کن. 🔴 @rahighemakhtoom 🍃صفحه قرآنی و پژوهشی رحیق
برداشت از آیه ۵۸ 📌 الی نباید مردهای و زنهای مؤمنه را به کاری که نکرده اند کند. زیرا این کار بار آنان را می کند. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(219) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير 📌تاريكى و كورى اهل نفاق 🔹تيرگى منافقان و زندگى بى فروغ آنان كه در آيه مورد بحث در قالب تمثيل بيان شده، بدون تمثيل نيز در مورد ديگر بيان شده است، قرآن كريم انسانها را در قيامت به دو دسته تقسيم مى كند: دسته اول مردان و زنان با ايمان كه نورشان پيشاپيش و در پهلوى آنان مى تابد و با نور خود راه بهشت را مى پيمايد و در پايان نيز بشارت خلود در بهشت به آنان مى دهد: (يوم ترى المومنين و المومنات يسعى نورهم بين ايديهم وبايمانهم بشريكم اليوم جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها ذلك هو الفوز العظيم.) دسته دوم مردان و زنان منافقى هستند كه در آن روز در تاريكى فرو رفته اند و به مومنان مى گويند: به ما نگاه كنيد يا منتظر ما باشيد تا ما از نور شما بهره اى بگيريم اما مومنان مى گويند: به ما نگاه كنيد يا منتظر ما باشيد تا ما از نور شما بهره اى بگيريم. اما مومنان نسبت به آنها بى اعتنايى كرده، جوابى نمى دهند، ولى هاتفى به آنان مى گويد: به ماوراى نشئه آخرت، يعنى به دنيا باز گرديد و از آن جا نورى فراهم آوريد؛ زيرا محل كسب نور دنيا بود: (يوم يقول المنافقون و المنافقات للذين امنوا انظرونا نقتبس من نوركم قيل ارجعوا وراءكم فالتمسوا نورا) و چون رجوع از آخرت به دنيا ممكن نيست، زيرا اساس دنيا كاملا برچيده شد و به آخرت مبدل گشته، معناى رجوع اين است كه تحصيل نور تنها در دنيا ممكن بود و اكنون فرصت آن گذشت. 🔹حرمان منافقان از نور خاص الهى، در آيه اول از آيات مورد بحث به صورت (تركهم فى ظلمات لا يبصرون) و در آيه دوم به صورت (صم بكم عمى) آمده و جمله دوم تكرار جمله اول نيست، زيرا انسانى كه مى بيند گاهى بر اثر تاريك بودن صحنه است و گاهى بر اثر كورى، و منافق كه راه نمى بيند هم از نورى كه راه را فرا رويش روشن كند محروم است و هم از ديده بينا. پس اگر نورى هم باشد، براثر كورى دل، راه نخواهد ديد و نابينايى است كه روشنايى و تاريكى برايش يكسان است. در آيه اول سخن از تاريكى صحنه در آيه دوم سخن از كورى آنان است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom