eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 (قسمت شانزدهم) 🌷🌷🌷 🌴سالک طریق آخرت لازم است قلب خود را با نور علم و ایمان خاشع کند؛ این رقیقه الهی، بارقه رحمانی را در قلب _ به هر اندازه که ممکن است_ متمکن می‌نماید؛ بلکه می‌تواند در تمام نماز، این حالت را حفظ نماید. 🌴حالت تمكّن و استقرار در اوّل امر گرچه براى امثال ما قدرى مشكل است ولى با قدرى ممارست و ریاضت کشیدن قلب، امرى است بس ممكن. 🌴عزيزم، تحصيل كمال و زاد آخرت، طلب و جدّيّت می‌خواهد. 🌴هر چه مطلوب بزرگتر باشد، جدّيّت در راه آن، سزاوارتر است. 🌴البتّه معراج قرب الهى و مقام تقرّب جوار ربّ العز، با اين حال سستى و فتور و سهل انگارى دست نمی‌دهد. مردانه بايد قيام كرد تا به مطلوب رسيد. 🌴شما كه ايمان به آخرت داريد و آن نشئه را نسبت به اين نشئه قابل مقایسه نمی‌دانيد، چه در جانب سعادت و كمال يا در جانب شقاوت و وبال، چرا كه آن نشئه، عالم ابدى دائمى است كه موت و فنا ناپذير است، سعيدش در راحت و عزّت و نعمت هميشگی است: 🔸آن‌هم راحتى كه در اين عالم شبيه ندارد، 🔸عزّت و سلطنتى الهى كه در اين نشئه نظير ندارد، 🔸نعمت‌هايى كه در متخيّله كسى خطور ننموده است. 🌴 همچنین در جانب شقاوت آن، كه عذاب و نقمت و وبالش در اين عالم نظير و مثل ندارد. ✅راه وصول به سعادت، اطاعت ربّ العزّة است. 🌴در بين اطاعات و عبادات نیز هيچ يك به مرتبه نماز كه معجونى است جامع الهى كه متكفّل سعادت بشر است و قبولى آن موجب قبولى جميع اعمال است نمی‌باشد. ⬅️پس بايد: ✳️در طلب آن جدّيّت تامّ نماييد. ✳️از كوشش مضايقه نكنيد. ✳️در راه آن،تحمّل مشاقّ نماييد. با آن‌كه مشقّت هم ندارد. بلكه اگر مدتی مواظبت كنيد و انس قلبى حاصل شود⬅️ در همين عالم از مناجات با حق لذّت‌ها مى‌بريد كه با هيچ يك از لذّات اين عالم قابل مقایسه نيست. 🌴چنانچه از مطالعه احوال اهل مناجات با حق اين مطلب روشن شود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 آیت‌الله جوادی آملی: امام حسین(ع) دین را از اسارت هوی و هوس درآورد ▫️ اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود، آن جامعه است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد خونش را داد تا جهل را سفاهت را بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را کند. ▫️ امام با خونش، با جانش و با فرزندانش به قدری کوشید که جامعه را نورانی و زنده کرد. وظیفه مبلغان و اهل بیان و بلاغ این است که هم خود را در این راه صاحب فکر و کنند هم جامعه را زنده نگه دارند. آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: کسانی می توانند حسینی باشند که حسینی بیندیشند حسینی فکر کنند حسینی عمل کنند. 📚 گزیده ای از پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم تاریخ: 1400/05/18 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔴 عقل سرخ 🔰 حسین (ع) و جنگی نوبر 💠 کاری کرد که هیچ کس نکرد، کاری کرد که هیچ کس نمی کند، کاری کرد که به ذهن کسی نمی آید! حضرت تنها سلاحش همین ( ) بود و ( )، و گرنه این همه جمعیت قابل نبرد نظامی نبود! (فرمود:) من (( شهادت )) می دهم و این شهادت یک چیز بذلی است، من زنده ام؛ جان که شهید نمی شود، این تن است که زیر سُم اسب می رود؛ من زنده ام. اگر (سلام الله علیها) فرمود: قسم به خدا ما پیروزیم، قسم به خدا نمی توانید نام ما را محو کنید، نمی توانید وحی ما را از بین ببرید*، یعنی ما همچنان زنده ایم، بالائیم. حالا بعضی ها شنیدند یا خیلی ها شنیدند یا نزدیک های نیزه شنیدند که بالای نِی دارد قرآن می خواند‌. اینکه بالای نِی دارد قرآن می خواند یعنی چه؟ یعنی من (شهادت) دادم و هستم، (اسارت) فرزندان را دادم و هستم؛ مگر انسان از بین می رود؟ این را هم قرآن به ما آموخت که مبادا خیال کنید مُرده است، شهید زنده است. نه خیال بکنید، نه حرفش را بزنید! (مرا زنده پندار چون خویشتن)*! این را قرآن گفته، این حرف تازه است. حسین بن علی فرمود: من هستم؛ حالا یا بالای نِی قرآن می خوانم، یا در تنور؛ بالاخره هستم! بدن اینجور است، ما هرگز از بین نخواهیم رفت! شما با شمشیر و نیزه آمدید، ما با شهادت و اسارت آمدیم؛ ما پیروز شدیم. این یک چیز نوبری است در جریان کربلا! فرمود: من جنگیدم، اسلحه من هم این است. اینطور نیست که ما تسلیم شده باشیم، اینها سلاح من است. اگر کسی سلاح خودش را عرضه کند، با سلاح و کاربرد خودش عملیاتی انجام بدهد که نمی گویند او شکست خورد! فرمود: شهادتِ من شمشیر من‌ است، اسارتِ بچه ها نیزه من است؛ این جنگ بی سابقه است، یعنی هیچ کس خیال نمی کند که شهادت مثل شمشیر است، اسارت مثل نیزه است!! -------------------------------------------------- 📌 ر.ک بحار الانوار / جلد ۴۵ / صفحه ۱۳۵ 📌 نظامی / خمسه / شرفنامه / بخش ششم 📋 سخنرانی شب تاسوعای حسینی (ع) 📆 دماوند ؛ ۱۴۰۰/۰۵/۲۶ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امام حسین علیه السلام مِن دَلائِلِ العالِمِ انتِقادُهُ لِحَديثِهِ وعِلمُهُ بِحَقائِقِ فُنُونِ النَّظَرِ؛ از نشانه هاى دانا ، نقّادى (و بررسى) گفتار خود و آگاهى او از حقايق فنون رأى (و نظر) است. گزیده تحف العقول، ص 38 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
دل از بیگانه برگیر و بیا.m4a
10.06M
باز خوانی صفحه ای از کتاب چهل حدیث حدیث ۲۷ حضرت امام روح الله خمینی ره در باب فراغت وقت و وقلب برای ارتباط با حضرت دوست.. وقت داشتید گوش کنید 🔈ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (19) تفسیر آیه 31 ⭐️⭐️⭐️ وَ مَا جَعَلْنَا أَصحَب النَّارِ إِلا مَلَئکَةً وَ مَا جَعَلْنَا عِدَّتهُمْ إِلا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَستَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُوا إِیمَناً وَ لا یَرْتَاب الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فی قُلُوبهِم مَّرَضٌ وَ الْکَفِرُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بهَذَا مَثَلاً کَذَلِک یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشاءُ وَ یهْدِی مَن یَشاءُ وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلا هُوَ وَ مَا هِیَ إِلا ذِکْرَی لِلْبَشرِ(31) 🔰عدد نوزده ، عدد فرشتگان عذاب است . 🔻در آیات فوق به روشنی عدد خازنان دوزخ را نوزده نفر ، یا نوزده گروه و لشکر معرفی می کند ، و در آیات بعد نیز روی همین مطلب تکیه شده است ، ولی عجب این است که بعضی از فرق انحرافی اصراری بر مقدس بودن این عدد دارند و حتی سعی دارند عدد ماههای سال ، و عدد روزهای ماه را بر خلاف تمام موازین طبیعی و فلکی بر همین محور نوزده تنظیم کنند ! و احکام عملی خود را نیز بر طبق آن قرار داده اند . 🔹و عجبتر اینکه نویسنده ای که شاید بی ارتباط با تشکیلات آنها نباشد ، اصرار عجیب و مضحکی دارد که همه چیز قرآن را بر همین اساس ‍ نوزده توجیه کند ، و در بسیاری از موارد که این عدد دلخواه او با واقعیات موجود آیات قرآن هماهنگ نیست به میل خود چیزی کم یا اضافه می کند تا بر عدد نوزده ، و یا مضربهای عدد نوزده هماهنگ گردد که صرف وقت به ذکر مطالب آنها و پاسخگوئی از آن شاید از قبیل اتلاف وقت باشد . ▫️آری یک ((مذهب دوزخی )) باید بر محور ((عدد دوزخی )) دور زند ، و یک جمعیت دوزخی باید خود را هماهنگ با عدد فرشتگان عذاب کنند ! . ⚡️ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره کافرون.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
14.53M
#جحد 🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره کافرون(جحد) استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼یک جلسه 🗓توضیحی کوتاه درباره سوره «سوره کافرون»؛ نام کافرون از آيۀ اول سوره گرفته شده است که کافران به دستور خدا مورد خطاب قاطع پیامبر قرار می‌گیرند که به هیچ عنوان بت‌های آنان را معبود نخواهد گرفت. 🔹 « الکافرون»؛ نام‌گذاری سوره به عبارت آغازین آن که در لسان روایات هم بیشتر از این نام استفاده شده است. 🔹 «سوره اخلاص»؛ زیرا این سوره درباره اخلاص عبادت و دین است همانطور که قل هو الله احد در اخلاص توحید است. 🔹 «سوره عبادت»؛ چون مشتمل بر امر الهی به پیامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله است که به مشرکین اعلام نماید که به هیچ عنوان بت‌ها و شریکانشان را عبادت نخواهد نمود. 🔹 «سوره دین»؛ برای تکرار لفظ دین در آیه آخر این سوره به این نام نامیده شده است. 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_کافرون #کافرون#جحد#
#دین 🌴🌴🌴 ☑️اهداف و آموزه ها هدف اصلى سوره کافرون، اعلام توحيد عبادى است. ☑️محتوا و موضوعات خداوند متعال در سوره کافرون رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را دستور مى دهد به اينكه برائت خود از كيش وثنيت و بت‌پرستی آنان را علنا اظهار داشته، و خبر دهد كه آنها نيز پذيراى دين وى نيستند، پس نه دين او مورد استفاده ايشان قرار مى گيرد، و نه دين آنان آن جناب را مجذوب خود مى كند، بنا براين نه كفار مى پرستند آنچه را كه آن جناب مى پرستد، و نه تا ابد آن جناب مى پرستد آنچه را كه ايشان مى پرستند، پس كفار بايد براى ابد از سازشكارى و مداهنه آن جناب مايوس باشند. ☑️فضائل، خواص و ثواب قرائت 🔹در حديث ابى‌بن‌كعب است كه كسى كه قرائت كند سوره قل يا ايها الكافرون را مانند آن است كه یک چهارم قرآن را قرائت كرده و مريدان شياطين از او دور مي‌شوند و از شرك مبرّا و از فزع و هول بزرگ در عافيت باشد. 🔹از جبيربن‌مطعم روايت شده كه گويد: «رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به من فرمود ای جبیر! آيا دوست دارى اينكه هر گاه براى سفر بيرون رفتى از بهترين یارانت باشى؟ و بيشترين زاد و توشه را داشته باشی؟. گفتم بلى پدرم و مادرم به فدايت اى رسول خدا، فرمود اين پنج سوره قل يا ايها الكافرون، و اذا جاء نصر اللَّه و الفتح و قل هو اللَّه احد و قل اعوذ برب الناس را با بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ در هر سوره بخوان». جبيربن‌مطعم می‌گويد: من مال زياد نداشتم و با آنكه خدا مي‌خواست بيرون روم بيرون ميرفتم، پس من با همّت ترين آنها و پر زادترين آنها بودم تا از سفرم بر مي‌گشتم. 🔹شعيب‌الحداد از امام صادق عليه‌السلام روايت كرده كه «پدرم مي‌فرمود: قل يا ايها الكافرون يك چهارم قرآن است و آن بزرگوار هر گاه از قرائت آن فارغ مي‌شد مي‌گفت: اعبد اللَّه وحده اعبد اللَّه وحده (عبادت مي‌كنم خدا را به یکتایی، عبادت مي‌كنم خدا را به يكتايى)». 🔹هشام‌بن‌سالم از امام صادق عليه‌السلام روايت كرده كه فرمود: «هر گاه گفتى لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ ، پس بگو و ليكن اعبد اللَّه مخلصا له دينى، و هر گاه از آن فارغ شدى بگو دينى الاسلام دينى الاسلام دينى الاسلام، نمى پرستم آنچه شما ميپرستيد و ليكن مى پرستم خدا را از روى اخلاص دين من براى اوست، دين من اسلام است سه بار». 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نحل 11.mp3
8.36M
💢جلسه یازدهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
در این جمله امام سجاد(ع) که فرمودند "أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْرا" قتل صبر به چه معناست؟ ▫️ «مصبور» یعنی کسی که به «قتل صَبر» دارند او را می کُشند. به تعبیر جناب زمخشری در کشّاف، می گوید «مصبور» یعنی کسی که به دارند او را می کُشند و دست و پای او را بستند، این شخص با گوشه چشم آن شمشیر را نگاه می کند، هم هراسناک است و هم چشم را بسته است. مستحضرید که «قتل صَبر» در اسلام محکوم است، گفتند اسیر را هم اگر در جنگ گرفتید و خواستید بکشید، با نکشید. ▫️ وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) فرمود: «أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا»؛ این فخر ماست که شما پدر ما را با کشتید؛ یعنی محاصره کردید و کُشتید، اگر محاصره نبود نمی توانستید بکُشید و اگر دست و پای او را نمی بستید، تمام راه ها را نمی بستید و ورود را ممنوع را نمی کردید، هرگز به هیچ طریقی نمی توانستید فاتح شوید: «أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا». ▫️ آن جریان تیر زدن و کشتن و سربریدن و اینها را حضرت به عنوان ذکر می کند، امّا نمی فرماید «وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا»، این کلمه «أَنَا ابْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً وَ کَفَی بِذَلِکَ فَخْرا» برای این است، چون از دستورهای ابن زیاد ملعون به حُر گفته این است که «فَجَعْجِعْ بِالْحُسَینِ»، این «فَجَعْجِعْ بِالْحُسَینِ»؛ یعنی سخت بگیر! هیچ کمک مردمی، طبیعی، عادی و غیر عادی نباشد! نه راه کمک مردمی باشد که کسی بیاید و به او کمک کند، نه کمک طبیعی داشته باشد، وگرنه مطلع هستید که یک مسافر با زن و بچه وقتی می خواهد خیمه بزند کنار نهر خیمه می زند، اجازه ندادند حضرت کنار نهر خیمه بزند! این رود پُر آبی که در شمال شرقی در جریان است، اجازه ندادند آن‌جا چادر بزند! برای اینکه هر وقت خواستند بتوانند بین حضرت و بین آب جدایی بیندازند، وگرنه قافله ای که با زن و بچه می آید نزدیک و کنار آب و کنار درخت خیمه می زند، در وسط آفتاب که خیمه نمی زند! دستور رسمی ابن زیاد ملعون این بود که «فَجَعْجِعْ بِالْحُسَینِ»، حُر هم اصرار داشته که وجود مبارک سیدالشهداء در آفتاب آن بیابان سوزان خیمه بزند. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری جلسه 36. 🌐 http://news.esra.ir 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا