eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
k-07 Eshgh khoonin.mp3
4.4M
🏴 ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هفتم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 07 p2.pdf
152.8K
🏴 ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هفتم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 236 🔅🔅🔅 ⏪ ششم. چون عترت طاهرين(عليهم‌السلام) ثقل اصغر الهي بوده و عِدل زوال ناپذير ثقل اكبر خداي سبحان يعني قرآن حكيم اند و بهترين روش تفسير قرآن كريم، همانا تفسير قرآن به قرآن است، بهترين منهج تبيين كلام اهل بيت(عليهم‌السلام) تفسير دعا به دعا و حديث به حديث است. البته آنچه به صورت خبر غير قطعي ارايه شد، حتماً براي احراز اصل صدور يا جهت صدور، بايد بر ثقل اكبر معروض گردد تا مخالف آن نباشد(نه موافق آن باشد). ▫ همان طور كه انبيا و مرسلين(عليهم‌السلام) مراتبي دارند، كلمات محكي آنان نيز درجاتي دارد و مفسّر خبير، هر كدام را مناسب با درجه خاص نبوّت، رسالت، ولايت و امامت تبيين مي كند. تفسير ادعيه و تبيين آنچه در صحيفه مبارك سجاديّه(عليه‌السلام) آمده است، از اين قاعده تفسيري مستثني نيست، لذا بايد معارف حكمت نظري آن را از مسائل حكمت عملي جدا كرد و مآثر عرفاني آن را از آثار اخلاقي فرق گذاشت، و معالم نظري را با هم، و امور عملي رابا هم، و قلّه هاي عرفاني را با هم و دامنه هاي اخلاقي را كنار هم قرار داد و سپس جمع بندي كرد. ▫ به عنوان نمونه، مطلب اخلاقي... «ولا ترفعني في الناس درجةً إلاّ حططتني عند نفسي مثلها و لا تُحدث لي عزّاً ظاهراً إلاّ أحدثت لي ذلّةً باطنةً عند نفسي بقدرها» [صحيفه سجاديه، دعاي 20.]، با مطلب عرفاني... «و أنا بعد اقلّ الاقلّين و اذلّ الاذلّين و مثلُ الذرّةِ أو دونها» [همان، دعاي 47.]يكسان تلقي نشود، زيرا مطلب اخلاقي از تواضع حكايت دارد و مطلب سامي عرفان، از فنا پرده بر مي دارد، و فنّ اخلاق زير مجموع حكمت الهي است و فنّ شريف عرفان، فوق حكمت متعارف است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 236 #آیت_الله_جوادی_آملی #سروش_هدایت #اسلام_شناسی #آموزه_ه
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 236 🔅🔅🔅 ▫ اگر برخي از سوره هاي قرآن حكيم مانند سوره اخلاص و بعضي از آيات قرآن كريم مانند اوايل سوره حديد، براي متعمقان آخر الزمان نازل شد، بعضي از ادعيه زبور آل محمدصلي الله عليه و آله و سلم نيز اين چنين است. تطبيق «مثل الذرّة أو دونها»، را كه صاحب مقام «أنَا ابن مكّة و مني... أنا ابن من دني فتدلّي فكان قاب قوسين أو أدني» [بحار الانوار، ج 45، ص 138.]مي گويد و آن توان را دارد كه در صحنه عرفات، ملكوت حاجيان صوري را به ديگران ارايه فرمايد و منكران ولايت را به صورت برزخي آنها ببيند و همان را به بعضي نشان دهد، بر فناي عارفان نه فروتني متواضعان، مبادي ويژه عرفان نظري مي طلبد، چنان كه استشمام رايحه دلپذير مآثر عرفان عملي را هم به همراه دارد، چه اينكه مطالب والاي ديگري كه از بقاي بعد از فنا و صحو بعد از محو حكايت مي كند، در اين انجيل اهل بيت(عليهم‌السلام) مشهود است. ▫ آنكه مقتدرانه سلطنت موهوبي خدا بر ما سوا را در متن دعا بازگو مي نمايد و تمام مخلوقها را به اذن خالق وحيد آنها، در قلمرو مُلكت خويش مي داند: «و جعل لنا الفضيلة بالملكة علي جميع الخلق فكلّ خليقته منقادة لنا بقدرته و صائرة إلي طاعتنا بعزّته» [صحيفه سجاديه، دعاي 1.]و انسان كامل معصوم نظير خود را مظهر قهر و مهر معصومانه خداوند مي داند، از منزلت بقاي بعد از فنا خبر مي دهد. ▫ غرض آنكه مجموع ادعيه اهل بيت عصمت(عليهم‌السلام) عموماً و نيايشهاي امام سجاد(عليه‌السلام) خصوصاً، به منزله كلام واحد است كه با ارجاع متشابه به محكم و عموم و خصوص و اطلاق و تقييد به يكديگر و اعمال ساير قوانين تفسير متن وحياني، مي توان به بعضي از معارف آن پي برد و از اوج آنها نكاهيد: «خويش را تأويل كن ني ذكر را». 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای۲۳صحیفه سجادیه ۳۴.mp3
8.16M
55 📼 قسمت: سی و چهارم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳️ عوامل عافیت سازو تامین کننده عافیت اللهم اجعلنی فی درعک الحصینة التی تجعل فیها من ترید وامنن علی بالصحة و الامن ▫️ یاری گران انسان در امور زندگی 🔅 انجام یک کار موفق درگرو درکنار هم قرار گرفتن این عوامل 4 گانه امام جواد(ع): اَربعُ خصالٍ تُعینُ المَرءَ علیَ العَمَلِ: اَلصِّحّةُ وَالغِنی وَ العِلمُ وَالتَّوفیقُ. چهار عامل است كه انسان را در كارهایش یاری می‌دهد: سلامتی، توانگری، علم و دانش، و توفیقات الهی. (احقاق الحق، ج ١٢، ص ٤٣٦) ✅ درست است كه ما مختاریم و خود باید تلاش كنیم تا از بیماری‏ها پیش‏گیری نماییم یا با استفاده دارو آنها را مداوا كنیم؛ ولی باید بدانیم این خداوند است كه به دارو اثر شفابخش می‏دهدو موجب می‏گردد اقدامات پزشک و پرستار و داروساز مؤثر واقع شود. ✅ دعا کردن بدین معناست كه خداوند ما را در مسیری قرار دهد كه اسباب مرض برایمان محقق نشود. ✅ نكته دیگر این كه گاهی خداوند برای آزمایش انسان یا به خاطر گناهی كه آدمی مرتكب شده است، نعمتی را از او سلب می‏كند . ✅ ودر چنین وضعیتی با توبه و دعا و التماس از او می خواهیم برما آسان گیرد و نعمت سلامتی را به ما بازگرداند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۷) _ با شرف، عزاداری کنید آن تان، آن تان ماجور خدا، ذات اقدس اله به تک تک این سینه زنی های شما خواهد داد؛ ولی عزاداری را سنگین کنید، کنید. ما از همشهری هایمان در خواهش کردیم، اینها این کار را دیگر نمی کنند؛ از شما هم خواهش می کنیم، (خواهش است دیگر!) خواه قبول بکنید، خواه نکنید! آن عزاداری تان هر چه باشکوه تر؛ تان، به سر و سینه زدن تان، آنها را تکمیل کنید؛ اما این ( ) را چرا بلند می کنید؟! این چه پیامی دارد؟ این از کجا آمده؟ از کدام است؟ از کدام است؟ بگذارید عزاداری با باشد، یک کاری باشد که بالاخره به آدم پیام بدهد. اگر یک روایتی بود، ما هم زیرش می نشستیم بلند می کردیم. آخر یک کاری باید باشد، آدم انجام بدهد برای ثوابی، برای آخرتی، برای قیامتی، به گفته پیغمبری، به گفته امامی؛ آدم به میل خود که این آهن سرد را بلند نمی کند!! ✅ یادواره شهدای استان مازندران _ لشکر ۲۵ کربلا _ ساری ؛ ۱۳۸۱/۱۲/۲۵ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌(کُلُّ یُومٍ عاشورا) به چه معنی است؟ هر روز که عاشورا نیست. پس منظور گوینده از این چیست؟ یعنی هر روز صحنه تقابل و هست. همان طور که در حق و باطل در مقابل هم قرار گرفتند، هر روز این عالم دارای حق و باطل است. غیر از اینکه آدمها دارای حق و باطل هستند، خود انسان حق و باطل است. در هر آدمی حق و باطل هست. اصلا انسان ترکیبی است از حق و باطل؛ ترکیبی است از جنبه و . این تفابل هر روز و هر هست. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۳۹ 📄 الی نبايد به هيچ وجه و در به خود راه دهد و با توجّه به تعالی نبايد به هيچ وجه محزون شود که اگر اين چنين شد و داشت از همه برتر و بهتر است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(1) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:27 دقیقه 🌿🌿🌿 اگر کربلا نبود اسمی از اسلام باقی نمی ماند. یزید قصد داشت تا به طور کامل دین را از بین ببرد اما معاویه ظاهر را حفظ می کرد. کسی که چهل روز عمل خود را صالح کند، مقرب می شود و همواره در تاریخ کسانی بوده اند که بدون فراگرفتن علم و دانش، به علوم الهی دست یافتند. ائمه (ع) همواره عملی را انجام می دادند که بنا بر مصلحت زمان، درست بود. چه صلح امام حسن (ع) و چه قیام امام حسین (ع) هر دو امری درست بود که در پیروی از حق و حقیقت انجام شد. انجام هر عملی اگر برای رضای خدا باشد درست بوده و به مقصد می رسد . در حکایت است که، مقبل شاعری بود که به قصد زیارت کربلا راهی شد و در راه خواب دید که وارد کربلا شده است. در خواب اتفاقات بسیار عجیبی را به چشم می بیند که جایگاه شاعری او برای حسین (ع) را نیز متوجه می شود. این حکایت نشان می دهد که انسان با خلوص نیت به همه ی خیرات دست پیدا می کند و اگر ذره ای از این خلوص کم باشد، هرگز به جایگاه خاصان درگاه حق نخواهد رسید. ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی اکبر علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
🏴 کربلایی شدن ▪️ وجود مبارك سیدالشهداء، سخنرانی‌ های آن حضرت خواه در مدینه خواه در مكه خواه در بین راه خواه در شب عاشورا خواه در روز عاشورا مربوط به جهان بشریت است. اگر در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ‏ عَلَى‏ وُلْدِ آدَمَ‏»[1] سخن از انسانیت است كه مرگ برای انسان زیور است؛ زیرا در فرهنگ قرآن انسان مرگ را می‌ میراند، نه مرگ انسان را! انسان مسلّط بر زینت است، نه زینت مسلّط بر انسان! اگر تعبیر لطیف قرآن كریم این است ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[2] یعنی هر كسی ذائقِ مرگ است و مرگ مذوق اوست؛ همواره ذائق مذوق را هضم می‌كند، نه بالعكس! لذا در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ‏ عَلَى‏ وُلْدِ آدَمَ‏». ▪️ فرمود مردم وطنی دارند، این وطنِ خاكی است؛ اما آن وطن اصلی كه وطن روح ماست نه وطن پیكر ما «لقاء الله» است. انسان از جایی كه آمده باید به همان‌جا برگردد، وطن اصلی انسان جایی است كه از آن جا آمده و این جا رهگذری است و مسافرخانه است و مَمرّ است نه مقرّ! اگر خدای سبحان فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾[3] و اگر روح انسان منسوب به ذات اقدس الهی است و اگر از طرف خدای سبحان آمده وطنش «لقاء الله» است؛ بازگشت به «لقاء الله» بازگشت به وطن اصلی است؛ لذا در خطبه ‌های نورانی مكه این چنین فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَی‏ لِقَاءِ اللَّهِ‏ نَفْسَهُ‏ فَلْیرْحَلْ‏ مَعَنَا»[4] یعنی كسی كه خوب ادراك كند وطن او «لقاء الله» است و خود را توطین كند، یعنی به وطن برگرداند و اشتیاق به وطن را در خود احیا كند این باید كربلایی بشود! پس نهضت سالار شهیدان آن است كه هر مسافری را به مقصد برساند هر كسی را به وطنش آشنا كند، وطن مألوف همه ما هم «لقاء الله» است. ▪️ مطلب دیگر آن است كه انسان فاصله بین نفس و بدن را كه به نام مرگ است باید مغتنم بشمارد، این یك سرمایه است؛ ما چه بخواهیم چه نخواهیم این فاصله رخ می‌دهد، چه بهتر كه این را برای رسیدن به وطن صرف كنیم؛ لذا در آن خطبه مكه فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَی‏ لِقَاءِ اللَّهِ‏ نَفْسَهُ‏ فَلْیرْحَلْ‏ مَعَنَا»؛ یعنی کسی که خونِ قلبش را, حیات خودش را در راه رسیدن به وطن صرف می ‌كند این باید كربلایی بشود و همراه ما بیاید كربلا, بنابراین اگر كسی بخواهد از این سرمایه اصیل بهره صحیح ببرد راهش راهِ نهضت سالار شهیدان است. [1] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61. [2] . سوره آل عمران، آیهٴ 185؛ سوره انبیاء، آیهٴ 35؛ سوره عنکبوت، آیه 57. [3] . سوره حجر، آیه 29؛ سوره ص، آیه 72. [4] . اللهوف, ص61. 📚 پیام به همایش شعر عاشورایی تاریخ: 1391/10/13 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۸) _ فجایع متاثر از شهادت سید الشهداء‌ علیه السلام مرحوم در ، در بحث زیارات مساله حج، یک کوتاهی برای (سلام الله علیه) نقل می کند. می گوید: به پیشگاه عرض کنید که با تو دو رخ داد؛ یکی (اَصبَحَ رَسُول الله مُوتُوراً)، یکی (اَصبَحَ کِتابُ الله مَهجُوراً). تو که رحلت کردی، تنها شد. اینکه می گویند (وَترِ مُوتُور)، یعنی تکِ تک. بعد از شهادت ، پیغمبر تکِ تک شد، یعنی ترک شد. (وَ اَصبَحَ کِتابُ الله مَهجُوراً)، از جامعه رخت بر بست، و از دست مردم، فکر مردم فاصله گرفت. آنها موقتاً با کردن حضرت، به هر دو آسیب رساندند، اما مختصر. 🔷️ ر.ک المقنعه للمفید / صفحه ۴۹۰ ✅ سخنرانی شب عاشورای حسینی _ دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۶/۱۸ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
k-08 Eshgh khoonin.mp3
2.61M
🏴 ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هشتم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 08 p2.pdf
144K
🏴عشق_خونین ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هشتم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 35.mp3
8.99M
56 📼 قسمت: سی و پنجم 📌واکاوی دعای 23 ✳️ عوامل تامین عافیت در زندگی وَامْنُنْ عَلَىَّ بِالصِّحَّةِ وَالْأَمْنِ وَالسَّلامَةِ فى دينى وَ بَدَنى، ... امنیت درونی و بیرونی زندگی بدون بیم و هراس و مطمئن و آرام و عاری از نگرانی و آسودگی خاطر وآرامش قلبی ⏪ امنیت عام و فراگیر یکی از نعمت های بزرگ الهی در فرهنگ اسلامى، امنيت فردی و اجتماعی که هر کدام شامل امنیت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی و سرزمینی است يكى از بزرگترين و گواراترين نعمت هاى الهى است كه با نعمت تندرستى و سلامت برابرى مى كند. همه مردم به آن نياز دارند و بدون آن، شادى در زندگى بى‌مفهوم است؛ ولى ، كمتر كسى قدر اين نعمت بزرگ را مى‌داند. ایمان نیز از همان امن است که ناظر به برخورداری انسان از امنیت روحی و معنوی و درونی اوست. گویا انسانی که از ایمان به مبداء هستی و قادر مطلق برخوردار نیست همواره دربیم و هراس از همه چیز است گویی در خلاء قرار دارد که هرآن امکان سقوط او می رود . ⏪ جان واژه امنیت در فرهنگ قرآن • خداوند به قریش این منت را می‌گذارد که ایشان را از نظر اقتصادی و جانی در امنیت قرار داده است.(قریش، آیه 4) ⏪ • بهترین مکان ها جایی است که امنیت در آن حاکم باشد و مردم از نظر اقتصادی نیز تامین باشند به آیه (قصص، آیه 57) مراجعه شود 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت 62.mp3
29.17M
🔈 شرح و بررسی کتاب 📈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼 جلسه شصت و دوم 🌴🌴🌴 * گذشتن از حق‌الناس * انتقام گرفتن بهتر است یا عفو کردن؟ * بهترین سرمایه ما در برزخ * معنای عفو * اقسام عفو و گذشت * ملکوت عفو * اسم عفو خدا در قرآن * وضعیت برزخی کسی که عفو و گذشت دارد * رابطه عفو کردن و عزیز شدن * تفاوت عفو و صفح * کجاها نمی‌شود عفو کرد؟ * عفو کردن در سیره اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم * مظهر اسم عفو خدا، یخ در بهشت * ماجرای آقا سید ابوالحسن اصفهانی با قاتل فرزندش * وقتی مفاهیم اخلاقی در دست شیطان می‌افتد 📅99/04/27 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۴۳ ـ ۱۴۲ 📌 خدای تعالی جمعی که اهميّت به نفس نمی ‏دهند و می‏ خواهند خود را جزو شدگان و پاکان معرفی کنند، در ميان مردم به خوبی می‏ کنند و خود را از اولياء می ‏دانند و فکر می‏ کنند که اهل ‏ اند ولی وقتی تعالی امتحانی برای آنها پيش می‏ آورد، آنها معرفی می ‏شوند و خود را می‏ کنند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 نور الهی ▪️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛[1] شما از فراست و هوشمندی مؤمن بر حذر باشید، چون او با نور خدا می ‌بیند. اگر كسی عینك و دوربینی بر روی چشم او باشد، تلسكوپی باشد یا میكروسكوپی باشد، قوی تر و دقیق‌تر و سالم ‌تر می ‌بیند؛ این در امور عادی و مادی است، اما اگر كسی تقوا و اخلاق و ایمان را در بر كرده باشد، نورانیتی در مجرای علمی او پیدا می ‌شود كه او با آن نور اشیا را می ‌بیند: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». ▪️ اینكه می ‌بینید بعضی از حكما، بعضی از فقها، بعضی از مفسّران، بعضی از اصولیین، بعضی از فیزیكدان‌ ها، بعضی از شیمیدان‌ ها فن ‌آور و نخبه هستند، طرح تازه می‌ آورند و مطلب تازه می‌ گویند، برای اینكه آنچه را اینها می ‌فهمند در كتاب ‌ها نیست، وگرنه دیگران هم می ‌فهمیدند! اینها از حرف استاد نگرفتند، و گرنه دیگر شاگردان هم می‌ گرفتند؛ از مقاله یا مقالت دیگران استفاده نكردند، و گرنه دیگران بهره می ‌بردند. فرمود این با نور خدا دارد می ‌بیند؛ لذا حرف تازه ای می ‌آورد و در رشته خودش یك مطلب جدیدی را ابتكار می ‌كند. پس اولاً هر مطلب تازه‌ای كه باشد نعمت الهی است و ثانیاً ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾،[2] این شخص با نور الهی نعمت الهی را می ‌بیند، آن‌گاه در فنّ خودش نوآوری دارد، فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». اگر طلبه ‌ای دارد مطالعه می ‌كند، یك چراغ روشنی است، عینكی در اختیار اوست و كتابی است که دارد مطالعه می ‌كند، ماورای همه اینها یك نورانیت دیگری هم هست كه با آن نور دارد می ‌بیند. ▪️ اگر در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛[3] یعنی در اثر وارستگی تقوا عدّه‌ای نورانی‌ هستند و كسی كه نورانی باشد می‌ شود «مصباح ‌الهدایة» که هم راه خود را می ‌بیند، چون عالِم است و هم به دیگران راه نشان می ‌دهد، چون «مصباح ‌الهدایة» است و اگر درباره سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) آمده است كه «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»[4] به همین علت است؛ روش، منش‌ و گفتار او طوری است كه دیگران را راهنمایی می‌ كند، خاصیت نور این است. [1]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص218. [2]. سوره نحل، آیه53. [3]. سوره انعام، آیه122. [4]. مثیر الأحزان، ص4؛ ر.ک: إعلام الوری بأعلام الهدی(ط ـ الحدیثة)، ج‏2، ص186؛ «فَقَالَ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیاً إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ‏ عَلَی‏ یمِینِ‏ عَرْشِ‏ اللَّهِ‏ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ وَ إِمَامٌ غَیرُ وَهْنٍ وَ عِزٌّ وَ فَخْرٌ وَ عِلْمٌ وَ ذُخْرٌ...». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom