eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ⚘. ⚘. . ❈.این مسئله ایست که باید روی آن دقت نمود؛ مقام علم و ادراک‌ به حقائق جداست، و مرحله خضوع نفس و انقیاد او نسبت به حق جداست. بسیاری از کسانی که در چاه طبیعت و هوی گرفتارند، نه به علت جهل آنان بطریق صلاح می باشد، بلکه چه بسا دارای علم کافی هستند، و بسیار خوب زشت را از زیبا تشخیص می دهند، ولی در مقام عمل روی سیطره قوای نفسیه، و عدم انقیاد آنها نسبت بملکه عقل، و روی غلبه غرائز شهویه، خود را در کام آن کردار زشت و ناپسند در می آورند. لذا انبیاء و ائمه اطهار دعتوشان مبنی بر اصلاح نفس است، و خضوع و انقیاد در مقابل حق، خدای علی اعلی فرمود: قَد اَفلَحَ مَن زَکّیها وَ قَد خابَ مَن دَسّیها ( شمس/۱۰) هیچ نفرمودند فلاح مختص کسانی است که روایت از پیغمبر بشنود، و بدبختی و خسران برای کسی که نشنود؛ بلکه فرمود رستگاری برای کسی است که نفس خود را اصلاح کند، و زیان و خسران برای کسی است که نفس خود را به تباهی آورد، و در طی طریق هلاک آزاد گذارد. . . • امام شناسی ، ج۱ ، ص ۲۳۰ • علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس سره . . . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۶۳ ـ ۲۶۱ 📌 الی باید بداند که بزرگترین وسیله ‏ای که به او در پیشرفت‏های معنوی کمک می‏ کند در راه است و از خصوصیات این است علاوه بر آن که از انسان در واقع چیزی کم نمی‏ شود بلکه هر مقدار بیشتری در داشته باشد تعالی بیشتر آن را اضافه می‏ کند. کسانی که می‏ کنند و منتی به طرف نداشته و او را اذیت نمی‏ کنند به مقام اولیاء که آنها خوفی ندارند و هیچ گاه محزون نمی‏ شوند خواهند رسید.و همه بدانیم که گفتن مواعظ و دادن غذای روحی به دیگران و به آنها کمک کردن بهتر از دادنی است که انسان طرف را اذیت کند و به او بگذارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مائده 10.mp3
7.95M
10 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 12 ⏪ 26. نردبان كمال و ترقّي: «العقل رقيٌّ إلي علّيّين»[ شرح غررالحكم، ج1، ص350.]؛ عقل و خرد، بالا برنده انسان به علّيين است. «العاقل يطلب الكمال الجاهل يطلب المال»[ همان، ص153.]؛ عاقل، طلب كمال مي‌كند و جاهل، طالب مال است. ⏪ 27. اصلاح فكر و انديشه: «العقل يحسن الرويّة»[ همان، ص133.]؛ عقل، فكر را نيكو مي‌كند. ⏪ 28. سود بخشي علم و معرفت: «من لم يعقل عن الله لم يعقد قلبه علي معرفة ثابتة يبصرها و لم يجد حقيقتها في قلبه»[ بحار، ج1، ص139.]؛ كسي كه بهره عقلي از خدا نبرد، نمي‌تواند قلبش را بر معرفت ثابتي گره‌بزند كه او را بصير كند، و حقيقت آن را در قلب خويش احساس نمي‌كند. 📜 تذكر: چنان كه قبلاً نيز اشاره شد[ر.ك: ج1، ص275.5]، براي پرورش صحيح انسان، دو عقد و گره لازم است: ◀ يكم. عقد و گره بين موضوع و محمول مسئله كه اگر ربط بين دو طرف قضيّه، مستحكم و مُتْقن نباشد، يعني مطلبي با دليل معتبر عقلي يا نقلي ثابت نشده باشد، علم راستين حاصل نمي‌شود؛ زيرا قطع علمي، فرع بر عقد متقن بين دو طرف مسئله است؛ لذا قضيّه را عَقد گويند. ◀ دوم. عقد و گره بين عصاره قضيّه و قلب است كه اين عقد دوم و گره جديد را عقيده گويند و اگر ايمان و اعتقاد، يعني عقد دوم حاصل نشود، عقل ناب ظهور نمي‌كند. ▫ بنابراين، با عقد نخست، علم حاصل مي‌شود و با عقد دوم، عقل ظهور مي‌كند كه با آن خدا عبادت مي‌شود و بهشت كسب مي‌گردد. اينكه گاهي علم وجود دارد و عدل و قسط نيست و اطاعت از دستور خدا حاصل نمي‌شود و بالاخره بهشت كسب نمي‌گردد، براي آن است كه علم هست، اما عقل نيست؛ چنان‌كه اميرمؤمنان(عليه‌السلام) فرمود: «ربّ عالم قد قَتَلَه جَهْلُه و علمه معه لا ينفعه».[ نهج البلاغه، حكمت 107.] 📐 نكته مهم آنكه محور اساسي در عقد دوم، اين است كه قلب به عصاره علم گره بخورد؛ به طوري كه دل در اختيار علم باشد، نه به عكس؛ زيرا علم، نوري است كه به خداي جهان؛ يعني به (نور السّموات و الأرض) مرتبط است؛ چون حقيقت علم، همان است كه به صورت دين در قرآن كريم تجلّي يافته است و قرآن حكيم حبل متين الهي است و اعتصام به حبل، وقتي سودمند است كه آويخته باشد، نه انداخته. حقيقت علم و دين، طناب خداست كه يك طرف آن به دست انسان و طرف ديگر آن به دست خداوند است؛ يعني اين طناب علمي آويخته است، نه انداخته. پس حقيقت علم از هر گزندي مصون است و اگر قلب انسانِ سالكِ صالحي به اين حقيقت گره بخورد، از هر گونه آسيبي محفوظ خواهد ماند. ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 222 📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها بسم اللّه الرحمن الرحيم ....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد. ⏪ چهارم. چون هويّت نامتناهي خداي سبحان، نه متزمن است و نه متمكن و نه موجّه، و سير به سوي او، نه زمانمند است و نه مكاندار و نه در جهت خاص قرار دارد، و تنها وسيله سلوك به طرف وي، خرق حجاب تقيّد، بلكه تعيّن است، بايد عنايت نمود كه از اين منظر، فرقي بين موجود مادّي و مجرّد نيست، زيرا هر دو نسبت به حقيقت نامحدود الهي محجوب اند و بدون برطرف شدن حجاب، توان شهود حقّ مطلق را، هر چند نسبت به اندازه محدود خود ندارند. از اين لحاظ، حجاب به ظلماني و نوري منقسم شده است. ▫ قلمرو طبيعت، محدوده حجابِ ظلماني است. منطقه مثال و عقل، قلمرو حجابِ نوري است و رقّت حجاب و غلظت آن رهين ضعف وجود و شدّتِ آن است. هر اندازه وجود قوي تر باشد، حجاب رقيق تر است و هر اندازه وجود ضعيف تر باشد، حجاب غليظتر است. البته از منظر ديگر حكم آن معكوس است، چون سلوك به سوي خدا از بستر معرفت مي گذرد و شناخت اسماي حسناي الهي يا به نحو علم اليقين است يا عين اليقين و يا حق اليقين؛ يعني يا به طور دانستن نام خداست يا يافتن آن و يا شدن كه در اين حال خود انسان كامل، مظهر نام سامي پروردگار مي شود، لذا بايد حجاب نوري را شناخت و با كيفيّت خرق آن نيز آشنا شد تا به مقدار ميسور، اين سير روحاني انجام شود. ▫ حجاب نوري براي صاحب نظرانِ برهان عقلي، اعم از حكيم و متكلم، همانا يافتن مبادي مُتقَن استدلال و خرق آنها از رهگذر فهم دقيق و ادراك ماوراي آنها يا نتيجه است، زيرا مقدمات، حاجب مطلوب اند و تا شخص مستدِلّ از آنها عبور نكند، به مقصد، يعني به نتيجه نمي رسد و كسي كه ژرف نگر نيست، پشت ديوار نوري مبادي استدلال مي ماند و گذرنامه ندارد و كسي كه عميق انديش است، با رواديد علمي از مقدمات مي گذرد و مقصود را مي فهمد و آن را با علم حصولي ادراك مي نمايد. حجاب نوري براي صاحب بصران عرفان شهودي، مثال متصلْ و خرق آن از مجلاي طهارت روح و نزاهت نفس و شهود، مثال منفصل و خرق آن يافتن عقل منفصل است، زيرا هر متصلي اعم [از] خيال و عقل، حاجب منفصل است، چنان كه مثال منفصل حاجب عقل منفصل است و تا عارف شاهد از حجاب نوري دروني و بيروني نرهد، به فرشته عقل منفصل نمي رسد و او را مشاهده نمي كند و رهيدن از اين انوار، باصره نيرومندِ باطنْ مي طلبد. ▫حجاب نوري براي شاهدانِ عيني فرشته عقلِ ناب، انفصال وجودي شاهد و مشهود است، زيرا در مرتبه حقّ اليقين، هنوز تعدّد نسبي محفوظ است، هر چند در دو مرحله قبلي، يعني مرتبه علم اليقين و عين اليقين، جريان اتحاد عاقل و معقول به دست آمد؛ ولي اتحاد با رقيقه يك واقعيت خارجي غير از اتحاد با حقيقت آن است و با خرق اين فصل وجودي، سالك شاهد از مقام يافتن، يعني عين اليقين، به مقام شدن، يعني حق اليقين نائل مي گردد. ▫ البته تبيين اين صعود و اتحاد و عينيّت بر مبناي جسمانيّة الحدوث و روحانية البقاء بودن نفس انسان از يك سو و حركت جوهري و مراتب تشكيكي هستي از سوي ديگر و تفاوت اتحاد مفهومي يا ماهوي كه باطل است، با اتحاد وجودي كه حقّ است از سوي سوم، دشوار نيست. ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
11- parchamdare eslam.mp3
858.1K
📌 پرچمدار اسلام ▫ یک روزی بهترین زنان عالم که دومی ندارد فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از مهاجر و انصار خواست که بیایید به کمک علی بن ابی طالب ـ در همین مدینه ـ کسی حرکت نکرد و نیامد. فرمود بیایید علی را یاری کنید، غدیر که یادتان نرفته، هنوز آب غدیر خشک نشده است، شما چرا غدیر را فراموش کردید؟! شما او را می ‌شناسید، تمام جنگ ‌ها به نام او فتح شد! هر جا که پرچم به دست علی بود پیروزی بود. ▫ در یکی از جبهه‌ ها دست راست حضرت آسیب دید پرچم افتاد، یک عده پرچم را جمع کردند بلند کردند حضرت رسول اکرمک (صل الله علیه و آله و سلم) فرمود «فَضَعُوهُ فِی یدِهِ الشِّمَال‏»؛[1] دست چپ علی از دست راست شما بهتر است، امنیت شما را او حفظ کرد، امانت شما را او حفظ کرد. ▫ ثواب بعضی از فاتحین بیشتر از شهدا است! حضرت امیر شهید شد، درباره شهادت او که نیامده «شهادة علی افضل»، آن روز کوبیدن عمرو بن عبدود اسلام را حفظ کرد «ضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین‏»،[2] شهادت خود حضرت امیر در کنار سفره فتح اوست. [1]. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص299. [2]. عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏4، ص86. 📚 دیدار اعضای همایش بین المللی ریحانة النبی (صل الله علیه و آله و سلّم) با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/14 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. ⚪️ سود بردن از خطا . 🔹 عالیترین مظهر عقل و تربیت صحیح، خطایابی از خویشتن است؛ یعنی انسان بتواند در دریای ژرف افکار و اندیشه‌ها و تمایلات و افعال و اقوال خود فرو برود و خطاهای خود را بیابد و انگشت روی آنها بگذارد و آنها را از خود دور کند. . 🔸 از بشر انتظار اینکه خطا نکند، خطاست، بشر جایزالخطاست؛ از بشر باید انتظار داشت که خطاهای خود را تکرار نکند، از خطاهای خود استفاده کند. یعنی چه از خطاهای خود استفاده کند؟ یعنی آنها را بشناسد و مصمم گردد که تکرار نکند. . 📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۶۷ . 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۶۶ ـ ۲۶۴ 📌 بدون الی وقتی صفات رذیله ‏اش شد اگر به کسی محبتی چه مادی و چه معنوی نمود نباید به او کاری که مایه اذیت او باشد دستور دهد و بگذارد. زیرا می ‏داند که گذاشتن و اذیّت کردن او را باطل می‏ کند و او هیچ گاه نمی‏ کند. زیرا می‏ داند که مال کسی است که به ثوابی که در نزد خدای تعالی در روز است اعتقاد ندارد. الی انفاقش فقط و فقط برای رضای است و می‏ داند که خدا ثوابش را برایش ثابت نگه می‏ دارد و بلکه سودش را چندین برابر کرده و به حسابش واریز می‏ نماید تا برای خودش و فرزندانش در و باقی بماند.‌‌.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مرگ انسان مدعی علم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom