فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰طبیب می خواهیم
🎙 #علامه_حسن_زاده
.
#انسان عبث نیست
#جهان عبث نیست
هدف داریم
سرمشق می خواهیم
راهبر می خواهیم
طبیب میخواهیم
حالا که طبیب میخواهیم بعد از #پیغمبر اکرم ص
کسی که برای ما قرآن را بیان کند
کسی که به زبان پیغمبر آشنایی داشته باشد
به فقه قرآن آگاهی داشته باشد
شناسایی کار بوده باشد
مشکلات را حل بنماید
مسائل گوناگون
همه جوره
جز علی #امیرالمومنین ع پیدا بفرمایید
از #شیعه بپرسید
از #سنی بپرسید
از این بپرسید
از اون بپرسید
از هر که می خواهید
بپرسید از دوست و دشمن
از نصاری و یهود بپرسید
بعد از #خاتم_انبیا ص در میان #اصحاب_رسول_الله
چه کسی از همه برتر از همه بالاتر
در تمام صفات کمالیه انسانی علما و عملا
جز #علی ع را پیدا بفرمایید
«ما که غیر از او نداریم»
جز او نداریم
خلیفة #الله بودن
این ها این اسم های صوری و ظاهری
و اینگونه چیزها نیست که
حالا پدر رفته نمیدانم نوبت به پسر رسیده
اینطور نیست آقا که
این ها ورراثت ظاهری دنیوی اینجایی که نیست
.
#عید_غدیر #غدیر #علامه_حسن_زاده_آملی #امام_علی #ولایت #رادیو_توحید #صدای_حق_باشیم
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توفیق الهی روزی شد و به نیابت دوستان و برادران و خواهران دینی جهت عرض تبریک و ادب به محضر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شرفیاب شدم. نایب الزیاره و دعا گوی تان هستم. 🙏الحمد لله🌷
سید خادم صفحه قرآنی رحیق
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۳۶ قرآن کریم (آیات ۲۲۵ تا ۲۳۰)
۱.مسئوليّت انسان، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزشهايی را كه در شرائط غير عادّی از انسان صادر شود، میبخشد. «لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ» آیه ۲۲۵
۲.انگيزه و نيّت، ملاك ثواب وعقاب است. «كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ» آیه ۲۲۵
۳.اسلام، حامی مظلومان است. زنان، در طول تاريخ مورد ظلم وتضييع حقوق قرار گرفتهاند وقرآن بارها از آنها حمايت نموده است. «لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ» آیه ۲۲۶
۴.به جای دعوت به طلاق، بايد مردم را به ادامه زندگی تشويق كرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگی، رمز دريافت مغفرت و رحمت خداوندی است.
«فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» آیه ۲۲۶
۵.اسلام، طلاق را با همه تلخیها و زشتیهايش میپذيرد، ولی بلا تكليف گذاشتن همسر را نمیپذيرد. «وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ» آیه ۲۲۷
۶.زن به محض طلاق، حقّ ازدواج با ديگری را ندارد. «وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ» آیه ۲۲۸
۷.حسن نيّت در رجوع، يك اصل است. مبادا شوهر فقط به خاطر مسائل جنسی رجوع كند و دوباره بیتفاوت گردد. «إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً» ایه ۲۲۸
۸.مسئوليّت، حقّ آور است. هركسی وظيفهای بردوش گرفت، حقّی نيز پيدا میكند. مثلًا والدين در مورد فرزند وظيفهای دارند و لذا حقّی هم بر فرزند دارند. «وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ» آیه ۲۲۸
۹.قطع رابطه با ديگران، نبايد آخرين تصميم را يك مرتبه گرفت، بلكه بايد ميدان را برای فكر و بازگشت باز گذاشت. «الطَّلاقُ مَرَّتانِ» آیه ۲۲۹
۱۰.در همسر داری بايد از سليقههای شخصی و ناشناخته دوری كرد و به زندگی عادّی و عرفی تن در داد. «فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ» آیه ۲۲۹
۱۱.تلخی جدايی را با شيرينی هديه و احسان جبران كنيد. «أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ» آیه ۲۲۹
۱۲.مراعات حقوق، لازم است. مرد، حقّ ندارد از مهريه زن كه حقّ قطعی اوست چيزی را پس بگيرد. «لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً» آیه ۲۲۹
۱۳.اسلام با ادامه زندگی به صورت تحميلی و با اجبار و اكراه، موافق نيست. در صورتی كه زن به اندازهای در فشار است كه حاضر است مهريهی خود را ببخشيد تا رها شود، اسلام راه را برای وی باز گذاشته است. البتّه مرد ملزم به پذيرش طلاق خلع نيست. «فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ» آیه ۲۲۹
۱۴.مردان نبايد از اختيارات خود سوء استفاده كنند و بايد بدانند كه اختيار آنها برای طلاق، محدود است. از امام رضا عليه السلام روايت شده است كه فرمود: طلاق را سبك نگيريد و به زنان ضرر نرسانيد.۲ «فَلا تَحِلُّ لَهُ» آیه ۲۳۰
۱۵.مسلمانان بدانند كه حدود الهی، تنها در نماز، زكاة، حج و جهاد نيست، مراعات مسائل خانوادگی نيز از حدود الهی است. «تِلْكَ حُدُودُ اللَّـهِ» ایه ۲۳۰
۱۶.هر كسی اسرار و حكمت مقرّرات الهی را نمیداند. مردم عادّی، ظاهر دستورات و آگاهان، روح و عمق آن را میبينند. «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» آیه ۲۳۰ .
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی
🔰پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
مَن مَنَّ اللّهُ عَلَيهِ بِمَعرِفَةِ أهلِ بَيتي و وَلايَتِهِم، فَقَد جَمَعَ اللّهُ لَهُ الخَيرَ كُلَّهُ.
هر كس خداوند با شناخت اهل بيت من و ولايت ايشان، بر او منّت نهاده باشد، خداوند، همه خير را براى او گرد آورده است.
📚الأمالي للصدوق : ص 561 ح 751
#غدیر #عید #امامت #ولایت
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #کتاب #علمی #علوم #بشری #دیدگاه #مفسرین 🔅🔅🔅 ⏪آيا «قرآن کریم»، یک كتاب
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #کتاب #علمی #علوم #بشری #دیدگاه #مفسرین
🔅🔅🔅
⏪آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت سوم)
2⃣ ديدگاه دوم: قرآن فقط كتاب هدايت و دين است و براى بيان مسائل علوم تجربى نيامده است.
🔹 اين ديدگاه را می توان از سخنان برخى از صاحب نظران و مفسران استفاده كرد. براى مثال، ابو اسحاق شاطبى (م 790 ق.) كه اوّلين مخالف با نظريه غزالى و مرسى بود، می گويد: «قرآن براى بيان احكام آخرت و مسائل جنبى آن آمده است».
▪ نويسندگان تفسيرهاى «مجمع البيان» و «كشاف» نيز می نويسند: «منظور از بيان همه چيز در قرآن، مسائل مربوط به هدايت و دين است».
📝 تذكر: دلايل اين ديدگاه همراه با ديدگاه سوم بيان می شود.
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که #سر_دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
🌺🌺🌺
📌 ویل دورانت (دانشمند و محقق و موّرخ معاصر:1885. م)
🔹 در قرآن، قانون و اخلاق یکی است، رفتار در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست وهمه امور آن از جانب خدا و به طریق وحی آمده است. قرآن شامل مقرّراتی در خصوص ادب ، تندرستی ، ازدواج ، طلاق ، رفتار با فرزند ، برده ، حیوان ، تجارت ، سیاست ، ربا ، دین ، عقود ، وصایا ، امور صناعت ، مال ، جریمه ، مجازات ، جنگ و صلح است .
🔹 مدت چهارده قرن، قرآن در حافظه اطفال مسلمان محفوظ مانده و خاطرشان را تحریک کرده، اخلاقشان را فرم داده و قریحه ی صدها میلیون مرد را صیقلی کرده است.
🔹 قرآن در جانها عقایدی آسان و دور از ابهام پدید می آورد که از رسوم و تشریفات ناروا و از قید مراسم بت پرستی و کاهنی آزاد است و ترقّی اخلاق و فرهنگ مسلمانان به برکت آن انجام گرفته و اصول نظم اجتماعی و وحدت جمعی را در میان آنها استوار کرده و به پیروی مقرّرات بهداشت ترغیب شان کرده و عقولشان را از بسیاری از اوهام و خرافات و از ظلم و خشونت رهایی داده است.
📚 تاریخ تمدن، ویل دورانت، ج 11 ص52
🔅🔅🔅
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (11) شان نزول آیات 11 تا 17 سوره مدثر
⭐⭐⭐
ذَرْنی وَ مَنْ خَلَقْت وَحِیداً(11)وَ جَعَلْت لَهُ مَالاً مَّمْدُوداً(12)وَ بَنِینَ شهُوداً(13)وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِیداً(14)ثمَّ یَطمَعُ أَنْ أَزِیدَ(15)َکلا إِنَّهُ کانَ لاَیَتِنَا عَنِیداً(16)سأُرْهِقُهُ صعُوداً(17)
11 - مرا با کسی که او را تنها آفریدم واگذار !12 - همان کس که برای او مال گسترده ای قرار دادم .13 - و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند .14 - و وسائل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم .15 - باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم !16 - هرگز چنین نخواهد شد ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزد .17 - به زودی او را مجبور می کنم که از قله زندگی بالا رود (سپس او را به زیر می افکنم )
📌 شان نزول :
برای این آیات(از آیه 11 تا 17) دو شاءن نزول ذکر شده است :
☑ 1 - قریش در ((دار الندوة )) (مرکزی در نزدیکی مسجد الحرام که برای شور در مسائل مهم در آن جمع می شدند) اجتماع کردند ، ((ولید)) (مرد معروف و سرشناس مکه که مشرکان به عقل و درایت او معتقد بودند و در مسائل مهم با او به مشورت می پرداختند) رو به آنها کرده گفت : شما مردمی هستید دارای نسب والا ، و عقل و خرد ، و عرب از هر سو به سراغ شما می آیند (برای زیارت خانه کعبه و غیر آن ) و پاسخهای مختلفی از شما می شنوند حرف خود را یکی کنید .
سپس رو به آنها کرده گفت : شما درباره این مرد (اشاره به پیغمبر اکرم ) چه می گوئید ؟ گفتند می گوئیم ((شاعر)) است ! ولید چهره درهم کشید و گفت ما شعر بسیار شنیده ایم ، اما سخن او شباهتی به شعر ندارد ، گفتند : می گوئیم ((کاهن )) است ، گفت هنگامی که نزد او می روید سخنانی را که کاهنان (به شکل اخبار غیبی ) می گویند در او نمی یابید ، ▪ گفتند می گوئیم ((دیوانه )) است ، گفت وقتی به سراغ او می روید هیچ اثری از جنون در او نخواهید یافت .
▪ گفتند ، می گوئیم ((ساحر)) است گفت ساحر به چه معنی ؟ گفتند کسی که میان دشمنان و میان دوستان ایجاد دشمنی می کند ، گفت بلی او ((ساحر)) است و چنین می کند ! (زیرا بعضی از آنها مسلمان می شوند و راه خود را از دیگران جدا می سازند) .
🔹 سپس از ((دار الندوه )) خارج شدند در حالی که هر کدام پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) را ملاقات می کرد می گفت : ای ساحر ! ای ساحر !
🔹🔹 این مطلب بر پیامبر گران آمد خداوند آیات آغاز این سوره و آیات فوق را (تا آیه 25) نازل فرمود (و پیامبرش را دلداری داد) .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
⏪ قاريان هفتگانه و راويان آنها
1⃣ ١. ابن عامر: عبداللّهبنعامر يحصبى، (متوفاى ١١٨) قارى شام؛ دو راوى او هشامبنعمّار (٢٤٥ - ١٥٣) و ابن ذكوان(٢٤٢ - ١٧٣) هستند.
2⃣ ٢. ابن كثير: عبداللّه بن كثير دارمى، (متوفاى١٢٠) قارى مكه؛ دو راوى او بزّى (٢٥٠ - ١٧٠) و قُنْبُل (٢٩٥ - ١٩١) هستند.
3⃣ ٣. عاصم: عاصم بن ابى النَجُود اسدى، (متوفاى١٢٨) قارى كوفه؛ دو راوى او حفصبنسليمان (١٨٠ - ٩٠) و شعبه ابوبكربنعيّاش (١٩٣ - ٩٥) هستند.
🔹 حفص قرائت عاصم را دقيقتر مىدانست و قرائت عاصم را او منتشر كرد كه تا امروز در اكثر كشورهاى اسلامى متداول است.
4⃣ ٤. ابو عَمرو: زبّان ابوعَمرو بن علاء مازنى، (متوفاى ١٥٤) قارى بصره؛ دو راوى او دورى حفصبنعمر (متوفاى٢٤٦) و سوسى صالحبنزياد (متوفاى ٢٦١) هستند.
5⃣ ٥. حمزه: حمزة بن حبيب زيّات (متوفاى ١٥٦) قارى كوفه؛ دو راوى او خلفبنهشام (٢٢٩ - ١٥٠) و خلّادبنخالد (متوفاى ٢٢٠) هستند. اينان قرائت را با واسطه از او گرفتهاند.
6⃣ ٦. نافع: نافع بن عبدالرحمان الليثى، (متوفاى ١٦٩) قارى مدينه؛ دو راوى او عيسىبنميناء (٢٢٠ - ١٢٠) معروف به قالون و ورش، عثمانبنسعيد، (١٩٧ - ١١٠) هستند. اين قرائتى است كه امروزه در برخى از كشورهاى مغرب عربى رايج است.
7⃣ ٧. كسائى: على بن حمزه، (متوفاى ١٨٩) قارى كوفه؛ دو راوى او ليثبنخالد(متوفاى ٢٤٠) و دورى، حفصبنعمر، (متوفاى ٢٤٦) هستند.
◽ بعدها سه نفر ديگر بر اين هفت نفر اضافه كردند كه قراء عشرة (قراء دهگانه) ناميده شدهاند. چهار قارى ديگر نيز كه خلاف مشهور قرائت مىكردند ولى مقبول عامه بودند، بر قراء عشرة افزوده شدند كه قراء اربعة عشر (قراء چهارده گانه) نام گرفتند. در اينجا از ذكر نام آنها خوددارى مىكنيم. ١پنج نفر از قرّاء سبعه - به غير از ابن عامر و ابوعمرو - ايرانى الاصل هستند.
🔹 ابن عامر مجهول النسب و ابوعمرو از قبيلۀ مازن تميم است؛ ولى قاضى اسد يزيدى مىگويد: «او از فارس شيراز و از روستاى كازرون برخاسته است».
🔸🔸 عاصم، ابوعمرو، حمزه و كسائى، صريحاً اظهار تشيّع مىكردند. ابنكثير و نافع از آنجا كه هر دو از فارس هستند، احتمالاً شيعه بودند. اما ابن عامر، بزرگ شدۀ خاندان اموى بود و فردى ناشايست و بى پروا شناخته مىشد.
📝 پرسش
١. طبقات قراء به چه معنا است؟ اعضاى طبقه اول را نام ببريد.
٢. چهار تن از قراء طبقه دوم را نام ببريد.
٣. قرائت در اصطلاح به چه معناست؟ تفاوت آن با تلاوت چيست؟
٤. مهمترين عواملى را كه باعث اختلاف قرائات گرديد، نام ببريد.
٥. آيا قراء سبعه همگى شايسته و قابل اعتمادند؟ توضيح دهيد.
٦. چهار تن از قراء هفتگانه را نام برده و بگوييد امروزه كدام قرائت در كشورهاى اسلامى متداول است؟
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی
🔰امام کاظم علیه السلام:
يَنبَغِي لِمَن عَقَلَ عنِ اللّهِ أن لا يَستَبطِئَهُ في رِزقِهِ و لا يَتَّهِمَهُ في قَضائهِ .
كسى كه معرفت و آگاهى خود را از خدا مىگيرد نبايد [با دير رسيدن روزى،] او را در روزى رسانى كُند شمارد و به قضاى او بد بين باشد .
📚الکافی، ج ۲، ص ۶۱
🌷ولادت حضرت ابی ابراهیم امام موسی بن جعفر علیه السلام بر همه رهروان ایشان مبارک.🌷
@rahighemakhtoom