eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله قَالَ: مَنْ صَلَّى فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ
💢سلام دوستان قبول باشه امیدوارم همه مون موفق به خواندن این نماز دورکعتی بشویم. نمازی کوتاه در عین حال دارای ملکوت و حقیقتی بسیار بزرگ نمازی که هم سر شب میشه خوند هم در انتهای شب چند ذکر کوتاه هم بعد از نماز داره که در مفاتیح الجنان بعد از دعای افتتاح و دعاهای شبانه ماه رمضان آمده. در باره این نماز صحبت کرده ایم که فایل صوتی آن درهمین صفحه قرآنی رحیق بارگذاری شده است. بهترین موقع دعا کردن برای همديگه بعد از این نماز است. به توفیق الهی فراموشتان نمی کنم. التماس دعا. این صدقه جاریه رو به یکدیگر هدیه کنیم. 🔰نماز را هدیه کنیم به پیشگاه مقدس شهید این ماه حضرت امیر مؤمنان علیه السلام. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
01 Barzakh Dar Almizan (1401-01-14) Mashhade Moghaddas.MP3
15.39M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان(قسمت اول) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔔 @Aminikhaah_Media 📌 شروع دوباره مباحث "آن سوی مرگ" با رویکرد جدید * موارد لازم و ضروری در طرح مباحث ملکوت * توصیه رهبری به طرح مباحث معاد * جواب استخاره برای شروع این بحث * تجربیات نزدیک به مرگ یک موهبت الهی است * در زمان حاضر خدای متعال دری از ملکوت به سمت ما گشوده است * این تجربیات تا چه حد درست است؟ * آسیب ها و آفات این تجربیات * اولین آسیب قضاوت عجولانه * اشتیاق غیر معقول نسبت به مرگ * چرا حال تجربه گران با بیان امام سجاد (ع) متفاوت است؟ * تغییر اعتقادات در لحظه جان دادن * سیمای نکیر و منکر * بعضی در قیامت برای خدا هم فیلم بازی می‌کنند * باید شنیدن این مباحث باعث ایجاد حال قدسی درون ما شود ۱۴۴۳ 📅 ۱۴۰۱/۰۱/۱۵ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
مدثر-جلسه سوم.mp3.mp3
14.04M
استاد_انصاری 🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼 جلسه سوم تفسیر آیات 32 تا 56 📝 فهرست موضوعات جلسه: ☑️ویژگی سوگندهای قرآن ☑️علت بیان اسرار قیامت در قرآن ☑️تاثیر اعمال انسان در رهائی از نفس ☑️حکم رهن در فقه ☑️عبودیت، عامل رهایی وجود انسان از رهن ☑️گفتگوی اهل بهشت با مجرمین در قیامت ☑️عوامل ورود به جهنم ☑️مفهوم خوض در دین ☑️شیوه هدایت خداوند ☑️شرایط تاثیرگذاری شفاعت ☑️علت رویگردانی مشرکان از آیات قرآن ☑️مفهوم مقام تقوا و مغفرت خداوند 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
حجر.3.mp3
9.84M
💢جلسه سوم تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیات : 17 تا 19 📝نگاشت (19) 🔅🔅🔅 وَ يُسْقَوْنَ فيها کَأْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبيلاً17 عَيْناً فيها تُسَمَّي سَلْسَبيلاً18 وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً19 سپس مى‏افزايد : در آنجا از جامهائى سيراب مى‏شوند كه لبريز از شراب طهورى است كه با زنجبيل آميخته ( و يسقون فيها كاسا كان مزاجها زنجيلا). بسيارى از مفسران تصريح كرده‏اند كه عرب جاهلى از شرابهائى كه آميخته با زنجبيل بود لذت مى‏برد زيرا كه تندى مخصوصى به شراب مى‏داد ، و قرآن در اينجا از جامهائى سخن مى‏گويد كه شراب طهورش با زنجبيل آميخته است ، ولى بديهى است ميان اين شراب و آن شراب تفاوت از زمين تا آسمان است ! و يا به تعبير ديگر تفاوت از دنيا تا آخرت است!. به نظر مى‏رسد كه عرب دو نوع شراب با دو حالت مختلف داشته يكى به اصطلاح نشاط آور و محرك ، و ديگرى سست كننده و آرام بخش كه اولى را با زنجبيل مى‏آميخته ، و دومى را با كافور ، و از آنجا كه حقايق عالم آخرت در قالب الفاظ اين جهان نمى‏گنجد چاره‏اى جز اين نيست كه اين الفاظ با معانى گسترده‏تر و والاترى براى آن حقايق بزرگ استخدام شود . گرچه در باره معنى زنجبيل تفسيرهاى مختلفى نقل شده ، ولى غالبا به همان ريشه معطر و خوشبوئى كه در ادويه مخصوص غذا ، و نوشابه‏ها به كار مى‏رود تفسير كرده‏اند. سپس مى‏افزايد : اين جامها از چشمه‏اى در بهشت پر مى‏شود كه سلسبيل ناميده مى‏شود ( عينا فيها تسمى سلسبيلا). سلسبيل نوشيدنى بسيار لذيذى را مى‏گويند كه به راحتى در دهان و گلو جارى مى‏شود و كاملا گوارا است ، بسيارى معتقدند كه از ماده سلاسه به معنى روانىگرفته شده ، همانگونه كه به عبارات روان و جالب نيز سليس گفته مى‏شود. بعضى ديگر گفته‏اند از ماده تسلسل گرفته شده كه به معنى حركت پى در پى است در نتيجه روان بودن چيزى را تداعى مى‏كند ، بنابر اين هر دو معنى به هم نزديك است ، و در هر صورت باء در آن اضافى مى‏باشد. بعضى نيز معتقدند كه اين واژه‏اى است مركب از دو كلمه سال و سبيل و بعضى نيز آن را مركب از سال و سبيل مى‏دانند كه در صورت اول مفهومش اين است راهى به طلب و در صورت دوم راهى طلبيد و معنى كنائى هر دو گوارا است. بعضىنيز تصريح كرده‏اند كه در لغت عرب كلمه سلسبيل وجود نداشته و اين از ابداعات قرآن مجيد است.ولى معنى اول از همه مشهورتر و مناسبتر است. سپس از پذيرائى كنندگان اين بزم پرسرور كه در جوار رحمت حق در بهشت برين برپا مى‏شود سخن به ميان آورده ، مى‏گويد : بر گرد آنها نوجوانان جاودانى مى‏گردند كه هر گاه آنها را ببينى گمان مى‏كنى مرواريدهاى پراكنده‏اند ! ( و يطوف عليهم ولدان مخلدون اذا رايتهم حسبتم لؤلؤا منثورا). هم خودشان در بهشت جاودانى هستند ، و هم طراوت و زيبائى و نشاط جوانى آنها جاودانى است ، و هم پذيرائىكردن آنان ، چرا كه تعبير مخلدون از يكسو ، و تعبير يطوف عليهم ( بر آنها طواف مى‏كنند ) از سوى ديگر بيانگر اين واقعيت است. تعبير به لؤلؤا منثورا ( مرواريدهاى پراكنده ) اشاره‏اى است به زيبائى و صفا و درخشندگى و جذابيت آنها ، و هم حضورشان در همه جاى اين بزم الهى و روحانى. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان(قسمت اول) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔔 @Aminikhaah_Med
با سلام خدمت دوستان بزرگوار🌷 📌یه خبر علمی دلها تون بهاری به توفیق الهی یکی از مباحث بسیار جدی و جذاب و مورد نیاز اعتقادی "تجربه نزدیک به مرگ" با رویکرد قرآنی و بر اساس تفسیر شریف المیزان با عنوان "برزخ در المیزان"با تبیین محققانه جناب حجت الاسلام و المسلمین مصطفی امینی خواه در صفحه قرآنی @rahighemakhtoom بارگذاری می گردد. 🔅بی تردید با گوش کردن قسمت اول آن ادامه آن را رها نخواهی کرد.
و اما باور ما 3.عبداللهی رمضان 1401.mp3
23.93M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما (قسمت سوم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
15.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🌙فصل رهایی (۳) 💠حاجات را بدون واسطه می دهد 💠 درست است نظام عالم نظام سبب و مسبّب است؛ (او ابی الله ان یجری الامور الّا باسبابها)*؛ هم در بیانات نورانی (سلام الله علیه) است*، هم در بیانات نورانی (سلام الله علیه) است* که (کلّ قائم فی سواه معلول)؛ امّا این مطلب را وجود مبارک در دعای سحرهای که برداشت از آیات است به ما آموخت. درست است که سلسله علل منظم است و راس سلسله خداست، او علّه العلل است؛ امّا _معاذ الله_ معنایش این نیست که خدا جایش در آغاز سلسله است، راس سلسله است، بقیه امور را حلقات این سلسله انجام می دهند! انسان از دو راه می تواند از او کمک بگیرد؛ یکی از راه علل و اسباب، یکی هم بی سبب. در همین آن است که: خدایا! تو آن مبدایی هستی که بدون شفیعی و به وسیله ای (فیقضی لی حاجتی بغیر شفیع)*. اینکه _معاذ الله_ نمی خواهد شفاعت را انکار کند؛ می فرماید: تو با دو راه می توانی به ما کمک بکنی و می کنی؛ یکی از راه علل و اسباب عادی، یکی هم بدون سبب و بدون وسیله؛ با هر دو راه می توانی. یک همچنین خدایی اگر چنانچه مُلک عالم به دست اوست و او می شود (مَلِک)، مِلک عالم به دست اوست، او می شود (مالک)؛ پس باید حرف او را و دین او را اطاعت کرد، یک؛ رهنمود او را که بعد از این عالم، عالم دیگری هم هست پذیرفت، دو. ---------------------------------------------- 📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۱۸۳ 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۸۶ 📌 التوحید / صفحه ۳۵ 📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۷ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
💢مهندسی تلاوت ❇️ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ 1⃣درباره ماه مبارک رمضان 🔶ماه رمضان، ماه ضیافت است، ماه گستره‌ی بی‌نهایت رحمت الهی است. 🔶فرصتهای ماه رمضان: 🔹تقرّب به خدا 🔹روزه 🔹تلاوت قرآن 🔹اصلاح ذات‌البین 2⃣درباره انس با قرآن 🔶یکی از نامهای مبارک قرآن ذکر است. ذکر یعنی یاد؛ قرآن یادآورنده است. 🔶اگر یاد رفت، غفلت حاصل خواهد شد و در قرآن مکرّر نسبت به این غفلت پرهیز و زنهار داده شده. 🔶هر چه شما با قرآن بیشتر اُنس پیدا کنید، ذکر بیشتر خواهد شد. 🔶وقتی قرآن میخوانیم، خدا دارد با ما حرف میزند. با این چشم به تلاوت قرآن نگاه کنیم. 🔶باید تلاوت را تکرار کرد؛ باید قرآن را از اوّل تا آخر خواند. 🔶دین پیغمبر دین ابدی است، معجزه‌ی او هم بایستی ابدی باشد. 🔶عالی‌ترین مفاهیم مربوط به زندگی انسان را قرآن میتواند به ما معرفی کند. 3⃣نکاتی درباره مسائل مربوط به تلاوت در جمع 🔶بحمداللّه کشور ما از لحاظ قرّاء خوش‌خوان یکی از کشورهای برجسته و نمونه است. 🔶شما که خوب و درست میخوانید و مستمع را به هیجان می‌آورید، فکر نکنید کار تمام شد؛ هر وقتی که در هر جایی آدم فکر کرد دیگر به آخر خط رسیده، دیگر بالاتر از این چیزی نیست، همان جا نقطه‌ی سقوط انسان است. 🔶تلاوت در جمع جزو برترین هنرهای مقدّس است. باید در خدمت ذکر و در خدمت دعوت باشد. 🔶باید جوری تلاوت کنید که منِ مستمع، متذکّر بشوم، و به یاد خدا، قیامت و عوالم بالا بیفتم. 🔶بعضی از خودنمایی‌ها بر آن حالت تذکّر و مُذَکِّریّت و دعوت الی‌اللّه غلبه نکند. 🔶شما قرائت را با استعاذه شروع میکنید؛ [باید] این استعاذه حقیقی باشد. با این استعاذه واقعاً به خدا پناه ببرید از شرّ شیطان. 🔶یک نکته‌ مهندسی تلاوت است. باید این تلاوتتان را از پیش در ذهنتان مهندسی کنید. چند جور مهندسی هست: 🔹انتخاب لحن مناسب برای هر بخش لحن مناسب با آن مضمون را باید پیدا کنید. بعضی از قرّاء مصری در این کار حقّاً و انصافاً در سطح عالی‌اند. 🔹انخفاض و اعتلاء صدا باید تشخیص بدهید که کجا بایستی صدا را بلند کرد، کجا بایستی آرام خواند. 🔹کیفیت القاء تلاوت سوره‌ی مبارکه‌ی فاطر عبدالفتّاح شعشاعی [وقتی] میرسد به این آیه‌ی شریفه: یا اَیُّهَا النّاسُ اَنتُمُ الفُقَرآءُ اِلَی اللّه، این مجلس زیر و رو میشود! از بس با لحن مناسبی این را میخوانَد. این لحن متناسب را در نظر داشته باشید. 🔹کیفیت تجسم واقعه یعنی [قاری] جوری بخواند که شما که دارید می‌شنوید، کأنّه دارید می‌بینید واقعه را؛ که در این قضیّه استاد مسلّم انصافاً شیخ مصطفیٰ اسماعیل است. 🔶تلاوت قاری باید منشأ اثر باشد؛ تأثّر و اتباع در مستمع شما به وجود بیاید. 🔶نکته‌ای راجع به مسئله‌ی اختلاف قرائتها 🔹بعضی از قرّاء مصری در تلاوتهایشان مقیّد بودند قرائتهای مختلف و شاذ را هم بخوانند؛ این به نظر من هیچ وجهی ندارد، هیچ «ذکر» و «دعوتی» در این وجود ندارد. 🔹من البتّه خواندن اختلاف قرائت را رد نمیکنم، امّا محدود. 🔹از این جهت که زیبا میکند تلاوت را، [خواندنش] گاهی اوقات ایرادی ندارد به نظر ما. این دو قرائت ورش و حمزه را اگر بخوانند، بد نیست. 4⃣نکته‌ای درباره فعالیت‌های قرآنی 🔶در زمینه‌ی فعّالیّتهای قرآنی، کارهای خیلی خوبی شده؛ لکن اینها کافی نیست. 🔶یکی از پیشنهادهایی که به ما شد این است که مساجد یک محل هر کدام از اینها یک پایگاه قرآنی باشند: 🔹با هم ارتباط داشته باشند؛ 🔹اینها بروند به مهمانی آنها، آنها بیایند به جلسه‌ی اینها؛ 🔹با هم مسابقه بدهند. 🔶این بهترین مشوّق است برای اینکه جوانها و نوجوانها وارد وادی قرآن‌خوانی و بخصوص حفظ قرآن بشوند. 🔶ما در مشهد داشتیم این کار را؛ هم در مسجد کرامت، هم در مسجد امام حسن مجتبیٰ.
💢نکات کلیدی جزء سوم کریم خدا را یاد کنید تا خدا شما را یاد کند، در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید، بدی‌ها و خوبی‌های دیگران را در کنار هم ببینید و منصف باشید. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰خداوند می‌فرمایند که: «سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه خود سرنوشت خود را تغییر دهند.» تزاحم ظاهری این آیه را با دستور به جهاد و دفاع از مستضعفین و حمایت از سایر ملل تحت ستم (مثل فلسطین) را توضیح می‌فرمایید؟ 📝متن آیه «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ» (الرّعد، 11) 📝ترجمه - آدمى را فرشتگانى درپى است كه به فرمان خدا از پيش رو و از پشت سرش او را نگهبانى مى كنند و به راستى كه خداوند حال و كار هيچ قوم و مردمى را دگرگون نمى‌كند مگر آن كه آنان آن چه را در درون خودشان دارند دگرگون كنند (ايمان را به كفر و سپاس گزارى را به ناسپاسى مبدّل سازند)، و آن هنگام كه خداوند براى مردمى بدى بخواهد بازگشتى براى آن نيست (هيچ كس نمى‌تواند آن را برگرداند) و جز خدا براى آنان دوستى نيست (كه بتواند كمكشان كند). 🔹الف – وقتی گفته می‌شود: «تزاحم ظاهری یک آیه را توضیح دهید»، یعنی ابتدا یک حکم قطعی صادر شده که ظاهر آیه با مثلاً با مقولۀ امر به جهاد، تزاحم دارد و این حکم مورد پذیرش قرار گرفته و اکنون توضیحش درخواست می‌شود؛ در حالی که نسبت دادن "تزاحم و یا تناقض" آیات با یکدیگر [حتی در ظاهر]، دلیل می‌خواهد. 🔹ب – حتی در ظاهر این آیه با آیات جهادی، تزاحمی وجود ندارد که لازم باشد کسی آن را توضیح دهد، بلکه دقت در کلمات، جمله و پیام آن لازم است. ●- ابتدای آیه، سخن از این است که نظام هستی و حیات بسیار معظم، پیچیده و نظام‌مند است؛ و هر امری اسباب و مراتبی دارد و برای هر کاری، فرشته‌ای مأمور است ...، پس کسی گمان نکند که خودش، علمش، قدرتش، ثروتش و یا دیگرانی از نوع خودش، او را حفظ کرده‌اند؛ بلکه خداوند متعال حفظ می‌کند و برای این کار مأمورانی از فرشتگان قرار داده است. لذا در احادیث بیان شده که هنگام فرارسیدن زمان مرگ انسان، به آنها دستور داده می‌شود که برگردید. ●- سپس متذکر می‌گردد که تقریر سرنوشت هر کسی نیز به دست خداوند متعال است و کسی به صورت مستقل از ارادۀ الهی، نمی‌تواند "سرنوشت‌سازی" کند. ●- اما، برای این مردم گمان نکنند یک جبر محضی بر آنان حاکم شده است که گریزی از آن وجود ندارد و بالتبع تمامی جنایات و ظلم‌ها را نیز متوجه او کنند، به اختیار، انتخاب و عمل انسان تصریح نمود و فرمود: «باز هم سرنوشت را او تقریر می‌کند، اما قوانینی دارد، از جمله آن که تا آدمی خودش برای تغییر سرنوشتش همت نکند، سرنوشت او متغیر نخواهد شد. ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom