Nuh - 05 s.mp3
6.68M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نوح #سوره_نوح #نوح
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره نوح
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #نوح #درسگفتار
📌سلام ویژه (سلام جهانیان بر نوح)
🔸﴿وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ﴾، البته آن يک ايمان کامل را هم ميطلبد.
🔹کافي ميدانيد از کتابها شيرين ماست بعد از نهجالبلاغه حضرت امير؛ گرچه آن هم همه کلمات ائمه(عليهم السلام) هست. اين جلد هشت کافي خيلي شيرين است! در جريان تبعيد به ربذه، عثمان گفت کسي حق ندارد او را بدرقه کند؛ ولي حضرت امير و حسنين(سلام الله عليهم اجمعين) اعتنا نکردند و تا «ثنية الوداع»، مرز وداع مدينه اباذر را بدرقه کردند ـ نميدانم شما ربذه تشريف برديد يا نه؟ ـ ربذه يک روستاي مخروبه کوچک بين مکه و مدينه است، الآن خبري نيست چه رسد به آن وقت! آنجا يک چاه مختصري داشت. به اباذر گفتند که به هر حال هر جا بروي خدا هست و ابوذرچهار تا بز هم بيشتر نداشت.
▫️اباذر (در پاسخ به فرمایش آن بدرقه کنندگان عزیز)عرض کرد: من مؤمن هستم، معتقد هستم که اگر کلّ زمين مثل فلز شود که چيزي از زمين نرويد و قطرهاي از آسمان نبارد، خدا ميتواند بندهاش را اداره کند. گفت من با اين ايمان دارم میروم.
در حضور معصوم اين (حرف ها) را گفته. آن برای اوحدي از مردم است و همينطور هم بود؛ يعني تا آخر همينطور بودند.
🔹حالا اينها جزء اوحدي (خداباوران کامل)است، دست ما به اينها نميرسد؛ ولي منظورم اين است که اين را قرآن تربيت کرده، حالا به آن حد مقدور خيلي از ما نيست؛ ولي فرمود اگر کسي بيراهه برود هميشه در فشار است و اگر به راه باشد هميشه در راحتي است: ﴿وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ﴾.
▪️▪️اما نگاه کنيد، درباره نوح(سلام الله عليه) حرفي خدا زد؛ يعني اوّل تا آخر قرآن را شما بگرديد، اين اجلال ـ نه تجليل ـ اين اجلال و تکريمي که ذات أقدس الهي از نوح به عمل آورد، از هيچ پيغمبري نکرد. درباره همه انبيا نسبت به موسيٰ، نسبت به هارون(سلام الله عليهما) دارد: ﴿سَلامٌ عَلي مُوسي وَ هارُونَ﴾، «سلام علي کذا و کذا»؛ اما درباره نوح دارد: ﴿سَلامٌ عَلي نُوحٍ فِي الْعالَمينَ﴾، اين ﴿فِي الْعالَمينَ﴾، فقط مخصوص وجود مبارک نوح است؛ يعني درود جهاني تا جهان هست سلام بر نوح، چون تقريباً 950 سال تلاش و کوشش کرد. خيلي حرف است، اين کلمه ﴿فِي الْعالَمينَ﴾، در قرآن فقط درباره نوح(سلام الله عليه) آمده است، با اينها (مردم مشرک و لجوج)ساخت (و آنان را تحمل کرد).
📼فرازی از #درسگفتار سوره نوح جلسه پنجم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (16) تفسیر آیه 16
🔅🔅🔅
لا تحرك به لسانك لتعجل به(16)
16 - زبانت را به خاطر عجله براى خواندن آن (قرآن ) حركت مده .
🔰تفسير:
📙جمع و حفظ قرآن بر عهد ماست !
در تـفـسـيـر ايـن آيه مفسران گفتگو بسيار دارند، و رويهمرفته سه تفسير براى آن ذكر شده است .
1️⃣نـخـسـت تـفـسـيـر مـعـروفـى اسـت كـه از ابـن عـبـاس در كـتـب حـديـث و تـفـسـيـر نـقـل شـده اسـت ، و آن اينكه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به خاطر عشق و علاقه شديدى كه به دريافت و حفظ قرآن داشت ، هنگامى كه پيك وحى آيات را بر او مى خواند، هـمـراه او زبان خود را حركت مى داد و عجله مى كرد، خداوند او را نهى فرمود كه اين كار را مكن ، خود ما آن را براى تو جمع مى كنيم .
2️⃣ديـگـر ايـنـكـه : مـى دانـيـم قـرآن داراى دو نـزول اسـت : (نـزول دفـعـى ) يعنى همه آن يكجا در (شب قدر) بر قلب پاك پيامبر (صلى الله عـليـه و آله و سـلم ) نـازل شـد، و (نـزول تـدريـجـى ) كـه در طـى 23 سـال صـورت گـرفته ، پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به خاطر عجله اى كه در ابلاغ دعوت داشت گاه قبل از نزول تدريجى ، و يا همراه آن آيات را تلاوت مى كرد، به او دستور داده شد كه از اين كار خود دارى كند، و بگذارد هر آيه اى در موقع خود تلاوت و ابلاغ گردد.
و بـه ايـن تـرتـيـب مـضـمـون ايـن آيـه هـمـانـنـد آيـه 114 سـوره طـه اسـت (و لا تعجل
بالقرآن من قبل ان يقضى اليك وحيه :) (درباره قرآن عجله مكن پيش از آنكه وحى آن تمام شود).
▫️ايـن دو تـفـسـيـر تـفاوت زيادى با هم ندارند، و در مجموع به اين معنى باز مى گردد كه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) حتى در گرفتن وحى هم نبايد عجله كند.
3️⃣تـفـسـيـر سـومى كه طرفدار بسيار كمى دارد اين است كه مخاطب در اين آيات گنهكاران در قـيـامـتـنـد كـه بـه آنـهـا دسـتور داده مى شود نامه اعمال خود را بخوانند و حسابگر خويش بـاشـنـد، و بـه آنـهـا گـفـتـه مـى شود: در خواندن آن عجله نكنيد طبيعى است آنها به هنگام خـواندن نامه عمل خود وقتى به سيئات مى رسند ناراحت مى شوند، و مى خواهند با عجله از آن بـگـذرنـد، ايـن دسـتـور بـه آنها داده مى شود و آنها را از عجله باز مى دارد، و موظف مى شـونـد هـنـگـامى كه فرشتگان الهى نامه اعمال آنها را مى خوانند آنها نيز از آنها پيروى كنند.
🔹مـطـابـق ايـن تفسير اين آيات شكل جمله معترضه ندارد، و با آيات گذشته و آينده مربوط اسـت ، و هـمـگـى بـا هـم پـيـونـد دارد، چـرا كـه هـمـه مـربـوط بـه احـوال قـيـامـت و مـعـاد است ، ولى طبق تفسير اول و دوم - همانگونه كه گفتيم اين آيات جنبه معترضه دارد.
▫️ولى به هر حال تفسير سوم مخصوصا با توجه به ذكر نام قرآن در آيات بعد، بسيار بـعـيـد بـه نـظر مى رسد، و اصولا لحن آيات به خوبى نشان مى دهد كه مراد يكى از دو تـفـسـيـر قـبل است ، و جمع ميان آن دو نيز مانعى ندارد، هر چند لحن آيات بعد موافق تفسير اول يعنى تفسير مشهور است (دقت كنيد).
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد...
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 انسان باید کریمانه زندگی کند / نه اهل افراط باش، نه تفریط
🔸 حضرت امیر (عليه السلام) به امام حسن (عليه السلام) فرمودند «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً»، البته امام حسن (عليه السلام) برای جامعه بشری الگوست، در واقع حضرت به جامعه بشری می فرماید: «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً»، سمح ریشه در سماحت و کرامت دارد؛ یعنی #کریمانه_زندگی_کن! نه اهل #افراط باش، نه #تفریط.
تبذیر یعنی بذرافشانی در جای بی جا. یک کشاورز اگر بذر را روی سنگ یا در شوره زار بریزد می گویند تبذیر کرد؛ یعنی بذرافشای در محل نامناسب انجام داد، کاری که نامناسب است و ثمر ندارد می گویند تبذیر. حضرت فرمود هرگز کلام و فعلت را که همچون تخمی نیک است، در زمان غیر مناسب و در زمین غیر مناسب نگو! کاری را که الآن نباید بکنی نکن! حرفی را که الآن نباید بزنی نزن!
🔸 در ادامه حضرت می فرماید «وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً»؛ یعنی در کارت، #مهندس_باش. این کلمه هندسه، عربی نیست، این معرَّب است، اصل «هَندَسَه» معرَّب «اَندَزَه» و اندزه مخفف «اندازه» است، این اندزه تعریف شده، شد هندسه. از آن اسم فاعل و اسم مفعول گرفته شده، شد مهندِس. فرمود شما #با_مهندسی حرف بزن، با مهندسی کتاب بنویس، با مهندسی کار اقتصادی کن، با مهندسی خانواده را اداره بکن.
#دهه_کرامت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1372/08/03
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 سخن و کردار(کاربرد صحیح روایت انظر الی ما قال...)
🔹 یك وقت است بحث در #مسائل_علمی است، در مسائل علمی «انْظُر اِلی ما قالَ»؛ اما یك وقت است مسائل #سیاسی است مسائل #حقوقی است مسائل #اجرایی است، مسائل اجرایی و حقوقی و امثال اینها كه مسئله ریاضی و فلسفی نیست كه شما بگویید «انْظُر اِلی ما قالَ». در مسائل فلسفی در مسائل حكمی در مسائل ریاضی در اینگونه از امور «انْظُر اِلی ما قالَ» یعنی هر چه گوینده گفت، حالا گوینده هر كسی میخواهد باشد، مطلب علمی که كار به گوینده ندارد.
🔹 اما یك وقت شعار #سیاسی است، شعار #اجتماعی و #عملی است كه پای عمل و مردم و اینها در میان است، اینجا هم «انْظُر اِلی ما قالَ» هم «انظر الی من قال»؛ یعنی هم شعار كاندیدایتان را ببینید هم شعاردهنده را ببینید، زیرا ممكن است كسی شعاری بدهد ولی طور دیگر اراده كند: «كَلِمَةُ حَقٍّ یرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 50
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 20 قرآن کریم (آیات133-127)
1. بانيان كارهاى نيك را فراموش نكنيم. «إِذْ يَرْفَعُ» «اذ» يعنى ابراهیم را ياد كن. بقرة، آيه 127
2. به كمالات امروزخود قانع نشويد، تكامل و تداوم آن را ازخدا بخواهيد. «رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ» بقرة، آيه 128
3. تا روح تسليم نباشد، بيان احكام سودى نخواهد داشت. (ابراهيم عليه السلام ابتدا از خداوند روح تسليم تقاضا مى كند، سپس راه و روش عبادت و بندگى را مى خواهد). «وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ ... أَرِنا مَناسِكَنا» بقرة، آيه 128
4. نياز به رهبر آسمانى، از اساسى ترين نيازهاى جامعه بشرى است.«يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ ... وَ ابْعَثْ فِيهِمْ» بقرة، آيه 129
5. هدف از بعثت پيامبران، تعليم و تزكيه مردم بر اساس كتاب آسمانى است. «يَتْلُوا ... يُعَلِّمُهُمُ ... يُزَكِّيهِمْ» بقرة، آيه 129
6. در فكر سلامت عقيده وايمان نسل وفرزندان خود باشيم و در وصاياى خود تنها به جنبه هاى مادّى اكتفا نكنيم. «وَصَّى ... فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» بقرة، آيه 132
7. سخن بايد بر اساس علم وآگاهى باشد. «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ» بقرة، آيه 133
8. حسّاسترين زمانِ زندگى، لحظه ى مرگ است و حسّاس ترين مسئله، موضوع دين وعقيده و حسّاسترين مخاطب، نسل انسان است. «إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنِيهِ ما تَعْبُدُونَ» بقرة، آيه 133
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 توصیههای امام رضا علیهالسلام به شیعیان
برگرفته از کتاب "عرفان خورشید"
نوشته محمدعلی انصاری
🔹️امام رضا علیهالسلام فرمودند: در دین خدا بیندیشید و تفقّه کنید و آگاهیتان را در آن افزون کنید؛ زیرا کسی که در دینش فهم و بصیرت نداشته باشد؛ خطایش در دینداری بیشتر از صوابش میشود. بدانید تفقّه کلید بصیرت و تمام عبادت و عاملی برای رسیدن به جایگاههای والاست. فضیلت و برتری کسانی که دینشان را میفهمند بر دیگرِ بندگان مانند برتری خورشید بر دیگر ستارگان است و کسی که در دین تفقّه نکند، خداوند بر عمل او نمیافزاید و او را پاک نمیکند.
کتاب " عرفان خورشید" صفحه ۱۷۹ و ۱۸۰
#محمدعلی_انصاری
#تفسیر_قرآن
#ماه_ذی_القعده
#دهه_کرامت
#ولادت_امام_رضا_علیه_السلام
#دینداری
#دینداری_آگاهانه
🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی
@majalezendegi
.
🔰 خود را باش!
🎙 #علامه_حسن_زاده_آملی
تمام کارهایتان را باید
فدای خودتان کنید
چقدر به متاع سنگینی که داری ارزش قائلی؟
برای حفظ خانه ات
برای آن متاع سنگینت
برای ماشینت
برای زندگی ات
چه عجب که می خواهی ماشینت را محفوظ نگه بداری
مواظب و مراقبش هستی
چطور مراقب و مواظب خودت نیستی؟!
ماشین برای توست
خانه برای توست
اوراق برای توست
لباس برای توست
بیش از همه باید #کشیک_نفس بکشی
خودت را عزیز من مواظب و مراقب باشی
این ها همه باید فدای تو بشوند
خودت را فدای آن ها نکنی
خویش را باش
میر سید شریف که داشت مرحوم می شد
در اواخر تسلیم جان
پسر فاضلش در کنارش نشسته بود
در آن حینی که پدر
دیگر در سر مرز قرار گرفته
دارد آن سویی می شود
در آن حال گفتش که
بابا حرفی به من بزن
نصیحتی به من بکن
میر سید شریف که عالم بزرگواری است
ایشان دهن باز کرد
بابا خود را باش
جوانان اجتماع خود را باشید
خودتان را پاک نگه بدارید
.
#مراقبه #اخلاق
#صدای_حق_باشیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دهه_کرامت
#امام_کریم
#امام_رضا
🌷میلاد امام مهربانی، امام رضا علیه السلام مبارک 🌷
🔹شعر از جناب نجیبی شاعر خوش ذوق کازرونی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 248تا250.استاد میرزا مهدی صادقی.mp3
6.71M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۸تا۲۵۰ (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله .
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 161 نهج البلاغه.mp3
853.1K
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۶۱(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 161.mp3
13.03M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه 📌فراز ششم دعا :تیپ شناسی شیطان(جلسه ۱۶۱)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه اول.mp3
24.82M
#زبور_اهل_بیت
🔰شرح دعای اول #صحیفه_سجادیه
💢از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسانها، ملاکهای سعادت و هلاکت انسان، روشهای خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راههای ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است.
🔈جلسه اول
🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین #مجاهدی
#مدرسه_تعالی
♤♤♤
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 39.mp3
12.97M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی -آیاعلم وسیله وصول به هدف دنیوی است!!(جلسه ۳۹)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🍃✨🍃
🌿ان شا الله ظهور نزدیک است.
خودتان را بسازید. کلمه انتظار یعنی خودسازی. یعنی اگر به شما گفتند فردا صبح حضرت تشریف میآورند، یک دلهرهای داشته باشید که ای وای من هنوز خودم را نساخته ام و اگر فردا صبح آقا حجة بن الحسن اعلام ظهور بفرمایند، من با این وضعیت روحی با این معصیتها و با این گرفتاریها چه کنم؟
خوشا به حال جمعی که به مراحل کمالات رسیده اند و خوب هم پیشرفت کردهاند و هر چه هم علائق ظاهری داشته باشند، اینها را ترک میکنند و به خدمت حضرت موفق میشوند.
. . . . . ✨ 💚 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَرَج🤲 💚💫
@rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی (دانش و بینش)
امام رضا علیه السلام :
اِعلَم أنَّ العَمَلَ الدّائِمَ القَليلَ عَلَى اليَقينِ وَالبَصيرَةِ، أفضَلُ عِندَ اللّهِ مِنَ العَمَلِ الكَثيرِ عَلى غَيرِ اليَقينِ وَالجَهلِ .
بدان كه عمل مداومِ اندك، امّا توأم با يقين و بصيرت، در نزد خداوند، برتر از عملِ بسيارِ توأم با غير يقين و جهل است .
📚الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام : ص 356
#دهه_کرامت
#کرامت
#امام_رضا(ع)
#ولادت_امام_رضا_علیه_السلام_مبارک
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌ویژگی ها و خصوصیات امام معصوم:
الإمام الرضا عليه السلام ـ في صِفَةِ الإِمامِ ـ :
🌱الاِمامُ النّارُ عَلي اليَفاعِ ، الحارُّ لِمَنِ اصطَلي بِهِ و الدّليلُ في المَهالِكِ ، مَن فارَقَهُ فَهالِكٌ.
🌱الاِمامُ السَّحابُ الماطِرُ و الغَيثُ الهاطِلُ و الشَّمسُ المُضِيَّةُ و السَّماءُ الظَّليلَةُ و الاَرضُ البَسيطَةُ و العَينُ الغَزيرَةُ و الغَديرُ و الرَّوضَةُ .
🌱الاِمامُ الاَنيسُ الرَّفيقُ و الوالِدُ الشَّفيقُ و الاَخُ الشَقيقُ و الاِمامُ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغيرِ و مَفزَعُ العِبادِ فِي الدّاهِيَةِ النّادِ.
📜 اصول کافی ، کتاب الحجه
🌿امام رضا عليه السلام ـ در تعريف «امام» ـ :
🌱امام آتش روشن بر بلندے است ؛
🌱وسیلهء گرمے گرما طلبان و راهنما در هلاکت گاههاست ؛
🌱هر که از او جدا شود به هلاکت رسد ؛
🌱امام ابرے است بارنده ،بارانے است شتابنده ،
🌱خورشیدے است فروزنده ،
🌱آسمانے است سایه دهنده ،
🌱زمینے است گسترده ،
🌱چشمه اے است جوشنده و برکه و گلستان است ؛
🌱امام همدم و رفیق ؛
🌱پدر مهربان ؛
🌱برادرِ برابر ؛
✨مادر دلسوز به کودک ؛
🌱و پناه بندگان خدا در گرفتاریهاے سخت است.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
22_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_07_Mashhade_Moghaddas.MP3
17.31M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ
(قسمت بیست و دوم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.42بهار 1401.m4a
21.24M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما-(قسمت 42)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله چه برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (16) تفسیر آیه 17تا19
🔅🔅🔅
ان علينا جمعه و قرآنه(17) فاذا قرأ ناه فاتبع قرآنه(18) ثم ان علينا بيانه(19)
17-بر ما است كه آن را جمع كنيم و بر تو بخوانيم 18- و هـنـگـامـى كـه مـا بر تو خوانديم از آن پيروى كن و بخوان 19-سپس بر ما است كه آن را تبيين كنيم.
🌱🌱🌱
🔹سـپس مى افزايد : از نـاحـيـه جمع آورى قرآن نگران نباش ، ما آيات آن را جمع مى كنيم باز هم به وسيله پيك وحى بر تو مى خوانيم .(و هـنـگـامـى كـه مـا بر تو خوانديم از آن پيروى كن و بخوان ) (فاذا قرأ ناه فاتبع قرآنه ).(سپس بر ما است كه آن را تبيين كنيم ) (ثم ان علينا بيانه ).
🔸بـنـابـرايـن جـمـع قـرآن ، و هـم تـلاوت آن بـر تـو، و هـم تـبـيـيـن و تـفـصيل معانى آن هر سه بر عهده ما است ، به هيچوجه نگران مباش ، آنكس كه اين وحى را نازل كرده ، در تمام مراحل حافظ آن است ، تنها وظيفه تو از يكسو پيروى از تلاوت پيك وحى ، و از سوى ديگر ابلاغ اين رسالت به عامه مردم است .
🔹بـعـضـى نـيز گفته اند منظور از جمع كردن جمع در لسان وحى نيست بلكه جمع در سينه پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و تلاوت آن در لسان آن حضرت (صلى الله عليه و آله و سـلم ) اسـت ، يعنى عجله مكن ما تمام اين آيات را در سينه تو جمع مى كنيم ، و سپس قرائت آن را بر زبانت جارى مى سازيم .
🔹به هر حال اين تعبيرات همگى تفسير اول را تاييد مى كند كه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سـلم ) بـه هـنگام نزول وحى به وسيله جبرئيل ، پيوسته عجله داشت كه آيات را به سرعت تكرار كند مبادا از حافظه او برود، و اينجا بود كه از سوى خداوند به او اعـلام شـد كـه خـونـسـردى خود را حفظ كند، و نيز اطمينان داده شد كه نه تنها جمع آيات و تلاوت آن ، بلكه تبيين آن نيز از سوى خداوند تضمين شده است .
🔸ايـن آيـات در ضـمن بيانگر اصالت قرآن ، و حفظ آن از هر گونه تحريف و دگرگونى است ، چرا كه خداوند وعده جمع و تلاوت و تبيين آن را داده است .
🔹در حـديـث آمـده اسـت كـه پـيـغـمـبـر اكـرم (صـلى الله عـليـه و آله و سـلم ) بـعـد از نـزول ايـن آيات هنگامى كه جبرئيل بر او نازل مى شد كاملا سكوت مى كرد، و هنگامى كه جبرئيل مى رفت شروع به تلاوت آيات مى نمود.
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد...
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس يازدهم:قرائت و قاريان قرآن
▪️قرائت قرآن و تلاوت آيات آن، يكى از مهمترين مسائل قرآن بهشمار مىرود، بهگونهاى كه از صدر اسلام عدّهاى به اينكار همت گماشته و عهدهدار قرائت قرآن و تعليم آن در جامعۀ اسلامى بودهاند.
▫️قاريان قرآن را در طول تاريخ گذشته به چند دسته تقسيم كردهاند كه به نام «طبقات قرّاء» معروف است: طبقۀ اول، قرائت قرآن را مستقيماً از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرا گرفته و مشهور شدهاند كه عبارتند از: «عبداللّهبنمسعود، ابىّبنكعب، ابوالدرداء و زيدبنثابت». طبقه دوم كسانى هستند كه قرائت قرآن را از طبقۀ اول فرا گرفتهاند و شامل: «عبداللّهبنعباس، ابوالاسود دوئلى، علقمةبنقيس، عبداللّهبنسائب، اسودبنزيد، ابوعبدالرحمان سلمى و مسروقبناجدع» مىباشد. به دنبال آن بزرگان ديگرى در طبقات سوم تا هشتم (تا عهد تدوين قرائات) قرار دارند.
▫️سلسلۀ قرّاء (قاريان بنام قرآن) و قرائات، قرن به قرن و پيوسته ادامه داشت تا اينكه ابوبكربنمجاهد (٢٤٥ - ٣٢٤ ه .ق) - شيخالقراء بغداد - در اوايل قرن چهارم، قرائات را در هفت قرائت از هفت قارى بنام، به رسميّت شناخت. بعدها در دورههاى مختلف، هفت قارى ديگر اضافه شد كه بدينترتيب مجموعاً چهارده قرائت معروف گرديد و بهدليل آنكه هركدام از اين قرائات از سوى دو راوى روايت شده، مجموع قرائت متداول به ٢٨ قرائت مىرسد.
▫️در حجيّت قرائات و صحت آنها - كه آيا جملگى بهگونه متواتر از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده يا نه؟ - گفتوگو فراوان است. پاسخى كه بهطور كلّى از آن مباحث بهدست مىآيد منفى است؛ زيرا طبق رأى محققين، بيش از يك قرائت از رسول اللّه صلى الله عليه و آله نرسيده و آن، قرائت متداول در ميان مسلمانان است.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
Nuh - 06 s.mp3
5.62M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نوح #سوره_نوح #نوح
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره نوح
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #نوح #درسگفتار
📌معیار پذیرش و عدم پذیرش سخن
▪️....طبق نقل مرحوم کليني در همان جلد اوّل کافي کتاب عقل دارد که ذات أقدس الهي دو اصل را آورد: يکي اينکه اگر کسي بخواهد چيزي را تصديق کند، بايد دستش پُر باشد. بخواهد تکذيب کند، بايد دستش پُر باشد. با گمان و ميل و خيال و هويٰ نميتواند دهن باز کند.
▪️ اين دو آيه را وجود مبارک امام صادق به عنوان دو تا مرز ذکر کرد، فرمود: «إِنَّ اللَّهَ خَصَّ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ»،حالا يا «حَصَّنَ»است که از حِصن و دژ و قلعه است. يا «حَضّ» است که تحضيض کرده. يا «خَصَّ» است که اختصاص داده، چند تا نسخه در همين کافي هست. «إِنَّ اللَّهَ حَصَّنَ»، حِصن، قلعه دو تا دژ گذاشته. «حَصَّنَ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ»، يکي ﴿أَنْ لا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَق﴾؛هرکس دهن باز کرد، بايد برهان داشته باشد. همين! نفي کرد، بايد برهان داشته باشد: ﴿أَنْ لا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَق﴾، يک؛ اگر خواست بگويد نه، رأي منفي بدهد، نبايد جاهلانه باشد: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِه﴾،دو؛ بايد محيط به فهم باشد تا سر بلند کند، بگويد نه، يا سر خم کند، بگويد آري؛ چه در حوزه، چه در دانشگاه، چه در مناصب قانونگذاري بخواهد چيزي را قبول کند بايد محقّقانه، نکول کند محقّقانه. اين فرهنگ ديني است.
▪️▪️در جاهليت معيار قبول و نکول آنها حرف نياکانشان بود، اگر گفته بودند، ميگفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلَي أُمَّةٍ﴾نگفته بودند، ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في آبائِنَا الْأَوَّلينَ﴾؛ اما اين بيان نوراني امام صادق ميفرمايد، فرهنگ ديني براساس فهم است. با دست پُر حرف بزنيم، جامعه هر چه ميخواهد بنويسد، هر چه ميخواهد بگويد، اين جامعه همين ميشود؛ اما وقتي عالمانه و محقّقانه حرف ميزند، نه جامعه لرزان است، نه پراکندگي هست، نه اختلاف و مخالفت بيجا هست. اگر هر کسی حرف ميزند با برهان حرف بزند، نفي ميکند با برهان نفي بکند، اين ميشود جامعه جامعه اسلامي!
📼فرازی از #درسگفتار سوره نوح جلسه ششم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom