برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 200
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 برش هایی از پيام به مناسبت بزرگداشت يكصدمين سال تولد علامه طباطبائي(ره)
✅ اصل ششم. جان ملكوتي اگر رهن تن نشود، مي تواند دانشِ زميني را براي رهيافت به بينش آسماني وسيله قرار دهد، زيرا ريشه تمام دانش هاي صائب مخزن الهي است. عقل برهاني پيام خدا را در نهاد خود دارد و با اثاره وحي شكوفا مي گردد و مي تواند رهنمودهاي وحي را بهتر ادراك كند و يافته هاي خود را بدون اختلاط يا امتزاج با باورهايي كه خارج از قلمرو حجيّت است، به عنوان تفسير قرآن عرضه نمايد.
📜 بهترين نردبان اين ترقّي سجده در پيشگاه خداوند است؛
گفتم كه بنما نردبان، تا بر روم بر آسمان
گفتا سر تو نردبان، سر را در آور زير پا[ديوان شمس تبريزي.]
❇ اولين فيض چنين ترقّي اي، تحوّل روحي يافتن و مشاهده چيزي كه بر ديگران مستور است و احساس طمأنينه كه در طبيعت يافت نمي شود وبالاخره سالك را مجذوب نمودن است. حضرت استاد علامه طباطبائي(قدسسرّه) در اين باره چنين مرقوم فرموده اند: «در اوائل تحصيل كه به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زيادي به ادامه تحصيل نداشتم و از اين روي هر چه مي خواندم نمي فهميدم و چهار سال به همين نحو گذرانيدم. پس از آن يكباره عنايت خدايي دامنگيرم شده، عوضم كرد و در خود يك نوع شيفتگي و بي تابي نسبت به تحصيل كمال حسّ نمودم... ».[ آيينه مهر، ص13ـ11.]
📜 اين بارقه را مي توان ظهور دولت قرآن دانست كه در هنگام گستره اين صبح صادق، شمس الوحي به نام «الميزان في تفسير القرآن» طلوع نمود و به بركت متن خود، يعني قرآن كريم، پهنه زمان و سينَه زمين را روشن مي نمايد.
❇ هَيمنَه دولت قرآن بر دولت هاي ديگر را مي توان در ارزيابي مُلك رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم و مُلك سليمان(عليهالسلام) يافت، زيرا دولت سليمان(عليهالسلام) بر مدارِ (غدوّها شهرٌ و رواحها شهرٌ) [سوره سبأ، آيه 12.]، راه يك ماهه را بامداد و راه يك ماهه را شامگاه مي پيمود، چون مركب رهوار او «باد» بود؛ (فسخّرنا له الريح) [سوره ص، آيه 36.]، ولي دولت قرآن بر محورِ (ليلة القدر خير من الف شهر) [سوره قدر، آيه 3.]، راه هزار ماهه هشتاد سال) را يك شبه طي مي نمايد؛ گذشته از آنكه طي الزمان از طي المكان ممتاز است.
🌹🌹🌹
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۵ تا ۵۰ #سوره_بقره
#درنگ_و_تامل
📌#استقامت
سالک الی #اللّه در مشکلات راهش، باید از #نماز کمک بگیرد و از #صبر که یکی از ارکان استقامت است نیز باید کمک بگیرد و بداند که بالأخره با پروردگارش ملاقات خواهد کرد.
نعمتهای الهی را یادآور باشد که اگر این اعمال را انجام داد #خدای تعالی او را بر همه #مردم جهان برتری می دهد، او را از #دشمنان سرسختش #نجات می دهد، از بلاهای بزرگ دورش می کند و دشمنش را ذلیل می نماید...
@rahighemakhtoom
حضرت آيت الله #جوادي_آملي (دامت برکاته)
📌 تبيين جايگاه علمي و عملي امام صادق (ع)
🔰 وجود مبارك #امام_صادق (سلام الله عليه) كه رئيس مذهب ماست در حقيقت رئيس اسلام است، اختصاصي به ما شيعهها ندارد در فرصت مناسبي كه نصيب آن حضرت شد سعي كردند اسلام ناب را درست تبيين كنند و تعليم بدهند و عناصر محوري آن را بيان كنند. اولاً سعي كرد مردم را به ساختن مدرسه و حوزه علميه و مراكز دانشگاهي آن روز آشنا كند اين به عنوان اوّلين اصل و اقدام آن حضرت بود.
🔰 اگر وجود مباركش رئيس مذهب بود اين ايده را پياده كرد منتها اجازه ساختن مدرسه و حوزه علميه و دانشگاه در طائف ندادند در جاي ديگر ندادند اما آن حضرت در منزلش, در جاهاي تنهايي, يك نفر, دو نفر همين كار حوزه و دانشگاه را كرد، چهار هزار شاگرد تربيت كرد، اصول اربعمائه را تدوين كرد كه اين كتب اربعه ما خوشه و شاخهاي از آن اصول اربعمائه وجود مبارك امام صادق است كه دهها حُكم فلسفي و كلامي و فقهي و حقوقي را به شاگردانش آموخت .
🔰 اصل دوم اينكه آدم بالأخره چه چيزي بفهمد؟ خب حالا ما #حوزه_علميه و #دانشگاه درست كرديم چه چيزي درس بخوانيم؟ درس بخوانيم كه روي ميز بنشينيم و مشكل جامعه حل نشود يا درس بخوانيم كه مشكل جامعه حل بشود؟! درسي بخوانيم كه خروجياش صنعت و كشاورزي و دامداري و #اشتغال و #توليد باشد، و گرنه درسي بخوانيم كه روي ميز بنشينيم همان است كه به ما گفتند «أعوذ بك من علم لا ينفع».
🔰 اين دعاهايي كه ميگويند در قنوت نماز, در تعقيبات نماز بخوانيد يعني چه, يعني خدايا آن علمي كه مشكل جامعه را حل نكند، آن علم يك آفتي است، ما از آن علم به تو پناه ميبريم حالا وجود مبارك امام صادق اگر توفيقي برايش پيدا نشد كه حوزه علميه وسيعي, دانشگاه وسيعي, مدرسه وسيعي بسازد، اما علومي كه بايد بخوانند و عالم بشوند را مشخص كرد.
🔰 اصل سوم اینکه امام صادق كه رئيس مذهب ماست چه كار كرد؟ فرمود اگر اين دانشگاهي كه من ميگويم داشتيد اگر اين حوزههاي علميه كه من ميگويم داشتيد خروجياش اينها هستند كه من ميگويم. خروجي حوزهها بايد مرداني باشند راهشناس, راهبين, راهرو كه در هر محلّي كه ميرود مثل اينكه نور دارد حركت ميكند، آن عالمي كه ديدن او, نشستن او, گفتار او, محضر او مردم را نور ندهد كه عالم نيست دانشگاهي هم بشرح ايضاً.
🗓 96/04/29
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
@rahighemakhtoom
#نسبت_به_دشمن_بد_گمان
#مدیریت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 حزم و درایت
🔹 نامه اي وجود مبارک حضرت امير براي مردم مصر نوشت، فرمود بگوييد ما رهبري به نام علي بن ابيطالب داريم و استانداري به نام مالک اشتر داريم، اينها کافي نيست «مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْه»؛[1] کشوري که به خواب برود دشمن نمي خوابد «مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْه» او مورد خواب قرار نمي گيرد، دشمن بيدار است. شما حق خواب نداريد! پس چکار کنيد؟ «لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَارا أَوْ مَضْمَضَةً»،[2] شما در روزهای ماه مبارک رمضان که روزه داريد وضو مي گيريد، کسي که وضو مي گيرد مستحب است که آب را مضمضه بکند، آب را که نمي خورد در دهان مضمضمه مي کند؛ فرمود اين خواب را در چشم خود مضمضه کنيد فرو نبريد، منظور خواب غفلت است! «لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَارا أَوْ مَضْمَضَةً».
🔹 به وجود مبارک پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود تو رسول ما هستي، اما اين دشمن ها مخصوصاً اين صهيونيسم فرمود: ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلي خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾[3] اين را صريحاً فرمود، فرمود توي پيغمبر بايد حواست جمع باشد! دعا البته مستجاب است، اما همه کارها با دعا حل نمي شود، اگر با دعا حل مي شد جهاد و مبارزه و مانند آن نبود. اين آيه نازل شد پيامي داشت، فرمود تو حواست جمع باشد ﴿لا تَزال﴾ يعني هميشه ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلي خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ تا دين هست مخالف هم دارد و هر روز دارند نقشه مي کشند.
🔹 منتها يک بخشي از آن مربوط به حُسن ظن است که ـ إن شاء الله ـ به ما کاري ندارند، اين طور نيست «سُوءُ اَلظَّنِّ مِنَ اَلْحَزْم».[4] مرحوم علامه طباطبايي را خدا غريق رحمت کند! او وقتي وارد حرم مي شد در و ديوار را مي بوسيد، کلمات اينها اين است! بيان امام است که «سُوءُ اَلظَّنِّ مِنَ اَلْحَزْم»، نسبت به ما نگفتند که ما نسبت به يکديگر بدبين باشيم، فرمودند حزم و درايت و طينت و عقلانيت و مديريت اين است که انسان نسبت به دشمن بدگمان باشد.
[1]. نهج البلاغة(للصبحي صالح)، نامه62.
[2]. نهج البلاغة(للصبحي صالح)، نامه11.
[3]. سوره مائده، آيه13.
[4]. اکمال غررالحکم، ص412؛ نثر اللآلئ، ص74؛ ر.ک: الکافی (ط ـ الاسلامیه)، 1، ص27؛ «لْحَزْمُ مَسَاءَةُ الظَّنِ».
📚 دیدار جمعی از فرماندهان ناجا با حضرت استاد
تاریخ: 1398/09/03
🆔 @rahighemakhtoom
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگ «معلم عشق» با نوای مهدی رسولی
🏴شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد
@rahighemakhtoom
کتاب: آفاق انديشه شماره صفحه: 391 آیت الله جوادی آملی :
توجه كنيد هرجا باشيد او با شماست و از هر كسي به شما نزديك تر است . وقتي ابوحنيفه به امام صادق ( عليه السلام ) عرض كرد كه فرزندتان موسي در جمع و در ازدحام نماز مي خواند و رهگذران را از عبور از پيش روي خود منع نمي كند ، امام ( عليه السلام ) فرزند معصوم خود را فراخواندند و گزارش ابوحنيفه را براي وي بازگو كردند . امام موسي بن جعفر ( عليه السلام ) فرمود : إنّ الذي كنت أُصلّي له كان أقرب إليّ منهم؛ آن كس كه من در پيشگاه او ايستاده ام از همه اين عابران به من نزديك تر است .
@rahighemakhtoom
نساء 48.mp3
20.39M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 48
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببریم.
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(148)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌 بحث روايي
✅5 ـ ويژگيهاي صراط و دشواري پيمودن آن
📃عن سعدان بن مسلم عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: سئلته عن الصراط، فقال: «هو أدقّ من الشَعر وأحدُّ من السيف»[ تفسير قمي، ج1، ص29.].
📃عن النّبي (صلي الله عليه و آله و سلم) قال: «الصراط أدقّ من الشَعر وأحدُّ من السيف وأظلم من اللّيل»[ علم اليقين، ص 969.].
عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «واعلموا أن مجازكم علي الصراط (السراط) ومزالقِ دَحضه وأهاويل زَلَلِه وتارات أهواله. فاتقوا الله عباد الله تقيّة ذى لُبّ شغل التفكر قلبه وأنصب الخوف بدنه وأسهر التهجد غِرار نومه... »[ نهج البلاغه، خطبه 83، بند 36.].
اشاره: انسان موجودي متفكر و مختار است كه كمال او در پرتو تشخيص حق و عمل به آن است. تشخيص حق از باطل در بين آراي متضارب و مكاتب متقابل و انتخاب اَحسن آنها بسيار دشوار است؛ چنانكه تطبيق عملي بعد از تحقيق علمي كاري است بسيار سخت.
📃تشخيص صحيح علميِ حق همانند ديدن موي باريك در تاريكي شب سخت است و استقامت در بستر صراط نيز همانند حركت بر لبهي تيز شمشير دشوار است.
📃محقّقاني كه موشكافي مي كرده اند و از آنان در تَراجِمْ با تعبير «شَقَّقوا الشَعْر» ياد مي شود، با رنج توانفرسا در تشخيص علميِ حق كامياب مي شدند و پرهيزكاراني كه در جهاد اكبر، بنيان مرصوص بوده اند و از آنان با تعبير «رُهْبان باللّيل وأُسْدٌ بالنهار»
تعبير شده است، در پيمودن عملي صراط قسط و عدل موفق بوده اند.
غرض آن كه، در سايه صيانت فطرت راستين و رعايت تقوا مي توان چيزي را كه از مو باريكتر است در تاريكتر از شب تشخيص داد و بر چيزي كه از شمشير تيزتر است در تاريكتر از شب به سلامت گذشت.
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom