فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇#هدیه آدینه ای صفحه به شیفتگان مکتب علوی و مهدوی
🌸درود خداوند بر این منبری و شاعری که این را شعر سروده
📎پسندیدید به اهلش هدیه کنید.
#آدینه_های_امید
@rahighemakhtoo
📃برگی از کتاب "خورشید مغرب" 4
🔰(سخن از موعود در میان یهود و مسیحیت بود )اینک نام چند كتاب از كتابهاى يهوديت و عهد عتيق، كه در آنها سخنانى دربارۀ موعود آمده است:
☑️كتاب دانيال پيامبر .
☑️كتاب حجّى (حكّا) ى پيامبر.
☑️كتاب صفنياى پيامبر.
☑️كتاب اشعياى پيامبر.
🔹همچنين در كتاب زبور حضرت داود «ع» نيز، در اينباره، مطالبى ذكر شده است، چنانكه «قرآن كريم»، از «زبور» و ذكر غلبۀ صالحان در آن، سخن گفته است:
🔹و لَقَدْ كَتَبْنٰا فِي اَلزَّبُورِ، مِنْ بَعْدِ اَلذِّكْرِ، أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ اَلصّٰالِحُونَ . در اينجا اشاره مىكنم كه بشارتهاى مذكور، در آثار مقدس يهود، همه و همه، درست است، پارهاى تحقق يافته است و پارهاى تحقق خواهد يافت. ليكن آنان حق را نپذيرفتند، نه از زبان حضرت مسيح «ع»، و نه از زبان حضرت محمد «ص» (با اينكه بشارت آمدن اين دو پيامبر بزرگ، در كتابهاى خود يهود، آمده است)، اما از زبان شمشير مهدى خواهند پذيرفت... و اميد داريم، پيش از آن نيز، فرزندان رشيد اسلام بتوانند مزد اينهمه قتل و خيانت، و فساد و جنايت، و پستى و رذالت را كف دست ردۀ جانى و فاسد و ظالم اين قوم... بگذارند.
🔹درهرحال، چه يهود حق پوش بپذيرد و چه نپذيرد، پس از حضرت موسى «ع»، حضرت عيسى «ع» آمد، و او دين موسى را نسخ كرد. اكنون دين يهود، دين منسوخ و شريعت باطله است. و پس از حضرت عيسى «ع»، حضرت محمد بن عبد اللّه «ص»، پيامبر اكرم ما ظهور كرد (پيامبرى كه عيساى مسيح «ع» نيز آمدن او را بشارت داده بود )، و دين مسيح را نسخ كرد. اكنون دين مسيح، دين منسوخ و شريعت باطله است . و از هنگام طلوع اسلام، تاكنون، و تا دامنۀ قيامت، تنها دين آسمانى موجود در روى زمين، دينى كه مبتنى بر وحى و پيامبرى است، دين مقدس اسلام است. و كتاب خدا، در ميان خلق همواره، قرآن است.
🔅🔅🔅
#آدینه_های_امید
#خورشید_مغرب
#محمد_رضا_حکیمی
🎆 صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
1_8141735111.mp3
36.93M
💢امام جامعه
🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه دهم)
🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی #امینی_خواه مدیر مدرسه #تعالی
🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها در صفحه قرآنی رحیق تقدیم حضور مهربان تان می شود.ان شاءالله.
#آدینه_های_امید
#امام_جامعه
#امام_زمان
🆔@rahighemakhtoom
💢پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايى مهدوى(قسمت هشتم)
د) آينده نگرى در انديشه مدرن
🔰ب) نهضت هاى معنوى و معنويت گريز، نظريه برژنيسكى
🔹برژينسكى از منظر سياسى با نظريه برخورد تمدن هاى هانتينگتون و يا پايان تاريخ فوكوياما مخالفتى نمى كند، به اعتقاد او نكته اى كه در تئورى هانتينگتون ناديده گرفته شده عبارت است از درون گسيختگى فرهنگ غربى، به مثابه مهم ترين عامل سقوط اقتدار غرب، و در تئورى فوكوياما خوش بينى افراطى او در باره وضع موجود است. برژينسكى نسبت به آينده بيمناك است از اين جا علل درونى سقوط غرب را كارى تر از علل بيرونى مى بيند. لذت گرايى مادى، مصرف گرايى، خوش گذرانى، ناپارسايى، بوالهوسى و ثروت اندوزى كه نابودگر ساحت معنوى انسان است، علت اساسى و نطفه خود ويرانى فرهنگى غرب است.
🔹با اين ستيزه هاى تمدنى، اساساً مشروعيت، حجّيت، اقتدار و اعتبار معنوى جهانى بى معنا خواهد بود، اينها در ظهور بيرونى شان به صورت امپرياليسم و استكبار جهانى در مى آيند، كه به رسم شيطان، نفس هايى را فريب مى دهند و به دنبال خود مى كشند، اما انسان فاستوس وار سرانجام از دام شيطان مى گريزد، و مى خواهد عهدى ديگر با خدا ببندد، حال زمان قطعى اين عهد كى فرا خواهد رسيد، معلوم نيست، زيرا تقدير انسان با اراده انسانى ظهور مى كند.
🔹در نظر برژينسكى سكولاريسم غربى به عنوان يك موج فرهنگى كه در آن مصرف گرايى صرف، دنياپرستى و صيانت نفس مانند آن به هر قيمت، مفاهيم اصيل يك زندگى خوب را تشكيل مى دهد، در حالى كه طبيعت و سرشت انسانى چيزى فراتر از آن است. در چنين خلأ اخلاقى و معنوى اى است كه دفاع از انسان سياسى چندان معنا نمى دهد. اين عين «خودتباهى فرهنگى» است كه الگو بودن آمريكا و تمدن غربى را به مثابه يك نظام نمونه براى ديگران ضايع مى سازد.
🔹اين تمدن و فرهنگ كه ثروت اندوزى، بوالهوسى و مانند آن را چون وديعه تلقى مى كند، انتقال قدرت تمدن غرب را به نوعى «اقتدار و مرجعيت معنوى»با اعتبار جهانى منتفى مى كند. پس سكولاريسمِ عنان گسيخته در درون خويش نطفه خود ويرانى فرهنگى را پرورش مى دهد، همين سكولاريسم، حقوق بشر را دروغى تام و تمام به نظر مى آورد. لذا همين ارزش هاى قلابى تمدن غربى است كه نيچه در برابر آن نه، مى گويد، و آن را چون ارزش هاى فرتوت اژده هاوار مى خواند كه هستى انسان را به نيستى مى كشاند و بر باد فنا مى دهد. همه منتقدان ارزش هاى غربى از ماركس و كى ير كه گور تا هيدگر برانگيزاننده نهضت هاى انتقادى در تمدن و فرهنگ غربى اند، و تضادهاى درونى را در اين تمدن ايجاد مى كنند. اين تضادها بيان گر شكافى عظيم در متن تمدن غربى است.
#آدینه_های_امید
👈پست های مرتبط
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21146
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21199
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21305
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21343
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21384
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21430
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21483
🔅🔅🔅
🎆 صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
baghare109-1.mp3
20.26M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۳۳)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اثر وضعی خواندن بعضی از سور قرآن
🎇سوره ها آثار وضعی و حتّی اثر وضعی مادّی دارند؛ مبادا فقط دنبال آن برویم! اگر کسی در رکعت اوّل نافله بعد از نماز عشا سوره واقعه را بخواند، در امور مادّی اش اثر دارد. این مسأله در متون اسلامی وجود دارد. اگر در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره واقعه را بخواند، برای او گشایش مادّی حاصل می شود. سوره واقعه را برای چه میخواند؟ به خاطر اثر مادّی اش. کسی بود که بیست سال پیش مُرد. آن موقع می گفتند که ثروتش حدود پانصد میلیون تومان بوده است. صد و هفت ساله بود که مُرد. یکی از رفقای ما نقل می کرد که در اواخر عمر او که چند سالی در بستر افتاده بود و نمی توانست حرکت کند من نزد او رفتم. هنگامی که نماز مغرب و عشایش را خواند؛ دیدم که نافله عشا می خواند. نافله عشا را که میخواند؛ دیدم شروع کرد به خواندن سوره واقعه. هنگامی که از خواندن آن فارغ شد و نماز نافلهاش تمام شد به او گفتم: با این حالت، با زحمت خودت را حفظ کردی. چرا با خواندن سوره واقعه نافلهات را طولانی کردی؟ گفت: مگر نمی دانی اگر کسی در نافله عشایش در رکعت اوّل بعد از حمد سوره واقعه را بخواند؛ رزقش وسعت مییابد؟چقدر وسعت؟! دیگر چی می خواهی؟! الآن موقعی است که تو باید دقّت کنی در سوره واقعه که چه می گوید. «إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ»؛ نزدیک واقعه هستی. نزدیک مرگ هستی. «لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا كَاذِبَةٌ . خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ» ؛ قیامت دروغ نیست. از کجا مالت را جمع کردی؟ روی این مسأله فکر کن. این فرد از سوره واقعه تنها به اثر وضعی و وسعت رزق و گشایش مادّی آن بسنده کرده قرآن را تلاوت نمی کند.
#فلق
@rahighemakhtoom
hashr_22.mp3
7.16M
🎤 تفسیر #صوتی سوره حشر علامه جوادی آملی
📋جلسه بیست ودوم
🌱🌱🌱
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حشر #سوره_حشر #حشر
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم.
🌱🌱🌱
🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید
🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 22.pdf
709.6K
📄 تفسیر #متنی سوره حشر علامه جوادی آملی
📋جلسه بیست و دوم
🌱🌱🌱
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حشر #سوره_حشر #حشر
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم.
🌱🌱🌱
🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید
🆔 @rahighemakhtoom
🌅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
📃دنیا وبا خیز است
در کلمات قصار شمارهٴ 367 (علی علیه السلام)اینچنین میفرماید:
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ مَتَاعُ الدُّنْیَا حُطَامٌ مُوبِی فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاهُ! قُلْعَتُهَا أَحْظَی مِنْ طُمَأْنِینَتِهَا وَ بُلْغَتُهَا أَزْکَی مِنْ ثَرْوَتِهَا، حُکِمَ عَلَی مُکْثِرٍ بِالْفَاقَةِ وَ أُعِینَ مَنْ غَنِیَ عَنْهَا بِالرَّاحَةِ، مَنْ رَاقَهُ زِبْرِجُهَا أَعْقَبَتْ نَاظِرَیْهِ کَمَهاً وَ مَنِ اسْتَشْعَرَ الشَّغَفَ بِهَا مَلَأَتْ ضَمِیرَهُ أَشْجَاناً لَهُنَّ رَقْصٌ عَلَی سُوَیْدَاءِ قَلْبِهِ هَمٌّ یَشْغَلُهُ وَ هَمٌّ یَحْزُنُهُ کَذلِکَ حَتَّی یُؤْخَذَ بِکَظَمِهِ»،
«حطام» وقتی پاییز که میشود ساقهها زرد میشوند و میریزند و خشک میشوند و با یک تکان همه از بین میروند؛ این را میگویند «حطام». فرمود این (دنیا)حطامی است وبادار, «موبی»؛ یعنی بیماری که وبا میآورد،اینجا (دنیا)جایی است که وباخیزاست. اولا حطام است، دنیا برای کسی بهار نشد، همیشه پاییز است و ساقههایش هم حطام است دست بزنی میریزد و این ساقه هم وبا میآورد خلاصه نچرید. «سویدا» آن حبّهٴ شیء را میگویند، آن هستهٴ مرکزی را میگویند «سویدا»، آن حبه را میگویند «سویدا», سویدای دل؛ یعنی آن حبه، آن هستهٴ مرکزی دل, آن دلِ دل خلاصه. فرمود در دلِ دل، این اوباش دارند رقص میکنند.اگر اینچنین شد، آن دل توان این را ندارد که اهل عبادت باشد و از عبادت طرفی ببندد.
🌱🌱🌱
📝فرازی از #درسگفتار سوره حشر جلسه بیست و دوم
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حشر #سوره_حشر #حشر
🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید
🆔 @rahighemakhtoom
تولی و تبری 11.mp3
24.86M
📌و اما باور ما-(قسمت 330)
☑️تولی و تبری (بخش دهم)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
🌱🌱🌱
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی #تولی #تبری
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🔰 قرآن کدام تلاوت کننده را لعن می کند
🎇روایتی از پیغمبر اکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَلْعَنُهُ»؛ چه بسا کسانی هستند که قرآن را تلاوت می کنند و قرآن آن ها را لعن می کند. «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ»؛ معنایش این نیست که چه بسا کسانی قرآن را می خوانند و معنایش را نمی فهمند و قرآن آنها را لعن میکند. روایت مربوط به دسته های بعد است. یعنی کسانی که قرآن را تلاوت می کنند؛ قرآن را می خوانند؛ معنایش را می فهمند ولی در آن تدبّر نمی کنند؛ قرآن ایشان را لعن می کند. یعنی فردی که قرآن را می خواند؛ معنایش را می فهمد؛ تدبّر در معنی قرآن می کند ولی به احکام قرآن عمل نمی کند، قرآن او را لعن می کند. روایتی که میفرماید: «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَلْعَنُهُ»* این معنی را بیان میکند.
*بحار الأنوار، ج 89، ص 184
#سوره_فلق #فلق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@rahighemakhtoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیریت قرآنی
🔸 بیان قرآن کریم این است که در هر کاری هم تخصص لازم است هم تعهد!
دو نمونه ذکر می کند؛
1️⃣ از دو پیغمبر در قرآن کریم نقل شده است که یکی یوسف (س) است که هنوز گرچه به مقام نبوت نرسیده است، فرمود این کشور قحطی زده پهناور مصر را من اداره می کنم، چون این دو صفت را من دارم:
﴿اجْعَلْنِی عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾؛ هم متخصصم هم متعهد. نه سخن از اختلاس و امثال اختلاس در دستگاه من است، نه صحبت از بی مدیریتی است! هم #تعهد دارم و هم #تخصص، این برای وزارت است.
2️⃣ وجود مبارک موسای پیغمبر که هنوز پیغمبر نشده است، این چوپان است و گوسفندان را اداره کرده است! گفت که ﴿یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾؛ چوپان #بفهمِ #پاک!
این می شود قرآن! این می شود کشور را قرآنی اداره کردن! این می شود کشور را با قرآن راهنمایی کردن!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 درس خارج فقه قضا
تاریخ: 1402/11/14
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی
@rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📖تفسیر سوره #فتح (7)
☑️واژه«ﺳﻜﻴﻨﻪ» ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺧﺎﻃﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺯﺍﻳﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
🔹ﺍﻳﻦ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﻱ فکری ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﻱ رفتاری ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻃﻮﻓﺎﻥ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪم ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ.
🔹ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻳﺎ ﻧﺴﻴﻢ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺑﺮﺧﻲ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺼداﻖ های ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﻣﻲ ﺷﻤﺎﺭﺩ، ﭼﻮﻥ ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺯﺍﻳﻴﺪﻩ ﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻧﺴﻴﻤﻲ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺁﺭﺍم ﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ.
☑️ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻭ ﻣﺮﺍﺣﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻧﺮﺩﺑﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻩ ﭘﻠﻪ ﺩﺍﺭﺩ.ﭘﺲ ﻓﺮﺩ ﻣﺆﻣﻦ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭﻳﻚ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ، ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺶ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ.
☑️ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﻳﻲ، ﺩﻭ ﻫﺪﻳﻪ ﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ.
☑️ﺑﻪ ﻟﺸﻜﺮ ﻋﻈﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﭘﻬﻨﻪ ﻱ ﻫﺴﺘﻲ ﻭ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺍﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺑﺮﺳﻴﺪ.
☑️ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﻱ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺍﻟﻬﻲ ﺗﺤﻘّﻖ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ.
☑️ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺻﺤﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻄﺮ، ﺑﻪ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﻱ ﺭﺯﻣﻨﺪﮔﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﻴﺪ.
🔅🔅🔅
تفسیر #سوره_فتح #فتح #تفسیر_مهر
🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی
@rahighemakhtoom
baghare109-2.mp3
23.95M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۳۴)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 حفظ آبرو، حتّی نزد پیامبر (ص)
💠 اگر کسی آبروی دیگری را حفظ کرد، سعی کرد که آبروی دیگران را نریزد؛ در قیامت آبروی او ریخته نمی شود! در همین کلمات نورانی #پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هست که وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض می کند که: پروردگارا! من دلم می خواهد که اعمال امّتم را به خود من واگذار کنی که من پیش انبیای دیگر خجل نشوم! ذات اقدس اله به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید که: اعمال امت تو را من شخصاً به عهده می گیرم، طرزی با آنها رفتار می کنم که حتّی تو هم متوجه نشوی که پیش تو خجالت بکشند* !! این برای (رحمه للعالمین)* بودن اوست دیگر!
🔹امّا این برای چه کسی است؟ برای کسی است که سعی کرده در تمام مدّت آبروی دیگران را حفظ بکند!!
به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات
بخواست جام مِی و گفت عیب پوشیدن)*،
🔹آبروی کسی را نبردن. ما چه کار داریم! آبروی مردم، حیثیت مردم است؛ ما باید حفظ بکنیم.
🔹بالاخره ذات اقدس اله می داند چه وقتی رسوا بکند، چه وقتی رسوا نکند! ما نیش نزنیم، آبروی کسی را نبریم. و اگر کسی سعی کرد #ستار_العیوب باشد؛ آبروی او هم مستور است، آبروی او محجوب است.
🔹خدای سبحان در قیامت طرزی عمل افراد را بررسی می کند که این کسی که در کنار اوست، اصلاً نمی بیند و نمی شنود!!
🌱🌱🌱
📌 ر.ک نهج الفصاحه / صفحه ۵۱۷
📌 برداشت از سوره انبیاء / آیه ۱۰۷
📌 غزلیات حافظ / غزل شماره ۳۹۳
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به سطح پایین بهشت رسیدن همراه با کشیدن مصائب و سختی در دنیاست.
🔹ای انسان! اگر بخواهی ترقّی روحانی بکنی باید به سمت افق حرکت کنی. اگر بخواهی در این عالم مادّی ترقّی کنی و در این عالم کشف های مادّی کنی، باز هم باید به سمت افق حرکت کنی.
🔹پیغمبر اکرم(ص) خطاب می کند به ابی ذر: «یا أباذر جَدِّد السَّفینَةَ فَإنَّ البَحرَ عَمیقٌ»؛۱.
🔹 ای اباذر کشتی ات را نو کن. چرا؟ زیرا این دریا عمیق است. این گونه نیست که انسان بنشیند و بگوید که این افق نورش به خودی خود ظاهر می شود. نور می آید و ما را نیز فرا می گیرد و ما هم حرکتی پیدا می کنیم و ما را نیز زنده می کند. خیر!
🔹باید حرکت کنی. حرکتت نیز آمیخته با تألّم و ناراحتی و رنج و مصیبت است. باید همیشه خودت را مهیّا کنی.
🔹 ای کسی که در بند این هستی تا به مقامات معنوی برسی! ای کسی که اجرهای اُخروی در نظر گرفتهای! ای کسی که یک سطح پایین بهشت در نظر تو است! بدان که باید حرکت کنی و در این مسیر رنج ببری.
۱.تفسیر روح البیان، ج1، ص350
🌱🌱🌱
#سوره_فلق #فلق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
🎆پدری مهربان برای همه
📚مناقب ابن شهر آشوب نقل میکند:
على بن ابى حمزه گفت: هارون الرشيد به دربانان و خدمتگزاران خود دستور ميداد كه هر وقت موسى بن جعفر عليه السّلام از پيش او خارج شد آن جناب را بكشند هر وقت غلامان چنين تصميمى ميگرفتند چنان ترس و وحشت آنها را فرا ميگرفت كه جرات جسارت نداشتند چون اين كار چندين مرتبه تكرار شد هارون دستور داد مجسمهاى بسازند و براى او صورتى شبيه موسى بن جعفر عليه السّلام قرار دهند وقتى غلامان مست باده ناب ميشدند به آنها دستور مي داد اين مجسمه را با كارد تكه تكه كنند اين كار را نيز پيوسته ميكردند.
🔹 يك روز همه آنها را در محلى جمع كرد همه مست بودند، حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام را نزد آنها فرستاد چشم آنها كه بموسى بن جعفر عليه السّلام افتاد مانند همان مجسمه باو حمله كردند.
🔹امام عليه السّلام كه تصميم آنها را ديد شروع كرد با ايشان به زبان محلى خودشان با زبان خزرى و تركى صحبت كردن، كاردها را از دست خود انداختند و به قدمهاى موسى بن جعفر عليه السّلام افتاده شروع به بوسيدن و عذرخواهى نمودند و تا منزل موسى بن جعفر او را مشايعت كردند.
🔹وقتى مترجم از آنها جريان را پرسيد گفتند: هر سال اين مرد پيش ما مىآيد كارهاى ما را روبراه ميكند و از يك ديگر ما را راضى ميكند ما بوسيله او از خدا طلب باران ميكنيم در قحط سالى، هر گاه پيشآمدى براى ما بشود باو پناهنده مي شويم. با آنها قرار بست كه ديگر چنين دستورى به ايشان ندهد، برگشتند.
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
تفسیر 441.mp3
8.62M
💢تفسیر سوره #انبیاء جلسه ششم
☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_انبیاء #انبیاء
🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه
🌱🌱🌱
🎆 برای تقویت معارف قرآنی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
تولی و تبری 12.mp3
32.99M
📌و اما باور ما-(قسمت 331)
☑️تولی و تبری (بخش دوازدهم)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
🌱🌱🌱
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی #تولی #تبری
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 " امام " اهل بازیچه نیست!
💠 از وجود مبارک #امام_صادق (سلام الله علیه) سئوال کردند: امام بعد از شما کیست؟ آن روز خیلی تصریح به اسم شریف آسان نبود. حضرت فرمود: (من لا یلهو و لا یلعب)؛ #امام_هفتم ، #امام بعد از من کسی است که اهل #بازیچه نیست! هم زمان اینکه این سائل این سئوال را کرد و وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) آن جواب را داد؛ وجود مبارک " #امام_کاظم " یک کودکی بود، و یک برّه ای برای بازی به او دادند، وارد حیاط شد.
🔹حالا امام صادق می بیند، آن سائل هم می بیند که این بچه وارد شد و این بچه به این برّه می گوید: اُسجدی لربّک، به پیشگاه پروردگارت سجده بکن!
🔹آنگاه وجود مبارک امام صادق این بچه را بغل کرد، فرمود: بابی من لا یلهو و لا یلعب ۱.، پدر فدای پسری بشود که در کودکی اهل بازیچه نیست؛ تا به شخص بفهماند امام هفتم، همین است! کسانی که اهل بازیچه نیستند، اینطورند.
۱.الصّراط المستقیم / جلد ۲ / صفحه ۱۶۴
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
بیست و پنجم رجب المرجّب . سالروز شهادت ابا ابراهیم، حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیه افضل صلوات المصلّین) را تسلیت عرض می کنیم.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#امام_موسی_کاظم
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (6)
🔹همانطور كه در درس قبل متذكر شديم، در زمينه اعجاز قرآن، سه بعد مطرح است كه عبارتند از:
☑️اعجاز بيانى
☑️اعجاز تشريعى
☑️اعجاز علمى
🔹يكى از ابعاد اعجاز قرآن (اعجاز بيانى) را در درس گذشته بيان كرديم. در اين درس به بيان دو بعد ديگر اعجاز قرآن (اعجاز علمى و تشريعى) مىپردازيم.
👈 اعجاز علمى
🔹منظور از اعجاز علمى، اشارات علمىاى است كه از برخى آيات قرآن نمودار شده و بيان آن هدف اصلى نبوده است؛ زيرا قرآن، كتاب هدايت است و هدف اصلى آن جهت بخشيدن به زندگى انسان و آموختن راه سعادت به اوست نه بيان مسائل علمى؛ ازاينرو اگر در قرآن به برخى اشارات علمى بر مىخوريم، بدان سبب است كه اين سخن از منبع سرشار علم و حكمت الهى نشأت گرفته و از سرچشمه علم بىپايان حكايت دارد:
«قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّماواتِ وَالْأَرْضِ ...؛[فرقان، 6.] بگو: آنرا كسى نازل ساخته است كه اسرار آسمانها و زمين را مىداند ...».
🔹در قرآن، اشارات علمى بسيار است؛ برخى از اين اشارات از دير زمان و برخى در ساليان اخير با ابزار علم روشن شده و شايد بسيارى ديگر را گذشت زمان آشكار سازد. دانشمندان- بهويژه در عصر حاضر- در اين زمينه بسيار كوشيدهاند؛ گرچه افرادى به خطا رفته، ولى بسيارى نيز موفق گرديدهاند.
...ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
توسعه ی وجودی.mp3
5.74M
🎙#پادکست
✍️ توسعه وجودی
✅ برکت وجودی امام کاظم علیه السلام
🔗صوت کامل سخنرانی (کلیک کنید)
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
#پرسش
👈واقفیه و اعتقاد به مهدی موعود بودی امام هفتم
🔰فرقه واقفیه و قطعیه چه کسانی هستند؟
🔹#واقفیه به گروهی گفته می شود که در امامی توقف کنند و به امامت امام بعدی معتقد نشوند. مهمترین آنها گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم (علیه السلام) توقف کردند و از اعتراف به امامت امام رضا (علیه السلام) سرباز زده و معتقد بودند که امام کاظم (علیه السلام)، مهدی موعود است که در غیبت به سر می برد و رجعت خواهد کرد بنابراین گرچه عنوان #واقفیه بر کسانی که بر امامت همه امامان توقف کردهاند اطلاق میشود، اما هر گاه به طور مطلق و بدون اشاره به امامی خاص بیان شود.
🔹پس از شهادت امام موسی بن جعفر (علیه السلام) امام هفتم شیعیان، با توجه به شرایط و موقعیت خاصّ حاکم بر این دوره، شیعیان و اصحاب آن حضرت در مسئله امامت و جانشینی ایشان به دو دسته تقسیم شدند:
👈یک گروه که بخش اعظم شیعیان را شامل میشد با توجه به وصیت امام (علیه السلام) و دلایل و شواهد کافی، امامت فرزند ایشان، امام رضا (علیه السلام) را پذیرفتند و وی را به عنوان امام هشتم تأیید نمودند. این دسته که بزرگان اصحاب امام کاظم (علیه السلام) را هم شامل میشد به نام #قطعیه مشهور شدند.(1)
👈امّا گروه دیگری از اصحاب امام هفتم (علیه السلام) بنا به دلایلی، از اعتراف به امامت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و یا هر کس دیگری سرباز زده و در امامت حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) توقف کردند.
🔸آنان اظهار میداشتند که موسی بن جعفر(علیه السلام) آخرین امام است و کسی را به امامت تعیین نکرده و یا دست کم ما از آن آگاه نیستیم.
🔸این گروه که به سبب طرح عقاید مختلفی به چند شاخه قابل تقسیم هستند واقفیه ـ واقفه ـ نامیده شدند. این عنوان گرچه بر فرقه های دیگری با عقاید مشابه ایشان اطلاق شده ولی به نظر میرسد با توجه به گسترش کار ایشان و تداوم آن تا مدت قریب به یک قرن به عنوان مطلق واقفیه ـ هرگاه بدون قیدی خاص ذکر شده ـ اختصاص به این فرقه ـ یعنی واقفیه #موسی_بن_جعفر(علیه السلام) ـ داشته است.
1. نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعه، نجف، حیدریه، ۱۳۵۵ش، ص۷۹؛ اشعری، سعد بن عبداللَّه، المقالات والفرق، چاپ سوم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۶۲ش، ص۸۷.
برای آگاهی از انگیزه های این فرقه 👈این صفحه 👉🏽را بخوانید.
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📖تفسیر سوره #فتح (8)
☑️ﺁﻳﻪ ﻱ ﭘﻨﺠﻢ ﺗﺎ ﻫﻔﺘﻢ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻓﺘﺢ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﺩﺭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ دارد.
☑️بر پایه برخی روایات ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﻛﻪ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺍﺷﺖ، ﺑﺮﺧﻲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﻟﺘﻨﮓ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﺎ ﻣﺎ ﭼﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ؟ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎم ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺍﺩ.
☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴّﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﭼﻨﺪ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ:
ﺍﻟﻒ)ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺷﺪﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ.
ﺏ)ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻟﻐﺰﺵ ﻫﺎ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺑﻮﺩ.
☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﻭ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴّﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺪﮔﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﺎﺯﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﻧﺪ.ﺍﻳﻦ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺤﻘّﻖ ﻳﺎﻓﺖ:
ﺍﻟﻒ)ﺣﻮﺍﺩﺛﻲ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ؛ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﻭ ﻓﺘﺢ ﺧﻴﺒﺮ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﺳﻠﺎم ﻣﻮﺟﺐ ﺭﺳﻮﺍﻳﻲ ﻭ ﻧﺎ ﺍﻣﻴﺪﻱ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺑﺪ ﺍﺯ ﻫﺮﺳﻮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
ﺏ)ﺧﺸﻢ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻟﻌﻨﺖ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ.
ﺝ)ﻓﺮﺟﺎم ﺑﺪ آنان در دوزخ
🔅🔅🔅
تفسیر #سوره_فتح #فتح #تفسیر_مهر
🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی
@rahighemakhtoom
علوم قرآنی (حکیم)
#معرفی_کتاب
📖موضوع: علوم قرآنی
📃مولف:سید محمد باقر حکیم
📋مترجم: دکتر محمد علی لسانی فشارکی
مؤلف مهمترین موضوعات مربوط به علوم قرآن را در این کتاب طی چهار بخش بیان کرده است.
1.قرآن شناسی شامل (شش) فصل
2.علوم قرآنی شامل سه فصل
3.پژوهشهایی درباره تفسیر و مفسران شامل چهار فصل
4.تفسیر موضوعی قرآن شامل پنج فصل
مطالعه متن کامل 👈در این صفحه 👉🏽در دسترس است
🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های الهی
@rahighemakhtoom