#شهید
#شهادت
#حضرت_آيت_الله_جوادي_آملي
📌 حق شهدا
🔹 به شما خانوادههای معظم شهدای مؤتلفه باید تبریك و تهنیت عرض كرد! شهدا چه میگویند و ما چه میگوییم؟ آن پیامی كه در سورهٴ مباركهٴ «یس» است، این است كه وقتی ماجرای شهید سورهٴ «یس» را قرآن كریم بیان میكند كه او به فیض شهادت نائل شد و وارد صحنه بهشت شد، از همانجا پیام میدهد: ﴿یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُونَ ٭ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُكْرَمِینَ﴾؛[سورهٴ یس, آیات 26 و 27.
] ای كاش بازماندگان من میدانستند خدا با ما چه كرد! ما را جزء مُكرمین قرار داد مكرمین در فرهنگ قرآن ملائكهاند در سورهٴ انبیاء دارد ﴿بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ ٭ لاَ یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾[سورهٴ انبیاء, آیات 26 و 27.
] ای كاش پدرم, مادرم, فرزندانم, بستگانم میدانستند خدا با ما چه كرد! ﴿یا لَیتَ قَوْمِی یعْلَمُونَ ٭ بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَجَعَلَنِی مِنَ الْمُكْرَمِینَ﴾ این تمنّی شهدا و پیام شهداست به خانوادههای خود؛ اما نكته دوم خواستهای است كه ما نسبت به آنها داریم ما در زیارت وارث چه میگوییم؟ میگوییم «فَیا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَكُمْ»؛[مصباح المتهجد، ج2، ص723] ای كاش ما هم با شما بودیم! این ای كاش را هم آنها میگویند هم ما میگوییم، آنها رفتند و دیدند و میگویند ای كاش, ما نرفتیم ولی باور كردیم و میگوییم ای كاش, ما حرف ائمه(علیهم السلام) را باور كردیم.
🔹 بخش پایانی عرض من این است كه گذشته از اینكه شهدا با فرشتهها محشورند و زندهاند و میگویند ای كاش بازماندههای ما میدانستند خدا به ما چه لطفی كرد پیامی هم دارند كه ما آن پیام را در همین زیارت وارث داریم و آن پیام, ادامه راهی است كه ـ انشاءالله ـ همه ما در حفظ این نظام خواهیم داشت و آن پیام این است كه به ما آموختند كه به شهدا عرض كنیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛[مصباح المتهجد، ج2، ص723] شما پاك بودید طیب بودید معطّر بودید معطّر شدید و كشوری كه شما در آنجا آرمیدید آن سرزمین را آن كشور را طیب و طاهر كردید این در فرهنگ ماست؛ به ما گفتند زیارت وارث بخوانید به شهدا بگویید كشوری كه بدن پاك شما آرمیده است آن كشور طیب و طاهر است. ما هر اندازه كه طیب و طاهر بودن ایران اسلامی را دیدیم میگوییم حقّ شهدایمان را ادا كردیم هر اندازه كه ـ خدای ناكرده ـ بدبوست باید سعی كنیم كه این را تطهیر كنیم این وظیفه ماست.
📚 دیدار خانواده های شهدای موتلفه با حضرت استاد
تاريخ: 91/02/25
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(18)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🌿🌿🌿
✳ قرآن داروی دردها و بیماری های مزمن بشر
3⃣ سوم: قرآن مجيد نه تنها داروي دردهاست، بلكه شفاي هرگونه بيماريِ انسان ها مي باشد. چون انسان داراي شئون فراوان نظري و عملي است و جَهل، مهمّ ترين مرض عقل نظري بشر به شمار آمده، ضلالت و گمراهي، بدترين بيماريِ عقل عملي انسان محسوب مي شود،
🔹 لذا قرآن كريم، هم بيماري هاي علمي بشر را گوشزد كرده، شفاي آن را شرح داد و هم مرض هاي عملي انسان را برشمرده، علاج آن را تبيين كرد تا هم در رسالتِ تعليم كتاب و حكمت كامياب شود و هم در سفارتِ تزكيهي نفوس و تهذيبِ قلوب موفّق گردد.
🔹 داروي دردهاي روحي، قرآن كريم است. چنان كه حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرموده است: «دواء دائكم و نظم ما بينكم»[ نهج البلاغة، خطبه ي 158. ]
🔹 شفاي هرگونه بيماري علمي و عملي انسان، قرآن مجيد است.
چنان كه خداوند فرموده است:
(و نُنزّلُ من القران ما هو شفاءٌ و رحمةٌ للمؤمنين)[ سوره ي اسراء، آيه ي 82. ]
و (قد جاءتكم موعظةٌ من ربّكم و شفاءٌ لما في الصدور)[ سوره ي يونس، آيه ي 57. ]
.
🔹 لذا حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام) دستور و راهنمايي نسبت به شفاجويي از قرآنِ شافي را چنين ارائه فرموده است: «وَ استَشفوا بنوره فإنّه شفاء الصدور»[ نهج البلاغة، خطبه ي 110. ]
و «فيه شفاء المُسْتَشْفِى و كفاية المُكْتَفى»[ همان، خطبه ي 152. ]
و «فإنّه الحَبل المتين و النور المبين و الشفاء النافع»[ همان، خطبه ي 156. ]
4⃣ چهارم: قرآن حكيم همان طوري كه شفا را در پرتو ادراك صحيح معارف آسماني و ايمان به تمام ره آورد پيامبرانِ الاهي و امتثال احكام اسلامي مي داند، بيماري را، اثر جهل و عدم ادراك درست مَعالي وحي و فقدان اعتقاد به ره آورد انبيا (عليهم السلام) و ترك امتثال دستورهاي ديني آنان مي داند.
🔹 چون روح انسان مقدّم بر بدن او بوده، تن بشر فرع جان مجرّد اوست، لذا سلامتِ روح مهم تر از سلامت بدن و همچنين بيماريِ دل شديدتر از مرض بدن مي باشد،
🔹 چنان كه اميرالمؤمنين حضرت علي بن ابي طالب (عليه السلام) در اين باره مي فرمايد: «...أشَدُّ من مرض البدن مرضُ القلب؛ ألا و إنّ من صحّةِ البدن تقوي القلب.»[ همان، حكمت 388]
🔹 از اين جهت، شناختِ بيماري روح و معرفتِ دارويِ آن و آشنايي باكيفيّتِ درمان، تا نيل به شفاي كامل، از بهترين رهنمودهاي قرآن كريم است،
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 8 :ادامه تفسیر آیه6 سوره مبارکه تین
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
*ثُمَ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ
*🔹 إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ🔹
سپس ما او را به میان پستترینِ پستان برمیگردانیم (و از زمرهی بدترینِ مردمان میگردانیم).
*🔹 مگر کسانی که ایمان بیاورند و کارهای شایسته بکنند که آنان پاداش قطع ناشدنی و بیمنّت دارند.🔹
📝واژه نگاشت:
✳ «غَیْرُ مَمْنُونٍ»: ناگسیختنی. قطع ناشدنی. بیمنّت
✳ «مَنّ» (مصدر «ممنون»)، به معناى «قطع کردن» است و معناى «کاهش دادن» نیز براى آن گفته شده است.
✳
در «قاموس» آمده است که «غیر ممنون»; یعنى، بدون محاسبه و صاحب «مصباح» مى گوید: «مننتَ علیه منّاً»; یعنى، آنچه از نیکى ها براى کسى انجام داده اى، بر او شماره کردى. «راغب» در «مفردات»، این کار را منّت زبانى و امرى نکوهیده خوانده است.
📖 نکته و پیام نگاشت:
✅ ۱ - مؤمنانى که کارهاى شایسته انجام مى دهند، کمال هاى برتر خویش را از دست نداده، از پستى ها دور مانده اند. (أحسن تقویم ... أسفل سفلین . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت)
✅ ۲ - توأم بودن ایمان و عمل صالح، شرط تأثیر آنها است. (ءامنوا و عملوا الصلحت)
✅ ۳ - ایمان و عمل صالح، هماهنگ با ساختار وجودى انسان و نشان باقى ماندن او، در کامل ترین نظام خلقت است. (أحسن تقویم ... الذین ءامنوا و عملوا الصلحت)
✅ ۴ - بى ایمانى و ترک عمل صالح، مایه گرفتار آمدن انسان در پست ترین جایگاه جهان آخرت (ثمّ رددنه أسفل سفلین . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت)
🔹 در آیه قبل گرچه فعل «رددنا» به خداوند استناد یافته بود; ولى این آیه بیانگر آن است که بى ایمانى و ترک عمل صالح، دلیل تنزّل یافتن افراد به «أسفل سافلین» است.
✅ ۵ - کیفرهاى الهى و سقوط انسان به اعماقِ پستى ها، دستاورد عقیده و کردار خود او است. (ثمّ رددنه أسفل سفلین . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت)
✅ ۶ - مؤمنان داراىِ عمل صالح، از پاداشى بزرگ برخوردار خواهند شد. (إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فلهم أجر غیر ممنون)
🔹 نکره بودن «أجر»، بر عظمت آن دلالت دارد.
✅ ۷ - پاداش مؤمنان نیک کردار، هرگز کاهش نیافته و پایان نمى پزیرد. (فلهم أجر غیر ممنون)
✅ ۸ - پاداش مؤمنانِ داراى عمل صالح، پاداشى بى منت و به دور از محاسبه و محدودیت (فلهم أجر غیر ممنون)
ادامه دارد....
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
سری جدید
#قرآن_شناسی
#بررسی_علوم_قرآنی
#مستشرقان
#جاذبه_قرآن
📌 نگاشت 5:تاثیر قرآن بر غیر مسلمانان
▪ یکی از راه های شناخت قرآن، بررسی تأثیر وحی در میان افرادی است که مسلمان نیستند. اعتراف این دسته از افراد نشانه آن است که جاذبه های وحی فراتر از کرانه ها و در آن سوی جهان در میان مردمی با مذهب متفاوت اثر گذاشته و آنها را شیفته و علاقه مند به قرآن کرده است. حقیقتاً اگر کتابی از شیفتگی خاصی برخوردار نباشد، نمی تواند این چنین افراد را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را طی سالهای سال به خود مشغول سازد.
▪ یکی از شرق شناسان مشعوف به قرآن و سنت، هیلر بارتلمی (Bartlemy)مستشرق فرانسوی است او چندین کتاب دارد و مترجم آثار ارسطو است. در فرانسه قرآن را چاپ کرد (1865م) و در شرح و توضیحی درباره قرآن به نام «محمّد و قرآن» دارد.
◾ بارتلمی درباره قرآن مطالب و توضیحاتی می نویسد:
در میان متون مذاهب ملل و نحل علم قرآن مانند ندارد. در توصیف اهمیت این کتاب همین قدر کافی است که اعراب با وجود نفاق و عناد و لجاج زیاد که در سرشت آن قوم است، در پیش قرآن زانو به زمین زده و آن را کلام الهی دانسته و به … و… آن دست زدند.
◾ و در جای دیگر می نویسد:
قرآن شاهکار بی مانند زبان عربی است و باید اعتراف کرد که جمال صوری آن عظمت معنوی آن برابر است. قوت الفاظ و انسجام کلمات و تازگی افکار در این سبک نگارش نوظهور چنان جلوه گر است که قبل از آن که عقول مسخر معانی آن شوند، دلها تسلیم آن می گردند. این شیوه بارز و مخصوص محمّد(ص) است که مستمعان را مجذوب کلام معجزه گر خود می کند. پیامبر اسلام در میان انبیا دیگر به این صفت ممتاز است و می توان گفت: که هیچ کس در هیچ عصری نتوانسته بود این همه نفوذ در کلام خود داشته باشد. قرآن با سبک خاص خویش دارای فوائد و مباحث مختلف است.
📚 منبع:سلماسی زاده، جواد، تاریخ ترجمه قرآن کریم در جهان،ص67.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#طمع_ورزی
#آزمون
#فتنه
#تسبیح_حضرت_زهرا
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 چشم طمع
🔹 فرمود اگر این صلات و آن صبر را داشتید، برابر ﴿وَاسْتَعِینُوْا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ﴾[سورهٴ بقره, آیهٴ 45] آن رضای تو تأمین میشود، دیگر راحت میشوی! همان طوری كه نباید به مال مردم دستدرازی كنی، به مال مردم هم چشمدرازی نكن! چشم دوختن باعث میشود كه شما یا احساس كوچكی كنی یا احساس ناخرسندی كنی. اولاً چیزی ما به آنها ندادیم كه به شما نداده باشیم! آنچه را كه ما به اینها دادیم یا برای آزمون است یا فتنه است؛ فتنه اگر به معنای آزمون بود این لام، لام تعلیل است؛ اگر به معنای آشوب و زمینهٴ عذاب و امثال ذلك بود این لام، لام عاقبت است.
🔹 فرمود همان طوری كه دستدرازی كردن به آنچه در پیش مردم است نارواست، چشمدرازی كردن هم نسبت به آنچه در دست مردم است نارواست؛ «مَدّ العین» مثل «مدّ الید» ممنوع است. یك وقت آدم چشم میدوزد، نگاه میكند و خیره میشود، این چشم دوختن با طمع و آز همراه است، این انسان را نگران میكند! فرمود چیزی كه در دست آنهاست یا برای عذاب اینهاست یا امتحان است، چیزی نیست كه باعث رفاه و رضا باشد! ﴿وَلاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِّنْهُمْ﴾،[سورهٴ طه, آیهٴ 131.
] حالا این خطاب به وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، ولی جامعه مرادند. از صحیح بخاری[صحیح بخاری، ج4، ص84.
] نقل شده كه وقتی حادثهای پیش آمد جنگی رخ داد و عدّهای جزء اُسرا بودند و غنایم جنگی هم نصیب نظام اسلامی شد، وجود مبارك صدیقهٴ كبرا(سلام الله علیها) تشریف بردند منزل پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) خواستند خادمهای باشد كه به اینها كمك بكند كه وجود مبارك پیغمبر فرمود من چیزی به شما بدهم كه بهتر از خادمه و اینها باشد و آن تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) را به حضرت تعلیم كرده است.
📚 سوره مبارکه طه جلسه 64
تاریخ: 1389/03/08
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(19)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🌿🌿🌿
✳ قرآن داروی دردها و بیماری های مزمن بشر
✅ بیماری های قلب و راه درمان آن
نمونه هايي از مرض دل بازگو مي شود تا راه علاج آن از قرآن مجيد استنباط شود.
1⃣ 1 نفاق از نظر خداوند سبحان بيماري است، چه اين كه ضعفِ ايمان و فتورِ عقيده نيز به نوبهي خود مرض محسوب مي شود؛
(في قلوبهم مرضٌ فزادَهم الله مرضاً)[ سوره ي بقره، آيه ي 10]
و (وإذ يقول المنافقون و الذين في قلوبهم مرضٌ ما وَعدَنا الله و رسوله إلّا غروراً)..[ سوره ي احزاب، آيه ي 12. ]
2⃣ 2 انحراف سياسي و گريز از نظام اسلامي و گرايش به بيگانگان، به احتمال شكست حاميانِ اسلام و پيروزي دشمنان مسلمين، مرض قلب شمرده شده است؛
(فَتَري الذين في قلوبهم مرضٌ يُسارعون فيهم يقولون نخشي أنْ تُصيبَنا دائرةٌ فَعسي الله اَن يأتي بالفَتح أو أمرٍ مِن عِنده فيصبحوا عَلي ما أسرّوا في أنفسهم نادمين).[ سوره ي مائده، آيه ي 52. ]
3⃣ 3 طمع به نامحرم و ضعف نفس در برابر غريزهي حيواني و عدم اكتفا به حلال الاهي و ميلِ تجاوز به حرام، بيماري دل است. چنانچه خداوند سبحان فرموده است:
(يا نساء النبيّ لستنّ كأحدٍ من النساء إن اتقيتنّ فلا تَخضعن بالقول فيَطمع الذي في قلبه مرضٌ و قُلنَ قولاً معروفاً).[ سوره ي احزاب، آيه ي 32. ]
🔹 اكنون كه نموداري از بيماري هاي اعتقادي، سياسي و اخلاقي روشن شد، معلوم مي شود قرآن حكيم كه مظهر شفاي خداوندي است يكي از اسماي حسناي او شافي است و با ارائهي برهان عقلي و نيز نشر حكمت و موعظت و جِدال احسن، امراض فكري را قبل از پديد آمدن آن دفع مي كند و بعد از ظاهر شدن آن رفع مي نمايد.
🔹 با تبيين خطوطِ جامع و كلّي اسلام در سياستِ داخلي و خارجي، بيماري هاي سياسي را پيشگيري يا درمان مي كند و با تشريح آثار سوء بزهكاري و گرايش هاي تباه اخلاقي و راهنمايي هاي سودمند، آن ها را علاج مي نمايد.
🔹 همهي ما موظّفيم سلامت روح را ارج نهيم و بيماري و درمان آن را از قرآن و عترت فرا گيريم تا جامعهي گرانقدرِ ما گذشته از سلامت بدن، از روح سالم كه همان جان متدين و متعهد و جامع بين تديّن و تخصص است، برخوردار گردد.
🔹 پروردگارا همهي مؤمنان و مراجع عظام گذشته و امام راحل (قدّسسرّه) را با اولياي الاهي محشور فرما.
🔹 نظام اسلامي، مقام معظم رهبري و مسئولان متديّن را در پرتو عنايت ولي عصر (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) حفظ فرما.
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌 سری جدید
#قرآن_شناسی
#بررسی_علوم_قرآنی
#اعجاز_قرآن
#جاذبه_قرآن
#بلاغت
#فصاحت
#هم_آوایی_کلمات_قرآنی
📌 نگاشت 6:گزینش کلمات در عبارتهای قرآنی
🔹 انتخاب کلمات و واژه های به کار رفته در جملات و عبارت های قرآنی کاملاحساب شده است.به گونه ای که اگر کلمه ای را از جای خود برداشته،خواسته باشیم کلمه دیگری را جای گزین آن کنیم که تمامی ویژگی های موضع کلمه اصل را ایفا کند،یافت نخواهد شد،زیرا گزینش واژه های قرآنی به گونه ای انجام شده که:
✅ اولا،تناسب آوای حروف کلمات هم ردیف آن رعایت گردیده،آخرین حرف از هر کلمه پیشین با اولین حرف از کلمه پسین هم آوا و هم آهنگ شده است،تا بدین سبب تلاوت قرآن روان و آسان صورت گیرد.
✅ ثانیا،تناسب معنوی کلمات با یک دیگررعایت شده تا از لحاظ مفهومی نیز بافت منسجمی به وجود آید.
✅ به علاوه،مساله فصاحت کلمات طبق شرایطی که در علم «معانی بیان »قید کرده اند کاملا لحاظ شده است.که این رعایت های سه گانه با ملاحظه و دقت در ویژگی های هر کلمه انجام گرفته است.در مجموع هر یک از واژه ها در جای گاه مخصوص خود به گونه ای قرار گرفته است که قابل تغییر و تبدیل نخواهد بود.
✳ سخنان برخی از ادیبان عرب
🔹 ابن عطیه در این باره گوید: ،هر گاه واژه ای از قرآن رااز جای خود برداشته و تمامی زبان عرب را گردیده تا واژه ای مناسب تر پیدا شود،یافت نمی شود».
🔹 ابو سلیمان بستی گوید: بدان که پایه اصلی بلاغت قرآن که صفات یاد شده را در خود گرد آورده،بر این اساس است که هر نوع لفظی را-که ویژگی های یاد شده در آن فراهم است-درست به جای خودبه کار برده که مخصوص به آن و متناسب با آن بوده است به گونه ای که اگر به جای آن،کلمه دیگری را به کار برند،یا معنا به کلی تغییر می کند و موجب تباهی مقصودمی گردد،یا آن که رونق و جلوه خود را از دست می دهد و از درجه بلاغت مطلوب ساقط می گردد».
🔹 شیخ عبد القاهر جرجانی گوید:ادباء و بلغاء از دقت درچینش و گزینش کلمات قرآنی،کاملا فریفته و مجذوب گردیدند،زیرا هرگز کلمه ای را نیافتند که متناسب جای خود نباشد،یا واژه ای را که در جایی بی گانه قرارگرفته باشد،یا کلمه دیگری شایسته تر یا مناسب تر یا سزاوارتر باشد.بلکه آن را باچنان انسجام و دقت نظمی یافتند که مایه حیرت صاحب خردان و عجز همگان گردیده است ».
📚 منبع : علوم قرآنی , #معرفت، محمد هادی
ادامه دارد....
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#ایمان_کامل
#مومن
#امام_رضا
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 چراغ فروزان
🔹 امام رضا(سلام الله علیه) فرمود: مؤمن وقتی به ایمان كامل بار مییابد كه سنّتی از پروردگار در او باشد، چه اینكه سنّتی از پیامبر در او باشد، چه اینكه سنّتی از امام در او باشد: «لَا یكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّی یكُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَال»؛[1] فرمود مؤمن وقتی به مقام ایمان بار مییابد كه سنّت خدا، روش خدا و راه خدایی را داشته باشد؛ تا بنده شدم، تابنده شدم! وقتی برده او شد، تابنده میشود. فرمود اگر بخواهید طَرْفی از كرامت ببندید، باید آثار خدایی در شما باشد؛ آن بزرگواری، آن عظمت و جلال و شكوه در تو باشد! در این دعاها اسامی او را میبریم تا خود متّصف به آنها شویم؛ او را به عنوان جمال, او را به عنوان جلال, او را به عنوان عظیم, او را به عنوان نور میخوانیم تا خودمان جلال و جمال و شكوه و نور پیدا كنیم.
🔹 فرمود نورانی شدن برای شما ممكن است ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُوراً یمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ﴾.[2] ممكن است كسی در هر كسوت و شغلی كه هست یك چراغ فروزانی در آن محل یا در آن اداره یا در آن وزارتخانه یا در آن نظام باشد ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُوراً یمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ﴾، مردان الهی مردان نوریاند! نور ان است كه راه را به دیگران نشان بدهد، انسانِ نورانی نه بیراهه میرود و نه راه كسی را میبندد.
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص241؛ «لَا یكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّی یكُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیهِ فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَكِتْمَانُ سِرِّه...».
[2] . سوره انعام، آیه122.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/05/21
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(20)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🌿🌿🌿
▪ شرط فرشته خويي
1⃣ يكم: همان طوري كه فرشتگان از تسبيح و تحميد و تهليل و تكبير خدا، اغتذا ميكنند، روح مجرد انساني نيز از حكمت و محبّت تغذّي مينمايد تا هم شأن عقل نظري او با حصول معارف غيبي تغذيه گردد، و هم شأن عقل عملي وي با شهد محبت كامياب شود. لذا برنامه ي اصلي رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) در چهرهي تعليم كتاب و حكمت و تزكيهي نفوس تجلي نمود، و اجر رسالت آن حضرت محبت عترت شد، كه هيچ گاه از قرآن جدا نخواهند شد. بنابراين، وِداد معلمان آسماني و مودّت وحي الاهي اوّلين شرط فرشته خويي است.
▪ علم وسیله تقرب به خدا
2⃣ دوم: چون جان لبريز از محبّت خدا و اولياي او فراتر از قلمرو زمان و گستردهتر از فلات زمين است، براي تعلم وي نه زمان مخصوص معتبر است و نه زمين خاص شرط است؛ چنان كه هيچ كدام از علل و عوامل مادي مانع آن نخواهد بود، لذا نه تنها هر روز بايد بر درجات علم افزود، چنان كه از حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) منقول است: روزي كه بر دانشم افزوده نگردد، برايم مبارك نيست؛” نهج الفصاحة، ج 2، ص 661. ”بلكه هر محفلي بايد سبب ازدياد معرفت گردد، چنانكه از آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده است؛ هر كس در مجلسي بنشيند و چيزي در آن مجلس نياموزد و بر دانش خويش نيفزايد، جز دوري از خدا سبحان بهره نبرده است.
🔹 از آن چه گذشت روشن ميشود كه علم وسيلهي تقرّب به خداست، و يكي از بارزترين مصداق آيهي كريمه ي: (وابتغوا إليه الوسيلة)” سوره ي مائده، آيه ي 35.”ميباشد، زيرا چيزي كه تحصيل آن مايهي قرب به خدا و تعطيل آن سبب بُعد از اوست، حتماً وسيلهي مناسبي براي شناخت خدا و امتثال وظيفهي الاهي خواهد بود.
▪جهان جلوه ومظهر خداوند
3⃣ سوم: همان طوري كه با سرمايهي معرفت خدا و محبّت او سراسر جهان هستي وجهالله ميباشد، و برابر آيهي مباركه ي: (فأينما تولّوا فثمّ وجه الله)” سوره ي بقره، آيه ي 115.”به هر چيزي و شخصي، به هر كوي و برزني و به هر سمت و سويي نگاه شود، چهرهي رحمت خدا جلوهگر بوده، متن صراط مستقيم ميباشد، با غفلت از دفينهي غيبي و اغماض از رمز و راز فطري، تمام جهات عمودي و افقي جز كژراهه چيزي نخواهد بود، چنانكه از تمثيل آيهي كريمه ي: (أينما يوجّهه لا يأتِ بخيرٍ)” سوره ي نحل، آيه ي 76.”استنباط ميگردد.
🔹 برهان مطلب در قرآن كريم چنين تبيين شد: چون هر چيز بدون وجه خدا هالك است؛ (كل شي ءٍ هالك إلاّ وجهَه)” سوره ي قصص، آيه ي 88.”، اگر به هر چيزي بدون آيت بودن نسبت به خداي معروف و محبوب نگريسته شود، ناظر و منظور و نظر، محكوم به هلاكت اند و بر هالك جز كژي چيزي نيست.
ادامه دارد...
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 9 :ادامه تفسیر آیات 7و8 سوره مبارکه تین
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ*ثُمَ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ* إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ*🔹 فَمَا يُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّينِ
*أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِينَ*🔹
سپس ما او را به میان پستترینِ پستان برمیگردانیم (و از زمرهی بدترینِ مردمان میگردانیم).* مگر کسانی که ایمان بیاورند و کارهای شایسته بکنند که آنان پاداش قطع ناشدنی و بیمنّت دارند*🔹 پس (ای انسان ناسپاس! به دنبال مشاهدهی این همه دلائل و نشانههای معاد) دیگر چه چیز تو را بر آن میدارد که روز سزا (و جزای قیامت) را دروغ پنداری (و در دادگاه الهی خویشتن را محکوم به سقوط از درجهی انسانیّت سازی؟).*مگر خداوند فرمانرواترین فرمانروایان (و داورترین داوران) نمیباشد؟🔹
📝 واژه نگاشت:
✳ «بَعْدُ»: پس از مشاهده قدرت خدا در پیکره عالَم صغیر و در گستره عالَم کبیر. آن که انسان و جهان را از نیستی به هستی درآورده است، دوباره پس از پایان جهان و مردن مردمان، دنیا را پدیدار و انسانها را از خواب مرگ بیدار میسازد، و طرحی نو درمیاندازد.
✳ «الدِّینِ»: سزا و جزا. دین و آئین.
✳ «فَمَا یُکَذِّبُکَ ...»: پس دیگر چه چیز تو را به تکذیب شریعت و آئین وامیدارد؟
✳ «أَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ»: فرمانرواترین فرمانروایان. داورترین داوران
🔹 اگر در آیه هفتم، دین به معنی شریعت و آئین باشد، معنی این آیه چنین است: آیا خداوند احکام و فرمانهایش از همه حکیمانهتر و متقنتر نیست؟
ادامه دارد....
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 10 :ادامه تفسیر آیات 7و8 سوره مبارکه تین
🔹 فَمَا يُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّينِ
*أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِينَ*🔹
🔹 پس (ای انسان ناسپاس! به دنبال مشاهدهی این همه دلائل و نشانههای معاد) دیگر چه چیز تو را بر آن میدارد که روز سزا (و جزای قیامت) را دروغ پنداری (و در دادگاه الهی خویشتن را محکوم به سقوط از درجهی انسانیّت سازی؟).*مگر خداوند فرمانرواترین فرمانروایان (و داورترین داوران) نمیباشد؟🔹
📝نکته و پیام نگاشت:
✅ ۱ - تکذیب پیامبر(ص)، در تعالیم دینى و حقایق روز جزا، توجیه ناپذیر و شگفت آور است. (فما یکذّبک بعد بالدین)
🔹 مفاد آیه شریفه، این است که بعد از آنچه در مورد تقسیم مردم به دو گروه گفته شد; چه کسى تو را اى پیامبر(ص) به جهت دینى که آوردى و یا کیفر و پاداش روز جزا که بیان داشتى، تکذیب مى کند؟! آیا نباید دینى باشد تا مردم را جزء گروه اول (الذین آمنوا و عملوا الصالحات) سازد؟ و آیا نباید کیفر و پاداشى باشد، تا هر گروه سزاى کار خود را ببیند.
✅ ۲ - تکذیب دین و روز جزا، فاقد هرگونه برهان است. (فما یکذّبک بعد بالدین) «
✅ ۳ - تکذیب روز جزا، انسان را از هر موجودِ پستى، فرومایه تر مى سازد. (ثمّ رددنه أسفل سفلین ... فما یکذّبک بعد بالدین)
✅ ۴ - توجّه به آفرینش نیکوى انسان ها و سقوط و انحراف برخى از آنان، دستاویزى براى تکذیب دین و کیفرهاى اخروى، باقى نمى گذارد. (فما یکذّبک بعد بالدین)
✅ ۵ - دستیابى مؤمنان داراى عمل صالح به پاداش بى منّت و پایان ناپذیر، حقیقتى انکارناپذیر و غیر قابل تکذیب است. (فما یکذّبک بعد بالدین)
✅ ۶ - پیامبر(ص)، دعوت کننده مردم به دین و هشداردهنده آنان، به روز جزا است.
🔹 (فما یکذّبک بعد بالدین) برداشت یاد شده، بر دو پیش فرض استوار است: ۱. مخاطب آیه شریفه پیامبر(ص) باشد; ۲. کلمه «دین» در هر دو معناى «شریعت» و «جزا» استعمال شده باشد
ادامه دارد....
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_تین
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 11 :ادامه تفسیر آیات 7و8 سوره مبارکه تین
🔹 فَمَا يُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّينِ
*أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِينَ*🔹
🔹 پس (ای انسان ناسپاس! به دنبال مشاهدهی این همه دلائل و نشانههای معاد) دیگر چه چیز تو را بر آن میدارد که روز سزا (و جزای قیامت) را دروغ پنداری (و در دادگاه الهی خویشتن را محکوم به سقوط از درجهی انسانیّت سازی؟).*مگر خداوند فرمانرواترین فرمانروایان (و داورترین داوران) نمیباشد؟🔹
📝نکته و پیام نگاشت:
✅ ۱ - قضاوت خداوند، از حکم تمامى داوران برتر، نافذتر و متقن تر است. (ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
✅ ۲ - قضاوت هاى خداوند، حکیمانه ترین قضاوت ها و موافق ترین آنها با حقیقت است. (ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
✅ ۳ - برترى قضاوت خداوند بر داورى دیگران و حکمت آمیز بودن آن، حقیقتى روشن و غیر قابل انکار است. (ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
✅ ۴ - جزا دادن به اعمال، کارى بس حکیمانه و لازمه بى نظیر بودن قضاوت هاى خداوند است. (فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
✅ ۵ - توجّه به حکمت برتر خداوند، زمینه ساز پذیرش معاد (فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
✅ ۶ - سرآمدبودن داورى هاى خداوند و حکیمانه بودن آن، دلیل ضرورى بودن ارشادهاى دینى است. (فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
✅ ۷ - حکم نافذ و قضاوت حکیمانه خداوند، تهدیدى براى تکذیب کنندگان دین و منکران قیامت (فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
✅ ۸ - داورى بى نظیر خداوند، پشتوانه اجر بى پایان مؤمنان شایسته کردار (فلهم أجر غیر ممنون ... ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
✅ ۹ - استوارى ساختار انسان، نمونه اى از اتقان و استحکام بى نظیر آفریده هاى الهى است. (لقد خلقنا الإنسن فى أحسن تقویم ... ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
✅ ۱۰ - دین الهى، استوارترین آیین ها و متقن ترین آنها است. (فما یکذّبک بعد بالدین . ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
✅ ۱۱ - «أحکم الحاکمین»، از اوصاف خداوند (ألیس اللّه بأحکم الحکمین)
ادامه دارد....
🌿🌿🌿
◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏
@rahighemakhtoom