#استاد_علی_صفایی_حائری
🔅اهدنا الصراط المستقيم
اين طلب، اين فرياد انسانِ متفكّرِ عاقلِ عاشقِ مجاهدى است كه در راه عبوديّت به جهاد برخاسته و پس از بلاها و فتنه ها، به عجز رسيده و بانك برداشته كه با او به او راه يابد، كه جز اين راهى نيست.
🔹 اين طلب، طلب مشخص و روشنى است كه تو مى دانى چه مى خواهى. تو همراه ها را مى شناسى. همراه هايى كه به انعام گسترده رسيده اند؛ به بخشش ها و كوثرها راه يافته اند و تو مانع ها و سنگ هاى راه را مى شناسى و از گم شده ها كه خود را گم كرده اند و به بازى گرفته شده اند خبر دارى. و در اين طلب، به اين همه اشاره دارى كه با چه كسى باشى، از چه كسى فاصله بگيرى.
📝 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۷۱
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
🏴 امام باقر علیه السلام
▪️ شخصی به نام «محمد بن المنكدر» می گوید: در اطراف مدینه بودم كه حضرت امام محمد باقر (علیهالسلام) را دیدم. ایشان به سبب كار طاقت فرسای كشاورزی در صحرای گرم مدینه به شدت عرق كرده بود و به كمك غلامان خود حركت می كرد. با خودم فكر كردم او را نصیحت كنم تا خود را این اندازه به جهت دنیا طلبی و تحصیل متاع ناچیز دنیا به زحمت و عذاب نیفكند.
▪️ به حضرت امام باقر (علیهالسلام) عرض كرد: اگر با همین حال، مرگ به سراغ شما بیاید چه خواهی كرد و جواب خدا را چه خواهی داد؟ حضرت امام باقر (علیهالسلام) فرمود: « لو جاءَنی المَوتُ و أنا على هذِهِ الحالِ جاءَنی و أنا فی طاعَةٍ مِن طاعَةِ اللّه تَعَالی»؛ به خدا قسم! اگر در این حال، مرگ به سراغم آید، من در حال به جا آوردن طاعتی از طاعات خداوند جان خواهم داد.
📚 منبع: کتاب نسبت دین و دنیاْ - صفحه 229.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۱۸ #سوره_بقره
📌#استقامت و پایداری
علامت کسانی که به سوی #خدا حرکت می کنند و امید دیدار #خدای تعالی و رحمت او را دارند این است که می توانند اگر لازم باشد از وطن خود #مهاجرت کنند و در راه #خدا #جهاد نمایند. اینها مورد بخشش و مهربانی خاص #خدای تعالی هستند...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بلای مردم برای #حجت_خدا
یک وقت است کسی می گوید من مامورم و معذور؛ همه را باید بگویم، بعدش به من مربوط نیست. فرمود: نه، اینطور نیست. یک بیان نورانی از #امام_باقر (سلام الله علیه) رسیده است که: (بَلیهُ النّاسِ عَلَینا عَظیمَه اِن دَعَوناهُم لَم یُجیبُنا وَ اِن تَرَکناهُم لَم یَهتَدُوا بِغَیرنَا). ما که نمی توانیم بگوئیم (چندین چراغ دارد و بیراهه می رود / بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش)؛ ما که نمی توانیم همچنین حرفی بزنیم! بگوئیم رها کنیم، بیفتند در چاه؛ چرا بیفتند در چاه؟! ما یک درد سنگینی نسبت به این مردم داریم؛ #دعوت می کنیم، نمی آیند؛ رها کنیم، راه غیر از این نیست! ما که نمی توانیم بگوئیم بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش؛ این راه نیست. این بیان نورانی امام #باقر (سلام الله علیه) منطبق بر بیان وجود مبارک #پیغمبر (صلّ الله علیه و آله و سلّم) است که #غصه می خورد.
🔷️ ر.ک المناقب لابن شهر آشوب / جلد ۴ / صفحه ۲۰۶ و غزلیات سعدی / غزل ۳۸
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۸۷/۱۰/۲۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_محمد_باقر
#باقرالعلوم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مائده 08.mp3
10.54M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه8
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 11
⏪ 20. كار گشاي ديگران:
🔹 «إذا طلبتم الحوائج فاطلبوها من أهلها. قيل: يابن رسول الله(صلّي الله عليه وآله وسلّم) و من أهلها؟ قال عليه السلام: الّذين قصّ الله في كتابه و ذكرهم فقال: «إنّما يتذكّر أُولوا الألباب»[ سوره رعد، آيه 19.]قال عليه السلام: هم أُولوا العقول»[ بحار، ج1، ص141.]؛
🔸 امام مجتبي(عليهالسلام) فرمودند: هرگاه خواستيد حاجتي از ديگران طلب كنيد، از اهلش طلب كنيد. گفتند: اي پسر رسول خداص! اهلش چه كساني هستند؟ فرمودند: كساني كه خداوند در كتاب خودش از آنان نام برد و فرمود: «همانا صاحبان خرد، متذكّر ميشوند». منظور خداي سبحان، صاحبان عقل است.
🔅🔅🔅
⏪ 21. موقعيّت شناسي و اقدام سنجيده:
🔹 «يا هشام! إنّ العاقل لا يحدّث من يخاف تكذيبه و لا يسأل من يخاف منعه و لا يعد ما لا يقدر عليه و لا يرجو ما يعنف برجائه و لا يتقدّم علي ما يخاف العجز عنه»[ همان.]؛
🔸 اي هشام! عاقل با كسي كه ميترسد تكذيبش كند، سخن نميگويد و از كسي كه ميترسد دست ردّ به سينه او بزند،چيزي طلب نميكند و به چيزي كه قدرت آن را ندارد، وعده نميدهد و به چيزي اميد نميبندد كه موجب سرزنش او گردد و به سبب اميد به آن، به زحمت افتد و در كاري كه احتمال ميدهد از عهده آن بر نميآيد، پيش قدم نميشود.
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 220
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها
بسم اللّه الرحمن الرحيم
....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد.
⏪ دوم. عنوان حجاب و كشف، مستور و مشهور و نظاير آن، همانند عنوان قرب و بُعد، در همه موارد يكسان نيستند، بلكه اگر در امور مادي به كار روند، نسبت متساوي با هم دارند و [اگر] در امور مجرّد و مادي مطرح گردند، نسبت متفاوت خواهند داشت؛ مثلاً اگر ديوار يا پرده اي بين دو چيز يا دو شخص واقع شود، هر كدام نسبت به ديگري محجوب و مستورند و اگرآن حجاب برداشته شود، هر دو نسبت به هم مكشوف و مشهورند و هيچ كدام از ديگري محجوب و مستور نخواهد بود؛ ولي اگر موجود مجرّد نامحدود، نسبت به موجودِ محدودِ ديگر سنجيده شود، چون آن مجرّد نامتناهي، به تمام شئون وجودي اين موجود متناهي، احاطه وجودي و قيّومي دارد، همان طوري كه اضافه آن قيّوم نسبت به متقوّم اشراقي و يك جانبه است؛ نه دو جانبه، احتجاب اين موجود محدود از آن مجرّدِ نامتناهي نيز يك سويه است؛ نه دو سويه؛ يعني اين موجودِ متناهي از آن مجرّد نامحدود محجوب است؛ نه آنكه آن موجود نامتناهي نيز از اين موجود محدود مستور باشد.
▫ ثمر اين تحليل آن است كه هيچ حجابي بين انسان كه موجودي است محدود و خداي سبحان كه مجرّدي نامتناهي است نيست، مگر خود انسان كه اگر وي خود را نبيند، خداي عالم و آدم را خواهد ديد و مضمون اين عبارت: «...ليس بينه و بين خلقه حجابٌ غيرُ خلقه، احتجب بغير حجابٍ محجوب و استتر بغير سترٍ مستور لا إله إلاّ هو الكبير المتعال» [التوحيد، ص 179]
▫ از حضرت ابي ابراهيم امام كاظم(عليهالسلام) رسيده است و سرّ آن اين است كه هستي مطلق، به تمام جهات وجودي موجودِ مقيّد احاطه قيّومي دارد، به طوري كه فيض مستمرّ او داخل در نهان اشياست، بدون امتزاج و خارج از آنهاست، بدون ابتعاد و بينونه و هيچ چيزي ساتر او نيست، زيرا اطلاق و عدم تناهي موجوديّت خدا، مانع حاجب بودن چيزي نسبت به اوست: «...لا تَحجُبُه السواتر» [نهج البلاغه، خطبه 152 و 185.]
و آنچه از حضرت امام سجّاد(عليهالسلام) رسيده است كه «اللهمّ و قد أشرف علي خفايا الأعمال علمك و انكشف كلّ مستور دون خُبرِك ولايَنطوي عنك دقائق الاُمور و لا تَعزُبُ عنك غيّبات السّرائر» [صحيفه سجاديه، دعاي 32.]، شاهد صدق همين مدّعاست كه موجود مجرّدِ نامحدود حجاب پذير نيست، پس بين خداوند و بين هيچ موجود ديگري حجاب نخواهد بود و اگر حجابي وجود دارد، يك سويه است؛ نه دو سويه و اگر چيزي حاجب است، خودبيني خود همان شي ء است؛ نه چيز ديگر، بنابراين هماره حجاب خودي است؛ نه بيگانه.
دلا خود را در آيينه چو كژ بيني، هرآيينه
تو كژ باشي نه آيينه، تو خود را راست كن اول
[ديوان شمس، ص 501، ش 1338.]
ادامه دارد👈
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
متن و ترجمه امکان خطا و تحریف.pdf
362.3K
#مقاله 12
#قرآن
#ترجمه
#تحریف
#انحراف
🔅🔅🔅
📈بدی ها و خدا(در4 صفحه) و به همراه فایل word در کانال
📌 متن و ترجمه امکان خطا و تحریف
▪ چطور میتوانیم در متن قرآن، به قسمتهایی که تو متن نیست ولی در ترجمه، درون علامت قلاب آمده اعتماد کنیم، چون بالاخره اگر توسط انسان این برداشتها شده باشه ممکنه درست نباشند و قابل تحریف هم هستند؟
▪ چنین نیست که چون برداشت توسط انسان انجام میشود و البته ممکن است خطا یا تحریف نیز رخ دهد، حتماً تمامی برداشتها غلط یا تحریف باشند! اگر چنین باشد، به ترجمه نیز اعتمادی نیست، چون توسط انسان صورت میپذیرد! و این احتمال، اختصاص به ترجمهی قرآن کریم ندارد، لذا به هیچ متن ترجمه شدهای نباید اعتماد نمود(؟!)
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد باقر علیه السلام
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
متن و ترجمه امکان خطا و تحریف.docx
19.5K
#مقاله 12
#قرآن
#ترجمه
#تحریف #پرسش
#انحراف
🔅🔅🔅
📈بدی ها و خدا(در4 صفحه) و به همراه فایل word در کانال
📌 متن و ترجمه امکان خطا و تحریف
▪️ چطور میتوانیم در متن قرآن، به قسمتهایی که تو متن نیست ولی در ترجمه، درون علامت قلاب آمده اعتماد کنیم، چون بالاخره اگر توسط انسان این برداشتها شده باشه ممکنه درست نباشند و قابل تحریف هم هستند؟
▪️ چنین نیست که چون برداشت توسط انسان انجام میشود و البته ممکن است خطا یا تحریف نیز رخ دهد، حتماً تمامی برداشتها غلط یا تحریف باشند! اگر چنین باشد، به ترجمه نیز اعتمادی نیست، چون توسط انسان صورت میپذیرد! و این احتمال، اختصاص به ترجمهی قرآن کریم ندارد، لذا به هیچ متن ترجمه شدهای نباید اعتماد نمود(؟!)
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام محمد باقر علیه السلام
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 باب علم النبی
▪ وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»،[1] یك در داریم و یك دربان آن حضرت هم در است هم دربان؛ زیرا ممكن نیست كسی در علم باشد و دربان نباشد و نداند كه چه كسی میآید و چه كسی نمیرود. همه طالبان علوم الهی و دانش پژوهان سعی و كوشششان این باشد كه با خاندان عصمت و طهارت یك ارتباط عمیق و وثیقی داشته باشند كه وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) اجازه عبور و راه بدهد كه انسان به «مدینة العلم» برسد. اگر كسی به وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) معتقد نبود یا معتقد بود ولی مرتبط اخلاقی نبود یا مرتبط عملی نبود، این با در و دربان «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» رابطه ندارد، وقتی رابطه نداشت بیراهه می رود، وقتی بیراهه رفت ممكن است چیزی یاد بگیرد، ولی آن علم برای او وبال است! همه ما سعی و تلاش داشته باشیم كه از در وارد بشویم.
▪ همه ما میخواهیم به «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» وارد بشویم، چون علم كه غیر از قرآن و عترت جای دیگر نیست! اگر كسی بخواهد از علوم استدلال الهی باخبر بشود، اولین منبع قرآن است، بعد هم روایت اهل بیت، چون فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین»،[2] نفرمود من فقط قرآن در بین شما گذاشتم، فرمود من این دو وزنه وزین را به عنوان میراث وحی به شما می سپارم و من «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» هستم؛ یعنی «اَلْمَدِینَهْ اَلْجَامِعُهْ بَینَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و علی (علیه السلام) باب این مدینه است؛ یعنی «بَابُ اَلْمَدِینَهِ اَلْقُرْآنُ وَ اَلْعِتْرَة»، نه اینكه «بَابُ اَلْعِتْرَة» است! [تا] كسی بگوید من سنت را بخواهم یاد بگیرم از علی باید یاد بگیرم، قرآن را بخواهم یاد بگیرم خودم یاد بگیرم، اینچنین نیست! پس «مَدِینَةُ اَلْعِلْمِ مُؤَلَّفُهُ مِنَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) حاوی و شامل هر دو حقیقت است و كُنه هر دو حقیقت در اختیار اوست و وجود مبارك رسول گرامی كه شهر علم است یعنی شهر قرآن و عترت و وجود مبارك علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) كه «بَابُ مَدِینَةِ اَلْعِلْم» است یعنی «بَابُ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة».
[1]. صحیفه الامام رضا علیه السلام، ص58؛ تحف العقول، ص430.
[2]. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص62.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1381/11/30
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom